Statsrevisorerne 2005
13
Offentligt
RIGSREVISIONEN
København, den 16. november 2005
RN A106/05
Opfølgning på udvidet notat til statsrevisorerne
om
handelsskolernes afholdelse af virksomhedsrettede arbejdsmarkedsuddannelser
(opfølgning på RN B107/04)
I. Indledning
1. I mit udvidede notat til statsrevisorerne af 6. september 2004 om handelsskolernes
afholdelse af virksomhedsrettede arbejdsmarkedsuddannelser oplyste jeg, at jeg sam-
let ville orientere statsrevisorerne om resultatet af Undervisningsministeriets initiati-
ver, når ministeriets tilsynsbesøg på Roskilde Handelsskole og ministeriets interne
udredning var afsluttet.
2. Dette notat omhandler dels resultatet af Undervisningsministeriets generelle op-
følgning på Rigsrevisionens undersøgelse, dels resultatet af ministeriets tilsyn med
Roskilde Handelsskole samt de initiativer, som tilsynet med skolen har givet anled-
ning til.
Notatet er baseret på Rigsrevisionens korrespondance med Undervisningsministe-
riet samt ministeriets redegørelser for og dokumentation af tilsynssagen vedrørende
Roskilde Handelsskole.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2005 nr. 13: Rigsrevisors opfølgning på udvidet notat til Statsrevisorerne om handelsskolernes afholdelse af virksomhedsrettede arbejdsmarkedsuddannelser
-2-
II. Undervisningsministeriets generelle opfølgning
A. Offentliggørelse af virksomhedsrettede kurser
3. Det fremgik af Rigsrevisionens undersøgelse, at arbejdsmarkedsuddannelserne
skal udbydes åbent for at kunne udløse statstilskud, og at dette er en central tilskuds-
betingelse. Der stilles i bekendtgørelse om informationssystemet for voksenuddan-
nelser krav om, at kurserne skal indberettes til det elektroniske og offentligt tilgæn-
gelige informationssystem for voksenuddannelser VIDAR. Undersøgelsen viste imid-
lertid, at det kun var en lille del af de udvalgte kurser, som var indberettet til VIDAR.
Da det er en central tilskudsbetingelse, at uddannelserne udbydes åbent, fandt jeg, at
det i lighed med åben uddannelse burde fremgå eksplicit af bekendtgørelsen om revi-
sion mv., at revisor skal kontrollere, om uddannelserne er indberettet til VIDAR.
Undervisningsministeriet har imødekommet dette ønske, idet ministeriet i sin revi-
sionsinstruks har præciseret indholdet af revisors kontrol af de tilskudsbetingelser,
der gælder vedrørende annoncering, jf. bekendtgørelse nr. 1355 af 15. december 2004
om revision og tilskudskontrol m.m. ved institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Jeg finder ministeriets konkretisering af kravene tilfredsstillende.
B. Dokumentation af uddannelsernes indhold
4. Rigsrevisionens undersøgelse viste, at det er i modstrid med loven, hvis undervis-
ningen ikke følger en uddannelsesplan/målbeskrivelse for den pågældende arbejds-
markedsuddannelse. Ikke desto mindre kunne Rigsrevisionen konstatere, at der ikke
blev stillet krav om, at vedkommende skole efterfølgende kunne dokumentere, at
indholdet af de respektive tilskudsberettigede uddannelser, som blev indberettet til
Undervisningsministeriet, rent faktisk opfyldte uddannelsesmålet. Ministeriet ville på
baggrund heraf lade dette spørgsmål indgå i en generel udredning, som ministeriet
havde iværksat i efteråret 2004.
5. Undervisningsministeriet har efterfølgende oplyst, at arbejdsmarkedsuddannelser-
ne er målstyrede, dvs. at de er beskrevet med et uddannelsesmål, der viser, hvad del-
tagerne skal kunne, når de har gennemført uddannelsen. Det er herefter skolens an-
svar at sikre, at deltagerne når målet og dermed kan få uddannelsesbevis.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2005 nr. 13: Rigsrevisors opfølgning på udvidet notat til Statsrevisorerne om handelsskolernes afholdelse af virksomhedsrettede arbejdsmarkedsuddannelser
-3-
Ministeriet har nu i vejledning nr. 9174 af 25. april 2005 vedrørende bekendtgø-
relse nr.145 af 9. marts 2005 om åben uddannelse og tilskud til arbejdsmarkedsud-
dannelser mv. indskærpet, at det er en grundforudsætning for udbud af arbejdsmar-
kedsuddannelserne og en betingelse for tilskud, at reglerne for disse uddannelser
overholdes og er i overensstemmelse med lovgivningens intentioner. Det er endvide-
re blevet præciseret, at hver enkelt arbejdsmarkedsuddannelse skal gennemføres i
overensstemmelse med den godkendte målformulering. Skolens ledelse og revisor
skal i forbindelse med de kvartalsvise aktivitetsindberetninger fremover attestere, at
tilskudsbetingelserne er overholdt. Ovennævnte vejledning er videreført i vejledning
nr. 9250 af 24. maj 2005 om samme bekendtgørelse.
Undervisningsministeriet har endvidere oplyst, at ministeriet i november 2004
havde udsendt en ”Vejledning om fælles kompetencebeskrivelser, arbejdsmarkeds-
uddannelser og enkeltfag i fælles kompetencebeskrivelser”. Denne vejledning beskri-
ver samlet uddannelsestænkningen bag det nye AMU-koncept og rammerne for til-
rettelæggelse af arbejdsmarkedsuddannelserne.
Undervisningsministeriet har endelig oplyst, at ministeriet løbende overvåger ar-
bejdsmarkedsuddannelsernes kvalitet gennem internetbaserede tilfredshedsmålinger
hos deltagere og virksomheder. Ministeriet mener, at de ovennævnte tiltag i kombi-
nation med ministeriets løbende tilsyn giver tilstrækkelig sikkerhed for, at arbejds-
markedsuddannelserne gennemføres i overensstemmelse med de fastsatte mål og
rammer.
Jeg finder, at ministeriets initiativer bidrager til at sikre, at uddannelserne opfylder
målene.
C. Samarbejde med private udbydere
6. Rigsrevisionens undersøgelse viste, at der forekommer eksempler på, at privat
kursusvirksomhed delvis finansieres med den løntabsgodtgørelse, som ydes i tilknyt-
ning til arbejdsmarkedsuddannelserne. Undervisningsministeriet anførte hertil, at
AMU-kurser, der indgår i kursuspakker sammen med udbyderens egne kurser, ikke
er tilskudsberettigede, og at ministeriet ville præcisere reglerne og gennem sit tilsyn
med skolerne (udbyderne) have særlig opmærksomhed på området.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2005 nr. 13: Rigsrevisors opfølgning på udvidet notat til Statsrevisorerne om handelsskolernes afholdelse af virksomhedsrettede arbejdsmarkedsuddannelser
-4-
7. Undervisningsministeriet præciserede i juli 2004 over for samtlige godkendte ud-
bydere af arbejdsmarkedsuddannelser, at de godkendte udbydere ikke må operere
med et uddannelseskoncept, som går ud på at tilbyde virksomheder et samlet produkt
bestående af en tilskudsberettiget AMU-aktivitet og institutionens andre ydelser, der
sælges som indtægtsdækket virksomhed. Det blev præciseret, at markedsføring, salg
og gennemførelse af såkaldte pakkeløsninger, hvor de enkelte AMU-kurser er inte-
greret med ydelser, som kan sælges efter reglerne for indtægtsdækket virksomhed,
ikke er tilskudsberettiget efter gældende regler. Som opfølgning herpå udsendte mi-
nisteriet i september 2004 en vejledning om udbud og markedsføring af arbejdsmar-
kedsuddannelser til alle godkendte kursusudbydere.
I bekendtgørelse nr. 145 af 9. marts 2005 om åben uddannelse og tilskud til ar-
bejdsmarkedsuddannelser mv. og den tilhørende vejledning er forholdet yderligere
præciseret. Det hedder således i bekendtgørelsens § 5, stk. 4, at ”en tilskudsberettiget
uddannelsesaktivitet ikke må markedsføres som en del af et samlet uddannelseskon-
cept, hvor der indgår salg af aktiviteter som indtægtsdækket virksomhed”.
Jeg finder det tilfredsstillende, at ministeriet har præciseret reglerne over for sko-
lerne, og at ministeriet i forbindelse med sit tilsyn med skolerne vil have særlig op-
mærksomhed på området.
III. Undervisningsministeriets opfølgning over for Roskilde Handelsskole
8. Rigsrevisionens undersøgelse viste, at Roskilde Handelsskole havde udbudt ar-
bejdsmarkedsuddannelser i et uformelt samarbejde med 2 private kursusudbydere, og
at den deltagende virksomheds medarbejdere i flere kurser underviste andre medar-
bejdere fra virksomheden. Undersøgelsen viste videre, at Roskilde Handelsskole hav-
de udbudt uddannelser på en fagforenings hjemmeside, og at der ud over en obliga-
torisk deltagerbetaling blev opkrævet en kursuspris. Der forekom også eksempler på,
at privat kursusvirksomhed delvis blev finansieret med den løntabsgodtgørelse, der
ydes i forbindelse med arbejdsmarkedsuddannelser.
Rigsrevisionens undersøgelse viste endelig, at der var tvivl om, hvorvidt en række
af de gennemgåede AMU-kurser på Roskilde Handelsskole var blevet afholdt i over-
ensstemmelse med formålet og tilskudsbetingelserne. Således kunne opfyldelsen af
flere tilskudsbetingelser ikke i alle tilfælde dokumenteres.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2005 nr. 13: Rigsrevisors opfølgning på udvidet notat til Statsrevisorerne om handelsskolernes afholdelse af virksomhedsrettede arbejdsmarkedsuddannelser
-5-
Undervisningsministeriet fulgte sagen op med et tilsynsbesøg hos Roskilde Han-
delsskole i oktober 2004. I forlængelse heraf anmodede ministeriet skolen om at re-
degøre for sit samarbejde med private udbydere.
9. Efter tilsynsbesøget meddelte Undervisningsministeriet Roskilde Handelsskole, at
rammerne for samarbejdet mellem skolen og en privat virksomhed generelt skal fast-
lægges på baggrund af bl.a. følgende forhold:
Der skal være udarbejdet en skriftlig kontrakt mellem skolen og den private virk-
somhed.
Samarbejdsaftalen mellem skolen og virksomheden skal nøje angive, hvilke op-
gaver hver af aftaleparterne skal varetage.
Skolen kan kun lade den private kursusvirksomhed varetage delelementer af en
uddannelse, og visse arbejdsopgaver – såsom overvågning af målopfyldelse, vej-
ledning og visitering – kan ikke uddelegeres til den private virksomhed.
10. Roskilde Handelsskole oplyste kort tid efter, at skolen havde opsagt sit samar-
bejde med alle private udbydere, og at alle fremtidige samarbejdsaftaler ville blive
udfærdiget skriftligt og i overensstemmelse med alle gældende regler.
11. Undervisningsministeriet vurderede herefter på grundlag af de indhentede oplys-
ninger fra Roskilde Handelsskole, om skolens samarbejde med de private udbydere
havde været i overensstemmelse med reglerne på området.
I et notat af 15. februar 2005 om opfølgning på tilsynsbesøget i oktober 2004 vur-
derede ministeriet, at der særligt i ét tilfælde af Roskilde Handelsskoles samarbejde
med private udbydere havde været tale om aktiviteter, der ikke var tilskudsberettige-
de. Det drejer sig om skolens samarbejde med et privat firma om kurser solgt til
ToldSkat.
Der var ifølge ministeriet i det konkrete tilfælde tale om salg og markedsføring af
en pakkeløsning, hvorfor tilskuddet var uberettiget. Ministeriet anførte bl.a., at en
række forhold i kontrakten mellem firmaet og ToldSkat vidnede om, at der var tale
om en uddannelsesaftale møntet på en bestemt virksomhed – ToldSkat – og at der re-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2005 nr. 13: Rigsrevisors opfølgning på udvidet notat til Statsrevisorerne om handelsskolernes afholdelse af virksomhedsrettede arbejdsmarkedsuddannelser
-6-
elt ikke havde været tale om et åbent udbud, hvilket er en afgørende forudsætning
for, at der kan oppebæres tilskud til aktiviteten. Ministeriet havde derfor anmodet
Roskilde Handelsskole om at tilbagebetale tilskuddet til ministeriet. Undervisnings-
ministeriet konkluderede desuden, at Roskilde Handelsskole i kraft af samarbejdet
med det private firma havde medvirket til, at der uberettiget var blevet udbetalt løn-
tabsgodtgørelse til ToldSkat for ikke-tilskudsberettigede aktiviteter, hvorfor skolen
også blev anmodet om at erstatte løntabsgodtgørelsen.
12. Undervisningsministeriet har senere oplyst, at ministeriet siden februar 2005 hav-
de haft yderligere drøftelser med Roskilde Handelsskole og ToldSkat om de afholdte
kurser. Roskilde Handelsskole havde herunder fastholdt over for ministeriet, at den
gennemførte aktivitet efter skolens opfattelse var i overensstemmelse med reglerne
og derfor også gav ret til løntabsgodtgørelse.
Ministeriet har endvidere oplyst, at ToldSkat også havde givet udtryk for, at AMU-
kurserne var blevet gennemført efter reglerne.
13. Ministeriet har efter møderne med Roskilde Handelsskole og drøftelser med
ToldSkat i foråret 2005 vurderet, at kurserne leveret af Roskilde Handelsskole til
ToldSkat alligevel – efter omstændighederne – kunne anses for tilskudsberettigede
efter lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse), jf. lovbekendtgø-
relse nr. 956 af 28. november 2003. Ministeriet har i denne forbindelse oplyst, at det
er ministeriets vurdering, at der til ToldSkat blev markedsført og solgt et samlet ud-
dannelseskoncept bestående af tilskudsberettiget AMU-aktivitet og andre ydelser, der
skulle sælges som indtægtsdækket virksomhed. Da den omhandlede markedsføring
og salget lå forud for, at ministeriet i et brev af 2. juli 2004 præciserede reglerne over
for samtlige godkendte udbydere på AMU-området, havde ministeriet efter omstæn-
dighederne resolveret, at kravet om tilbagebetaling frafaldes over for Roskilde Han-
delsskole.
14. I forbindelse med tilsynssagen havde Undervisningsministeriet også haft drøftel-
ser med Roskilde Handelsskole om betaling for tompladser, idet ministeriet havde
anført, at skolen ikke måtte operere med en generel betalingsordning, hvor private
virksomheder betaler for tompladser på grund af manglende holdopfyldelse. Regler-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2005 nr. 13: Rigsrevisors opfølgning på udvidet notat til Statsrevisorerne om handelsskolernes afholdelse af virksomhedsrettede arbejdsmarkedsuddannelser
-7-
ne på området, der havde givet anledning til misforståelser på flere skoler, var nu
blevet tydeliggjort i bekendtgørelse nr. 145 af 9. marts 2005 (med tilhørende vejled-
ning). Undervisningsministeriet havde herefter i den konkrete sag resolveret, at mini-
steriet ikke ville fastholde et tidligere fremført krav om, at Roskilde Handelsskole
skulle tilbagebetale opkrævet betaling for tompladser til de berørte virksomheder.
15. Undervisningsministeriet har oplyst, at ministeriet hermed anser tilsynsbesøget
hos Roskilde Handelsskole for afsluttet.
IV. Sammenfatning
16. Sammenfattende finder jeg, at ministeriets initiativer med henblik på at følge op
på og løse de generelle og konkrete problemer, som Rigsrevisionens undersøgelse af
området havde påvist, er tilfredsstillende.
Med afgivelsen af dette notat betragter jeg sagen som afsluttet.
Henrik Otbo