Skatteudvalget 2005-06
SB 17 7
Offentligt
1697892_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
indsatsen mod moms-
karruselsvindel
December 2016
Statsrevisorerne beretning SB17/2005 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. december 2016
1697892_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om indsatsen mod momskarruselsvindel (beretning nr. 17/05)
6. december 2016
RN 1410/16
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om indsatsen mod momskarruselsvindel,
som blev indledt med en beretning i 2006. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Stats-
revisorerne af 15. marts 2007, 9. november 2010, 13. august 2012 og 30. maj 2013.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Skatteministeriet og Erhvervs- og Vækst-
ministeriet nu har gennemført en fuld implementering af et dækadresseregister. Rigs-
revisionen finder det dog ikke tilfredsstillende, at det har taget 9 år at implementere re-
gistret. Rigsrevisionen vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Erhvervsstyrelsen har i december 2015 fuldt implementeret dækadresseregistret
SKAT har taget dækadresseregistret i brug ved udgangen af 2015 og er løbende
i dialog med Erhvervsstyrelsen om, hvilke adresser der skal indgå.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i september 2006 en beretning om indsatsen mod momskarrusel-
svindel. Beretningen handlede om, hvorvidt indsatsen til bekæmpelse af momskarruselsvin-
del var tilrettelagt tilfredsstillende. Beretningen rettede sig mod Skatteministeriet, Økonomi-
og Erhvervsministeriet og Justitsministeriet.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at myndighedernes ind-
sats mod momskarruselsvindel var blevet styrket, og at myndighedernes indsats var tilfreds-
stillende, men at der kunne peges på forbedringsmuligheder på nogle områder, bl.a. at kon-
trollen med virksomhederne kunne gøres mere ensartet og dækkende ved yderligere it-un-
derstøttelse. Statsrevisorerne pegede også på, at SKAT burde arbejde for, at omfanget af
momskarruselsvindel blev kvantificeret.
Statsrevisorerne beretning SB17/2005 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. december 2016
1697892_0003.png
2
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på følgen-
de punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
Skatteministeriets initiativer for at styrke registre-
ringskontrollen, herunder samkøring med SKATs
kontrolinformationsregister (KINFO) og muligheden
for at etablere et register over bl.a. dækadresser.
Kontrolbesøg som led i registrering af virksomhe-
der.
SKATs udsøgningssystem.
Automatisk besked til virksomhederne ved differen-
cer i EU’s fælles kontrolsystem VAT Information
Exchange System (VIES).
Anmodninger fra andre landes skattemyndigheder.
SKATs samarbejde med politiet og Statsadvokaten
for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet
(SØIK) om momskarruselsager.
SKATs kvantificering af momskarruselsvindel.
Status
Delvist afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevi-
sorerne af 13. august 2012 og 30. maj 2013. Sidste
del omhandlende etablering af et dækadresseregi-
ster behandles i dette notat.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 15. marts 2007.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 15. marts 2007.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 15. marts 2007.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 13. august 2012.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 15. marts 2007.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 9. november 2010.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på det punkt, der ikke tidligere er
afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Ministeriernes initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Skatteministeriets og Erhvervs- og Vækstministeriets initia-
tiver i forhold til det udestående opfølgningspunkt om etableringen af dækadresseregistret
og SKATs anvendelse af registret til registreringskontrol. Gennemgangen er baseret på brev-
veksling og møder med SKAT og Erhvervsstyrelsen. Vi har afventet Erhvervsstyrelsens im-
plementering af dækadresseregistret, der ved udarbejdelsen af seneste notat til Statsreviso-
rerne blev forventet fuldt implementeret ved udgangen af 2014.
Register over kendte dækadresser
7. Statsrevisorerne bemærkede i forlængelse af beretningen bl.a., at kontrollen af momskar-
ruselsvindel kunne gøres mere ensartet og dækkende, bl.a. ved yderligere it-understøttelse
af registreringskontrollen.
8. Det fremgik af beretningen, at SKATs kontrol af sager på sagslisten fra den daværende
Erhvervs- og Selskabsstyrelse ikke var ensartet og dækkende, og at SKAT ikke i alle sager
kontrollerede, om virksomhederne anvendte dækadresser.
9. Et dækadresseregister har til formål at samle alle SKATs kendte dækadresser, dvs. ad-
resser, som anvendes i forbindelse med oprettelse af fiktive virksomheder med svig for øje.
Ved hjælp af registret kan SKAT forhindre, at virksomheder, der anvender kendte dækad-
resser, bliver momsregistreret.
Statsrevisorerne beretning SB17/2005 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. december 2016
1697892_0004.png
3
10. Det fremgik af notat til Statsrevisorerne af 30. maj 2013, at SKAT i 2008 stoppede udvik-
lingen af dækadresseregistret som følge af nødvendige prioriteringer af resurser til andre it-
projekter. I april 2012 aftalte SKAT med Erhvervsstyrelsen, at styrelsen som led i sin system-
modernisering skulle etablere et register over kendte dækadresser. SKAT oplyste i februar
2013, at registret blev idriftsat i juni 2012, men at registret først ville blive fuldt implemente-
ret i 2014. Erhvervsstyrelsen oplyste supplerende i april 2013, at dækadresseregistret ville
blive implementeret løbende over 3 faser. Sidste fase forventedes implementeret ved udgan-
gen af 2014, men datoen for implementeringen kunne ændre sig, da der på dette tidspunkt
(april 2013) endnu ikke var indgået kontrakt med en leverandør om fase 3.
11. Rigsrevisionen kan konstatere, at dækadresseregistret ikke var fuldt implementeret ved
udgangen af 2014. Erhvervsstyrelsen har oplyst, at implementeringen af dækadresseregi-
stret er foretaget i forbindelse med den løbende ibrugtagning af styrelsens nye systemer. Der
har således været en trinvis indførelse af de forskellige selskabsformer i registret. Dækad-
resseregistret for personligt ejede virksomheder blev implementeret i 2012, mens dækadres-
seregistrering af aktie- og anpartsvirksomheder blev implementeret i marts 2015. Erhvervs-
styrelsen har oplyst, at den sidste del af dækadresseregistret, kapitalselskaber, blev imple-
menteret i december 2015. Ved udgangen af 2015 var dækadresseregistret således fuldt og
endeligt implementeret for samtlige virksomhedsformer, hvorefter SKAT kunne få fuldt ud-
bytte af registret.
12. Den trinvise implementering har betydet, at SKAT frem til december 2015 ikke har haft
mulighed for at få udsøgt alle relevante virksomheder, der kunne anvende en mulig dækad-
resse. Da det primært er selskaber og ikke personligt ejede virksomheder, som eventuelle
svigagtige forhold knytter sig til, har SKAT ikke haft stort udbytte af dækadresseregistret, før
de sidste ændringer mv. kom på plads ultimo 2015.
13. Skatteministeren oplyste tilbage i sin redegørelse fra 2007, at ministeren ville undersøge,
om det var muligt at etablere et register over kendte dækadresser. Rigsrevisionen finder det
ikke tilfredsstillende, at det har taget 9 år at implementere dækadresseregistret, og at SKAT
dermed ikke har haft et tilfredsstillende udbytte af registret i indsatsen mod momskarrusel-
svindel før ved udgangen af 2015.
14. Driften af det fuldt implementerede dækadresseregister kræver et samarbejde mellem
SKAT og Erhvervsstyrelsen. SKAT har oplyst, at der er en løbende dialog med Erhvervssty-
relsen om, hvilke adresser der skal indgå i registret. Der afholdes ligeledes jævnlige status-
møder, hvor samarbejdet mellem SKAT og Erhvervsstyrelsen drøftes. Rigsrevisionen finder
det tilfredsstillende, at Erhvervsstyrelsen og SKAT har etableret et samarbejde om driften af
dækadresseregistret. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne sag kan afsluttes.
Lone Strøm