Udenrigsudvalget 2005-06
SB 16 2
Offentligt
965658_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om Danmarks multilaterale
bistand og 2015-målene
Maj
2010
Statsrevisorerne beretning SB16/2005 - Bilag 2: Rigsrevisors notat af 3. maj 2010
965658_0002.png
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om Danmarks multilaterale bistand og 2015-målene
(beretning nr. 16/2005)
3. maj 2010
RN A506/10
1. Statsrevisorerne fandt i deres bemærkninger til beretningen, at Danmark opfyldte sin for-
pligtelse til at medvirke til opfyldelse af 2015-målene, og at Udenrigsministeriet havde tilret-
telagt den multilaterale udviklingsbistand, så den understøttede 2015-målene. Statsreviso-
rerne pegede dog samtidig på en række områder, hvor indsatsen kunne forbedres.
2. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 16. november 2006 i henhold til rigsrevisor-
lovens § 18, stk. 4, om Danmarks multilaterale bistand og 2015-målene, at jeg ville følge mi-
nisterens initiativer og orientere Statsrevisorerne om implementeringen af følgende 3 punk-
ter:
undersøgelser, som dokumenterer de multilaterale organisationers resultater
styrkelse af monitoreringen af de multilaterale bistandsorganisationers indsats mod kor-
ruption
en mere regelmæssig forvaltningsrevision af FN.
Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for finansåret 2005, s. 187-188.
3. Rigsrevisionen har i forbindelse med opfølgningen afholdt møder og brevvekslet med
Udenrigsministeriet samt gennemgået det materiale, ministeriet har sendt som dokumenta-
tion for udviklingen på de enkelte områder.
I.
Dokumentation for de multilaterale organisationers resultater
4. Statsrevisorerne fremhævede i bemærkningerne til beretningen vigtigheden af, at der
gennemføres selvstændige undersøgelser, som kan dokumentere de multilaterale organi-
sationers resultater.
5. Udenrigsministeriet har oplyst, at ministeriet i MOPAN (Multilateral Organisation Perform-
ance Assessment Network) har arbejdet for at forbedre de årlige vurderinger af de multilate-
rale organisationers indsats, så vurderingerne giver et bedre grundlag for at vurdere organi-
sationernes arbejde og resultater. Udenrigsministeriet har haft en aktiv rolle i dette arbejde
og har bl.a. varetaget sekretariatsfunktionen i 2009.
MOPAN er et uformelt netværk af lande med en fælles interesse i at vurdere multilaterale
organisationers effektivitet. Samarbejdet består i dag af 16 lande: Australien, Belgien, Ca-
nada, Danmark, Finland, Frankrig, Irland, Nederlandene, Norge, Spanien, Schweiz, Stor-
britannien, Sverige, Sydkorea, Tyskland og Østrig. Europa-Kommissionen er i gang med
overvejelser om en eller anden form for tilknytning til MOPAN-samarbejdet.
Statsrevisorerne beretning SB16/2005 - Bilag 2: Rigsrevisors notat af 3. maj 2010
965658_0003.png
2
MOPAN har siden 2003 udført undersøgelser af de multilaterale organisationers indsats,
men i 2009 søsatte organisationen en ny model for de årlige vurderinger af multilaterale or-
ganisationer under navnet MOPAN Common Approach. Formålet med den nye model er at
få et bedre grundlag for at vurdere organisationernes arbejde og resultater.
MOPAN Common Approach inkluderer synspunkter fra de multilaterale organisationers part-
nere (offentlige og private) i de lande, hvor undersøgelsen finder sted, såvel som synspunk-
ter fra MOPAN-medlemmernes egne repræsentanter i landene, fra udsendte medarbejdere
til repræsentationer, der dækker de undersøgte organisationer, og fra de 15 MOPAN-landes
hovedstæder. Der måles mere systematisk på organisationernes resultater på basis af nøg-
leindikatorer, som er hentet fra en række bilaterale vurderingsskemaer, herunder det danske
”Performance Management Framework”, og systematiseret med afsæt i Balanced Score-
card-modellen.
MOPAN-modellen har begrænsninger, da den ikke giver mulighed for at konkludere noget
direkte om udviklingseffekten af organisationernes arbejde. Modellen analyserer organisa-
tionernes administrative systemer, de styrings- og kontrolsystemer mv., der er etableret, og
den partnerskabsadfærd, man kan registrere fra de enkelte organisationer. På det grundlag
vurderes det, om forudsætningerne for at opnå en udviklingseffekt er til stede. Antagelsen
er, at hvis forudsætningerne er til stede, er der stor sandsynlighed for, at der er en udviklings-
effekt.
Det er Udenrigsministeriets vurdering, at MOPAN-modellen genererer både relevant og tro-
værdig information til understøttelse af en forbedret dialogproces mellem MOPAN-medlem-
mer og de multilaterale organisationer og til brug for medlemslandenes interne beslutninger
vedrørende støtte til organisationerne.
Samtidig er det Udenrigsministeriets vurdering, at MOPAN-modellen ikke på alle områder
kan opfylde de fremtidige danske behov for viden om og indsigt i de multilaterale organisa-
tioners arbejde, men den vil blive et vigtigt instrument.
MOPAN vil fremover årligt gennemføre undersøgelser af gennemsnitligt 6 multilaterale or-
ganisationer. Det skulle muliggøre en 4-årig cyklus omfattende 20-25 af de væsentligste
organisationer. De nye MOPAN-rapporter forventes at være klar inden de nye drøftelser
om allokering af midler til udviklingsbankerne og til de overordnede strategidrøftelser i FN-
organisationerne.
6. Udenrigsministeriet henviser endvidere til OECD/DAC-evalueringsnetværk, som foreta-
ger peer reviews af primært FN-organisationers evalueringsenheder. Disse peer reviews
suppleres løbende med egentlige evalueringer af de enkelte organisationer. Derudover for-
venter ministeriet, at evalueringsnetværket fremover også vil gennemføre metaevaluerin-
ger af udvalgte organisationers arbejde.
Ministeriet har oplyst, at arbejdet med at sikre dokumentation for de multilaterale organisa-
tioners arbejde også fremadrettet vil være et højt prioriteret område for Danmark.
7. Jeg finder det tilfredsstillende, at Udenrigsministeriet har arbejdet for at sikre en bedre
dokumentation for de multilaterale organisationers arbejde. I den forbindelse finder jeg det
positivt, at Udenrigsministeriet samarbejder med andre donorer om at skabe en fælles ram-
me for måling og vurdering af de multilaterale organisationers opnåede resultater. Jeg fin-
der det tilfredsstillende, at ministeriet vil fortsætte arbejdet med at sikre dokumentation for
de multilaterale organisationers resultater.
Statsrevisorerne beretning SB16/2005 - Bilag 2: Rigsrevisors notat af 3. maj 2010
965658_0004.png
3
II. Styrkelse af monitoreringen af de multilaterale bistandsorganisationers indsats
mod korruption
8. I bemærkningerne til beretningen opfordrede Statsrevisorerne til, at Udenrigsministeriet
opprioriterede gennemførelsen af ministeriets handlingsplan for korruptionsbekæmpelse og
overvågning af de internationale organisationers indsats mod korruption.
9. Ministeren oplyste i sin redegørelse, at der ville blive igangsat en række initiativer, som
bl.a. omfattede et styrket fokus på monitoreringen af korruption i fremtidige danske organi-
sationsstrategier for de multilaterale organisationer og de tilhørende vurderingsskemaer.
Endvidere ville vejledningen om underretning af Rigsrevisionen om uregelmæssigheder i
de multilaterale organisationer blive revideret. Endelig ville den obligatoriske kompetence-
udvikling i antikorruption af medarbejderne på systematisk vis udbredes til de danske mul-
tilaterale repræsentationer.
10. Udenrigsministeriet har oplyst, at ministeriet i forbindelse med opdatering af retningslin-
jerne for multilaterale organisationsstrategier har styrket fokus på monitorering af indsatsen
mod korruption. Indsatsen mod korruptionsbekæmpelse er nu en fast del af Udenrigsmini-
steriets rapportering på organisationsstrategierne. Udenrigsministeriet har ligeledes oplyst,
at spørgsmålet om korruptionsbekæmpelse tages op løbende i FN-missionens drøftelser
med UNDP og UNICEF. Ministeriet har oplyst, at korruptionsbekæmpelse er et vigtigt ind-
satsområde for Danmark, og at dette også fremadrettet vil være et højt prioriteret område.
11. Udenrigsministeriet har oplyst, at ministeriet er i gang med at opdatere vejledningen i
underretning af Rigsrevisionen om uregelmæssigheder i de multilaterale organisationer, og
at den nye vejledning forventes færdiggjort i foråret 2010.
12. Udenrigsministeriet har udviklet et nyt modul til det eksisterende antikorruptionskursus,
som har fokus på, hvordan en medarbejder ved en multilateral repræsentation kan fremme
initiativer i de multilaterale organisationer inden for antikorruption, og hvordan en medarbej-
der bør følge op på eventuelle uregelmæssigheder. Dette multilaterale modul er et supple-
ment til det obligatoriske antikorruptionskursus, som udbydes til alle medarbejdere, der ar-
bejder med administration af dansk udviklingsbistand. Kurset forventes udbudt i løbet af for-
året 2010.
13. Jeg finder det tilfredsstillende, at Udenrigsministeriet har styrket fokus på monitorering
af korruptionsbekæmpelse i dialogen med de multilaterale organisationer. Dertil kommer, at
ministeriet har udviklet et nyt modul til antikorruptionskurset for medarbejdere på de multila-
terale repræsentationer. Jeg har noteret mig, at ministeriet forventer at færdiggøre opdate-
ringen af vejledningen i underretning af Rigsrevisionen om uregelmæssigheder i løbet af for-
året 2010. Samlet finder jeg, at ministeriets initiativer er tilfredsstillende, og jeg finder det
positivt, at ministeriet vil fastholde korruptionsbekæmpelse som et højt prioriteret indsats-
område.
III.
Forvaltningsrevision
14. I bemærkningerne til beretningen anbefalede Statsrevisorerne, at Udenrigsministeriet
arbejdede for, at FN’s revisionsråd, Board of Auditors, regelmæssigt udfører forvaltnings-
revision som en integreret del af revisionen af FN’s organisationer.
15. Ministeren oplyste i den forbindelse, at Danmark vil arbejde for, at en mere regelmæs-
sig forvaltningsrevision medtages som en del af EU’s langsigtede prioriteter for FN-syste-
met.
Statsrevisorerne beretning SB16/2005 - Bilag 2: Rigsrevisors notat af 3. maj 2010
965658_0005.png
4
16. Udenrigsministeriet har oplyst, at en styrket forvaltningsrevision af FN er en dansk prio-
ritet, og at Danmark har arbejdet for at gøre det til en EU-prioritet. Udenrigsministeriet har i
den forbindelse bragt sagen op i forskellige EU-sammenhænge, bl.a. ved EU’s behandling
af rapporterne fra FN’s revisionsråd. Der har dog ikke kunnet opnås enighed om det danske
forslag. Ministeriet har oplyst, at en styrket forvaltningsrevision af FN vil være en fortsat prio-
ritet for Danmark.
Det er Udenrigsministeriets vurdering, at revision har høj prioritet blandt EU-medlemmer, og
at det arbejde, som FN’s revisionsråd udfører, tillægges stor betydning. Forvaltningsrevision
er en integreret del af revisionsrådets arbejde, og en række rapporter indeholder allerede
anbefalinger af forvaltningsrevisionsmæssig karakter. Der er imidlertid blandt EU-landene
forskellige opfattelser af, hvorvidt forvaltningsrevision skal tillægges større vægt i forhold til
revisionsrådets arbejde.
17. Jeg finder det tilfredsstillende, at Udenrigsministeriet har gjort spørgsmålet om en styr-
ket forvaltningsrevision af FN til en dansk prioritet og i den forbindelse har arbejdet for at
gøre spørgsmålet til en af EU’s prioriteter for FN-systemet. Jeg konstaterer dog, at der ikke
har kunnet opnås enighed om det danske forslag, og finder det derfor tilfredsstillende, at mi-
nisteriet vil fastholde spørgsmålet som en dansk prioritet.
IV.
Afslutning
18. Jeg finder det tilfredsstillende, at Udenrigsministeriet har arbejdet for at sikre prioritering
og styrkelse af indsatsen inden for de områder, som blev fremhævet i beretningen og i Stats-
revisorernes bemærkninger til beretningen.
Udenrigsministeriet har arbejdet for at skabe en fælles ramme for måling af de multilaterale
organisationers resultater, som kan bidrage til at sikre bedre dokumentation for resultaterne
af de multilaterale organisationers indsats. Derudover har Udenrigsministeriet opprioriteret
arbejdet med korruptionsbekæmpelse. Endelig har Udenrigsministeriet arbejdet for at få kra-
vet om mere forvaltningsrevision i FN som en fælles EU-prioritet.
Jeg er samtidig opmærksom på, at de forhold, som jeg har fulgt op på i dette notat, kræver
en langsigtet indsats fra Udenrigsministeriets side. Jeg finder det derfor tilfredsstillende, at
ministeriet vil fortsætte indsatsen inden for de områder, som jeg har fulgt op på i dette notat.
19. Jeg betragter hermed sagen som afsluttet.
Henrik Otbo