Miljø- og Planlægningsudvalget 2005-06
SB 11 2
Offentligt
965647_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om sagsbehandlingstider
i 6 statslige nævn
April
2010
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 2: Rigsrevisors fortsatte notat af 6. maj 2010
965647_0002.png
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn (beretning nr. 11/05)
6. maj 2010
RN A507/10
I.
Indledning
1. I mit notat til Statsrevisorerne af 11. november 2008 tilkendegav jeg, at jeg fortsat ville føl-
ge sagen om sagsbehandlingstider i 4 ud af 6 statslige nævn omfattet af Statsrevisorernes
beretning nr. 11/05 og orientere Statsrevisorerne om effekten af de tiltag, som ministerierne
har iværksat for at nedbringe den gennemsnitlige sagsbehandlingstid.
2. Statsrevisorernes beretning nr. 11/05 omfattede
Landsskatteretten
under Skatteministe-
riet,
Ankestyrelsen
under Socialministeriet,
Naturklagenævnet
under Miljøministeriet,
Flygt-
ningenævnet
under Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration,
Patientskadean-
kenævnet
under Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Erstatningsnævnet
under Justitsmini-
steriet og
Arbejdsskadestyrelsen
under Beskæftigelsesministeriet. Arbejdsskadestyrelsens
sagsbehandling blev inddraget i beretningen, idet flere nævn er afhængige af informationer
fra styrelsen.
Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 11. november 2008 om sagsbehandlingstider i
6 statslige nævn, at jeg fortsat ville følge udviklingen i sagsbehandlingstiden og initiativer,
der er sat i værk i den forbindelse, i Landsskatteretten, Naturklagenævnet, Patientskade-
nævnet og Arbejdsskadestyrelsen, da udviklingen ikke havde været fuldt tilfredsstillende i
disse nævn. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2007, s. 264-274.
I dette notat vil jeg følge op på ministeriernes initiativer til at reducere sagsbehandlingstider-
ne i disse nævn. For de øvrige nævns vedkommende betragtede jeg i notatet af 11. novem-
ber 2008 beretningssagen som afsluttet.
3. Rigsrevisionens opfølgning er baseret på gennemgang af redegørelser og materiale til-
vejebragt af ministerierne, herunder bl.a. gennemgang af årsrapporter, resultatkontrakter og
diverse statistikker.
Herudover er der afholdt møder med de ministerier og nævn, som er omfattet af notatet.
II.
Landsskatteretten under Skatteministeriet
4. I forhold til Landsskatteretten har jeg siden mit notat af 11. november 2008 fulgt op på
forhold vedrørende:
sagsbehandlingstider
mål for gamle sager.
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 2: Rigsrevisors fortsatte notat af 6. maj 2010
965647_0003.png
2
Sagsbehandlingstider
Tabel 1. Gennemsnitlige sagsbehandlingstider i Landsskatteretten
(Måneder)
2004
Landsskatteretten
-
2005
12,8
2006
10,7
2007
11,8
2008
11,0
2009
9,1
Note: Sager, som Landsskatteretten har været tvunget til at stille i bero i forbindelse med
skattestraffesager, syn og skøn eller forelæggelse for Europa-Kommissionen eller
EU’s toldkodeksudvalg, er ikke medregnet. Før rensning for berostillelser var sags-
behandlingstiden 12,7 måneder i 2008 og ca. 13 måneder i 2007.
5. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Landskatteretten er faldet fra 12,8 måneder i
2005 til 9,1 måneder i 2009, jf. tabel 1. Sagsbehandlingstiden er således faldet siden beret-
ningen og siden mit notat af 11. november 2008.
Ministeriet har oplyst, at sagsbehandlingstiderne for 2005-2009 er korrigeret for sager, som
er stillet i bero og derfor ikke er sammenlignelige med sagsbehandlingstiden for 2004, som
fremgår af beretningen. Ministeriet har samtidig oplyst, at der ikke foreligger et sammenlig-
neligt tal for 2004.
Det fremgik af Landskatterettens resultatkontrakt for 2009-2012, at kravet for den gennem-
snitlige sagsbehandlingstid var 9 måneder i 2009. Dette mål blev nået, da sagsbehandlings-
tiden blev 9,1 måneder.
Det fremgik ligeledes af resultatkontrakten, at målet for den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid skærpes til 8 måneder i 2010 og 2011 og yderligere til 7 måneder i 2012. Målene
bliver således mere ambitiøse over tid.
6. Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at nedbringelsen af sagsbehandlingstiden skyl-
des nedbringelse af antallet af gamle sager i Landsskatteretten og indførelse af en række
initiativer som fx måling af og opstilling af mål for de enkelte faser i sagsbehandlingsforlø-
bet.
Mål for gamle sager
7. I resultatkontrakten for 2009-2012 er det et mål at afvikle 95 % af beholdningen af sager
fra før 1. januar 2008 inden udgangen af 2009. Ultimo 2008 var antallet af gamle sager
1.132, og ved udgangen af 2009 var der 297 gamle sager tilbage, så målet om 95 % reduk-
tion blev ikke helt nået. Skatteministeriet har oplyst, at dette hænger sammen med, at den
altovervejende del af disse sager er stillet i bero på grund af udefrakommende forhold, som
Landsskatteretten ikke har indflydelse på.
Efter 2009 indgår målet om afvikling af 95 % af Landsskatterettens gamle sager ikke i sty-
ringen af sagsbehandlingstiderne. Fra 2010 og frem er målet om, at sagsbehandlingstiden
for nye sager ikke må overstige 7 måneder, det eneste mål i resultatkontrakten vedrørende
sagernes alder.
Vurdering
8. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid nåede målet på 9 måneder i 2009 og er faldet
siden beretningen og mit notat af 11. november 2008. Landsskatterettens mål for den sam-
lede sagsbehandlingstid bliver mere ambitiøse over tid, og andelen af gamle sager er ned-
bragt betydeligt. Jeg finder dette tilfredsstillende.
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 2: Rigsrevisors fortsatte notat af 6. maj 2010
965647_0004.png
3
III.
Naturklagenævnet under Miljøministeriet
9. I forhold til Naturklagenævnet har jeg siden mit notat af 11. november 2008 fulgt op på
forhold vedrørende:
sagsbehandlingstider
indgåelse af resultatkontrakt
arbejdstilrettelæggelsen i Naturklagenævnet.
Sagsbehandlingstider
Tabel 2. Gennemsnitlige sagsbehandlingstider i Naturklagenævnet
(Måneder)
2004
Naturklagenævnet
6,3
2005
6,3
2006
5,5
2007
7,0
2008
6,2
2009
6,1
10. Efter en stigning i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid til 7 måneder i 2007 er sags-
behandlingstiden faldet til 6,1 måneder i 2009, jf. tabel 2. Den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid er således faldet lidt siden beretningen og mit notat af 11. november 2008.
Målet for sagsbehandlingstiden var 5,7 måneder i 2009, og Naturklagenævnet nåede såle-
des kun delvist sit mål.
Miljøministeriet har oplyst, at seneste opgørelser fra Naturklagenævnet viser, at der fortsat
er sket et fald i sagsbehandlingstiden, idet den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for 1.
kvartal 2010 er opgjort til 5,6 måneder.
11. Miljøministeriet har oplyst, at Naturklagenævnet har nedbragt andelen af ældre sager
(8 måneder eller ældre) fra 28 % af alle verserende sager primo 2009 til 23 % ultimo 2009.
12. I 2009 var der opstillet mål for Naturklagenævnets produktivitet. Målet for antal afgørel-
ser pr. årsværk var 46 i 2009. Resultatet blev 49, og målet blev således nået. Antal afgørel-
ser pr. årsværk var 39 i 2008 og steg til 49 i 2009. Produktiviteten er således steget.
Indgåelse af resultatkontrakt
13. Det fremgik af mit notat af 11. november 2008, at Miljøministeriet og Naturklagenævnet
i juni 2008 indgik en resultatkontrakt for 2008-2010. I modsætning til resultatkontrakten for
2007-2010 blev der for 2008-2010 opstillet en række konkrete mål for bl.a. sagsbehand-
lingstider. I kontrakten blev målet for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid skærpet fra
5,7 måneder i 2009 til 5,1 måneder i 2010.
Folketinget har vedtaget, at Naturklagenævnet skal sammenlægges med Miljøklagenævnet.
Ministeriet har oplyst, at nævnet i den sammenhæng midlertidigt må acceptere en mindre
forhøjelse af målet for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for 2010 til 6,5 måneder,
men at der herefter forventes at kunne ske en vis skærpelse af målsætningen.
14. Resultatmålene for 2009 fremgik af et udkast til resultatkontrakt for 2009-2011. Resul-
tatkontrakten blev dog aldrig formelt færdiggjort og underskrevet. Jeg finder det vigtigt, at
resultatkontrakter rettidigt bliver formelt færdiggjort og underskrevet med henblik på at sikre
kontrakternes status som bindende styringsredskaber.
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 2: Rigsrevisors fortsatte notat af 6. maj 2010
965647_0005.png
4
Resultatkontrakten for 2010 er p.t. ikke færdiggjort. Som et led i sammenlægningen af næv-
nene er en fælles resultatkontrakt for 2010 for de 2 nævn under forberedelse.
Miljøministeriet har oplyst, at der ved fastlæggelsen af målene for sagsbehandlingstiden vil
blive lagt vægt på, at andelen af verserende sager, der har været mere end 6-8 måneder
undervejs, nedbringes mest muligt inden etableringen af et nyt, sammenlagt nævn.
Arbejdstilrettelæggelsen i Naturklagenævnet
Sammenlægning af Naturklagenævnet og Miljøklagenævnet
15. Det fremgik af mit notat af 11. november 2008, at Miljøministeriet var i gang med at un-
dersøge mulighederne for en sammenlægning af Naturklagenævnet og Miljøklagenævnet.
Den 27. april 2010 blev lov om Natur- og Miljøklagenævnet vedtaget. Loven sammenlægger
Naturklagenævnet og Miljøklagenævnet. Alle klagesager på natur- og miljøområdet skal nu
behandles af ét nævn – Natur- og Miljøklagenævnet.
Det nye nævn skal være et såkaldt kombinationsnævn. Udgangspunktet er, at den eksiste-
rende sagsfordeling videreføres, så nævnet som udgangspunkt sammensættes med sag-
kyndige i de sager, der i dag behandles af Miljøklagenævnet, og med læge medlemmer og
dommere i de sager, hvor Naturklagenævnet i dag har kompetencen. På nogle områder er
det fundet hensigtsmæssigt at justere den fordeling af sager, der er i dag. Justeringen om-
fatter bl.a., at en række sager, hvori der hovedsageligt indgår teknisk komplicerede spørgs-
mål, fx visse sager vedrørende vurdering af virkninger på miljøet, foreslås flyttet til behand-
ling af den sagkyndige del af nævnet. Omvendt foreslår ministeriet, at en række sager, fx
alle sager om ekspropriation, flyttes til den læge del af nævnet.
Miljøministeriet har oplyst, at det samlet vurderer, at der med kombinationsnævnet opnås
den største fleksibilitet og den mest effektive og hensigtsmæssige sagsbehandling, samti-
dig med at hensynet til borgernes retssikkerhed varetages bedst muligt. Ministeriet har vide-
re oplyst, at den række af typisk større sager, der hidtil skulle indbringes for begge nævn,
hvis afgørelserne fra 1. instans ønskes påklaget, fremover kun skal underkastes én samlet
behandling i det nye nævn. Lovforslagene fremgår af regeringens lovprogram for 2009-2010.
16. Det fremgik af beretningen, at mange af de generelle problemstillinger forbundet med at
effektivisere sagsbehandlingstider med fordel kunne løses inden for større organisatoriske
enheder. Ministeriet har oplyst, at sammenlægningen af nævnene på kort sigt vil kunne gi-
ve en stigning i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid, men på sigt venter ministeriet et
fortsat, yderligere fald i sagsbehandlingstiden.
Vurdering
17. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Naturklagenævnet er faldet lidt siden beretnin-
gen og mit notat af 11. november 2008. Nævnet når ikke helt sit mål for sagsbehandlings-
tiden i 2009, men har nedbragt mængden af ældre sager og øget sin produktivitet. Jeg be-
mærker endvidere, at ministeriet arbejder med at skærpe målet for sagsbehandlingstiden
over tid. Jeg har samtidig bemærket, at Miljøministeriet vurderer, at sammenlægningen af
Naturklagenævnet og Miljøklagenævnet vil medføre større fleksibilitet og den mest effekti-
ve og hensigtsmæssige sagsbehandling, samtidig med at hensynet til borgernes retssikker-
hed varetages bedst muligt. Arbejdet med sammenlægningen af nævnene vil på kort sigt
kunne betyde en stigning i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid. Jeg finder udviklingen
tilfredsstillende.
IV.
Patientskadeankenævnet under Indenrigs- og Sundhedsministeriet
18. I forhold til Patientskadeankenævnet har jeg siden mit notat af 11. november 2008 fulgt
op på forhold vedrørende:
sagsbehandlingstider.
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 2: Rigsrevisors fortsatte notat af 6. maj 2010
965647_0006.png
5
Sagsbehandlingstider
Tabel 3. Gennemsnitlige sagsbehandlingstider i Patientskadeankenævnet
(Måneder)
2004
Patientskadeankenævnet
7,9
2005
7,5
2006
7,1
2007
7,6
2008
7,0
2009
5,9
19. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er faldet fra 7,9 måneder i 2004 til 5,9 måneder
i 2009, jf. tabel 3. Sagsbehandlingstiden er således faldet siden beretningen og siden mit
notat af 11. november 2008.
20. Målet for 2009 var, at sagsbehandlingstiden ikke måtte overstige 6,5 måneder. Patient-
skadeankenævnet har nået dette mål.
21. Det fremgår af resultatkontrakten for 2009-2012, at målene for sagsbehandlingstiden er
6,3 måneder i 2010 og 6 måneder i 2011 og 2012. I resultatkontrakten for 2010 er målet for
sagsbehandlingstiden skærpet til 6,1 måneder sammenlignet med resultatkontrakten for
2009-2012.
Vurdering
22. Sagsbehandlingstiden i Patientskadeankenævnet er faldet, og målet for den gennem-
snitlige sagsbehandlingstid i 2009 er nået. Målet for den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid er skærpet i 2010. Jeg finder dette tilfredsstillende.
V.
Arbejdsskadestyrelsen under Beskæftigelsesministeriet
23. I forhold til Arbejdsskadestyrelsen har jeg siden mit notat af 11. november 2008 fulgt
op på forhold vedrørende:
mål for sagsbehandlingstiden
tidligere oversendelse af klager til Ankestyrelsen.
24. Arbejdsskadestyrelsen var i nogen grad omfattet af beretningen. Det fremgik af beret-
ningen, at sagsbehandlingstiden i Arbejdsskadestyrelsen i visse tilfælde øvede indflydelse
på andre nævns sagsbehandling. Der blev ikke foretaget en sammenligning over tid af Ar-
bejdsskadestyrelsens gennemsnitlige sagsbehandlingstid i beretningen.
Mål for sagsbehandlingstiden
25. Arbejdsskadesager udgør langt hovedparten af sagerne i Arbejdsskadestyrelsen. Disse
sager var ikke direkte omfattet af beretningen. Arbejdsskadestyrelsen var dog inddraget i
beretningen, da flere nævn var afhængige af informationer fra styrelsen. Det fremgik af mit
notat til Statsrevisorerne af 20. juli 2006, at jeg ville orientere Statsrevisorerne, om det er
lykkedes at opfylde de opstillede mål for Arbejdsskadestyrelsens sagsbehandling af arbejds-
skadesager.
26. Arbejdsskadestyrelsen har i resultatkontrakten for 2009 opstillet mål for sagsbehand-
lingstiderne for de 2 typer sager: 3 mål for arbejdsskadesager og 2 mål for sagerne vedrø-
rende udtalelse i private erstatningssager.
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 2: Rigsrevisors fortsatte notat af 6. maj 2010
965647_0007.png
6
For arbejdsskadesager var det målene:
at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for nye sager skulle være 2 % lavere i 2009
end i 2008 (228 dage)
at højst 200 af sagerne ved udgangen af 2009 måtte have en sagsalder på over 2 år
at 90 % af sagerne skulle være afsluttet inden for 1 år.
Arbejdsskadestyrelsen har nået alle disse 3 mål for arbejdsskadesager i 2009. Den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid var således 196 dage, antallet af sager over 2 år var 192
dage, og 91 % af arbejdsskadesagerne blev afsluttet inden for 1 år.
Det fremgår også af resultatkontrakten for 2009, at målene for sager vedrørende udtalelser
i private erstatningssager var:
at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid skulle være 2 % lavere i 2009 end i 2008
(312 dage)
at højst 20 af sagerne måtte være mere end 2 år gamle ved udgangen af 2009.
Arbejdsskadestyrelsen nåede ikke sit mål om en lavere sagsbehandlingstid for sager ved-
rørende udtalelser i private erstatningssager, da resultatet blev 325 dage i 2009. Beskæfti-
gelsesministeriet har oplyst, at årsagen er, at der er afsluttet flere gamle sager. Nedbringel-
se af mængden af gamle sager vil altid medføre en stigning i sagsbehandlingstiden, men
er en forudsætning for lavere sagsbehandlingstider på længere sigt. Styrelsen nåede sit
andet mål for sagerne, da kun 12 sager var mere end 2 år gamle ved årets udgang.
27. Det fremgår af resultatkontrakten for 2009, at målet for forbedring af produktiviteten var
2 % for både arbejdsskadesager og sager, der vedrører udtalelser i private erstatningssager.
Beskæftigelsesministeriet har oplyst, at produktiviteten er steget med 5,6 % fra 2008 til 2009
i kontoret for private erstatningssager, mens produktiviteten er steget med 8,5 % fra 2008
til 2009 i kontoret for arbejdsskadesager. Målene i resultatkontrakten er derfor nået for beg-
ge sagstypers vedkommende i 2009.
Tidligere oversendelse af klager til Ankestyrelsen
28. Arbejdsskadestyrelsen iværksatte på baggrund af beretningen en række tiltag med hen-
blik på at opnå en hurtigere oversendelse af sager til behandling i Ankestyrelsen, bl.a. scree-
ning af sager og undervisning i behandling af ankesager.
29. Det fremgik også af mit notat af 11. november 2008, at Beskæftigelsesministeriet hav-
de oplyst, at ca. 30 % af klagerne fortsat blev oversendt mere end 28 dage efter modtagel-
se af klagen, og at antallet var 21 %, hvis man undtager sager, hvor yderligere oplysninger
skulle indhentes med henblik på genvurdering.
Arbejdsskadestyrelsens kontrakt med Beskæftigelsesministeriet for 2009 indeholder nu et
krav om oversendelse til Ankestyrelsen på 42 dage. Kravet er fastsat ud fra, at bekendtgø-
relsen om Arbejdsskadestyrelsens behandling af klager er blevet ændret, så Arbejdsskade-
styrelsen efter de nye regler skal genvurdere den afgørelse, der er klaget over, inden 4 uger
efter udløbet af klagefristen, som ligeledes er 4 uger. Det antages, at Arbejdsskadestyrel-
sen i gennemsnit modtager en anke 2 uger efter afgørelsen, hvorfor kravet til styrelsens be-
handling er sat til 42 dage.
Beskæftigelsesministeriet har oplyst, at oversendelse af sager til Ankestyrelsen skete med
en månedlig gennemsnitlig oversendelsestid på 30-45 dage afhængigt af den enkelte må-
ned i 2008 og primo 2009. Siden sommeren 2009 er den månedlige gennemsnitlige over-
sendelsestid forbedret og har i stedet været 20-25 dage afhængigt af den enkelte måned.
Ministeriet har samtidig oplyst, at Arbejdsskadestyrelsen i hele 2009 har overholdt 42-dages-
fristen i ca. 98 % af alle sager.
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 2: Rigsrevisors fortsatte notat af 6. maj 2010
965647_0008.png
7
Vurdering
30. Arbejdsskadestyrelsen har i 2009 nået 4 ud af 5 mål, og den manglende opfyldelse af
målet for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid skyldes afvikling af gamle sager. Produk-
tiviteten er steget for de enkelte sagstyper, og målene for produktivitetsforbedringer i 2009
er nået for begge sagstyper. Tiden for oversendelse af sager til Ankestyrelsen har udviklet
sig positivt, og den nye frist er blevet overholdt i ca. 98 % af alle sager. Jeg finder dette til-
fredsstillende.
VI.
Afslutning
31. Jeg finder det positivt, at Miljøministeriet tog initiativ til at sammenlægge Naturklagenæv-
net og Miljøklagenævnet, hvilket nu er godkendt af Folketinget. Jeg har noteret mig, at Mil-
jøministeriet vurderer, at sammenlægningen vil medføre mere effektiv sagsbehandling, men
at sammenlægningen på kort sigt vil kunne betyde en stigning i den gennemsnitlige sags-
behandlingstid. Opfølgningen har vist, at udviklingen har været tilfredsstillende i Landsskat-
teretten, Patientskadeankenævnet, Arbejdsskadestyrelsen og i det væsentlige også i Natur-
klagenævnet.
Jeg betragter hermed beretningssagen som afsluttet.
Henrik Otbo