Miljø- og Planlægningsudvalget 2005-06
SB 11 1
Offentligt
11/05
Beretning om
sagsbehandlingstider
i 6 statslige nævn
Beretning fra rigsrevisor fremsendt
til Folketinget i henhold til § 18, stk. 1, i lov
om revisionen af statens regnskaber m.m.
KØBENHAVN 2006
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
965644_0002.png
Henvendelse vedrørende denne publikation rettes til:
Statsrevisoratet
Christiansborg
Prins Jørgens Gård 2
1240 København K
Telefon: 33 37 55 00
Fax: 33 37 59 95
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.folketinget.dk
Yderligere eksemplarer kan købes ved henvendelse til:
Schultz Information
Herstedvang 12
2620 Albertslund
Telefon: 43 63 23 00
Fax: 43 63 19 69
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.schultz.dk
ISSN 0108-3902
ISBN 87-7434-251-7
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
Denne beretning til Folketinget henhører under lov om revisionen af statens regnskaber § 18,
stk. 1, der pålægger statsrevisorerne pligt til med deres eventuelle bemærkninger at fremsende de
af rigsrevisor i henhold til samme lov § 17 udarbejdede beretninger til Folketinget og vedkom-
mende minister.
Statsrevisoratet, den 22. marts 2006
Peder Larsen
Helge Mortensen
Henrik Thorup
Helge Adam Møller
Johannes Lebech
Erik Larsen
3
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
Indholdsfortegnelse
Side
I.
II.
III.
Undersøgelsens resultater ...................................................................................................... 7
Undersøgelsens baggrund og formål...................................................................................... 9
Har sagsbehandlingstiden i de 6 udvalgte nævn udviklet sig tilfredsstillende i
perioden 2001-2004? ........................................................................................................... 13
A. Udviklingen i nævnenes sagsbehandlingstid i perioden 2001-2004............................... 14
B. Kvaliteten af nævnenes opgørelser af sagsbehandlingstiden.......................................... 15
Er de 6 nævns sagsbehandling tilrettelagt, så borgeren modtager en afgørelse på
klagen så hurtigt som muligt? .............................................................................................. 16
A. Analyse af lange liggetider............................................................................................. 17
B. Nævnenes tilrettelæggelse af sagsbehandlingen............................................................. 20
Har departementerne aktivt bidraget til, at de 6 nævns sagsbehandlingstid er så kort
som mulig?........................................................................................................................... 24
IV.
V.
Statsrevisorernes bemærkning......................................................................................................... 31
Bilag:
1.
Oversigt over nævn, som ministerierne har indsendt oplysninger om ................................. 33
5
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
965644_0006.png
Rigsrevisionen afgiver denne beretning til statsrevisorerne i henhold til § 17, stk. 2, i rigsrevisorloven, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 3 af 7. januar 1997. Beretningen vedrører især finanslovens § 9. Skatteministeriet, § 11.
Justitsministeriet, § 15. Socialministeriet, § 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet, § 18. Ministeriet for Flygt-
ninge, Indvandrere og Integration samt § 23. Miljøministeriet.
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
I. Undersøgelsens resultater
1. Borgernes tilfredshed med statslige myndig-
heder afhænger bl.a. af myndighedernes sagsbe-
handlingstid. Lang sagsbehandlingstid kan have
såvel økonomiske som store personlige omkost-
ninger for borgerne.
I Folketinget er myndighedernes sagsbehand-
lingstid ofte til debat. I indeværende folketings-
år har der bl.a. været rejst spørgsmål om sags-
behandlingstiden i Arbejdsskadestyrelsen, Erstat-
ningsnævnet, Lægeetisk Nævn samt de sociale
nævn.
I denne beretning bruges ”nævn” som fælles-
betegnelse for alle statslige ankeinstanser, uanset
om ordet indgår i det officielle navn eller ej.
2. Undersøgelsen kortlægger udviklingen i sags-
behandlingstiden i 6 af de største nævn i perio-
den 2001-2004. Det drejer sig om følgende nævn:
Landsskatteretten, Ankestyrelsen, Naturklage-
nævnet, Flygtningenævnet, Patientskadeanke-
nævnet og Erstatningsnævnet. Herudover har Ar-
bejdsskadestyrelsens sagsbehandling været ind-
draget i undersøgelsen, idet flere nævn er af-
hængige af informationer fra styrelsen.
Rigsrevisionen har gennemgået 40-50 sager
i 6 nævn med henblik på at vurdere sagstilrette-
læggelsen. Sagerne er udtaget med henblik på
at identificere områder, hvor sagsbehandlingen
kan forbedres, og der var derfor en overvægt af
sager med relativ lang sagsbehandlingstid i stik-
prøven.
Rigsrevisionens undersøgelse omfatter hele
sagsbehandlingsprocessen i de 6 nævn, lige fra
klagen modtages, til afgørelsen sendes til borge-
ren. I undersøgelsen vurderer Rigsrevisionen, i
hvilket omfang nævnssekretariaterne har tilret-
telagt en forsvarlig sagsbehandling, som mulig-
gør, at sagsbehandlingstiden bliver så kort som
mulig. Undersøgelsen rejser desuden spørgsmå-
let om, hvorvidt departementerne i tilstrækkelig
grad har sikret sig, at nævnenes sagsbehandlings-
tid er så kort som mulig.
3. Om en given sagsbehandlingstid er for lang,
afhænger af en konkret vurdering, hvor der også
tages andre forhold i betragtning såsom sagens
karakter, omfanget af de undersøgelser, myndig-
heden skal foretage, den sædvanlige sagsbehand-
lingstid, de løbende ekspeditioner i sagen samt
myndighedens resurser sammenholdt med antal-
let af sager.
Et vigtigt begreb i undersøgelsen er ”ligge-
tid”, hvorved forstås den tid, en sag ligger hos et
nævn, uden at der sagsbehandles, på trods af at
alle forudsætninger for sagsbehandlingen er op-
fyldt.
Undersøgelsens resultater:
Overordnet resultat
Det er Rigsrevisionens samlede vurdering, at
sagsbehandlingstiderne i nævnene ofte er unød-
vendigt lange. Det er Rigsrevisionens generelle
opfattelse, at departementerne ikke tilstrække-
ligt aktivt har medvirket til at nedbringe sags-
behandlingstiden i de 6 statslige nævn.
Udviklingen i sagsbehandlingstiden er ikke til-
fredsstillende.
Denne vurdering er baseret på:
Landsskatterettens sagsbehandlingstid er ste-
get igennem hele undersøgelsesperioden og
var i 2004 i gennemsnit 13,7 måneder. Na-
7
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
turklagenævnet og Ankestyrelsen har haft fal-
dende sagsbehandlingstider fra 2001 til 2003,
hvorefter sagsbehandlingstiden er steget mar-
kant i 2004. Af de 6 undersøgte nævn var det
kun Patientskadeankenævnet, der havde en
kortere sagsbehandlingstid i 2004 end i 2001,
men sagsbehandlingstiden i dette nævn er sta-
dig på et for højt niveau.
Kvaliteten af flere nævns opgørelser af sags-
behandlingstiden er mindre tilfredsstillende.
Denne vurdering er baseret på:
Erstatningsnævnet kunne ikke fremlægge op-
lysninger om den samlede sagsbehandlings-
tid og lever dermed ikke op til Justitsmini-
steriets cirkulæreskrivelse om mål for hur-
tig sagsbehandling mv.
Ankestyrelsen og Patientskadeankenævnet
medtager ikke den fulde sagsbehandlingstid,
fra sagen modtages, til afgørelsen sendes til
borgeren i opgørelsen. Endvidere medtager
Landsskatteretten og Ankestyrelsen rent ad-
ministrative afgørelser i opgørelsen af den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid, hvilket
holder gennemsnittet kunstigt nede.
Tilrettelæggelsen af sagsbehandlingen i stats-
lige nævn sikrer ikke i tilstrækkelig grad, at
borgerne modtager en afgørelse på deres kla-
ger hurtigst muligt.
Denne vurdering er baseret på:
Liggetid
Flere nævn begynder i gennemsnit først sags-
behandlingen 3-6 måneder efter, klagen er
modtaget. Mere end
af de undersøgte sa-
ger i Landsskatteretten lå over 8 måneder, før
sagsbehandlingen blev igangsat.
8
En del sager ligger i 1 år, efter at sagsbehand-
lingen er igangsat, uden at der sagsbehand-
les.
Lang sagsbehandlingstid skyldes generelt ik-
ke, at sagerne er komplekse, men at styrin-
gen, herunder resursetilpasningen, ofte er util-
strækkelig.
Nævnene anvender ikke ledelsesinformati-
onssystemer, fx i form af restancelister, i til-
strækkelig grad til at sikre sig, at alle sager
bliver behandlet så hurtigt, som det er muligt
og forsvarligt.
Sagsoplysningen
Nævnene orienterer borgerne om forventet
sagsbehandlingstid, men ikke altid hvis der
opstår forsinkelser. Rigsrevisionen finder, at
nævnene bør sikre, at borgeren orienteres,
hvis sagsbehandlingen trækker ud.
Sagsbehandlingen forsinkes ofte af, at under-
liggende myndigheder ikke fremskaffer sa-
gens akter hurtigst muligt. I nogle tilfælde ta-
ger det flere måneder og i enkelte tilfælde
over 1 år at foretage simple sagsbehandlings-
skridt.
Patientforsikringen brugte i et betydeligt an-
tal sager mere end 2 måneder på at sende det
nødvendige sagsmateriale med en udtalelse
til Patientskadeankenævnet.
Arbejdsskadestyrelsen brugte i ca. 30 % af
sagerne mere end 4 uger til at videresende sa-
gen til Ankestyrelsen.
Parterne overskrider ofte nævnenes tidsfri-
ster for høringssvar og er dermed selv del-
vist ansvarlige for lange sagsbehandlingsti-
der.
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
Rigsrevisionen konstaterer, at de fleste nævn
sender afgørelsen til klageren, senest 2 uger
efter den er truffet. Det er dog ikke tilfældet
for Landsskatteretten og Patientskadeanke-
nævnet, som ofte er mere end 2 uger om at
sende afgørelsen, hvilket ikke er tilfredsstil-
lende.
Departementerne bør bidrage mere aktivt til
at nedbringe nævnenes sagsbehandlingstider.
Departementerne bør i højere grad opstille
ambitiøse mål herfor.
Denne vurdering er baseret på:
Departementernes opgave er at fastsætte mål
og rammer for nævnenes virksomhed. Rigs-
revisionens undersøgelse viste, at 4 ud af 6
departementer havde indgået resultatkontrak-
ter som led i rammestyringen. Rigsrevisionen
finder, at flere departementer bør overveje at
anvende resultatkontrakter som led i ramme-
styringen.
Skatteministeriet burde tidligere have taget
initiativer til at sikre, at Landskatterettens i
forvejen meget lange sagsbehandlingstider
ikke steg yderligere.
Socialministeriet kunne have fremskyndet en
kapacitetstilpasning i Ankestyrelsen med hen-
blik på at imødegå stigende sagsbehandlings-
tid i 2004.
Miljøministeriet burde i højere grad have ta-
get initiativ til at begrænse sagsbehandlings-
tiden i Naturklagenævnet, men tilpassede i
stedet resultatmålene til den faktiske udvik-
ling.
Integrationsministeriet har ikke indgået re-
sultatkontrakt med Flygtningenævnet, men
har sikret, at nævnets stigende sagsbehand-
lingstider løbende er vurderet og fundet ri-
melige.
Justitsministeriet burde have ført bedre tilsyn
med implementering af et nyt journalsystem
i Erstatningsnævnet, som medførte væsent-
ligt forlængede sagsbehandlingstider.
Justitsministeriets bestræbelser på at nedbrin-
ge sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet
har været utilfredsstillende. Justitsministeren
lovede i efteråret 2002 Folketinget, at næv-
nets sagsbehandlingstid ikke ville stige, men
alligevel steg den markant fra begyndelsen
af 2004.
Det er Rigsrevisionens opfattelse, at der kan
opnås effektiviseringsgevinster samt kortere
sagsbehandlingstider ved sammenlægning af
en række små nævn. Finansministeriet har
oplyst, at det forventes, at man i foråret 2006
vil overveje, i hvilken grad yderligere sam-
menlægning af små enheder er mulig inden
for staten.
II. Undersøgelsens baggrund og formål
Baggrund
4. Borgernes tilfredshed med statslige myndig-
heder afhænger bl.a. af myndighedernes sagsbe-
handlingstid. Lang sagsbehandlingstid kan have
såvel økonomiske som store personlige omkost-
ninger for borgerne.
I Folketinget er myndighedernes sagsbehand-
lingstid ofte til debat. I indeværende folketings-
år har der bl.a. været rejst spørgsmål om sagsbe-
handlingstiden i Arbejdsskadestyrelsen, Erstat-
ningsnævnet, Lægeetisk Nævn samt de sociale
nævn.
Ligeledes har dagspressen jævnligt fokuseret
på tilfælde af langsommelig sagsbehandling. I
9
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
2005 var der bl.a. kritiske artikler om sagsbe-
handlingstiden i Naturklagenævnet og Erstat-
ningsnævnet.
5. I Danmark findes et stort antal administrative
nævn, der hverken hører til Folketinget, domsto-
lene eller den traditionelle statsforvaltning. Fæl-
les for disse nævn er, at de varierer meget i sam-
mensætning, arbejdsform og antal sager, der af-
gøres. Nogle nævn dækker et meget specifikt
område, mens andre har et meget bredt arbejds-
felt. Nogle nævn har en dommer som formand,
mens andre ikke har nogen juridisk deltagelse.
I nogle nævn skal medlemmerne have en særlig
sagkundskab, i andre nævn skal de være interes-
serepræsentanter, og i atter andre skal de udgø-
re et politisk islæt i den administrative beslut-
ningsproces.
Bortset fra nævn, der behandler meget få sa-
ger, har de administrative nævn normalt et sekre-
tariat, der forbereder sagerne til nævnets afgørel-
se.
Nævnenes bevillingsmæssige forhold er un-
derkastet ministeriel styring og tilsyn, men mi-
nisteren har ingen indflydelse på nævnenes af-
gørelse i de enkelte sager. Nævnene er omfat-
tet af forvaltningsretlige principper og forvalt-
ningslovens regler om partshøring og begrun-
delse.
I de fleste nævn har formanden kompetence
til at afvise sager, der falder uden for nævnets
kompetence, eller som er indgivet for sent eller
af en, der ikke er klageberettiget. I visse nævn
har formanden kompetence til på egen hånd at
afgøre sager uden principiel betydning og/eller
under en vis beløbsstørrelse.
I denne beretning bruges ”nævn” som fælles-
betegnelse for alle statslige ankeinstanser, uanset
om ordet indgår i det officielle navn eller ej.
Rigsrevisionens undersøgelse omfatter ikke
private klage- og ankenævn, der er godkendt af
Forbrugerklagenævnet såsom Rejseankenævnet,
Ankenævnet for Forsikring mfl.
10
6. Kravet om, at offentlige myndigheder skal til-
stræbe kortest mulig sagsbehandlingstid, antages
at følge af en offentligretlig grundsætning. Der
findes ikke generelle lovregler om, hvor lang of-
fentlige myndigheders sagsbehandlingstid må væ-
re, bortset fra sager om aktindsigt og begrundel-
se, der ifølge forvaltningsloven skal besvares se-
nest henholdsvis 10 og 14 dage efter modtagel-
sen. Dog fremgår det af Justitsministeriets vej-
ledning om forvaltningsloven, at alle sager skal
behandles så enkelt, hurtigt og økonomisk som
muligt. Tilsvarende hedder det i Justitsministe-
riets cirkulæreskrivelse nr. 73 af 4. juni 1997
om mål for hurtig sagsbehandling mv., at det er
et grundlæggende krav til forvaltningen, at af-
gørelser skal træffes så hurtigt, som det er mu-
ligt og forsvarligt.
Om en given sagsbehandlingstid er for lang,
afhænger derfor af en konkret vurdering i hvert
enkelt tilfælde. Ved denne vurdering må ud over
den absolutte sagsbehandlingstid også tages an-
dre forhold i betragtning, herunder sagens karak-
ter, omfanget af de undersøgelser, myndigheden
skal foretage, den sædvanlige sagsbehandlings-
tid, de løbende ekspeditioner i sagen samt myn-
dighedens resurser sammenholdt med antallet af
sager.
7. Finansministeriet har gennemført 2 undersø-
gelser af sagsbehandlingstider i staten i 1996 og
2001, som har bidraget til at henlede opmærk-
somheden på, at sagsbehandlingstid er en vigtig
parameter, når det gælder borgernes tilfredshed
med den offentlige sektor. Der var tale om bredt
anlagte undersøgelser, som omfattede en lang
række myndigheder med meget forskellige op-
gaver.
Rigsrevisionens undersøgelse fokuserer på
sagsbehandlingstiden i ankesager, der er et for-
valtningsområde, som ikke tidligere har været til-
bundsgående undersøgt.
Vigtigheden af at begrænse ankesagers sags-
behandlingstid skal ses i forhold til, at borgerne
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
typisk har ventet længe på en afgørelse ved en
tidligere instans i det administrative klagesystem.
Formål og afgrænsning
8. Beretningen besvarer følgende 3 spørgsmål:
Har sagsbehandlingstiden i de 6 udvalgte
nævn udviklet sig tilfredsstillende i perioden
2001-2004?
Er de 6 nævns sagsbehandling tilrettelagt, så
borgeren modtager en afgørelse på klagen så
hurtigt som muligt?
Har departementerne aktivt bidraget til, at de
6 nævns sagsbehandlingstid er så kort som
mulig?
9. Med henblik på at belyse disse spørgsmål har
Rigsrevisionen bl.a. undersøgt, om de 6 nævns
opgørelser af sagsbehandlingstiden er valide, og
om sagsbehandlingsprocessen er tilrettelagt, så
sagsbehandlingstiden minimeres under hensyn
til en effektiv og forsvarlig sagsbehandling. I den
forbindelse er det bl.a. undersøgt, hvor lang tid
sagerne ligger i nævnene, uden at der sagsbe-
handles (liggetiden), samt om høring af andre
myndigheder forløber uden unødig forsinkelse.
Som led i besvarelsen af det tredje spørgs-
mål er undersøgt, om departementerne har haft et
grundlag for at vurdere nævnenes sagsbehand-
lingstid, om de har opstillet ambitiøse mål for
sagsbehandlingstiden, og om de har fulgt op på
de opstillede mål.
10. Rigsrevisionens undersøgelse omfatter som
udgangspunkt statslige nævn, der 1) fungerer som
klageinstans, 2) er finansieret over finansloven
eller ved indtægter i henhold til lov samt 3) ikke
er underlagt en ministers instruktionsbeføjelse.
Som led i undersøgelsen blev ministerierne
bedt om at indsende en oversigt over nævn på
ministerområdet. I alt har ministerierne indsendt
oplysninger om 41 nævns sagsbehandlingstider.
Størstedelen af disse nævn har årlige driftsud-
gifter på under 5 mio. kr. Rigsrevisionen har kun
anmodet om oplysninger om sagsbehandlingsti-
den i 2004 for disse forholdsvis små nævn. Sags-
behandlingstiden for disse nævn fremgår af bi-
lag 1.
11. De 41 nævn spænder vidt i størrelse og
mængde af sager. Ankestyrelsen afgjorde fx over
17.000 sager i 2004, mens Ankenævnet i hen-
hold til militær retsplejelov slet ikke havde no-
gen sager i 2004. Tilsvarende får Ankenævnet
for tilskud til statsgaranterede studielån så få sa-
ger forelagt, at der kun afholdes ét årligt møde.
Sagsbehandlingsprocessen varierer ligeledes
fra nævn til nævn, ligesom sagsbehandlingen in-
den for samme ankeinstans kan variere betyde-
ligt mellem forskellige sagstyper. I 2004 var An-
kestyrelsen således i gennemsnit over 6 måne-
der om at afgøre en arbejdsskadesag, mens sager
om magtanvendelse, hvor den maksimale sags-
behandlingstid er fastlagt ved lov, i gennemsnit
blev afgjort på lidt over 1 måned.
På den baggrund giver det ikke mening at
sammenligne nævnene på tværs eller for den
sags skyld at beregne ét samlet nøgletal for næv-
nenes gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2004.
12. På den anden side er de problemstillinger,
denne beretning omhandler, ikke blot relevante
for de 6 udvalgte nævn, men yderst væsentlige
for alle ministerier med tilknyttede nævn, der
fungerer som centrale klageinstanser.
Af bilag 1 fremgår det fx, at Ankenævnet for
patenter og varemærker i gennemsnit var 10,8
måneder om at afgøre en ankesag vedrørende
patenter i 2004. Erhvervsankenævnet var hen-
holdsvis 26 og 31 måneder om at afgøre sager
vedrørende lov om værdipapirhandel og lov om
forsikringsvirksomhed, mens Forbrugerklage-
nævnet var 13,1 måned om at afgøre nævnssa-
11
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
ger. Lange sagsbehandlingstider i det admini-
strative ankesystem er således et udbredt fæno-
men.
Det er Rigsrevisionens opfattelse, at der for-
mentlig vil kunne opnås effektiviseringsgevin-
ster ved sammenlægning af en række af de små
nævn i bilag 1. Finansministeriet har hertil be-
mærket, at der i forbindelse med vedtagelsen af
finansloven for 2002 blev nedlagt en række råd
og nævn. I løbet af foråret 2006 forventer Fi-
nansministeriet igen at ville overveje, om der er
mulighed for yderligere sammenlægning af små
enheder.
13. Undersøgelsen af de 6 udvalgte nævn foku-
serer på udviklingen i den gennemsnitlige sags-
behandlingstid i sager, der er afgjort i perioden
2001-2004. Hvor det har været muligt, er der
dog suppleret med oplysninger fra 2005.
14. Med henblik på at vurdere sagstilrettelæg-
gelsen har Rigsrevisionen nærmere gennemgå-
et 40-50 sager i 6 nævn. I de tilfælde, et nævn
behandler flere forskellige sagstyper, er sagerne
udvalgt fra det sagsområde, hvor nævnet afgjor-
de flest sager. Sagsgennemgangen har omfattet
følgende nævn:
Landsskatteretten
under Skatteministeriet
fungerer som øverste administrative klageinstans
på skatte-, moms-, afgifts-, told- og vurderings-
området. Retten behandler klager over afgørelser
fra de kommunale skatteforvaltninger, skattean-
kenævn, regionale told- og skattecentre, SKAT
samt Ligningsrådet. Rigsrevisionens sagsgen-
nemgang har omfattet indkomstområdet.
Ankestyrelsen
under Socialministeriet træffer
afgørelse i klagesager vedrørende den sociale og
beskæftigelsesmæssige lovgivning. Rigsrevisio-
nens sagsgennemgang i Ankestyrelsen har om-
fattet sager på arbejdsskadeområdet, hvor Ar-
bejdsskadestyrelsen har truffet afgørelse som 1.
instans.
Naturklagenævnet
under Miljøministeriet be-
handler klager over kommuners og amters af-
gørelser. Afgørelserne er truffet i medfør af en
række love, der regulerer fast ejendom, herun-
der planloven, naturbeskyttelsesloven, råstoflo-
ven, skovloven, masteloven og sommerhusloven.
Rigsrevisionen har begrænset sin gennemgang
til planlovsområdet.
Flygtningenævnet
under Integrationsministe-
riet behandler klager over afgørelser truffet af
Udlændingestyrelsen som 1. instans. Sagsgen-
nemgangen har omfattet spontansager.
Patientskadeankenævnet
under Indenrigs- og
Sundhedsministeriet er oprettet med hjemmel i
patientforsikringsloven. Nævnet behandler kla-
ger over afgørelser truffet af Patientforsikringen
vedrørende erstatninger til patienter, som er ble-
vet påført skade under behandling i sundheds-
væsenet.
Erstatningsnævnet
under Justitsministeriet er
nedsat med hjemmel i offererstatningsloven.
Nævnet er ikke en egentlig klageinstans, men
træffer den endelige administrative afgørelse om
erstatning til personer, der har været udsat for en
forbrydelse. Sagsgennemgangen har omfattet sa-
ger om voldsforbrydelser og røverier.
15. De 6 nævn er udvalgt, fordi de alle behand-
ler sager, som typisk vedrører privatpersoners
retsstilling i forhold til det offentlige. Endvidere
har Rigsrevisionen lagt vægt på, at de 6 nævn
dækker forskellige ministerområder. Endelig er
der tale om nævn med ikke ubetydelige drifts-
udgifter, jf. tabel 1.
12
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
965644_0013.png
Tabel 1. Oversigt over driftsudgifter og afsluttede sager i de 6 nævn
Udgiftsbevilling 2004
Mio. kr.
119,1
48,5
28,4
49,0
14,9
4,7
Afsluttede sager 2004
Antal
17.100
3.639
1.861
1.248
1.166
ca. 3.900
Nævn
§ 15.11.21. Ankestyrelsen .............................................
§ 09.11.02. Landsskatteretten .......................................
§ 23.11.12. Naturklagenævnet.......................................
§ 18.21.05. Flygtningenævnet .....................................
§ 16.11.25. Patientskadeankenævnet ...........................
§ 11.11.21. Erstatningsnævnet ......................................
1)
1)
Flygtningenævnets udgifter inkluderer bl.a. vederlag til nævnsmedlemmer, men ikke udgifter til sekretariatet,
idet Integrationsministeriet stiller sekretariatsbistand til rådighed for nævnet.
Landsskatteretten, Ankestyrelsen, Naturkla-
genævnet og Flygtningenævnet er de 4 største
statslige klageinstanser målt på driftsudgifter.
Det fremgår af tabel 1, at alle de 4 nævn havde
driftsudgifter på over 25 mio. kr. i 2004. Det
klart største nævn målt såvel i sagsmængde
som bevilling er Ankestyrelsen, som behandlede
17.100 sager i 2004 og havde en udgiftsbevil-
ling på 119,1 mio. kr.
16. Formålet med sagsgennemgangen har pri-
mært været at få indblik i de pågældende nævns
sagsbehandlingsprocesser. Rigsrevisionen har
vurderet sagsbehandlingstiden i nævnene isole-
ret, men konstaterede i undersøgelsen, at borge-
ren ofte allerede har ventet lang tid på en afgø-
relse hos 1. instans. Dette understreger betydnin-
gen af, at sagsbehandlingstiden i ankesystemet
er så kort som mulig.
17. Beretningen har i udkast været forelagt Fi-
nansministeriet, Økonomi- og Erhvervsministe-
riet, Skatteministeriet, Justitsministeriet, For-
svarsministeriet, Socialministeriet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Beskæftigelsesministeriet,
Integrationsministeriet, Videnskabsministeriet,
Undervisningsministeriet, Kulturministeriet, Mil-
jøministeriet, Familie- og Forbrugerministeriet
og Transport- og Energiministeriet, der har ad-
ministrative nævn inden for deres område.
Ministeriernes bemærkninger er indarbejdet
i beretningen.
III. Har sagsbehandlingstiden i de 6
udvalgte nævn udviklet sig tilfredsstil-
lende i perioden 2001-2004?
Rigsrevisionens bemærkninger
Udviklingen i sagsbehandlingstiden er ikke til-
fredsstillende.
Denne vurdering er baseret på:
Landsskatterettens sagsbehandlingstid er ste-
get igennem hele undersøgelsesperioden og
var i 2004 i gennemsnit 13,7 måneder. Na-
turklagenævnet og Ankestyrelsen har haft fal-
dende sagsbehandlingstider fra 2001 til 2003,
hvorefter sagsbehandlingstiden er steget mar-
kant i 2004. Af de 6 undersøgte nævn var
det kun Patientskadeankenævnet, der havde
en kortere sagsbehandlingstid i 2004 end i
2001, men sagsbehandlingstiden i dette nævn
er stadig på et for højt niveau.
Kvaliteten af flere nævns opgørelser af sags-
behandlingstiden er mindre tilfredsstillende.
Denne vurdering er baseret på:
13
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
965644_0014.png
Erstatningsnævnet kunne ikke fremlægge op-
lysninger om den samlede sagsbehandlings-
tid og lever dermed ikke op til Justitsmini-
steriets cirkulæreskrivelse om mål for hurtig
sagsbehandling mv.
Ankestyrelsen og Patientskadeankenævnet
medtager ikke den fulde sagsbehandlingstid,
fra sagen modtages, til afgørelsen sendes til
borgeren i opgørelsen. Endvidere medtager
Landsskatteretten og Ankestyrelsen rent ad-
ministrative afgørelser i opgørelsen af den
Figur 1. Udvikling i sagsbehandlingstid
16
14
12
11
10
Måneder
9,2
8
6
4
2
0
2001
Landskatteretten
Patientskadeankenævnet
Naturklagenævnet
2002
gennemsnitlige sagsbehandlingstid, hvilket hol-
der gennemsnittet kunstigt nede.
A. Udviklingen i nævnenes sagsbehandlings-
tid i perioden 2001-2004
18. Udviklingen i de 6 undersøgte nævns sags-
behandlingstid i perioden 2001-2004 fremgår
af figur 1, idet der ikke forelå endelige tal for
nævnenes sagsbehandlingstid i 2005, da beret-
ningen blev afgivet til statsrevisorerne.
13,7
8,5
7,9
6,3
6,2
5,6
5,1
3,7
2003
2004
Ankestyrelsen (arbejdsskadesager)
Flygtningenævnet (vægtet gennemsnit)
Note: Der foreligger ikke oplysninger om den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for Erstatningsnævnets sager.
19. Figur 1 viser, at Landsskatterettens gennem-
snitlige sagsbehandlingstid har været jævnt sti-
gende efter 2001 og i 2004 var 13,7 måneder.
Ankestyrelsens og Naturklagenævnets gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstider faldt i perio-
den 2001-2003, hvorefter de steg betydeligt fra
14
2003 til 2004 og i begge nævn var over 6 må-
neder i 2004.
Flygtningenævnet skiller sig ud med en mar-
kant stigning i sagsbehandlingstiden i undersø-
gelsesperioden. Udviklingen kan delvist forkla-
res med, at et stort antal sager vedrørende iraki-
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
ske statsborgere blev sat i bero i 2003 som føl-
ge af krigen i Irak. Dette medførte, at mange sa-
ger ikke blev færdigbehandlet, og sagsbehand-
lingstiderne steg som følge af dette betragteligt
i 2004. Ser man 2003 og 2004 under ét, har ira-
kersagerne dog mindre betydning, da berostillel-
sen i 2003 burde have betydet, at andre sager
kunne være afgjort hurtigere. Dette var ikke til-
fældet, idet sagsbehandlingstiden steg fra 4,2
måneder i 2002 til 5,9 måneder i 2003.
Patientskadeankenævnet er det eneste nævn,
der har haft et fald i den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid i undersøgelsesperioden. Udgangs-
punktet var en gennemsnitlig sagsbehandlings-
tid i 2001 på 9,2 måneder, som er faldet til 7,9
måneder i 2004.
B. Kvaliteten af nævnenes opgørelser af sags-
behandlingstiden
20. Nævnenes oplysninger om sagsbehandlings-
tider er baseret på de registreringer, der bliver
foretaget i løbet af sagsbehandlingsprocessen.
Rigsrevisionen har undersøgt, i hvilken udstræk-
ning registreringerne sker efter ensartede ret-
ningslinjer.
21. Undersøgelsen har vist, at nævnene ikke føl-
ger den samme praksis for opgørelse af nøgle-
tallet for sagsbehandlingstid. Ankestyrelsen op-
gør fx sagsbehandlingstiden, fra sagen journali-
seres, til afgørelsen meddeles borgeren. Derved
er eventuel liggetid, fra sagen modtages, til sa-
gen journaliseres, ikke medtaget i opgørelsen.
Dette påvirker dog kun opgørelsen i meget be-
grænset omfang.
Sagsbehandlingstiden i Patientskadeankenæv-
net opgøres derimod som berammelsestid, dvs.
fra sagens oprettelsesdato til datoen for nævns-
mødet, hvor der træffes beslutning i sagen. Da
der normalt går op til 3 uger, fra afgørelsen fo-
religger, til den meddeles borgeren, kan Patient-
skadeankenævnets opgørelse forbedres.
Rigsrevisionen finder, at sagsbehandlingsti-
den bør opgøres fra modtagelsesdatoen, til afgø-
relsen sendes til borgeren, da formålet med re-
gistreringerne er at give de bevilgende myndig-
heder og borgerne et så præcist billede som mu-
ligt af sagsbehandlingstiden for borgeren. Anke-
styrelsen og Patientskadeankenævnet har taget
Rigsrevisionens anbefaling til efterretning.
22. I Erstatningsnævnet var det ikke muligt at
få oplyst sagsbehandlingstider for de 4 år, under-
søgelsen dækker over. Erstatningsnævnet har så-
ledes ikke været i stand til at fremlægge oplys-
ninger om den tid, der i alt går, fra en sag mod-
tages i nævnet, til den er afgjort, selv om det er
forudsat i Justitsministeriets cirkulæreskrivelse
nr. 73 af 4. juni 1997 om mål for hurtig sagsbe-
handling mv. For 2004 var det end ikke muligt
at få præcise oplysninger om antallet af påkend-
te sager på grund af tekniske problemer med et
nyt journalsystem.
Justitsministeriet har hertil bemærket, at selv
om den samlede sagsbehandlingstid ikke hidtil
har kunnet opgøres, har der siden 2002 været op-
stillet mål for sagsbehandlingen opgjort som an-
tallet af uekspederede sager ved årenes udgang.
23. Finansministeriet har i anden sammenhæng
oplyst Folketinget om, at alle ministerier med væ-
sentlige borgerrettede opgaver pr. 1. januar 2005
er forpligtet til at opstille klare mål for brugerret-
tede opgaver, herunder for sagsbehandlingstiden.
Ankestyrelsen og Landsskatteretten medta-
ger administrative afgørelser i opgørelsen af den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid. Administra-
tive afgørelser omfatter bl.a. sager, der bliver af-
vist grundet forkert myndighedskompetence,
overskridelse af fastsatte frister eller sager, der
bortfalder.
Ankestyrelsen har oplyst, at administrative
afgørelser har en gennemsnitlig sagsbehandlings-
tid på 15 dage. Administrative afgørelser kan
derved have indflydelse på den gennemsnitlige
15
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
sagsbehandlingstid. I Ankestyrelsen blev den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid for arbejds-
skadesager i 2003 fx opgjort til 4,6 måneder.
Rigsrevisionens beregninger viser, at den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid uden administra-
tive afgørelser var 4,9 måneder i 2003. Ankesty-
relsen har oplyst, at styrelsen fremover ikke vil
inkludere administrative afgørelser i beregnin-
gen af den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for
arbejdsskadesager.
Rigsrevisionen finder, at medtagelsen af ad-
ministrative afgørelser i opgørelsen af gennem-
snittet kan medføre en skævvridning i forhold til
formålet med nøgletallet, som er at give borger-
ne og de bevilgende myndigheder et retvisende
billede af sagsbehandlingstiden. Rigsrevisionen
finder derfor, at sagsbehandlingstiden bør opgø-
res, så den kun inkluderer sager, hvor der er truf-
fet en egentlig nævnsafgørelse, samt eventuelt
sager afgjort af nævnsformanden. Da de admi-
nistrative afgørelser i visse nævn beslaglægger
en del resurser i nævnene, kan dette eventuelt
afrapporteres særskilt i årsrapporten.
ger i Landsskatteretten lå over 8 måneder, før
sagsbehandlingen blev igangsat.
En del sager ligger i 1 år, efter at sagsbehand-
lingen er igangsat, uden at der sagsbehandles.
Lang sagsbehandlingstid skyldes generelt ik-
ke, at sagerne er komplekse, men at styrin-
gen, herunder resursetilpasningen, ofte er util-
strækkelig.
Nævnene anvender ikke ledelsesinformati-
onssystemer, fx i form af restancelister, i til-
strækkelig grad til at sikre sig, at alle sager
bliver behandlet så hurtigt, som det er mu-
ligt og forsvarligt.
Sagsoplysningen
Nævnene orienterer borgerne om forventet
sagsbehandlingstid, men ikke altid hvis der
opstår forsinkelser. Rigsrevisionen finder, at
nævnene bør sikre, at borgeren orienteres,
hvis sagsbehandlingen trækker ud.
Sagsbehandlingen forsinkes ofte af, at under-
liggende myndigheder ikke fremskaffer sa-
gens akter hurtigst muligt. I nogle tilfælde ta-
ger det flere måneder og i enkelte tilfælde
over 1 år at foretage simple sagsbehandlings-
skridt.
Patientforsikringen brugte i et betydeligt an-
tal sager mere end 2 måneder på at sende det
nødvendige sagsmateriale med en udtalelse
til Patientskadeankenævnet.
Arbejdsskadestyrelsen brugte i ca. 30 % af sa-
gerne mere end 4 uger til at videresende sa-
gen til Ankestyrelsen.
Parterne overskrider ofte nævnenes tidsfri-
ster for høringssvar og er dermed selv del-
IV. Er de 6 nævns sagsbehandling til-
rettelagt, så borgeren modtager en afgø-
relse på klagen så hurtigt som muligt?
Rigsrevisionens bemærkninger
Tilrettelæggelsen af sagsbehandlingen i stats-
lige nævn sikrer ikke i tilstrækkelig grad, at
borgerne modtager en afgørelse på deres kla-
ger hurtigst muligt.
Denne vurdering er baseret på:
Liggetid
Flere nævn begynder i gennemsnit først sags-
behandlingen 3-6 måneder efter, klagen er
modtaget. Mere end
af de undersøgte sa-
16
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
965644_0017.png
vist ansvarlige for lange sagsbehandlingsti-
der.
Rigsrevisionen konstaterer, at de fleste nævn
sender afgørelsen til klageren, senest 2 uger
efter den er truffet. Det er dog ikke tilfældet
for Landsskatteretten og Patientskadeanke-
nævnet, som ofte er mere end 2 uger om at
sende afgørelsen, hvilket ikke er tilfredsstil-
lende.
24. Nævnenes arbejdsområder er meget forskel-
lige, men overordnet set er sagsbehandlingen i
de fleste nævn karakteriseret ved en lineær pro-
ces med ensartede sagsbehandlingsskridt, fra kla-
gen modtages, til afgørelsen sendes til borge-
ren. Det drejer sig bl.a. om: visitation, oplysning
af sagen, udarbejdelse af indstilling om kendelse,
forelæggelse af sagen for nævnet samt nævns-
behandling, jf. figur 2.
Hertil kommer særlige karakteristika for hvert
enkelt nævn, hvor fx antallet af obligatoriske
høringer, en sag skal igennem, før nævnet be-
handler den, har indflydelse på sagsbehandlings-
tiden. Hvis et nævn fx skal indhente suppleren-
de speciallægeerklæringer, foretage besigtigel-
ser eller afvente syns- og skønsforretning, kan
sagsbehandlingstiden forlænges i betydeligt om-
fang.
Desuden kan der være væsentlige forskelle i
sagsbehandlingsprocessen alt afhængigt af, om
nævnet træffer afgørelse ved formandsafgørel-
se, afgørelse ved skriftlig votering eller afgørel-
se på nævnsmøde.
Figur 2. Forenklet model over sagsbehandlingsskridt i statslige nævn
Visitering af
klagerne og brev
til borgeren
Sagens akter med
høringsudtalelse
indhentes hos
1. instans
Eventuel
partshøring
Sagsbehandling
og udarbejdelse
af udkast
til kendelse
Nævns-
behandling
Indledende liggetid
Liggetid i løbet af sagsbehandlingen
25. Som det fremgår af figur 2, er analysen af
liggetiden opdelt i 2 dele. Det drejer sig dels om
den indledende liggetid, der kan opstå, fra sa-
gens akter modtages i nævnet, til sagen fordeles
til en sagsbehandler, dels den liggetid, der op-
står i løbet af en sagsbehandlingsproces, fx som
følge af at høringssvar ikke umiddelbart sendes
videre til partshøring hos sagens andre parter, el-
ler at færdigbehandlede sager venter på at blive
sat på nævnsmøde. Liggetid er i Rigsrevisionens
undersøgelse defineret som den tid, hvor en sag
ligger hos et nævn, uden at der sagsbehandles, på
trods af at alle forudsætninger for sagsbehand-
lingen er opfyldt.
26. Ud over liggetiden vurderer Rigsrevisionen,
om sekretariaternes øvrige arbejdstilrettelæggel-
se sikrer en hurtig sagsbehandling. Dvs. at de
processer, som er en forudsætning for den egent-
lige sagsbehandling, er tilrettelagt på en tilfreds-
stillende måde. Rigsrevisionen vurderer her bl.a.,
om nævnenes sagsbehandlingstid er minimeret,
når sekretariaterne indhenter oplysninger fra sa-
gens parter, eksperter mv. samt i forbindelse med,
at sagerne forelægges for nævnene.
A. Analyse af lange liggetider
27. Med henblik på at vurdere, om nævnene si-
krer, at sagsbehandlingstiden er så kort som mu-
lig, har Rigsrevisionen gennemgået 40-50 sager
i hvert nævn. I undersøgelsen vurderer Rigsre-
visionen bl.a., hvor lang liggetid der er i de en-
kelte nævn. Liggetiden vurderes bl.a. i forhold
17
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
965644_0018.png
til de resurser, som nævnene anvender i sagsbe-
handlingen.
Sagerne har ikke været udtaget, så de udgør
en repræsentativ stikprøve, idet sager med en
sagsbehandlingstid længere end den gennemsnit-
lige har været overrepræsenteret. Dette er sket
for at rette fokus mod områder, hvor sagsbehand-
lingen kan forbedres.
Indledende liggetid, før nævnene begynder
sagsbehandlingen
28. Landsskatteretten sender en klagesag til hø-
ring, umiddelbart efter at retten har modtaget
klagen. I retten påbegyndes hovedparten af sa-
gerne inden for 6 måneder, efter at sagen er op-
lyst fra den tidligere instans. Men i over
af de
undersøgte sager er liggetiden 8-22 måneder. Da
den samlede sagsbehandlingstid var på 13,7 må-
neder i 2004, udgør den indledende liggetid i
gennemsnit omkring 50 % af den samlede sags-
behandlingstid i Landsskatteretten.
I en sag gik der 17 måneder, fra sagen var
oplyst af 1. instans, til Landsskatteretten igang-
satte sagsbehandlingen, ved at sagen blev sendt
til votering i retten. Der var tale om en ukom-
pleks sag, og der var ikke gennemført partshø-
ring, efter at materialet var modtaget fra 1. in-
stans. I en anden sag gik der 22 måneder, fra
sagen var oplyst fra 1. instans, til Landsskatte-
retten igangsatte behandlingen.
29. Ankestyrelsen havde i 2004 en indledende
liggetid på 3-4 måneder i gennemsnit i arbejds-
skadesager. Sagsgennemgangen viste, at ca. 75 %
af den samlede sagsbehandlingstid var indleden-
de liggetid, før Ankestyrelsen påbegyndte den
egentlige sagsbehandling.
30. I Flygtningenævnet er det vanskeligt præcist
at opgøre liggetiden i den indledende fase. Un-
dersøgelsen viste dog, at der i mange sager er
en liggetid på over 3 måneder i denne fase.
18
31. I Erstatningsnævnet vurderer Rigsrevisio-
nen ligeledes, at der typisk er tale om en indle-
dende liggetid på 3 måneder eller mere. I efter-
året 2005 var den ifølge Justitsministeriets op-
lysninger til Folketinget 5-9 måneder.
32. I Naturklagenævnet og Patientskadeanke-
nævnet blev sagsbehandlingen igangsat, umid-
delbart efter at sagerne blev modtaget.
33. Den indledende liggetid kan i visse tilfæl-
de skyldes, at nævnene – ud over at have fokus
på sagsbehandlingstiden – skal sikre en høj pro-
duktivitet. Hvis den indledende liggetid er re-
duceret til nul, er der en risiko for, at der er med-
arbejdere, som må vente på arbejdsopgaver.
På baggrund af Rigsrevisionens undersøgel-
se kan det konstateres, at flere nævn er meget
langt fra at være i en situation, hvor den indle-
dende liggetid ikke kan reduceres yderligere af
hensyn til produktiviteten.
Liggetid i forbindelse med nævnssekretariater-
nes sagsbehandlingsproces
34. Ud over den indledende liggetid har Rigsre-
visionen endvidere undersøgt, i hvilken udstræk-
ning sager henligger, efter at sagsbehandlingen
er igangsat, uden at der sagsbehandles. Rigsrevi-
sionen har fundet et betydeligt antal sager med
lange liggetider i løbet af sekretariaternes sags-
behandlingsproces.
Eksempelboks 1
Eksempler på lange liggetider i
sagsbehandlingsprocessen
I Landsskatteretten lå en sag 15 måneder, fra klageren le-
verede de ønskede oplysninger, til retten indhentede sup-
plerende materiale hos kommunen. I en anden sag var
Landsskatteretten 7 måneder om at videresende oplysnin-
ger fra en klager til høring i SKAT.
I en sag brugte Ankestyrelsen 7 måneder på at afklare, hvor
meget en nyuddannet bankassistent tjener.
Flygtningenævnet sendte først en rapport til høring 11 må-
neder efter, at rapporten var modtaget i nævnet. Dette ske-
te først, efter at asylansøgerens advokat havde rykket.
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
35. I Landsskatteretten viste undersøgelsen, at
et større antal sager havde liggetider undervejs i
processen på 2 til over 15 måneder. I flere tilfæl-
de var der tale om berostillelse af sagsbehandlin-
gen på tidspunkter, hvor Landsskatterettens næ-
ste sagsbehandlingsskridt udelukkende bestod i
at videresende et høringssvar fx til sagens anden
part.
Skatteministeriet har anført, at hver enkelt
sagsbehandler har et meget stort antal sager un-
der behandling og derfor ofte må foretage en
prioritering af sagerne, så ældre sager behand-
les forud for yngre sager.
Herudover har ministeriet oplyst, at Lands-
skatteretten for at sikre en optimal resurseudnyt-
telse har valgt, at der som hovedregel ikke skal
ske sagsbehandlerskift ved sagsbehandlerens
midlertidige fravær på grund af ferie, kursus,
sygdom e.l. Dette kan i nogle situationer med-
virke til at forlænge sagsbehandlingstiden. Rigs-
revisionen finder ikke, at det relativt store antal
sager, der henligger uden sagsbehandling i 2-15
måneder, kan forklares med midlertidigt fravær.
36. I Ankestyrelsen blev hovedparten af sager-
ne afgjort uden unødig ventetid, men enkelte sa-
ger havde meget lang liggetid, efter at sagsbe-
handlingen var igangsat.
37. I Naturklagenævnet lå et antal af de under-
søgte sager 3-7 måneder, uden at der blev fore-
taget sagsbehandling. Herudover viste sagsgen-
nemgangen, at 4 sager lå uden at blive sagsbe-
handlet i en periode på 8 måneder eller mere.
Nævnet har oplyst, at sagsbehandlingen trak ud
på grund af stort arbejdspres blandt nævnets sags-
behandlere.
38. I Flygtningenævnet viste Rigsrevisionens un-
dersøgelse, at et betydeligt antal sager henlå i en
længere periode, uden at nævnet foretog sags-
behandling, herunder 7 sager, som henlå i mere
end 6 måneder.
I 3 sager var der problemer med at få den be-
skikkede advokat til at medvirke i sagsbehand-
lingen, og derfor tog det henholdsvis 4, 10 og 13
måneder at få sagerne berammet. Flygtninge-
nævnet har oplyst, at man overvejer at præcise-
re nævnets adgang til at afbeskikke en advokat.
Rigsrevisionen finder, at undersøgelsen har do-
kumenteret behov herfor.
Herudover henlå 4 sager ubehandlet i læn-
gere tid i nævnet. Flygtningenævnet har i januar
2005 taget et ledelsesinformationssystem i brug,
der skal sikre, at sagerne bliver behandlet uden
unødvendige forsinkelser. Sekretariatet modta-
ger månedligt en oversigt over de 10 % af sager-
ne, som har den længste liggetid. Dette betyder
ifølge nævnet, at det er usandsynligt, at fx sags-
forløbet i eksempelboks 1 kan ske igen.
39. I Patientskadeankenævnet blev hovedpar-
ten af sagerne afgjort uden unødig ventetid, idet
Rigsrevisionens undersøgelse dog viste, at en-
kelte sager havde meget lang liggetid, efter at
sagsbehandlingen var igangsat.
40. I Erstatningsnævnet forløb sagsbehandlin-
gen uden unødige liggetider, efter at sagsbehand-
lingen var igangsat.
41. Nævnssekretariaternes resurseforbrug, målt
som sagsbehandlingstid pr. sag, er meget begræn-
set. Patientskadeankenævnet afgjorde fx 99,7 sa-
ger pr. sagsbehandlerårsværk i 2004. Det svarer
til, at en sagsbehandler i gennemsnit bruger om-
kring 2 arbejdsdage pr. sag.
Ingen af de nævn, der indgik i undersøgel-
sen, anvendte i gennemsnit mere end 1 uge i
sagsbehandlertid pr. sag. Det er således undta-
gelsen, at en lang sagsbehandlingstid kan for-
klares med, at nævnet selv skal gennemføre
mere omfattende undersøgelser. Sagsbehandlin-
gen kan dog i et mindre antal sager trække ud
som følge af, at der fx skal indhentes ekspert-
udsagn.
19
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
B. Nævnenes tilrettelæggelse af sagsbehand-
lingen
Visitation og orientering af klageren om sags-
behandlingstid
42. Der sker i alle de undersøgte nævn en visi-
tation af sagerne, når de modtages. Visitationen
har typisk til formål at identificere sager, der
umiddelbart kan afvises.
I nogle tilfælde sker dette også med henblik
på at prioritere mellem sagerne og således frem-
skynde sagsbehandlingen for sager med fx kri-
tisk syge patienter, eller i tilfælde hvor klagens
opsættende virkning er til skade for borgeren.
Flere nævn har forholdt sig til, hvorledes den-
ne delproces kan optimeres. Ankestyrelsen har fx
fra 1. februar 2006 etableret et visiteringsteam,
som på forhånd prioriterer sagerne efter kom-
pleksitet med henblik på at fremskynde behand-
lingen af ukomplicerede sager.
43. Rigsrevisionen har, ud over undersøgelsens
fokus på sagsbehandlingstiderne, undersøgt, i
hvilken udstrækning nævnene orienterer borge-
ren om den forventede sagsbehandlingstid, samt
om sagsbehandlingen generelt er tilrettelagt med
henblik på klagerens behov.
Undersøgelsen har vist, at nævnene oriente-
rer klageren om forventet sagsbehandlingstid, når
klagen modtages. Det er god forvaltningsskik.
Rigsrevisionens undersøgelse har også vist, at
klageren ikke altid orienteres, hvis sagsbehand-
lingstiden bliver længere end oprindelig forven-
tet. Det er ikke god forvaltningsskik. Efter Rigs-
revisionens opfattelse bør flere nævn opbygge ad-
ministrative rutiner, som sikrer, at borgerne ikke
venter i uvished på en afgørelse, som trækker ud.
Sagsoplysningen
44. Sagsoplysningen omfatter bl.a. indhentelse
af sagsmateriale hos 1. instans, partshøring, ind-
20
kaldelse af supplerende ekspertudtalelser og even-
tuel høring af andre offentlige instanser.
45. Nævnene indhenter typisk materiale hos am-
ter og kommuner (herunder hospitaler), statsli-
ge myndigheder under et andet ministerium og
statslige myndigheder under samme ministerium
som nævnet. I sidstnævnte tilfælde har ressort-
ministeriet selv adgang til at fastsætte frister for
fremsendelse af materiale. Nævnene har ikke
denne mulighed over for kommunerne, og under-
søgelsen har vist, at kommunerne ofte er lang-
somme til at sende det materiale, som nævnene
har brug for.
Indhentelse af sagsakter fra 1. instans
46. I nogle tilfælde klager borgeren direkte til 2.
instans, i andre tilfælde skal klagen sendes til 1.
instans, som videresender klagen til ankeinstan-
sen. Rigsrevisionen har kortlagt, i hvilket om-
fang indhentelse af sagsakter fra 1. instans bety-
der, at den samlede sagsbehandlingstid forlæn-
ges.
47. Sagsgennemgangen viste, at Landsskatteret-
ten generelt igangsætter sagsforberedelsen umid-
delbart efter modtagelsen. Den tidligere instans
(kommunal ligningsmyndighed, skatteankenævn
eller SKAT) bruger fra 1-2 uger til omkring 2
måneder til at fremsende sagsmaterialet. I flere
tilfælde var det nødvendigt for Landsskatteretten
at rykke for materialet.
Ventetiden har, som sagsbehandlingen er or-
ganiseret i dag, kun begrænset betydning for
sagsbehandlingstiden, da næsten alle sager ligger
en længere periode i Landsskatteretten, før sags-
behandlingen iværksættes.
48. Arbejdsskadestyrelsen modtager klager over
styrelsens afgørelser. Rigsrevisionens undersø-
gelse viste, at der i gennemsnit går 28 dage, fra
klagen over Arbejdsskadestyrelsens afgørelse
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
modtages i Arbejdsskadestyrelsen, til den vide-
resendes til Ankestyrelsen. Arbejdsskadestyrel-
sens egen undersøgelse viste, at ca. 30 % af de
undersøgte sager først blev videresendt efter 4
uger.
Arbejdsskadestyrelsen har oplyst, at der ik-
ke – som anbefalet i Justitsministeriets cirkulæ-
reskrivelse nr. 73 af 4. juni 1997 om mål for
hurtig sagsbehandling mv. – foretages en indle-
dende screening eller visitation af klagerne med
særligt henblik på hurtig videresendelse til An-
kestyrelsen. Det er Rigsrevisionens opfattelse,
at en sådan indledende screening vil kunne re-
ducere andelen af klager, som først videresendes
til Ankestyrelsen efter 4 uger.
Beskæftigelsesministeriet har supplerende op-
lyst, at det ifølge regeringsgrundlaget fra febru-
ar 2005 skal vurderes, hvordan det er muligt at
etablere et enstrenget personskadeerstatningssy-
stem, som bl.a. kan spare tid i forbindelse med
sagsoplysning og indhentning af lægelige oplys-
ninger.
49. I Patientskadeankenævnets sager klager bor-
geren direkte til ankenævnet, hvorefter 1. instans,
Patientforsikringen, bliver anmodet om at frem-
sende sagens oplysninger med en udtalelse om
klagen. Sagsgennemgangen har vist, at Patient-
forsikringens evne til at svare Patientskadean-
kenævnet hurtigt svinger meget. Kun 18 ud af de
44 undersøgte sager blev fremsendt til Patient-
skadeankenævnet inden for 1 måned, mens det
for 8 af sagerne tog 2-7 måneder.
Patientskadeankenævnet har først rykket Pa-
tientforsikringen for svar efter 3 måneder. Næv-
net har dog oplyst, at man har fokus på proble-
met, og at det i de senere år er lykkedes at ned-
bringe ventetiden. Indenrigs- og Sundhedsmini-
steriet vil anmode Patientforsikringen om at ned-
bringe den gennemsnitlige tid, som på nuvæ-
rende tidspunkt er mere end 2 måneder, til at
oversende sagens materiale og afgive en udta-
lelse.
Indkaldelse af supplerende oplysninger samt
høring af 1. instans
50. En forudsætning for, at nævnene kan afslut-
te sagsbehandlingen uden unødig forsinkelse, er,
at 1. instansernes forberedelse af sagerne er fyl-
destgørende.
Rigsrevisionen har undersøgt, i hvilken ud-
strækning dette er tilfældet.
51. I et antal sager er SKAT part i Landsskatte-
rettens sager. Der er i forretningsordenen fastsat
en svarfrist på 1 måned vedrørende henvendel-
ser fra Landsskatteretten til SKAT i disse sager.
Sagsgennemgangen viste, at det ofte var nød-
vendigt for Landsskatteretten at rykke SKAT
for svar ved fristens udløb. I 2 tilfælde lå sager-
ne over 2 måneder, og SKAT svarede hverken
inden for den oprindelige tidsfrist eller inden
for den frist, der var fastsat i rykkeren.
Landsskatterettens forretningsorden er i for-
bindelse med denne undersøgelse ændret, så
SKATs svarfrist er reduceret til 2 uger, hvilket
svarer til den frist, klageren får ved partshørin-
gen. Rigsrevisionen finder det væsentligt, at
SKAT i fremtiden overholder den fastsatte frist.
52. På trods af at Ankestyrelsens sager bør væ-
re tilstrækkeligt oplyst, når Ankestyrelsen mod-
tager sagerne fra Arbejdsskadestyrelsen, sker det
ofte, at der er behov for at indhente supplerende
oplysninger enten hos skadelidte, arbejdsgiver
eller dennes forsikringsselskab.
53. Sagsgennemgangen i Naturklagenævnet har
vist et forholdsvist stort antal sager, hvor 1. in-
stans er direkte årsag til, at sagsbehandlingstiden
bliver forlænget. I 6 sager var kommune eller
amt meget længe om at fremsende materiale,
selv om Naturklagenævnet rykkede herfor. I 1
sag gik der mere end 1�½ år, fra Naturklage-
nævnet sendte sagen i høring i kommunen, til
nævnet modtog høringssvaret. I den mellemlig-
21
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
gende periode rykkede Naturklagenævnet 6 gan-
ge for svar.
Undersøgelsen viste, at Naturklagenævnet
rykker 1. instans i forventeligt omfang, men at
rykkerskrivelserne ikke har den store effekt. Na-
turklagenævnet angiver ikke systematisk en svar-
frist i forbindelse med, at der rykkes for det
manglende svar/materiale.
Partshøring af klageren
54. Partshøringen af klager bidrager ofte til at
forlænge sagsbehandlingstiden, og nævnene gi-
ver i vid udstrækning klageren fristforlængelse.
Ud over at sikre en hurtig sagsbehandling er det
naturligvis væsentligt, at nævnenes afgørelser er
korrekte, og dispensationer fra høringsfrister tje-
ner ofte dette formål.
Rigsrevisionen har ikke bemærkninger til, at
nævnene ud fra en konkret vurdering dispense-
rer fra de relativt korte tidsfrister, som klagerne
skal afgive høringssvar inden for, selv om dette
bidrager til at forlænge sagsbehandlingstiden.
Rigsrevisionen finder dog, at nævnene bør of-
fentliggøre, at der ud fra en konkret vurdering
kan dispenseres fra tidsfristen.
55. Undersøgelsen har vist, at de svarfrister, der
er opstillet for borgerens partshøring, ofte er kor-
tere end den tid, 1. instans får til at sende sit hø-
ringssvar eller sagsmateriale. Herudover er der
flere eksempler på, at sager er sendt i partshø-
ring i den normale sommerferie med en svarfrist
på 14 dage. I et enkelt tilfælde havde en sag lig-
get i månedsvis uden at blive sagsbehandlet,
hvorefter sagen blev sendt i høring i sommerfe-
rieperioden med en svarfrist på 14 dage.
Indkaldelse af udtalelser mv. fra eksperter og
andre offentlige myndigheder
56. Ankestyrelsen og Patiensskadeankenævnet
anvender egne lægekonsulenter til at vurdere et
22
eventuelt lægeligt skøn i 1. instans’ afgørelse. Op
imod 70 % af alle arbejdsskadesager i Ankesty-
relsen sendes til udtalelse hos en lægekonsulent.
Svartiden fra lægerne er ifølge Ankestyrelsen ty-
pisk 1-2 uger.
Patientskadeankenævnets obligatoriske hø-
ring af nævnets egne lægekonsulenter forløber
ligeledes hurtigt og effektivt. Lægen er ofte hur-
tig til at svare, og der er kun få tilfælde, hvor læ-
gen er årsag til, at sagen trækker ud. I disse til-
fælde er Patientskadeankenævnet generelt hur-
tig til at rykke lægen for udtalelsen.
57. Den lange sagsbehandlingstid, som under-
søgelsen i visse tilfælde har afdækket, skyldes
også i enkelte tilfælde, at sagerne er komplek-
se og således ikke altid umiddelbart kan afgø-
res.
I Landsskatteretten kan det fx være nødven-
digt at afholde syns- og skønsforretning, hvil-
ket kan forsinke sagsbehandlingen i op til 1 år.
Landsskatteretten har ingen indflydelse på syns-
og skønforretningers varighed.
I Ankestyrelsen og Patientskadeankenævnet
kan fremskaffelse af speciallægeerklæringer og
forelæggelse for Retslægerådet ofte være årsag
til, at sagsbehandlingen forlænges betydeligt. An-
kestyrelsen og Patientskadeankenævnet har kun
begrænset indflydelse på, hvor lang tid det tager
at fremskaffe speciallægeerklæringer mv.
58. Sagsgennemgangen viste, at Patientskadean-
kenævnets og Erstatningsnævnets sagsbehand-
ling i flere tilfælde blev forsinket i lang tid, når
der skulle indhentes supplerende oplysninger hos
Arbejdsskadestyrelsen.
Arbejdsskadestyrelsen var inddraget i 3 af de
sager, som Rigsrevisionen gennemgik i Patient-
skadeankenævnet. I 2 af sagerne var Arbejds-
skadestyrelsen henholdsvis 7 og 9 måneder om
at udarbejde en udtalelse.
Erstatningsnævnet har oplyst, at forelæggel-
se af en sag for Arbejdsskadestyrelsen typisk for-
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
længer den samlede sagsbehandlingstid med 6-
18 måneder.
Arbejdsskadestyrelsen har hertil bemærket,
at sager fra Erstatningsnævnet som udgangs-
punkt skal oplyses fra grunden af, hvilket i sig
selv er tidskrævende.
Nævnsforelæggelsen og fremsendelse af
kendelse til klageren
59. Undersøgelsen har vist, at forelæggelsen for
nævnene er en potentiel flaskehals. Generelt gør
nævnene sig store anstrengelser for at sikre, at
der er minimal liggetid i denne fase. Særligt i de
sager, hvor klageren har bistand fra en advokat,
kan der dog opstå liggetid, idet det kan være
vanskeligt at finde et mødetidspunkt, som pas-
ser klientens advokat.
60. Undersøgelsen viste også, at nævnsbehand-
lingen i nogle tilfælde trak ud, uden at det skyl-
des eksterne faktorer.
I Landsskatteretten var den skriftlige vote-
ring i godt halvdelen af sagerne afsluttet inden
for 3 uger. 2 sager tog mere end 6 uger. Heraf
var den ene en genoptagelsessag, hvor 1. instans
havde erklæret sig enig med klager. Sagen klar-
gjordes til retsbehandling på under 1 måned i
Landsskatteretten.
61. I Flygtningenævnet tog den skriftlige vote-
ring mindst 2 måneder i de sager, som Rigsre-
visionen gennemgik. I 2 sager varede den skrift-
lige sagsbehandling 9 måneder, idet der dog i
den ene sag var tale om 2 voteringer, som tog
henholdsvis 4 og 5 måneder.
Det skal understreges, at problemet kun har
betydning for en mindre del af Flygtningenæv-
nets sager, idet sagerne typisk afgøres endeligt
på et mundtligt nævn. Disse var tilrettelagt med
minimal ventetid.
Flygtningenævnet har oplyst, at nævnet har
strammet procedurerne for den skriftlige vote-
ring, så nævnsmedlemmerne nu systematisk ryk-
kes for afgivelse af deres votering. Nævnet over-
vejer endvidere at præcisere adgangen til at af-
holde telefonmøder i forbindelse med den skrift-
lige votering.
62. Afgørelsen meddeles typisk borgerne senest
2 uger efter, at der er blevet truffet beslutning i
sagen, men i visse nævn tager det i et betydeligt
antal sager længere tid.
I Landsskatteretten tog det i sager, som blev
voteret skriftligt, i gennemsnit godt 13 dage fra
det sidste nævnsmedlem havde voteret, til ken-
delsen blev sendt til klageren. Dette gennemsnit
dækker over, at kendelsen i mere end halvdelen
af sagerne blev sendt inden for 9 dage. I 4 af de
24 sager tog det 3 uger eller mere, inden ken-
delsen blev sendt. Rigsrevisionen finder det væ-
sentligt, at Landsskatteretten reducerer perioden,
fra en afgørelse træffes, til klageren orienteres
herom.
Skatteministeriet har hertil bemærket, at frem-
sendelse af afgørelsen indebærer et ikke ubety-
deligt arbejde, og ministeriet finder det på in-
gen måde kritisabelt, hvis der gennemsnitligt går
13 dage fra sidste votering, til kendelsen afsen-
des.
Rigsrevisionen finder, at Landsskatteretten
bør sikre, at klageren altid skal have modtaget
afgørelsen senest 14 dage efter, at et nævn har
afsagt kendelse i en sag. Dette svarer typisk til
den frist, retten giver klageren i forbindelse med
partshøringen.
63. I Patientskadeankenævnet går der i gennem-
snit 3 uger, fra beslutningen er truffet, til afgø-
relsen sendes til borgeren.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har op-
lyst, at der er taget initiativ til at nedbringe ti-
den fra nævnsmødet, til klageren modtager af-
gørelsen. Patientskadeankenævnet har en mål-
sætning om, at der anvendes mindre end 2
uger.
23
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
V. Har departementerne aktivt bidraget
til, at de 6 nævns sagsbehandlingstid
er så kort som mulig?
Rigsrevisionens bemærkninger
Departementerne bør bidrage mere aktivt til
at nedbringe nævnenes sagsbehandlingstider.
Departementerne bør i højere grad opstille
ambitiøse mål herfor.
Denne vurdering er baseret på:
Departementernes opgave er at fastsætte mål
og rammer for nævnenes virksomhed. Rigs-
revisionens undersøgelse viste, at 4 ud af 6
departementer havde indgået resultatkontrak-
ter som led i rammestyringen. Rigsrevisionen
finder, at flere departementer bør overveje at
anvende resultatkontrakter som led i ramme-
styringen.
Skatteministeriet burde tidligere have taget
initiativer til at sikre, at Landskatterettens i
forvejen meget lange sagsbehandlingstider
ikke steg yderligere.
Socialministeriet kunne have fremskyndet en
kapacitetstilpasning i Ankestyrelsen med hen-
blik på at imødegå stigende sagsbehandlings-
tid i 2004.
Miljøministeriet burde i højere grad have ta-
get initiativ til at begrænse sagsbehandlings-
tiden i Naturklagenævnet, men tilpassede i
stedet resultatmålene til den faktiske udvik-
ling.
Integrationsministeriet har ikke indgået re-
sultatkontrakt med Flygtningenævnet, men
har sikret, at nævnets stigende sagsbehand-
lingstider løbende er vurderet og fundet ri-
melige.
24
Justitsministeriet burde have ført bedre til-
syn med implementering af et nyt journalsy-
stem i Erstatningsnævnet, som medførte væ-
sentligt forlængede sagsbehandlingstider.
Justitsministeriets bestræbelser på at nedbrin-
ge sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet
har været utilfredsstillende. Justitsministeren
lovede i efteråret 2002 Folketinget, at næv-
nets sagsbehandlingstid ikke ville stige, men
alligevel steg den markant fra begyndelsen af
2004.
Det er Rigsrevisionens opfattelse, at der kan
opnås effektiviseringsgevinster samt kortere
sagsbehandlingstider ved sammenlægning af
en række små nævn. Finansministeriet har
oplyst, at det forventes, at man i foråret 2006
vil overveje, i hvilken grad yderligere sam-
menlægning af små enheder er mulig inden
for staten.
64. Mål- og resultatstyring har været det over-
ordnede styringsprincip i den statslige økonomi-
forvaltning i en årrække. Mål- og resultatstyring
forudsætter, at departementerne engagerer sig ak-
tivt i formuleringen af strategier og mål.
På den baggrund har Rigsrevisionen vurderet,
om departementerne har haft et grundlag for at
vurdere de 6 nævns sagsbehandlingstid, om de-
partementerne har opstillet realistiske og ambi-
tiøse mål for sagsbehandlingstiden, samt om de-
partementerne har fulgt op på de opstillede mål.
Skatteministeriet og Landsskatteretten
65. Skatteministeriet har anvendt resultatkon-
trakter i styringen af Landsskatterettens sagsbe-
handlingstider. Tabel 2 viser en oversigt over ud-
viklingen i Landsskatterettens sagsbehandlings-
tider for alle sager under ét og særskilt for ind-
komstområdet sammenholdt med de mål, der
var opstillet i resultatkontrakten for 2001-2004.
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
965644_0025.png
Tabel 2. Mål og faktiske sagsbehandlingstider i Landsskatteretten
Mål ifølge resultatkontrakt
Alle sager:
2001 .................................................
2002 .................................................
2003 .................................................
2004 .................................................
Indkomstsager:
2001 .................................................
2002 .................................................
2003 .................................................
2004 .................................................
12,0
13,0
13,0
13,0
11,0
12,6
13,7
13,6
12,0
13,0
13,0
13,0
11,0
12,4
13,3
13,7
Realiseret ifølge årsrapport
----- Måneder -----
Det fremgår af tabel 2, at Landsskatteretten
i 2001 og 2002 opfyldte resultatmålene for hen-
holdsvis alle sager under ét og for indkomstsa-
gerne, mens der var mindre overskridelser på
begge områder såvel i 2003 som i 2004. Den
manglende målopfyldelse i 2003 og 2004 skal
ses på baggrund af, at resultatkontrakten tillod
de gennemsnitlige sagsbehandlingstider at stige
i kontraktperioden, hvilket Rigsrevisionen fin-
der mindre ambitiøst.
Skatteministeriet har hertil bemærket, at am-
bitionsniveauet i resultatkontrakten afspejler de
politiske prioriteringer og økonomiske rammer,
som gjorde sig gældende, da kontrakten blev ind-
gået. Hertil kommer, at kontrakten indeholdt re-
lativt skrappe krav til produktivitetsudviklingen.
På den baggrund mener Skatteministeriet ikke,
at Landsskatterettens resultatkontrakt for 2001-
2004 var uambitiøs. Rigsrevisionen konstate-
rer, at heller ikke produktivitetsmålene blev op-
fyldt, idet produktiviteten i 2004 var på niveau
med 2000. Skatteministeriet har hertil oplyst, at
produktivitetsmålene ikke blev opfyldt på grund
af øget sagskompleksitet. Det har således ikke
været muligt for Rigsrevisionen at vurdere, om
resultatkontraktens mål blev opfyldt.
Ministeriet tilføjede, at der siden er kommet
større fokus på sagsbehandlingstiden og større
politisk velvilje til at finde de nødvendige resur-
ser, og derfor er målsætningen i den nye resultat-
kontrakt for 2005-2008 at nedbringe den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid for alle nævnssa-
ger under ét til 8 måneder i løbet af kontraktpe-
rioden.
Det er Rigsrevisionens opfattelse, at Skatte-
ministeriets departement tidligere burde have ta-
get initiativer til at sikre, at Landsskatterettens i
forvejen meget lange sagsbehandlingstider ikke
steg yderligere.
Socialministeriet og Ankestyrelsen
66. Socialministeriet har anvendt resultatkon-
trakter i styringen af Ankestyrelsens sagsbehand-
lingstider.
Tabel 3 viser en oversigt over udviklingen i
Ankestyrelsens sagsbehandlingstider i arbejds-
skadesager sammenholdt med de mål, der var op-
stillet i resultatkontrakten for 2001-2004.
25
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
965644_0026.png
Tabel 3. Mål og faktiske sagsbehandlingstider i Ankestyrelsen
1)
Mål ifølge resultatkontrakt
Realiseret ifølge årsrapport
----- Måneder -----
2001 .................................................
2002 .................................................
2003 .................................................
2004 .................................................
2005 .................................................
1)
-
4,0
3,5
4,0
6,0
4,6
4,7
4,6
6,2
-
Arbejdsskadesager.
Tabel 3 viser, at Ankestyrelsen ikke opfyldte
resultatkontraktens mål for gennemsnitlig sags-
behandlingstid i perioden 2002-2004.
Tabellen viser endvidere, at fra og med 2003
er målet i resultatkontrakten slækket, så der i
2005 kun blev stillet krav om en gennemsnit-
lig sagsbehandlingstid på 6 måneder i modsæt-
ning til de 3,5 måneder, der blev stillet krav om
i 2003.
Efter Rigsrevisionens opfattelse burde Social-
ministeriet i højere grad være gået i dialog med
Ankestyrelsen med henblik på at sikre en mere
ambitiøs målsætning for sagsbehandlingstiden i
arbejdsskadesager.
Socialministeriet har hertil bemærket, at ned-
bringelse af sagsbehandlingstiden i arbejdsska-
desager er et fokuspunkt i 2006, og at målsæt-
ningen for den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid derfor er fastsat til 5 måneder.
67. Det fremgår af Ankestyrelsen årsrapport for
2004, at den lange sagsbehandlingstid i arbejds-
skadesager i 2004 primært skyldtes, at styrelsen
både i 2003 og i 2004 konstaterede en tilgang
af sager på ca. 20 % over niveauet for de fore-
gående år. Videre fremgår det af årsrapporten,
at der både i 2003 og i 2004 blev gjort en sær-
lig indsats for at øge antallet af afsluttede sager,
men at det på trods heraf ikke lykkedes at kom-
pensere for den ekstraordinære sagstilgang. Der-
for etablerede Ankestyrelsen i 2005 et nyt ar-
26
bejdsskadekontor med henblik på at øge produk-
tionen og nedbringe sagsbehandlingstiden.
Den øgede sagsmængde i Ankestyrelsen –
og dermed den forlængede sagsbehandlingstid i
2004 – må efter Rigsrevisionens opfattelse ses
på baggrund af den arbejdsskadereform, der blev
vedtaget i sommeren 2003, og som bl.a. havde
til formål at nedbringe sagsbehandlingstiden, jf.
bemærkningerne til lov nr. 422 af 10. juni 2003
om arbejdsskadesikring.
Som led i reformen ansatte Arbejdsskadesty-
relsen allerede i efteråret 2003 en række medar-
bejdere og nåede i marts måned 2004 op på 25
nye medarbejdere.
Tilgangen af arbejdsskadesager i Ankestyrel-
sen er primært bestemt af sagsbehandlingskapa-
citeten i Arbejdsskadestyrelsen.
Ankestyrelsen udvidede sin kapacitet med 19
nye medarbejdere i 2004 og 6 nye medarbejde-
re i 2005. Rigsrevisionen finder, at Socialmini-
steriet kunne have fremskyndet Ankestyrelsens
kapacitetstilpasning med henblik på at imødegå
den stigende sagsbehandlingstid i 2004. Ved
denne vurdering er der lagt vægt på, at Ankesty-
relsens behandling af arbejdsskadesager er ind-
tægtsdækket virksomhed, og at der derfor ikke
var økonomiske hindringer for en hurtigere ka-
pacitetstilpasning, samt at det var et mål med ar-
bejdsskadereformen at nedbringe den samlede
sagsbehandlingstid i arbejdsskadesager efter an-
ke, genoptagelse og eventuelt retssag.
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
965644_0027.png
Miljøministeriet og Naturklagenævnet
68. Miljøministeriet har ikke indgået resultat-
kontrakt med Naturklagenævnet, idet der alene
har været ført drøftelser om de mål, der er anført
i anmærkningerne til nævnets hovedkonto på de
årlige finanslove. Tabel 4 viser en oversigt over
udviklingen i Naturklagenævnets sagsbehand-
lingstider sammenholdt med de mål, der var
opstillet i finansloven for 2001-2004.
Tabel 4. Mål og faktiske sagsbehandlingstider i Naturklagenævnet
Mål ifølge finansloven
Realiseret ifølge årsrapport
----- Måneder -----
Retlige klager (planloven):
2001 .................................................
2002 .................................................
2003 .................................................
2004 .................................................
Alle sager (gennemsnit):
2001 .................................................
2002 .................................................
2003 .................................................
2004 .................................................
-
5,5
6,2
6,2
5,6
5,0
5,2
6,3
4,9
5,4
6,2
6,2
5,7
5,0
5,1
6,7
Tabel 4 viser, at målene for Naturklagenæv-
nets sagsbehandlingstid er steget i undersøgel-
sesperioden. Miljøministeriet har således ikke i
tilstrækkeligt omfang taget initiativ til at begræn-
se sagsbehandlingstiden, men tilpassede i stedet
resultatmålene til den faktiske udvikling. Rigsre-
visionen konstaterer på den baggrund, at resul-
tatmål på Naturklagenævnets område tilsynela-
dende ikke har været brugt som et strategisk sty-
ringsinstrument.
Hertil har Miljøministeriet bl.a. bemærket, at
departementet i samarbejde med Naturklagenæv-
net har indført et klagegebyr med henblik på at
nedbringe antallet af klager og dermed også sags-
behandlingstiden. Endvidere er der overført ik-
ke-forbrugte lønmidler fra Miljøklagenævnet til
Naturklagenævnet med henblik på reduktion af
sagsbehandlingstiden. På finansloven for 2006
er nævnets bevilling forhøjet med 2,0 mio. kr. på
grund af øget sagstilgang. Fremadrettet vil de-
partementet i samarbejde med nævnet undersøge
andre relevante styringsparametre end den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid.
Integrationsministeriet og Flygtningenævnet
69. Integrationsministeriet har ikke indgået re-
sultatkontrakt med Flygtningenævnet. Måltal for
sagsbehandlingstiden fastsættes af formandska-
bet og beregnes på baggrund af prognoser for
sagstilgang fra Udlændingestyrelsen sammen-
holdt med nævnets indeværende sagsmængde og
det forventede antal medarbejdere i nævnets se-
kretariat. Målsætningen sendes til departementet.
Integrationsministeriet har oplyst, at det lø-
bende har været overvejet at indgå resultatkon-
trakt med Flygtningenævnet, men på grund af
nævnets særlige status og uafhængighed er det
fundet mindre hensigtsmæssigt at indgå en re-
sultatkontrakt. Rigsrevisionen skal hertil bemær-
ke, at hensynet til nævnets uafhængighed ikke er
til hinder for, at der indgås resultatkontrakt.
27
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
965644_0028.png
Tabel 5 viser en oversigt over udviklingen i
Flygtningenævnets sagsbehandlingstider sam-
menholdt med de mål, som nævnet havde op-
stillet.
Tabel 5. Mål og faktiske sagsbehandlingstider i Flygtningenævnet
Mål
2001 ..................................................................................
2002 ..................................................................................
2003 ..................................................................................
2004: Spontansager, som var stillet i bero i 2003 ...........
2004: Nye spontansager afgjort på mundtligt nævn .........
1)
1)
Realiseret
----- Måneder -----
3,5
4,2
6,3
8,8
6,1
3,9
3,9
6,6
6,6
3,6
Opdelingen i 2 måltal for 2004 skyldes, at mange af Flygtningenævnets sager var stillet i bero som følge af,
at situationen i Irak var uafklaret.
Det fremgår af tabel 5, at måltallet for 2003
forudsatte en stigning i sagsbehandlingstiden fra
3,9 måneder i 2002 til 6,6 måneder i 2003. Flygt-
ningenævnet har oplyst, at forudsætningen for
at nedbringe sagsbehandlingstiden i 2003 var,
at der skete en væsentlig udvidelse af Flygtnin-
genævnet med betydelige administrative udgif-
ter til følge. Samtidig viste prognoserne, at en
stramning af udlændingeloven ville medføre et
snarligt og markant fald i antallet af asylansø-
gere. På den baggrund valgte Integrationsmini-
steriet efter omstændighederne at acceptere et
væsentligt højere måltal for nævnets gennemsnit-
lige sagsbehandlingstid i 2003.
Flygtningenævnet har supplerende oplyst, at
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i de 3 før-
ste kvartaler i 2005 var 4,9 måneder.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Patient-
skadeankenævnet
70. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har an-
vendt resultatkontrakter i styringen af Patient-
skadeankenævnets sagsbehandlingstider.
Tabel 6 viser en oversigt over udviklingen i
Patientskadeankenævnets sagsbehandlingstider
i nævnssager sammenholdt med de mål, der er
opstillet i resultatkontrakterne.
Tabel 6. Mål og faktiske sagsbehandlingstider i Patientskadeankenævnet
Mål ifølge resultatkontrakten for
2001-2004
2004-2007
2005-2008
Realiseret
ifølge
årsrapport
----- Måneder -----
2001 .................................................
2002 .................................................
2003 .................................................
2004 .................................................
2005 .................................................
2006 .................................................
2007 .................................................
2008 .................................................
1)
8,0
7,0
6,0
6,0
9,0
1)
1)
9,3
9,6
7,8
7,9
8,0
7,0
7,0
6,0
6,0
Resultatkontrakten indeholdt kun et mål for det første og sidste år i kontraktperioden.
28
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
Tabellen viser, at Patientskadeankenævnets
sagsbehandlingstid er faldet fra 9,3 måneder i
2001 til 7,9 måneder i 2004. Det fremgår samti-
dig, at Patientskadeankenævnet ikke var i stand
til at opfylde målene i resultatkontrakten for
2001-2004. Endvidere viser tabellen, at målfast-
sættelsen har været mindre ambitiøs, da kontrak-
terne bliver ved med at udskyde det årstal, hvor
målet for den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid når ned på 6 måneder. I den nyeste kontrakt
er dette mål udskudt til 2008.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har hertil
bemærket, at målene i de 2 seneste resultatkon-
trakter er fastsat ud fra en vurdering af, hvad
der er realistisk. Der er under alle omstændig-
heder sket en forbedring af sagsbehandlingsti-
den i Patientskadeankenævnet siden slutningen
af 1990’erne.
Rigsrevisionen finder, at ministeriet bør fast-
holde nævnet på, at den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid skal ned på 6 måneder i 2008.
Justitsministeriet og Erstatningsnævnet
71. Erstatningsnævnets årsberetninger indehol-
der kun tal for de indledende liggetider. Ifølge
årsberetningerne for 2001-2004 har der været
indledende liggetider på op til 7 måneder, men
også perioder med indledende liggetider på 2
måneder, hvilket var tilfældet ved udgangen af
2003.
I marts 2004 tog Erstatningsnævnet et nyt
elektronisk journalsystem i brug med henblik på
at forbedre sagsstyringen og sagsstatistikken,
men implementeringen voldte så store vanske-
ligheder, at der pr. 1. november 2005 var en ind-
ledende liggetid på 5-9 måneder, jf. justitsmini-
sterens svar på § 20-spørgsmål nr. S 858 i Fol-
ketingssamling 2005-06. Rigsrevisionen finder
det meget beklageligt, at implementeringen af
det nye journalsystem medførte store forsinkel-
ser i nævnets sagsbehandling gennem mere end
1�½ år.
Justitsministeriet har ikke indgået resultat-
kontrakter med Erstatningsnævnet. Nævnets mål-
sætninger er i stedet blevet fastlagt i en række
handlingsplaner, og det er Justitsministeriets op-
fattelse, at sekretariatschefen og medarbejderne
har arbejdet ihærdigt på at nå de fastsatte mål.
På den baggrund – og under hensyn til nævnets
beskedne størrelse – har ministeriet ikke hidtil
fundet grundlag for at anvende resultatkontrakt
som styringsredskab.
Der er nu etableret en ny administrativ ord-
ning for Erstatningsnævnets sekretariatsbetje-
ning. Som en del heraf indgår mål for Erstat-
ningsnævnets sekretariat i Civilstyrelsens resul-
tat- og direktørkontrakt. Endvidere er nævnet
fra 2006 inddraget i Civilstyrelsens journalsy-
stem, hvilket Justitsministeriet forventer vil ef-
fektivisere sagsbehandlingen og muliggøre må-
ling af den samlede sagsbehandlingstid.
Rigsrevisionen vurderer, at Justitsministeriets
bestræbelser på at nedbringe sagsbehandlingsti-
den i Erstatningsnævnet har været utilfredsstil-
lende. Ved denne vurdering er der navnlig lagt
vægt på, at justitsministeren i efteråret 2002 lo-
vede Folketinget, at sagsbehandlingstiden ikke
ville stige, jf. ministerens svar på § 20-spørgs-
mål nr. S 237 i Folketingssamling 2002-03.
Derfor burde ministeriet have fulgt implemen-
teringen af det nye journalsystem tættere og gre-
bet ind, da implementeringen viste sig at med-
føre markant længere sagsbehandlingstid i Er-
statningsnævnet. Hertil kommer, at Justitsmini-
steriet ikke har sikret, at Erstatningsnævnet kun-
ne opgøre sin samlede sagsbehandlingstid, selv
om det er forudsat i Justitsministeriets cirkulæ-
reskrivelse nr. 73 af 4. juni 1997 om mål for
hurtig sagsbehandling mv.
Generelle bemærkninger
72. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at der kan
opnås effektiviseringsgevinster samt kortere sags-
behandlingstider ved sammenlægning af en ræk-
29
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
ke små nævn. Mange af de generelle problem-
stillinger, som er skildret i denne beretning, vil
med fordel kunne løses inden for større organi-
satoriske enheder, hvor fx ambitiøs ledelsesmæs-
sig styring, fleksible personaleløsninger samt
større bevillingsmæssigt manøvrerum alt andet
lige bør kunne sikre en mere effektiv opgaveva-
retagelse. Finansministeriet har oplyst, at der i
foråret 2006 på ny forventes gennemført en to-
tal gennemgang af statslige råd og nævn. Med
afsæt heri vil det blive overvejet igen at se nær-
mere på muligheden for sammenlægninger af
små enheder, herunder med henblik på at opnå
effektiviseringsgevinster.
Rigsrevisionen, den 15. marts 2006
Henrik Otbo
/Bjørn Olsen
30
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
Statsrevisorernes bemærkning
Denne beretning er undergivet rigsrevisorlovens regler om en efterfølgende redegørelse fra mini-
stre og rigsrevisors bemærkninger hertil. Statsrevisorernes endelige stillingtagen vil finde sted i
forbindelse med afgivelsen til Folketinget af den endelige betænkning over statsregnskabet.
Statsrevisorerne kritiserer skarpt, at sagsbehandlingstiderne ofte er unødvendigt lange i de
6 statslige nævn, som beretningen vedrører: Landsskatteretten, Ankestyrelsen, Naturklage-
nævnet, Flygtningenævnet, Patientskadeankenævnet og Erstatningsnævnet.
Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at sagsbehandlingen i de 6 undersøgte nævn ikke er tilret-
telagt på en måde, så den sikrer, at borgerne får afgjort deres klager hurtigst muligt.
Statsrevisorerne finder Skatte-, Social-, Miljø-, Integrations- og Justitsministeriets tilsyn med næv-
nenes sagsbehandlingstider utilfredsstillende. Ministerierne har ikke i tilstrækkelig grad benyttet sig
af mål- og resultatstyring i indsatsen for at forkorte nævnenes sagsbehandlingstider.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Justitsministeriet ikke har sikret, at Erstatnings-
nævnet kan opgøre sin samlede sagsbehandlingstid, selv om det er forudsat i Justitsministeriets cir-
kulæreskrivelse fra 1997 om mål for hurtige sagsbehandlingstider mv.
31
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
965644_0033.png
Bilag 1
Oversigt over nævn, som ministerierne har indsendt oplysninger om
1)
Ministerområde
Økonomi- og Erhvervs-
ministeriet
Nævn
Klagenævnet for udbud ......................................
Ankenævnet for patenter og varemærker:
Patenter ...........................................................
Varemærker.....................................................
Erhvervsankenævnet:
Lov om banker og sparekasser og lov om
udstedere af elektroniske penge......................
Lov om finansiel virksomhed ...........................
Lov om forsikringsvirksomhed .........................
Lov om firmapensionskasser ...........................
Lov om værdipapirhandel ................................
Lov om aktieselskaber og lov om anparts-
selskaber .........................................................
Årsregnskabsloven ..........................................
Lov om omsætning af fast ejendom.................
Lov om fremme af privat udlejningsbyggeri .....
Konkurrenceankenævnet ...................................
Besætningsankenævnet ...................................
Tilbageholdelsesankenævnet ...........................
Helbredsnævnet ...............................................
Energiklagenævnet :
Elforsyning .......................................................
Varmeforsyning................................................
Naturgasforsyning............................................
Kuldioxidafgift ................................................
Besparelser i energiforbruget ..........................
Undergrundsloven ...........................................
Skatteministeriet
Ligningsrådet ......................................................
Vurderingsankenævn .........................................
Spilleankenævnet ...............................................
Landsskatteretten ...............................................
Indkomstområdet .............................................
Vurderingsområdet ..........................................
Moms-, afgifts- og toldområdet ........................
Justitsministeriet
Erstatningsnævnet..............................................
Datatilsynet.........................................................
4)
3)
2)
2)
2)
Gennemsnitlig
sagsbehandlingstid 2004
Måneder
6,4
10,8
9,6
12,0
11,0
31,0
13,5
26,0
13,0
12,0
14,5
9,5
13,6
-
-
-
15,5
15,4
4,6
11,1
6,4
22,4
9,3
3,5
-
14,0
14,0
10,0
17,0
-
5,8
33
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
965644_0034.png
Ministerområde
Forsvarsministeriet
Socialministeriet
Nævn
Værnepligtsnævnet ............................................
Diciplinarnævnet i henhold til militærretsplejen ..
Ankestyrelsen .....................................................
Børnesager ......................................................
Magtanvendelsessager....................................
Afviste P-sager ................................................
Antagne P-sager..............................................
Genoptagelsessager........................................
Ordinære sociallovssager ................................
Arbejdsskadesager ..........................................
Ankenævnet for Arbejdsmarkedets Erhvervs-
sygdomsforsikring...............................................
Arbejdsmarkeds Ankenævn .............................
Arbejdsmiljøklagenævnet .................................
Den Sociale Sikringsstyrelse:
Klager over kontanthjælp.................................
Klager over § 7-afgørelser ...............................
Klager over aktivering ....................................
Klager over hjemmehjælp under 67 år ............
Sager angående psykisk handicappede
med frist ...........................................................
Sager angående psykisk handicappede
2)
den frist ..........................................................
Klagesager om førtidspension .........................
Klagesager om almindelige betingelser for
pension ............................................................
Dagpengesager ...............................................
Boligstøttesager...............................................
2)
4)
4)
Gennemsnitlig
sagsbehandlingstid 2004
Måneder
1-2
1,0
4,9
1,6
1,1
0,4
5,1
4,7
4,1
6,2
6,2
4,6
4,1
5,0
7,9
-
7,4
0,6
-
6,0
4,3
5,5
5,5
7,9
9,7
3,3
0,3
4,0
1,0
8,5
8,6
8,6
2,0
6,2
Indenrigs- og Sundheds-
ministeriet
Patientskadeankenævnet ...................................
Sundhedsvæsenets Patientklagenævn ..............
De Sociale Nævn................................................
De psykiatriske Patientklagenævn .....................
Beskæftigelsesministeriet
Integrationsministeriet
ATP’s ankenævn ................................................
Arbejdsdirektoratet .............................................
Flygtningenævnet: ..............................................
Spontansager ..................................................
Nye spontansager, mundtligt nævn .................
Spontansager i hasteprocedure.......................
Nye spontansager afgjort med formands-
kompetencen ...................................................
34
Statsrevisorerne beretning SB11/2005 - Bilag 1: Beretning om sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
965644_0035.png
Ministerområde
Nævn
Ambassadesager.............................................
Statusændringssager.......................................
Anmodning om genoptagelse ..........................
Anmodning om genoptagelse, formands-
procedure.........................................................
Gennemsnitlig
sagsbehandlingstid 2004
Måneder
12,7
8,7
1,7
1,0
5,1
1-3
3,5
6,0
2,6
7,7
7,7
4,7
11,1
9,2
12,4
2,5
6,7
5,8
5,7
4,3
5,1
8,4
12,5
4,7
13,1
4,6
1,6
Videnskabsministeriet
Undervisningsministeriet
Teleklagenævnet ................................................
Ankenævnet for uddannelsesstøtte....................
Biblioteksafgiftsnævnet.......................................
Nævnet for markedsføring mv. under åben
uddannelse .........................................................
Kulturministeriet
Miljøministeriet
Radio- og tv-nævnet ...........................................
Miljøklagenævnet: ..............................................
Miljøbeskyttelsesloven.....................................
Jordforureningsloven .......................................
Vandforsyningsloven .......................................
Havmiljøloven ..................................................
Lov om kemiske stoffer og produkter...............
Aktindsigtsafgørelser .......................................
Naturklagenævnet:
Retlige klager, jf. planloven..............................
Landzoneklager, jf. planloven ..........................
Naturbeskyttelsesloven....................................
Råstofloven......................................................
Skovloven ........................................................
Sommerhussager ............................................
Fredningssager................................................
Fredningsdispensationssager..........................
Familie- og Forbruger-
ministeriet
Forbrugerklagenævnet:
Nævnssager ....................................................
Sekretariatssager.............................................
Adoptionsnævnet................................................
1)
Følgende nævn har oplyst, at de enten kun afholder 1 møde om året, kun har behandlet 1 sag eller slet
ingen sager i 2004, hvorfor de ikke medtages i tabellen: Ankenævnet for tilskud til statsgaranterede studie-
lån (Finansministeriet), Ankenævnet i henhold til militær retspleje, Diciplinarnævnet for værnepligtige, Anke-
nævnet for værnepligtige (Forsvarsministeriet).
Pr. 1. april 2005 slået sammen til Ankenævnet for Søfartsforhold.
Henhører nu under Transport- og Energiministeriet.
2003-tal.
2)
3)
4)
35