Statsrevisorerne 2004
6
Offentligt
RIGSREVISIONEN
København, den 28. april 2004
RN JUR02/04
Notat til statsrevisorerne
om
Miljøministeriets køb af Magisterkog
I. Indledning
1. Statsrevisorerne anmodede mig på deres møde den 3. december 2003 om i et notat
at redegøre for Miljøministeriets køb af Magisterkog af Sønderjyllands Amtskommu-
ne. Købet skete i 2003.
I notatet redegøres der for Magisterkogs geografiske beliggenhed og udstrækning,
anvendelse og ejerskab i de senere år (kap. III). Endvidere omtales baggrunden for
og formålet med statens overtagelse af området (kap. IV) og den orientering af bl.a.
Folketinget, som har fundet sted i forbindelse med indgåelsen af handlen (kap. V).
Endvidere beskrives reglerne for statsinstitutioners erhvervelse og amtskommuners
salg af fast ejendom og i den forbindelse det konkrete sagsforløb (kap. VI). Herud-
over omfatter notatet forhold vedrørende prisfastsættelsen mv. (kap. VII). Notatet af-
sluttes med mine bemærkninger og min konklusion (kap. VIII og IX).
II. Metode
2. Rigsrevisionen har brevvekslet med Miljøministeriet og har herigennem modtaget
et betydeligt skriftligt materiale. Endvidere har Rigsrevisionen foretaget sagsgennem-
gang i Skov- og Naturstyrelsen, ligesom materialet har været drøftet på et møde med
styrelsen. Notatet har i udkast været forelagt Miljøministeriet. Rigsrevisionen har i
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 6: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om Miljøministeriets køb af Magisterkog
-2-
denne forbindelse holdt møde med ministeriet og Skov- og Naturstyrelsen, hvorunder
supplerende oplysninger fremkom. Miljøministeriets bemærkninger er i videst muligt
omfang indarbejdet i notatet.
III. Magisterkogs geografiske beliggenhed og udstrækning, anvendelse og ejer-
skab i de senere år
3. Den danske del af Magisterkog er den sydligste og smalle del af Tøndermarsken
og er på i alt ca. 325 ha. Private lodsejere ejer tilsammen 11 ha, og digelaget for Tøn-
dermarsken ejer og administrerer 86 ha, mens Sønderjyllands Amtskommune indtil
overdragelsen til staten ejede de resterende ca. 228 ha, hvoraf en del er vandflader.
Som bilag til dette notat vedhæftes et kortbilag over de ydre koge i Tøndermar-
sken.
4. Den danske del af Magisterkog består af ca. 225 ha rørskov og enge og ca. 73 ha
åbne vandflader. De resterende dele af Magisterkog udgøres af diger, banketter, huse
og haver, i alt ca. 325 ha. Af de 71 ha engarealer, som Miljøministeriet har erhvervet,
kan ca. 36 ha anvendes som egentlige græsningsarealer, mens ca. 35 ha alene kan an-
vendes som meget ekstensive græsningsarealer, hvor der er en række restriktioner med
hensyn til såvel græsning som gødskning.
Magisterkog er et naturområde af både national og international betydning, idet
det er omfattet af en særlig beskyttelseslov, lov nr. 111 af 12. marts 1988 om beskyt-
telse af de ydre koge i Tøndermarsken (Tøndermarskbeskyttelsesloven) med senere
ændringer, og er udpeget som EF-fuglebeskyttelsesområde (nr. 60, som bl.a. omfatter
engfuglearter).
5. Jordbrugsdirektoratet foretog i henhold til Tøndermarskbeskyttelsesloven jordfor-
deling i perioden 1989-1992. Jordfordelingen blev afsluttet 1. april 1992 og medførte
bl.a., at 24 ha, som var ejet af Jordbrugsdirektoratet, og ca. 73 ha privatejede arealer
overførtes til amtskommunen, som herefter kom til at eje ca. 228 ha.
Det blev i forbindelse med jordfordelingen aftalt mellem amtskommunen og Skov-
og Naturstyrelsen, at amtskommunen ved overtagelse af private arealer skulle tilbyde
en pris ”svarende til værdien før fredningen”. Styrelsen bidrog med et beløb på knap
300.000 kr. til erhvervelserne.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 6: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om Miljøministeriets køb af Magisterkog
-3-
Der blev desuden anvendt godt 50.000 kr. til erstatning for restriktionerne på om-
rådet, som de lodsejere, der ikke solgte, fortsat måtte tåle. Ingen af de nævnte lods-
ejere havde tidligere modtaget erstatning for de restriktioner, der blev pålagt ved Tøn-
dermarskbeskyttelsesloven.
Herudover gav Skov- og Naturstyrelsen økonomisk støtte på op til 600.000 kr. til
plejeforanstaltninger – bl.a. til oprensning og restaurering af kanalsystemet, anlæg af
vandhuller mv. – og ca. 120.000 kr. til et naturforvaltningsprojekt i Hasbjerg Sø.
Skov- og Naturstyrelsen har således i alt i årene 1992-2003 anvendt ca. 1,1 mio.
kr. vedrørende Magisterkog i amtskommunens ejertid.
IV. Baggrunden for og formålet med statens overtagelse af Magisterkog
6. Sønderjyllands Amtskommune henvendte sig til det lokale Lindet Statsskovdistrikt
i juni 2002 med tilbud om, at staten kunne købe Magisterkog. På den baggrund udar-
bejdede distriktet et statusnotat den 21. juni 2002. Den 25. juni 2002 blev Skov- og
Naturstyrelsens direktion orienteret af styrelsens naturbeskyttelseskontor om amtskom-
munens ønske om at afhænde Magisterkog. Naturbeskyttelseskontoret indstillede til
direktionen, at Lindet Statsskovdistrikt skulle forsøge at overbevise Sønderjyllands
Amtskommune om, at Magisterkog burde forblive i amtskommunens eje på grund af
de naturinteresser, der knyttede sig til arealet. Såfremt dette ikke lykkedes, skulle di-
striktet som et alternativ bemyndiges til at tilkendegive over for amtskommunen, at
styrelsen ville overveje at købe arealet henset til de statslige interesser i Tøndermar-
sken. Det var forudsat, at prisen reflekterede styrelsens økonomiske medspil, jf. pkt.
5, i forbindelse med amtskommunens erhvervelse og pleje af området.
Sønderjyllands Amtskommune tilkendegav under et møde med Lindet Statsskov-
distrikt den 1. august 2002, at amtskommunen fastholdt sit ønske om, at området skul-
le udbydes samlet, og at det skulle tilbydes Skov- og Naturstyrelsen før et eventuelt
offentligt udbud. I den forbindelse var spørgsmålet om prisniveauet fremme, idet amts-
kommunen fandt, at det ikke var klogt at sælge til en pris under ejendomsvurderin-
gen. Styrelsen fik 3 måneder til at overveje, om man var interesseret i at købe. På
samme møde tilkendegav styrelsen, at vurderingen umuligt kunne tage hensyn til, at
området var underlagt en lang række restriktioner, herunder jagtfredningen, som måt-
te være værdinedsættende.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 6: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om Miljøministeriets køb af Magisterkog
-4-
I Skov- og Naturstyrelsens notat af 26. september 2002 forudsattes det, at miljø-
ministeren tog telefonisk kontakt med amtsborgmesteren for bl.a. at henstille, at area-
lerne forblev i amtskommunens eje. Denne kontakt blev etableret den 1. oktober 2002.
Af en påtegning på det udarbejdede notat fremgår det, at miljøministeren med amts-
borgmesteren havde drøftet spørgsmålet om ejerskabet af Magisterkog ud fra den be-
tragtning, at det offentlige burde beholde arealet, og at det var uheldigt at flytte pen-
ge mellem offentlige kasser. Amtsborgmesteren havde over for ministeren oplyst, at
han havde noteret, at der ”var en sag”.
Det var nævnt i notatet, at der var ydet støtte til amtskommunen på ca. 1,2 mio. kr.
(rettelig 1,1 mio. kr.). Endvidere var der i notatet gjort bemærkninger om, at Magi-
sterkog formentlig ville kunne erhverves for 2-3 mio. kr., når der blev indregnet fra-
drag for støttebeløbet. Ministeren tilkendegav ved en påtegning på notatet, at han helle-
re så, at Miljøministeriet overtog Magisterkog, når amtskommunen ikke ville eje den.
Den 31. oktober 2002 blev der holdt et møde mellem amtskommunen og Lindet
Statsskovdistrikt med henblik på klarlægning af, hvilke arealer der i givet fald skulle
indgå i en handel. Samtidigt skulle der arbejdes videre med spørgsmålet, hvorvidt amts-
kommunen virkelig ønskede at sælge arealerne. På mødet blev det tilkendegivet fra
statsskovsdistriktets side, at Skov- og Naturstyrelsen fandt, at den offentlige vurde-
ring var et for højt udgangspunkt for en prisfastsættelse, da den tilsyneladende ikke
tog højde for de restriktioner, der lå på området.
Skov- og Naturstyrelsen oplyste den 22. november 2002 ministeren om, at man på
baggrund af ministerens påtegning på notatet af 26. september 2002 havde givet Lin-
det Statsskovdistrikt meddelelse om, at styrelsen var mulig køber af Magisterkog, og
at man afventede et prisudspil fra amtskommunen.
7. Skov- og Naturstyrelsen har i et notat af 6. februar 2004 over for Rigsrevisionen
oplyst, at det bl.a. var formålet med købet af Magisterkog, at styrelsen ønskede at si-
kre de eksisterende naturværdier og offentlighedens adgangsinteresser i området bedst
muligt i en situation, hvor Sønderjyllands Amtskommune havde besluttet under alle
omstændigheder at sælge Magisterkog. Disse formål kunne bedst sikres ved fortsat of-
fentligt eje. Ministeriet har yderligere anført, at der ved et offentligt udbud ville være
risiko for, at arealet blev solgt til en privat ejer, hvilket efter Skov- og Naturstyrel-
sens opfattelse ville have været yderst uheldigt, henset til de helt særlige naturmæssi-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 6: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om Miljøministeriets køb af Magisterkog
-5-
ge værdier, som området indeholder, og henset til den særlige bevågenhed, der er om-
kring disse værdier, både i den danske offentlighed og i Europa-Kommissionen.
I denne sammenhæng har Skov- og Naturstyrelsen endvidere henvist til, at såvel
Danmarks Naturfredningsforening som Dansk Ornitologisk Forening i forbindelse med
høringen af redegørelsen i 1999 om ”Beskyttelse og benyttelse af de ydre koge i Tøn-
dermarsken” havde tilkendegivet, at det burde sættes som overordnet mål, at staten
skulle overtage hele marsken ad åre. Det var på den baggrund styrelsens vurdering, at
en ikke-statslig overtagelse ville have ført til kritik fra nævnte organisationer.
8. Styrelsen har til Rigsrevisionen oplyst, at Tøndermarskbeskyttelseslovens bestem-
melser ikke havde været tilstrækkelige til at opretholde en gunstig status for bevaring
af bl.a. de engfuglearter, der var en del af udpegningsgrundlaget for EF-beskyttelses-
område nr. 60. Det var derfor en national forpligtelse for det offentlige at søge at
genoprette bevaringsstatus i området, der bl.a. omfatter Magisterkog.
Miljøministeriet oplyste om baggrunden for lovens utilstrækkelighed, at ministeri-
et 2 gange siden Tøndermarskbeskyttelseslovens ikrafttræden havde vurderet, om lo-
ven havde ført til de ønskede resultater, senest i forbindelse med ovennævnte redegø-
relse fra 1999. Redegørelsen viste dengang, at tiltagene i området bl.a. havde medført
en øget bestand af andefugle i Magisterkog. Dog var der i redegørelsen peget på, at
bestandene af især ynglende vadefugle var gået markant tilbage i Tøndermarskens
ydre koge siden midten af 1980’erne. Der er imidlertid ingen sikker viden om de præ-
cise årsager til fuglenes tilbagegang.
Miljøministeriet anførte endvidere, at der var tale om en række komplekse samvir-
kende årsager, som medførte, at der stadig var en vis usikkerhed om præcis, hvilke
specifikke driftsforhold der bedst muligt sikrede naturværdierne i området. I denne
situation ville det ikke være hensigtsmæssigt at sætte ind med tvangsmæssige foran-
staltninger – som fx igennem en ændring af Tøndermarskbeskyttelsesloven – da det
kunne vise sig at være både dyrt og af begrænset virkning.
Ministeriet har yderligere oplyst, at der i Tøndermarsken har været anvendt supple-
rende virkemidler til forbedring af fuglenes levevilkår i form af forskellige indbyrdes
aftaler mellem lodsejerne/kogsbestyrelserne, Miljøministeriet, Tønder Kommune og
Sønderjyllands Amtsråd. På Rigsrevisionens forespørgsel om der var foretaget en ana-
lyse og vurdering af muligheden for og konsekvenserne, herunder de økonomiske, af
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 6: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om Miljøministeriets køb af Magisterkog
-6-
yderligere restriktioner – enten via lovgivning og/eller som frivillige aftaler – oplyste
ministeriet, at Danmarks Miljøundersøgelser for tiden undersøger og analyserer år-
sagssammenhænge for en 5-års periode, i bl.a. Magisterkog, startende i 2002, og som
derfor først vil være færdig i 2007. Ministeriet fandt, at først herefter forventes der at
være et fornyet grundlag for at vurdere hensigtsmæssigheden af eventuelle yderligere
restriktioner.
Endelig oplyste Miljøministeriet, at et fremsat lovforslag om ændring af naturbe-
skyttelsesloven vil medføre, at amtsrådene vil få pligt til at gribe ind i visse tilfælde,
hvor den gunstige bevaringsstatus trues. Lovforslaget indeholder bestemmelser, der
bl.a. vil kunne medvirke til at sikre naturværdierne i Tøndermarsken, herunder Magi-
sterkog, og fastsætter, at eventuelle indgreb kun vil kunne ske mod fuld kompensati-
on for eventuelle tab. Lovforslaget er ikke færdigbehandlet.
V. Miljøministerens orientering af Folketinget m.fl. om overtagelsen af Magisterkog
9. Miljøministeren orienterede den 5. december 2002 ordførerne for regeringsparti-
erne, Kristeligt Folkeparti og Dansk Folkeparti om, at Sønderjyllands Amtskommune
ønskede at sælge Magisterkog til Miljøministeriet. Dette skete på et møde om status
og planer for naturforliget i forbindelse med finanslovaftalen vedrørende finansåret
2003.
Ministeren orienterede endvidere om behovet for en yderligere indsats i Tønder-
marsken, hvor det så ud til, at beskyttelsen ikke kunne løses tilfredsstillende med fri-
villige aftaler. Hertil kom, at Danmark havde modtaget en klage fra Europa-Kommis-
sionen vedrørende utilstrækkelig beskyttelse af fuglene i området.
Miljøministeren orienterede Folketinget den 22. januar 2003 om de særlige forhold
i Tøndermarsken og de indgåede aftaler om mere natur- og miljøvenlig drift. Dette
skete under 1. behandlingen af ændringsforslaget til Tøndermarskbeskyttelsesloven
(L 102, folketingsåret 2002/2003) sammen med 1. behandlingen af forslag til lov om
ændring af lov om vandløb mv. (L 101, folketingsåret 2002/2003). Herunder oplyste
ministeren om den principielle enighed, der blev opnået den 16. januar 2003 mellem
amtskommunen og Skov- og Naturstyrelsen om statens overtagelse af Magisterkog.
Aftalen kunne dog først formaliseres, når den politisk var godkendt i amtsrådet.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 6: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om Miljøministeriets køb af Magisterkog
-7-
VI. Regler vedrørende statsinstitutioners erhvervelse og (amts)kommuners salg af
fast ejendom
10. Af Budgetvejledning 2001 fremgår det, at hvor der findes en finansiel bevilling
til erhvervelse af fast ejendom, kan der disponeres i overensstemmelse med forudsæt-
ningerne for erhvervelsen. Der skal herudover indhentes en udtalelse fra Told- og Skat-
testyrelsen om købsprisens størrelse og vilkår for handlen. Forelæggelse for Finans-
udvalget skal alene ske, såfremt købesummen overstiger 5 mio. kr.
Det fremgår af finanslov for finansåret 2003, at der på hovedkonto § 23.52.02. Na-
turforvaltning mv. (anlægsbevilling) var bevilling til at gennemføre byggeri og anlægs-
produktion, erhvervelse af anlæg mv. Erhvervelse skulle, bortset fra jordfordeling, ske
til priser godkendt af Told- og Skattestyrelsen.
Købet af Magisterkog til en pris af 3 mio. kr. skete via denne bevilling og blev ud-
giftsført på standardkonto § 23.52.02.10.32 i 2003.
11. Amtskommuners (og primærkommuners) salg af fast ejendom er reguleret af kom-
munestyrelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 968 af 2. december 2003 om kommu-
nernes styrelse. Ifølge lovens § 68, stk. 1, er udgangspunktet, at salg af en (amts)kom-
munes faste ejendomme skal i offentligt udbud. Indenrigsministeren kan dog fastsæt-
te regler om, at visse salg kan ske uden offentligt udbud. Indenrigsministeren har ud-
stedt bekendtgørelse nr. 472 af 20. juni 1991 om offentligt udbud ved salg af kom-
munens faste ejendomme. Det fremgår af bekendtgørelsens § 2, stk. 2, nr. 1, at of-
fentligt udbud kan undlades ved salg til staten.
Uanset om den faste ejendom skal i udbud, skal salget ske til markedspris, dvs.
den højeste pris, der kan opnås i handel og vandel, medmindre der foreligger saglige
kommunale interesser, der taler for andet.
Miljøministeriet har på Rigsrevisionens forespørgsel bekræftet, at Sønderjyllands
Amtskommunes borgmester har tilkendegivet, at amtskommunen ikke havde modta-
get købstilbud eller telefoniske henvendelser i øvrigt fra anden side forud for amts-
kommunens beslutning om at indgå aftale med Skov- og Naturstyrelsen.
12. I den konkrete sag har Lindet Statsskovdistrikt ført købsforhandlinger med amts-
kommunen inden for en bestemt prismargin. Distriktet var ikke bemyndiget til at ind-
gå en endelig handel. Endvidere har der været rettet henvendelse til Direktoratet for
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 6: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om Miljøministeriets køb af Magisterkog
-8-
FødevareErhverv efter et forudgående møde med henblik på direktoratets Jordforde-
lingskontors vurdering af handelsprisen. Henvendelsen til direktoratet skete bl.a. på
baggrund af, at den offentlige vurdering af arealerne tilsyneladende ikke havde taget
højde for Tøndermarskbeskyttelseslovens restriktionsbestemmelser for området.
Direktoratet for FødevareErhverv havde i sin vurdering af 10. december 2002 i over-
ensstemmelse med oplysninger i brev af 27. november 2002 fra Lindet Statsskovdi-
strikt lagt til grund, at hele arealet var omfattet af Tøndermarskfredningen og ikke måt-
te tilføres gødning. Dette var ikke helt korrekt, da der i imidlertid kunne gødes med
maks. 75 kg kvælstof (N-gødskning) pr. ha de steder, hvor det i forvejen var tilladt,
dvs. på ca. 36 ha egentlig græsningsarealer. Fosfor (P)- og kalium (K)-gødskning var
ikke tilladt, hvilket fremgår af et notat af 8. marts 2004, som Skov- og Naturstyrelsen
har sendt til Rigsrevisionen.
Skov- og Naturstyrelsen anmodede telefonisk den 17. januar 2003 – og senere skrift-
ligt den 11. marts 2003 – Told- og Skattestyrelsen om en udtalelse om, hvorvidt Told-
og Skattestyrelsen kunne godkende en pris på 3 mio. kr. for Magisterkog. Dette be-
kræftede Told- og Skattestyrelsen, først telefonisk og senere skriftligt den 2. april 2003.
Det fremgår af den skriftlige bekræftelse, at Told- og Skattestyrelsen på det forelig-
gende grundlag skønnede, at prisen lå inden for den usikkerhed, hvormed arealets han-
delsværdi kunne bedømmes.
VII. Forhold vedrørende prisfastsættelsen mv.
13. Rigsrevisionen udbad sig fra Miljøministeriet oplysninger om forhandlingerne ved-
rørende prisen for Magisterkog. Rigsrevisionen ønskede disse oplysninger, da det af
styrelsens sag fremgik, at den offentlige vurdering på 5,2 mio. kr. givet var for høj,
og at Miljøministeriet i en periode under Sønderjyllands Amtskommunes ejerskab hav-
de ydet støtte på i alt ca. 1,1 mio. kr.
Skov- og Naturstyrelsen havde i juni 2002 – før det reelt var på tale at overtage
arealet – internt opereret med et foreløbigt prisniveau på ca. 2 mio. kr., beregnet ud
fra en forudsætning om en gennemsnitspris på ca. 10.000 kr. pr. ha, bortset fra åbne
vandflader. I august og september 2002 var den mulige overtagelsespris ændret til 2-
3 mio. kr. Den 16. december 2002 blev der af Skov- og Naturstyrelsen over for amts-
kommunen angivet en absolut højeste pris på 3 mio. kr. Dette skete ifølge styrelsen
under en telefonisk drøftelse med amtskommunen og var et modforslag i forbindelse
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 6: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om Miljøministeriets køb af Magisterkog
-9-
med amtskommunens udgangspunkt med et priskrav på et beløb højere end den of-
fentlige vurdering. Rigsrevisionen har ikke herudover nærmere oplysninger om amts-
kommunens prisudspil. Modforslaget blev over for amtskommunen bl.a. begrundet
med, at der var ydet støtte på ca. 1,1 mio. kr. og under henvisning til Direktoratet for
FødevareErhvervs vurdering af ”den samlede handelspris” til 2,2 mio. kr. Direktora-
tets vurdering byggede dog på en fejlagtig antagelse om, at der var et totalt gødsk-
ningsforbud i Magisterkog, jf. pkt. 12. Amtskommunen tilkendegav over for styrel-
sen i løbet af den telefoniske drøftelse, at der ikke ville blive indstillet en pris på un-
der 4 mio. kr. til dens politikere. Der var enighed om, at begge parter skulle orientere
deres bagland for at afsøge grænserne for handlemuligheder. Det var absolut ikke
indtrykket, at amtskommunens repræsentant fandt, at forhandlingerne var afsluttede,
og at han nok var indstillet på at mødes på halvvejen (3,5 mio. kr.). Det var ikke mu-
ligt at forhandle færdigt før efter første uge i januar 2003.
Den 18. december 2002 blev der principielt enighed mellem miljøministeren og
amtsborgmesteren om statens køb, men der stod tilbage at opnå enighed om prisen
og øvrige vilkår.
Den 16. januar 2003 foreslog amtskommunen en salgspris på 3-3,5 mio. kr., mens
Skov- og Naturstyrelsen fastholdt ikke at kunne gå højere end 3 mio. kr. Amtskom-
munen accepterede senere samme dag dette beløb. Den endelige godkendelse i amts-
kommunen forudsatte dog en konkret stillingtagen til salgsvilkårene, hvilket skete på
et møde i amtskommunens økonomiudvalg den 16. juni 2003.
14. Rigsrevisionen har spurgt Miljøministeriet, om Skov- og Naturstyrelsen fik hel el-
ler delvis kompensation for den til amtskommunen tidligere ydede støtte i forbindel-
se med fastsættelse af den endelige købspris. Ministeriet har oplyst, at ingen af de ud-
gifter, Skov- og Naturstyrelsen havde afholdt, havde indvirkning på en konkret vurde-
ring af områdets handelsværdi i 2003. Derfor blev hverken Direktoratet for Fødeva-
reErhverv eller Told- og Skattestyrelsen gjort bekendt med den ydede støtte. Oplys-
ningen om de udgifter, som styrelsen fra 1992-2003 har afholdt i området, var alene
blevet brugt som et argument i forhold til sælger. Udgangspunktet var, at styrelsen
skønnede, at 2-3 mio. kr. var en realistisk handelspris set i forhold til amtskommu-
nens udspil på et beløb noget over den offentlige vurdering på 5,2 mio. kr.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 6: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om Miljøministeriets køb af Magisterkog
- 10 -
15. Handlens øvrige vilkår er angivet i et brev af 15. august 2003 fra Sønderjyllands
Amtskommune til Lindet Statsskovdistrikt og afspejles i skødet, som blev underskre-
vet den 17. og 22. september 2003 af henholdsvis amtskommunen og styrelsen.
Skødet indeholder således bestemmelser om, at Skov- og Naturstyrelsen indtræder
i forpagtningsaftaler og aftaler om udlejning af fiskeret. Den faktiske overtagelsesda-
to blev i skødet fastsat til 1. oktober 2003. Omkostningerne til tinglysningsafgifter
mv. og eventuelle udstykningsudgifter skulle deles ligeligt mellem køber og sælger.
Tinglysningen af skødet er blevet forsinket på grund af matrikulære ændringer.
VIII. Rigsrevisionens bemærkninger
16. Undersøgelsen har vist, at Sønderjyllands Amtskommune ønskede at afhænde Ma-
gisterkog, og at staten ikke umiddelbart var parat til at købe arealet. Det viste sig ikke
muligt for Miljøministeriet at overbevise amtskommunen om, at den burde beholde
arealet. Amtskommunen ville således under alle omstændigheder afhænde Magister-
kog – til staten eller til andre – mens Miljøministeriet fandt det mest hensigtsmæs-
sigt, at området forblev i offentligt eje, helst hos amtskommunen, henset til Magi-
sterkogs karakter af naturbeskyttelsesværdigt område. Ministeriet har oplyst, at amts-
borgmesteren har tilkendegivet, at amtskommunen ikke modtog købstilbud eller an-
dre henvendelser fra interesserede vedrørende Magisterkog.
Det geografiske område, hvori Magisterkog er beliggende, er et sårbart naturom-
råde, hvis bevarelse kræver en lang række initiativer. Staten havde således i perioden
1992-2003 ydet støtte til Sønderjyllands Amtskommune med i alt 1,1 mio. kr.
17. Jeg konstaterer, at miljøministeren har givet relevant information til Folketinget
mfl. om købet af Magisterkog, og at Skov- og Naturstyrelsens behandling af sagen
var i overensstemmelse med Budgetvejledningens og finanslovens regler.
18. Jeg har vedrørende prisfastsættelsen mv. bemærket, at der ved den offentlige vur-
dering ikke var taget hensyn til de på området pålagte restriktioner, hvilket givet betød
en for høj vurdering. Endvidere var Direktoratet for FødevareErhvervs vurdering ikke
sket på grundlag af korrekte oplysninger. Jeg antager således, at hvis muligheden for
delvis gødskning af en del af arealerne var blevet oplyst over for Direktoratet, ville det-
tes vurdering af handelsprisen have været højere, men det er uvist med hvor meget.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 6: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om Miljøministeriets køb af Magisterkog
- 11 -
19. I det konkrete tilfælde måtte amtskommunen, såfremt salget ikke kunne ske til
staten, sælge ved et offentligt udbud. Ministeriet ville her have haft mulighed for at
deltage på lige fod med alle andre. I en udbudssituation måtte Miljøministeriet have
foretaget en fornyet vurdering af statens ideelle og økonomiske interesser i et stats-
ligt ejerskab af Magisterkog over for konsekvenserne af en mulig privat overtagelse.
Statens bud måtte fastsættes ud fra denne afvejning, men samtidig med risiko for, at
private interesserede af forskellige grunde måtte byde højere, så staten ikke opnåede
ejerskab.
20. Det fremgår af undersøgelsen, at det er Skov- og Naturstyrelsens opfattelse, at
støtten på 1,1 mio. kr., som blev udbetalt til Sønderjyllands Amtskommune, ingen
indvirkning havde på en konkret vurdering af områdets handelsværdi i 2003. Skov-
og Naturstyrelsen forventede heller ikke at kunne foretage direkte modregning af støt-
tebeløbet i den forhandlede købspris.
Jeg har ikke mulighed for at vurdere, om der er sket en vis værdiforøgelse gennem
de statsstøttede foranstaltninger, men har herudover ikke bemærkninger til det anfør-
te. Jeg vurderer, at alle øvrige handelsvilkår var sædvanlige.
IX. Konklusion
21. Det er min samlede vurdering, at Miljøministeriet i forbindelse med købet af Ma-
gisterkog har overholdt de gældende regler for statslig erhvervelse af fast ejendom.
Jeg skal imidlertid gøre opmærksom på, at det i det foreliggende tilfælde, hvor be-
folkningens generelle bevågenhed var meget høj, og hvor der samtidig var en betyde-
lig usikkerhed vedrørende prisfastsættelsen, havde været hensigtsmæssigt, at Miljømi-
nisteriet havde afstået fra at købe Magisterkog. Sønderjyllands Amtskommune måtte
i denne situation have udbudt området offentligt. Skov- og Naturstyrelsen måtte så ha-
ve afgivet et bud på Magisterkog, som afspejlede statens ideelle og økonomiske inte-
resser i et statsligt ejerskab af Magisterkog.
Henrik Otbo
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 6: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om Miljøministeriets køb af Magisterkog
1001754_0012.png
- 12 -
Bilag 1
Kort over de ydre koge
=
Magisterkogen