Statsrevisorerne 2004
4
Offentligt
RIGSREVISIONEN
København, den 11. februar 2004
RN C601/04
Notat til statsrevisorerne
om
statens tilskud til og Integrationsministeriets tilsyn med indvandrerorganisationer
I. Indledning
1. Statsrevisorerne anmodede mig på deres møde den 5. november 2003 om i et no-
tat at redegøre for statens tilskud til og Integrationsministeriets tilsyn med indvan-
drerorganisationer, herunder hvor mange indvandrerorganisationer, og med hvilke
beløb, der modtager tilskud fra Integrationsministeriet eller andre ministerier, hvilke
tilskudsbetingelser der er fastsat, samt hvordan Integrationsministeriet administrerer
sin tilsynspligt.
2. Jeg har i det følgende lagt til grund, at en indvandrerorganisation er en organisati-
on, der overvejende er stiftet af indbyggere med anden etnisk oprindelse end dansk
med henblik på at varetage disses særlige interesser.
Notatet er udarbejdet på grundlag af en tilskudsrevision i Integrationsministeriet,
der blev udført af Rigsrevisionen i perioden november 2003 - januar 2004. Ved til-
skudsrevisionen blev Integrationsministeriets forretningsgange samt sager fra perio-
den 2000-2003 vedrørende Paraplyorganisationen for de Etniske Mindretal (POEM)
gennemgået og sammenholdt med kravene til god tilskudsforvaltning i Finansmini-
steriets vejledning i forvaltning af tilskud, maj 1996.
Notatet er endvidere baseret på oplysninger indhentet fra Integrationsministeriet,
Kulturministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Socialministeriet samt Økonomi-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 4: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om statens tilskud til og Integrationsministeriets tilsyn med indvandreorganisationer
-2-
og Erhvervsministeriet samt på et notat af 23. april 2003 udarbejdet af Finansministeri-
et om tilskud til indvandrerorganisationer og integrationsprojekter. Finansministeriets
notat havde primært til formål at vurdere risikoen for, at statslige tilskudsmidler blev
anvendt til formål, der modvirkede integrationen.
II. Statens tilskud til indvandrerorganisationer
3. I det følgende er indledningsvist foretaget en gennemgang af statens samlede til-
skud til indvandrerorganisationer, hvorefter der er foretaget en gennemgang af de
konkrete tilskud, der er givet fra henholdsvis Integrationsministeriet og andre mini-
sterier.
A. Generelt
4. Der er i perioden 2000-2003 ydet tilskud til indvandrerorganisationer fra flere mini-
sterier. Disse omfatter Integrationsministeriet, i sin egenskab af ressortministerium for
integrationsspørgsmål, samt departementer og institutioner under Indenrigs- og Sund-
hedsministeriet, Socialministeriet, Kulturministeriet samt Økonomi- og Erhvervsmini-
steriet. Derudover har flere ministerier givet tilskud til integrationsfremmende aktivite-
ter til andre tilskudsmodtagere end indvandrerorganisationer mv.
Ministerierne har i perioden 2000-2003 givet tilsagn til indvandrerorganisationer
på i alt 25,3 mio. kr., jf. tabel 1. Det bemærkes, at der ikke foreligger opgørelser
over, med hvilke beløb Radio- og tv-nævnet under Kulturministeriet har ydet tilskud
til radio- og tv-stationer, der blev drevet af indvandrerforeninger, i årene 2000-2002.
Det er dog oplyst, at disse stationer tidligere udgjorde en særskilt målgruppe, samt at
den samlede bevilling til tilskud til radio- og tv-stationer var ca. 25 % større end i
2003. Rigsrevisionen og Kulturministeriet har derfor anslået, at Radio- og tv-nævnet
har ydet tilskud til stationer, drevet af indvandrerorganisationer, med ca. 2,5 mio. kr.
pr. år. For 2003 er tilskuddet opgjort til 2,3 mio. kr. Disse tilskud er nærmere omtalt i
pkt. 11.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 4: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om statens tilskud til og Integrationsministeriets tilsyn med indvandreorganisationer
1001752_0003.png
-3-
Tabel 1. Område- og årsopdelte tilsagn til indvandrerorganisationer
Ministerområde
1)
Integrationsministeriet ...................................
Indenrigs- og Sundhedsministeriet ................
Socialministeriet ............................................
Kulturministeriet ..........................................
Økonomi- og Erhvervsministeriet...................
I alt ................................................................
1)
3)
2000
2001
2002
----- Mio. kr.
2)
-----
2003
I alt
2,2
1,0
0,3
3,5
0,0
7,1
3,9
1,6
0,5
2,5
0,0
8,5
2,8
0,1
0,4
2,5
0,3
6,1
0,9
0,2
0,3
2,3
0,0
3,7
9,8
2,9
1,4
10,8
0,3
25,3
Beløbene er for årene 2000-2001 fordelt på ministerområderne i overensstemmelse med den nuværende for-
deling af forretningerne.
Som følge af afrunding kan summerne afvige fra totaltallene.
Tilskud fra Kulturministeriet i årene 2000, 2001 og 2002 er skønsmæssigt fastsat for så vidt angår tilskud fra
Radio- og tv-nævnet til radio- og tv-stationer, der bliver drevet af indvandrerforeninger.
2)
3)
5. Det fremgår af tabel 1, at statens tilskud til indvandrerorganisationer i perioden
2000-2002 lå mellem 6,1 og 8,5 mio. kr. om året, mens det samlede beløb i 2003 ale-
ne udgjorde 3,7 mio. kr. Der var således i 2003 sket en reduktion i tilskuddene til
indvandrerorganisationer fra staten med gennemsnitligt 49 %.
6. Det fremgår videre af tabel 1, at Integrationsministeriets tilskud til indvandreror-
ganisationer i årene 2000-2002 udgjorde mellem 2,2 og 3,9 mio. kr. om året, mens
dette beløb i 2003 alene var 0,9 mio. kr. Der var således i 2003 sket en reduktion i til-
skuddene til indvandrerorganisationer fra Integrationsministeriet med gennemsnitligt
69 %.
Denne reduktion i tilskuddene var til dels en følge af, at Indenrigsministeriet – nu
Integrationsministeriet – frem til 2001 ydede driftstilskud til en række mindre ind-
vandrerorganisationer med beløb på 5.000-60.000 kr. fra § 13.39.01.20. Tilskud til
organisationer for de etniske minoriteter (FL 2001). Kontoen blev nedlagt ved FL
2002, og langt de fleste af de indvandrerorganisationer, der havde modtaget tilskud
fra kontoen, modtog derfor ikke driftstilskud efter 2001. Driftstilskud blev efter 2001
stort set alene givet til paraplyorganisationer.
Den væsentligste beløbsmodtager var IND-sam, indtil denne indgav konkursbe-
gæring i december 2002. Der blev ikke efterfølgende givet tilskud til IND-sam.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 4: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om statens tilskud til og Integrationsministeriets tilsyn med indvandreorganisationer
-4-
B. Integrationsministeriets tilskud
7. Integrationsministeriets tilskud til integrationsaktiviteter stammer fra såvel ordi-
nære bevillinger som satspuljemidlerne og er omfattet af budget- og regnskabsprin-
cipperne for statslige tilsagnsordninger, jf. Akt 212 10/5 2000. Tilskud bliver i det
væsentlige givet til kommuner og arbejdsformidlinger samt organisationer og for-
eninger med et generelt socialt, kulturelt eller velgørende formål og kun i begrænset
omfang til egentlige indvandrerorganisationer. Der var således i 2003 bl.a. bevilget
181,1 mio. kr. til integrationsaktiviteter hos ikke-offentlige tilskudsmodtagere samt
et milliardbeløb til kommunerne.
8. I årene 2000-2002 gav Integrationsministeriet driftstilskud til POEM med hen-
holdsvis 160.000 kr., 415.000 kr. og 350.500 kr. samt til IND-sam med henholdsvis
800.000 kr., 1,0 mio. kr. og 167.000 kr. Statslige tilskud til IND-sam er nærmere om-
talt i beretning om revisionen af statsregnskabet for 2001, s. 229, og i Endelig be-
tænkning over statsregnskabet for finansåret 2001, s. 245, 249 f. og 281 f. I 2002 gav
Integrationsministeriet tillige et midlertidigt driftstilskud på 570.000 kr. til Forenin-
gen Broen, der nu er opløst.
Endelig gav Integrationsministeriet projekttilskud til en række enkeltstående pro-
jekter i indvandrerorganisationer, herunder 550.000 kr. til POEM til en kriminalpræ-
ventiv indsats, ”Vold og Kriminalitet”, herunder til et antal tv-programmer og en råd-
givningsindsats. Projektet skulle gennemføres i samarbejde med bl.a. TV Mosaik,
der er en af POEM’s medlemsforeninger. Projektet var endvidere finansieret med et
tilskud fra erindringsmøntmidlerne, der administreres af Erhvervs- og Boligstyrelsen
under Økonomi- og Erhvervsministeriet, samt et tilskud til TV Mosaik fra Radio- og
tv-nævnet under Kulturministeriet, jf. afsnit C. Integrationsministeriets projekttilskud
er nærmere omtalt i pkt. 28.
9. I 2003 omfattede Integrationsministeriets tilsagn til indvandrerorganisationer ale-
ne POEM, der fik tilsagn om 100.000 kr. i driftstilskud og 815.000 kr. i projekttil-
skud til et projekt om integration ved hjælp af teambuilding, hvoraf 500.000 kr. indtil
videre er udbetalt. Projektet er endvidere finansieret med et samlet tilsagn på
1.943.100 kr. fra EU’s Socialfond. Integrationsministeriets projekttilskud er nærmere
omtalt i pkt. 29.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 4: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om statens tilskud til og Integrationsministeriets tilsyn med indvandreorganisationer
-5-
Integrationsministeriet modtog derudover i 2003 ansøgninger fra indvandrerorga-
nisationer på i alt ca. 750.000 kr., som ikke blev imødekommet, herunder en ansøg-
ning om finansiering af en medrevisor til revisionen af POEM’s regnskab for 2003,
samt POEM’s ansøgning om driftstilskud, hvor der alene blev givet de nævnte
100.000 kr. af de ansøgte 756.000 kr.
C. Andre ministeriers tilskud
10. Erhvervs- og Boligstyrelsen under Økonomi- og Erhvervsministeriet uddeler til-
skud til sociale, kulturelle og velgørende formål fra erindringsmøntmidlerne, jf.
tekstanmærkning nr. 100 til finanslovens § 8. Erindringsmøntmidlerne administreres
som ikke-statslige midler, hvorfor tilskud herfra kan sidestilles med private tilskuds-
midler.
Erhvervs- og Boligstyrelsen ydede i februar 2003 et tilskud til POEM på 335.000
kr. fra midlerne til rådgivningsdelen af projektet ”Vold og Kriminalitet”. Erhvervs-
og Boligstyrelsen har oplyst, at tilskud fra erindringsmøntmidlerne hidtil er blevet
betragtet som en form for legatmidler, hvorfor der før maj 2003 ikke blev stillet krav
om indsendelse af regnskab for projekterne. Der er således ikke stillet krav om, at
POEM skal aflægge regnskab for det modtagne tilskud. Erhvervs- og Boligstyrelsen
har dog i oktober 2003 anmodet POEM om ekstraordinært at indsende en statusrap-
port for projektet, hvori POEM skal redegøre for, hvilke elementer af projektet der er
gennemført, samt sandsynliggøre, om og i givet fald hvordan de resterende elementer
vil blive gennemført. Fristen for indsendelse af rapporten er ultimo februar 2004. Er-
hvervs- og Boligstyrelsen har videre på et møde med POEM i januar 2004 oplyst, at
styrelsen ville kræve det udbetalte tilskud tilbagebetalt i det omfang, POEM ikke kan
dokumentere, at midlerne er eller vil blive anvendt til formålet.
11. Radio- og tv-nævnet under Kulturministeriet uddeler tilskud til lokale radio- og
tv-stationers programvirksomhed med hjemmel i lov nr. 1052 af 17. december 2002
om radio- og fjernsynsvirksomhed og finanslovens § 21.81.02. Tilskud til lokal ra-
dio- og tv-produktion. Radio- og tv-nævnet uddeler både driftstilskud og projekttil-
skud i form af programtilskud, hvor driftstilskud frem til og med 2003 blev givet til
alle lokale radio- og tv-stationer, der har tilladelse til lokal programvirksomhed (sen-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 4: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om statens tilskud til og Integrationsministeriets tilsyn med indvandreorganisationer
-6-
detilladelse), mens programtilskud og – fra 1. januar 2004 – driftstilskud bliver givet
efter en konkret vurdering.
Radio- og tv-nævnet ydede i denne forbindelse i 2002 det nævnte tilskud på
414.100 kr. til TV Mosaik til produktion af tv-programmer for projektet ”Vold og
Kriminalitet”. Mediesekretariatet, der varetager sekretariatsopgaverne for Radio- og
tv-nævnet, har oplyst, at tilskuddet er anvendt i overensstemmelse med tilskudsbetin-
gelserne, og at TV Mosaik har aflagt regnskab og rapport for tilskuddet.
Radio- og tv-nævnet ydede i 2003 driftstilskud til ca. 20 stationer, der blev drevet
af indvandrerforeninger, med i alt ca. 1,3 mio. kr., og programtilskud til ca. 10 statio-
ner med i alt ca. 1 mio. kr. Der var i 2003 bevilget 40,0 mio. kr. til tilskud til ikke-
kommercielle lokal radio- og tv-stationer, hvoraf indvandrerforeninger således mod-
tog ca. 2,3 mio. kr.
12. Socialministeriet uddeler tilskud til frivilligt socialt arbejde fra § 15.13.15.10.
Frivilligt socialt arbejde. Tilskud bliver ydet efter en konkret vurdering, og der bliver
ved vurderingen bl.a. lagt vægt på målgruppen, projektets indhold og metode, samt
en vurdering af forholdet mellem antal frivillige og brugere.
Socialministeriet har af denne bevilling i 2002 og 2003 ydet tilskud på 250.000 kr.
årligt til POEM til projektet ”Kontakt og rådgivning til ældre fra de etniske minorite-
ter”. Tilskuddet vedrørende 2002 blev endeligt afregnet i august 2003 efter ministeri-
ets godkendelse af regnskabet.
Socialministeriet foretager løbende udbetaling af tilskudsbeløb under forudsæt-
ning af, at tilskudsmodtagers revisor forudgående har erklæret, at tilskudsmidlerne
vil blive revideret i overensstemmelse med ministeriets revisionsinstruks. Dette var
også tilfældet for tilskuddet til POEM vedrørende 2003.
Det fremgik af tilsagnsbrevet til POEM, at det var en betingelse for at modtage til-
skud, at midlerne blev anvendt til at hjælpe 50-100 ældre, samt at projektet beskæftige-
de ca. 20 frivillige medarbejdere. I oktober 2003 anmodede Socialministeriet POEM
om dokumentation for, at disse betingelser var opfyldt. Det fremgik af POEM’s oplys-
ninger, at tilskudsmidlerne i 2003 var anvendt i overensstemmelse med tilskudsbetin-
gelserne, men at projektet i perioder havde været uden aktivitet. I oktober 2003 traf mi-
nisteriet derfor beslutning om at fremskynde projektafslutningen. I denne forbindelse
blev POEM anmodet om at tilbagebetale de midler, der ikke var anvendt. POEM af-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 4: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om statens tilskud til og Integrationsministeriets tilsyn med indvandreorganisationer
-7-
regnede i forlængelse heraf 189.831 kr. POEM har endvidere indsendt revideret regn-
skab i november 2003. Ministeriets gennemgang af regnskabet viste, at afholdte udgif-
ter på 15.229 kr. ikke kunne godkendes. Ministeriet accepterede efterfølgende at dæk-
ke udgifter til projektafslutning med 37.500 kr. mod udarbejdelse af revideret regnskab
for midlerne. Ministeriet foretog imidlertid udbetaling af de 37.500 kr. uden at mod-
regne kravet på 15.229 kr., hvorfor ministeriet fortsat har et udestående i forhold til
POEM.
13. Ud over de ovennævnte tilskud fra andre ministerier har Socialministeriet i årene
2000-2002 ydet tilskud til IND-sam med 0,9 mio. kr. til sociale aktiviteter med etniske
mindretal. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i årene 2000-2003 ydet tilskud til
IND-sam med 1,9 mio. kr. samt tilskud til andre foreninger, som projekttilskud, med
samlet 1,0 mio. kr. til sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse. Endelig har Kultur-
ministeriet i 2000 ydet et tilskud til en tv-station på 1,0 mio. kr. fra tipsmidlerne.
Ifølge ministerierne er der ikke ydet andre tilskud til indvandrerorganisationer i
årene 2000-2003.
III. Integrationsministeriets tilskudsbetingelser
14. I det følgende er redegjort for betingelserne for at modtage tilskud fra Integra-
tionsministeriet. Tilskudsbetingelserne afhænger af, hvilke tilskudsordninger midler-
ne kommer fra.
15. Integrationsministeriets driftstilskud og de fleste projekttilskud blev i 2002 og
2003 ydet fra § 18.34.02.30. Styrkelse af integrationsindsatsen, mens tilskud til pro-
jektet integration ved hjælp af teambuilding blev ydet fra § 18.32.15.40. Arbejdsmar-
kedspolitiske initiativer for indvandrere og flygtninge.
Tilskudsbetingelserne fremgik bl.a. af finansloven og Integrationsministeriets hjem-
meside. Tilsagn blev givet ud fra en konkret vurdering og prioritering af de indkomne
ansøgninger, idet der for driftstilskud blev lagt vægt på en samlet vurdering af organi-
sationens generelle integrationsfremmende aktiviteter, og ved projekttilskud blev lagt
vægt på en konkret vurdering af projekternes indhold.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 4: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om statens tilskud til og Integrationsministeriets tilsyn med indvandreorganisationer
-8-
16. Betingelserne for at modtage tilskud fra puljen til styrkelse af integrationsindsat-
sen var, at midlerne blev anvendt til at gennemføre en integrations- og ligestillings-
politik vedrørende nye medborgere og etniske minoriteter, herunder aktiviteter, der
bliver udført af organisationer for de etniske minoriteter samt humanitære o.l. organi-
sationer, der yder en indsats af væsentlig betydning for integration og ligestilling,
samt større opmærksomhedsskabende og oplysende indsatser, materialer og arrange-
menter vedrørende integration, ligestilling og respekten for mangfoldigheden i sam-
fundet. Det var endvidere en betingelse, at der ikke var mulighed for finansiering fra
emnemæssigt mere relevante fonde eller puljer.
Der var i 2003 afsat 5,6 mio. kr. til puljen, hvoraf POEM, som den eneste indvan-
drerorganisation, modtog 100.000 kr.
17. Betingelserne for at modtage tilskud fra puljen til arbejdsmarkedspolitiske initia-
tiver for flygtninge og indvandrere var, at midlerne blev anvendt til at iværksætte for-
søgs-, analyse-, informations- eller udviklingsinitiativer med det formål at forbedre
flygtninge og indvandreres position på arbejdsmarkedet.
Der var i 2003 afsat i alt 21,9 mio. kr. til arbejdsmarkedspolitiske initiativer,
hvoraf POEM, som den eneste indvandrerorganisation, modtog 815.000 kr.
18. Derudover havde Integrationsministeriet i tilsagnsbreve fastsat en række generel-
le betingelser for tilskudsmodtagerne, herunder
at tilskuddet blev anvendt i overensstemmelse med projektbeskrivelsen i ansøg-
ningen,
at der blev aflagt regnskab og års- eller projektrapport, hvori midlernes anvendel-
se blev beskrevet,
at regnskabet var revideret i overensstemmelse med ministeriets revisionsinstruk-
ser, samt
at tilskuddet kunne kræves tilbagebetalt ved væsentlig misligholdelse af tilskuds-
betingelserne, herunder hvis regnskabet ikke kunne godkendes.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 4: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om statens tilskud til og Integrationsministeriets tilsyn med indvandreorganisationer
-9-
19. Som led i vurderingen af om ministeriet skulle yde driftstilskud til POEM i 2002,
udbad ministeriet sig, ud over driftsansøgning og budget, en liste over POEM’s med-
lemsforeninger samt en opgørelse pr. 1. januar 2002 over medlemmer af disse fore-
ninger, der var fyldt 18 år og bosiddende i Danmark.
POEM fremsendte det ønskede materiale med oplysning om, at 24 af medlemsfor-
eningerne kunne opfylde ministeriets krav om opdaterede medlemsoplysninger. Her-
udover oplyste POEM, at der var yderligere 10 medlemsforeninger, der ikke havde
været i stand til at aflevere den ønskede dokumentation inden for den tidsramme, der
var fastsat.
Integrationsministeriet besluttede på baggrund af en vurdering af POEM’s egnet-
hed til at gennemføre generelle integrationsfremmende aktiviteter at yde et driftstil-
skud på 350.500 kr., der var øremærket til drift af POEM’s sekretariat og afholdelse
af kurser for medlemsforeningerne. Tilskudsbeløbet blev fastsat ud fra en vurdering
af POEM’s aktivitetsniveau og økonomiske behov, mens antallet af medlemsforenin-
ger ikke indgik i beregningen heraf. Antallet af medlemsforeninger blev således ale-
ne anvendt som en sandsynliggørelse af omfanget af tilslutningen til POEM blandt
indvandrerforeninger.
I efteråret 2003 rejste pressen tvivl om antallet af POEM’s medlemsforeninger. På
denne baggrund foretog ministeriet en sammenligning af pressens oplysninger om
medlemsforeninger sammenholdt med den seneste officielle liste over medlemsfore-
ninger, som POEM havde indsendt i juni 2002. Ministeriet konstaterede, at der alene
var mangler vedrørende 5 foreninger, hvoraf 1 forening ikke havde oplyst adresseæn-
dring på POEM’s hjemmeside, og 3 foreninger i mellemtiden var nedlagt. Der var så-
ledes alene reelle mangler vedrørende 1 forening.
Uanset de fremkomne oplysninger besluttede ministeriet at godkende POEM’s
driftsregnskab for 2002. Ministeriet lagde i denne forbindelse vægt på, at POEM’s
revisor i sin erklæring på regnskabet ikke gav grundlag for at antage, at POEM ikke
havde anvendt tilskuddet i overensstemmelse med ministeriets forudsætninger for at
yde tilskud. Ministeriet har derudover oplyst, at pressens behandling af spørgsmålet
om antal medlemsforeninger indgik i ministeriets vurdering af, om regnskabet kunne
godkendes, men at et bestemt antal medlemsforeninger ikke havde været afgørende
for ministeriets tilsagn om støtte i 2002, ligesom pressens oplysninger om antallet af
medlemsforeninger ikke afveg væsentligt fra de oplysninger, som POEM havde
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 4: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om statens tilskud til og Integrationsministeriets tilsyn med indvandreorganisationer
- 10 -
sendt til ministeriet i 2002. Ministeriet fandt derfor ikke, at der var fremkommet op-
lysninger i øvrigt, som gav grundlag for ikke at godkende POEM’s regnskab.
IV. Integrationsministeriets kontrol og tilsyn
20. I det følgende er givet en kort beskrivelse af kravene til god tilskudsforvaltning
samt en redegørelse for, hvordan disse krav er tilgodeset ved Integrationsministeriets
tilrettelæggelse af kontrol og tilsyn med tilskudsmodtagere. Endelig er Integrations-
ministeriets tilrettelæggelse af kontrol og tilsyn belyst ved en række sager vedrørende
POEM.
A. God tilskudsforvaltning
21. Af Finansministeriets publikation ”Forvaltning af tilskud” fremgår en række an-
befalinger til god statslig tilskudsforvaltning. Det fremgår af tilskudsmodellen, at
fastlæggelsen af kontrol og tilsyn skal afpasses den enkelte ordning. Der gælder dog
det hovedprincip, at kravene til omfanget af tilskudsyders kontrolforanstaltninger
vokser i takt med tilskuddets størrelse. Tilskud til indvandrerorganisationer hører på
grund af tilskudsbeløbenes mindre økonomiske væsentlighed ind under en kategori,
hvor kravene til kontrol og tilsyn er mindre omfattende.
22. Da tilskudsfordelingen sker efter ansøgning, er det tilskudsmodellens anbefaling
at integrere kontrolforanstaltningerne i sagsbehandlingen. Der bør derfor stilles krav
til indholdet og til gennemgang/godkendelse af bl.a. projektets faglige indhold, bud-
get, regnskab og revision.
Ministeriets tilsyn, der skal være proportionalt med tilskudsordningens størrelse,
bør omfatte en stillingtagen til, om tilskudsordningerne fungerer som forudsat, og at
der er udarbejdet de nødvendige regler og tilrettelagt de nødvendige administrative
forretningsgange for at sikre tilskudsordningernes gennemførelse. Tilsyn i form af
stikprøvekontroller hos tilskudsmodtagere indgår ikke i god tilskudsforvaltning for
økonomisk mindre væsentlige tilskudsordninger.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 4: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om statens tilskud til og Integrationsministeriets tilsyn med indvandreorganisationer
- 11 -
B. Integrationsministeriets tilskudsforvaltning
23. Gennemgangen af Integrationsministeriets forretningsgange viste, at ministeriet
havde tilrettelagt kontrol og tilsyn med tilskudsordningerne som en integreret del af
sagsbehandlingen, som anbefalet i tilskudsmodellen. Ministeriet havde derudover,
med henblik på at sikre en betryggende revision af tilskudsmodtagernes regnskaber,
udsendt revisionsinstrukser, der var udarbejdet i overensstemmelse med rapport fra
udvalget om et udredningsarbejde på § 4-området, marts 2000.
Gennemgangen af ministeriets tilskudssager viste, at kontrollen omfattede en op-
følgning på, om tilskudsmodtager havde fremsendt den ønskede afrapportering i form
af revideret regnskab og aktivitetsoplysninger/årsberetning, samt en gennemgang af
afrapporteringen. Ministeriets opfølgning på relevante problemstillinger blev foretaget
i dialog med tilskudsmodtager i form af telefonisk kontakt, møder og brevveksling.
a. Kontrol og tilsyn over for modtagere af driftstilskud
24. Ministeriet fulgte i sin kontrol med tilskud til drift af POEM i årene 2001, 2002
og 2003 op på de tilskudsbetingelser, der var opstillet i tilsagnsbrevene, herunder
krav til driftsstøttens anvendelse, krav om revideret regnskab og krav om årsberet-
ning, samt ved misligholdelse krav om tilbagebetaling af udbetalte tilskud.
25. Ministeriet indkaldte POEM til møde primo april 2003, efter at regnskabet for
2002 skulle have været modtaget. På mødet blev det aftalt, at POEM snarest frem-
sendte revideret regnskab, samt at revisor ekstraordinært skulle udarbejde en redegø-
relse for foreningens forretningsgange for økonomi og administration, herunder en
vurdering af deres hensigtsmæssighed.
Primo maj 2003 rykkede ministeriet skriftligt for POEM’s driftsregnskab for 2002,
da fristen for indsendelse var overskredet. I den forbindelse meddelte ministeriet, at
driftsstøtten for 2002 ville blive krævet tilbagebetalt, hvis ikke regnskabet blev modta-
get inden for en samtidig fastsat endelig frist.
Ministeriet modtog herefter det reviderede driftsregnskab for 2002, og regnskabet
blev godkendt af ministeriet. Det var derfor ikke nødvendigt at kræve tilskuddet til-
bagebetalt.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 4: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om statens tilskud til og Integrationsministeriets tilsyn med indvandreorganisationer
- 12 -
26. POEM havde sideløbende ansøgt om driftsstøtte for 2003 og modtog i april 2003
et forskud på 100.000 kr. Reduktionen i forhold til det ansøgte beløb var begrundet
med, at POEM endnu ikke havde aflagt et revideret regnskab for 2002 på dette tids-
punkt.
Ultimo november 2003 traf ministeriet afgørelse om afslag på ansøgning om drifts-
støtte ud over 100.000 kr. med den begrundelse, at POEM havde skabt berettiget tvivl
om sin evne til at administrere sin økonomi, samt at ministeriet ikke fandt tilstrække-
ligt grundlag for at antage, at POEM på daværende tidspunkt var i stand til at gennem-
føre generelt integrationsfremmende aktiviteter i overensstemmelse med ministeriets
forudsætninger for at yde støtte dertil. Afslaget var også begrundet med forløbet af
projektilskuddet til ”Vold og Kriminalitet”, der er omtalt i pkt. 28. I afgørelsen blev
videre stillet krav om, at POEM indsendte driftsregnskab for perioden januar-oktober
2003.
POEM har indsendt revideret regnskab for perioden januar-oktober 2003, og regn-
skabet er godkendt af ministeriet.
b. Kontrol og tilsyn over for modtagere af projekttilskud
27. Ved ministeriets kontrol med tilskud til projekter, forestået af POEM, blev der
også fulgt op på de tilskudsbetingelser, der var fastsat i tilsagnsbrevene, herunder
krav til støttens anvendelse, krav om revideret regnskab og krav om årsberetning,
samt ved misligholdelse krav om tilbagebetaling af udbetalte tilskud.
28. I sagen vedrørende tilskud til projektet ”Vold og Kriminalitet” havde POEM an-
søgt om tilskud på 550.000 kr. til en tv-oplysningskampagne rettet mod indvandrere.
Det fremgik af projektansøgningen, at POEM havde entreret med medlemsforenin-
gen TV Mosaik med henblik på udarbejdelse af tv-programmer.
Primo maj 2003 modtog ministeriet en borgerhenvendelse, der kritiserede regn-
skabsaflæggelsen i TV Mosaik. Ministeriet indkaldte POEM og dennes revisor til
møde medio juni, hvor regnskabsaflæggelsen for 2002, driftsansøgning vedrørende
2003 samt andre projekter, hvortil POEM modtog støtte, blev drøftet.
Ved mødet bad ministeriet POEM om en skriftlig redegørelse for, hvordan fore-
ningen sikrede, at ministeriets støtte til projektet ”Vold og Kriminalitet” blev anvendt
i overensstemmelse med formålet. Endvidere blev det aftalt, at POEM skulle udar-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 4: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om statens tilskud til og Integrationsministeriets tilsyn med indvandreorganisationer
- 13 -
bejde en beskrivelse af foreningens deltagelse i projektet, herunder forretningsgange
for samarbejdet mellem POEM og TV Mosaik.
Primo juli fremsendte POEM’s revisor på vegne af foreningen en redegørelse for
det hidtidige forløb af projektet, en projektbeskrivelse, en statusrapport fra TV Mosaik
samt kopi af kontoudskrift.
Det fremgik af statusrapporten fra TV Mosaik, at POEM’s bestyrelse i februar
2003 besluttede, at TV Mosaik skulle udføre hele projektet samt udføre administrati-
on og bogføring af projektet.
Primo august 2003 anmodede ministeriet om en supplerende redegørelse fra POEM
om foreningens deltagelse i projektet ”Vold og Kriminalitet”, da ministeriet ikke fandt
det indsendte materiale fyldestgørende. Redegørelsen skulle indeholde en nærmere be-
skrivelse af, hvordan ministeriets forskud på 350.000 kr. var anvendt, oplysninger om,
hvilken kontrol POEM havde haft med projektets forløb, samt oplysninger om indhol-
det af samarbejdsaftalen mellem POEM og TV Mosaik. Herudover skulle POEM udar-
bejde en mere præcis forretningsgang for, hvordan foreningen ville sikre, at ministeri-
ets støtte til projektet blev anvendt i overensstemmelse med formålet. Ultimo septem-
ber 2003 svarede POEM, at man ikke havde mulighed for nærmere opsyn med projek-
tet, og at man ikke havde adgang til regnskaberne.
Ultimo oktober 2003 annullerede ministeriet derfor tilsagnet om støtte på 550.000
kr. med den begrundelse, at POEM havde brudt betingelserne i tilsagnsbrevet ved at
overlade det overordnede projektansvar til TV Mosaik uden at sikre sig mulighed for
løbende kontrol med projektet, ligesom POEM havde overladt udførelsen af projek-
tet, herunder administration og bogføring, til TV Mosaik uden at indhente ministeri-
ets godkendelse.
POEM har efterfølgende tilbagebetalt det udbetalte forskud.
29. I sagen vedrørende tilskud til POEM’s projekt om integration ved hjælp af team-
building gav ministeriet som nævnt tilsagn om støtte på 815.000 kr. til et projekt, der
også modtog støtte fra EU's Socialfond, med tilhørende krav om regnskab og revision.
Da ministeriet blev klar over, at projektlederen på projektet var i familie med dét
bestyrelsesmedlem fra POEM, som skulle varetage tilsynet med projektet, og at der
dermed kunne være et habilitetsproblem, henvendte ministeriet sig til POEM for at
bede om en vurdering af, om familieforholdet udgjorde et problem. POEM svarede,
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 4: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om statens tilskud til og Integrationsministeriets tilsyn med indvandreorganisationer
- 14 -
at der som udgangspunkt ikke var noget problem, da bestyrelsesmedlemmerne ikke
kunne modtage midler fra projekterne. POEM medgav dog, at arrangementet kunne
virke stødende og havde derfor allerede skiftet tilsynsførende bestyrelsesmedlem, så
habilitetsproblematikken blev undgået.
Derudover blev der rejst tvivl om projektets drift i eftersommeren 2003. I forlæn-
gelse af kritikken anmodede Socialfondens regionalkontor den revisor, som er anta-
get af staten til at revidere alle modtagere af midler fra Socialfonden, om en ekstraor-
dinær revision af projektet. Socialfondens regionalkontor konkluderede på baggrund
af revisionsrapporten, at projektet forløb efter planen og i overensstemmelse med til-
skudsbetingelserne.
V. Sammenfatning
30. Undersøgelsen har vist, at tilskud til indvandrerorganisationer i 2003 i det væ-
sentlige blev givet af Radio- og tv-nævnet, samt at Integrationsministeriets tilskuds-
midler i det væsentlige bliver uddelt til kommuner og arbejdsformidlinger, samt or-
ganisationer og foreninger med et generelt socialt, kulturelt eller velgørende formål,
og kun i begrænset omfang til egentlige indvandrerorganisationer. Jeg kan videre
konstatere, at såvel statens samlede tilskud som Integrationsministeriets tilskud til
indvandrerorganisationer var væsentligt mindre i 2003 end i tidligere år.
31. Med hensyn til Socialministeriets tilskud til POEM er det min vurdering, at So-
cialministeriet har behandlet sagen tilfredsstillende, idet ministeriet har sikret, at der
kan foretages en forsvarlig projektafslutning med udarbejdelse af et revideret regn-
skab. Ministeriet har herefter kun et mindre udestående i forhold til POEM.
32. Jeg har bemærket, at Integrationsministeriet har givet tilskud ud fra en konkret
vurdering og prioritering af de indkomne ansøgninger. Det er min vurdering, at de af
Integrationsministeriet fastsatte tilskudsbetingelser er i overensstemmelse med lov-
givningen på området.
33. For så vidt angår POEM’s ansøgning om driftstilskud for 2002 kan jeg konstate-
re, at det indsendte materiale i altovervejende grad var i overensstemmelse med Inte-
grationsministeriets krav hertil. Der har af pressen været rejst tvivl om POEM’s op-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 4: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om statens tilskud til og Integrationsministeriets tilsyn med indvandreorganisationer
- 15 -
gørelse af antallet af medlemsforeninger. Ministeriet har i forlængelse heraf konstate-
ret, at der var reelle mangler vedrørende 1 af de foreninger, der – efter det i pressen
oplyste – ikke opfyldte betingelserne for at være medlemsforeninger. Ministeriet be-
sluttede, uanset de fremkomne oplysninger, at godkende POEM’s driftsregnskab for
2002, da der ikke var grundlag for at antage, at POEM ikke havde anvendt tilskuddet
i overensstemmelse med ministeriets forudsætninger for at yde tilskud, og da antallet
af medlemsforeninger ikke var en tilskudsbetingelse, men alene én blandt flere op-
lysninger, der indgik i grundlaget for ministeriets oprindelige afgørelse om at yde
støtte. Jeg har i denne forbindelse noteret mig, at antallet af medlemsforeninger ved
ministeriets behandling af ansøgningen blev anvendt som en sandsynliggørelse af
omfanget af tilslutningen til POEM blandt indvandrerforeninger, og at dette omfang
ikke i væsentlig grad blev berørt af ændringen i antallet af medlemsforeninger.
Jeg finder, at Integrationsministeriets behandling af og afgørelse i sagen var i over-
ensstemmelse med gældende regler.
34. For så vidt angår Integrationsministeriets tilskud til POEM’s projekt om ”Vold
og Kriminalitet” kan jeg konstatere, at POEM efter modtagelsen af tilskud fra Inte-
grationsministeriet havde overdraget varetagelsen af de administrative opgaver til TV
Mosaik uden at sikre sig den nødvendige indsigt med tilskuddenes anvendelse og
uden at anmode Integrationsministeriet om tilladelse til at overføre ansvaret for til-
skudsmidlerne til TV Mosaik. Dette var en overtrædelse af tilskudsbetingelserne,
hvorfor Integrationsministeriet annullerede tilsagnet.
Derimod var der ikke grundlag for at antage, at POEM eller TV Mosaik havde an-
vendt tilskudsmidlerne til andre formål end oplyst i ansøgningen. Jeg har i forlængel-
se heraf noteret mig, at projektet, efter det af Mediesekretariatet oplyste, er gennem-
ført i overensstemmelse med den oprindelige projektbeskrivelse, samt at POEM har
tilbagebetalt alle modtagne tilskudsmidler, i det omfang tilsagn blev annulleret.
Jeg finder, at Integrationsministeriets behandling af og afgørelse i sagen var i over-
ensstemmelse med gældende regler.
35. For så vidt angår Integrationsministeriets tilskud til POEM’s projekt om integra-
tion ved hjælp af teambuilding kan jeg konstatere, at projektet på tidspunktet for den
ekstraordinære revision forløb i overensstemmelse med planen og i overensstemmel-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 4: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om statens tilskud til og Integrationsministeriets tilsyn med indvandreorganisationer
- 16 -
se med tilskudsbetingelserne. Jeg har imidlertid konstateret, at der i sommeren 2003
blev rejst tvivl om POEM’s tilsynsførende bestyrelsesmedlems habilitet. Efter det
oplyste havde dette imidlertid ingen betydning for POEM’s administration af mod-
tagne tilskudsmidler. Jeg har i forlængelse heraf noteret mig, at POEM desuagtet
overdrog tilsynsopgaven i forhold til projektet til et andet bestyrelsesmedlem af hen-
syn til den almindelige retsopfattelse.
Jeg finder det tilfredsstillende, at Integrationsministeriet rettede henvendelse til
POEM med henblik på at få afklaret, om der var et habilitetsproblem, da spørgsmålet
blev rejst.
36. Det er min samlede vurdering, at Integrationsministeriet har opfyldt sin tilsyns-
forpligtelse over for indvandrerorganisationer ved at have tilrettelagt sin kontrol og
tilsyn på en hensigtsmæssig måde, der er i overensstemmelse med tilskudsordninger-
nes størrelse. Hertil kommer, at ministeriet i sin kontrol af POEM fulgte op på stille-
de krav og reagerede rettidigt, når der fremkom nye oplysninger, der havde betyd-
ning for ydelse af tilskud.
Det samlede forløb og endelige udfald af sagerne om POEM giver mig ikke anled-
ning til bemærkninger.
Henrik Otbo