Statsrevisorerne 2004
3
Offentligt
RIGSREVISIONEN
København, den 6. februar 2004
RN B304/04
Notat til statsrevisorerne
om
tilrettelæggelse af en undersøgelse af Ørestadsselskabet I/S
1. Statsrevisorerne drøftede på deres møde den 5. november 2003, hvornår en ny be-
retning om Ørestads- og Metroprojektet kunne forventes, og hvad beretningen ville
omfatte.
Jeg oplyste i mit notat af 6. januar 2004, at jeg i august 2004 ville igangsætte en
undersøgelse af Ørestads- og Metroprojektet. Undersøgelsen ville bl.a. omfatte for-
hold vedrørende Ørestadsselskabets samlede økonomi, driften af Metroen samt Tra-
fikministeriets behandling af Ørestadsselskabets rapporter til Trafikministeriet om
status for Ørestads- og Metroprojektet, jf. mit notat af 18. maj 2001, s. 2, pkt. 3.
2. Jeg har i forlængelse af drøftelserne på mødet med statsrevisorerne den 14. januar
2004 besluttet straks at iværksætte en undersøgelse af Ørestads- og Metroprojektet
som et statsrevisorønske.
Efter statsrevisorernes ønske vil undersøgelsen bl.a. omfatte følgende punkter:
Ørestadsselskabet I/S’ anvendelse af bonusbetalinger til kontrakter
Genudlån fra Ørestadsselskabet I/S til medinvestorer
Kontraktbestemmelser om deadline for indkøringsperiode for Metroen
Verserende voldgiftssager
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 3: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en undersøgelse af Ørestadsselskabet I/S
-2-
Ansvarsfordeling mellem trafikministeren og Ørestadsselskabet I/S for projektets
økonomi, herunder trafikministerens skriftlige svar til Folketinget og Finansud-
valget.
3. De 5 spørgsmål vil blive besvaret i en undersøgelse, der vil omfatte følgende 4
overordnede temaer:
Ørestadsselskabet I/S’ kontrakter. Herunder vil spørgsmålet om bonusbetalinger
og kontraktbestemmelser om deadlines for indkøringsperioden for Metroen blive
behandlet. Derudover vil de verserende voldgiftssager og øvrige retslige tvister
blive undersøgt, og deres økonomiske konsekvenser vil blive vurderet.
Ørestadsselskabet I/S’ låneramme. Herunder vil spørgsmålet om genudlån fra
Ørestadsselskabet I/S til medinvestor blive undersøgt. Derudover vil det blive un-
dersøgt, om Ørestadsselskabet I/S’s kapitalbehov er dækket sådan, at der ikke skal
optages yderligere lån, og om Ørestadsselskabet I/S har sikret, at genudlån til Fre-
deriksberg Kommune og Københavns Amt er sket uden omkostninger for Øre-
stadsselskabet I/S.
Ørestadsselskabet I/S’ overordnede økonomi. Herunder vil det blive undersøgt om
Ørestadsselskabet I/S har prognoser og regnskabstal for passagerudvikling og
grundsalg, der sikrer, at Ørestadsselskabet I/S’ samlede budgetter for Ørestads- og
Metroprojektets økonomi er realistiske og velunderbyggede.
Ansvarsfordeling mellem trafikministeren og Ørestadsselskabet I/S. Herunder vil
det blive undersøgt, om der vedrørende Ørestadsselskabet I/S’ økonomiske dispo-
sitioner er en klar ansvarsfordeling mellem trafikministeren og Ørestadsselskabet
I/S’ bestyrelse, og om trafikministerens skriftlige svar til Folketinget og Finansud-
valget afspejler ansvarsfordelingen.
4. Undersøgelsen vil blive tilrettelagt med henblik på at kunne afrapportere status på
de undersøgte forhold. Da Ørestadsselskabet I/S ikke afgiver halvårsregnskaber, vil
undersøgelsens økonomiske temaer som hovedregel blive baseret på de reviderede
regnskabsoplysninger mv. til og med 31. december 2003. Der vil derudover, i videst
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 3: Rigsrevisors notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en undersøgelse af Ørestadsselskabet I/S
-3-
muligt omfang, blive forsøgt inddraget senere ikke-reviderede økonomioplysninger i
undersøgelsen.
Undersøgelsen igangsættes, uden at der er gennemført en forundersøgelse. Det må
derfor påregnes, at der kan ske enkelte ændringer i undersøgelsens temaer, ligesom
aktuelle spørgsmål kan blive inddraget.
Jeg vil i forbindelse med afgivelsen af denne undersøgelse overveje, hvornår den
skal følges op af en bredere undersøgelse.
Undersøgelsen vil blive søgt gennemført, så en beretning afgives til statsrevisorer-
ne til november 2004.
Henrik Otbo