Statsrevisorerne 2004
15
Offentligt
RIGSREVISIONEN
København, den 29. november 2004
RN B109/04
Faktuelt notat til statsrevisorerne
om
økonomien på Centre for Videregående Uddannelser
I. Resumé
1. Statsrevisorerne anmodede på mødet den 15. september 2004 om et faktuelt notat
om den økonomiske udvikling på Centre for Videregående Uddannelser (CVU). For-
målet med dette notat er at orientere statsrevisorerne om den generelle økonomiske
situation på CVU’erne.
2. Jeg kan på baggrund af undersøgelsen konkludere, at CVU’erne ikke som samlet
gruppe har økonomiske vanskeligheder, da der generelt er tale om institutioner med
en fornuftig egenkapital og god likviditet uden generelle problemer med at sikre en
god driftsøkonomi. Undersøgelsen har videre vist, at enkelte af CVU’erne har økono-
miske vanskeligheder.
Undervisningsministeriet har haft notatudkastet i høring og er enigt i notatets vur-
deringer og konklusioner.
3. Rigsrevisionens analyse af CVU’ernes generelle økonomiske situation er baseret
på økonomiske nøgletal fra regnskaberne for 2002 og 2003. De benyttede nøgletal er
årsresultat og overskudgrad (årsresultat set i forhold til omsætning), soliditetsgrad
(egenkapital set i forhold til den samlede investerede kapital) og likviditetsgrad (om-
sætningsaktiver set i forhold til den kortfristede gæld).
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
-2-
4. Analysen af årsresultaterne samt overskudsgraderne for 2002 og 2003 viser, at de
fleste CVU’er grundlæggende har en sund driftsøkonomi. Analysen har dog vist, at
det gennemsnitlige overskud for CVU’erne er faldet fra 2002 til 2003. Dette tyder på
en mindre forringelse af driftsøkonomien.
Derudover er der enkelte institutioner, der har haft forholdsvis store negative års-
resultater i enten 2002 eller 2003.
5. Analysen af soliditetsgraderne viser, at hovedparten af CVU’erne har en fornuftig
egenkapital/soliditet og således kan tåle negative driftsresultater uden, at dette truer
institutionernes økonomiske fundament. Der er dog enkelte CVU’er med kritisk soli-
ditet, som ikke kan tåle større underskud.
Sammenholdelsen af CVU’ernes overskudsgrad og soliditetsgrad viser, at der er
enkelte CVU’er, som har problemer med at sikre et fornuftigt driftsresultat, og som
samtidig har soliditetsproblemer. Derudover er der enkelte CVU’er med en rimelig
soliditet/egenkapital, der har problemer med at sikre et fornuftigt driftsresultat, hvil-
ket betyder, at driftsøkonomien skal rettes op for at undgå soliditetsproblemer.
For hovedparten af CVU’erne viser analysen dog ikke tegn på økonomiske pro-
blemer.
6. Analysen af likviditetsgraderne viser, at CVU’erne samlet set har en fornuftig li-
kviditet. Gennemgangen har dog vist enkelte CVU’er med likviditetsproblemer både
i 2002 og 2003. Ud over de CVU’er, der allerede har vist sig at have problemer med
soliditeten, har gennemgangen af likviditeten ikke påvist yderligere institutioner med
økonomiske vanskeligheder.
7. Jeg kan på baggrund af undersøgelsen af CVU’ernes nøgletal konkludere, at CVU’-
erne ikke som samlet gruppe har økonomiske vanskeligheder, da der generelt er tale
om institutioner med en fornuftig egenkapital og god likviditet uden generelle pro-
blemer med at sikre en god driftsøkonomi.
Undersøgelsen har videre vist enkelte CVU’er med kritiske økonomiske nøgletal.
Disse CVU’er er delt i 2 kategorier:
CVU’er med sårbar økonomi
og
CVU’er med
ubalance i økonomien.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
-3-
3 af de 23 CVU’er havde således ved udgangen af 2003
en sårbar økonomi.
CVU’er
i denne kategori har enten: a) en meget lav soliditetsgrad (dvs. mindre end 10 %), el-
ler b) en lav soliditetsgrad (dvs. mindre end 20 %) og negative årsresultater. Af disse
3 CVU’er er det ene opløst pr. 1. januar 2004.
Herudover har 3 andre CVU’er
ubalance i økonomien.
CVU’er i denne kategori
har negative årsresultater for 2003, men er ikke truet på kort sigt, da de har en fornuf-
tig egenkapital (soliditetsgrad).
8. CVU’ernes gennemsnitlige årsresultat er i 2003 fortsat positivt, men der er sket et
fald fra 2002 til 2003, hvilket tyder på en svækkelse af driftsøkonomien i sektoren.
Dette har imidlertid ikke ført til en stigning i antallet af institutioner med kritiske
økonomiske nøgletal fra 2002 til 2003. Fra 2003 til 2004 forventer Undervisningsmi-
nisteriet dog en mindre nedgang i antallet af studerende for sektoren generelt, som
kan være med til at svække det fremtidige økonomiske grundlag.
9. For de 6 CVU’er med økonomiske vanskeligheder har jeg på baggrund af en gen-
nemgang af ledelsesberetninger og revisionsprotokollater vurderet om de økonomi-
ske problemer har en generel karakter, eller om det er specifikke forhold for den en-
kelte institution, der resulterer i økonomiske vanskeligheder.
Undersøgelsen har vist, at de konstaterede problemer hovedsageligt skyldes insti-
tutionsspecifikke forhold. En del af de konstaterede vanskeligheder er samtidig for-
bundet med, at hovedparten af CVU’erne har håndteret store organisatoriske ændrin-
ger, der bl.a. har stillet særlige krav til økonomistyringen på grund af øget komplek-
sitet i aktiviteterne hos det enkelte CVU. De økonomiske problemer kan derfor skyl-
des tilpasningsproblemer. Dette gælder i særlig grad for CVU’er, der har overtaget
efter- og videreuddannelsesaktiviteter fra Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU).
10. I 2002 og 2003 var økonomien præget af, at dannelsen af CVU’erne krævede
store organisatoriske ændringer. Disse ændringer bl.a. i administrationsforhold og byg-
ningsforhold udløste samtidig tilskud fra Undervisningsministeriet. De kommende år
vil være de første driftsår, der ikke påvirkes af store tilpasningsomkostninger og sær-
lige tilskud fra Undervisningsministeriet. Regnskaberne for de kommende år vil vise,
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
-4-
om CVU’ernes aktiviteter og generelle omkostningsniveau også på længere sigt kan
sikre en god driftsøkonomi.
II. Indledning
11. Statsrevisorerne anmodede på mødet den 15. september 2004 om et faktuelt no-
tat om den økonomiske udvikling på CVU. Baggrunden for anmodningen var bl.a.
oplysninger i dagspressen om, at CVU’ernes økonomiske grundlag var forringet væ-
sentligt, hvilket resulterede i alvorlige økonomiske vanskeligheder for flere CVU’er.
Formålet med dette notat er at orientere statsrevisorerne om den generelle økono-
miske situation på CVU’erne.
12. Et CVU er en selvejende institution, der udbyder mellemlange videregående ud-
dannelser, som fx folkeskolelærer, pædagog, diplomingeniør, socialrådgiver, jorde-
moder og fysioterapeut mv. CVU’erne er oftest stiftet af 2 eller flere selvejende ud-
dannelsesinstitutioner, men består i enkelte tilfælde af en enkelt institution.
Siden det i 2000 blev muligt for institutioner, der udbyder mellemlange videregå-
ende uddannelser, at slå sig sammen i centre, er der oprettet 23 CVU’er, bestående af
96 institutioner. Statstilskuddet til institutionerne androg i 2003 2,6 mia. kr.
13. Analysen af CVU’ernes økonomi starter med en kortfattet gennemgang af, hvil-
ke institutioner der på baggrund af Undervisningsministeriets overvågning er under
observation for økonomiske vanskeligheder.
Herefter følger Rigsrevisionens vurdering af sektorens generelle økonomiske situ-
ation med udgangspunkt i en gennemgang af økonomiske nøgletal for 2002 og 2003.
For de CVU’er, der har kritiske økonomiske nøgletal, vil jeg efterfølgende – på
baggrund af institutionernes egne oplevelser af de bagvedliggende årsager – vurdere,
om de økonomiske problemer har en generel karakter, eller om problemerne skyldes
specifikke forhold for den enkelte institution.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
-5-
Metode og afgrænsning
14. For at belyse ministeriets vurdering af CVU’ernes situation har Rigsrevisionen
indhentet materiale fra Undervisningsministeriet om ministeriets løbende kontrol med
økonomien i CVU’erne. Rigsrevisionen har endvidere indhentet de redegørelser, som
ministeriet udarbejdede til internt brug som reaktion på pressens fokus på CVU’ernes
økonomiske vanskeligheder i juni 2004.
Rigsrevisionen har ved udarbejdelsen af notatet haft løbende kontakt med Under-
visningsministeriet.
15. For at belyse den generelle økonomiske situation i sektoren er undersøgelsen ba-
seret på skriftligt materiale i form af CVU-regnskaber for 2001-2003. Rigsrevisionen
har ikke inddraget regnskaber, fra før institutionerne fik CVU-status. Rigsrevisionen
har foretaget en overordnet gennemgang af regnskabstallene.
Budgetterne for 2004 og fremefter har Rigsrevisionen ikke benyttet i vurderingen
af CVU’ernes faktiske økonomiske situation, da budgetterne generelt er behæftet med
usikkerhed. Rigsrevisionen har derimod inddraget prognoser for 2004 for tilskud fra
Undervisningsministeriet, da disse tilskud er CVU’ernes primære indtægtskilde.
Rigsrevisionen har valgt ikke at foretage generelle konklusioner på baggrund af
regnskabstal for 2001, da kun 9 CVU’er var fuldt etableret på dette tidspunkt. De re-
sterende 14 CVU’er blev etableret pr. 1. januar 2002. For flertallet af CVU’er eksi-
sterer således kun 2 års regnskabsdata, hvilket begrænser muligheden for at foretage
en større analyse af udviklingstendensen. Dertil kommer, at den anvendte regnskabs-
praksis har undergået mindre ændringer fra 2002 til 2003, hvilket betyder, at en del
regnskabstal ikke er direkte sammenlignelige årene imellem.
16. For at belyse de specifikke problemer for institutioner med kritiske økonomiske
nøgletal er hovedvægten i analysen af årsagerne baseret på forklaringer, der fremgår
af ledelsesberetningen og revisionsprotokollater til årsrapporten for 2003. Som bag-
grund for denne analyse har Rigsrevisionen endvidere gennemgået budgetter for de
pågældende CVU’er for perioden 2001-2004. I den forbindelse skal det bemærkes, at
variationen mellem de enkelte CVU’er er stor, da både antallet af institutioner og ud-
buddet af uddannelser varierer meget institutionerne imellem. Dette betyder, at vi ikke
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
1001763_0006.png
-6-
har at gøre med en homogen gruppe af uddannelsesinstitutioner, samt at en del regn-
skabsdata ikke er direkte sammenlignelige.
17. Der findes 2 typer CVU’er – betingede og ubetingede. I et
ubetinget
CVU har de
selvejende institutioner lagt sig sammen til én selvejende institution med udbud af
flere uddannelser. I et
betinget
CVU har de selvejende institutioner stiftet en ny insti-
tution (CVU’et), men de er fortsat selvstændige institutioner. Det betingede CVU stif-
tes på betingelse af, at de stiftende institutioner senest efter en overgangsperiode på
11 år sammenlægges samt godkendes som ubetinget CVU. Figur 1 viser CVU’ernes
opbygning.
Figur 1. Illustration af CVU’ernes opbygning
Betinget CVU
Ubetinget CVU
Stiftende
institutioner
Stiftende
institutioner
Partner
Partner
CVU
CVU
Partner
Stiftende
institutioner
Det fremgår af figur 1, hvordan henholdsvis de betingede og ubetingede CVU’er er
opbygget.
18. De ubetingede CVU’er aflægger ét regnskab for hele CVU’et. De betingede
CVU’er aflægger ét regnskab for hver af de stiftende institutioner, ét for selve CVU’et
og ét samlet (konsolideret).
I den kritiske omtale af CVU’ernes økonomiske situation i dagspressen var fokus
for de betingede CVU’er på regnskabstal for selve CVU’et og ikke på de konsolide-
rede regnskaber.
Rigsrevisionen har i analysen af de betingede CVU’er anvendt regnskabstal fra
CVU’ernes konsoliderede regnskaber. Rigsrevisionen har vurderet, at det konsolide-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
-7-
rede regnskab udtrykker CVU’ernes fremtidige økonomi bedst, fordi 3 af de 6 betin-
gede CVU’er forventes at få status af ubetinget pr. 1. januar 2005, 2 forventes at
overgå pr. 1. januar 2006, mens én har fået udsættelse til 1. januar 2008. Når de 6 re-
sterende CVU’er får status af ubetingede CVU’er, vil det konsoliderede regnskab,
som er udarbejdet, mens CVU’et var betinget, svare til CVU’ets fremtidige regnskab
som ubetinget.
19. Rigsrevisionens notat indeholder ikke en vurdering af kvaliteten af undervisnin-
gen i den undersøgte perioden.
20. Undervisningsministeriet har haft notatudkastet i høring og er enig i notatets vur-
deringer og konklusioner.
III. Undervisningsministeriets løbende vurdering af sektorens situation
21. Undervisningsministeriet fører et løbende tilsyn med alle deres underliggende ud-
dannelsesinstitutioner. Som led i dette tilsyn gennemgår ministeriet CVU’ernes regn-
skabsmæssige nøgletal, der er udarbejdet på baggrund af CVU’ernes årsregnskaber.
Undervisningsministeriet gennemfører en prioriteret gennemgang af CVU’ernes regn-
skaber for at vurdere, om enkelte CVU’er skal under observation. Prioriteringen af-
hænger af CVU’ernes nøgletal, og om revisionen af CVU’ernes årsregnskaber giver
anledning til forbehold eller supplerende oplysninger fra CVU’ets revisor.
Undervisningsministeriet har til dette formål udarbejdet 3 observationskategorier,
hvor de institutioner med økonomiske vanskeligheder havner. Gennemgangen af de
23 CVU-regnskaber for 2002 placerede både CVU Øst og CVU Fyn under observati-
on. Undervisningsministeriets indledende gennemgang af regnskaberne for 2003 (pr.
juni 2004) har ikke ændret denne vurdering. Den endelige gennemgang af de højest
prioriterede CVU-regnskaber for 2003 afsluttes primo december 2004, hvorefter ob-
servationskategorierne revurderes.
22. Ud over disse observationskategorier kan ministeriet anmode den enkelte institu-
tion om økonomiske redegørelser. I særlige tilfælde kan institutionen komme under
skærpet tilsyn. CVU Øst og CVU Fyn har begge været under skærpet tilsyn i 2004.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
-8-
En institution under skærpet tilsyn skal bl.a. kvartalsvis indsende statusinformation til
ministeriet.
Årsagen til det skærpede tilsyn for CVU Fyn er, at én af partnerinstitutionerne i
2001 fik et lån på 7 mio. kr. fra Undervisningsministeriet på grund af likviditetspro-
blemer. Lånet skal afdrages over 4 år. Det er ministeriets opfattelse, at CVU Fyn ikke
længere har alvorlige økonomiske vanskeligheder. Ministeriet opretholder dog det
skærpede tilsyn med CVU Fyn, indtil likviditetslånet er tilbagebetalt.
Årsagen til det skærpede tilsyn hos CVU Øst var bl.a. forbehold fra revisor vedrø-
rende regnskabets rigtighed, hvilket bl.a. skyldtes store økonomistyringsproblemer
og svage forretningsgange. CVU Øst er blevet opløst den 29. september 2004 med
virkning pr. 1. januar 2004. Undervisningsministeriet har oplyst, at en forklaring på
opløsningen først og fremmest skal søges i relationerne mellem partnerne kombineret
med de økonomiske problemer, som CVU’et stod overfor. Ministeriet oplyser videre,
at det grundlæggende problem synes at have været, at partnerne i det ubetingede CVU
Øst ikke opfattede sig som og agerede som én juridisk og økonomisk enhed.
CVU Fyn er således primo november 2004 det eneste CVU, som indgår på mini-
steriets observationsliste.
23. Undervisningsministeriet har på Rigsrevisionens anmodning udarbejdet en min-
dre prognose for optaget på de mellemlange videregående uddannelser for 2004 samt
for antallet af STÅ (studenterårsværk) på CVU’ernes ordinære uddannelser i 2004.
Optaget på de mellemlange videregående uddannelser er faldet med ca. 4,7 % fra
2003 til 2004. Faldet skyldes hovedsageligt et reduceret optag på det pædagogiske
hovedområde og et stort fald i søgningen på det tekniske og humanistiske hovedom-
råde. Disse fald kan resultere i negative driftsresultater for de implicerede CVU’er,
hvis ikke omkostningerne tilpasses til det faldende aktivitetsniveau.
Undervisningsministeriets prognoser for 2004 viser, at ministeriet forventer et min-
dre fald (2 %) i STÅ på de ordinære mellemlange uddannelser for CVU’erne. Der er
dog stor forskel i prognosen mellem de enkelte CVU’er.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
-9-
IV. CVU’ernes generelle økonomiske situation
24. Rigsrevisionen har i sin vurdering af CVU’ernes generelle økonomiske situation
beregnet og vurderet en række økonomiske nøgletal:
Årsresultat og overskudsgrad
Soliditetsgrad
Likviditetsgrad.
Disse tal er alle indikatorer for økonomiens tilstand. Der findes dog ingen entydige
grænseværdier for, hvornår nøgletallene kan betegnes som kritiske.
25. Rigsrevisionen har opdelt CVU’er med kritiske økonomiske nøgletal i 2 katego-
rier. Den første kategori betegnes
CVU’er med sårbar økonomi.
For at tilhøre denne
kategori skal CVU’et enten have: a) en meget lav soliditetsgrad (dvs. mindre end
10 %), eller b) en lav soliditetsgrad (dvs. mindre end 20 %) og negative årsresultater.
Den anden kategori betegnes
CVU’er med økonomisk ubalance.
CVU’er i denne
kategori har negative årsresultater i 2003, men er ikke truet på kort sigt, da de har en
fornuftig soliditetsgrad.
CVU’er med økonomisk ubalance
skal således have negative
årsresultater over en periode for at ende i kategorien af
CVU’er med sårbar økonomi.
De CVU’er, der ud fra gennemgangen af de økonomiske nøgletal ikke falder ind
under disse 2 kategorier, har således ikke økonomiske vanskeligheder.
26. Analysen indeholder endvidere likviditetsgraden til yderligere belysning af, om
der er CVU’er, som konkret har likviditetsproblemer, men som ikke falder ind under
de ovennævnte kategorier. Likviditetsproblemer kan betyde, at soliditetsgraden ikke
viser det fulde billede af økonomiens tilstand.
A. Årsresultat og overskudsgrad
27. Rigsrevisionens vurdering af den økonomiske situation tager udgangspunkt i
CVU’ernes årsresultater for 2002 og 2003. Som et supplement til analysen af årsre-
sultaterne vurderes CVU’ernes overskudsgrad, der sætter årsresultatet i forhold til in-
stitutionernes omsætning.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
1001763_0010.png
- 10 -
28. Rigsrevisionen gennemgang har vist, at CVU’ernes gennemsnitlige overskud var
på 4,9 mio. kr. i 2002 og 2,8 mio. kr. i 2003. Fra 2002 til 2003 er der således sket et
fald i det gennemsnitlige overskud med 2,1 mio. kr., hvilket indikerer en generel for-
ringelse af driftsøkonomien.
29. Figur 2 viser årets resultat for alle CVU’er for 2001, 2002 og 2003.
Figur 2. Årets resultat for 2001-2003
15
10
Mio. kr.
5
0
-5
-10
Be
rin
g
C
VU
VU
HI
nd
H
C
VU
er
jy
In
lla
ge
C
VU nd
ni
ør
Je
C
llin
VU
js
C
g
ko
VU
Ø
le
C
re
n
VU
Su
su
iK
nd
nd
In
øb
ge
he
en
ni
ds
ha
ø
C
ud
vn
VU rhø
da
C
js
VU
nn
Su
ko
el
le
nd
Fy
se
n
he
n
O
rn
ds
de
e
ud
-F
ns
C
da
e
yn
VU
Te
nn
In
kn
el
ge
se
iku
ni
rn
m
ør
hø e -
Ål
js
bo
ko
rg
le
n
rh
C
us
VU
C
Es
VU
C
VU bjer
g
be
Sj
æ
nh
lla
av
nd
Jy
n
sk
og
CV
No
C
U
rd
VU
sj
æ
St
ll
or
k ø and
be
nh
C
VU
av
n
M
C
id
VU
tV
es
No
t
rd
jy
lla
nd
C
nt
re
t
VU
VU
ec
e
VU
VU
C
C
VU
st
VI
TA
Vi
Sy
d
Ø
st
Ve
C
C
VU
Ha
nd
el
sh
øj
s
ko
l
tu
s
C
C
2001
2002
2003
Note: Årsresultatet er opgivet efter ekstraordinære poster. For de betingede CVU’er er figuren baseret på års-
resultatet fra de konsoliderede regnskaber.
Det fremgår af figur 2, at variationen mellem de enkelte CVU’ers årsresultater er
stor. Resultaterne for 2003 spænder således mellem et overskud på 12,8 mio. kr. for
CVU Nordjylland og et underskud på 6,5 mio. kr. hos CVU Handels- og Ingeniør-
højskolen i Herning (CVU HIH).
Figuren viser, at hovedparten af CVU’erne havde overskud i 2002 og 2003, mens
4 CVU’er i 2002 og 5 CVU’er i 2003 havde underskud. Figuren viser videre, at 15 af
de 23 institutionerne har oplevet et faldende resultat fra 2002 til 2003.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
1001763_0011.png
- 11 -
30. Ovennævnte gennemgang af årsresultaterne tager ikke højde for CVU’ernes for-
skellige størrelse og omsætning. For at vurdere årets resultat i forhold til de enkelte
institutioners størrelse har Rigsrevisionen endvidere gennemgået CVU’ernes over-
skudsgrad. Overskudsgraden afspejler årets driftsresultat
1)
set i forhold til omsætnin-
gen (indtægterne). Overskudsgraden udtrykker, hvor stor en procentdel af institutio-
nens aktivitet, der bliver til overskud.
Der findes ikke nogen objektiv eller entydig grænse for, hvornår en overskudsgrad
er tilfredsstillende, men det kræver en positiv overskudsgrad at sikre en forbedret
konsolidering.
Overskudsgraden er anført for 2002 og 2003 i figur 3. Figuren viser, at der er stor
variation mellem CVU’ernes årsresultat, også når der kompenseres for institutionens
omsætning.
Figur 3. CVU’ernes overskudsgrader for 2002 og 2003
8
2.
6
1.
Overskudsgrad 2003 (i %)
4
2
0
-6
-4
-2
-2
0
2
4
6
8
10
12
14
16
-4
4.
-6
Overskudsgrad 2002 (i %)
3.
Note: Hver enkel prik på figuren viser det enkelte CVU. På x-aksen kan man aflæse overskudsgraden for 2002 og
på y-aksen overskudsgraden for 2003
1)
Overskudsgraden er beregnet på grundlag af institutionernes driftsresultat efter renter. Rigsrevisionen har valgt, i
denne sammenhæng, at benytte dette overskudsbegreb for på den måde bedre at kunne sammenligne institutio-
nerne, hvad enten de er ejere eller lejere af deres bygninger.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
- 12 -
Figur 3 viser, at 15 af CVU’erne befinder sig i 1. kvadrant, som afspejler, at CVU’et
har haft overskud i 2002 og 2003. CVU’erne i 2. eller 3. kvadrant har alle enten haft
underskud i 2002 (3. kvadrant) eller i 2003 (2. kvadrant). Figuren viser videre, at der
er 2 CVU’er i 4. kvadrant, som har haft underskud i begge år. Ingen af disse 2 har
dog haft væsentlige underskud i begge år.
31. Gennemgangen af årets resultat samt overskudsgraden i 2002 og 2003 indikerer,
at der ikke er tale om generelle økonomiske vanskeligheder for CVU’erne, da over-
skudsgraderne viser, at de fleste CVU’er grundlæggende har en sund driftsøkonomi.
Der er dog enkelte institutioner, der har haft forholdsvis store negative årsresultater i
enten 2002 eller 2003.
Hovedparten af institutionerne har haft et faldende årsresultat og deraf faldende
overskudsgrad fra 2002 til 2003. Dette tyder på en mindre forringelse af driftsøkono-
mien.
B. Soliditetsgrad
32. Rigsrevisionen har analyseret CVU’ernes soliditet for at vurdere deres økonomi-
ske sårbarhed over for negative årsresultater. Soliditetsgraden afspejler en institutions
evne til at imødegå tab ved at være et udtryk for, hvor stor en del af de samlede værdi-
er, der er egenfinansierede. Soliditetsgraden beregnes som egenkapitalens andel af den
samlede investerede kapital.
Det er vanskeligt at fastsætte en objektiv og entydig grænse for, hvornår en solidi-
tetsgrad er kritisk. Generelt gælder det, at handlefriheden til at foretage investeringer
bl.a. er afhængig af soliditetsgradens størrelse. Jo lavere soliditet jo større andel af
kapitalen er baseret på fremmedkapital. Rigsrevisionen har i denne analyse valgt en
kritisk grænse for soliditetsgraden på 20 %. Denne grænseværdi benyttes også af Un-
dervisningsministeriet, som har det faglige kendskab til institutionerne.
33. Rigsrevisionens gennemgang af soliditetsgraderne har vist, at CVU’erne i gen-
nemsnit har en soliditetsgrad på 29 % både i 2002 og 2003. Figur 4 viser CVU’ernes
soliditetsgrad ved udgangen af 2002 og 2003.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
1001763_0013.png
- 13 -
Figur 4. CVU’ernes soliditetsgrad i 2002 og 2003
70
60
50
40
%
30
20
10
0
Ø
sh CV st
øj
U
sk
Sy
ol
ec d
en
CV tre
U t
V
CV CV es
t
U
U
VI
Vi
TA
tu
s
Be
CV
r
CV ing
U
Sø U
CV
nd HIH
U
er
In
j
ge
CV ylla
ni
ør
U nd
CV Je
CV
CV
jsk
llin
U
ol
U US
en Ør e g
In
u
ge nd
i K su
he
ni
øb nd
CV
ør
d
en
hø su
U
h
Su
jsk dd
CV a vn
an
nd
ol
ne
U
he en
F
O lse
ds
de
rn yn
CV ud
ns e -
d
U
In ann e T Fy
ge
n
e
e
n i lse kni
ør
ku
rn
e
m
jsk - Å
lb
ol
en o rg
CV i År
CV
hu
U
U
CV Es s
U b je
be
rg
Sj
nh
æ
av
lla
n
nd
o g Jys
k
CV N o
C
rd VU
U
sjæ
St
or
kø lla
CV b e nd
nh
U
a
CV Mid vn
t
U
No Ves
t
rd
jy
lla
nd
CV
U
Ha
nd
el
CV
U
2002
2003
Kritisk værdi
34. Figur 4 viser, at hovedparten af CVU’erne har en god soliditet. Figuren viser
dog, at 5 institutioner i 2003 har en soliditetsgrad under 20 %, hvoraf én har en be-
tænkelig lav soliditetsgrad på ca. 3 %.
Endelig viser figuren, at der ikke for de enkelte CVU’er er sket den store udvik-
ling i soliditeten fra 2002 til 2003.
35. Det er Rigsrevisionens vurdering, at hovedparten af CVU’erne er forholdsvis
velkonsoliderede og således kan tåle dårlige driftsresultater uden, at dette truer insti-
tutionernes økonomiske fundament. Der er dog enkelte CVU’er med kritisk soliditet,
som ikke kan tåle større underskud.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
1001763_0014.png
- 14 -
Sammenholdelse af overskudsgrad og soliditet
36. Sammenholdes institutionernes overskudsgrad med soliditetsgraden fås et mere
nuanceret billede af det enkelte CVU’s økonomiske situation. Nedenstående figur vi-
ser CVU’erne fordelt på overskudsgrad og soliditetsgrad for 2003.
Figur 5. CVU’erne fordelt efter soliditetsgrad og overskudsgrad 2003
60
50
Soliditetsgrad (i %)
40
30
20
10
0
-6
-4
-2
0
2
4
6
8
Overskudsgrad (i %)
Ubetinget
Betinget
Note: Hver prik på figuren symboliserer det enkelte CVU. På x-aksen kan man aflæse overskudsgraden for 2003 og
på y-aksen aflæses soliditetsgraden.
Figur 5 viser, at hovedparten af CVU’erne ligger i området med en positiv overskuds-
grad og en soliditetsgrad over 20 %. Alle disse CVU’er har en fornuftig soliditets- og
overskudsgrad.
Enkelte institutioner har en positiv overskudsgrad, men en soliditetsgrad, der trods
overskuddet fortsat er under 20 %. Såfremt disse institutioner kan fastholde positive
driftsresultater, vil soliditeten blive forbedret. Disse institutioner er dog fortsat sårba-
re over for negative årsresultater. Dette gælder særligt for CVU Storkøbenhavn, som
trods et mindre overskud i 2003 fortsat har en meget kritisk soliditetsgrad (ca. 3 %).
Figuren viser videre en mindre gruppe af CVU’er med negativ overskudsgrad, men
som har en høj soliditetsgrad. Disse CVU’er er ikke i en kritisk økonomisk situation,
men de risikerer at få økonomiske problemer, hvis ikke driftsresultatet forbedres. 2 af
disse institutioner har dog så høj en soliditetsgrad, at de kan tåle underskud i en år-
række.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
- 15 -
Den sidste gruppe på 2 CVU’er har både en kritisk soliditet og en negativ over-
skudsgrad. Disse CVU’er skal forholdsvis hurtigt sikre driftsoverskud for at undgå
insolvens.
Ud over de ovennævnte grupperinger viser figur 5 videre, at der ikke er en syste-
matisk forskel på de økonomiske nøgletal i de betingede og ubetingede CVU’er.
37. Sammenholdelsen af CVU’ernes overskudsgrad og soliditetsgrad viser, at der er
enkelte CVU’er, som har problemer med at sikre et fornuftigt driftsresultat, og som
samtidig har soliditetsproblemer. Derudover er der enkelte CVU’er med en rimelig
soliditet/egenkapital, der har problemer med at sikre et fornuftigt driftsresultat, hvil-
ket betyder, at driftsøkonomien skal rettes op for at undgå soliditetsproblemer.
For hovedparten af CVU’erne viser analysen dog ikke tegn på økonomiske pro-
blemer.
C. Likviditetsgrad
38. Som supplement til årets resultat og soliditeten, som giver et billede af driftsøko-
nomien og den økonomiske sårbarhed, afspejler likviditeten institutionens betalings-
evne. Likviditetsgraden afspejler en institutions evne til at svare sine forpligtelser in-
den for en kort periode. Nøgletallet beregnes som omsætningsaktiver (likvide midler,
tilgodehavender) sammenholdt med den kortfristede gæld (ekskl. feriepengeforplig-
telser).
Som for de øvrige tal er der ikke en generel målestok for, hvornår likviditeten er
god. For at undgå at likviditeten kommer til at hæmme det økonomiske spillerum,
anbefales dog en likviditet på over 100 %, hvilket Rigsrevisionen betragter som den
kritiske værdi. Likviditeten kan i korte perioder være under 100 %, uden at det er et
tegn på økonomiske vanskeligheder. Nøgletallet benyttes derfor som supplement til
analyserne af soliditetsgraden og overskudsgraden.
39. Rigsrevisionens gennemgang af CVU’ernes likviditetsgrad viser, at den gennem-
snitlige likviditetsgrad var på henholdsvis 172 % ultimo 2002 og 163 % ultimo 2003.
Der er således tale om et mindre fald i den gennemsnitlige likviditetsgrad.
Figur 6 viser, hvordan likviditeten har været for hvert enkelt CVU i 2002 og 2003.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
1001763_0016.png
- 16 -
Figur 6. Likviditetsgrad 2002-2003
400
350
300
250
%
200
150
100
50
0
Ø
sh CV st
øj
U
sk
Sy
ol
ec d
en
CV tre
U t
V
CV CV es
t
U
U
VI
Vi
TA
tu
s
Be
CV
r
CV ing
U
U
CV
nd HIH
U
er
In
j
ge
CV ylla
ni
ør
U nd
CV Je
CV
CV
jsk
llin
U
ol
U US
en Ør e g
In
u
ge nd
i K su
he
ni
øb nd
CV
ør
d
en
hø su
U
h
Su
jsk dd
CV a vn
an
nd
ol
ne
U
he en
F
O lse
ds
de
rn yn
CV ud
ns e -
d
U
In ann e T Fy
ge
n
e
e
n i lse kni
ør
ku
rn
e
m
jsk - Å
lb
ol
en o rg
CV i År
CV
hu
U
U
CV Es s
U b je
be
rg
Sj
nh
æ
av
lla
n
nd
o g Jys
N kC
CV
U ord VU
St sjæ
or
kø lla
CV b e nd
nh
U
a
M
CV
id vn
t
U
No Ves
t
rd
jy
lla
nd
CV
U
Ha
nd
el
CV
U
2002
2003
Kritisk værdi
Note: Ved udregningen af likviditetsgraden er hensættelser til feriepenge ikke indregnet i den kortfristede gæld.
Figur 6 viser, at der er stor spredning i likviditetsgraden mellem CVU’erne, samt at
der kan være stor variation i likviditetsgraderne for det enkelte CVU fra 2002 til
2003. Figuren viser samtidig, at 18 CVU’er i 2002 og 17 i 2003 har en likviditetsgrad
over 120 %, og at der både i 2002 og 2003 var 3 institutioner med en kritisk likviditet
(under 100 %).
40. Samlet set har CVU’erne ved udgangen af 2003 en rimelig likviditet. Gennem-
gangen har dog vist, at enkelte CVU’er har haft likviditetsproblemer både i 2002 og
2003.
CVU Vitus Bering er den eneste institution, som har haft likviditetsproblemer i
2003, uden at have problemer med enten overskudsgraden eller soliditeten. Rigsrevi-
sionen anser ikke CVU’ets økonomiske situation som kritisk, da CVU Vitus Bering
har mulighed for at forbedre likviditeten, uden at soliditeten bliver kritisk.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
1001763_0017.png
- 17 -
D. Opsamling på nøgletal
41. Efter at have vurderet CVU’ernes nøgletal baseret på regnskabsgennemgangen
for 2001-2003 kan jeg konkludere, at sektoren ikke generelt har økonomiske vanske-
ligheder. Jeg kan samtidig konstatere, at antallet af CVU’er med kritiske økonomiske
nøgletal fra 2002 til 2003 næsten er uforandret. Denne konklusion baseres på gen-
nemgangen af årsresultater, overskudsgrader, soliditetsgrader og likviditetsgraderne
for alle CVU’er i 2002 og 2003. Enkelte CVU’er har dog
en sårbar økonomi
eller
ubalance i økonomien
ved udgangen af 2003.
I den forbindelse kan det tilføjes, at det ligeledes er Undervisningsministeriets vur-
dering, at CVU-sektoren generelt er velkonsolideret og har et tilfredsstillende grund-
lag for den fortsatte drift. Det er samtidig ministeriets vurdering, at visse institutioner
har økonomiske problemer.
42. Figur 7 giver et overblik over soliditetsgraden og overskudsgraden for CVU’erne
med kritiske nøgletal.
Figur 7. Udvalgte CVU’er fordelt efter soliditetsgrad og overskudsgrad 2003
60
CVU Ingeniørhøjskolen
Odense Teknikum
50
Soliditetsgrad (i %)
CVU København
og Nordsjælland
CVU Ingeniørhøjskolen
København
40
30
CVU Fyn
CVU Handels- og Ingeniør-
højskolen i Herning
20
CVU Øst
10
CVU Storkøbenhavn
0
-5
-4
-3
-2
-1
Overskudsgrad (i %)
0
1
2
3
Note: Hver enkel prik på figuren symboliserer det enkelte CVU. På x-aksen kan man aflæse overskudsgraden for
2003 og på y-aksen aflæses soliditetsgraden.
Det fremgår af figur 7, at CVU Fyn kun har meget begrænsede økonomiske vanske-
ligheder i 2003 med et overskud på 2,0 mio. kr. og en soliditetsgrad på 18 %. CVU
Fyn er dog fortsat under skærpet økonomisk tilsyn fra Undervisningsministeriets side
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
- 18 -
på grund af, at ministeriet har ydet CVU’et et likviditetslån. Såfremt Undervisnings-
ministeriets prognoser for STÅ i 2004 holder, vil CVU’et opleve et markant fald på
indtægterne fra de ordinære uddannelser, hvilket kan svække institutionens fremtidi-
ge økonomiske grundlag.
Herudover har Rigsrevisionen kategoriseret de øvrige CVU’er efter graden af de-
res økonomiske problemer.
Kategorien af CVU’er med
en sårbar økonomi
indeholder:
CVU Storkøbenhavn har en meget kritisk soliditetsgrad bl.a. på grund af et stort
underskud i 2002. Trods et mindre overskud i 2003 var soliditeten fortsat meget
kritisk ultimo 2003, og CVU’et er derfor sårbart over for udsving i driftsresultatet.
CVU’et har også likviditetsproblemer.
CVU Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning har med et større underskud i 2003
og en soliditetsgrad på 12 % i 2003 også økonomiske vanskeligheder. CVU’et har
dog en fornuftig likviditet. Undervisningsministeriet forventer et faldende aktivi-
tetsniveau på de ordinære uddannelser i 2004, som kan svække institutionens frem-
tidige økonomiske grundlag.
CVU Øst havde i 2003 et mindre underskud samt en soliditetsgrad og en likvidi-
tetsgrad, som begge lå væsentligt under de kritiske værdier. CVU’et havde således
problemer med at sikre en god driftsøkonomi og var samtidig sårbart over for
fremtidige underskud på grund af den lave soliditet. CVU’et er nu opløst.
I kategorien af CVU’er med
ubalance i økonomien
er:
CVU København & Nordsjælland, CVU Ingeniørhøjskolen Odense Teknikum og
CVU Ingeniørhøjskolen i København, der alle har haft et negativt årsresultat i
2003. CVU’erne har dog alle en fornuftig soliditets- og likviditetsgrad, hvilket be-
tyder, at de ikke har økonomiske vanskeligheder. CVU’erne risikerer dog at få
problemer på sigt, hvis ikke driftsresultatet forbedres.
I det følgende afsnit følges op på ovennævnte CVU’er, som Rigsrevisionen vurderer,
har kritiske økonomiske nøgletal. CVU Fyn indgår på grund af ministeriets skærpede
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
- 19 -
tilsyn med CVU’et. Derimod indgår CVU Øst ikke, da CVU’et er opløst med virk-
ning pr. 1. januar 2004.
V. Baggrunden for de økonomiske vanskeligheder
43. Formålet med dette afsnit er at vurdere årsagerne til de økonomiske problemer
ved de 6 CVU’er, hvor Rigsrevisionen har konstateret kritiske økonomiske nøgletal.
Mere specifikt er formålet at belyse, om CVU’ernes problemer er af generel karakter,
eller om problemerne skyldes specifikke forhold på det enkelte CVU.
Analysen er baseret på forklaringer fra ledelsen på det enkelte CVU og revisors
vurderinger – i henholdsvis ledelsesberetningen og revisionsprotokollater for 2003.
44. Rigsrevisionens gennemgang har vist, at en række forskellige faktorer har påvir-
ket årsresultaterne for 2003 negativt. I det følgende gennemgås disse faktorer.
De institutioner, der har problemer, falder i 2 hovedgrupper:
Ingeniørhøjskoler:
Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning (HIH), Ingeniørhøj-
skolen København (IHK), Ingeniørhøjskolen Odense Teknikum (IHOT).
CVU’er, der har overtaget aktiviteter fra Danmarks Pædagogisk Universitet (DPU):
CVU Fyn, CVU Storkøbenhavn og CVU København & Nordsjælland.
45. De
gennemgåede ingeniørhøjskoler
er kendetegnet ved, at overgangen til CVU
kun har resulteret i mindre organisationsændringer og deraf afledte ændringer i den
økonomiske styring. Derudover har de gennemgåede ingeniørhøjskoler været kende-
tegnet ved, at de alle har budgetteret med underskud i 2003. Det har den betydning,
at CVU’et ikke nødvendigvis har fremført forklaringer på underskuddet, da det er
normal praksis kun at redegøre for budgetafvigelser.
Undervisningsministeriets forventning til udviklingen i STÅ for de ordinære ud-
dannelser for ingeniørhøjskolerne viser ikke nogen generel tendens. Optaget på det
tekniske område inden for de mellemlange videregående uddannelser har vist et fald
på ca. 17 % fra 2003 til 2004. Såfremt dette slår igennem i form af faldende STÅ,
kan det øge de økonomiske problemer for de 3 gennemgåede ingeniørhøjskoler.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
- 20 -
Gennemgangen har vist de nedennævnte forklaringer på, hvilke faktorer der har
påvirket årsresultat for 2003 negativt:
Kurstab ved låneomlægning (HIH)
Omlægning af CVU’ets lån har resulteret i et stort kurstab (4,1 mio. kr.), der på-
virker årets resultat negativt. CVU’et forventer et fald i renteudgifterne på det nye
lån til gavn for de fremtidige driftsresultater.
Store udviklingsaktiviteter (HIH)
CVU’et har igangsat mange udviklingsaktiviteter, som har resulteret i en forøgelse
af personaleudgifterne.
Faldende aktivitetsniveau på specifikke uddannelsesretninger (IHK, IHOT)
På disse CVU’er har der været fald i STÅ inden for specifikke uddannelsesretnin-
ger, hvor omkostningsniveauet endnu ikke har fulgt nedgangen i aktivitetsniveau-
et på de pågældende uddannelser.
Tilbagebetaling af tilskud til Undervisningsministeriet (IHOT)
Ifølge aftale med Undervisningsministeriet har CVU’et tilbagebetalt 1,3 mio. kr.
af et tilskud bevilget ved overgangen til CVU.
46.
De øvrige gennemgåede institutioner
har det til fælles, at de alle har overtaget
efter- og videreuddannelsesaktiviteter fra Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU).
Disse institutioner er kendetegnet ved, at etableringen af CVU’et har krævet store or-
ganisatoriske ændringer, herunder store ændringer i den økonomiske styring. Under-
visningsministeriets forventning til udviklingen i STÅ for de ordinære uddannelser
viser ikke nogen generel tendens for udviklingen. Undervisningsministeriet forventer
dog et væsentligt fald (9 %) i STÅ på de ordinære uddannelser for CVU Fyn, hvilket
svækker det fremtidige økonomiske grundlag.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
- 21 -
Gennemgangen har vist de nedennævnte forklaringer på, hvilke faktorer der har
påvirket årsresultat negativt:
Høje omkostninger på grund af manglende tilpasning af bygningsmassen (CVU
Fyn)
CVU’et har endnu ikke opnået den optimale udnyttelse af bygningsmassen, idet
det fortsat kræver, at uddannelsesretninger flyttes til andre af CVU’ets lokaler, og
lejemål opsiges.
Underskudsdækning DPU (CVU København & Nordsjælland)
CVU’et havde forventet et ekstra tilskud fra Undervisningsministeriet til dækning
af underskud og lejeomkostninger i forbindelse med overtagelsen af aktiviteter fra
DPU i 2002. Begge institutioner indregnede det forventede tilskud i regnskabet for
2002, selv om tilskuddet først kunne udbetales i 2003. Tilskuddet, der faktisk blev
udbetalt i 2003, var ikke så stort som forventet, hvilket betød, at årsresultatet i 2003
blev påvirket negativt af forskellen på det forventede og det realiserede tilskud.
Tilbageførsel af refusion ved køb af ejendom (CVU Fyn)
CVU Fyn modtog en refusion fra Undervisningsministeriet i forbindelse med køb
af ejendom. Refusionen blev tilbageført, da ministeriet vurderede, at CVU Fyn ik-
ke havde noget tilgodehavende.
Driftsunderskud på DPU-aktiviteter (CVU Storkøbenhavn, CVU København &
Nordsjælland)
Overtagelsen af aktiviteter fra DPU har været præget af store underskud og pro-
blemer i forhold til budgetlægningen, da aktivitetsniveauet ikke var kendt. Enkelte
institutioner har i årets løb tilpasset antal af ansatte for at begrænse driftstabet på
de tidligere DPU-aktiviteter.
Bogholderiproblemer (CVU Fyn, CVU København & Nordsjælland, CVU Stor-
københavn)
Institutionerne har haft basale problemer med at sikre en ajourført bogføring med
de mange nye aktiviteter, bl.a. på grund af problemer med IT-systemer. Herudover
er der fortsat krav om tilpasning af bogholderiets struktur og organisation til de
nye opgaver.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
- 22 -
Økonomistyringsproblemer (CVU København & Nordsjælland, CVU Storkøben-
havn)
Som resultat af problemer med bogføringen har det ikke været muligt at udarbejde
løbende økonomirapportering. Dette kombineret med generel mangelfuld økono-
mistyring har resulteret i, at det ikke har været muligt løbende at følge CVU’ernes
økonomi og driftsøkonomien for hver enkel aktivitet. Den generelle melding fra
revisorerne er dog, at økonomistyringen er forbedret kraftigt siden 2002, og at der
er forventninger om, at styringen stabiliseres i 2004. Økonomistyringen vanske-
liggøres af, at flere CVU’er har været præget af en række udviklingsprojekter,
som er vanskelige at vurdere omfanget af, og som derfor er behæftet med en vis
økonomisk usikkerhed.
47. Samlet set har det vist sig, at der ikke har været generelle årsager til de økonomi-
ske problemer. Det har derimod hovedsageligt drejet sig om institutionsspecifikke
problemer, som ikke kan henføres til hele sektoren.
Enkelte grupper af institutioner har dog haft ensartede problemer, der har haft ne-
gativ betydning for økonomien. Det drejer sig bl.a. om CVU’er, der har overtaget ak-
tiviteter fra DPU, og som samtidig er blevet væsentlig mere komplekse organisatio-
ner. Herudover har visse vanskeligheder med økonomistyringen resulteret i, at opga-
ven er blevet vanskeliggjort yderligere.
VI. Konklusion
48. Jeg kan på baggrund af undersøgelsen konkludere, at CVU’erne ikke som samlet
gruppe har økonomiske vanskeligheder, da der generelt er tale om forholdsvis vel-
konsoliderede institutioner med god likviditet uden generelle problemer med at sikre
en god driftsøkonomi. Jeg kan dog samtidig konstatere, at 2 af de 22 eksisterende
CVU’er har
en sårbar økonomi.
Faldet i CVU’ernes gennemsnitlige driftsoverskud fra 2002 til 2003 tyder på en
svækkelse af driftsøkonomien. Dette har imidlertid ikke ført til en stigning i antallet
af institutioner med kritiske økonomiske nøgletal fra 2002 til 2003. Fra 2003 til 2004
forventer Undervisningsministeriet dog en mindre nedgang i antallet af studerende
for sektoren generelt, som kan være med til at svække det fremtidige økonomiske
grundlag.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om økonomien på Center for videregående Uddannelser
- 23 -
49. Gennemgangen har samlet vist, at 3 af de 23 CVU’er ved udgangen af 2003 hav-
de
en sårbar økonomi
i form af problemer med driftsøkonomien og soliditeten. Af
disse 3 er det ene CVU opløst pr. 1. januar 2004. Ud over disse 3 har 3 andre CVU’er
ubalance i økonomien
på baggrund af negative driftsresultater for 2003.
De konstaterede problemer skyldes hovedsageligt institutionsspecifikke forhold.
En del af de konstaterede vanskeligheder er samtidig forbundet med, at hovedparten
af CVU’erne har håndteret store organisatoriske ændringer, der bl.a. har stillet særli-
ge krav til økonomistyringen på grund af øget kompleksitet i aktiviteterne hos det en-
kelte CVU. De ovennævnte problemer kan derfor skyldes tilpasningsproblemer. Det-
te gælder i særlig grad for CVU’er, der har overtaget aktiviteter fra DPU.
50. I 2002 og 2003 var økonomien præget af, at dannelsen af CVU’erne krævede
store organisatoriske ændringer. Disse ændringer bl.a. i administrationsforhold og
bygningsforhold udløste samtidig tilskud fra Undervisningsministeriet. De kommen-
de år vil være de første driftsår, der ikke påvirkes af store tilpasningsomkostninger
og særlige tilskud fra Undervisningsministeriet. Regnskaberne for de kommende år
vil vise, om CVU’ernes aktiviteter og generelle omkostningsniveau også på længere
sigt kan sikre en god driftsøkonomi.
Henrik Otbo