Statsrevisorerne 2004
12
Offentligt
RIGSREVISIONEN
København, den 3. november 2004
RN JUR06/04
Faktuelt notat til statsrevisorerne
om
revisionsordningerne for den statslige revision, den kommunale revision og den
privatpraktiserende revisor, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner
– en sammenligning
I. Resumé
1. Statsrevisorerne bad mig den 16. juni 2004 om et faktuelt notat om revisionsord-
ninger. Notatet skulle kort beskrive henholdsvis den statslige revision, hvor rigsrevi-
sor har enekompetence, den kommunale revision og revisionen udført af de privat-
praktiserende revisorer ved fx selvejende institutioner mfl. i forhold til hinanden. Et
udkast til notatet har været til høring hos medlemmerne af Kontaktudvalget for Of-
fentlig Revision.
2.
Lovregulering mv.
af den statslige revision fremgår af rigsrevisorloven. Regule-
ringen af den kommunale revision sker i medfør af kommunestyrelsesloven mv.,
mens der for private revisorer, der reviderer statslige, selvejende institutioner, gælder
særlovgivning og revisorlovgivning.
3. Revisorerne er uafhængige i alle 3 ordninger. Som det fremgår af det følgende,
skal uafhængighed vurderes både ud fra den lovbestemte
uafhængighed
og ud fra en
konkret vurdering af de 13 forhold, som statsrevisorerne ønsker belyst. Her knytter
spørgsmålet om uafhængighed sig navnlig til
valg af revisor, fastsættelse af revisi-
onsinstruks, betaling for revisionsydelsen
og
hvem der kan anmode om en undersø-
gelse.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
-2-
Den statslige revision og Revisionsdirektoratet for Københavns Kommune (Revi-
sionsdirektoratet) kan ikke fravælges af den reviderede. Kommunalbestyrelsen (ne-
denfor anvendt som dækkende såvel kommunalbestyrelsen som amtsrådet) i de øv-
rige kommuner kan som udgangspunkt frit vælge revisor. Bestyrelserne for de selv-
ejende institutioner vælger principielt frit revisor inden for de muligheder, som res-
sortministeriet har fastsat i lovgivningen.
Den statslige revision er ikke bundet af instrukser fra den reviderede. Den revide-
rede kan i de øvrige ordninger påvirke indholdet og omfanget af revisionen ved at
indgå aftaler om individuelle revisionsløsninger for de kommunale revisorer og pri-
vate revisorer i statslige, selvejende institutioner. Dette gælder ikke for Københavns
Kommune, hvor Revisionsvedtægten er bindende for Revisionsdirektoratet. Generelt
gælder i øvrigt for det kommunale område og den private revisor, at aftaler ikke kan
indskrænke revisors pligter og ansvar med hensyn til udførelsen af revisionen.
Når rigsrevisor er enerevisor inden for rigsrevisorlovens rammer, er der intet øko-
nomisk mellemværende mellem revisor og den reviderede. Rigsrevisor kan således –
uden at skulle drøfte det med den reviderede – udvide revisionen i det omfang, som
rigsrevisor finder det nødvendigt og under hensyntagen til Rigsrevisionens ressour-
cer. For Københavns Kommune gælder denne frihed i samme omfang med den mo-
difikation, at Revisionsdirektoratets budget fastsættes af Borgerrepræsentationen, dvs.
af den reviderede.
På det øvrige kommunale område og for den private revisor, der reviderer statsli-
ge, selvejende institutioner, må revisors beslutning om at foretage en ekstraordinær
revisionsindsats forud drøftes med den reviderede – også honorarmæssigt.
Den reviderede på det statslige område kan ikke anmode Rigsrevisionen om under-
søgelser, ligesom de heller ikke kan fravælge en revision eller en undersøgelse. Det er
alene statsrevisorerne, der kan anmode Rigsrevisionen om en undersøgelse. Kommu-
nalbestyrelserne kan anmode om udførelse af revision ud over de lovpligtige revisions-
ydelser. Det samme gælder for bestyrelsen i statslige, selvejende institutioner. Dette
gælder ikke Københavns Kommune, hvis revisionsordning her ligner den statslige.
4. Der er ingen væsentlige forskelle på de
faglige krav til revisionen
i de 3 ordnin-
ger.
Adgangen til oplysninger (access)
er reelt ens i de 3 ordninger.
Revisionsydelsen
i ordningerne er alle afgrænset af lovgivningen, og fælles for dem er kravet om finan-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
-3-
siel revision. Revisors mulighed for at tage initiativ til og udføre udvidet forvalt-
ningsrevision er imidlertid forskellig. Såvel den statslige revision som Revisionsdi-
rektoratet kan udføre større undersøgelser på eget initiativ. På det øvrige kommunale
område kan revisor kun udføre udvidet forvaltningsrevision efter aftale med den revi-
derede. I de statslige, selvejende institutioner vil der i lovgivningen være fastsat krav
til forvaltningsrevisionen.
5.
Revisors pligter
er i de 3 ordninger som udgangspunkt lovbestemte. Rigsrevisio-
nens pligter er dog mere vidtgående end de øvrige revisorers. Dette gælder pligten til
rapporteringen. Revisionsdirektoratets pligter har nogle lighedspunkter med Rigsre-
visionens, mens pligterne for revisor på det øvrige kommunale område og for revisor
i statslige, selvejende institutioner er fastsat i lovgivningen. Andre pligter herudover
fremgår af aftaler, som indgås med den reviderede om yderligere revisionsydelser.
6. I de 3 ordninger udføres finansiel revision samt foretages vurderinger af sparsom-
melighed, men herudover varierer
formerne for revision.
Der er betydelige variatio-
ner i udførelsen af de øvrige elementer i forvaltningsrevisionen, dvs. produktivitet,
effektivitet og økonomistyring. Forvaltningsrevision har et langt større omfang på det
statslige område end på de øvrige områder. Revisionsdirektoratet foretager også un-
dersøgelser. De øvrige kommunale revisorer udfører løbende forvaltningsrevision.
Udvidet forvaltningsrevision er ikke lovpligtig, og den aftales med den reviderede –
typisk med udgangspunkt i resultaterne af den løbende forvaltningsrevision. For de
statslige, selvejende institutioner gælder det, at lovgivningen fastsætter minimums-
kravene til revisionen
7. Forskellen mellem de 3 ordninger vedrørende
omfanget af revisionen
skyldes pri-
mært omfanget af større undersøgelser på det statslige område. Rigsrevisionen har
endvidere mulighed for at gennemføre større undersøgelser omfattende flere mini-
sterområder og på refusionsområdet i kommunerne (tværgående undersøgelser). Den
kommunale revision og de private revisorer har alene mulighed for at gennemføre
udvidet forvaltningsrevision inden for den enkelte kommune eller den enkelte statsli-
ge, selvejende institutioner.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
-4-
På det kommunale område bliver der kun i et mindre omfang foretaget udvidet
forvaltningsrevision, bl.a. fordi dette ikke er lovpligtigt. Det er i henhold til kommu-
nestyrelsesloven den reviderede kommune – med undtagelse af Københavns Kom-
mune – der beslutter udførelse af sådanne yderligere revisionsydelser, ligesom kom-
munalbestyrelsen honorerer dette arbejde særskilt. De private revisorer i statslige,
selvejende institutioner kan på tilsvarende måde foretage yderligere revision, når det-
te efterspørges og betales af den reviderede.
8. Også vedrørende
revisors rapportering
er der forskelle mellem de 3 ordninger. Den
statslige rapportering går videre end rapporteringen i de 2 øvrige ordninger. Således
bliver også Folketinget inddraget i forbindelse med rapporteringen, og der er endvidere
fokus på ministerens opgavevaretagelse og ansvar. Samlet set øger dette den statslige
revisions gennemslagskraft. Derudover bliver resultaterne af den statslige revisions ar-
bejde offentliggjort ved statsrevisorernes foranstaltning, mens der ikke sker en tilsva-
rende offentliggørelse fra en ekstern part af revisionsresultaterne i de 2 øvrige ordnin-
ger. I kommunerne fremgår det af dagsordenen til udvalgs- og byrådsmøderne, hvornår
revisionsberetningerne behandles, ligesom disse er offentligt tilgængelige. I Køben-
havns Kommune medvirker revisionsudvalget ved at offentliggøre deres bemærknin-
ger i revisionsbetænkningen vedrørende sagerne i årsberetning om revisionen.
9. Der er en klar sammenhæng mellem den statslige revisions rapportering og
op-
følgning,
idet disse udføres som led i Folketingets vurdering af ministerens udøvelse
af sine beføjelser og pligter – dvs. den parlamentariske kontrol. Kombinationen af
rapportering og offentliggørelse af revisionsresultaterne sikrer efter min opfattelse en
grundig og uafhængig opfølgning på revisionen. Dette er et særkende for den statsli-
ge revision. Dog har revisionsudvalget i Københavns Kommune på tilsvarende måde
et samarbejde med Revisionsdirektoratet, når udvalget afgiver sine bemærkninger og
offentliggør dem i revisionsbetænkningen.
På det øvrige kommunale område offentliggøres alene mødedato og ofte også dags-
orden hertil, hvoraf det fremgår, hvornår revisionsberetninger mv. behandles.
Der sker ingen offentliggørelse af rapporteringen om den private revision i statsli-
ge, selvejende institutioner, medmindre dette sker som led i Rigsrevisionens kontrol
af, om ministeriet har sikret betryggende revision af området.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
-5-
10. Alt i alt viser sammenligningen, at forskellene mellem de 3 revisionsordninger er
større end lighederne. Dog ligner den statslige revisionsordning og ordningen for Kø-
benhavns Kommune hinanden på en række punkter.
Jeg fremhæver afslutningsvis særligt forskellene på revisors uafhængighed, revi-
sors overordnede pligter, rapportering og opfølgning på revisionen. Revisorerne i alle
3 ordninger er uafhængige, men en række forhold, jf. statsrevisorernes spørgsmål,
påvirker graden af uafhængighed.
Den statslige revision omfatter såvel ministeriernes administration som ministre-
nes opgavevaretagelse og ansvar i forbindelse hermed, hvorimod den kommunale re-
vision alene vedrører en vurdering af udførelsen af de politiske beslutninger og øvri-
ge administrative tiltag i forbindelse hermed. Den private revision i statslige, selv-
ejende institutioner fremgår af lovgivningen på området.
I den statslige revisionsordning udgør statsrevisorerne en uafhængig myndighed,
der følger op på revisionssagerne over for de relevante ministre og Folketinget.
II. Indledning
11. Statsrevisorerne bad mig på mødet den 16. juni 2004 om et faktuelt notat om re-
visionsordninger. Notatet skulle kort beskrive henholdsvis den statslige revision,
hvor rigsrevisor har enekompetence, den kommunale revision og revisionen udført af
de privatpraktiserende revisorer ved fx selvejende institutioner mfl. i forhold til hin-
anden. Notatet skulle bl.a. indeholde en sammenligning og vurdering af følgende for-
hold vedrørende de 3 revisionsordninger:
Uafhængighed
Faglige krav til revisionen
Revisionsadgang
Revisionsydelsen
Rapportering
Opfølgning på revisionen.
Det var endvidere statsrevisorernes ønske at få besvaret konkrete spørgsmål vedrø-
rende uafhængigheden og vedrørende revisionsydelsen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
-6-
12. I kap. III beskriver jeg den overordnede lovregulering mv., som de 3 ordninger
er underlagt. I kap. IV er en oversigt, og de 3 ordninger er nærmere beskrevet, sam-
menlignet og vurderet med udgangspunkt i de af statsrevisorerne stillede spørgsmål.
I det afsluttende kap. V afrundes med mine bemærkninger.
Et udkast til notatet har været til høring hos medlemmerne af Kontaktudvalget for
Offentlig Revision, som ud over Rigsrevisionen er Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer (FSR), Kommunernes Revision, Revisionsdirektoratet for Københavns Kom-
mune (Revisionsdirektoratet) og Revisionsaktieselskabet af 1/12 1962. Bemærkninger-
ne er i videst muligt omfang indarbejdet i notatet. Det er af ovennævnte samarbejds-
parter ønsket fremhævet, at notatet fokuserer på de 3 revisionsordninger og ikke på
revisor. Jeg deler til fulde denne opfattelse.
Der er i notatet lagt særlig vægt på omtalen af den statslige og kommunale revisi-
onsordning, og jeg har ud fra statsrevisorernes spørgsmål i øvrigt alene beskrevet den
revisionsordning, der gælder for privatpraktiserende revisorer i statslige, selvejende
institutioner.
III. Lovregulering mv. af den statslige revision, den kommunale revision og den
private revision i staten
A. Den statslige revision
13. Rigsrevisionens kompetence til at revidere statsregnskabet fremgår af rigsrevisor-
lovens § 2. Bestemmelsen gælder også, hvor staten yder tilskud, der dækker fx fondes,
selvejende institutioners mv. regnskabsmæssige underskud, hvad enten dette sker som
statstilskud eller ved bidrag, afgift eller anden indtægt i henhold til lov. Der er således
en række selvejende institutioner (ledet af bestyrelser), der direkte er omfattet af rigsre-
visors enekompetence, bl.a. universiteterne og CVU-området, der er omfattet af lov-
givningen om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner
for videregående uddannelser mv., fx Den Grafiske Højskole, Danmarks Erhvervspæ-
dagogiske Læreruddannelse og Danmarks Forvaltningshøjskole.
Rigsrevisionens kompetence til at foretage revision kan endvidere hidrøre fra an-
den hjemmel, navnlig særlovgivning, fx Danmarks Radio og TV 2-regionerne.
Rigsrevisors andre opgaver i henhold til rigsrevisorloven vedrører regnskaber,
som er nævnt i lovens §§ 4-5, jf. § 6, dvs. situationer, hvor det er en valgt revisor, der
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
-7-
udfører revisionen. Rigsrevisionen foretager på dette område regnskabsgennemgang
og forvaltningsrevision, herunder større undersøgelser, mens den valgte revisor udfø-
rer den finansielle revision og tillige forvaltningsrevision.
Rigsrevisorlovens § 5 omfatter de kommunale regnskaber, hvor der sker afregning
over for staten (refusion). Den statslige revision har også her adgang til at udføre regn-
skabsgennemgang og forvaltningsrevision, herunder større undersøgelser.
B. Den kommunale revision
14. Revisionen af kommunale regnskaber, dvs. alle (amts)kommunale regnskaber
inkl. Københavns og Frederiksberg Kommuners og Bornholms Regionskommunes
regnskaber, udføres af valgte revisorer – for Københavns Kommunes vedkommende
dog altid af Revisionsdirektoratet – og omfatter finansiel revision og løbende forvalt-
ningsrevision (forstået som den vurdering af kommunens økonomiske forvaltning,
som den valgte revisor har pligt til at udføre samtidig med den finansielle revision).
Revisionsdirektoratet udfører endvidere udvidet forvaltningsrevision (forstået som
yderligere forvaltningsrevision i form af særlige undersøgelser på udvalgte områder).
Det samme gælder de øvrige kommunale revisorer, når det aftales med den enkelte
kommune. Den finansielle revision og den løbende forvaltningsrevision er lovpligtig
i medfør af kommunestyrelseslovens §§ 42-42a og bekendtgørelse nr. 1095 af 12. de-
cember 2003 om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision mv. Den del af
de kommunale regnskaber, hvor der sker afregning over for staten (refusion), revide-
res også af den kommunale revision, idet dette tillige sker i henhold til bestemmelser
fastsat af ressortministerierne, som bl.a. indeholder krav om udførelse af løbende og
udvidet forvaltningsrevision. Hvor en kommunal valgt revisor er omfattet af lov nr.
302 af 30. april 2003 om statsautoriserede og registrerede revisorer (som ændret ved
lov nr. 364 af 19. maj 2004) med tilhørende bekendtgørelser (revisorlovgivningen)
gælder tillige bestemmelser heri af relevans for revisionen af kommunale regnskaber.
C. Den private revision i statslige, selvejende institutioner
15. I nogle tilfælde reviderer private revisorer statslige, selvejende institutioner. Det
drejer sig konkret om revision af erhvervsrettet uddannelse (handelsskoler, tekniske
skoler og AMU-centre). For disse institutioner, der som regel har en bestyrelse som
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
1001760_0008.png
-8-
øverste ledelse, gælder særlovgivning, fx lov om erhvervsrettede uddannelser mv.,
der også regulerer revisionen. De private revisorer foretager med hjemmel heri revi-
sionen, der ellers falder inden for rigsrevisorlovens § 2.
For de private revisorer, der arbejder med revision af statslige, selvejende institu-
tioner, gælder tillige revisorlovgivningen. Her er især erklæringsbekendtgørelsen re-
levant, da denne normerer revisors arbejde med erklæringer og sikring af, at revisor
har modtaget alle efterspurgte oplysninger. Endvidere reguleres området tillige af af-
tale mellem revisor og den reviderede.
IV. Oversigt og beskrivelse, sammenligning og vurdering af de 3 revisionsordninger
16. En overordnet sammenligning mellem de 3 revisionsordninger fremgår af skemaet.
Undersøgte
forhold
1. Revisors uafhængig-
hed – herunder
Statslig
revision
Rigsrevisorlovens § 1,
stk. 3.
Kommunal
revision
Kommunestyrelseslovens
§ 42, stk. 1, jf. stk. 6.
Privat revision
af statslige, selvejende
institutioner
Krav fastsat i lovgivning
(revisionsbekendtgørelse/
-instruks) og i lov om stats-
autoriserede og registrere-
de revisorer, § 11.
Den reviderede inden for
rammerne af ressortmini-
steriets revisionsbestem-
melser.
Valg af revisor
Lovbestemt i medfør
af rigsrevisorloven,
særlovgivning og/eller
vedtægt mv.
Kommunalbestyrelsen
efter godkendelse hos
tilsynsmyndigheden, jf.
kommunestyrelseslovens
§ 42, stk. 1. Dog lovbe-
stemt for Københavns
Kommune.
Fastsættelse af revisions-
instruks
Revisionens omfang frem-
går af rigsrevisorloven.
I visse tilfælde fastlægger
en revisionsinstruks opga-
verne for intern statslig
revision.
Kommunalbestyrelsen,
Krav fastsat i lovgivning
jf. bekendtgørelse nr. 1095 (revisionsbekendtgørelse/
af 12. december 2003, § 4, -instruks).
stk. 3 (fastlægges i et
revisionsregulativ og i Re-
visionsvedtægten for Revi-
sionsdirektoratet).
På refusionsområdet fast-
sætter staten endvidere
særlige krav.
Kommunen ifølge tilbud
(udbud hvert 4. år) eller
aftale/kontrakt.
I enkelte tilfælde betaler
staten for særlige under-
søgelser på refusions-
området.
Kommunalbestyrelsen
inden for grænserne af
revisors uafhængighed,
suppleret af lovbestemte
krav til revisionen på
refusionsområdet (eventu-
elt temarevision).
Revisionsstandarder:
”God Offentlig Revisions-
skik”, ISA-standarder
(RS-standarder).
Den reviderede ifølge afta-
le eller timebetalt honorar.
Hvem betaler for revisions- Som udgangspunkt er den
ydelsen
gratis, men andet kan
fremgå af lovgivningen
eller omstændighederne.
Hvem kan anmode om en
undersøgelse
Det kan alene statsreviso-
rerne, men ikke i relation til
metodevalg (rigsrevisor-
loven, statsrevisorloven).
Den reviderede inden for
grænserne af revisors
uafhængighed og under
fortsat opfyldelse af de
af ressortministeriet fast-
satte rammer.
Revisionsstandarder:
”God Offentlig Revisions-
skik” (rigsrevisorlovens
§ 3), ISA-standarder.
2. Faglige krav til revisio-
nen
Revisionsstandarder:
”God Offentlig Revisions-
skik” (rigsrevisorlovens
§ 3), INTOSAI-standarder.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
1001760_0009.png
-9-
Undersøgte
forhold
Statslig
revision
Kommunal
revision
Fuld adgang i medfør af
bekendtgørelse nr. 1095
af 12. december 2003,
§ 4, stk. 2.
Kommunestyrelseslovens
krav og kommunalbestyrel-
sens ønsker samt ressort-
ministeriets revisionsbe-
kendtgørelse/-instruks.
Privat revision
af statslige, selvejende
institutioner
Krav fastsat i lovgivning
(revisionsbekendtgørelse/
-instruks).
Lovgivning (revisionsbe-
kendtgørelse/-instruks), af-
tale og erklæringsbekendt-
gørelsen.
3. Adgang til oplysninger
Fuld adgang i medfør af
(access)
rigsrevisorlovens §§ 12
og 13.
4. Revisionsydelsen –
herunder
Revisionen af statsregn-
skabet, andre § 2-regn-
skaber og særlovsregn-
skaber. Hertil kommer
rigsrevisors beslutninger
og statsrevisorernes
anmodninger.
Rigsrevisorloven.
Revisors pligter
Kommunestyrelsesloven
(regulativ/Revisionsved-
tægten for Revisionsdirek-
toratet) og eventuel aftale
med kommunalbestyrel-
sen.
Finansiel revision, herun-
der juridisk-kritisk revision,
bevillingskontrol og løben-
de forvaltningsrevision
samt udvidet forvaltnings-
revision på bestilling af
kommunalbestyrelsen.
Lovgivning (revisionsbe-
kendtgørelse/-instruks) og
eventuel aftale. Revisor-
lovgivningen.
Hvilken form for revision
skal udføres
Finansiel revision, herun-
der bevillingskontrol, og
forvaltningsrevision.
Finansiel revision og
forvaltningsrevision.
Hvor stort er omfanget
Alle regnskaber omfattet
af rigsrevisorlovens § 2,
regnskabsgennemgang
efter lovens § 4, gennem-
gang af de kommunale
afregninger efter lovens
§ 5 samt regnskaber efter
særlig hjemmel.
Skriftlig afrapportering til
den reviderede/ressortmini-
steriet samt beretninger til
statsrevisorerne, som sen-
der deres beretning (med
eventuelle bemærkninger)
til pågældende ministre og
til Folketinget.
Alle kommunale regn-
Revision af området og
skabsområder og hvad den hvad den reviderede ellers
reviderede ønsker.
ønsker.
5. Revisors rapportering
Årsberetning om revisionen
med påtegning og del-
beretninger efter revisio-
nens skøn, jf. bekendtgø-
relse nr. 1095 af 12. de-
cember 2003, § 5, og rap-
porter vedrørende det af
kommunalbestyrelsen
bestilte revisionsarbejde.
På refusionsområdet har
staten fastsat krav til rap-
porteringen.
Påtegning af regnskabet
og eventuel revisorerklæ-
ring, revisionsprotokollater
og eventuelle breve til le-
delsen (management let-
ters). Rapportering til res-
sortministeriet i henhold til
lov.
6. Opfølgning på revisio-
nen
Ministerredegørelse,
rigsrevisors svar hertil
samt statsrevisorernes
eventuelle bemærkninger
optages i Endelig betænk-
ning over statsregnskabet,
jf. rigsrevisorlovens § 18.
Ikke-afsluttede sager
følges op af rigsrevisor og
statsrevisorerne i følgende
års Endelig betænkning.
Politisk opfølgning (i Folke-
tinget), jf. grundlovens
§ 47.
Kommunalbestyrelsens
Den reviderede, ressortmi-
lovpligtige opfølgning
nisteriet og Rigsrevisionen,
sendes til tilsynsmyndighe- jf. rigsrevisorlovens § 6.
den, jf. bekendtgørelse nr.
1095 af 12. december
2003, §§ 6 og 7.
Staten gennemgår beret-
ningerne på refusionsom-
rådet og træffer beslutning
herom.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
- 10 -
17. Sammenligningen af ordningerne for den statslige og den kommunale revision
og for de private revisorer, der udfører revisionen i statslige, selvejende institutioner,
fremgår af det følgende, hvor statsrevisorernes hovedspørgsmål med underspørgsmål
gennemgås i den i skemaet anførte rækkefølge.
a. Revisors uafhængighed
18. Revisors uafhængighed er et grundlæggende krav i såvel den statslige, den
kommunale som i den private revision i staten. Denne uafhængighed er fastlagt i
henholdsvis rigsrevisorlovens § 1, stk. 3, i kommunestyrelseslovens § 42, stk. 1, jf.
stk. 6, og § 42a i denne lov samt § 2, stk. 1, jf. § 6, stk. 2, i Revisionsvedtægten for
Revisionsdirektoratet og endelig i lov om statsautoriserede og registrerede revisorer,
§ 11.
Revisorerne er således uafhængige i alle 3 ordninger. Som det fremgår af det føl-
gende, skal uafhængighed vurderes både ud fra den lovbestemte uafhængighed og ud
fra en konkret vurdering af de 13 forhold, som statsrevisorerne ønsker belyst. Her
knytter spørgsmålet om uafhængighed sig navnlig til valg af revisor, fastsættelse af
revisionsinstruks, betaling for revisionsydelsen og hvem der kan anmode om en un-
dersøgelse.
19. Min vurdering af revisors uafhængighed er, at idealsituationen inden for det of-
fentlige område er, at valg af revisor bestemmes af andre end de reviderede. Dette
gælder alene for Rigsrevisionen og for Revisionsdirektoratet.
For så vidt angår fastsættelse af revisionsinstruks er det af betydning for uafhæng-
igheden, at revisor ikke er bundet af instrukser fra den reviderede og af aftaler mel-
lem revisor og den reviderede. Dette gælder alene for Rigsrevisionen og for Revisi-
onsdirektoratet, idet jeg er opmærksom på, at instruks/aftale for det øvrige kommu-
nale område og for den privatpraktiserende revisor, der udfører revision af statslige,
selvejende institutioner, ikke kan indskrænke revisors pligter og ansvar med hensyn til
udførelsen af revisionen.
For så vidt angår betaling for revisionsydelsen gælder det, at der ikke direkte er et
økonomisk mellemværende mellem Rigsrevisionen og de statslige institutioner og
heller ikke mellem Revisionsdirektoratet og kommunens administration. I den statsli-
ge revision er Rigsrevisionens budget en del af Folketingets budget og dermed ikke
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
- 11 -
en del af den revideredes budget. Revisionens budgetmæssige uafhængighed genfin-
des hos Revisionsdirektoratet, som har sit eget budget, men dette fastsættes imidler-
tid af Borgerrepræsentationen (den reviderede). Her er der således ingen direkte øko-
nomiske relationer mellem revisor og den reviderede. Det er der derimod mellem
kommunalbestyrelserne henholdsvis bestyrelserne i de statslige, selvejende institutio-
ner og de respektive revisorer, idet der her er et ”kunde-leverandør-forhold”. Dette er
en følge af den revideredes lovgivningsmæssige frihed til selv at vælge revisor og af,
at udgifterne til revisionen skal dækkes af den revideredes budget. Jeg vurderer tilli-
ge, at det kan have betydning, at prisen på revisionsydelsen kan være en konkurren-
ceparameter.
Endelig spiller det en rolle, hvem der kan anmode om en undersøgelse. I den stats-
lige revision er det kun statsrevisorerne, der som et uafhængigt parlamentarisk, grund-
lovsfæstet organ kan anmode Rigsrevisionen om undersøgelser. I de øvrige ordninger
er der sammenfald mellem betaler og bestiller, bortset fra Københavns Kommune,
hvor alene revisionsudvalget kan anmode om undersøgelser.
b. Valg af revisor
20. Valg af revisor er for den statslige revision fastlagt i rigsrevisorloven. Institutio-
ner omfattet af den statslige revision har således som udgangspunkt ikke mulighed
for selv at vælge revisor. Dog kan Folketinget ved lov fravige rigsrevisorloven.
For så vidt angår den kommunale revision er det kommunalbestyrelsen (nedenfor
anvendt som dækkende såvel kommunalbestyrelsen som amtsrådet) som vælger en
sagkyndig revisor. Valg af revisor – og afskedigelse – skal godkendes af den statslige
tilsynsmyndighed i henhold til kommunestyrelsesloven. Tilsynsmyndighederne har
godkendt statsautoriserede revisionsfirmaer, Kommunernes Revision og Revisions-
aktieselskabet af 1/12 1962 som kommunale revisorer. Revisionsdirektoratet udfører
i medfør af kommunestyrelsesloven revisionen af Københavns Kommunes regnska-
ber og kan ikke fravælges.
Valg af privat revisor foretages af de statslige, selvejende institutioners bestyrel-
ser. Dog skal dette valg træffes inden for de rammer, som ressortministeriet sætter i
lovgivningen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
- 12 -
21. Jeg konstaterer, at der er forskelle mellem de 3 ordninger, idet den statslige revi-
sion ikke kan fravælges af den reviderede. Dette gælder endvidere for Revisionsdi-
rektoratet. Kommunalbestyrelsen i de øvrige kommuner kan derimod som udgangs-
punkt frit vælge revisor. Valg af revisor skal dog kunne godkendes af tilsynsmyndig-
heden. Bestyrelserne for de selvejende skoler mv. vælger principielt frit revisor inden
for de muligheder, som ressortministeriet har fastsat i lovgivningen.
c. Fastsættelse af revisionsinstruks
22. Der er ikke fastsat en revisionsinstruks for rigsrevisor, idet opgaverne for den
statslige revision fremgår af rigsrevisorloven.
Kommunalbestyrelsen skal i henhold til kommunestyrelsesloven fastlægge revisi-
onen i et revisionsregulativ – for Københavns Kommune i en revisionsvedtægt stad-
fæstet af Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Når kommunerne afregner over for sta-
ten (refusion), fastsætter ressortministeriet regler for udførelsen af og rapporteringen
om revisionen.
Den private revisor, som udfører revision i statslige, selvejende institutioner, skal
opfylde krav til revisionen af regnskaber fastsat af ressortministeriet. Staten fastsæt-
ter således kravene i revisionsbekendtgørelser/-instrukser, men den reviderede insti-
tutions bestyrelse kan frit med revisor aftale andre revisionsydelser med respekt af
ressortministeriets krav.
23. Den statslige revision er ikke bundet af instrukser fra den reviderede. Den revi-
derede kan i de øvrige ordninger påvirke indholdet og omfanget af revisionen ved at
indgå aftaler om individuelle revisionsløsninger for de kommunale revisorer og pri-
vate revisorer i statslige, selvejende institutioner. Dette gælder ikke for Københavns
Kommune, hvor Revisionsvedtægten er bindende for Revisionsdirektoratet.
Generelt gælder i øvrigt for det kommunale område og den private revisor, at afta-
ler ikke kan indskrænke revisors pligter og ansvar med hensyn til udførelsen af revi-
sionen.
d. Betaling for revisionsydelsen
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
- 13 -
24. Når rigsrevisor er enerevisor inden for rigsrevisorlovens rammer, sker der ikke
betaling for revisionsydelsen.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at ansætte og betale revisionen. I øvrigt
sker ansættelsen af revisor som regel ved, at revisionsopgaven sendes i udbud. I hen-
hold til EU’s tjenesteydelsesdirektiv er der pligt hertil hvert 4. år, såfremt revisions-
honoraret, som betales af kommunen, forventes at overstige tærskelværdien, der for
2004 og 2005 er fastsat til 1,76 mio. kr. Hvis kommunalbestyrelsen ønsker særlige
undersøgelser herudover, fx udvidet forvaltningsrevision, vederlægges disse særskilt
efter timeforbrug. For Københavns Kommune fastsætter kommunestyrelsesloven, at
revisionen foretages af Revisionsdirektoratet, der har sit eget budget.
De private revisorer i statslige, selvejende institutioner modtager revisionshonorar
efter forudgående aftale med bestyrelsen om forventet timeforbrug eller et aftalt ho-
norar. Hvis der ikke er indgået aftale, honoreres der efter medgået tid.
25. På det statslige område – når rigsrevisor er enerevisor inden for rigsrevisorlo-
vens rammer – er der intet økonomisk mellemværende mellem revisor og den revide-
rede. Rigsrevisor kan således – uden at skulle drøfte det med den reviderede – udvide
revisionen i det omfang, som rigsrevisor finder det nødvendigt og under hensyntagen
til Rigsrevisionens ressourcer. For Københavns Kommune gælder denne frihed i
samme omfang med den modifikation, at Revisionsdirektoratets budget fastsættes af
Borgerrepræsentationen, dvs. af den reviderede.
På det øvrige kommunale område og for den private revisor, der reviderer statsli-
ge, selvejende institutioner, må revisors beslutning om at foretage en ekstraordinær
revisionsindsats forud drøftes med den reviderede – også honorarmæssigt.
e. Hvem kan anmode revisor om en undersøgelse
26. Alene statsrevisorerne kan anmode Rigsrevisionen om at foretage undersøgelser
og afgive beretninger om forhold, som de ønsker belyst. Den manglende adgang for
andre, herunder de reviderede, til at anmode Rigsrevisionen om en undersøgelse er
en følge af Rigsrevisionens uafhængighed i forhold til såvel regering som Folketing.
På det kommunale område – bortset fra Københavns Kommune – er det borgme-
steren, økonomiudvalget eller kommunalbestyrelsen, der, dels ved udbuddet af revi-
sionsydelsen under overholdelse af revisionsregulativet, dels ved ønsker om yderli-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
- 14 -
gere revision, fastlægger det nærmere omfang heraf. Dette sker under respekt af lov-
givningens krav og revisors lovfæstede uafhængighed. For Revisionsdirektoratet gæl-
der, at Borgerrepræsentationens revisionsudvalg er det eneste, som kan anmode Re-
visionsdirektoratet om at udføre undersøgelser. Herudover kan ressortministeren på
refusionsområdet stille krav til den kommunale revision.
De private revisorer, der reviderer statslige, selvejende institutioner, er underlagt
bestyrelsens ønsker vedrørende revisionen, dog under respekt af revisors uafhængig-
hed samt i øvrigt under opfyldelse af de krav, som ressortministerierne stiller.
27. Den reviderede på det statslige område kan ikke anmode Rigsrevisionen om un-
dersøgelser, ligesom de heller ikke kan fravælge en revision eller en undersøgelse.
Det er alene statsrevisorerne, der kan anmode Rigsrevisionen om en undersøgelse.
Kommunalbestyrelserne kan anmode om udførelse af revision ud over de lovpligtige
revisionsydelser. Det samme gælder for bestyrelsen i statslige, selvejende institutio-
ner. Dette gælder ikke Københavns Kommune, hvis revisionsordning her ligner den
statslige.
f. De faglige krav til revisionen
28. Offentlig revision udføres ud fra princippet ”God Offentlig Revisionsskik”, og
jeg har derfor fundet det hensigtsmæssigt at introducere dette begreb. ”God Offentlig
Revisionsskik” tager afsæt i rigsrevisorlovens § 3. Det er en standard, at revisionen
tilrettelægges ud fra væsentlighed og risiko. ”God Offentlig Revisionsskik” er nær-
mere beskrevet i Rigsrevisionens publikation ”Begrebet God Offentlig Revisionsskik
– en vejledning” fra november 1998.
Herudover øver internationale standarder fra International Organization of Supre-
me Audit Institutions (INTOSAI) indflydelse på revisionens udførelse. INTOSAI-
standarderne bygger delvis på de generelle internationale revisionsstandarder for fi-
nansiel revision (ISA-standarder). Der er desuden et særligt samarbejde om bl.a. best
practice på området mellem rigsrevisioner i EU-landene.
Inden for den kommunale revision kræves det, at revisor er sagkyndig. Samtidig
beskrives i kommunestyrelseslovens § 42, stk. 3, de faglige krav, der stilles til revisi-
onen. Disse svarer til rigsrevisorlovens § 3, når bortses fra, at der ikke for kommu-
nerne er et obligatorisk krav om udvidet forvaltningsrevision. Inden for den kommu-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
- 15 -
nale revision stilles således krav i henhold til ISA- og INTOSAI-standarder, dvs. god
revisionsskik og løbende forvaltningsrevision. I oversigten under spørgsmålet om
faglige krav til revisionen er disse krav tilsammen angivet som ”God Offentlig Revi-
sionsskik”.
De private revisorer anvender som udgangspunkt ISA-standarder. Det bemærkes,
at FSR har oversat disse standarder og publiceret dem som revisionsstandarder (RS’er),
der er regler om ”god revisionsskik”. Disse skal anvendes sammen med ”God Offent-
lig Revisionsskik”, når de private revisorer udfører revision af statslige, selvejende
institutioner.
29. Der er således ingen væsentlige forskelle på de faglige krav til revisionen i de 3
ordninger. ”God Offentlig Revisionsskik” skal anvendes i alle 3 ordninger, idet der
dog ikke for kommunerne er et obligatorisk krav om udvidet forvaltningsrevision.
For alle ordningerne gælder endvidere, at der som en del af den faglige standard fore-
tages intern kvalitetssikring. For de private revisorer, der er statsautoriserede og regi-
strerede, er dette endvidere lovfæstet for al revision, der ikke udelukkende er til hverv-
givers eget brug.
g. Adgang til oplysninger (access)
30. Rigsrevisionen har, hvor der er revisionskompetence, adgang til at indhente alle
oplysninger af enhver art, som efter rigsrevisors skøn er af betydning for revisionens
udførelse. Rigsrevisionen kan yderligere til enhver tid foretage revision og regnskabs-
gennemgang på det sted, hvor regnskaberne føres, eller hvor det nødvendige materia-
le findes.
Denne adgang til oplysninger genfindes på det kommunale område, jf. § 4, stk. 2,
i bekendtgørelse nr. 1095 af 12. december 2003 om kommunernes budget- og regn-
skabsvæsen, revision mv.
De private revisorers adgang til oplysninger fremgår af lovgivningen, der regule-
rer de statslige, selvejende institutioner.
31. Adgangen til oplysninger er reelt ens i de 3 ordninger.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
- 16 -
h. Revisionsydelsen
32. Den statslige revisionsydelse består primært af revisionen af statsregnskabet og
andre regnskaber omfattet af rigsrevisorlovens § 2. Desuden fastlægges omfanget ud
fra statsrevisorernes anmodninger om undersøgelser og i øvrigt på baggrund af rigs-
revisors beslutninger om at iværksætte større undersøgelser.
Kommunestyrelsesloven bestemmer, at revisionsydelsen skal fastlægges i et revisi-
onsregulativ. Revisionsydelsen er primært revision af kommunens årsregnskab. Endvi-
dere stiller ressortministerierne krav til revisionsydelsen vedrørende refusionsområdet.
Herudover kan kommunalbestyrelsen anmode om udvidet forvaltningsrevision. I Revi-
sionsvedtægten for Revisionsdirektoratet er det endvidere fastslået, at Revisionsdirekto-
ratet kan beslutte at udføre undersøgelser og afgive beretning om alle forhold, som di-
rektoratet finder anledning til at gøre Borgerrepræsentationen bekendt med. Herudover
kan revisionsudvalget anmode direktoratet om udførelse af undersøgelser.
For den private revision i staten fremgår revisionsydelsen af lovgivningen, erklæ-
ringsbekendtgørelsen samt af en eventuel aftale med den reviderede.
33. Revisionsydelsen i ordningerne er alle afgrænset af lovgivningen, og fælles for
dem er kravet om finansiel revision. Revisors mulighed for at tage initiativ til og ud-
føre udvidet forvaltningsrevision er imidlertid forskellig. Såvel den statslige revision
som Revisionsdirektoratet kan udføre større undersøgelser på eget initiativ. På det
øvrige kommunale område kan revisor kun udføre udvidet forvaltningsrevision efter
aftale med den reviderede. I de statslige, selvejende institutioner vil der i lovgivnin-
gen være fastsat krav til forvaltningsrevisionen.
i. Revisors pligter
34. Den statslige revision omfatter såvel ministeriernes administration som ministre-
nes opgavevaretagelse og ansvar i forbindelse hermed. Inden for den statslige revision
fremgår revisors pligter i øvrigt af rigsrevisorloven, dvs. navnlig af lovens § 3, hvoref-
ter det ved revisionen skal efterprøves, om regnskabet er rigtigt, og om de dispositio-
ner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte be-
villinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
Rigsrevisionen foretager endvidere vurdering af, hvorvidt der er taget skyldige økono-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
- 17 -
miske hensyn ved forvaltningen af de midler og driften af de virksomheder, der er
omfattet af regnskabet. Samme pligter gælder på §§ 4-5-området, jf. § 6, bortset fra, at
revisionen udføres af andre revisorer, hvorfor Rigsrevisionen skal påse, at denne revi-
sion er betryggende. Endvidere er rigsrevisor forpligtet til at levere en årlig beretning
om bevillingskontrollen (beretning om revisionen af statsregnskabet) og en årlig be-
retning om Rigsrevisionens virksomhed. Herudover skal rigsrevisor afgive beretning
til statsrevisorerne i sager, som er af økonomisk væsentlig eller principiel betydning.
Rigsrevisor har således pligt til at overveje, om en sag falder inden for disse kriterier.
Den kommunale revision vedrører en vurdering af udførelsen af de politiske be-
slutninger og øvrige administrative tiltag i forbindelse hermed. De kommunale revi-
sorers pligter fremgår af kommunestyrelsesloven og ligner næsten den statslige revi-
sors. Herunder skal revisor regelmæssigt foretage kritisk gennemgang af kommunens
regnskabsføring og efterprøve de i forbindelse hermed etablerede kontrolforanstalt-
ninger for at vurdere, om disse er betryggende. Der kan herudover følge særlige plig-
ter i henhold til en eventuel aftale med kommunalbestyrelsen.
For den private revisor i statslige, selvejende institutioner fremgår revisors pligter af
loven, herunder de fastsatte revisionsinstrukser og af eventuel aftale med bestyrelsen.
35. Revisors pligter er i alle 3 ordninger som udgangspunkt lovbestemte. Rigsrevisi-
onens pligter er dog mere vidtgående end de øvrige revisorers. Dette gælder pligten
til rapporteringen. Revisionsdirektoratets pligter har nogle lighedspunkter med Rigs-
revisionens, mens pligterne for revisionen på det øvrige kommunale område og for
revisionen i statslige, selvejende institutioner er fastsat i lovgivningen. Andre pligter
herudover fremgår af aftaler, som indgås med den reviderede om yderligere revisi-
onsydelser.
j. Former for revision
36. Den statslige revision skal udføre finansiel revision, herunder juridisk-kritisk re-
vision, bevillingskontrol og forvaltningsrevision (sparsommelighed, produktivitet, ef-
fektivitet og økonomistyring), jf. rigsrevisorlovens § 3 og betænkning nr. 729/1975
om den statslige revisions struktur m.m. Under den finansielle revision udføres regn-
skabsanalyser og systemrevision fulgt op af substansrevision. Derudover udfører
Rigsrevisionen på § 4-området regnskabsgennemgang med nøgletalsberegninger mv.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
- 18 -
og forvaltningsrevision, jf. rigsrevisorlovens § 6, og tillige tilskudsrevision hos res-
sortministeriet efter lovens § 2.
De kommunale revisorer skal med udgangspunkt i kommunestyrelseslovens § 42,
stk. 2 og 3, udføre finansiel revision, herunder juridisk-kritisk revision, bevillings-
kontrol og samtidig hermed løbende forvaltningsrevision. Endvidere kan kommunal-
bestyrelsen mod betaling bestille udvidet forvaltningsrevision hos revisor. For Revi-
sionsdirektoratet gælder det, at direktoratet udfører undersøgelser og afgiver beret-
ninger om forhold, herunder udvidet forvaltningsrevision, når direktoratet finder an-
ledning til, at Borgerrepræsentationen skal gøres bekendt hermed. Desuden udfører
direktoratet regnskabsgennemgang på tilskudsområdet.
Private revisorer i statslige, selvejende institutioner skal i henhold til loven, der re-
gulerer området, udføre finansiel revision og forvaltningsrevision. Der udføres nor-
malt ikke yderligere undersøgelser, medmindre den reviderede særligt ønsker dette.
37. I de 3 ordninger udføres finansiel revision samt foretages vurderinger af spar-
sommelighed. Der er betydelige variationer i udførelsen af de øvrige elementer i for-
valtningsrevisionen, dvs. produktivitet, effektivitet og økonomistyring. Forvaltnings-
revision har et langt større omfang på det statslige område end på de øvrige områder.
Jeg har ved denne vurdering lagt vægt på, at den statslige revision gennemfører stør-
re undersøgelser af produktivitet og effektivitet som led i sit løbende revisionsarbej-
de. Undersøgelserne kan omfatte en vurdering af administrationens forvaltning og af
ministerens varetagelse af sine beføjelser og pligter. Revisionsdirektoratet foretager
også undersøgelser (sparsommelighed, produktivitet, effektivitet og ledelsesrevision).
De øvrige kommunale revisorer udfører løbende forvaltningsrevision. Udvidet for-
valtningsrevision er ikke lovpligtig, og den aftales med den reviderede – typisk med
udgangspunkt i resultaterne af den løbende forvaltningsrevision. For de statslige,
selvejende institutioner gælder det, at lovgivningen fastsætter minimumskravene til
revisionen
k. Omfanget af revisionen
38. Den statslige revision dækker alle regnskaber omfattet af rigsrevisorlovens § 2,
regnskabsgennemgange efter lovens § 4 og gennemgang af de kommunale afregnin-
ger efter § 5 samt revision af regnskaber efter særlig hjemmel. Rigsrevisionen har
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
- 19 -
stor erfaring med udførelse af forskellige typer af større undersøgelser, fx økono-
misk-kritiske og juridisk-kritiske undersøgelser. Der udføres endvidere tværgående
forvaltningsrevisionsundersøgelser på større revisionsområder, fx omfattende flere
ministerområder eller kommuner (på revisionsområdet).
Under den løbende revision reviderer Rigsrevisionen udvalgte statslige regnskaber,
mens alle statslige regnskaber revideres i forbindelse med årsregnskabsafslutningen.
For statsregnskabets vedkommende foretages derudover en årlig bevillingskontrol på
alle hovedkonti, og i den forbindelse gennemlæser Rigsrevisionen alle årsrapporter på
de enkelte ministerområder. Desuden gennemfører Rigsrevisionen hvert år en tværgå-
ende stikprøverevision på løn og øvrig drift samt et antal tværgående undersøgelser,
der rapporteres særskilt i beretningen om revisionen af statsregnskabet. Endvidere fo-
retages løbende regnskabsanalyser bl.a. for at vurdere, om der skal udføres uddybende
revision, eventuelt forvaltningsrevision. Rigsrevisionen udtager tillige tilskudsregn-
skaber til gennemgang på baggrund af vurderinger af væsentlighed og risiko.
Inden for det kommunale område udfører revisor årlig revision (finansiel revision
og løbende forvaltningsrevision) af alle kommunale regnskabsområder, herunder ju-
ridisk-kritisk revision og bevillingskontrol. Omfanget af revisionen herudover er
fastlagt i forbindelse med udbudsforretningen. Revisionen udføres for at konstatere,
om regnskabet er korrekt. Endvidere udfører revisor enkelte udvidede forvaltningsre-
visioner mod særskilt honorar. På refusionsområdet skal der udføres revisionsarbejde
dels til brug for afgivelse af de af ressortministerierne krævede erklæringer/beretnin-
ger, og dels vedrørende særlige temaundersøgelser bestilt og betalt af ressortministe-
rierne. I Københavns Kommune er revisionen principielt som i staten.
De private revisorer foretager revision af regnskabet hos den reviderede i henhold
til lovgivningen, og hvad den reviderede i øvrigt har ønsket udført.
39. Forskellen mellem de 3 ordninger vedrørende omfanget af revisionen skyldes
primært omfanget af større undersøgelser på det statslige område. Rigsrevisionen har
endvidere mulighed for at gennemføre større undersøgelser omfattende flere mini-
sterområder og på refusionsområdet i kommunerne (tværgående undersøgelser). Den
kommunale revision og de private revisorer har alene mulighed for at gennemføre
udvidet forvaltningsrevision inden for den enkelte kommune eller den enkelte statsli-
ge, selvejende institution.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
- 20 -
På det kommunale område bliver der kun i et mindre omfang foretaget udvidet
forvaltningsrevision, bl.a. fordi dette ikke er lovpligtigt. Det er i henhold til kommu-
nestyrelsesloven den reviderede kommune – med undtagelse af Københavns Kom-
mune – der beslutter udførelse af sådanne yderligere revisionsydelser, ligesom kom-
munalbestyrelsen honorerer dette arbejde særskilt. De private revisorer i statslige,
selvejende institutioner kan foretage yderligere revision, når dette efterspørges og be-
tales af den reviderede.
l. Hvordan og til hvem rapporterer revisor
40. Rapporteringen om den statslige revision sker til institutionen og ressortministe-
riet og i givet fald til statsrevisorerne. I mindre revisionssager rapporteres skriftligt til
den reviderede, mens der i væsentlige enkeltsager rapporteres såvel til institutionen
som til dennes departement. De større undersøgelser rapporteres til statsrevisorerne
efter forudgående høring hos den reviderede og ressortministeriet. Statsrevisorerne
offentliggør alle beretninger før deres møde og alle notater til Endelig betænkning.
Efter statsrevisorernes behandling af beretningerne sendes disse – og eventuelle be-
mærkninger – til vedkommende minister og Folketinget. Denne sidstnævnte rappor-
tering foretages af statsrevisorerne som led i den grundlovsfæstede statslige revision
og den parlamentariske kontrol.
På det kommunale område rapporterer revisor til de reviderede institutioner mv.
og til kommunalbestyrelsen dels i form af delberetninger i løbet af regnskabsåret og i
et vist omfang i form af management letters til ledelsen af institutioner/regnskabsom-
råder, dels i en årlig beretning om revisionen af årsregnskabet med revisors påteg-
ning. Revisionsdirektoratet sender revisionsprotokollater til udvalgene, der optager
dem på mødedagsordenen, som offentliggøres. Derefter samles revisionsbemærknin-
gerne i en årsberetning om revisionen til Borgerrepræsentationen.
På områder med statsrefusion udarbejder de kommunale revisorer beretninger, og
rapporteringskravene hertil er fastsat af ressortministerierne i lovgivningen. Denne
type beretninger tilgår kommunalbestyrelsen/Borgerrepræsentationen og tillige de re-
spektive ressortministerier.
De private revisorer i statslige, selvejende institutioner påtegner det reviderede
regnskab, som sendes til ressortministeriet, eller revisor afgiver erklæringer over for
ministeriet. Endvidere udfærdiges revisionsprotokollater til bestyrelsen vedrørende
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
- 21 -
den udførte revision og eventuelt i visse tilfælde ledelsesbreve (management letters).
Desuden vil der ofte være krav fra ressortministeriet om ”straksrapportering”, dvs. at
revisor uden ugrundet ophold skal rapportere om uregelmæssigheder og om andre
væsentlige forhold af betydning for forvaltningen af området. Denne rapportering
sker til bestyrelsen, som skal orientere ressortministeriet. Rigsrevisionen orienteres
om rapporteringen, da Rigsrevisionen skal påse, at ressortministeriet har sikret, at re-
visionen er betryggende.
41. Jeg konstaterer, at den statslige revisions rapportering går videre end rapporte-
ringen i de 2 øvrige ordninger. Således bliver også Folketinget inddraget i forbindel-
se med rapporteringen, og der er endvidere fokus på ministerens opgavevaretagelse
og ansvar. Samlet set øger dette den statslige revisions gennemslagskraft. Derudover
bliver resultaterne af den statslige revisions arbejde offentliggjort ved statsrevisorer-
nes foranstaltning, mens der ikke sker en tilsvarende offentliggørelse af revisionsre-
sultaterne i de 2 øvrige ordninger. I kommunerne fremgår det af dagsordenen til ud-
valgs- og byrådsmøderne, hvornår revisionsberetningerne behandles, ligesom disse er
offentligt tilgængelige. I Københavns Kommune medvirker revisionsudvalget ved at
offentliggøre deres bemærkninger i revisionsbetænkningen vedrørende sagerne i års-
beretning om revisionen.
m. Opfølgning på revisionen
42. Den statslige revision følger op på revisionen, idet både ministerredegørelsen,
rigsrevisors svar hertil i et notat til statsrevisorerne og statsrevisorernes eventuelle
bemærkninger optages i Endelig betænkning over statsregnskabet, der offentliggøres
af statsrevisorerne. Ved afslutningen af en revisionssag vurderes, om en ministers re-
aktion på problemer i forvaltningen mv. inden for ministerens ressort har været hen-
sigtsmæssig, og/eller om ministeren har givet Folketinget korrekte eller fyldestgøren-
de oplysninger til bedømmelsen af en sag. Det er også i Endelig betænkning, at stats-
revisorerne og rigsrevisor følger de sager, som af forskellige årsager endnu ikke har
kunnet sluttes. I øvrigt sker der med henblik på godkendelse af statsregnskabet op-
følgning i Finansudvalget og i Folketinget, jf. grundlovens § 47.
Inden for den kommunale revision forelægger revisor revisionsberetningerne for
kommunalbestyrelsen. Økonomiudvalget sender efterfølgende beretningerne til de øv-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
- 22 -
rige stående udvalg med henblik på forvaltningernes besvarelse af revisionsbemærk-
ningerne. Kommunalbestyrelsen skal, når alle besvarelser er samlet, træffe afgørelse
vedrørende revisionens bemærkninger og eventuelt andre spørgsmål vedrørende regn-
skabet. For Københavns Kommune er det revisionsudvalget, der afgiver udkast til
betænkning over regnskabet til økonomiudvalget med udvalgets, Revisionsdirektora-
tets og forvaltningens bemærkninger. Udvalget afgiver betænkningen til Borgerrepræ-
sentationen, som træffer afgørelse herom.
Den lovpligtige kommunale opfølgning på revisionsberetningerne sendes herefter
til den statslige tilsynsmyndighed, som gennemgår disse i forbindelse med kontrollen
af, om lovgivningen er overholdt. På kommunale områder med statsrefusion gennem-
går ressortministeriet revisionsberetningerne og træffer beslutning herom. På dette
grundlag foretager den kommunale revision opfølgning af, om anbefalingerne mv.
efterleves.
For den private revisor i statslige, selvejende institutioner følger revisor og res-
sortminister op på revisionssager. Ressortministeriet skal således foretage opfølgning
vedrørende de forhold, som den private revisor over for den reviderede har påpeget
skal forbedres, og forhold, som Rigsrevisionen i forbindelse med sin undersøgelse af,
om ressortministeriet har sikret, at der udføres betryggende revision på området, har
haft bemærkninger til. Denne opfølgning fokuserer navnlig på, om de påpegede for-
hold er bragt i orden.
43. Som det fremgår, er der en klar sammenhæng mellem den statslige revisions
rapportering og opfølgning, idet disse udføres som led i Folketingets vurdering af
ministerens udøvelse af sine beføjelser og pligter – dvs. den parlamentariske kontrol.
Kombinationen af rapportering og offentliggørelse af de væsentligste revisionsresul-
tater sikrer efter min opfattelse en grundig og uafhængig opfølgning på revisionen.
Dette er et særkende for den statslige revision. Dog har revisionsudvalget i Køben-
havns Kommune på tilsvarende måde et samarbejde med Revisionsdirektoratet, når
udvalget afgiver sine bemærkninger og offentliggør dem i revisionsbetænkningen.
På det øvrige kommunale område offentliggøres alene mødedato og ofte også
dagsorden hertil, hvoraf det fremgår, hvornår revisionsberetninger mv. behandles.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
- 23 -
Der sker ingen offentliggørelse af rapporteringen om den private revision i statsli-
ge, selvejende institutioner, medmindre dette sker som led i Rigsrevisionens kontrol
af, om ministeriet har sikret betryggende revision af området.
V. Afslutning
44. Som det fremgår af sammenligningen i kapitel IV, er revisionsordningerne for-
skellige vedrørende følgende forhold:
Revisors uafhængighed (afsnit a)
Valg af revisor (afsnit b)
Fastsættelse af revisionsinstruks (afsnit c)
Betaling for revisionsydelsen (afsnit d)
Hvem kan anmode om en undersøgelse (afsnit e)
Revisionsydelsen (afsnit h)
Revisors pligter (afsnit i)
Former for revision (afsnit j)
Omfanget af revision (afsnit k)
Hvordan og til hvem rapporterer revisor (afsnit l)
Opfølgning på revisionen (afsnit m).
Der er i høj grad sammenfald mellem revisionsordningerne for den statslige revision
og Københavns Kommune vedrørende 4 af de 11 forhold, nemlig: valg af revisor,
hvem kan anmode om en undersøgelse, revisionsydelsen, former for revision samt
omfanget af revisionen.
Der er endvidere ligheder for alle 3 revisionsordninger vedrørende faglige krav til
revisionen og adgang til oplysninger (access).
45. Jeg fremhæver afslutningsvis særligt forskellene på revisors uafhængighed, revi-
sors overordnede pligter, rapportering og opfølgning på revisionen i de 3 behandlede
revisionsordninger. Revisorerne er i alle 3 ordninger uafhængige, men en række for-
hold, jf. statsrevisorernes spørgsmål, påvirker graden af uafhængighed.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionsordningerne for den statslige revision, der udfører revision af statslige, selvejende institutioner - en sammenligning
- 24 -
Det er min vurdering, at idealsituationen inden for det offentlige område er, at val-
get af revisor bestemmes af andre end de reviderede. Dette gælder alene for Rigsrevi-
sionen og for Revisionsdirektoratet. Jeg vurderer endvidere, at størst grad af uaf-
hængighed opnås, når revisor ikke er bundet af instrukser fra den reviderede og af af-
taler mellem revisor og den reviderede. Dette gælder alene for Rigsrevisionen og for
Revisionsdirektoratet. Jeg finder det understøttende for uafhængigheden i den statslige
revision, at der ikke er en økonomisk relation mellem revisor og den reviderede. Det er
der heller ikke mellem Revisionsdirektoratet og de reviderede. Endelig har det betyd-
ning for uafhængigheden, hvem der kan anmode om en undersøgelse. For så vidt angår
den statslige revision er det kun statsrevisorerne, der som et uafhængigt parlamenta-
risk, grundlovsfæstet organ kan anmode Rigsrevisionen om undersøgelser. I Køben-
havns Kommune kan alene revisionsudvalget anmode Revisionsdirektoratet om under-
søgelser.
46. Den statslige revision omfatter såvel ministeriernes administration som ministre-
nes opgavevaretagelse og ansvar i forbindelse hermed, hvorimod den kommunale re-
vision alene vedrører en vurdering af udførelsen af de politiske beslutninger og øvri-
ge administrative tiltag i forbindelse hermed. Den private revision i statslige, selv-
ejende institutioner fremgår af lovgivningen på området.
47. Rapportering og opfølgning på revisionen har betydning for revisionens gen-
nemslagskraft. Den statslige revision rapporterer de væsentligste resultater af den fi-
nansielle revision og resultaterne af et antal større undersøgelser til såvel ministerier-
ne som til statsrevisorerne, som med deres eventuelle bemærkninger sender beretnin-
gerne mv. til Folketinget. Opfølgning herpå sker i Endelig betænkning over stats-
regnskabet, som sammen med Finansudvalgets betænkning og indstilling er beslut-
ningsgrundlag for Folketingets godkendelse af statsregnskabet.
I den statslige revisionsordning udgør statsrevisorerne en uafhængig myndighed,
der følger op på revisionssagerne over for de relevante ministre og Folketinget.
Kirsten Leth-Nissen
fg.