Statsrevisorerne 2004
11
Offentligt
1001759_0001.png
RIGSREVISIONEN
København, den 6. september 2004
RN SEKR03/04
Faktuelt notat til statsrevisorerne
om
Europa-Parlamentets beslutning om decharge for gennemførelsen af
Den Europæiske Unions budget for 2002
I. Indledning
1. Jeg vil hermed orientere statsrevisorerne om Europa-Parlamentets beslutning om
decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions budget for 2002.
II. Europa-Parlamentets beslutninger om decharge
2. Europa-Parlamentet traf sin afgørelse om decharge på baggrund af 6 betænknin-
ger fra Budgetkontroludvalget afgivet i marts og april 2004
1)
. De 6 betænkninger
blev præsenteret af de respektive ordførere på Europa-Parlamentets møde den 21.
april 2004. Det drejer sig om følgende betænkninger:
1. Betænkning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions almin-
delige budget – Kommissionen
1)
Budgetkontroludvalget stiller bl.a. på baggrund af Revisionsrettens årsberetning en række spørgs-
mål til Kommissionen og de øvrige institutioner om deres budgetgennemførelse for 2002 i et spør-
geskema. På baggrund af årsberetningen, svarerne på spørgeskemaerne og andre informationer ud-
arbejder Budgetkontroludvalget betænkningerne om de forskellige institutioner til Europa-Parla-
mentet med anbefaling af, om Europa-Parlamentet skal gives decharge eller ej. Dette skal kvalifice-
re Europa-Parlamentets beslutning om decharge. Budgetkontroludvalget udarbejder desuden et ud-
kast til decharge-resolution, som Europa-Parlamentet træffer beslutning om på deres møde.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 11: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Europa-Parlamentets beslutning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions budget for 2002
-2-
2. Betænkning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions almin-
delige budget – Europa-Parlamentet
3. Betænkning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions almin-
delige budget – øvrige sektioner: Rådet, Domstolen, Revisionsretten, Det Økono-
miske og Sociale Udvalg, Regionsudvalget og Ombudsmanden
4. Betænkning om decharge for Decentraliserede agenturer
5. Betænkning om decharge til Kommissionen for gennemførelsen af 6., 7. og 8. Eu-
ropæiske Udviklingsfond
6. Betænkning om decharge til Kommissionen for gennemførelsen af Det Europæi-
ske Kul- og Stålfællesskabs (EKSF) budget
Efter præsentationen og den efterfølgende debat blev Budgetkontroludvalgets forslag
til beslutninger om decharge vedtaget uden ændringer. Europa-Parlamentet fulgte der-
med Rådets henstillinger af 9. marts 2004 og gav decharge til alle dele af Den Europæ-
iske Unions budget for 2002.
3. Europa-Parlamentet fremsatte i tilknytning til beslutningen om decharge for 2002-
regnskabet en række bemærkninger af mere generel karakter. Jeg har valgt kort at re-
ferere nogle af de fremsatte bemærkninger i dette notat ud fra en betragtning om,
hvilke emner Europa-Parlamentet har fremhævet, og hvilke emner jeg allerede har
gjort rede for i mit faktuelle notat af 6. februar 2004, hvori jeg orienterede statsrevi-
sorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning, revisionserklæring og sær-
beretninger for regnskabsåret 2002.
4. I det følgende vil jeg kort beskrive bemærkningerne om Kommissionens admini-
stration for hvad angår problemerne med delt forvaltning, reformprocessen i Kommis-
sionen og konsekvenserne af udvidelsen. Derudover vil jeg komme ind på bemærknin-
gerne om Revisionsrettens arbejde og bemærkningerne, hvori Danmark er nævnt.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 11: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Europa-Parlamentets beslutning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions budget for 2002
1001759_0003.png
-3-
III. Bemærkninger om Kommissionens administration
Problemer med delt forvaltning mellem Kommissionen og medlemsstaterne
5. Revisionsretten har siden 1994 påpeget, at de underliggende transaktioner ofte er
behæftet med fejl, navnlig ved betalinger foretaget i medlemsstaterne på de områder,
hvor der er delt forvaltning. De 2 største udgiftsområder i budgettet, landbrug og
strukturfondene, er underlagt delt forvaltning. Forvaltningen på disse 2 områder fore-
går på mange forskellige niveauer, hvilket øger kompleksiteten. Europa-Parlamentet
beklager, at situationen for 2002 ikke er forskellig fra tidligere regnskabsår.
6. På landbrugsområdet har de attesterende organer
2)
taget forbehold over for udgif-
ter på 300 mio. euro på grund af problemer i forbindelse med de udbetalende organer
i medlemsstaterne. Det har vist sig, at der opstår færre fejl ved de midler, der betales
til fx markafgrøder, hvor det integrerede forvaltnings- og kontrolsystem (IFKS) an-
vendes. Det er imidlertid kun 58 % af betalingerne, der er dækket af IFKS, og det er
kun 14 medlemsstater, der har indført IFKS fuldt ud.
Europa-Parlamentet mener, at der bør indføres sanktioner i form af fratagelse af
retten til landbrugsstøtte i de medlemsstater, der ikke anvender IFKS.
7. Europa-Parlamentet understreger, at selvom Kommissionen på områder med delt
forvaltning overdrager budgetgennemførelsesopgaver til medlemsstaterne, så har
Kommissionen stadig det endelige ansvar for budgetgennemførslen.
8. Europa-Parlamentet anbefaler, at der skabes mere koordination, samarbejde og
dialog mellem de organer, der deltager i budgetgennemførelsen. Desuden anbefaler
Europa-Parlamentet, at overvågnings- og kontrolbestemmelserne (herunder IFKS)
gennemføres fuldstændigt, og Europa-Parlamentet understeger, at eftergivenhed fra
Kommissionens side på dette område kan medføre en udhulning af dens position på
områder med delt forvaltning.
2)
Privat revisionsfirma der udpeges af myndighederne i medlemsstaterne. I Danmark har Fødevare-
ministeriets departement udpeget Ernst & Young til attesterende organ.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 11: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Europa-Parlamentets beslutning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions budget for 2002
-4-
Problemer med gennemførelsen af reformen af Kommissionen
9. Europa-Parlamentet mener, at Kommissionens annoncerede administrative refor-
mer kun var ren facade, og at der ikke er mange konkrete fremskridt. Europa-Parla-
mentet bemærker, at de opnåede fremskridt med gennemførslen af de forskellige refor-
mer er af forskelligt omfang, og konstaterer, at der på trods af disse fremskridt stadig er
forsinkelser og problemer. Europa-Parlamentet finder, at problemerne navnlig drejer
sig om de menneskelige ressourcer og iværksættelsen af de 24 kontrolstandarder.
De 24 kontrolstandarder er standarder for intern kontrol, der skal anvendes i de in-
terne kontrolsystemer i Kommissionens generaldirektorater. Standarderne skal sikre,
at de underliggende transaktioner er lovlige og formelt rigtige. Europa-Parlamentet
har konstateret, at Kommissionen endnu ikke anvender de 24 kontrolstandarder i
fuldt omfang.
Europa-Parlamentet forventer, at udviklingen af de menneskelige ressourcer og de
24 kontrolstandarder fra nu af vil fremgå af de årlige aktivitetsrapporter.
Konsekvenser af udvidelsen
10. Udvidelsen fra 15 til 25 medlemsstater skærper kravene til Kommissionens øko-
nomiske forvaltning. Europa-Parlamentet henleder opmærksomheden på, at udvidel-
sen vil lægge pres på de økonomiske ressourcer, gøre allerede komplicerede beslut-
ningsprocedurer endnu mere komplicerede og dermed stille større krav til den økono-
miske forvaltning. Europa-Parlamentet finder, at Kommissionen og medlemsstaterne
bør benytte lejligheden til at indlede en proces, hvis mål bør være at øge gennemsku-
eligheden i den økonomiske forvaltning for dermed at styrke offentlighedens tillid til
den europæiske forvaltning.
11. Europa-Parlamentet opfordrer de øverste nationale revisionsorganer (rigsrevisio-
nerne) til aktivt at deltage i denne proces ved at vedtage en specifik politik for revisi-
on af EU-midlernes anvendelse og udarbejde en årsrapport om forvaltningen og an-
vendelsen af EU-midler i de respektive lande og til at sende denne rapport til de en-
kelte regeringer og parlamenter, de øvrige medlemsstaters regeringer, parlamenter og
revisionsinstitutioner samt Kommissionen og Europa-Parlamentet.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 11: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Europa-Parlamentets beslutning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions budget for 2002
-5-
Rigsrevisionen deltager p.t. i en arbejdsgruppe under EU-Kontaktkomitéen, der
netop arbejder med at fremme rapporteringen om EU-forhold til de nationale parla-
menter og myndigheder, svarende til mine årlige notater om Revisionsrettens årsbe-
retning og decharge. Jeg skal for god ordens skyld fastslå, at det efter gældende reg-
ler ikke tilkommer hverken Europa-Parlamentet, Revisionsretten eller Kommissionen
at stille krav til, hvilke emner Rigsrevisionen rapporterer om, eller hvordan Rigsrevi-
sionen rapporterer.
12. Europa-Parlamentet finder det nødvendigt både at øge antallet af revisioner af
anvendelsen af EU-midler og at effektivisere revisionen og henstiller til alle involve-
rede parter om at medvirke ved:
Kontrolorganerne indfører fælles revisionsstandarder i nuværende og kommende
medlemslande
De øverste nationale revisionsorganer i nuværende og kommende medlemslande
indfører mekanismer, der gør det muligt at udføre samme revisionsarbejde, som
Den Europæiske Revisionsret udfører på fællesskabsplan
De øverste nationale revisionsorganer fremmer deres indbyrdes samarbejdet.
Jeg er meget enig i Europa-Parlamentets holdning til samarbejde mellem EU’s rigs-
revisioner. EU-rigsrevisionerne har allerede et tæt samarbejde. Rigsrevisionen delta-
ger aktivt i at forstærke og udbygge dette samarbejde. Det er min opfattelse, at EU-
rigsrevisionerne bør arbejde for at synliggøre resultaterne af samarbejdet, og jeg vil
medvirke hertil. Dertil kommer, at Rigsrevisionen deltager i udviklingen af fælles re-
visionsstandarder for hele INTOSAI, som også anvendes i alle EU medlemsstaterne.
IV. Bemærkninger om Revisionsrettens arbejde
13. Dechargeproceduren er en proces, der bl.a. har til formål at forbedre den økono-
miske forvaltning i EU. Europa-Parlamentet anvender bl.a. Revisionsrettens beret-
ninger til at træffe beslutning om decharge. Europa-Parlamentet glæder sig over, at
Revisionsretten i sit arbejde ikke blot medvirker til fejlretning, men også til at udvik-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 11: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Europa-Parlamentets beslutning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions budget for 2002
-6-
le og forbedre forvaltningen af EU ved at identificere løsninger, der vil kunne medfø-
re forbedringer.
14. Europa-Parlamentet ønsker med reference til finansforordningens art. 143, stk. 3
og 4, at Revisionsretten tilretter årsberetningens struktur, så den indeholder et afsnit
for hver institution. Dette vil gøre Europa-Parlamentets dechargearbejde lettere. Re-
visionsretten har meddelt Europa-Parlamentet, at den vil imødekomme dette ønske.
15. Europa-Parlamentet har noteret sig, at Revisionsretten som led i udvidelsen fra
15 til 25 medlemsstater har lagt en større del af sit arbejde ud til revisionsgrupperne.
16. Revisionsrettens revisionserklæring om regnskabet (DAS’en, forkortelse af ”la
déclaration d’assurance”) er frem for alt baseret på stikprøvekontrol. Europa-Parla-
mentet finder derfor, at DAS’en ikke er et instrument, der målrettet kan bruges til op-
klaring af bedragerisager mv. DAS’en er et redskab til at give en samlet vurdering af
de reviderede institutioners økonomiske forvaltning. Europa-Parlamentet ønsker, at
Revisionsretten sikrer, at DAS’en og de vurderinger, der bliver foretaget ud fra
DAS’en, er baseret på de nyeste internationale regnskabsmetoder og -principper.
V. Bemærkninger hvori Danmark nævnes
17. Danmark deltager i et pilotprojekt på strukturfondsområdet. Projektet handler
om samarbejdet mellem Kommissionen og medlemsstaternes kontrolorganer. Samar-
bejdet foregår som en ”tillidsaftale” mellem Kommissionen og kontrolorganet i med-
lemsstaten. Pilotprojektet i Danmark omhandler Regionalfonden, og tillidsaftalen er
indgået mellem Erhvervs- og Byggestyrelsens controller og Kommissionen. Europa-
Parlamentet glæder sig over grundtanken bag tillidsaftalerne, som indtil videre er på-
begyndt som pilotprojekter i Østrig og Danmark. Europa-Parlamentet henstiller til, at
alle øvrige medlemsstater følge disse 2 landes eksempler.
18. Europa-Parlamentet har konstateret, at støtteordningen til ”ugunstigt stillede om-
råder” (omfatter fx bjergområder og områder med særlige ulemper i forhold til dyrk-
ning af områderne) ikke er blevet evalueret siden 1975, da den blev etableret. Euro-
pa-Parlamentet anfører, at kriterierne for, hvad der er ugunstigt stillede områder, kan
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2004 nr. 11: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Europa-Parlamentets beslutning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions budget for 2002
-7-
tilpasses. Europa-Parlamentet mener, at det er et problem, at det tilsyneladende er
vanskeligt for Kommissionen at gøre fællesskabernes interesser gældende over for de
nationale interesser, og er betænkelig ved klassificeringen af de ugunstigt stillede
områder. Som det er nu, er ca. 56 % af EU’s disponible landbrugsareal klassificeret
som ugunstigt stillede områder. Denne procentvise andel varierer fra 1 % i Danmark
til 98 % i Luxembourg. Europa-Parlamentet er af den holdning, at støtteordningen
bør evalueres og opstrammes.
VI. Afslutning
19. Afslutningsvis kan jeg konstatere, at Europa-Parlamentet har givet decharge for
gennemførelsen af Den Europæiske Unions budget for 2002.
Henrik Otbo