Miljø- og Planlægningsudvalget 2004-05 (1. samling)
SB 8 3
Offentligt
1087472_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om Helsinki-konventionens
bestemmelser om forurening af
havmiljøet
Marts
2012
Statsrevisorerne beretning SB8/2004 - Bilag 3: Rigsrevisors fortsatte notat af 28. februar 2012
1087472_0002.png
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om Helsinki-konventionens bestemmelser om forurening af
havmiljøet (beretning nr. 8/04)
28. februar 2012
RN A501/12
1. Dette notat følger op på sagen om Helsinki-konventionens bestemmelser om forurening
af havmiljøet, som jeg indledte med en beretning i 2005. Notatet handler om Forsvarsmini-
steriets undersøgelse af flyovervågningen og initiativer til effektiv overvågning af havmiljøet.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Notatet indeholder følgende konklusion:
Forsvarsministeriet har fra 2008 og frem til 2011 foretaget en undersøgelse af, hvor-
dan en ny tilrettelæggelse og gennemførelse af havmiljøflyvningerne i Danmark kun-
ne gøre den flybaserede overvågning af havmiljøet mere effektiv. Undersøgelsen er
afsluttet med en evaluering, der har resulteret i, at forsvaret siden juni 2011 har flø-
jet efter et nyt flyvescenarie, som ministeriet har oplyst lever op til forpligtelserne i
Helsinki-konventionen.
Jeg finder Forsvarsministeriets initiativer på området tilfredsstillende på trods af et
langt forløb med at undersøge, hvordan ministeriet kan effektivisere området, og af-
slutter derfor beretningssagen med denne opfølgning.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Jeg bygger min konklusion på følgende:
Forsvarsministeriet har med undersøgelsen, evalueringen og efterfølgende tilpas-
ninger taget initiativer til at effektivisere den flybaserede havmiljøovervågning. Det-
te har ifølge forsvaret bl.a. resulteret i en afflyvningsstrategi med et færre antal
flyvetimer, flere flyvninger ad ruter med høj opdagelsesrate og flere flyvninger i
vejrlig, der øger muligheden for opdagelser af ulovligt mineralsk olieudslip.
Forsvarsministeriet har dog oplyst, at det ikke har været muligt at realisere det ful-
de potentiale for effektiviseringer af den flybaserede havmiljøovervågning, som
blev identificeret af den eksterne konsulent, da det testede scenarie ikke fulgte
anbefalingerne i Helsinki-konventionen om bl.a. 2 flyvninger pr. uge over tæt tra-
fikerede områder i Østersøen.
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB8/2004 - Bilag 3: Rigsrevisors fortsatte notat af 28. februar 2012
1087472_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Jeg afgav i 2005 en beretning om Helsinki-konventionens bestemmelser om forurening
af havmiljøet. Beretningen handler om både Forsvarsministeriets og Miljøministeriets opga-
ver i relation til havmiljøet. Beretningen viste bl.a., at de danske myndigheders foranstalt-
ninger, som skal sikre et beredskab, der vil være i stand til effektivt at kunne bekæmpe en
forurening, bør udvikles yderligere.
Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at myndighedernes tilsyn, be-
redskab og kapacitet ikke fuldt ud var effektivt og koordineret. Til trods for at der var iværk-
sat en række udviklingsinitiativer, fandt Statsrevisorerne, at der var behov for yderligere ini-
tiativer.
På baggrund af ministerredegørelserne afgav jeg i juli 2005 et notat i henhold til rigsrevisor-
lovens § 18, stk. 4, hvori jeg fremlagde mine planer for den videre opfølgning på beretningen.
Statsrevisorerne bad mig herefter om at redegøre for forsvarets flyovervågning af havmiljøet.
Jeg lovede, at jeg ville følge op på, om tilrettelæggelsen af flyovervågningen af havmiljøet
var effektiv, når Forsvarsministeriet havde gennemført en undersøgelse af området. Jeg har
fulgt sagen løbende og orienteret Statsrevisorerne i 2005, 2007, 2008 og 2010. I de 4 fore-
gående notater er de øvrige opfølgningspunkter løbende blevet afsluttet.
Forsvarets
havmiljø-
flyvninger
udføres
med flyvevåbnets 3
Challenger-fly, der ud
over at udføre miljø- og
farvandsovervågning
også anvendes til op-
gaver i Nordatlanten og
til internationale opera-
tioner.
Notaterne findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for finansåret 2004, s. 155-158
og for 2006, s. 25-29 og s. 31-34.
I mit seneste notat til Statsrevisorerne af 7. december 2010 lovede jeg, at jeg fortsat ville føl-
ge udviklingen på følgende punkt:
Forsvarsministeriets evaluering og fortsatte initiativer til effektiv overvågning af havmiljøet.
Dette notat indeholder min opfølgning på det nævnte punkt.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk.
Opfølgningen er baseret på møde med Forsvarsministeriet og gennemgang af materiale, der
dokumenterer ministeriets initiativer og resultater, bl.a. rapporter fra 2008 og 2011 udarbej-
det af eksterne konsulenter for Forsvarsministeriet om optimering af havmiljøflyvninger i dan-
ske farvande. Rigsrevisionen har også gennemgået og sammenlignet scenarierne for hav-
miljøflyvningerne før og efter de udarbejdede konsulentrapporter for at se, hvilke resultater
forsvaret har opnået ved at effektivisere området.
II. Resultaterne af Forsvarsministeriets undersøgelse af flyovervågningen og initia-
tiver til effektiv overvågning af havmiljøet
3. Statsrevisorerne kritiserede senest i deres bemærkninger til notatet fra 2008, at Forsvars-
ministeriets arbejde med at effektivisere flyovervågningen ikke var tilendebragt. Jeg bemær-
kede også i mit notat af 7. december 2010, at der var gået lang tid med forsvarets undersø-
gelse af den flybaserede havmiljøovervågning. Ministeriet oplyste dog, at processen ikke
kunne komprimeres yderligere, og at undersøgelsen dermed ikke kunne gennemføres hur-
tigere.
Danmark har tiltrådt 2
konventioner, der sæt-
ter rammebetingelser-
ne for flybaseret hav-
miljøovervågning. Det
er henholdsvis
Bonn-
aftalen,
som dækker
det internationale far-
vand i Nordsøen, Den
Engelske Kanal og far-
vandet omkring Irland,
og
Helsinki-konven-
tionen,
som dækker
Østersøen samt Ska-
gerrak op til en linje fra
Skagen til Gøteborg.
Statsrevisorerne beretning SB8/2004 - Bilag 3: Rigsrevisors fortsatte notat af 28. februar 2012
1087472_0004.png
3
4. Forsvarskommandoen har i 2008 og 2009 med støtte fra en privat konsulent gennemført
en analyse og vurdering af forsvarets tilrettelæggelse og gennemførelse af eksisterende hav-
miljøflyvninger. Analysen pegede på, at forsvaret skulle anvende en afflyvningsstrategi med
et nyt flyvescenarie, der var mere effektivt. Forsvarskommandoen gennemførte i perioden
1. januar - 31. december 2010 en forsøgsordning med det scenarie, som analysen anbefa-
lede.
Jeg lovede i mit notat af 7. december 2010, at jeg ville orientere Statsrevisorerne, når forsva-
ret havde evalueret resultaterne af det anbefalede scenarie.
5. Forsvarsministeriet har i maj 2011 fået evalueret det anbefalede scenarie for havmiljø-
flyovervågningen. Evalueringen er gennemført i et samarbejde mellem Forsvarskomman-
doen og det samme private konsulentfirma, der foretog den indledende analyse og vurde-
ring af forsvarets eksisterende havmiljøflyvninger.
Ministeriet har oplyst, at der efter evalueringen har været en justering af det afprøvede sce-
narie i forsøgsordningen. Ministeriet har oplyst, at årsagen er, at forsvaret havde opdaget,
at det afprøvede scenarie ikke i tilstrækkelig høj grad tog højde for Danmarks forpligtelser i
forhold til Helsinki-konventionens anbefalinger om bl.a. 2 flyvninger pr. uge over tæt trafike-
rede områder i Østersøen. Ministeriet har oplyst, at det dermed ikke har været muligt at rea-
lisere det fulde potentiale for effektiviseringer, som blev identificeret af den eksterne konsu-
lent, da det testede scenarie ikke levede op til anbefalingerne i Helsinki-konventionen. For-
svaret har siden juni 2011 fløjet efter det tilpassede scenarie.
Jeg finder, at Forsvarsministeriet burde have været opmærksom på de rammer, der var for
havmiljøflyvninger i Helsinki-konventionen, allerede da ministeriet igangsatte konsulentun-
dersøgelsen i 2008. Dermed kunne arbejdet med effektivisering af havmiljøflyvningerne ha-
ve været mere målrettet.
6. Rigsrevisionens gennemgang og sammenligning af flyvescenarier før 2008, det testede
scenarie i 2010, resultatet af evalueringen i 2011 og det valgte justerede scenarie i 2011
har vist, at forsvaret har reduceret antallet af havmiljøflyvninger fra ca. 130 til 100, mens
der samtidig er sket en mindre forøgelse af det antal sømil, der flyves.
7. Forsvarsministeriet har tidligere – i forbindelse med min opfølgning i sagen – oplyst, at op-
dagelsesraten for havmiljøflyene var størst om foråret og sommeren og i dagslys. Rigsre-
visionens sammenligning af de forskellige scenarier har vist, at det valgte scenarie har en
reduceret andel af flyvninger om foråret og sommeren og i dagslys sammenlignet med af-
flyvningsstrategien før konsulentundersøgelsen i 2008 og med scenariet, som var anbefa-
let i konsulentrapporten. Ministeriet har oplyst, at forsvaret – for at kunne leve op til Helsinki-
konventionen – med det justerede scenarie flyver lineært over året frem for at følge konsu-
lentens forslag til effektivisering.
8. Forsvarsministeriet har oplyst, at der er opnået følgende effektiviseringer med det valgte
justerede scenarie:
Der er en øget sandsynlighed for opdagelser på de valgte flyveruter, fordi flyvningerne
gennemføres mere intensivt ad ruter, hvor opdagelsesraten pr. sømil har været størst.
Der er sparet 50 flyvetimer og dermed driftsomkostninger, fordi der er sket en forøgelse
af flyvehastigheden fra 250 til 280 knob, hvilket betyder, at der flyves 450 timer i stedet
for 500 timer, som var forsvarets tidligere planlægningsgrundlag.
Der er et øget potentiale for opdagelse af olieudledning, fordi der i højere grad flyves i
vejrlig og på tidspunkter med større sigtbarhed, fx ved klart vejr.
1
sømil
= 1,852 km.
Knob
er antal sømil i
timen.
Statsrevisorerne beretning SB8/2004 - Bilag 3: Rigsrevisors fortsatte notat af 28. februar 2012
1087472_0005.png
4
9. Forsvarsministeriet har oplyst, at strategien for bekæmpelse af havmiljøforureningen har
haft en effekt, fordi det bekræftede antal ulovlige mineralolieudslip om året er faldet markant
gennem perioden 2005-2010. Havmiljøflyenes opdagelser har været på et nogenlunde kon-
stant niveau. Det betyder, at flyenes opdagelser i dag udgør en større andel af de samlede
udslip end tidligere. Olieudslip opdages af fly, satellitter, skibe og tilfældige iagttagere (inkl.
udenlandske havmiljøtjenester).
10. Forsvarsministeriet har oplyst, at der i 2011 blev fløjet 411 ud af 450 timer, da 2 fly blev
udsat for større materielskader henholdsvis i foråret og ved udgangen af året. Det betyder,
at forsvaret frem til december 2011 har overholdt de internationale aftaler, men ikke i decem-
ber 2011. Tyskland har dog støttet Danmark ved at overvåge dansk farvand, og Sverige har
tilbudt assistance, hvis der blev konstateret udslip.
11. Jeg finder, at Forsvarsministeriets gennemførte undersøgelse, evaluering og den efterføl-
gende ibrugtagning af den nye afflyvningsstrategi viser, at ministeriet har taget initiativer til
at effektivisere tilrettelæggelsen og gennemførelsen af havmiljøflyvningerne i Danmark, selv
om det har været med nogle års forsinkelse.
III.
Næste skridt i sagen
12. Da ovenstående var det eneste udestående punkt i sagen om Helsinki-konventionens
bestemmelser om forurening af havmiljøet, betragter jeg nu sagen som afsluttet.
Henrik Otbo