Statsrevisorerne 2002-03
SB 2 2
Offentligt
1090745_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om statsamternes
produktivitet og effektivitet
Oktober
2011
Statsrevisorerne beretning SB2/2002 - Bilag 2: Rigsrevisors fortsatte notat af 12. oktober 2011
1090745_0002.png
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om statsamternes produktivitet og effektivitet
(beretning nr. 2/02)
12. oktober 2011
RN A509/11
I.
Indledning
1. Jeg har siden 2003 fulgt Indenrigs- og Sundhedsministeriets initiativer for at nedbringe
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for de sociale nævn og beskæftigelsesankenævne-
ne til højst 13 uger. De 2 nævn er placeret i statsforvaltningerne – tidligere statsamterne –
der har hørt under Indenrigs- og Sundhedsministeriet, indtil de ved kongelig resolution af 3.
oktober 2011 blev overført til Økonomi- og Indenrigsministeriet. Sagsbehandlingstiden har i
flere af statsforvaltningerne gennem årene oversteget de 13 uger, der har været ministeriets
resultatmål for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid.
I mit notat til Statsrevisorerne af 2. marts 2010 konstaterede jeg, at udviklingen i statsforvalt-
ningernes gennemsnitlige sagsbehandlingstid samlet set ikke havde været tilfredsstillende,
og at sagsbehandlingstiden i én af de 5 statsforvaltninger var på et helt utilfredsstillende ni-
veau. Ministeriet fastsatte i 2009 midlertidige individuelle resultatkrav på 15-20 uger for 2 af
statsforvaltningerne.
Jeg tilkendegav i notatet, at jeg var enig med ministeriet i, at det var afgørende at sætte am-
bitiøse, men realistiske resultatkrav, og at det derfor kunne være nødvendigt med individu-
elle resultatkrav i en kortere periode, hvis de oprindelige resultatkrav var åbenlyst uopnåe-
lige. Jeg bemærkede dog samtidig, at det ikke var god borgerservice, hvis sagsbehand-
lingstiderne i nogle dele af landet var markant længere end i andre dele af landet. Jeg fandt
derfor, at ministeriet måtte prioritere, at der hurtigst muligt kunne arbejdes efter fælles lave
resultatkrav til sagsbehandlingstiden i alle statsforvaltninger.
2. Da Indenrigs- og Sundhedsministeriets resultatkrav fortsat ville være individuelle frem til
primo 2012, og der derfor var uens og i visse statsforvaltninger lange sagsbehandlingstider,
lovede jeg i mit notat til Statsrevisorerne af 2. marts 2010, at jeg ville følge:
resultatkrav til sagsbehandlingstiderne på nævnsområdet
udviklingen i sagsbehandlingstiderne på området.
Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2008, s. 345-352.
Statsrevisorerne fandt, at de gennemsnitlige sagsbehandlingstider var for lange i nogle af de
sociale nævn og i nogle af beskæftigelsesankenævnene. Statsrevisorerne fandt videre, at
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Statsforvaltningen Midtjylland var helt utilfredsstil-
lende lang.
Statsrevisorerne beretning SB2/2002 - Bilag 2: Rigsrevisors fortsatte notat af 12. oktober 2011
1090745_0003.png
2
Derfor fandt Statsrevisorerne, at ministeriet burde følge initiativerne til at nedbringe sags-
behandlingstiderne og sikre, at sagsbehandlingstiderne blev nedbragt til et fælles lavt ni-
veau, så der blev sikret god borgerservice i hele landet.
3. Rigsrevisionen har som led i opfølgningen modtaget data om statsforvaltningernes sags-
behandlingstider og redegørelser fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet samt afholdt møde
med ministeriet.
4. I notatet redegøres for statsforvaltningernes resultatkrav til sagsbehandlingstiderne på
nævnsområdet, udviklingen i sagsbehandlingstiderne, herunder udviklingen i antal verse-
rende sager pr. årsværk, og igangsatte initiativer til nedbringelse af sagsbehandlingstiderne.
II.
Resultatkrav til sagsbehandlingstiderne på nævnsområdet
5. Hver statsforvaltning har både et socialt nævn og et beskæftigelsesankenævn. Disse
nævn behandler klager over kommunernes afgørelser inden for det sociale område og be-
skæftigelsesområdet.
6. Indenrigs- og Sundhedsministeriet indgår hvert år resultatkontrakter med de enkelte stats-
forvaltninger. Resultatkontrakterne indeholder krav om gennemsnitlige sagsbehandlingsti-
der for de sociale nævn og beskæftigelsesankenævnene. Resultatkravene fastsættes ad-
ministrativt, da lovgivningen på nævnsområdet ikke indeholder bestemmelser om sagsbe-
handlingstidernes længde. Ministeriet har oplyst, at resultatkravene til sagsbehandlingstider-
ne i perioden 2003-2008 var fastsat til 13 uger for alle statsforvaltninger. I 2009 var resultat-
kravene til sagsbehandlingstiderne 13 uger i 3 af statsforvaltningerne, mens der blev aftalt
individuelle resultatkrav på 15 uger for Statsforvaltningen Sjælland og 20 uger for Statsfor-
valtningen Midtjylland.
Frem til 2010 var der ét samlet resultatmål for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for
de 2 nævn. Siden 2010 er der udarbejdet resultatmål for de 2 nævn separat, så udviklingen
kan følges på hvert nævns område.
7. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har oplyst, at det langsigtede mål er, at alle statsfor-
valtninger har en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 13 uger. Resultatkravene på nævns-
området er i resultatkontrakterne for 2010 og 2011 opstillet pr. kvartal og ikke pr. år. Det gi-
ver mulighed for at skærpe resultatkravene gradvist for 2 af statsforvaltningerne for at op-
nå en nedbringelse af sagsbehandlingstiden. Den gradvise skærpelse af resultatkravene
tager bl.a. højde for bunkeafvikling, dvs. nedbringelse af antallet af verserende sager, der
har været længe under behandling i nævnene.
Nævnsområdet er opprioriteret i statsforvaltningernes resultatkontrakter for 2010 og 2011.
Det betyder, at antallet af krav på nævnsområdet og betydningen af kravene for opfyldelse
af resultatkontrakterne er øget i forhold til tidligere år. Ministeriet har desuden udarbejdet
en beregningsmetode for den årlige målopfyldelse, der skal give et klarere incitament til at
overholde de kvartalsvise resultatkrav. Der er endvidere opstillet mål for, hvor stor en an-
del af de verserende sager der må være ældre end 4 måneder. Resultatkontrakterne for
2010 og 2011 indeholder derfor et skærpet incitament til at bringe nævnsområdet i stabil
drift.
8. Hovedparten af statsforvaltningerne har et resultatkrav på 13 uger, men der er fortsat af-
talt individuelle krav for enkelte statsforvaltninger. Resultatkravene i 2010 og 2011 for stats-
forvaltningerne Hovedstaden og Sjælland er på 13 uger for både de sociale nævn og beskæf-
tigelsesankenævnene. For Statsforvaltningen Syddanmark er resultatkravene for beskæf-
tigelsesankenævnet ligeledes på 13 uger i 2010 og i 2011, men for det sociale nævn er re-
sultatkravene på henholdsvis 18 uger og 17 uger i 1. og 2. kvartal 2010 og på 13 uger i res-
ten af 2010 og i 2011.
Statsrevisorerne beretning SB2/2002 - Bilag 2: Rigsrevisors fortsatte notat af 12. oktober 2011
1090745_0004.png
3
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har oplyst, at der for statsforvaltningerne Midtjylland og
Nordjylland er udarbejdet individuelle resultatkrav til sagsbehandlingstider med udgangs-
punkt i den aktuelle situation i den enkelte statsforvaltning. Resultatkrav til sagsbehandlings-
tiderne indgår også som et mål i direktørkontrakterne for 2011 for de 2 statsforvaltninger.
Statsforvaltningerne Midtjylland og Nordjylland har ikke i løbet af 2010 nedbragt de gennem-
snitlige sagsbehandlingstider på nævnsområdet som forventet i resultatkontrakten for 2010.
Udgangspunktet for opstilling af resultatkrav for 2011 er derved anderledes end tidligere
antaget, og derfor er resultatkravene for disse 2 statsforvaltninger mindre stramme i forhold
til resultatkontrakten for 2010.
9. Resultatkravene for statsforvaltningerne for de sociale nævn og beskæftigelsesankenæv-
nene i statsforvaltningerne Midtjylland og Nordjylland for 2010 og 2011 fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Resultatkrav for gennemsnitlige sagsbehandlingstider for statsforvaltningerne Midtjylland og Nordjylland for
de sociale nævn og beskæftigelsesankenævnene pr. kvartal i 2010 og 2011
(Antal uger)
2010
Statsforvaltning
Sociale nævn
Midtjylland
Nordjylland
Beskæftigelsesankenævn
Midtjylland
Nordjylland
28
26
28
25
25
23
23
20
32
24
30
24
28
16
20
13
26
26
26
26
23
24
21
21
28
24
27
24
21
16
16
13
1. kvt.
2. kvt.
3. kvt.
4. kvt.
1. kvt.
2011
2. kvt.
3. kvt.
4. kvt.
Kilde: Indenrigs- og Sundhedsministeriets brev til Rigsrevisionen af 28. marts 2011.
Tabel 1 viser, at resultatkravene for statsforvaltningerne Midtjylland og Nordjylland blev
skærpet fra 1. kvartal til 4. kvartal 2010 for begge nævn. Således var resultatkravene for
de sociale nævn i begge statsforvaltninger på 26 uger i 1. kvartal 2010 og på 21 uger i 4.
kvartal 2010. For beskæftigelsesankenævnet i Statsforvaltningen Midtjylland blev resultat-
kravet skærpet fra 28 uger i 1. kvartal 2010 til 23 uger i 4. kvartal 2010 og for Statsforvalt-
ningen Nordjylland fra 26 uger i 1. kvartal 2010 til 20 uger i 4. kvartal 2010. Da sagsbe-
handlingstiderne imidlertid ikke faldt i 2010, er resultatkravene for både de sociale nævn
og beskæftigelsesankenævnene i begge statsforvaltninger sat højere i 1. kvartal 2011
end i 4. kvartal 2010. I 2011 bliver resultatkravene også skærpet fra 1. kvartal til 4. kvartal
for begge nævn i begge statsforvaltninger, men kun for Statsforvaltningen Nordjylland er
resultatkravene på 13 uger i 4. kvartal 2011. Resultatkravene for Statsforvaltningen Midt-
jylland ligger på over 13 uger ved udgangen af 2011 for begge nævn.
10. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har oplyst, at ministeriet forventer, at alle statsfor-
valtninger kan imødekomme en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 13 uger i 2. kvartal
2012.
11. Jeg finder fortsat, at de fastsatte resultatkrav skal være både ambitiøse og realistiske.
Jeg finder det derfor tilfredsstillende, at Indenrigs og Sundhedsministeriet i resultatkontrak-
terne har prioriteret området, så antallet af krav og betydningen af kravene for opfyldelse
af resultatkontrakterne er øget. Jeg finder det ligeledes tilfredsstillende, at det kun i en kor-
tere periode anses for nødvendigt med individuelle resultatkrav for enkelte statsforvaltnin-
ger, men finder dog, at der nu er behov for, at et fælles resultatkrav på 13 uger nås i 2. kvar-
tal 2012.
Statsrevisorerne beretning SB2/2002 - Bilag 2: Rigsrevisors fortsatte notat af 12. oktober 2011
1090745_0005.png
4
Jeg konstaterer dog, at det på grund af manglende nedbringelse af sagsbehandlingstider-
ne i 2010 har været nødvendigt at ændre resultatkravene for statsforvaltningerne Midtjyl-
land og Nordjylland, så resultatkravene i 2011 er højere end ved udgangen af 2010.
Jeg vil følge ministeriets arbejde med at opnå ens lave resultatkrav til sagsbehandlingsti-
derne på nævnsområdet for hele landet.
III. Gennemsnitlig sagsbehandlingstid i de sociale nævn og beskæftigelsesanke-
nævnene
Sagsbehandlingstiderne på nævnsområdet
12. Jeg har bedt Indenrigs- og Sundhedsministeriet om at redegøre for udviklingen i den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid for statsforvaltningernes sociale nævn og beskæftigel-
sesankenævn.
De gennemsnitlige sagsbehandlingstider for de sociale nævn i 2009, 2010 og i 1. og 2. kvar-
tal 2011 fremgår af tabel 2.
Tabel 2. Statsforvaltningernes gennemsnitlige sagsbehandlingstider for de sociale
nævn i 2009, 2010 og i 1. og 2. kvartal 2011
(Antal uger)
2009
Statsforvaltning
Hele landet
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
15,60
12,20
8,70
18,50
25,90
12,80
17,05
11,90
7,80
14,20
27,46
23,90
2010
2011
1. kvt.
17,20
11,90
9,00
15,00
26,00
24,00
2011
2. kvt.
17,35
14,20
10,10
14,20
24,40
23,80
Kilde: Tallene for 2009 er også oplyst i mit notat til Statsrevisorerne af 2. marts 2010. Tallene
for 2010 og 2011 er fra Indenrigs- og Sundhedsministeriets breve til Rigsrevisionen af
22. juni 2011, 27. juni 2011 og 22. august 2011. Den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid for hele landet er beregnet som et uvægtet gennemsnit af de gennemsnitlige sags-
behandlingstider i de enkelte statsforvaltninger.
Tabel 2 viser, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for de sociale nævn for hele landet
steg fra 15,6 uger i 2009 til 17,05 uger i 2010 og til 17,35 uger i 2. kvartal 2011. Tabellen
viser videre, at der fortsat er en betydelig variation i sagsbehandlingstiderne mellem de 5
statsforvaltninger. Alle statsforvaltninger – bortset fra Statsforvaltningen Syddanmark – lå
i 1. kvartal 2011 under deres individuelle resultatkrav til sagsbehandlingstider. I 2. kvartal
2011 lå statsforvaltningerne Hovedstaden og Syddanmark over resultatkravene på 13 uger,
mens de øvrige statsforvaltninger holdt sig inden for de individuelle krav til sagsbehandlings-
tider. Statsforvaltningerne Midtjylland og Nordjylland har således fra 2010 til 2011 nedbragt
sagsbehandlingstiderne, så de i 2. kvartal 2011 ligger inden for de individuelle resultatkrav
til sagsbehandlingstider.
Statsrevisorerne beretning SB2/2002 - Bilag 2: Rigsrevisors fortsatte notat af 12. oktober 2011
1090745_0006.png
5
13. De gennemsnitlige sagsbehandlingstider for beskæftigelsesankenævnene i 2009, 2010
og i 1. og 2. kvartal 2011 fremgår af tabel 3.
Tabel 3. Statsforvaltningernes gennemsnitlige sagsbehandlingstider for beskæftigel-
sesankenævnene i 2009, 2010 og i 1. og 2. kvartal 2011
(Antal uger)
2009
Statsforvaltning
Hele landet
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
16,70
14,50
13,30
13,60
28,60
13,40
18,03
12,00
9,00
10,70
34,37
24,10
2010
2011
1. kvt.
15,20
11,40
8,00
11,00
25,00
21,00
2011
2. kvt.
16,43
12,80
10,30
14,60
23,40
21,00
Kilde: Tallene for 2009 er også oplyst i mit notat til Statsrevisorerne af 2. marts 2010. Talle-
ne for 2010 og 2011 er fra Indenrigs- og Sundhedsministeriets breve til Rigsrevisionen
af 22. juni 2011, 27. juni 2011 og 22. august 2011. Den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid for hele landet er beregnet som et uvægtet gennemsnit af de gennemsnitlige
sagsbehandlingstider i de enkelte statsforvaltninger.
Tabel 3 viser, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for beskæftigelsesankenævnene
for hele landet steg fra 16,7 uger i 2009 til 18,03 uger i 2010, men var nedbragt til 16,43 uger
i 2. kvartal 2011. Tabellen viser videre, at der fortsat er stor variation i sagsbehandlingstider-
ne mellem de forskellige statsforvaltninger. Således havde især Statsforvaltningen Midtjyl-
land, men også Statsforvaltningen Nordjylland i 2010 lange sagsbehandlingstider, der lå
over de individuelle resultatkrav til sagsbehandlingstider, mens de 3 øvrige statsforvaltnin-
ger holdt sig inden for resultatkravene til sagsbehandlingstider.
Tabellen viser desuden, at alle statsforvaltninger lå under deres individuelle resultatkrav i 1.
kvartal 2011. I 2. kvartal 2011 lå Statsforvaltningen Syddanmark over resultatkravene, mens
alle de øvrige statsforvaltninger lå under de individelle resultatkrav til gennemsnitlige sags-
behandlingstider.
14. Jeg konstaterer, at de gennemsnitlige sagsbehandlingstider for de sociale nævn faldt i
2010 og lå under resultatkravene i statsforvaltningerne Hovedstaden og Sjælland, hvorimod
sagsbehandlingstiderne i statsforvaltningerne Syddanmark, Midtjylland og Nordjylland ikke
overholdt resultatkravene i 2010. I 2. kvartal 2011 lå statsforvaltningerne Hovedstaden og
Syddanmark over resultatkravene, mens de øvrige statsforvaltninger holdt sig inden for de
individuelle resultatkrav.
Jeg konstaterer videre, at sagsbehandlingstiderne for beskæftigelsesankenævnene faldt i
2010 og lå under resultatkravene i statsforvaltningerne Hovedstaden, Sjælland og Syddan-
mark, hvorimod de i statsforvaltningerne Midtjylland og Nordjylland lå over resultatkravene.
I Statsforvaltningen Nordjylland steg sagsbehandlingstiderne markant i både det sociale
nævn og beskæftigelsesankenævnet i 2010, men var i både 1. og 2. kvartal 2011 nedbragt
til under de individuelle resultatkrav. Sagsbehandlingstiderne i beskæftigelsesankenævnet
i Statsforvaltningen Syddanmark lå derimod lidt over resultatkravet i 2. kvartal 2011.
Statsrevisorerne beretning SB2/2002 - Bilag 2: Rigsrevisors fortsatte notat af 12. oktober 2011
1090745_0007.png
6
Jeg finder det tilfredsstillende, at statsforvaltningerne Hovedstaden og Sjælland i 2010 for-
måede at nedbringe de gennemsnitlige sagsbehandlingstider for beskæftigelsesankenæv-
nene til under resultatkravet på 13 uger. Jeg finder det ligeledes tilfredsstillende, at sags-
behandlingstiderne i statsforvaltningerne Midtjylland og Nordjylland i 1. og 2. kvartal 2011
var nedbragt til under de individuelle resultatkrav. Der er dog fortsat stor variation i sagsbe-
handlingstiderne mellem de enkelte statsforvaltninger.
Jeg finder, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet fortsat bør følge området tæt, så sagsbe-
handlingstiderne nedbringes til et fælles lavt niveau i alle statsforvaltninger i 1. halvdel af
2012, og så der sikres god borgerservice i hele landet.
Jeg vil fortsat følge udviklingen i de gennemsnitlige sagsbehandlingstider.
Antallet af verserende sager pr. årsværk
15. Rigsrevisionen har undersøgt antallet af verserende sager i de enkelte statsforvaltnin-
ger set i forhold til antallet af årsværk i forvaltningerne.
Antallet af verserende sager pr. årsværk i de 5 statsforvaltninger for hvert kvartal i 2010 og
1. kvartal 2011 fordelt på de sociale nævn og beskæftigelsesankenævnene fremgår af ta-
bel 4.
Tabel 4. Verserende sager pr. årsværk i de sociale nævn og beskæftigelsesankenævnene for hvert kvartal i 2010 og
1. kvartal 2011
(Antal pr. årsværk)
De sociale nævn
2010
Statsforvaltning
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
1. kvt.
62,7
60,1
51,3
148,6
112,8
2. kvt.
62,6
52,6
55,1
139,1
82,2
3. kvt.
69,4
52,9
63,6
152,4
103,7
4. kvt.
67,3
58,5
74,1
118,4
109,3
2011
1. kvt.
94,4
63,5
74,0
106,4
132,9
1. kvt.
44,5
49,4
39,3
113,7
106,3
Beskæftigelsesankenævn
2010
2. kvt.
59,6
37,3
43,1
106,2
109,7
3. kvt.
51,6
38,3
48,9
104,3
95,8
4. kvt.
43,3
35,6
49,9
89,5
78,4
2011
1. kvt.
57,6
73,2
56,9
75,5
63,1
Kilde: Indenrigs- og Sundhedsministeriets breve til Rigsrevisionen af 28. marts 2011, 7. april 2011 og 22. august 2011 vedrø-
rende tidsforbrug til sagsbehandling samt antal verserende sager. Rigsrevisionens beregning af verserende sager pr.
årsværk.
Tabel 4 viser, at antallet af verserende sager pr. årsværk i 2010 lå på ca. 40 til ca. 70 for
statsforvaltningerne Hovedstaden, Sjælland og Syddanmark og på ca. 80 til ca. 150 for
statsforvaltningerne Midtjylland og Nordjylland. Der er således stor variation i antallet af
verserende sager pr. årsværk mellem på den ene side de 3 statsforvaltninger, der i 2010
opfyldte resultatkravene, og på den anden side de 2 statsforvaltninger, Midtjylland og Nord-
jylland, der ikke opfyldte resultatkravene i 2010.
Begge nævn i Statsforvaltningen Midtjylland og beskæftigelsesankenævnet i Statsforvaltnin-
gen Nordjylland fortsatte nedgangen i antal verserende sager pr. årsværk i 1. kvartal 2011,
hvor begge statsforvaltninger opfyldte deres individuelle resultatkrav. For det sociale nævn
i Statsforvaltningen Syddanmark, der i 1. kvartal 2011 ikke opfyldte resultatkravet, er der der-
imod ingen ændring i antallet af verserende sager pr. årsværk. Begge nævn i statsforvalt-
ningerne Hovedstaden og Sjælland har oplevet stigninger i antal verserende sager pr. års-
værk i 1. kvartal 2011, men overholdt deres resultatkrav i dette kvartal.
Statsrevisorerne beretning SB2/2002 - Bilag 2: Rigsrevisors fortsatte notat af 12. oktober 2011
1090745_0008.png
7
16. Jeg konstaterer, at antallet af verserende sager pr. årsværk i statsforvaltningerne Midt-
jylland og Nordjylland var markant højere i 2010 end i de statsforvaltninger, der i 2010 over-
holdt resultatkravene om gennemsnitlige sagsbehandlingstider på 13 uger. Antallet af verse-
rende sager pr. årsværk var dog generelt faldende i de 2 statsforvaltninger, og dette fald
er fortsat i 1. kvartal 2011, bortset fra det sociale nævn i Statsforvaltningen Nordjylland, hvor
der er sket en stigning.
Igangsatte initiativer til nedbringelse af sagsbehandlingstiderne
17. Jeg har bedt Indenrigs- og Sundhedsministeriet om at redegøre for initiativer igangsat
for at nedbringe den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for statsforvaltningernes sociale
nævn og beskæftigelsesankenævn.
18. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har oplyst, at der på nævnsområdet er igangsat en
række fælles og en række individuelle initiativer i statsforvaltningerne. Alle statsforvaltnin-
ger har i løbet af 2010 arbejdet med at udvikle fælles sagsgange og fælles standardskrivel-
ser på nævnsområdet med baggrund i best practice. De nye sagsgange er i perioden okto-
ber 2010 – februar 2011 implementeret i alle statsforvaltninger. Afhængigt af hver enkelt
statsforvaltnings udgangspunkt forventes tiltagene til standardisering af sagsgangene at bi-
drage til at forbedre produktionen fremadrettet.
19. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har videre oplyst, at statsforvaltningerne Syddanmark,
Midtjylland og Nordjylland foruden ovenstående fælles initiativer har iværksat individuelle
initiativer, idet disse statsforvaltninger i 2010 havde gennemsnitlige sagsbehandlingstider
på over 13 uger.
Statsforvaltningen Syddanmark iværksatte i løbet af 2010 et merarbejdsprojekt for det so-
ciale nævn, der medførte forbedringer af den gennemsnitlige sagsbehandlingstid. Resultat-
kravene for 2011 er på denne baggrund fastsat til 13 uger.
Statsforvaltningen Midtjylland har i 4. kvartal 2010 gennemført et merarbejdsprojekt med
henblik på bunkeafvikling, hvorved produktionen er øget. Statsforvaltningen Midtjylland har
desuden fået en specifik hjemmel til at overføre 800 nævnssager til sagsbehandling i Stats-
forvaltningen Hovedstaden i 2011. Endelig har Statsforvaltningen Midtjylland i 2011 iværksat
endnu et merarbejdsprojekt med henblik på bunkeafvikling. På baggrund af ovenstående
forventes en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 13 uger i 1. kvartal 2012 for det sociale
nævn og i 2. kvartal 2012 for beskæftigelsesankenævnet.
Statsforvaltningen Nordjylland har i 2010 iværksat et merarbejdsprojekt med henblik på bun-
keafvikling for begge nævn, hvilket har medført en forøgelse af produktionen. Statsforvalt-
ningen Nordjylland fortsætter bunkeafviklingen i 2011 og skal ifølge resultatkontrakten for
2011 opnå en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 13 uger i 4. kvartal 2011 for begge nævn.
20. Jeg konstaterer, at der i de 3 statsforvaltninger, hvor der har været problemer med at
nedbringe de gennemsnitlige sagsbehandlingstider, er igangsat individuelle initiativer til at
nedbringe sagsbehandlingstiderne. I statsforvaltningerne Midtjylland og Nordjylland har de
individuelle initiativer, herunder merarbejdsprojekter, ikke været tilstrækkelige til at nedbrin-
ge de gennemsnitlige sagsbehandlingstider i 2010. De gennemsnitlige sagsbehandlingsti-
der i de 2 statsforvaltninger er dog nedbragt i 2. kvartal 2011.
Jeg finder det tilfredsstillende, at der er igangsat individuelle initiativer til at nedbringe sags-
behandlingstiderne i de statsforvaltninger, der har problemer med at overholde resultatkra-
vene til sagsbehandlingstiderne. Jeg finder det ligeledes tilfredsstillende, at der er indgået
aftaler om overførsel af nævnssager fra Statsforvaltningen Midtjylland til sagsbehandling i
Statsforvaltningen Hovedstaden, som har et lavere antal verserende sager pr. årsværk.
Statsrevisorerne beretning SB2/2002 - Bilag 2: Rigsrevisors fortsatte notat af 12. oktober 2011
1090745_0009.png
8
Det er stadig min opfattelse, at Økonomi- og Indenrigsministeriet bør følge området tæt for
at sikre, at initiativerne hurtigt fører til den tilsigtede nedbringelse af sagsbehandlingstiden,
ligesom ministeriet løbende bør vurdere, om der samlet set er behov for yderligere tiltag for
at sikre god borgerservice i hele landet. Dette kunne fx ske ved at skabe hjemmel til at over-
føre sager mellem statsforvaltningerne.
IV.
Sammenfatning
21. Jeg kan konstatere, at der er iværksat både fælles og individuelle initiativer til at nedbrin-
ge sagsbehandlingstiderne på nævnsområdet i statsforvaltningerne, og at udviklingen i stats-
forvaltningernes gennemsnitlige sagsbehandlingstider nu er på vej til at overholde de aftal-
te individuelle resultatkrav.
22. Sagsbehandlingstiderne for de sociale nævn og beskæftigelsesankenævnene overholdt
i de fleste statsforvaltninger kravene for sagsbehandlingstiderne i de enkelte statsforvaltnin-
gers resultatkontrakter for 2. kvartal 2011. Dog lå de sociale nævn i statsforvaltningerne Ho-
vedstaden og Syddanmark og beskæftigelsesankenævnet i Statsforvaltningen Syddanmark
over deres individuelle resultatkrav. For statsforvaltningerne Midtjylland og Nordjylland er
resultatkravene for den resterende del af 2011 dog stadig et stykke over det generelle resul-
tatkrav på 13 uger.
23. Jeg finder det på den baggrund afgørende, at Økonomi- og Indenrigsministeriet i sam-
arbejde med statsforvaltningerne målrettet sikrer, at sagsbehandlingstiderne nedbringes til
et fælles lavt niveau i 1. halvdel af 2012, så der sikres god borgerservice i hele landet. Jeg
finder således, at ministeriet fortsat bør følge området tæt, så der sikres en optimal anven-
delse af personaleresurser for at opnå ensartede sagsbehandlingstider i alle statsforvaltnin-
ger.
24. Jeg vil derfor følge udviklingen på følgende områder:
om ministeriet fastholder ens resultatkrav til sagsbehandlingstiderne på nævnsområdet
for hele landet
udviklingen i sagsbehandlingstiderne på området
om ministeriet sikrer ensartede sagsbehandlingstider på tværs af statsforvaltningerne.
Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Henrik Otbo