Socialudvalget 2025-26
S 32
Offentligt
3080783_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 5403
Doknr.
55433922
Dato
14-10-2025
Medlem af Folketinget Katrine Daugaard (LA) har d. 7. oktober 2025 stillet
følgende spørgsmål nr. S 32 til social- og boligministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. S 32:
"Er ministeren enig i, at det øger risikoen for lovbrud, når det i dag er sådan i
anbringelsessager, at det er sagsbehandler, som oplyser sagen, samme
sagsbehandler der behandler klagen, samme sagsbehandler der stiller og
forsvarer sagen i børne- og ungeudvalget, og samme sagsbehandler der
behandler sagen over for Ankestyrelsen og ombudsmanden, og synes
ministeren, at det ville øge eller sænke retssikkerheden og muligheden for
lovbrud, hvis vi på samme måde gav en politimand samme beføjelser hele
vejen fra efterforskning og til domstolene."
Svar:
Jeg kan indledningsvist bemærke, at det er kommunalbestyrelsen i den enkelte
kommune, der har ansvaret for at tilrettelægge en konkret sags behandling
inden for de i lovgivningen fastsatte rammer. Det er således op til den enkelte
kommune at sikre, at sagsbehandlingen varetages korrekt og i
overensstemmelse med den relevante lovgivning.
Jeg har naturligvis en forventning om, at kommunen overholder lovgivningen,
og at sagsbehandlingen varetages på en hensigtsmæssig måde. Det gælder
også i sager om anbringelse uden samtykke, som er voldsomt indgribende for
sagens parter.
Det er derfor vigtigt for mig at understrege vigtigheden af, at sagerne afgøres
materielt korrekt, og at forvaltningslovens sagsbehandlingsregler overholdes,
så borger bl.a. modtager en fyldestgørende begrundelse og bliver vejledt om
sine klagemuligheder.
Jeg er ikke enig i, at det forhold at samme sagsbehandler følger en sag
gennem systemet, udgør en øget risiko for lovbrud. Jeg har tiltro til, at
kommunerne sørger for, at den enkelte sagsbehandler har de rette faglige
kompetencer til at behandle anbringelsessager og er opmærksom på de
rammer, denne som myndighedsperson er underlagt, f.eks. habilitetsreglerne.
Når sagen bliver behandlet af børne- og ungeudvalget, medvirker relevante
sagkyndige fagpersoner, og jeg mener, at det kan være med til at øge
1
S 32 - 2025-26 - Endeligt svar på S 32: Er ministeren enig i, at det øger risikoen for lovbrud, når det i dag er sådan i anbringelsessager, at det er sagsbehandler, som oplyser sagen, samme sagsbehandler der behandler klagen, samme sagsbehandler der stiller og forsvarer sagen i børne- og ungeudvalget, og samme sagsbehandler der behandler sagen over for Ankestyrelsen og ombudsmanden, og synes ministeren, at det ville øge eller sænke retssikkerheden og muligheden for lovbrud, hvis vi på samme måde gav en politimand samme beføjelser hele vejen fra efterforskning og til domstolene?
3080783_0002.png
retssikkerheden, at det er den sagsbehandler, som har det mest indgående
kendskab til alle sagens oplysninger, som også forelægger sagen for børne- og
ungeudvalget.
Hvis en anbringelsessag påklages til Ankestyrelsen, afgøres sagen i
Ankestyrelsen på et møde med udvidet votering. Denne klagesagsbehandling
skal sikre, at der er flere personer til at vurdere sagen, ligesom der også er
mulighed for at indbringe Ankestyrelsens afgørelse for domstolene, eller at
indbringe sagen for Folketingets Ombudsmand.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at der ikke er anbringelsessager, som
afgøres af en enkelt sagsbehandler. Det er netop i disse alvorlige og meget
indgribende sager sikret, at flere forskellige sagkyndige har været med til at
vurdere sagen i Børne- og Ungeudvalget, og at der er flere klageinstanser, som
foretager en prøvelse af sagen, så der ikke er tvivl om, hvad der er det
materielt korrekte resultat.
Jeg kan ikke udtale mig om politiets beføjelser, som hører under
justitsministerens område.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2