Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Medlem af Folketinget Mette Abildgaard (KF) har den 7. oktober 2025
stillet spørgsmål nr. S 29, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 29:
Vil ministeren overveje at ændre eller præcisere lovgivningen, så kommu-
nerne kan give private dagplejere adgang til lokaler under rimelige vilkår
og uden krav om betaling på markedsvilkår, i det omfang dette ikke efter
gældende lovgivning er muligt?
Svar:
Spørger har stillet spørgsmål til regler for private dagplejere. Privat dag-
pleje er et dagtilbud, jf. dagtilbudslovens § 21, stk. 3, inden for den kom-
munale forsyning, der baserer sig på en driftsaftale med kommunen,
hvori bl.a. kan indgå aftaler om lokaler mv. Det er således allerede muligt
for kommuner at give private dagplejere adgang til kommunale lokaler,
f.eks. legestuer.
Jeg forstår derfor spørgsmålet som gående på de regler, der gælder for
private pasningsordninger efter dagtilbudslovens kapitel 14.
Kommunerne er forpligtet til at sørge for det nødvendige antal pladser i
dagtilbud. En kommune kan opfylde sin forsyningsforpligtelse ved at til-
byde plads i kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner og
kommunale og private dagplejer. Børn kan også passes uden for den
kommunale forsyning, bl.a. i privatinstitutioner eller private pasningsord-
ninger.
Der knytter sig forskellige karakteristika til de forskellige pasningstyper,
som forældre kan vælge efter dagtilbudsloven. Private pasningsordninger
som pasningstype er bl.a. kendetegnet ved, at de baserer sig på privatret-
lige aftaler med forældre, der vælger at benytte sin ret til et økonomisk
tilskud til privat pasning i stedet for at benytte en plads i et dagtilbud.
Ordningerne er desuden kendetegnet ved, at de er ikke er en del af den
kommunale forsyning, at der ikke loft over forældrebetalingen, og at de
selv kan vælge, hvilke forældre de vil indgå aftaler med.
Børne- og Undervisningsministeriet
13. oktober 2025
Sagsnr.: 25/27839