Socialudvalget 2025-26
S 112
Offentligt
3087275_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 5660
Doknr.
61905390
Dato
30-10-2025
Medlem af Folketinget Karina Adsbøl (DD) har d. 23. oktober 2025 stillet
følgende spørgsmål nr. S 112 til social- og boligministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. S 112:
”Vil ministeren redegøre for sin holdning til, om systemet fungerer tilstrækkeligt
godt, når man ikke har frataget et syrisk ægtepar forældremyndigheden over
parrets døtre, som de udgør en trussel imod, jf. artiklen »De udgør en trussel
mod deres børns liv – alligevel opsøger forældrepar døtre igen og igen« fra TV
2 Nyhederne den 20. oktober 2025, og vil ministeren se på, om reglerne bør
ændres, så der gives bedre muligheder for at fratage forældrene
forældremyndigheden i sager som denne?”
Svar:
Jeg vil først og fremmest gerne understrege, at et er helt uacceptabelt, hvis
børn ikke kan leve i sikkerhed på grund af deres forældre.
Jeg kan ikke gå ind i konkrete sager, men jeg kan oplyse, at efter
forældreansvarsloven kan en forælder få forældremyndigheden alene, hvis det
er bedst for barnet. Det kan eksempelvis være, fordi en
forældremyndighedsindehaver er voldelig over for barnet.
Reglerne om forældremyndighedens placering gør det muligt at flytte
forældremyndigheden mellem forældrene. Det kan kun ske efter anmodning fra
en af forældrene eller begge.
Men det er ikke efter dansk ret muligt at fratage forældremyndigheden fra
begge forældre, ligesom myndighederne ikke kan anmode om dette i
anbringelsessager.
I tilfælde hvor børn ikke kan blive boende hos deres forældre, fordi forældrene
ikke kan varetage omsorgen for dem, og der er en risiko for, at børnenes
udvikling og sundhed lider skade, så kan man anbringe børnene uden for
hjemmet, også uden forældrenes samtykke.
Dette indebærer, at kommunen har en vidtgående adgang til at træffe
beslutninger om barnet eller den unges forhold, når det er nødvendigt. Der er
dog fortsat beslutninger, som forældremyndighedsindehaverne som
udgangspunkt fortsat kan træffe.
1
S 112 - 2025-26 - Endeligt svar på S 112: Vil ministeren redegøre for sin holdning til, om systemet fungerer tilstrækkeligt godt, når man ikke har frataget et syrisk ægtepar forældremyndigheden over parrets døtre, som de udgør en trussel imod, jf. artiklen »De udgør en trussel mod deres børns liv – alligevel opsøger forældrepar døtre igen og igen« fra TV 2 Nyhederne den 20. oktober 2025, og vil ministeren se på, om reglerne bør ændres, så der gives bedre muligheder for at fratage forældrene forældremyndigheden i sager som denne?
3087275_0002.png
Hvilke forhold kommunen kan træffe afgørelse om, bestemmes af, hvad der er
nødvendigt af hensyn til formålet med anbringelsen og afhænger derfor af en
konkret vurdering i den enkelte sag.
Det følger videre af barnets lov, at børne- og ungeudvalget, hvis det er
nødvendigt at hensyn til barnets eller den unges sundhed eller udvikling, kan
beslutte at afbryde forbindelsen i form af samvær eller anden kommunikation til
forældrene. Børne- og ungeudvalget kan endvidere bestemme, at barnets eller
den unges anbringelsessted ikke må oplyses over for forældrene eller
netværket.
Det er meget vigtigt for mig, at anbragte børn og unge kan skærmes for
forældre, hvis det er nødvendigt. Jeg har stor forståelse for den belastning det
kan være for børnene, at forældrene finder og opsøger dem. Lovgivningen
indeholder allerede værktøjer til at skærme børnene i denne situation, men jeg
lytter altid gerne på forslag til, hvordan vi kan forbedre området og til, hvordan
vi kan finansiere disse forbedringer.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2