Udlændinge- og Integrationsudvalget 2025-26
L 4
Offentligt
3087926_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. oktober 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 5 (L 4) efter ønske fra Peter Skaarup (DD) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 5:
Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser det har for en udlænding ikke at
overholde sine kontrolforpligtelser såsom meldepligt, herunder hvornår der sker
anmeldelse til politiet?
Svar:
For så vidt angår spørgsmålet om, hvilke konsekvenser det har for en udlænding
ikke at overholde sine kontrolforpligtelser, varierer det alt efter, om udlændingen
er omfattet af
det almindelige kontrolregime
eller
det skærpede kontrolregime.
Følgende udlændinge uden lovligt ophold er omfattet af
det skærpede kontrolre-
gime:
- Udlændinge på tålt ophold
- Udlændinge udvist ved dom
- Udlændinge, der må anses som en fare for statens sikkerhed
- Fremmedkrigere
Det almindelige kontrolregime
omfatter øvrige udlændinge uden lovlige ophold (fx
afviste asylansøgere), som ikke medvirker til udrejsen.
Overtrædelse af kontrolforpligtelser pålagt i medfør af
det almindelige kontrolre-
gime
straffes med bøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil
4 måneder. Ved skærpende omstændigheder forstås gentagne overtrædelser og
overtrædelser i gentagelsestilfælde
Udgangspunktet for straffastsættelsen er følgende takstmæssigt fastlagte niveauer
for det almindelige kontrolregime, hvor antallet af overtrædelser er afgørende for
udgangspunktet for strafniveauet, jf.
tabel 1.
29. oktober 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 17972
3343464
Side
1/4
L 4 - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om det juridisk er muligt at stramme reglerne omkring meldepligt yderligere
3087926_0002.png
Tabel 1. Udgangspunktet for straffastsættelse for overtrædelser i 1. og 2. gangstilfælde i
det almindelige kontrolregime
Antal overtrædelser
Ca. 1-10 overtrædelser
Ca. 10-25 overtrædelser
Ca. 26-100 overtrædelser
Ca. 100-400 overtrædelser
Ca. 500 overtrædelser
Ca. 1.000 overtrædelser
Ca. 1.200-1.400 overtrædelser
Advarsel
Bøde 1.000 kr.
Bøde 1.500 kr.
Fængsel i 7-10 dage
Fængsel i 14 dage
Fængsel i 30 dage
Fængsel i 40 dage
Anklagemyndigheden skal
i 3. gangstilfælde og derover overveje, om der er grund‐
lag for at nedlægge påstand om fængselsstraf.
Overtrædelse af kontrolforpligtelser pålagt i medfør af
det skærpede kontrolregime
straffes med fængsel indtil 2 år og under særligt skærpende omstændigheder med
fængsel indtil 4 år. Som særligt skærpende omstændighed anses navnlig et betyde-
ligt antal overtrædelser over en længere periode.
Udgangspunktet for straffastsættelsen er følgende takstmæssigt fastlagte niveauer
for det skærpede kontrolregime, hvor antallet af overtrædelser er afgørende for
udgangspunktet for strafniveauet, jf.
tabel 2.
Tabel 2. Udgangspunktet for straffastsættelse for overtrædelser i det skærpede kontrol-
regime
Antal overtrædel-
ser pr. kalendermå-
ned
1-2
3-5
6-9
10-
1. gangstil-
fælde
Fængsel i 7
dage
Fængsel i 30
dage
Fængsel i 60
dage
Fængsel i 4
måneder
2. gangstil-
fælde
Fængsel i 14
dage
Fængsel i 40
dage
Fængsel i 3
måneder
Fængsel i 6
måneder
3. gangstil-
fælde
Fængsel i 40
dage
Fængsel i 60
dage
Fængsel i 6
måneder
Fængsel i 9
måneder
4. gangstil-
fælde
Fængsel i 60
dage
Fængsel i 6
måneder
Fængsel i 9
måneder
Fængsel i 1 år
Fastsættelsen af straffen beror på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen. Det angivne strafniveau vil derfor
kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder.
Det foreslås med L 4 at intensivere meldepligten, så alle udlændinge, der pålægges
kontrolforpligtelser, som udgangspunkt vil skulle melde sig dagligt til
Side
2/4
L 4 - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om det juridisk er muligt at stramme reglerne omkring meldepligt yderligere
myndighederne. Det bemærkes, at lovforslaget (L 4) ikke ændrer på straffen for
overtrædelse af kontrolforpligtelserne.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvornår der sker anmeldelse til politiet, har Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet indhentet bidrag fra Hjemrejsestyrelsen, som
har oplyst følgende:
”Hjemrejsestyrelsen
politianmelder løbende udlændinge, der ikke
overholder deres kontrolforpligtelser. Det sker ved såkaldte måneds-
rul, således at alle overtrædelser i en måned anmeldes i den følgende
måned til politiet. Det er politi og anklagemyndigheden, som herefter
vurderer, om der er grundlag for at rejse en straffesag mod den pågæl-
dende.
For så vidt angår vurderingen af, om der skal ske anmeldes for over-
trædelse af en udlændings meldepligt, beror det først og fremmest på,
om udlændingen er blevet registreret mellem kl. 09.00-15.00 på de
dage, hvor pligten skal aflægges. Hvis udlændingen ikke er registreret
på en dag, hvor udlændinge skal aflægge meldepligt, vil styrelsen an-
melde overtrædelsen af meldepligten.
Vurderingen af, om en udlændings opholdspligt er overholdt, er mere
kompleks end vurderingen af, om en udlændings meldepligt er over-
holdt. Det skal ses i sammenhæng med, at de pågældende udlændinge
ikke er frihedsberøvede, hvorfor det ikke følger af opholdspligten,
præcist hvornår en udlænding skal opholde sig på udrejsecenteret, el-
ler for hvor lang tid ad gangen eller sammenlagt udlændingen skal op-
holde sig dér. Det er afgørende for at overholde en pålagt opholdspligt,
at udlændingen har indkvarteringsstedet som sit reelle opholdssted,
dvs. det sted, hvor udlændingen overnatter, hvilket i praksis admini-
streres ved forskellige former for tilstedeværelseskontrol, herunder
det elektroniske Adgangs- og Meldepligtssystem (AMS).
For så vidt angår vurderingen af, om der skal anmeldes for overtræ-
delse af underretningspligten, beror det på, om udlændingen har givet
fornøden underretning om, at vedkommende opholder sig uden for
centeret i tidsrummet mellem kl. 23.00 og kl. 06.00, og om underret-
ningen er givet tidsmæssigt korrekt. Udlændingen kan alene under-
rette herom for én dag ad gangen og opfyldelse af underretningsplig-
ten frigør ikke udlændingen fra opholdspligten.
Hjemrejsestyrelsen vil samlet forud for en anmeldelse af en eller flere
pligter bl.a. også skulle vurdere, om udlændingen kan have haft lovligt
fravær fra udrejsecenteret den eller de dage, hvor en potentiel over-
trædelse kan være sket, herunder indhente supplerende oplysninger
fra f.eks. Udlændingestyrelsen eller kriminalforsorgen (indkvarterings-
operatøren).”
Side
3/4
L 4 - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om det juridisk er muligt at stramme reglerne omkring meldepligt yderligere
Det krænker min retsfølelse, at vi har udlændinge uden lovligt ophold, som ikke
overholder deres kontrolforpligtelser, når de intet har at gøre i Danmark.
Jeg er derfor også yderst tilfreds med, at vi med L 4 nu skærper meldepligten, så
yderligere 223 udlændinge fremadrettet vil få daglig meldepligt. Hvis de ikke over-
holder pligten, kan de ende i fængsel, og jo flere gange det gentager sig, desto læn-
gere bliver fængselsstraffen.
Rasmus Stoklund
/
Christoffer Sylvest Buchhave
Side
4/4