Udlændinge- og Integrationsudvalget 2025-26
L 4
Offentligt
3087925_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 24. oktober 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 8 (L 4) efter ønske fra Frederik Bloch Münster (KF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 8:
Vil ministeren redegøre for, om det juridisk er muligt at stramme reglerne omkring
meldepligt yderligere, f.eks. ved at indføre meldepligt flere gange om dagen?
Svar:
1.
Visse udlændinge uden lovligt ophold i Danmark pålægges i dag kontrolforan-
staltninger i form af opholds- og meldepligt samt evt. underretningspligt. For en
nærmere beskrivelse af, hvilke grupper der pålægges hhv. opholds-, underretnings-
og meldepligt henvises til besvarelsen af spm. 5 (L 4) stillet af Udlændinge- og Inte-
grationsudvalget den 21. oktober 2025.
En intensivering af meldepligten vil kunne rejse spørgsmål i relation til både EMRK
artikel 5 om frihedsberøvelse og 8 om retten til respekt for privat- og familieliv.
Efter artikel 5, stk. 1, har enhver ret til personlig frihed og sikkerhed, og der kan
alene ske frihedsberøvelse af en eller flere af de grunde, der er opregnet i bestem-
melsens stk. 1, litra a-f. Efter EMRK artikel 5, stk. 1, litra f, kan der bl.a. ske lovlig
anholdelse eller anden frihedsberøvelse af en person, mod hvem der tages skridt
til udvisning eller udlevering. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD)
har slået fast, at det er en betingelse for at frihedsberøve en person efter litra f med
henblik på udsendelse, at der er en reel udsigt til, at udsendelsen kan gennemføres,
jf. f.eks. afvisningsbeslutning af 4. oktober 2001 i sagen
Agnissan mod Danmark.
En
ordning med øgede kontrolforpligtigelser af udlændinge, hvor der ikke er en reel
udsigt til, at udsendelsen kan gennemføres forudsætter derfor, at ordningen ikke
har karakter af frihedsberøvelse i EMRK artikel 5’s forstand.
Ved vurderingen af, om
der foreligger en frihedsberøvelse efter EMRK artikel 5, skal der tages udgangs-
punkt i den konkrete situation med inddragelse af en række momenter, herunder
type, varighed og virkning af samt måden, hvorpå en foranstaltning bliver gennem-
ført.
Side
1/3
30. oktober 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 18184
3346965
L 4 - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om det juridisk er muligt at stramme reglerne omkring meldepligt yderligere
Det er ministeriets opfattelse, at kontrolforanstaltninger, der indebærer melde-
pligt, ikke i sig selv indebærer frihedsberøvelse efter EMRK artikel 5. Det er dog
ministeriets vurdering, at det efter omstændighederne vil kunne indebære friheds-
berøvelse efter EMRK artikel 5, hvis der indføres meldepligt så ofte, at udlændin-
gens bevægelsesfrihed vil være så stærkt begrænset, at den pågældende ikke vil
have reel mulighed for at forlade udrejsecenteret i længere sammenhængende
tidsrum og derfor i praksis kun vil kunne bevæge sig i et begrænset område omkring
centeret.
Det følger af EMRK artikel 8, stk. 1, at enhver har ret til respekt for sit privat- og
familieliv. Det følger endvidere af EMRK artikel 8, stk. 2, at ingen offentlig myndig-
hed må gøre indgreb i udøvelsen af retten til respekt for privat- og familielivet,
medmindre det sker i overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et demo-
kratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige tryghed eller
landets økonomiske velfærd, for at forebygge uro eller forbrydelse, for at beskytte
sundheden eller sædeligheden eller for at beskytte andres rettigheder og friheder.
Det er ministeriets vurdering, at meldepligt flere gange om dagen vil kunne begrun-
des i hensynet til den nationale sikkerhed og den offentlige tryghed. Afgørende er
derfor, om meldepligt flere gange om dagen vil udgøre et proportionalt indgreb i
de pågældendes ret til respekt for familie- og privatliv. Udlændingemyndighederne
skal kunne godtgøre, at indgrebet i hvert enkelt tilfælde er proportionalt. Heri ligger
bl.a., at myndighederne skal kunne fremlægge oplysninger, der viser, at der er et
rimeligt grundlag for indgrebet af hensyn til at sikre de pågældende personers til-
stedeværelse med henblik på udsendelse. Da proportionalitetsbetingelsen løbende
skal være opfyldt, kan det med tiden blive vanskeligere at begrunde sådanne ind-
greb, f.eks. hvis det viser sig fortsat at være udsigtsløst at udsende den pågæl-
dende.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at Hjemrejsestyrelsen løbende vurderer, om
proportionalitetsbetingelsen er opfyldt. En række udlændinge på tålt ophold har
som følge heraf fået ophævet deres opholdspligt efter at have været pålagt kon-
trolforpligtelser i flere år, idet det vurderedes ikke længere at være proportionalt
at opretholde opholdspligten på baggrund af Højesterets praksis. Det bemærkes i
relation hertil, at udlændinge på tålt ophold, der har fået opholdspligten ophævet,
har pligt til at orientere Hjemrejsestyrelsen om, hvor den pågældende har sit faste
opholdssted (orienteringspligt). Hjemrejsestyrelsen vil på baggrund af orienterin-
gen om udlændinges faste opholdssted bestemme, hvor den pågældende skal af-
vikle sin meldepligt.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har bl.a. på baggrund af ovenstående fun-
det, at indførelsen af en daglig meldepligt
i kombination med opholdspligten og
evt. underretningspligten
vil udgøre en effektiv løsning til at føre en tæt kontrol
med udlændinge uden lovligt ophold. Det er således vurderingen, at det samlede
kontrolregime efter intensiveringen af meldepligten vil kunne opnå formålet om, at
myndighederne løbende har kendskab til, hvor udlændingene opholder sig, således
at der kan ske udsendelse, så snart muligheden herfor opstår.
Side
2/3
L 4 - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om det juridisk er muligt at stramme reglerne omkring meldepligt yderligere
Det kan generelt bemærkes, at en mere intensiv kontrol alt andet lige vil kunne få
betydning for, hvor længe sådanne kontrolforpligtelser kan opretholdes. Jeg har
bedt mit ministerium om at undersøge muligheden for at indføre meldepligt flere
gange om dagen, herunder i forhold til betydningen af en sådan ordning for opret-
holdelsen af de øvrige kontrolforpligtelser.
3.
Jeg er glad for, at vi er gået meget langt i forhold til at sikre udlændingenes til-
stedeværelse på et udrejsecenter og motivere dem til at rejse hjem. For vi skal selv-
følgelig have styr på, hvor de befinder sig, så længe de nægter at forlade Danmark,
som de har pligt til. Det skal på ingen måde være fornøjeligt at opholde sig ulovligt
i Danmark.
Rasmus Stoklund
/
Christoffer Sylvest Buchhave
Side
3/3