Udlændinge- og Integrationsudvalget 2025-26
L 4
Offentligt
3089750_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 22. oktober 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 7 (L 4) efter ønske fra udvalget til udlændinge- og integrationsmini-
steren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 7:
Vil ministeren redegøre for, om det er muligt at indføre regler for ransagning af
værelser for udlændinge på tålt ophold og udvisningsdømte udlændinge, der svarer
til reglerne for ransagning i fængsler?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet om
bidrag fra Justitsministeriet, som har oplyst følgende:
”1.
Justitsministeriet kan oplyse, at det følger af straffuldbyrdelseslo-
vens § 60, at Styrelsen for Danmarks Fængsler og området under Dan-
marks Fængsler uden retskendelse kan undersøge bl.a., hvilke effekter
en indsat har i sin besiddelse i sit opholdsrum eller på sin person, hvis
en sådan undersøgelse er nødvendig for at sikre, at ordensbestemmel-
ser overholdes eller sikkerhedshensyn iagttages.
Undersøgelse må ikke gennemføres, hvis det efter indgrebets formål
og den krænkelse og ubehag, som indgrebet må antage at forvolde,
ville være et uforholdsmæssigt indgreb (proportionalitetsprincippet),
jf. straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 4. Undersøgelse skal foretages så
skånsomt, som omstændighederne tillader (skånsomhedsprincippet),
jf. § 60, stk. 5.
Der er endvidere i bekendtgørelse nr. 904 af 25. juni 2025 om under-
søgelse af indsattes person og opholdsrum m.v. i kriminalforsorgens
institutioner (undersøgelsesbekendtgørelsen) fastsat nærmere regler
om bl.a. undersøgelse af indsattes opholdsrum.
2.
Beboerne på et udrejsecenter er ikke frihedsberøvede og dermed
ikke underlagt straffuldbyrdelseslovens regler. Det betyder bl.a., at
Side
1/3
4. november 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 18047
3344870
L 4 - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om regler for ransagning af værelser for udlændinge på tålt ophold og udvisningsdømte udlændinge der svarer til reglerne for ransagning i fængsler
Danmarks Fængslers institutionsmedarbejdere på udrejsecentrene
ikke har de samme beføjelser som eksempelvis fængselsbetjente, der
er ansat i fængsler og arrester, jf. også pkt. 1 ovenfor. Institutionsmed-
arbejderne har således ikke hjemmel til at anvende magtmidler mod
beboerne på udrejsecentrene, ligesom der heller ikke er hjemmel til at
foretage ransagninger af beboernes værelser.
Det bemærkes dog for en ordens skyld, at der i bekendtgørelse nr. 917
af 19. juni 2018 om visitation på indkvarteringssteder med adgangs-
kontrol udstedt med hjemmel i udlændingeloven er en række mulig-
heder for, at der kan ske visitation af en beboer, en besøgende eller
andre, som ønsker adgang til et indkvarteringssted med adgangskon-
trol, når ordens- og sikkerhedsmæssige hensyn taler herfor. Visitatio-
nen kan omfatte det tøj, den pågældende er iført, og eventuelle med-
bragte effekter, jf. bekendtgørelsens § 5.
Det bemærkes, at det fremgår af operatørkontrakten mellem Udlæn-
dingestyrelsen og Danmarks Fængsler, at der er nultolerance over for
enhver form for kriminalitet og uhensigtsmæssig adfærd. Danmarks
Fængsler skal således politianmelde alle former for kriminalitet og mis-
tanke om kriminelle forhold på udrejsecenteret.
3.
Udlændinge på tålt ophold og udviste udlændinge, der efter hjem-
rejselovens § 13 har pligt til at opholde sig på et udrejsecenter, er ikke
omfattet af artikel 2 i 4. tillægsprotokol til EMRK, og de er således ikke
beskyttet af
retten om frihed til at vælge opholdssted, jf. også EMD’s
dom af 31. januar 2012 i sagen
M.S. mod Belgien.
Denne gruppe op-
holder sig ikke lovligt i Danmark, og Danmark har derfor mulighed for
at fastsætte forpligtelser for udlændingene, herunder at de pågæl-
dende skal opholde sig på det anviste udrejsecenter. Det tilkommer
medlemsstaterne at afgøre, hvem der lovligt befinder sig inden for de-
res grænser og dermed er omfattet af beskyttelsen i artikel 2 i 4. til-
lægsprotokol til EMRK, jf. f.eks. EMD’s afvisningsafgørelse
af 20. no-
vember 2007 i sagen
Omwenyeke mod Tyskland.
En eventuel ordning, hvorefter der kan ske ransagning efter samme
betingelser, som gælder i fængsler, på udrejsecentre, vil skulle vurde-
res i forhold til Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
(EMRK) artikel 8 om ret til respekt for privatliv og familieliv.
Efter EMRK artikel 8, stk. 1, har enhver ret til respekt for sit privatliv og
familieliv, sit hjem og sin korrespondance.
Beskyttelsen heraf er imidlertid ikke absolut. Der kan gøres indgreb i
den nævnte rettighed, hvis indgrebet er foreskrevet ved lov og er nød-
vendigt i et demokratisk samfund til varetagelse af nærmere bestemte
anerkendelsesværdige formål, herunder den nationale sikkerhed, den
Side
2/3
L 4 - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om regler for ransagning af værelser for udlændinge på tålt ophold og udvisningsdømte udlændinge der svarer til reglerne for ransagning i fængsler
offentlige tryghed, for at opretholde den offentlige orden, for at fore-
bygge forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden eller
for at beskytte andres rettigheder og friheder, jf. EMRK artikel 8, stk.
2.
Ransagning af lokaler, der tjener til bolig, udgør et indgreb i retten til
respekt for hjemmet efter EMRK artikel 8.
Hvorvidt der inden for rammerne af EMRK artikel 8 kan indføres en
ordning, hvorefter der på udrejsecentre kan ske ransagning efter
samme betingelser, som gælder i fængsler, vil afhænge af, om ordnin-
gen varetager et anerkendelsesværdigt formål, og om der er proporti-
onalitet mellem det anvendte middel og det formål, der søges realise-
ret, herunder om ordningen indeholder tilstrækkelige retssikkerheds-
garantier som fastlagt i EMD’s praksis.”
Vi skal gøre, hvad vi kan for at komme kriminaliteten til livs blandt de indkvarterede
på Udrejsecenter Kærshovedgård. Det er dybt forkasteligt og krænker min retsfø-
lelse ud over det sædvanlige, når udlændinge på Kærshovedgård bruger deres tid
på et begå kriminalitet i stedet for at planlægge hjemrejsen. Jeg har derfor bedt mit
ministerium om at undersøge, hvorvidt der kan indføres en ordning for ransagning
af værelser for udlændinge på tålt ophold og udvisningsdømte udlændinge, der sva-
rer til reglerne i straffuldbyrdelsesloven.
Rasmus Stoklund
/
Christoffer Sylvest Buchhave
Side
3/3