Udlændinge- og Integrationsudvalget 2025-26
L 4
Offentligt
3087297_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 22. oktober 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 6 (L 4) efter ønske fra udvalget til udlændinge- og integrationsmini-
steren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 6:
Vil ministeren redegøre for, hvornår myndighederne konkret kan siges at have en
begrundet mistanke om, at en udlænding er i besiddelse af kniv, blankvåben m.v.,
så politiet f.eks. vil kunne undersøge den pågældendes værelse?
Svar:
Det hører ingen steder hjemme, at kriminelle udlændinge kan bære kniv på et ud-
rejsecenter i Danmark, og det kan undre mig, at det hidtil har været lovligt. Jeg er
derfor glad for, at vi nu får strammet op på reglerne og sætter yderligere ind overfor
utryghedsskabende adfærd, som er set på de danske udrejsecentre.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet om
bidrag fra Justitsministeriet, som har oplyst følgende:
”1.
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 2.1.3, foreslås det med lov-
forslaget at udvide anvendelsesområdet for knivlovens § 1 til at om-
fatte alle indkvarteringssteder for udlændinge, der drives af Udlændin-
gestyrelsen, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5.
Forslaget indebærer, at det
i modsætning til i dag
vil være forbudt
at bære eller besidde knive og blankvåben m.v. på alle indkvarterings-
steder, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved
jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende aner-
kendelsesværdigt formål.
Forbuddet vil gælde, uanset at der ikke er offentlig adgang til det på-
gældende sted, og vil omfatte området på indkvarteringsstedernes
matrikler, herunder inden- og udendørs fællesarealer, samt beboernes
værelser.
Side
1/3
30. oktober 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 18046
3344814
L 4 - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvornår myndighederne konkret kan siges at have en begrundet mistanke om, at en udlænding er i besiddelse af kniv, blankvåben m.v.
Den foreslåede udvidelse af knivlovens § 1 til også at omfatte alle ind-
kvarteringssteder for udlændinge, der drives af Udlændingestyrelsen,
jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5, vil medføre, at politiet fremover vil
kunne beslutte at fastsætte visitationszoner efter politilovens §§ 5 a
og 6 på alle indkvarteringssteder med henblik på at kontrollere, om
personer er i besiddelse af eksplosivstoffer eller besidder eller bærer
våben, forudsat at betingelserne herfor er opfyldt.
Efter politilovens §§ 5 a og 6 kan politiets besigtigelse og undersøgelse
efter bestemmelserne alene ske på steder, hvor der efter lov om knive
og blankvåben m.v. § 1 gælder forbud mod at besidde eller bære knive
m.v. Det vil efter den foreslåede ændring af knivloven fremover om-
fatte offentligt tilgængelige steder, indkvarteringssteder for udlæn-
dinge, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5, på uddannelsessteder og i
ungdomsklubber og lignende.
Henset til, at anvendelsesområdet for politilovens §§ 5 a og 6 ikke om-
fatter boliger, private garager eller andre steder, hvor der ikke efter
lov om knive og blankvåben m.v. gælder forbud mod at besidde eller
bære kniv m.v., forudsættes det, at politiets adgang til at fastsætte vi-
sitationszoner efter politilovens §§ 5 a og 6 på indkvarteringssteder for
udlændinge, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5, alene vil blive anvendt
i relation til fællesarealer, herunder både indendørs- og udendørs are-
aler.
Politiet vil således ikke kunne fastsætte en visitationszone, der omfat-
ter beboernes værelser. Dette gælder uanset, at forbuddet efter kniv-
lovens § 1 fremadrettet også vil omfatte beboernes værelser. Politiet
vil dog inden for retsplejelovens rammer kunne foretage undersøgelse
af beboernes værelser mv. som led i politiets efterforskning.
2.
Politiets adgang til i forbindelse med en efterforskning at foretage
ransagning er reguleret i retsplejelovens kapitel 73.
De almindelige betingelser for ransagning hos en mistænkt følger af
retsplejelovens § 794, stk. 1, hvorefter ransagning af husrum, andre
lokaliteter eller genstande, som en mistænkt har rådighed over, kun
må foretages, såfremt (1) den pågældende med rimelig grund er mis-
tænkt for en lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påtale, og (2)
ransagningen må antages at være af væsentlig betydning for efter-
forskningen.
Ved ransagning omfattet af retsplejelovens § 793, stk. 1, nr. 1, dvs.
ransagning af bl.a. boliger og andre husrum, er det efter retsplejelo-
vens § 794, stk. 2, endvidere en betingelse, at (1) sagen angår en lov-
overtrædelse, der efter loven kan medføre fængselsstraf, eller (2) der
Side
2/3
L 4 - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvornår myndighederne konkret kan siges at have en begrundet mistanke om, at en udlænding er i besiddelse af kniv, blankvåben m.v.
er bestemte grunde til at antage, at bevis i sagen eller genstande, der
kan beslaglægges, kan findes ved ransagningen.
Det følger af retsplejelovens § 796, stk. 2, at afgørelse om ransagning
vedrørende bl.a. boliger og andre husrum træffes ved rettens ken-
delse. Politiet kan dog træffe beslutning om at foretage ransagningen,
såfremt undersøgelsens øjemed ville forspildes, hvis retskendelse
skulle afventes, jf. retsplejelovens § 796, stk. 3. I disse tilfælde fore-
lægger politiet, hvis den, hvis husrum, lokaliteter eller genstande ran-
sagningen retter sig imod, fremsætter anmodning herom, snarest mu-
ligt og senest inden 24 timer sagen for retten, der ved kendelse afgør,
om indgrebet kan godkendes.
Politiet kan endelig træffe beslutning om at foretage ransagningen,
hvis den mistænkte, hvis husrum, lokaliteter eller genstande ransag-
ningen retter sig imod, meddeler skriftligt samtykke hertil, jf. retsple-
jelovens § 796, stk. 5. Ransagning af husrum, andre lokaliteter eller
genstande, som en borger, der ikke er mistænkt, har rådighed over, er
ikke omfattet af reglerne i retsplejelovens kapitel om ransagning, så-
fremt den pågældende meddeler skriftligt samtykke til ransagningen,
eller der i tilslutning til opdagelsen eller anmeldelsen af en forbrydelse
gives samtykke af den pågældende. Dette følger af retsplejelovens §
795, stk. 1, 1. pkt.
Det beror således i hvert enkelt tilfælde på en konkret vurdering, om
det er efterforskningsmæssigt relevant at foretage en ransagning, og
om betingelserne for at foretage en ransagning i givet fald er opfyldt.
Dette vil ligeledes gøre sig gældende i forhold til ransagning af en be-
boers værelse på et udrejsecenter, f.eks. som følge af mistanke om
besiddelse af en kniv i strid med det foreslåede forbud i lovforslagets
§ 3.”
Rasmus Stoklund
/
Christoffer Sylvest Buchhave
Side
3/3