Udlændinge- og Integrationsudvalget 2025-26
L 4
Offentligt
3087193_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 496
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 29. august 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 496 (alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 496:
Vil ministeren
i forlængelse af de to lovforslag om ændring af bl.a. udlændingelo-
ven og hjemrejseloven, der er sendt i høring den 18. august 2025 og omdelt som
UUI alm. del
bilag 120 og 121
redegøre for, hvordan man konfiskerer et køretøj
fra en ejer, der ikke kan være registeret som ejer af et køretøj? Er ministeren her-
udover enig med spørgeren i, at der skal ske konfiskation af det motordrevne køre-
tøj, der er anvendt af en udlænding med forbud mod at føre motorkøretøj efter
den foreslåede bestemmelse i hjemrejselovens § 13 a, og vil ministeren sikre dette
ved fremsættelsen af lovforslaget?
Svar:
1.
Regeringen har den 8. oktober 2025 fremsat de to omtalte lovforslag (L 4 og L 5)
i Folketingets åbningsuge, og begge elementer om henholdsvis registrering i Køre-
tøjsregisteret og føreforbuddet vil
hvis de vedtages af Folketinget
træde i kraft
1. januar 2026.
Med lovforslag L 5 foreslår regeringen at afskære udlændinge uden lovligt ophold
fra at være registreret som bruger eller ejer i Køretøjsregisteret. Udlændinge uden
lovligt ophold vil derfor som udgangspunkt blive afskåret fra adgangen til at eje en
bil ved, at køretøjer fremover ikke kan være registreret med en ejer eller bruger,
der opholder sig ulovligt her i landet.
Reglerne om konfiskation, der foreslås med lovforslag L 4, knytter sig til det fore-
slåede føreforbud og skal ses som et supplement til reglerne om registrering i Kø-
retøjsregistret, som indgår i L 5. Konfiskationsreglen i relation til føreforbuddet skal
altså ramme de eventuelle tilfælde, hvor en udlænding alligevel måtte eje et køre-
tøj, selvom ejerskabet ikke er registreret i Køretøjsregisteret. Det kan f.eks. være i
en stråmandssituation, hvor ejeren af køretøjet ikke er den, som er registreret i
Køretøjsregistret. Det vil være en forudsætning for, at der kan ske konfiskation af
Side
1/2
23. oktober 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 15002
3286083
L 4 - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om kommentar til henvendelse af 10/10-25 fra Peter Jensen
køretøjet, at udlændingens ejerskab kan bevises på anden vis. Det vil dog i praksis
kunne være vanskeligt at løfte bevisbyrden.
Jeg synes, at det er vigtigt, at overtrædelse af føreforbuddet vil kunne medføre kon-
fiskation, selv hvis det kun måtte ske i få tilfælde. På den måde har vi taget endnu
et skridt for, at udlændinge uden lovligt ophold forhindres i at kunne færdes rundt
i landet.
2.
Den anden del af spørgsmålet angår, hvorvidt der skal ske konfiskation af det
motordrevne køretøj, der er anvendt til overtrædelse af føreforbuddet, selvom den
pågældende udlænding ikke er ejer heraf.
Med lovforslaget foreslås en ordning, hvor der skal ske konfiskation af et motordre-
vet køretøj, hvis ejeren har overtrådt det foreslåede føreforbud. Det er således den
udlænding, som overtræder føreforbuddet, som vil få konfiskeret sit motordrevne
køretøj, uanset om køretøjet blev anvendt ved overtrædelsen.
Derudover vil der i ganske særlige tilfælde kunne ske tredjemandskonfiskation efter
de gældende regler i straffeloven og færdselsloven, dvs. konfiskation af et motor-
drevet køretøj, som den pågældende udlænding ikke selv ejer.
3.
Jeg vil naturligvis gerne være med til at se på, om vi skal gå endnu længere i
forhold til at kunne konfiskere køretøjer fra andre personer end de udlændinge,
som er omfattet af føreforbuddet. Jeg har derfor bedt mit ministerium om at un-
dersøge, om der er behov for en klarere hjemmel til at foretage tredjemandskonfi-
skation ved overtrædelse af føreforbuddet efter hjemrejseloven, og om en sådan
ordning vil kunne gennemføres inden for vores internationale forpligtelser.
Jeg er glad for, at vi med de to lovforslag gør det markant sværere for udlændinge
uden lovligt ophold at færdes frit rundt i landet og tage del i det danske samfund.
Der er efter min mening ingen tvivl om, at udlændinge uden lovligt ophold, som er
indkvarteret på fx Udrejsecenter Kærshovedgård, ikke skal køre land og rige rundt.
De skal tværtimod rejse hjem hurtigst muligt.
Det foreslåede føreforbud er bl.a. med til sikre, at vi sætter hårdt ind over for ud-
lændinge uden lovligt ophold i Danmark, og at deres tilværelse her i landet ikke er
værd at holde fast i. Og i forlængelse heraf skal vi selvfølgelig sørge for, at vi hårdt
og konsekvent straffer udlændinge, der måtte overtræde deres føreforbud.
Rasmus Stoklund
/
Christoffer Sylvest Buchhave
Side
2/2