Retsudvalget 2025-26
L 19
Offentligt
3090431_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1218 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. november 2025
Formueretskontoret
Tobias Peter Jessen
2025-12298
3904187
Besvarelse af spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler, lov om
markedsføring, lov om forbrugslånsvirksomheder og forskellige andre
love (Gennemførelse af det reviderede forbrugerkreditdirektiv) (L 19)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om kreditaftaler, lov om markedsføring, lov om
forbrugslånsvirksomheder og forskellige andre love (Gennemførelse af det
reviderede forbrugerkreditdirektiv) (L 19), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 4. november 2025.
Peter Hummelgaard
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 19 - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om der er tale om en overimplementering, når lovforslaget indeholder en bestemmelse om forbud imod markedsføringen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om kreditaftaler, lov om markedsføring, lov om
forbrugslånsvirksomheder og forskellige andre love (Gennemførelse af
det reviderede forbrugerkreditdirektiv) (L 19):
”Vil ministeren redegøre for, om der er tale om en
overimplementering, når lovforslaget indeholder en
bestemmelse om forbud imod markedsføringen, og vil
ministeren redegøre for, om dette forbud reelt betyder, at banker
eller forbrugslånsvirksomheder ved en vedtagelse af
lovforslaget kan tvinges til at ændre navn, fordi navnet kan siges
at angå hvor nemt eller hurtigt der kan opnås kredit, jf. den
foreslåede bestemmelse § 11 d, nr. 4, i lov om markedsføring?
Er ministeren indstillet på at lade denne bestemmelse udgå af
lovforslaget, eller i benægtende fald som teknisk bistand
udarbejde udkast til ændringsforslag, der medfører, at denne
bestemmelse udgår af lovforslaget?”
Svar:
1.
Reglerne i lov om markedsføring hører under Erhvervsministeriets
område. Justitsministeriet har derfor til brug for besvarelsen indhentet et
bidrag fra Erhvervsministeriet, der har oplyst følgende:
”Den foreslåede bestemmelse i lov om markedsføring § 11 d, nr.
4 (lovforslagets § 2, nr. 3), er udtryk for udnyttelse af en
valgmulighed i forbrugerkreditdirektivet, som giver en mere
vidtgående forbrugerbeskyttelse end minimumskravene i
direktivet, jf. også pkt. 2.1 i den kommenterede høringsoversigt,
Retsudvalget 2025-26, L 19 – Bilag 1. Der kan endvidere
henvises til den oversigt herom inkl. bilag, som blev oversendt
til udvalget den 26. september 2025 (Retsudvalget 2025-26, L
19 – bilag 2, og Retsudvalget 2024-25, REU (Alm. del) – bilag
358), hvori der er redegjort for forbrugerkreditdirektivets
valgmuligheder og den foreslåede udnyttelse af de enkelte
valgmuligheder.
Direktivet fastlægger ikke nærmere om bestemmelsen, herunder
om forbuddet omfatter kreditgivers navn. Udover hvad der
følger af direktivteksten, herunder af eventuelt ledsagende
præambelbetragtninger, vil det således bero på en konkret
vurdering af markedsføringens helhedsindtryk, hvorvidt
Side 2/4
L 19 - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om der er tale om en overimplementering, når lovforslaget indeholder en bestemmelse om forbud imod markedsføringen, til justitsministeren
markedsføringen fremhæver hvor nemt eller hurtigt, der kan
opnås kredit.
Da det er Forbrugerombudsmanden, der håndhæver reglerne i
lov
om
markedsføring,
vil
det
være
op
til
Forbrugerombudsmanden at foretage denne vurdering eller
vejlede herom, jf. også pkt. 3 i besvarelse af spørgsmål 6 til L
19. Det kan dog oplyses, at den foreslåede bestemmelse ikke
efter Erhvervsministeriets vurdering vil medføre, at
kreditgiveres allerede eksisterende navne vil skulle ændres,
såfremt markedsføringens helhedsindtryk ikke er i strid med
forbuddet.”
2.
Der er under pkt. 3 udarbejdet et ændringsforslag, der indebærer, at den
foreslåede bestemmelse, der indeholder et forbud mod markedsføring af
kreditprodukter, som fremhæver, hvor nemt eller hurtigt der kan opnås
kredit, udgår af lovforslaget.
Regeringen kan ikke støtte dette ændringsforslag. Det skyldes
forbrugerbeskyttelseshensyn. Erhvervsministeriet har vurderet, at
bestemmelsen vil kunne mindske risikoen for, at forbrugere bliver fristet til
at optage et hurtigt lån uden at have et reelt overblik over omkostningerne
og de deraf følgende konsekvenser, jf. også pkt. 2.2.7 i den kommenterede
høringsoversigt, Retsudvalget 2025-26, L 19 – Bilag 1. Det er endvidere
Erhvervsministeriets vurdering, at de administrative byrder ved forbuddet
er minimale, jf. også lovforslagets pkt. 2.7.3.
3.
Et ændringsforslag, som indebærer, at den foreslåede bestemmelse i § 11
d, nr. 4, i lov om markedsføring, om et forbud mod markedsføring af
kreditprodukter, som fremhæver, hvor nemt eller hurtigt der kan opnås
kredit (lovforslagets § 2, nr. 3), udgår af lovforslaget, vil kunne udformes
således:
Ӯndringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler, lov om
markedsføring, lov om forbrugslånsvirksomheder og forskellige andre
love
(Gennemførelse
af det reviderede forbrugerkreditdirektiv) (L 19)
Side 3/4
L 19 - 2025-26 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om der er tale om en overimplementering, når lovforslaget indeholder en bestemmelse om forbud imod markedsføringen, til justitsministeren
Ændringsforslag
Af (…), tiltrådt af (…):
Til § 2
1)
Den under
nr. 3
foreslåede
§ 11 d, nr. 4,
udgår.
[Forbud mod markedsføring af kreditprodukter, som fremhæver, hvor nemt
eller hurtigt der kan opnås kredit, udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at § 11 d, nr. 4 (lovforslagets § 2, nr. 3), udgår.
Forslaget vil medføre, at det foreslåede forbud mod markedsføring af
kreditprodukter, som fremhæver, hvor nemt eller hurtigt der kan opnås
kredit, udgår af lovforslaget.”
Side 4/4