Transportudvalget 2025-26
L 9 Bilag 1
Offentligt
3079072_0001.png
-- AKT 506061 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar ] --
Transportudvalget 2025-26
L 9 - Bilag 1
Offentligt
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected] (Nanna Kornum Fannikke)
[email protected] (Henrik Juul Vestergaard), [email protected] (Christina Meiner Tästensen)
Helle Berg Johansen ([email protected])
SV: Høring af forslag til lov om ophævelse af 35 love på Transportministeriets område (Id nr.: 485826)
13-08-2025 15:29
image001.png;
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Hej Nanna
Midttrafik har med interesse gennemgået lovforslaget og noterer sig, at der er tale om en
regelforenklingsøvelse med henblik på at ophæve forældede love, der vedrører anlægsprojekter, som
enten er afsluttede eller aldrig realiseret.
Vi ønsker at knytte specifikke bemærkninger til enkelte af de foreslåede ophævelser, som efter vores
vurdering kan have betydning for den eksisterende kollektive trafikbetjening og den overordnede
retstilstand.
Bemærkninger til specifikke lovophævelser
Lov nr. 59 af 12. maj 1882, Jernbane fra Hou Havn over Odder til statsbanen mellem Skanderborg og
Aarhus
Loven vedrører en jernbanestrækning, som i dag udgør en del af Aarhus Letbane, og betjenes af
Midttrafik i forhold til planlægning og billetsalg. Lovens historiske grundlag kan have betydning i forhold
til eksisterende infrastrukturejerskab, koncessionsvilkår eller andre rettigheder knyttet til strækningen.
Vi er opmærksomme på, at Transportministeriet vurderer, at loven er udtømt og reelt indholdsløs, men
vi vil gerne opfordre til, at man i forbindelse med lovens ophævelse tydeliggør, at dette ikke påvirker
den eksisterende infrastrukturret, herunder drifts- og vedligeholdelsesforpligtelser for
banestrækningen.
Ophævelse af love med bestemmelser om statens overtagelsesret
Flere af de love, som foreslås ophævet, indeholder bestemmelser om statens adgang til vederlagsfri
overtagelse af privat jernbaneinfrastruktur ved nedlæggelse (f.eks. § 7 i lov nr. 71/1873 og § 5 i lov nr.
88/1894). Disse bestemmelser kan i visse tilfælde danne baggrund for planlægning,
investeringsovervejelser og infrastrukturansvar. Ophævelse heraf kan derfor medføre en ændring i den
retlige situation.
Vi skal derfor opfordre til, at der i det videre lovarbejde tages højde for en eventuel overgangsordning
eller præcisering i jernbaneloven, så der fortsat er klarhed om fremtidig håndtering af
jernbaneinfrastruktur ved nedlæggelse, særligt hvor offentlige operatører er involveret.
Med venlig hilsen
Helle Berg Johansen
Jurist, Kontrakter
Tlf.: 87 40 82 34
Email:
[email protected]
Sender du fortrolige eller følsomme personoplysninger til Midttrafik, skal det ske via en sikker mailforbindelse. Se Midttrafiks
privatlivspolitik.
Fra:
Nanna Kornum Fannikke <[email protected]>
Sendt:
25. juni 2025 12:35
Cc:
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro <[email protected]>; Arriva <[email protected]>; Autobranchens Handels- og
L 9 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ophævelse af 37 love på Transportministeriets område, fra transportministeren
3079072_0002.png
-- AKT 506061 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar ] --
Industriforening <[email protected]>; [email protected]; Høringer - BDK <[email protected]>; Bilbranchen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; Danmarks Skibsmæglerforening <[email protected]>; Dansk
Bilbrancheråd <[email protected]>; [email protected]; Dansk Jernbaneforbund <[email protected]>; Dansk Jernbane Klub
<[email protected]>; Christoffer Greenfort <[email protected]>; [email protected]; Dansk Transport og
Logistik <[email protected]>; Dansk Vejforening <[email protected]>; Danske Havne <[email protected]>; Jakob Svane
<[email protected]>; Danske Regioner <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Dansk
Industri <[email protected]>; Jakob Svane <[email protected]>; DSB <[email protected]>; Susanne Beyer Svendsen
<[email protected]>; DTU Transport <[email protected]>; hoering <[email protected]>; [email protected]; HK
Trafik og jernbane <[email protected]>; Jernbanenævnet - Info <[email protected]>; [email protected];
Metroselskabet <[email protected]>; Midtjyske Jernbaner (Lemvig- og Odderbanen <[email protected]>; Hovedpostkasse
Midttrafik <[email protected]>; Movia <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Rådet for Sikker Trafik
<[email protected]>; SBF - Info <[email protected]>; [email protected]; Trafikforbundet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; By og Havn - Info <[email protected]>; VD - Høringer
<[email protected]>; Jens Kristian Ørnskov <[email protected]>; Aarhus letbane - Info <[email protected]>;
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro <[email protected]>; Arriva <[email protected]>; Autobranchens Handels- og
Industriforening <[email protected]>; [email protected]; Høringer - BDK <[email protected]>; Bilbranchen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; Danmarks Skibsmæglerforening <[email protected]>; Dansk
Bilbrancheråd <[email protected]>; [email protected]; Dansk Jernbaneforbund <[email protected]>; Dansk Jernbane Klub
<[email protected]>; Christoffer Greenfort <[email protected]>; [email protected]; Dansk Transport og
Logistik <[email protected]>; Dansk Vejforening <[email protected]>; Danske Havne <[email protected]>; Jakob Svane
<[email protected]>; Danske Regioner <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Dansk
Industri <[email protected]>; Jakob Svane <[email protected]>; DSB <[email protected]>; Susanne Beyer Svendsen
<[email protected]>; DTU Transport <[email protected]>; hoering <[email protected]>; [email protected]; HK
Trafik og jernbane <[email protected]>; Jernbanenævnet - Info <[email protected]>; [email protected];
Metroselskabet <[email protected]>; Midtjyske Jernbaner (Lemvig- og Odderbanen <[email protected]>; Hovedpostkasse
Midttrafik <[email protected]>; Movia <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Rådet for Sikker Trafik
<[email protected]>; SBF - Info <[email protected]>; [email protected]; Trafikforbundet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; By og Havn - Info <[email protected]>; VD - Høringer
<[email protected]>; Jens Kristian Ørnskov <[email protected]>; Aarhus letbane - Info <[email protected]>
Emne:
Høring af forslag til lov om ophævelse af 35 love på Transportministeriets område (Id nr.: 485826)
Du får ikke ofte mails fra
[email protected]. Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Til høringsparter på vedlagte høringsliste.
Hermed sendes forslag til lov om ophævelse af 35 love på Transportministeriets område i offentlig høring.
Se venligst vedlagte høringsbrev med dertilhørende bilag.
Med venlig hilsen
Nanna Fannikke
Specialkonsulent
Transportministeriet
Ministry of Transport
Retskontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
[email protected]
Tlf.:
+45 23 62 89 95
www.trm.dk
L 9 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ophævelse af 37 love på Transportministeriets område, fra transportministeren
3079072_0003.png
-- AKT 506061 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar ] --
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
København, 6. august 2025
Høringssvar vedr. forslag til lov om ophævelse af 35 love på Transportministeriets
område
Jeg har med stor interesse læst forslaget til lov om ophævelse af 35 love på Transport-
ministeriets område og ønsker at knytte nogle kommentarer hertil.
Transportministeriet skal have ros for at tage endnu en etape i den oprydning i forældede
love, der blev indledt ved sidste års lov ophævelse af 76 love. Jeg tilslutter mig ministe-
riets synspunkt om, at lovgivningen ikke bør indeholde overflødig stof, og at det falder i
Folketingets lod at ophæve disse love, hvis ikke loven bemyndiger ministeren til at gøre
det eller indeholder en solnedgangsklausul.
Lovforslagets afgrænsning
Det fremgår ikke af lovforslagets bemærkninger, hvordan de 35 love er udvalgt. Især på
jernbaneområdet findes fortsat en del anlægslove, der synes relevante at ophæve. Her er
nogle eksempler, blot for at nævne nogle få:
lov nr. 56 af 25. marts 1872 om anlæg og drift af en lolland-falstersk jernbane
1
lov nr. 54 af 29. marts 1904 om Københavns personbanegård m.m.
2
lov nr. 240 af 7. juni 1972 om videreførelse af Køgebugtbanen fra Vallensbæk til
Køge
3
For de gamle love, der ikke er nævnt i lovforslaget, rejser sig derfor spørgsmålet, om de
stadig anses for relevante, om de allerede er ophævet eller på anden vis anses for bort-
faldet, eller om de påtænkes ophævet i en fremtidig oprydningsetape.
Jeg foreslår, at fremtidige etaper afgrænses efter emne og/eller periode. Herved vil en
høring ikke alene give mulighed for at kommentere de love, der foreslås ophævet, men
tillige give mulighed for at foreslå ophævelse af yderligere love inden for pågældende
emne/periode, som ikke længere er relevante.
1
2
3
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/1872/56
https://www.folketingstidende.dk/ebog/19031C?s=713
https://www.folketingstidende.dk/ebog/19711C?s=461
Side 1 af 5
L 9 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ophævelse af 37 love på Transportministeriets område, fra transportministeren
3079072_0004.png
-- AKT 506061 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar ] --
Jeg kan konstatere, at alle de 35 love, som her foreslås ophævet, optræder i Retsinfor-
mation. Jeg opfordrer til, at man ved en fremtidig etape tillige tager hul på oprydning i de
love, der ikke optræder i Retsinformation, fordi de allerede ved etableringen heraf blev
betragtet som forældede og derfor ikke blev lagt ind i systemet. Lige så relevant det er at
ophæve forældede love, der optræder i Retsinformation, lige så relevant er det at ophæve
forældede love, der ikke gør.
Den manglende registrering i Retsinformation bliver nok af mange opfattet som en de
facto administrativ ophævelse. Det er en misforståelse, selvom de fleste af disse love dog
næppe har nogen praktisk betydning i dag. En formel ophævelse vil dog fjerne enhver
tvivl om disse loves gyldighed.
Ved etableringen af Retsinformation i 1980’erne har man allerede gjort det store arbejde
med at vurdere, hvilke love ikke længere har relevans, så tilbage står kun den formelle
ophævelse.
Ad § 7
I lovforslagets § 7 foreslås ophævelse af lov nr. 88 af 8. maj 1894 om anlæg og drift af
private jernbaner. Denne lov er ændret (mindst) seks gange, men i Retsinformation
optræder kun en enkelt ændringslov. De øvrige ændringslove er ikke indarbejdet i data-
sammenskrivningen fra 1988, der er markeret som gældende.
Følgende ændringslove optræder ikke i Retsinformation:
lov nr. 30 af 19. marts 1898 om tillæg til lov nr. 88 af 8. maj 1894 om private
jernbaneanlæg
4
lov nr. 33 af 16. marts 1900 om tillæg til lov nr. 88 af 8. maj 1894 om private
jernbaneanlæg
5
lov nr. 37 af 16. marts 1900 om tillæg til lov nr. 88 af 8. maj 1994 om anlæg og
drift af private jernbaner
6
lov nr. 39 om 20. marts 1901 om ændring i lov nr. 33 af 16. marts 1900 om tillæg
til lov nr. 88 af 8. maj 1894 om private jernbaneanlæg
7
lov nr. 52 af 22. marts 1907 om tillæg til lov nr. 88 af 8. maj 1894 om private
jernbaneanlæg
8
Det må betegnes som misvisende, hvis ikke ligefrem en fejl, at Retsinformation ikke
rummer alle ændringslove for en gældende lov, enten enkeltvis eller indarbejdet i en
lovbekendtgørelse.
4
5
6
7
8
https://www.folketingstidende.dk/ebog/18971C?s=313
https://www.folketingstidende.dk/ebog/18991C?s=247
https://www.folketingstidende.dk/ebog/18991C?s=241
https://www.folketingstidende.dk/ebog/19001C?s=193
https://www.folketingstidende.dk/ebog/19061C?s=425
Side 2 af 5
L 9 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ophævelse af 37 love på Transportministeriets område, fra transportministeren
3079072_0005.png
-- AKT 506061 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar ] --
Jeg foreslår, at disse ændringslove indlægges i Retsinformation, eller der udfærdiges en
opdateret lovbekendtgørelse, inden lovforslaget fremsættes, subsidiært at ændringslovene
optrykkes som bilag til lovforslaget, således at der ikke hersker tvivl om det præcise
indhold af de love, der foreslås ophæves.
Ad § 8
I lovforslagets § 8 foreslås ophævelse af lov nr. 89 af 27. april 1900 om forandring i lov
nr. 88 af 8. maj 1894 om anlæg og drift af private jernbaner. Loven er en ændringslov, der
alene ændrer den lov, der foreslås ophævet i § 7.
Ændringslove ophæves normalt ikke særskilt. Dette fremgår af Justitsministeriets lov-
kvalitetsvejledning, afsnit 3.6. Jeg foreslår derfor, at § 8 udgår.
Ad § 9
I lovforslagets § 9 foreslås ophævelse af lov nr. 156 af 27. maj 1908 om nye jernbane-
anlæg m.v. Denne lov er ændret (mindst) otte gange, men i Retsinformation optræder kun
to ændringslove. De øvrige ændringslove er ikke indarbejdet i datasammenskrivningen
fra 1988, der er markeret som gældende.
Følgende ændringslove optræder ikke i Retsinformation:
lov nr. 68 af 1. april 1913 om ændring i lov nr. 156 af 27. maj 1908 om nye
jernbaneanlæg m.v.
9
lov nr. 117 af 29. april 1913 om ændring i lov nr. 156 af 27. maj 1908 om nye
jernbaneanlæg m.v.
10
lov nr. 120 af 29. april 1913 om ændring i lov nr. 156 af 27. maj 1908 om nye
jernbaneanlæg m.v.
11
lov nr. 84 af 23. februar 1917 om ændring i lov nr. 156 af 27. maj 1908 om nye
jernbaneanlæg m.v.
12
lov nr. 143 af 13. april 1921 om ændring i lov nr. 156 af 27. maj 1908 om nye
jernbaneanlæg m.v.
13
lov nr. 89 af 31. marts 1931 om ændring i lov nr. 156 af 27. maj 1908 om nye
jernbaneanlæg m.v.
14
Det må betegnes som misvisende, hvis ikke ligefrem en fejl, at Retsinformation ikke
rummer alle ændringslove for en gældende lov, enten enkeltvis eller indarbejdet i en
lovbekendtgørelse.
9
10
11
12
13
14
https://www.folketingstidende.dk/ebog/19121C?s=125
https://www.folketingstidende.dk/ebog/19121C?s=737
https://www.folketingstidende.dk/ebog/19121C?s=749
https://www.folketingstidende.dk/ebog/19161C?s=163
https://www.folketingstidende.dk/ebog/19221C?s=271
https://www.folketingstidende.dk/ebog/19301C?s=343
Side 3 af 5
L 9 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ophævelse af 37 love på Transportministeriets område, fra transportministeren
3079072_0006.png
-- AKT 506061 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar ] --
Jeg foreslår, at disse ændringslove indlægges i Retsinformation, eller der udfærdiges en
opdateret lovbekendtgørelse, inden lovforslaget fremsættes, subsidiært at ændringslovene
optrykkes som bilag til lovforslaget, således at der ikke hersker tvivl om det præcise
indhold af de love, der foreslås ophæves.
Ad almindelige bemærkninger, punkt 2.1.9
I lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.1.9.1 nævnes om § 13 i lov nr. 156 af
27. maj 1908 om nye jernbaneanlæg m.v., at bemyndigelsen til at meddele af eneret til
anlæg af de i lovens § 6 nævnt jernbaner udløber 1. april 1925.
Denne udløbsdato er ved § 5 i lov nr. 185 af 20. marts 1918 om forskellige privatbane-
anlæg ændret til 1. april 1935. I punkt 2.1.9.2 nævnes, at bemyndigelsen gælder indtil 1.
april 1925, hvilket således ikke er korrekt.
Jeg foreslår for fuldstændighedens skyld at nævne den nye udløbsdato i punkt 2.1.9.2.
Det ændrer dog ikke noget i forhold til ophævelsen, da begge datoer ligger i fortiden.
Ad §§ 19-20
I årene 1968-1998 blev der vedtaget i alt 24 love med titlen “lov om visse hovedlande-
vejsstrækninger”, populært betegnet “den årlige hovedlandevejslov”. 20 af disse blev
ophævet ved sidste års lov om ophævelse af 76 love på Transportministeriets område, og
i nærværende lovforslags §§ 19-20 foreslås ophævelse af yderligere tre.
Den sidste af disse love, lov nr. 72 af 4. februar 1998, er endnu ikke ophævet. I Rets-
information stod den indtil juli 2025 fejlagtigt markeret som historisk, hvilket måske er
årsagen til, at den ikke er blandt de 35 love, der foreslås ophævet. Fejlen er nu rettet.
Loven omhandler omklassificering af eksisterende vejstrækninger. Derfor må loven
kunne ophæves med samme begrundelse som lov nr. 310 af 30. april 2008 om
omklassificering af visse veje, der foreslås ophævet i lovforslagets § 22, jf. lovforslagets
almindelige bemærkninger punkt 2.2.4.
Jeg foreslår at ophæve lov nr. 72 af 4. februar 1998 om visse hovedlandevejsstrækninger,
således at alle de årlige hovedlandevejslove dermed er ophævet.
Retskrivning i henvisninger til gamle love
Før retsskrivningsreformen i 1948 blev navneord skrevet med stort begyndelsesbogstav,
og å blev skrevet som dobbelt-a. I lovforslaget er titlen på visse love fra før 1948 anført
med oprindelig skrivemåde, eksempelvis i henvisningen i § 1 til lov nr. 72 af 23. maj
1873 “om Bemyndigelse for Regjeringen til at meddele koncession paa forskjellige
Side 4 af 5
L 9 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ophævelse af 37 love på Transportministeriets område, fra transportministeren
3079072_0007.png
-- AKT 506061 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar ] --
jernbaneanlæg paa Sjælland og Falster”, mens der for andre love anvendes moderne
retskrivning, eksempelvis i henvisningen i § 10 til lov nr. 39 af 31. marts 1874 “om en
jernbane fra Vemb station til Lemvig eller dens havn”.
Den generelle konvention synes at være, at henvisninger til love, der løbende ændres,
eksempelvis lov om rettens pleje, der oprindeligt blev vedtaget i 1916, skrives med
moderne retskrivning, mens man i henvisninger til love, der i det store hele er uændrede
siden vedtagelsen, undertiden bevarer den oprindelig skrivemåde.
Jeg foreslår, at der anvendes moderne retskrivning i alle lovforslagets henvisninger til
gamle love, eller at der i hvert fald konsekvent følges samme konvention i alle henvis-
ninger.
Datoformat
I lovforslaget skrives datoer både med og uden foranstillet nul, hhv. “04. april 1990” og
“9. april 1986”. Jeg foreslår konsekvent at skrive datoer uden forstanstillet nul.
Jeg håber, at ovenstående bemærkninger og forslag kan bidrage til det videre arbejde med
lovforslaget.
Med venlig hilsen
Christian Schmidt
Side 5 af 5
L 9 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ophævelse af 37 love på Transportministeriets område, fra transportministeren
3079072_0008.png
-- AKT 506061 -- BILAG 3 -- [ Høringssvar ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
[email protected], [email protected]
Michael Andersen ([email protected])
Høringssvar til lovforslag om at ophæve 35 love på Transportministeriets område
30-06-2025 19:18
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Hej
Det glæder mig at ministeriet fortsætter oprydningen.
Ud over at ophæve love i sin helhed kunne ministeriet også overveje at ophæve love delvist.
Jeg har fx i 2004 foreslået at ophæve fx §§ 1 og 2 i
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2000/517
Måske man også kunne ophæve nogle af paragrafferne i
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/1873/69
Jeg tænker at det samme gælder for flere gamle love.
Jeg er usikker på om Lov af 14. december 1857 indeholdende nogle Forskrifter om Gader, Veie og Vandløb
i Kjøbenhavn fortsat er gældende. Ved lov om private fællesveje ophævede man dele af loven, men da
man ikke ophævede den helt, kunne det indikere, at den fortsat er gældende.
Så har jeg fundet en gammel mail fra 2002 med bemærkninger vedrørende ekspropriationer. Måske I
kunne have lyst til at tjekke om der kan gøres noget?
”Uanset at Trafikministeriet måske ikke er det rette ministerium at nævne det for, så forsøger jeg nu
alligevel:
1. Ifølge Karnovs Lovsamling er lov nr. 68 af 29. marts 1893 om Afstaaelse af Grund til Fyanlæg m.m.
stadig gældende (Forsvarsministeriet). Forskriften synes ikke at være indlagt i Retsinformation. Hvis
forskriften fortsat er gældende, bør den selvfølgelig indlægges i Retsinformation. I forskriftens § 3 henvises
til Lov om Forpligtelse til Jords Afgivelse til offentlige veje m.m. af 7. maj 1881. Denne forskrift er vist
ophævet, og i så fald bør henvisningen rettes.
I stedet for at modernisere loven fra 1893, kunne loven fra 1965 om ekspropriationer under ministeriet for
offentlige arbejder udvides. Ordet "fyrlinjer" i § 1, stk. 2, kunne måske udvides til: "fyrlinjer, fyranlæg".
2. …
3. I lov nr. 225 af 11. juni 1954 om ekspropriation i militære øjemed, § 2, henvises til en forordning af 5.
marts 1845 mv., som er ophævet. Henvisningen bør rettes.
… håber jeg, at Trafikministeriet vil overveje en senere modernisering af reglerne om ekspropriationer.”
Mvh.
Michael Andersen