Transportudvalget 2025-26
L 9 Bilag 1
Offentligt
3079070_0001.png
8. oktober 2025
Høringsnotat om forslag til lov om ophævelse af 37 love
på Transportministeriets område
Indholdsfortegnelse
Høringsnotat om forslag til lov om .................................................. 1
1. Høringen ....................................................................................... 1
1.1. Høringsperiode ....................................................................... 1
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v. .............................. 2
2. Høringssvarene............................................................................ 6
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget ............................... 6
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget ............. 7
2.2.1. Ophævelse af yderligere love .............................................. 7
2.2.2. Ophævelse af love med bestemmelser om statens
overtagelsesret ............................................................................. 9
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet......................................... 10
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om ophævelse af 37
love på Transportministeriets område har i perioden fra den 25.
juni 2025
22. august 2025 (58 dage) været sendt i høring hos en
række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 25. juni 2025 endvidere sendt til
Transportudvalget til orientering.
L 9 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ophævelse af 37 love på Transportministeriets område, fra transportministeren
3079070_0002.png
Side 2/9
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Hørings-
portalen den 25. juni 2025.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, or-
ganisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er
modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald havde be-
mærkninger til udkastet til lovforslag. Det bemærkes, at oversigten
er tilpasset i forlængelse af enkelte høringsparters orientering om
navneskift, således at høringsparternes nye navne indgår. Hørings-
parter, som er ophørt, er ikke medtaget.
Derudover er der på egen foranledning fremsendt høringssvar fra
Michael Andersen og Christian Schmidt.
Høringspart
Hø-
rings-
svar
modta-
get
Be-
mærk-
ninger
Ingen
be-
mærk-
ninger
Ønsker
ikke at
afgive
hø-
rings-
svar
Ankenævnet for
Bus, Tog og Me-
tro
Arriva Danmark
A/S
AUTIG (Automo-
bilbranchens
Handels- og In-
dustriforening)
AutoBranchen
Danmark
Banedanmark
Bilbranchen
L 9 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ophævelse af 37 love på Transportministeriets område, fra transportministeren
3079070_0003.png
Side 3/9
Bornholmstrafik-
ken Holding A/S
Danmarks Motor
Union
Danmarks Skibs-
mæglerforening
Dansk Bilbran-
cheråd
Dansk Forening
for International
Motorkøretøjs-
forsikring
(DFIM)
Dansk Jernbane-
forbund
Dansk Jernbane-
Klub
Dansk Mobilitet
Dansk Person-
Transport
Dansk Transport
og Logistik
DTL
Dansk Vejfor-
ening
Danske Havne
Danske Havne-
virksomheder,
Brancheforenin-
gen
Danske Regioner
L 9 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ophævelse af 37 love på Transportministeriets område, fra transportministeren
3079070_0004.png
Side 4/9
Danske Side-
vogns Klub
DB Cargo Scan-
dinavia A/S
DI Transport
DSB
DTU Transport
Forenede Danske
Motorejere -
FDM
Fynbus
HK Trafik og
Jernbane
Jernbanenævnet
Lokaltog A/S
Metroselskabet
I/S
Midtjyske Jern-
baner
Midttrafik
Movia
Nordjyske Jern-
baner
Region Hoved-
staden
Region Midtjyl-
land
X
X
X
X
X
L 9 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ophævelse af 37 love på Transportministeriets område, fra transportministeren
3079070_0005.png
Side 5/9
Region Nordjyl-
land
Region Sjælland
Region Syddan-
mark
Rådet for Sikker
Trafik
Sund & Bælt
Holding A/S
Sydtrafik
Trafikforbundet
Trafikselska-
berne i Danmark
Trafikstyrelsen
Udviklingssel-
skabet By &
Havn I/S
Vejdirektoratet
Vestbanen A/S
Aarhus Letbane
I/S
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne hørings-
svar om udkastet til lovforslag.
Transportministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder
om der er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er
skrevet med kursiv.
L 9 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ophævelse af 37 love på Transportministeriets område, fra transportministeren
3079070_0006.png
Side 6/9
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget
i forhold til det udkast, som har været i offentlig høring. Her omta-
les også ændringer, som ikke har baggrund i modtagne hørings-
svar, men er foretaget på Transportministeriets egen foranledning.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og be-
mærkninger, der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår
ikke i notatet.
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transportudvalg.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Michael Andersen og Christian Schmidt bakker op om lovforslaget
og om Transportministeriets fortsatte oprydning i forældede love.
Christian Schmidt fremkommer med en række forslag til opbyg-
ning og udformning af Transportministeriets fremtidige lignende
lovforslag ligesom, at der foreslås forbedringer vedrørende visse lo-
ves tilgængelighed på platformen statens juridiske online informa-
tionssystem Retsinformationen.
Det foreslås yderligere, at lovforslagets § 8 udgår, da det er en ænd-
ringslov.
Det nævnes samtidig, at der i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger punkt 2.1.8.1 nævnes om § 13 i lov nr. 156 af 27. maj 1908
om nye jernbaneanlæg m.v., at bemyndigelsen til at meddele af
eneret til anlæg af de i lovens § 6 nævnt jernbaner udløber 1. april
1925. Denne dato er ved § 5 i lov nr. 185 af 20. marts 1918 om for-
skellige privatbaneanlæg ændret til 1. april 1935. I punkt 2.1.9.2
nævnes, at bemyndigelsen gælder indtil 1. april 1925, hvilket såle-
des ikke er korrekt.
Derudover spørges der om, hvorvidt de øvrige eksisterende ældre
love på Transportministeriets område, der ikke er nævnt i lov-
forslaget, også skal ophæves.
Der foreslås ligeledes diverse forbedringer af
visse loves og æn-
dringsloves tilgængelighed på statens juridiske online informati-
onssystem Retsinformation.
Transportministeriet skal hertil samlet bemærke, at yderligere
ældre love på Transportministeriet område, der ikke er nævnt i
L 9 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ophævelse af 37 love på Transportministeriets område, fra transportministeren
3079070_0007.png
Side 7/9
lovforslaget, ikke vurderes at skulle ophæves på nuværende tids-
punkt. Transportministeriet vil videreformidle bemærkningerne
vedrørende statens juridiske online informationssystem Retsin-
formation til Justitsministeriet, der er rette myndighed.
For så vidt angår bemærkningen til lovforslagets § 8, er Trans-
portministeriet enig i, at ændringslove normalt ikke ophæves sær-
skilt, og at bestemmelsen derfor er unødvendig, eftersom den lov,
ændringsloven ændrer i, også ophæves med lovforslaget. Lov-
forslagets § 8 er derfor taget ud af det endelige lovforslag.
For så vidt angår datoen nævnt i lovforslagets almindelige be-
mærkninger punkt 2.1.8.1 er ministeriet enig i, at den korrekte
dato er 1. april 1935. Dette er justeret i lovforslaget.
Transportministeriet vil derudover have diverse forbedringsfor-
slag med i et evt. videre arbejde med lignende lovforslag.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Ophævelse af yderligere love
Michael Andersen foreslår, at lov
af 14. december 1857 indehol-
dende nogle Forskrifter om Gader, Veie og Vandløb i Kjøbenhavn
også bør ophæves.
Derudover foreslås ophævelse og øvrige ændrin-
ger af en række andre love, som ikke hører under Transportmini-
steriets område.
Christian Schmidt
foreslår yderligere ophævelse af en række
konkrete love under Transportministeriets ressort
:
lov nr. 56 af 25. marts 1872 om anlæg og drift af en lolland-
falstersk jernbane
lov nr. 54 af 29. marts 1904 om Københavns personbane-
gård m.m.
lov nr. 240 af 7. juni 1972 om videreførelse af Køgebugtba-
nen fra Vallensbæk til Køge.
lov nr. 72 af 4. februar 1998 om visse hovedlandevejs-
strækninger.
For så vidt angår
lov af 14. december 1857 indeholdende
nogle Forskrifter om Gader, Veie og Vandløb i Kjøben-
havn,
er det ministeriets vurdering, at loven på nuværende tids-
punkt ikke skal ophæves.
L 9 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ophævelse af 37 love på Transportministeriets område, fra transportministeren
3079070_0008.png
Side 8/9
I den tidligere privatvejslov 70 var en ændring af lov af 14. de-
cember 1857, hvor man affattede lovens § 8, stk. 1, således:
”Det påhviler ejerne af de til en privat gade, vej, plads eller sti
grænsende ejendomme at forsyne gaden med forsvarligt afløb for
gaden og for de ved gaden liggende bygninger, når dette ikke til-
strækkeligt afledes på anden måde. Magistraten bestemmer, på
hvilken måde de til gaderne hørende vandløb skal istandsættes og
vedligeholdes, hvilken andel af arbejdet hver enkelt ejer skal lade
udføre, og hvornår det skal være fuldført. Udføres arbejdet ikke,
foranstalter magistraten det udført for vedkommendes regning.”
I bemærkningerne til loven (fra 1971) står der i de specielle be-
mærkninger til § 70, at ”Vandløbsbestemmelsen i den københavn-
ske lovs § 8 må bibeholdes, medens paragraffen i øvrigt ophæves,
jfr. § 69, stk. 3.”.
Med den ”nye” privatvejslov fra 2010 har man ikke forholdt sig til
den gamle lov fra 1857, hvorfor en evt. ophævelse kræver grundig
undersøgelse. Loven ophæves derfor ikke på nuværende tids-
punkt.
For så vidt angår
lov nr. 54 af 29. marts 1904 om Køben-
havns personbanegård
er det Transportministeriets vurde-
ring, at loven ikke skal ophæves på nuværende tidspunkt. Lovens
§ 4 indeholder bestemmelse om skatter, afgifter og byrder i hen-
hold til de grunde og bygninger, der benyttes eller er erhvervet i
statsøjemed. Det kan derfor ikke udelukkes, at loven fortsat vil
finde anvendelse, hvorfor det ikke vil blive foreslået at ophæve
denne lov. Lov nr. 54 af 29. marts 1904 om Københavns person-
banegård medtages derfor ikke i lovforslaget.
For så vidt angår
lov nr. 56 af 25. marts 1872 om anlæg og
drift af en lolland-falstersk jernbane, lov nr. 240 af 7.
juni 1972 om videreførelse af Køgebugtbanen fra Val-
lensbæk til Køge og lov nr. 72 af 4. februar 1998 om visse
hovedlandevejsstrækninger
er Transportministeriet enigt i,
at de tre love med fordel også kan ophæves. Disse love er derfor
tilføjet i det endelige lovforslag.
2.2.2. Ophævelse af love med bestemmelser om statens overtagel-
sesret
Midttrafik bemærker, at flere af de love, som foreslås ophævet, in-
deholder bestemmelser om statens adgang til vederlagsfri overta-
L 9 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ophævelse af 37 love på Transportministeriets område, fra transportministeren
3079070_0009.png
Side 9/9
gelse af privat jernbaneinfrastruktur ved nedlæggelse, og at en op-
hævelse heraf kan medføre en ændring i den retlige situation.
Midttrafik efterspørger klarhed om fremtidig håndtering af en så-
dan nedlæggelse af privat jernbaneinfrastruktur.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at der er tale om
seks
love, som
indeholder bestemmelser om statens adgang til veder-
lagsfri overtagelse af privat jernbaneinfrastruktur ved nedlæg-
gelse. Det er Transportministeriets vurdering, at disse love ikke
længere er relevante.
Ministeriet kan bekræfte, at en ophævelse af lovene vil være en
materiel ændring af den gældende retstilstand, da staten herved
vil give afkald på retten til, ved privatbanernes nedlæggelse, ve-
derlagsfrit at overtage den pågældende jernbaneinfrastruktur.
Hvis der skulle opstå et efterfølgende ønske om, at staten kan
overtage jernbaneinfrastrukturen, fx. i forbindelse med en omor-
ganisering af den kollektive transport, vil en overdragelse kunne
løses på anden vis, fx ved en ny særskilt lovgivning, idet der i så
fald må forventes alligevel at skulle ske en justering af bl.a. jern-
baneloven.
Transportministeriet skal i den forbindelse påpege, at ophævelsen
af disse love ikke påvirker den eksisterende infrastrukturret, her-
under drifts- og vedligeholdelsesforpligtelser for banestræknin-
gen. Det drejer sig alene om statens overtagelsesret ved fremtidig
nedlæggelse af privat jernbaneinfrastruktur.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, inde-
holder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændrin-
ger:
Lovforslagets § 8 er udgået.
I punkt 2.1.8.1 er datoen den 1. april 1925 ændret til den 1.
april 1935.
Lov nr. 56 af 25. marts 1872 om anlæg og drift af en lol-
land-falstersk jernbane, lov nr. 240 af 7. juni 1972 om vide-
reførelse af Køgebugtbanen fra Vallensbæk til Køge og lov
nr. 72 af 4. februar 1998 om visse hovedlandevejsstræknin-
ger er tilføjet lovforslaget.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og
lovteknisk karakter.