Transportudvalget 2025-26
L 8 Bilag 1
Offentligt
3079039_0001.png
22. september 2025
Sagsnr. 2023-3007
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af jernbane-
loven og lov om DSB (Fremtidens S-bane, støj fra jernba-
neaktiviteter, ekspropriation m.v.)
Indholdsfortegnelse
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov
om DSB ( .......................................................................................... 1
1.
1.1.
1.2.
2.
2.1.
2.2.
2.2.1.
2.2.1.1.
2.2.2.
Høringen .................................................................................. 2
Høringsperiode
.................................................................... 2
Hørte myndigheder, organisationer m.v.
........................... 2
Høringssvarene ........................................................................ 6
Generelle bemærkninger til lovforslaget
............................ 7
Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
........... 7
Fremtidens S-bane
........................................................... 7
DSB som infrastrukturforvalter på S-banen
.................. 7
Regelforenkling
............................................................... 8
2.2.1.2. Gods på S-banen
.............................................................. 8
2.2.2.1. Lokalbaner mv. som undtages fra EU-regulering
.......... 8
2.2.2.2. § 2, stk. 5 om særlige undtagelser for S-banen
............... 9
2.2.2.3. Andet i forhold til regelforenkling
................................. 10
2.2.3.
2.2.4.
Ekspropriation - § 30
.................................................... 10
Støj fra infrastrukturarbejder
....................................... 10
2.2.4.1. Sundhed
......................................................................... 10
2.2.4.2. Terminalaktiviteter, klargøring m.v.
............................. 11
2.2.4.3. Kommunernes planlægning
........................................... 12
2.2.4.4. Dialog i forhold til anlægsarbejder, kampagner og på
henvendelse fra kommuner
........................................................... 13
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0002.png
Side 2/22
2.2.4.5. Transportministerens udpegning af arbejdspladser og
jernbaneinfrastrukturarbejder
.....................................................14
2.2.4.6. SMV- og habitatdirektiver..............................................
15
2.2.4.7. Bybaner og privatbaner
.................................................16
2.2.4.8. Etablering af tilsyn for støj m.v.
....................................16
2.2.4.9. Miljøregler vedrørende støj
............................................ 17
2.2.5.
Andet
...............................................................................19
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet......................................... 20
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om
DSB har i perioden fra den 7. juli 2025 til den 21. august 2025 væ-
ret sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev
den 7. juli 2025 endvidere
sendt til
Transportudvalget til orientering.
Herudover blev
udkastet til lovforslag
offentliggjort på Hørings-
portalen den 7. juli 2025.
Det bemærkes, at lovforslagets støjbestemmelser er blevet tilpasset
og sendt i en supplerende offentlig høring i perioden fra den 8. til
den 16. september 2025.
Høringsparterne, der afgav bemærknin-
ger i den tidligere høring, er blevet opfordret til at genfremsende
bemærkninger til den supplerende offentlige høring.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, or-
ganisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er
modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald havde be-
mærkninger til udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, der ikke er blandt de
hørte myndigheder og organisationer mv., som på egen foranled-
ning har sendt bemærkninger til udkastet til lovforslag. Sådanne
interessenter er i oversigten markeret med *.
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0003.png
Side 3/22
Høringspart
Hø-
rings-
svar
modta-
get
Be-
mærk-
ninger
Ingen
be-
mærk-
ninger
Ankenævnet for Bus,
Tog og Metro
Captrain
CLF Cargo Danmark
ApS
Contec Rail
COWI
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk Banegods
Danske Advokater
Dansk Jernbanefor-
bund
Dansk Transport og
Logistik - DTL
Danske Shipping -
Havnevirksomheder
Danske Regioner
Danske Veterantogs
Fællesrepræsentation
DB Cargo Scandinavia
A/S
x
x
x
x
x
x
x
x
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0004.png
Side 4/22
Den Danske Dommer-
forening
DI Transport
Fredericia Shipping
Freja Ejendomme A/S
og Nrep
Gentofte Kommune
Glostrup Kommune
GoCollective
Green Cargo AB
Havarikommissionen
for Civil Luftfart og
Jernbane
Hector Rail AB
Hovedstadens Letbane
I/S
HK Trafik og Jernbane
Høje-Taastrup Kom-
mune
IDA Rail
ITD
Jernbanenævnet
Keolis Letbaner A/S
Kommissarius ved Sta-
tens Ekspropriationer
på Øerne
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0005.png
Side 5/22
Kommunernes Lands-
forening (KL)
Københavns Kommune
Københavns Kom-
mune, Vesterbro Lo-
kaludvalg
Landdistrikternes Fæl-
lesråd
Lokaltog A/S
Metroselskabet I/S
Metroservice
Midtjyske Jernbaner
Movia
Nordjyllands Trafiksel-
skab
Nordjyske Jernbaner
Odense Kommune
Odense Letbane P/S
Rådet for Bæredygtig
Trafik
SJ AB
Sund & Bælt Holding
A/S
Sydtrafik
Trafikforbundet
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0006.png
Side 6/22
Trafikselskaberne i
Danmark
Trailc
TX Logistik AB
Tårnby Kommune
Vestbanen A/S
Øresundsbro Konsor-
tiet
Aarhus Kommune
Aarhus Letbane I/S
Grundejerforeningen
Fredensvænge, Taa-
strup *
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne hørings-
svar om udkastet til lovforslag.
Transportministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder
om der er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er
skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget
i forhold til de udkast, som har været i offentlig høring. Her omta-
les også ændringer, som ikke har baggrund i modtagne hørings-
svar, men er foretaget på Transportministeriets egen foranledning.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og be-
mærkninger, der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår
ikke i notatet.
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transportudvalg.
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0007.png
Side 7/22
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Flere høringsparter har generelt været positive over for lovforsla-
get, herunder for deregulering og sikring af fremtidens S-bane.
Derudover indeholder flere høringssvar anmodning om, at der sker
præciseringer og tilpasninger i forslaget.
Transportministeriet bemærker hertil, at de indkomne hørings-
svar har givet anledning til præciseringer i bemærkningerne
samt en udvidelse af anvendelsesområdet for støjbestemmelserne
efter ønske fra bybaner og privatbaner. Disse ændringer har væ-
ret sendt i supplerende offentlig høring.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Fremtidens S-bane
2.2.1.1. DSB som infrastrukturforvalter på S-banen
Dansk Industri Transport (DI) støtter de foreslåede ændringer,
som skal medvirke til at gennemføre projektet om automatisk tog-
drift på S-banen, så ansvaret for driften og forvaltningen af infra-
strukturen samles hos DSB.
SJ AB anfører, at et af hovedpunkterne i lovforslaget er at definere
S-banen, som en bybane således at strækningen kan undtages EU-
reguleringen. Det anføres, at samlingen af drift og infrastruktur i
DSB udnytter EU-reguleringen negativt, da målsætningen med
EU-reguleringen er at adskille infrastrukturforvalter og operatør.
Det fremføres blandt andet, at konkurrencen skades, og at man bør
samle S-banevirksomheden i et separat selskab adskilt fra DSB.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at der med lovforslaget
ikke er tiltænkt nogen ændring i retstilstanden i forhold til defini-
tionen af S-banen som en bybane. S-banen er en bybane og som
sådan allerede undtaget fra direktiverne som en bybane. Konkur-
rencemæssige hensyn relateret til grænseoverskridende jernbane-
transport gør sig ikke i samme grad gældende for en bybane, der
i funktionsmæssig henseende er adskilt fra unionens jernbanenet.
For så vidt angår SJ SB’s bemærkning om separate selskaber be-
mærkes, at den fremtidige organisering på S-banen bl.a. sker i
overensstemmelse med markedsåbningsdirektivets krav om ad-
skilt regnskab
for
så vidt angår forbindelserne mellem jernbane-
virksomheden og den virksomhed eller enhed, som direkte eller in-
direkte kontrollerer den.
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0008.png
Side 8/22
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
2.2.1.2. Gods på S-banen
DB Cargo Scandinavia A/S bemærker, at virksomheden krydser S-
banen ved Hillerød, og at lovbemærkningerne, der anfører, at der
ikke vil køre gods på S-banens net, efter lovens ikrafttræden vil
kunne forhindre, at der betjenes godskunder nord for Hillerød.
IDA Rail anfører, at funktionskravet for bybane bør præciseres, da
det fortsat bør være muligt at køre både passager og godstrafik,
hvor det er nødvendigt.
Transportministeriet bemærker hertil, at S-banen allerede i dag
er undtaget direktiverne som en bybane og at anvendelsen fortsat
vil skulle ske i overensstemmelse hermed.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
2.2.2. Regelforenkling
2.2.2.1. Lokalbaner mv. som undtages fra EU-regulering
Danske Regioner bemærker i forhold til bybaneregler, at Midtjyske
Jernbaner også har godsdrift og at det ene ikke må stille sig i vejen
for det andet.
Contecrail anfører, at forslagets mulighed for at undtage stræknin-
ger fra EU-regulering, ikke bør fjerne muligheden for at udføre
gods- og specialtransporter på disse lokale strækninger, og det bør
derfor forudsættes at jernbanevirksomheder med EU-sikkerheds-
certifikat til jernbanenettet og godkendt materiel, fortsat kan an-
vendes på de omfattede strækninger. Det anføres endvidere, at det
vil være stærkt omkostningsforøgende, hvis jernbanevirksomheder
skal søge om et særskilt certifikat for undtagne strækninger.
DB Cargo Scandinavia A/S anfører, at privatbaner, som undtages
fra EU-regulering, fortsat bør skulle levere en infrastruktur, som
lever op til krav om kanaltildeling og indretning, som betyder, at
strækningerne kan holde til godskørsel.
Danske Veterantogs Fællesrepræsentation udtrykker bekymring
for om lokale strækninger som undtages EU-regler, vil blive lukket
af for andre operatører end de, der udfører persontransport.
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0009.png
Side 9/22
Transportministeriet skal hertil bemærke, at lovforslaget skal
sikre, at undtagelsesmulighederne i direktiverne og mulighederne
for at fastsætte national lovgivning for baner, der er undtaget fra
EU-reguleringen, i højere grad kan udnyttes end i dag. Lovforsla-
get ændrer ikke på, hvilke baner, som vil kunne undtages. Der vil
være tale om net, der i funktionsmæssig henseende er adskilt fra
resten af Unionens jernbanesystem, og som kun er tænkt anvendt
til persontrafik i lokal-, by- og oplandsområder. Bemærkningerne
vil indgå i det videre arbejde med at udmønte de foreslåede be-
stemmelser.
Danske Regioner spørger ind til, om lovforslaget bemyndiger
Transportministeriet til at fritage privatbaner og regionale baner
for TEN-T-krav om f.eks. signalsystem og elektrificering, idet man
er bekymret for om de fordele, som er forbundet med at være en
del af TEN-T strækningen, bortfalder.
Transportministeriet bemærker hertil, at lovforslaget ikke i sig
selv fritager lokalbaner fra krav i forordninger og direktiver, og
at der ikke med ændringen af jernbaneloven stilles forslag om
ændring af TEN-T-nettet. Lovforslaget bestemmer alene, hvilke
regler der gælder i stedet for EU-reglerne, hvis det besluttes at
udnytte muligheden for at undtage en bane fra EU-reguleringen.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
2.2.2.2. § 2, stk. 5 om særlige undtagelser for S-banen
Aarhus Letbane I/S, Metroselskabet I/S og Odense Letbane P/S
ønsker, at forslag til regler om selvforvaltning på S-banen, herun-
der § 39 b om krav til godkendelse af tog og infrastruktur, også skal
omfatte øvrige bybaner, som i sin organisering eller indretning kan
sammenlignes med den fremtidige organisering på S-banen. Aar-
hus Letbane I/S anfører blandt andet, at selv mindre og relativt af-
grænsede ændringer på letbanekøretøjer skal igennem en fuld risi-
kostyringsproces, som medfører en økonomisk og tidsmæssig
byrde, som i sidste ende påvirker driften og passagererne negativt.
Transportministeriet tager bemærkningerne til efterretning og
skal hertil bemærke, at Transportministeriet ser positivt på i for-
bindelse med en fremtidig lovændring at udbrede reglerne til
også at omfatte metro og letbaner. Transportministeriet ønsker
at indgå i en dialog herom med høringsparterne.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0010.png
Side 10/22
2.2.2.3. Andet i forhold til regelforenkling
IDA Rail foreslår, foreslår som led i lovforslagets fokus på at redu-
cere kompleksiteten af løsninger og processer, at der afsættes mid-
ler til en arbejdsgruppe med henblik på at gennemgå eksisterende
regler, dokumentationskrav og processer og bidrage med forslag til
et særskilt regelsæt, dokumentationsomfang og forenklede proces-
ser.
Transportministeriet kvitterer for forslaget.
Lokaltog foreslår, at definitionen af en bybane ikke begrænses til S-
banen med henblik på at Nærumbanen kan omfattes af definitio-
nen.
Transportministeriet bemærker hertil, at Nærumbanen vil kunne
omfattes af de regler i loven, som gælder for bybaner i medfør af
lovens forslag til § 2, stk. 8 og § 2, stk. 9.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
2.2.3. Ekspropriation - § 30
Aarhus Letbane I/S, Lokaltog A/S og Odense Letbane P/S foreslår,
at det indskrives direkte i lovteksten, at transportministeren ude-
lukkende skal foretage en generel vurdering af grundlaget for ek-
spropriation og ikke en partshøring.
Transportministeriet skal hertil bemærke,
at
det anførte fremgår
af de specielle bemærkninger til bestemmelsen. Transportministe-
riet har derfor ikke fundet anledning til at justere bestemmelsens
ordlyd.
2.2.4.
Støj fra jernbanen
2.2.4.1. Sundhed
Høje-Taastrup Kommune, Odense Kommune, Københavns Kom-
mune, Aarhus Kommune, Vesterbro Lokaludvalg, Grundejerfor-
eningen Fredensvænge, Taastrup, Tårnby Kommune, Gentofte
Kommune og Glostrup Kommune har påpeget, at de foreslåede
regler vil medføre en forhøjet støjbelastning, som går ud over
sundheden. Parterne foreslår, at der fastsættes strengere støjgræn-
ser.
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0011.png
Side 11/22
Aarhus Kommune, Freja Ejendomme, NREP og Odense Kommune
bemærker i den supplerende offentlige høring, at de fastholder de-
res bemærkninger til støjbestemmelserne fra den offentlige hø-
ringsperiode fra 7. juli til 21. august 2025.
Høje Taastrup Kommune, Odense Kommune og Kommunernes
Landsforening (KL) bemærker i den supplerende offentlige høring,
at justeringerne ikke medfører fornødne ændringer over lovforsla-
gets støjbestemmelser. Høje Taastrup Kommune bemærker endvi-
dere, at infrastrukturforvalteren bør have pligt til at begrænse støj
uanset kommunens henvendelse herom.
Transportministeriet finder ikke, at forslaget går videre end hvad
der er nødvendigt af hensyn til formålet om at sikre funktionalite-
ten af jernbanen, samtidig med at de nødvendige arbejder gen-
nemføres. Baggrund for lovforslaget er ikke, at der skal ske en
stigning i støjen fra infrastrukturarbejder ved jernbanen, idet lov-
forslaget sigter på at kodificere den type arbejde, som hidtidigt er
udført, og den støj der ikke kan undgås i forbindelse hermed. Det
bemærkes i øvrigt, at infrastrukturforvalteren med forslaget ek-
splicit får en pligt til at indgå i dialog med kommunerne med hen-
blik på så vidt muligt at begrænse støjen fra infrastrukturarbej-
der.
Transportministeriet bemærker samtidig, at det er vigtigt at være
klar over alternativet, hvor det vil blive nødvendigt som følge af
støjmæssige restriktioner at flytte jernbaneaktiviteter fra af-
ten/nat til dag eller geografisk til en anden arbejdsbase med
deraf følgende betydelig negativ trafikal påvirkning i form af re-
duceret kapacitet og dermed en væsentligt reduceret togtrafik, li-
gesom det vil indebære meromkostninger for jernbanen og øget
biltrafik med efterfølgende stigende trængsel omkring de større
byer.
Transportministeriet har på den baggrund ikke fundet anledning
til at ændre i lovforslaget udover den ændring, der har været i
supplerende offentlig høring.
2.2.4.2. Terminalaktiviteter, klargøring m.v.
Tårnby Kommune og Gentofte Kommune bemærker, at der ikke
gælder støjgrænser fra værkstedsaktiviteter og klargøringsanlæg,
og at dette kan udgøre store støjgener. DI Transport og Gentofte
Kommune bemærker, at ingen øvre støjgrænse for opladning af
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0012.png
Side 12/22
batteritog virker for vidtgående. DB Cargo Scandinavia A/S udtryk-
ker ønske om, at støjreglerne også skal omfatte godsoperatørvirk-
somheder, herunder støj fra kombiterminaler.
Transportministeriet bemærker, at en fungerende togdrift forud-
sætter, at jernbanevirksomhederne - ligesom infrastrukturforval-
tere - kan udføre nødvendige terminalaktiviteter tæt på bebyggel-
ser. Disse aktiviteter er særligt omfattende om natten, hvor selve
togdriften er minimal. Ligeledes gælder det ved klargøringsan-
læg, hvor aktiviteten er særligt høj i natteperioden og tog range-
res, sættes i drift og tages ud af drift.
Transportministeriet bemærker, at opladning af batteritog er
nødvendigt for at togdriften kan fungere på strækninger, hvor
dieseltog bliver erstattet med batteritog.
Transportministeriet bemærker, at det ikke er hensigten, at reg-
lerne skal omfatte støj fra jernbanegodsvirksomheder og kombi-
terminaler, idet reglerne er målrettet opretholdelsen af funktiona-
liteten af infrastrukturen samt passagertogsdriften. Det er ikke
hensigten at reglerne skal stille private og kommercielle aktivite-
ter på kombiterminaler og aktiviteter udført af jernbanegodsvirk-
somheder bedre end den øvrige godsbranche.
Transportministeriet har på den baggrund ikke fundet anledning
til at ændre i lovforslaget.
2.2.4.3. Kommunernes planlægning
Kommunernes Landsforening (KL), Høje-Taastrup Kommune,
Gentofte Kommune, Glostrup Kommune, Tårnby Kommune,
Odense Kommune, Aarhus Kommune og Københavns Kommune
peger på lovforslagets betydning for kommunernes planlægning fx
ved byudvikling.
Kommunernes Landsforening (KL) bemærker i den supplerende
offentlige høring, at lovforslaget grundlæggende vurderes at udfor-
dre kommunernes mulighed for byudvikling i nærheden af jernba-
nestrækninger og Banedanmarks arealer.
Københavns Kommune bemærker i den supplerende offentlige hø-
ring, at det ved ny planlægning bør være en forudsætning, at infra-
strukturforvalteren og grundejeren indgår en aftale om aktivite-
terne på infrastrukturforvalterens arealer og det deraf afledte støj-
niveau.
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0013.png
Side 13/22
Transportministeriet bemærker, at lovforslaget ikke ændrer plan-
lovens § 15a og kommunernes mulighed for at udarbejde kom-
mune- og lokalplaner. De foreslåede bestemmelser vil give kom-
munerne tydeligere rammer for lokalplanlægning i forhold til ek-
sempelvis Banedanmarks arbejdspladser mv., der af transport-
ministeren er udpeget, således at regler vedrørende støj i lov om
miljøbeskyttelse ikke skal finde anvendelse. Dette medfører, at der
ved kommunernes planlægning og bygherres udarbejdelse af
byggeprojekt skal tages højde for den mulige støjpåvirkning fra
arbejdspladser knyttet til jernbanen og derved modvirke senere
udfordringer med støjgener i boliger og anden støjfølsom anven-
delse.
Infrastrukturforvalterne - som Banedanmark - er og vil fortsat
være i dialog med kommunerne, når kommunerne udarbejder så-
vel kommuneplaner og lokalplaner. Hvis kommunerne planlæg-
ger at udlægge arealer til støjfølsom anvendelse, herunder til boli-
ger, i nærheden af Banedanmarks udpegede arbejdspladsarealer,
vil dette indgå i dialogen med kommunerne. Dette bliver der ikke
ændret på med forslaget til ændring af jernbaneloven. Banedan-
mark vil også fremover indgå i dialog med bygherrer af sådant
jernbanenært byggeri og redegøre for de fornyelses- og vedlige-
holdelsesaktiviteter, som et givent projekt vil skulle tage højde for.
Transportministeriet bemærker, at ministeriet på baggrund af
høringssvar har justeret ordlyden i §§ 37 c og 37 d, således, at det
fremgår tydeligere, at infrastrukturforvalteren skal indgå i dia-
log med den pågældende kommune, herunder fx når kommunerne
udarbejder såvel kommuneplaner og lokalplaner.
Transportministeriet bemærker desuden, at i de senere år har sa-
ger og dialog med kommunerne som støjmyndighed vist, at det
kan være vanskeligt at forene byudvikling tæt ved jernbanen i by-
erne og en fortsat tilstedeværelse af de omtalte nødvendige ar-
bejdsbaser.
Ovenstående er senest eksemplificeret med udviklingen af Jernba-
nebyen i København, hvor en gennemførelse af byudviklingen
med de oprindelige planer ville betyde, at Banedanmark ikke
kunne opretholde de nødvendige aktiviteter omkring bl.a. Køben-
havns Hovedbanegård.
For udviklingen af Jernbanebyen i København vil en vedtagelse af
lovforslaget betyde, at transportministeren vil kunne tilbagekalde
indsigelsen imod Københavns Kommunes lokalplansudkast, idet
en fortsættelse af Banedanmarks eksisterende jernbaneaktiviteter
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0014.png
Side 14/22
dermed er sikret. Herefter vil det være muligt for grundejerne,
Banedanmark og Københavns Kommune at afdække og aftale en
samlet løsning med fortsatte jernbaneaktiviteter, støjmitigering
og byudvikling. Lignende forhold må forventes i forbindelse med
lokale ønsker om byudvikling af arealer tæt på jernbanen i øvrige
større byer i Danmark.
Transportministeriet har på den baggrund ikke fundet anledning
til at ændre i lovforslaget.
2.2.4.4. Dialog i forhold til anlægsarbejder, kampagner og på
henvendelser fra kommuner
Høje Taastrup Kommune og Gentofte Kommune bemærker, at det
bør fremgå af loven, at Banedanmark skal informere berørte bor-
gere om gener, omfang og varighed.
Høje Taastrup Kommune og Gentofte Kommune bemærker igen i
den supplerende offentlige høring, at det bør fremgå af lovforsla-
get, at Banedanmark skal informere berørte borgere. Gentofte
Kommune bemærker endvidere i den supplerende offentlige hø-
ring, at de ønsker en beskrivelse af kommunernes rolle og mandat i
dialogen med infrastrukturforvalteren.
Transportministeriet bemærker, at Banedanmark allerede i dag
indgår i dialog med kommuner om støjende anlægsarbejder som
en fast del af Banedanmarks projektforberedelse. Banedanmark
adviserer på større projekter naboer og andre interessenter om
sine anlægsarbejder og mulige gener blandt andet via skiltning,
udsendelse af breve og sms, informationsmøder mv. Dette må li-
geledes forventes af infrastrukturforvalterne på privatbaner og
bybaner.
Banedanmark arbejder herudover på en model for kommunika-
tion målrettet naboer til de faste arbejdspladser. Endeligt er Ba-
nedanmark i løbende dialog med kommuner og borgere på bag-
grund af konkrete henvendelser om støj. Denne dialog vil fort-
sætte også efter vedtagelse af lovforslaget.
Transportministeriet har på den baggrund ikke fundet anledning
til at ændre i lovforslaget.
2.2.4.5. Transportministerens udpegning af arbejdspladser og
jernbaneinfrastrukturarbejder
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0015.png
Side 15/22
Høje-Taastrup Kommune, Tårnby Kommune og Gentofte Kom-
mune, henviser til, at den teknisk-økonomiske redegørelse for mu-
lig støjreduktion, der fx påbydes efter miljøbeskyttelseslovens § 72
og indgår i kommunernes afgørelsesvirksomhed, bør finde anven-
delse.
Høje Taastrup Kommune og Gentofte Kommune bemærker endvi-
dere i den supplerende offentlige høring, at der for alle Banedan-
marks støjende aktiviteter bør skulle udarbejdes en teknisk økono-
misk redegørelse vedrørende mulighed for at nedbringe støj.
Transportministeriet bemærker, at det forud for at transportmi-
nisteren udpeger en arbejdsplads, hvor regler vedrørende støj i
lov om miljøbeskyttelse ikke skal finde anvendelse, forventes, at
infrastrukturforvaltere - som Banedanmark - forsøger at nå til
enighed med den pågældende kommune om rammerne for stø-
jende aktiviteter. Hvor transportministeren ikke har udpeget en
arbejdsplads eller infrastrukturarbejder, er det således fortsat
kommunerne, som er støjmyndighed, ligesom de almindeligt gæl-
dende støjregler vil gælde for arbejdspladsen eller infrastruktur-
arbejdet.
Transportministeriet bemærker desuden, at det er forventningen,
at infrastrukturforvaltere, der ønsker arbejdsbaser udpeget af
Transportministeriet, i den forbindelse skal redegøre for mulighe-
derne for støjreduktion, den hidtidige dialog med den pågældende
kommune samt vigtigheden af arbejdsbaseren for togdriften, her-
under hvorfor en alternativ placering af arbejdsbasen ikke vurde-
res hensigtsmæssig.
Transportministeriet henviser i øvrigt til tidligere nævnte dialog
mellem infrastrukturforvalterne og kommunerne samt det for-
hold, at eksempelvis Banedanmark i dag modtager henvendelser
fra kommuner og borgere vedrørende støj og på den baggrund
har dialog med henblik på at identificere konkrete støjgener og
vurdere mulighederne for støjmitigering. Denne dialog vil fort-
sætte også efter vedtagelse af lovforslaget.
Transportministeriet har på den baggrund ikke fundet anledning
til at ændre i lovforslaget.
Freja Ejendomme og NREP bemærker, at det bør præciseres, at de
udpegede områder i § 37 c, stk. 1 også bør omfatte eksisterende ar-
bejdsplads- og/eller og områder, hvor der endnu ikke er tilveje-
bragt et (nyt) plangrundlag for sådanne arbejdspladser og -baser.
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0016.png
Side 16/22
Transportministeriet har på baggrund af høringssvaret fundet
anledning til at justere lovforslagets bemærkninger, således at det
præciseres, at Transportministeriets mulighed for at udpege om-
råder både omfatter områder, hvor der er eksisterende arbejds-
pladser og/eller -baser, og områder, hvor der endnu ikke er tilve-
jebragt et plangrundlag for sådanne arbejdspladser og/eller -ba-
ser. Dette omfatter tillige tilfælde, hvor placering eller omfang af
eksisterende arbejdspladser og/eller -baser skal ændres.
2.2.4.6. SMV- og habitatdirektiver
Tårnby Kommune og Odense Kommune bemærker, at der ikke er
gennemført en miljøvurdering af lovforslaget.
Transportministeriet bemærker hertil, at lovforslaget ikke i sig
selv vurderes at være omfattet af kravet om miljøvurdering af
planer og programmer, jf. miljøvurderingsloven. I den forbin-
delse er vurderingen, at lovforslaget ikke udgør en betydningsfuld
helhed af kriterier og fremgangsmåder for tilladelse og iværksæt-
telse af projekter, der er omfattet af VVM-direktivets bilag I og II.
Der er derfor ikke tale om en ramme for fremtidige anlægstilla-
delser.
Større anlægsprojekter, der vil blive omfattet af lovforslaget, er
som udgangspunkt omfattet af VVM-direktivet. De pågældende
anlægsprojekter vil derfor altid blive behandlet i overensstem-
melse med dette direktiv. Dette betyder, at der er krav om, at pro-
jekterne underlægges enten en miljøkonsekvensvurdering (MKV)
eller en MKV- screening, inden de kan udføres.
Transportministeriet har på den baggrund ikke fundet anledning
til at ændre i lovforslaget.
2.2.4.7. Bybaner og privatbaner
Danske Regioner, Odense Letbane P/S, Aarhus Letbane I/S, Me-
troselskabet I/S, Hovedstadens Letbane, Movia og Lokaltog A/S
ønsker sidestilling af infrastrukturforvaltere, så der ikke længere
skelnes mellem statslige og ikke-statslige. Parterne bemærker, at
regler om støj også bør omfatte dem.
Transportministeriet imødekommer forslaget, således at by- og
privatbaner også omfattes af de foreslåede regler om støj. Trans-
portministeriet har haft et justeret lovforslag i supplerende offent-
lig høring.
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0017.png
Side 17/22
Lokaltog A/S, Metroselskabet, Hovedstadens Letbane, Odense Let-
bane P/S, Midtjyske Jernbaner og Green Cargo AB bemærker i den
supplerende offentlige høring, at de er positive i forhold til juste-
ringerne til støjbestemmelserne.
Transportministeriet bemærker hertil, at forslaget er imødekom-
met således, at bestemmelserne sikrer at infrastrukturforvaltere
og operatører i højere grad får mulighed for at gennemføre den
nødvendige fornyelse og vedligeholdelse af jernbanen og togmate-
riellet ved fastsættelse af særskilte støjregler for jernbaneaktivite-
ter.
2.2.4.8. Etablering af tilsyn for støj m.v.
Odense Kommune og Kommunernes Landsforening (KL) efterlyser
i sine høringssvar regler om tilsynsmyndighed i forbindelse med
udpegning af arbejdsbaser og gennemførsel af støjende infrastruk-
turarbejder.
Høje-Taastrup Kommune, Gentofte Kommune og Odense Kom-
mune anfører, at det er en stor forringelse af borgernes rettighe-
der/retssikkerhed, når klageadgangen fjernes.
Tårnby Kommune
bemærker, at der ikke er ”tradition for” at til-
sidesætte allerede gældende lov eller dispensationer.
Kommunernes Landsforening (KL) bemærker i den supplerende
offentlige høring, at problemstillingen angående støj er den
samme, men at ændringen nu vil gælde et større område, og at det
ikke er hensigtsmæssigt, at klageadgangen for støjende jernbanein-
frastruktur afskæres med lovforslaget.
Københavns Kommune bemærker i den supplerende offentlige hø-
ring, at det bør præciseres, hvem der som miljømyndighed skal
håndhæve støjbestemmelserne.
Transportministeriet bemærker, at der er tale om offentlige insti-
tutioner eller offentligt ejede selskaber, som må forventes at leve
op til reglerne, samt at disse etablerer og udfører den fornødne
egenkontrol. Transportministeriet vurderer desuden ikke, at ud-
pegning af en tilsynsmyndighed vil kunne bidrage hertil, men vil
medføre yderligere bureaukrati.
Transportministeriet har på den baggrund ikke fundet anledning
til at ændre i lovforslaget.
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0018.png
Side 18/22
2.2.4.9. Miljøregler vedrørende støj
Kommunernes Landsforening (KL), Høje-Taastrup Kommune,
Gentofte Kommune, Tårnby Kommune, DI Transport, Odense
Kommune bemærker, at man tilsidesætter alle regler om miljø i
støjbestemmelserne, og at man ikke udviser nok hensyn herved.
Transportministeriet bemærker, at lovteksten er blevet præciseret
på baggrund af høringssvarene således, at det tydeliggøres, at det
alene er miljøbeskyttelseslovens bestemmelser om støj, der fravi-
ges. Ændringen af lovforslaget har været i en supplerende offent-
lig høring.
KL efterspørger en mere præcis definition af akutte og planlagte
vedligeholdelsesprojekter samt mindre renoveringer.
Transportministeriet bemærker, at der med akutte og planlagte
vedligeholdelsesprojekter samt mindre renoveringer tænkes på
samtlige øvrige arbejder ved og på jernbaneinfrastrukturen, som
ikke kan betragtes som større jernbaneinfrastrukturarbejder.
Transportministeriet har på den baggrund ikke fundet anledning
til at ændre i lovforslaget.
DB Cargo Scandinavia A/S bemærker, at henvisning til
batteritog
og
tog
giver anledning til at forstå bestemmelsen sådan, at både
passager- og godsmateriel er omfattet. Herudover bemærkes, at
begrebet
terminalaktiviteter,
skaber uklarhed om, hvorvidt at også
aktiviteter på kombiterminaler ønskes omfattet.
Transportministeriet har på baggrund af høringssvaret fundet
anledning til at justere bestemmelsen, således at formuleringen
”jernbanekøretøjer”
nogle steder anvendes for tog.
Transportministeriet bemærker, at reglerne ikke har til hensigt at
vedrøre kombiterminaler. Reglerne er målrettet opretholdelsen af
funktionaliteten af infrastrukturen samt passagertogsdriften,
herunder togdrift med batteritog.
I forhold til det af DB Cargo Scandinavia A/S i øvrigt fremhævede
vedrørende passager- og godsmateriel, er det Transportministe-
riets vurdering, at begreberne fremstår forståelige i den kontekst,
de indgår.
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0019.png
Side 19/22
Flere høringsparter, herunder Tårnby Kommune, Freja Ejen-
domme, NREP og Glostrup Kommune, har anmodet om en defini-
tion eller præcisering af begrebet
”arbejderpladser” og ”arbejdsba-
ser” i
relation til støjbestemmelser.
Transportministeriet bemærker hertil, at begrebet i lovudkastet
er anvendt i relation til en bemyndigelsesbestemmelse til ministe-
ren. En stram afgrænsning af begrebet vurderes at udgøre en
unødig begrænsning ikke mindst i lyset af udviklingen med større
brug af tovejskøretøjer og indsatsen med etablering af påsæt-
ningssteder. Banedanmarks
”Arbejdspladsarealer”
er udpeget
som nationale interesseområder, der er indtegnet under jernba-
neanlæg (4.3) på Kort.Plandata.dk. Her kan kommuner m.v. gøre
sig bekendt med data, da Kort.Plandata.dk er et arbejdsredskab
ved såvel kommuneplanlægning som ved lokalplanlægning. Der
vil blive taget stilling til, om dette også skal udvides til at omfatte
eksempelvis centrale påsætningssteder i takt med, at disse etable-
res over de kommende år.
Københavns Kommune anfører i sit høringssvar, at anvendelse af
”bolig” i den foreslåede § 37c, stk. 2 kan give anledning til fortolk-
ningstvivl.
Københavns Kommune bemærker igen i den supplerende offent-
lige høring, at det bør præciseres, at anden støjfølsom anvendelse
bør tilføjes til § 37 c, stk. 2.
Transportministeriet bemærker hertil, at der i planloven generelt
anvendes begrebet
”støjfølsom
anvendelse”. Lovforslaget justeres
dermed på baggrund af høringssvaret således, at bestemmelsen
også omfatter bolig og arealer til anden støjfølsom anvendelse.
2.2.5. Andet
DB Cargo Scandinavia A/S anfører, at anvendelsen
af begrebet ”be-
redskabsydelser”, som i den nuværende
jernbanelov fremgår af §
110a, og som med forslaget udvides til at omfatte andre infrastruk-
turforvaltere allerede med nuværende § 110a er blevet flertydig,
idet der med ordet ”beredskab” som anvendt i udkast til forslaget
menes det,
der tidligere omtaltes som ”hjælpevognsydelser”, imens
”beredskab” i
jernbanelovens kapitel 12 eller jernbanelovens § 2a,
jf. den seneste ændring til jernbaneloven, ved lov nr. 753 af 20. juni
2025, har betydning i meget bredere forstand ift. virksomheders
modstandsdygtighed overfor nødsituationer og ekstraordinære si-
tuationer.
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0020.png
Side 20/22
Transportministeriet bemærker hertil, at ændringen foretages af
hensyn til at fremtidssikre lovens ordlyd, såfremt at DSB som for-
valter på S-banen i fremtiden ønsker at udbyde beredskabsydel-
ser, kurser og uddannelser samt foretage opgaver i forbindelse
med tredjepartsprojekter. Transportministeriet bemærker endvi-
dere, at bestemmelsen vurderes at passe i den kontekst, den er
skrevet, og at der herudover ikke er fundet anledning til at ændre
i bestemmelsen.
Dansk Industri Transport (DI) bemærker, at Transportministeriet
tillægger projekternes økonomi en betydelig vægt over hensyn til
miljø- og støjforhold
– og opfordrer til tværministerielt ”nysyn” på
miljølovgivningen.
Transportministeriet bemærker, at lovforslaget har til formål at
sikre, at fornyelsen og vedligeholdelsen af skinnenettet og visse
aktiviteter på togene kan gennemføres i samme omfang, som det
har været tilfældet hidtil, herunder at der kan arbejdes om afte-
nen og natten. Hvis ikke arbejderne kan gennemføres fra arbejds-
baser tæt på bykernerne og også uden for dagtimerne, må spær-
ringen af sporene for at få gennemført aktiviteterne i vidt omfang
ske i løbet af dagen, og det vil i praksis umuliggøre en sammen-
hængende jernbanetrafik i Danmark. Dette er ikke en økonomisk
udfordring for infrastrukturforvalteren, men vil blive en sam-
fundsøkonomisk udfordring, hvis jernbaneinfrastrukturen skal
fornyes og vedligeholdes om dagen, hvorved erhvervslivet vil op-
leve større trængsel og større vanskeligheder ved at få arbejds-
kraft og varer til og fra virksomhederne.
Danske Regioner bemærker vedrørende lov om elforsyning, at æn-
dringen også bør gælde ikke-statslige infrastrukturforvaltere. Kon-
kret har ”tre-i-en” løsningen (samme elforsyning dækker tog, bus
og opladning af biler) vist sig administrativ vanskelig. Lokaltog A/S
mener tilsvarende, at Lokaltog A/S og øvrige private infrastruktur-
forvaltere bør være ligestillet med statslige infrastrukturforvaltere
og være undtaget ift. elforsyningsloven.
Transportministeriet bemærker hertil, at lov om elforsyning ikke
finder anvendelse på Banedanmarks forsyningsaktiviteter, jf.
jernbanelovens § 22, stk. 1. Dette hænger sammen med, at Ba-
nedanmark i medfør af jernbanelovens § 22, stk. 2, er forpligtet til
at forsyne jernbanevirksomhederne, der ønsker at anvende elek-
trisk trækkraft, med kørestrøm.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0021.png
Side 21/22
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, inde-
holder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændrin-
ger:
§ 2, stk. 3 er justeret, hvorefter opremsningen af bestem-
melser, der vil blive undtages for bybaneoperatører, udvi-
des til også at omfatte § 65, da denne bestemmelse henvi-
ser til §§ 66 og 68 og derfor korrekt bør indgå.
I forslaget til § 2, stk. 9, er det tilføjet, at net der undtages i
medfør af bestemmelsen, betegnes som lokalbanenet og lo-
kalbaneoperatører.
I de specielle bemærkningerne til § 2, stk. 7, som er en vi-
dereførelse af gældende § 2, stk. 5 uddybes beskrivelsen af
gældende ret for privatejet jernbaneinfrastruktur.
§ 37 c, stk. 1 er justeret, så det fremgår, at bestemmelsen
vedrører bolig og
”arealer
til anden støjfølsom anvendelse”.
§§ 37 c-d er justeret, så det fremgår, at infrastrukturen efter
dialog med den pågældende kommune så vidt muligt skal
søge at begrænse støjen.
§ 37 f er justeret, så bestemmelsen omfatter
”jernbanekøre-
tøjer” i stedet for ”tog”.
I de specielle bemærkninger til nr. 10 til § 37 c, stk. 1, er det
tilføjet, at transportministerens mulighed for at udpege ar-
bejdspladser og faste arbejdsbaser omfatter både områder,
hvor der er eksisterende arbejdspladser og/eller -baser, og
områder, hvor der endnu ikke er tilvejebragt et plangrund-
lag for sådanne arbejdspladser og/eller -baser. Dette om-
fatter tillige tilfælde, hvor placering eller omfang af eksiste-
rende arbejdspladser og/eller -baser skal ændres.
I de specielle bemærkninger til nr. 10 til § 37 c, stk. 1, er det
tilføjet, at den foreslåede bestemmelse også omfatter ny-
byggeri til boliger og arealer til anden støjfølsom anven-
delse som fx institutioner, skoler, kontorerhverv og hotel-
ler.
I de specielle bemærkninger til nr. 10 til § 37 f et det tilfø-
jet, at den foreslåede bestemmelse er målrettet oprethol-
L 8 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringsliste og høringssvar til forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, fra transportministeren
3079039_0022.png
Side 22/22
delsen af funktionaliteten af infrastrukturen samt passa-
gertogsdriften, herunder togdrift med batteritog og således
ikke omfatter kombiterminaler m.v.
I de specielle bemærkninger til nr. 14 er der tilføjet uddy-
bende bemærkninger om transportministerens beføjelse til
at fastsætte regler om overdragelse af opgaver og certifice-
ring.
I de specielle bemærkninger til nr. 15, 17 og 18 er det tilfø-
jet, at der er foretaget ændringer med henblik på at rette op
på tidligere fejlagtig henvisning til § 39 b.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og
lovteknisk karakter.