Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2025-26
L 7 Bilag 1
Offentligt
3077777_0001.png
Lovforslag nr.
L 123456
Folketinget 2025-26
Fremsat den 8. oktober 2025 af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Statens afholdelse af Energinets forundersøgelsesomkostninger vedrørende arealer til havvindmølleparker)
§1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1031 af 6. september 2024, som
ændret senest ved § 5 i lov nr. 560 af 27. maj 2025,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 23, stk. 3, 3. pkt.,
indsættes efter »ved forundersøgel-
serne«: », jf. dog stk. 4«.
2.
I
§ 23
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan helt
eller delvist afholde Energinets omkostninger ved forun-
dersøgelser, som gennemføres efter stk. 3.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2026.
DokumentId
Journalnummer
L 7 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077777_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget gennemfører en ændring i lov om vedvarende
energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1031 af 6. september 2024
(herefter VE-loven) som opfølgning på den politiske aftale
om udbudsrammerne for tre havvindmølleparker mellem re-
geringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Dan-
marksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservati-
ve Folkeparti Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet
af 19. maj 2025 (herefter ”den politiske aftale”). Med den
politiske aftale udbydes der to havvindmølleparker i Nord-
søen, hhv. Nordsøen Midt og Nordsøen Syd, og en havvind-
møllepark ved Hesselø.
Lovforslaget er en opfølgning på den politiske aftale. Med
lovforslaget foreslås det at skabe hjemmel i VE-loven til, at
klima-, energi-, og forsyningsministeren kan afholde Energi-
nets omkostninger ved forundersøgelser efter VE-lovens §
23, stk. 3, vedrørende arealer, som er reserveret til statslige
udbud af arealer til havvindmølleparker.
Det er med den politiske aftale besluttet, at staten skal afhol-
de Energinets forundersøgelsesomkostninger i forbindelse
med udbuddet af de tre havvindmølleparker.
Ved aktstykke nr. 268 tiltrådt den 19. juni 2025 har Folke-
tingets Finansudvalg givet klima-, energi- og forsyningsmi-
nisteren hjemmel til i finansåret 2025 at afholde forundersø-
gelsesomkostninger for de tre havvindmølleparker for i alt
731,5 mio. kr.
Der udestår omkostninger på anslået 25,6 mio. kr., som
staten ifølge den politiske aftale skal betale i finansåret
2026. Disse omkostninger vil blive omfattet af den foreslåe-
de § 23, stk. 4.
Med lovforslaget foreslås VE-loven ændret for fremadrettet
at sikre, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan be-
slutte helt eller delvist at afholde Energinets omkostninger
ved forundersøgelser, som gennemføres efter § 23, stk. 3, i
forbindelse med fremtidige udbud af arealer til havvindmøl-
leparker. Bestemmelsen vil betyde, at ministeren fremover
i forbindelse med de konkrete udbud kan beslutte, at staten
helt eller delvist skal afholde Energinets forundersøgelses-
omkostninger vedrørende de arealer, som er omfattet af det
pågældende udbud.
2. Statens afholdelse af Energinets forundersøgelsesom-
kostninger vedrørende arealer til havvindmølleparker
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 23, stk. 3 i VE-loven, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan bestemme, at Energinet i nærmere
angivet omfang gennemfører forundersøgelser vedrørende
arealer, som efter § 22, stk. 3, er reserveret til statslige
udbud af havvindmølleparker. Resultaterne af forundersø-
gelserne gøres offentligt tilgængelige. Hvis der gives etab-
leringstilladelse efter § 25 til havvindmøller i det område,
forundersøgelserne vedrører, afholder modtageren af etable-
ringstilladelsen Energinets omkostninger ved forundersøgel-
serne.
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 1392 af 27. decem-
ber 2008 om fremme af vedvarende energi (VE-loven). Det
fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketings-
tidende 2008-2009, tillæg A, spalte 1577, at det efter de hid-
til gældende regler påhvilede vinderen af udbuddet at udføre
forundersøgelserne og afholde omkostningerne. Det følger
af § 23, stk. 3, at vinderen af udbuddet på tilsvarende måde
skal afholde Energinets omkostninger ved forundersøgelser-
ne. I den forbindelse præciseredes adgangen for klima-, og
energi- og forsyningsministeren til at pålægge Energinet at
udføre forundersøgelserne i nærmere angivet omfang. End-
videre blev det præciseret, at Energinet skal stille resultater-
ne af undersøgelserne til rådighed for deltagerne i udbuddet
med henblik på at sikre et ensartet konkurrencegrundlag.
Det fremgår af VE-lovens § 23, stk. 4, at klima-, energi-
og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
forhold omfattet af stk. 2 og 3. Ifølge bemærkningerne til
bestemmelsen vil der, hvis forholdene taler for det, kunne
fastsættes regler om, hvilke opgaver vedrørende forundersø-
gelser, der skal udføres af Energinet, jf. Folketingstidende
2008-2009, tillæg A, spalte 1577.
2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Der er med den politiske aftale besluttet at udbyde tre hav-
vindmølleparker. Denne aftale indebærer bl.a., at staten af-
holder Energinets forundersøgelsesomkostninger vedrørende
de havarealer, som udbydes.
Energinets forundersøgelser vedrører navnlig geofysiske og
geotekniske undersøgelser og visse miljøundersøgelser med
henblik på at fastslå havarealets egnethed til opstilling af en
havvindmøllepark med tilhørende elkabler og installationer.
Statens afholdelse af Energinets forundersøgelsesomkost-
ninger er en fravigelse af den gældende § 23, stk. 3, i VE-lo-
ven, hvorefter det er modtageren af etableringstilladelsen,
som skal afholde Energinets forundersøgelsesomkostninger.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering,
at det er hensigtsmæssigt, at der indføres en generel hjem-
mel i VE-loven til, at klima-, energi- og forsyningsministe-
ren i forbindelse med kommende udbud af arealer til hav-
vind vil kunne beslutte, at staten helt eller delvist afholder
Energinets forundersøgelsesomkostninger. Herved får mini-
steren mulighed for at beslutte, om forundersøgelsesomkost-
ningerne i forbindelse med et konkret udbud skal afholdes
L 7 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077777_0003.png
3
helt eller delvist af staten eller modtageren af etableringstil-
ladelsen.
Det foreslås derfor at indføre et nyt stk. 4, som gør det
muligt for klima-, energi- og forsyningsministeren helt eller
delvist at afholde Energinets omkostninger ved forundersø-
gelser, som er gennemført efter § 23, stk. 3.
Den foreslåede ordning vil medføre, at klima-, energi- og
forsyningsministeren helt eller delvist kan afholde de forun-
dersøgelsesomkostninger, som ifølge VE-lovens § 23, stk. 3,
ellers skal afholdes af modtageren af etableringstilladelsen,
jf. § 25.
Den foreslåede § 23, stk. 4, er en undtagelse til den nugæl-
dende ordning efter stk. 3. Det vil således som udgangs-
punkt stadig være modtageren af etableringstilladelsen,
som skal afholde Energinets forundersøgelsesomkostninger,
medmindre andet er nærmere bestemt i forbindelse med
fastlæggelsen af de konkrete udbudsvilkår.
Den foreslåede nye § 23, stk. 4, betyder således, at klima-,
energi- og forsyningsministeren i forbindelse med et kon-
kret udbud af arealer til havvind, som undtagelse til VE-lo-
vens § 23, stk. 3, vil kunne beslutte helt eller delvist at
afholde Energinets forundersøgelsesomkostninger i stedet
for modtageren af etableringstilladelsen. Klima-, energi- og
forsyningsministerens beslutning herom vil skulle fremgå af
udbudsmaterialet for det konkrete udbud. Det forudsættes, at
en eventuel beslutning om at staten afholder omkostninger-
ne til Energinets forundersøgelser, vil blive drøftet med de
relevante aftale- eller forligspartier, forinden den bliver im-
plementeret i de konkrete udbudsmaterialer. Der forudsættes
derfor, som hidtidig, inddragelse af aftaleparterne i forbin-
delse med en beslutning om statens afholdelse af Energinets
forundersøgelsesomkostninger. Desuden vil der, såfremt det
besluttes, at staten afholder omkostningerne til Energinets
forundersøgelsesomkostninger i forbindelse med fremtidige
udbud, fortsat skulle opnås bevillingshjemmel på finanslo-
ven eller ved aktstykke.
Den foreslåede § 23, stk. 4, vil blive udmøntet i overens-
stemmelse med EU-statsstøttereglerne.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Statens betaling af forundersøgelsesomkostninger vurderes
indirekte at kunne medføre udgifter for staten, alt efter hvil-
ken model, der fremadrettet besluttes for de fremtidige ud-
budte havvindmølleparker, dvs. om staten skal afholde for-
undersøgelsesomkostningerne. De økonomiske konsekven-
ser for staten kan derfor ikke kvalificeres yderligere.
Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for regioner
og kommuner.
Lovforslaget forventes derfor ikke at have implementerings-
konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Ændring af VE-lovens § 23, stk. 3, vurderes ikke i sig
selv at medføre økonomiske konsekvenser for erhvervsli-
vet. Såfremt det i fremtidige udbud besluttes, at staten
skal afholde Energinets forundersøgelsesomkostninger, vil
ændringen kunne medføre en positiv økonomisk konsekvens
for erhvervslivet, idet forundersøgelsesomkostningerne efter
gældende ret betales af udbudsvinderen til det pågældende
havareal, når der udstedes etableringstilladelse. Det følger af
den politiske aftale, at staten skal afholde Energinets forun-
dersøgelsesomkostninger på anslået 26,5 mio. kr. i 2026 i
forbindelse med udbuddet af tre havvindmølleparker.
Lovforslaget pålægger ikke erhvervslivet økonomiske byr-
der. Der vil kun være økonomiske konsekvenser for de
selskaber, som frivilligt vælger at deltage i udbuddet. Der
vurderes derfor ikke at være omstillingsomkostninger eller
løbende efterlevelseskonsekvenser ved dette lovforslag.
Det vurderes ikke, at lovforslaget vil medføre administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for borgere-
re.
6. Klimamæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekven-
ser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige kon-
sekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28. maj til den
30. juni 2025 (33 dage) været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet – Advokatsamfundet, Akademikerne, Akade-
misk Arkitektforening, Affald Plus, AffaldVarme Aarhus,
Aktiveenergiforbrugere, Aluminium Danmark, Ankenævnet
på Energiområdet, Andel, Antenneforeningen Vejen, Ar-
bejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet, ARI (Af-
fald- og ressourceindustrien under DI), Asfaltindustrien,
BAT-kartellet, Better Energy, Billund Vand A/S, Biobrænd-
selsforeningen, Biofos A/S, Blik- og Rørarbejderforbun-
det, Borger, Brancheforeningen Dansk Luftfart, Branche-
foreningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen
for Husstandsvindmøller, Brancheforeningen for Skov, Ha-
ve og Park-Forretninger, Brancheforeningen for Små- og
L 7 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077777_0004.png
4
Mellemstore Vindmøller, Brintbranchen, Brunata, Bryggeri-
foreningen, Bornholms Energi og Forsyning (BEOF), Bo-
pa Law, Business Danmark, Bygge-, Anlægs- og Trækar-
tellet (BATT-kartellet), Byggecentrum, Bygningssagkyndi-
ge & Energikonsulenter, Bærebro A/S, Byggeskadefonden,
C4 – Carbon Capture Cluster Copenhagen, Crossbridge
Energy Fredericia, Center for Electric Power and Energy
(DTU), CEPOS, Cerius, Cevea, Center for Electric Po-
wer and Energy (DTU), CTR, CO-industri, Concito, CO-
WI, Copenhagen Infrastructure Partners, Copenhagen Mer-
chants, ADB(Association Dansk Biobrændsel), DAKOFA,
Dana Petroleum, DANAK (Den Danske Akkrediterings-
og Metrologifond), DANICA RESOURCES APS, Danske
halmleverandører, Danmarks Almene Boliger (BL), Dan-
marks Fiskeriforening, Danmarks Frie Autocampere, Dan-
marks Jordbrugsforskning, Danmarks Jægerforbund, Dan-
marks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening,
Danmarks Skibskredit, Danmarks Vindmølleforening, Dan-
marks Tekniske Universitet (DTU), Danoil Exploration A/S,
Dansk Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Dansk Biotek, Dansk Byggeri, Danske Bygningscenter,
Dansk Center for Lys, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Facilities Manage-
ment (DFM), Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk
Gas Forening, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk In-
dustri, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Maskinhandler-
forening, Dansk Metal, Dansk Methanolforening, Dansk
Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Produ-
centansvarssystem, Dansk Retursystem A/S, Dansk Shell
A/S, Dansk Skovforening, Dansk Solcelleforening, Dansk
Solkraft, Dansk Standard, Dansk Told- og Skatteforbund,
Dansk Transport og Logistik (DLTL), Dansk Varefakta
Nævn, Danske Advokater, Danske Annoncører og Markeds-
førere, Danske Arkitektvirksomheder DANSKE ARK, Dan-
ske Commodities A/S, Danske Energiforbrugere (DENFO),
Danske Havne, Danske Maritime, Danske Mediedistribu-
tører, Danske Regioner, Danske Tegl, Danske Udlejere,
DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening), DANVAK,
Datatilsynet, DCC Energi Naturgas, De frie Energiselska-
ber, DELTA Dansk Elektronik, DENFO, Danske Energi-
forbrugere, Rådet for grøn omstilling, DI, DKCPC, Dom-
merfuldmægtigforeningen, Drivkraft Danmark, DTU – In-
stitut for Vindenergi, DTU – Myndighedsbetjening, EA
Energianalyse, E. ON Danmark A/S, EmballageIndustrien,
Energi Danmark, Energi Fyn, Energiforum Danmark, Ener-
giklagenævnet, Energinet, Energisammenslutningen, Ener-
gi- og Bygningsrådgivning A/S (EBAS), Energycluster,
Energisystemer ApS, Energitjenesten, Enyday, Equinor,
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES-DAA), EURO-
PEAN GREEN CITIES, European Energy, Eurowind Ener-
gy A/S, Evida, Everfuel, EWE Energie AG, Fagligt Fæl-
les Forbund (3F), FDO, FH - Fagbevægelsens Hovedorga-
nisation, Finans og Leasing, Finansforbundet, Finansrådet,
Realkreditforeningen og Realkreditrådet - FinansDanmark,
Fjernvarme Fyn, Fonden Kraka, Forbrugerrådet Tænk, For-
enede Danske El-bilister (FDEL), Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Foreningen af fabrikanter og importører
af elektriske belysningsarmaturer (FA-BA), Foreningen af
fabrikanter og importører af elektriske husholdningsappa-
rater (FEHA), Foreningen Biogasbranchen, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen Danske Kraftvar-
meværker, Foreningen for Platformsøkonomi i Danmark
(FPD), Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for Slut-
brugere af Energi, Fors A/S, Forsikring & Pension, Forsik-
ringsmæglerforeningen, Forsyningstilsynet, Fredericia Spil-
devand A/S, Frederiksberg Forsyning, Frie Funktionærer,
FSE, FSR Danske revisorer, GAFSAM, Gazsystem, GRA-
KOM, Greenpeace, GreenTech Advisor, Gentofte og Glad-
saxe Fjernvarme, Green Power Denmark , GTS (Godkendt
Teknologisk service), Havarikommissionen for Offshore
Olie- og Gasaktiviteter, Havarikommissionen, Hess Den-
mark ApS, HK-Kommunal, HK-Privat, HOFOR A/S, HOF-
OR Fjernkøling A/S, HOFOR Vind A/S, HOFOR el og
varme , HORESTA, SMV Danmark, H2 Energy Esbjerg,
Hulgaard advokater, IBIS, Ingeniørforeningen i Danmark
(IDA), Institut for produktudvikling (IPU), Intelligent Ener-
gi, Ineos Danmark, Investering Danmark, IT-Branchen ,
Justitia, Kjærgaard A/S, KlimaEnergi A/S, Kommunernes
Landsforening, Kooperationen (Den Kooperative arbejdsgi-
ver- og interesseorganisation i Danmark), Kraka, Kræftens
Bekæmpelse, Københavns Kulturcenter, Københavns Uni-
versitet, Landbrug & Fødevarer, Landsbyggefonden, Lands-
foreningen af Solcelleejere, Landsforeningen for Bæredyg-
tigt Landbrug, Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøl-
ler, Landsforeningen Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede,
LCA Center, Lederne Søfart, Ledernes Hovedorganisation,
Lokale Pengeinstitutter, Lundsby Biogas, MOE Rådgiven-
de ingeniører, Mellemfolkeligt Samvirke, Metalemballage-
gruppen, Middelgrundens Vindmøllelaug, Mineralolie Bran-
cheforeningen, Mærsk Drilling, Maabjerg Energy Center –
MEC, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken, Na-
tionalt Center for Miljø og Energi, NEAS Energy A/S, NGF
Nature Energy, N1 A/S, NetVarme, Niras, NOAH Energi og
Klima, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Nordisk
Energirådgivning ApS, Noreco, Norlys, NRGi Renewables
A/S, Nærbutikkernes landsforening, Nævnenes Hus, Olie
Gas Danmark, Otto Kjær, Oxfam IBIS, Partnerskabet for
Bølgekraft, Planenergi, Plan og Projekt, Plesner Advokat-
partnerselskab, Plastindustrien, Procesindustrien, Radius El-
net A/S, Rambøll, Rejsearbejdere.dk, Rejsearrangører i Dan-
mark, Ren Energi Oplysning (REO), Regstrup Natur og mil-
jøforening, Restaurationsbranchen.dk, Rådet for Bæredyg-
tig Trafik, SEAS-NVE, SEGES, Serviceforbundet, Siemens
Gamesa, SKAD - Autoskade- og Køretøjsopbyggerbranch-
en i Danmark, SMVdanmark, Solar Lightning Consultants
ApS, Solaropti, Spirit Energy, Spyker Energy ApS, SRF
Skattefaglig Forening, Statens ByggeforskningsInstitut, Syd
Energi (SE), Synergi, Substain, TEKNIQ Arbejdsgiverne,
Teknologisk Institut, Total S. A., T-REGS, TREFOR/EWII,
Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S, Vedvaren-
de Energi, Vejle Spildevand, VELTEK – VVS- og El-Tekni-
ske Leverandørers Brancheforening, Verdens Skove, VEKS,
VELTEK, Verdo Randers, Vestforbrænding, Vestas Wind
systems A/S, Vindenergi Danmark, Vin og Spiritus Orga-
nisationen i Danmark, Vindmølleindustrien, VisitDenmark,
Neptune Energy Denmark ApS, Wind Denmark, Wind Esta-
L 7 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077777_0005.png
5
te A/S, Wintershall Nordszee B. V., WWF Verdensnaturfon-
den, Ældre Sagen, Økologisk Landsforening, Ørsted, Aal-
10. Sammenfattende skema
borg Portland A/S, Aalborg Energikoncern, Aalborg Univer-
sitet, Aarhus Universitet og 92-Gruppen.
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser for Ingen
Ingen
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er- Bestemmelsen forventes i 2026 at blive ud- Ingen
hvervslivet m.v.
nyttet til at afholde Energinets forundersø-
gelsesomkostninger med anslået 25,6 mio.
kr., hvilket skønnes at medføre positive
økonomiske konsekvenser for erhvervsli-
vet.
Positive konsekvenser/mindreudgifter
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
Ingen
De økonomiske konsekvenser mv. i forbin-
delse med fremtidige udbud vil afhænge
af det konkrete udbud og kan derfor ikke
vurderes på nuværende tidspunkt.
Administrative konsekvenser for Ingen
Ingen
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for Ingen
Ingen
borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konse- Ingen
Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de fem principper
Ja
for implementering af erhvervs-
rettet EU-regulering (der i rele-
vant omfang også gælder ved im-
plementering af ikke-erhvervsret-
tet EU-regulering)
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ifølge den gældende § 23, stk. 3, i VE-loven kan klima-,
energi- og forsyningsministeren bestemme, at Energinet
i nærmere bestemt omfang gennemfører forundersøgelser
vedrørende arealer, som er reserveret efter § 22, stk. 3, til
statslige udbud af arealer til havvindmølleparker. Resultater-
ne af forundersøgelserne gøres offentligt tilgængelige. Hvis
der gives etableringstilladelse efter VE-lovens § 25 til hav-
vindmøller i det område, forundersøgelserne vedrører, afhol-
der modtageren af etableringstilladelsen Energinets omkost-
ninger ved forundersøgelserne.
Det foreslås, at VE-lovens
§ 23, stk. 3, 3. pkt.,
ændres,
således at der efter ”ved forundersøgelserne” indsættes ”, jf.
dog stk. 4”.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af den foreslåede
§ 23, stk. 4, hvorefter klima-, energi- og forsyningsministe-
ren, som undtagelse til VE-lovens § 23, stk. 3, helt eller del-
vist kan afholde omkostningerne til Energinets forundersø-
gelser. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 2.
Til nr. 2
Ifølge den gældende § 23, stk. 3, i VE-loven kan klima-,
energi- og forsyningsministeren bestemme, at Energinet
i nærmere bestemt omfang gennemfører forundersøgelser
vedrørende arealer, som er reserveret efter § 22, stk. 3, til
statslige udbud af havvindmølleparker. Resultaterne af for-
undersøgelserne gøres offentligt tilgængelige. Hvis der gives
etableringstilladelse efter VE-lovens § 25 til havvindmøller
i det område, forundersøgelserne vedrører, afholder modta-
geren af etableringstilladelsen Energinets omkostninger ved
forundersøgelserne.
I den politiske aftale er det aftalt at afholde udbud af tre hav-
vindmølleparker. Energinet foretager i perioden 2022-2026
L 7 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077777_0006.png
6
forundersøgelser vedrørende de arealer, som indgår i udbud-
dene i medfør af VE-lovens § 23, stk. 3. Som led i den
politiske aftale afholder staten Energinets forundersøgelses-
omkostninger vedrørende de udbudte arealer. Der henvises
til pkt. 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 4
i § 23, hvorefter
klima-, energi- og forsyningsministeren kan beslutte at af-
holde Energinets omkostninger ved forundersøgelser, som
gennemføres efter § 23, stk. 3.
Efter den foreslåede § 23, stk. 4, vil klima-, energi- og
forsyningsministeren kunne beslutte at afholde Energinets
omkostninger ved forundersøgelser, som gennemføres efter
§ 23, stk. 3. Ændringen vil medføre, at ministeren fremover
vil kunne beslutte, at staten helt eller delvist skal afholde
Energinets omkostninger ved forundersøgelser af arealer,
som er reserveret til statslige udbud af arealer til havvind-
mølleparker.
Der er tale om en undtagelse til den gældende § 23, stk. 3,
hvorefter forundersøgelsesomkostningerne afholdes af mod-
tageren af etableringstilladelsen, jf. VE-lovens § 25. Såfremt
klima-, energi- og forsyningsministeren beslutter, at staten
helt eller delvist skal afholde Energinets forundersøgelses-
omkostninger vedrørende arealer, som indgår i et konkret
udbud, skal ministerens beslutning fremgå af udbudsmate-
rialet for dette udbud. Det forudsættes, at beslutning om at
staten afholder omkostningerne til Energinets forundersøgel-
ser vil blive drøftet med de relevante aftale- eller forligspar-
ter, forinden den bliver implementeret i de konkrete udbuds-
materialer. Der forudsættes derfor, som hidtidig, inddragelse
af aftaleparterne i forbindelse med beslutningen herom. Des-
uden vil der, såfremt det besluttes, at staten afholder om-
kostningerne til Energinets forundersøgelsesomkostninger i
forbindelse med fremtidige udbud, fortsat skulle opnås be-
villingshjemmel på finansloven eller ved aktstykke.
Såfremt ministeren ikke træffer beslutning om statens afhol-
delse af Energinets forundersøgelsesomkostninger, vil det
stadig være modtageren af etableringstilladelsen, som skal
afholde omkostningerne, jf. VE-lovens § 23, stk. 3.
Til § 2
Det foreslås i
§ 2,
at loven træder i kraft den 1. januar 2026.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, fordi VE-
loven ikke er gældende for Færøerne og Grønland og ikke
kan sættes i kraft herfor, jf. VE-lovens § 77.
L 7 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077777_0007.png
7
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1031 af 6. september 2024, som ændret senest ved
§ 5 i lov nr. 560 af 27. maj 2025, foretages følgende ændrin-
ger:
§ 23. ---
Stk. 1-2…
Stk. 3.
Hvis der gives etableringstilladelse efter § 25
til havvindmøller i det område, forundersøgelserne vedrø-
rer, afholder modtageren af etableringstilladelsen Energinets
omkostninger ved forundersøgelserne.«
I
§ 23, stk. 3, 3. pkt.,
indsættes efter »ved forundersøgelser-
ne«: », jf. dog stk. 4«
I
§ 23
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan helt
eller delvist afholde Energinets omkostninger ved forun-
dersøgelser, som gennemføres efter stk. 3.«
§ 23. ---
Stk. 4.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fast-
sætte nærmere regler om forhold omfattet af stk. 2 og 3.
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.