Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2025-26
L 6 Bilag 1
Offentligt
3077796_0001.png
København, 21-08-2025
Brintbranchens høringssvar
Høring vedr.
”udkast
brintaccelerationslov”
til
forslag
til
Brintbranchen takker for muligheden for at afgive høringssvar til ovenstående udkast til lov.
Danmark og Europa står pt. overfor en række simultane udfordringer. De accelererende
klimaforandringer, en sikkerheds- og geopolitisk situation, der over de seneste år er markant
forværret, samt en udvikling, der både i forlængelse af COVID-pandemien samt ikke mindst efter
Ruslands invasion af Ukraine gør tilsammen, at der er et både massivt og akut behov for at forcere
udbygningen af grøn energi. Både med henblik på at mindske de danske og europæiske CO2
udledninger, men også for at mindske Europas behov for importeret fossil energi. Denne prioritet
anerkendes bredt i det danske samfund, og nyder, til Brintbranchens store tilfredshed, bred politisk
opbakning.
Imidlertid har udbygningen af vedvarende energi i Danmark været præget af det misforhold, at
mens behovet for en accelereret udbygning vokser markant, er VE-projekter i stigende omfang
blevet forsinket. Det skyldes en blandet række af faktorer, herunder regulatoriske, finansielle mv.
Der er sågar eksempler på store projekter, der efter års udvikling helt er blevet aflyst med massive
økonomiske tab og urealiserede VE potentialer til følge. Det er til skade for både Danmarks
forsyningssikkerhed og klimaindsats.
De mange forsinkelser gør sig tillige gældende i forbindelse med den nødvendige
energiinfrastruktur, der skal støtte op om VE udbygningen.
Den kommende brintinfrastruktur, herunder i første omgang 7-tallet, er af afgørende betydning for
den nødvendige udbygning af den grønne brintproduktionssektor i Danmark. Grøn brint og PtX
produkter er ikke alene centrale omdrejningspunkter i den grønne omstilling (herunder særligt fsva
omstilling af tung industri, fly, skibe), men produktionen heraf er også vigtigt ift. vores
energiuafhængighed og mulighederne for at realisere det samlede danske VE potentiale (herunder
særligt havvind).
Derfor er det for Brintbranchen også helt afgørende, at brintinfrastrukturen etableres hurtigst muligt
og i videst muligt omfang undgår de forsinkelser og regulatoriske vanskeligheder som øvrig,
lignende energiinfrastruktur i stigende grad har været påvirket af over de sidste år. Det er af
grundlæggende stærk national interesse ift. vores klimaindsats, energiuafhængighed og grønne
industriudvikling.
Brintbranchen bakker derfor kraftigt op om det forelagte lovforslag og de dermed tilvejebragte
muligheder for at accelerere processer. Det er imperativt for den videre udbygning og udtryk for et
lovgivningsmæssigt og regulatorisk nybrud som Brintbranchen har advokeret for igennem længere
tid. Mange af de samme tiltag kan derfor efter Brintbranchens opfattelse med fordel også tænkes
anvendt ved andre anlægsprojekter på energiområdet med stor kollektiv samfundsbetydning og
værdi.
Brintbranchen
Vesterbrogade 1C., 2. sal
1620 København K
www.brintbranchen.dk
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0002.png
Specifikt vil Brintbranchen gerne fremhæve lovforslagets tiltag omkring byggelinjer og muligheder
for ekspropriation. Brintbranchen finder, at der er tale om nødvendige og balancerede tiltag i lyset
af behovet for acceleration og bakker derfor også fuldt og helt op herom.
Derudover skal Brintbranchen gøre opmærksom på det forhold, at succes for den kommende
brintinfrastruktur i sagens natur afhænger af, at den bliver brugt. Brugerne har brug for
tilslutningsledninger af varierende længde og omfang og Energinet arbejder allerede i dialog med
branchen herom. Imidlertid vil det naturligvis være særdeles uhensigtsmæssigt om disse
tilslutningsforbindelser mellem produktionsstederne og Energinets overordnede brintinfrastruktur
ikke kan etableres på en sådan måde, at de er klar til anvendelse senest samtidig med at selve
brintinfrastrukturen sættes i drift. Fx fordi disse tilslutninger måtte blive forsinket grundet de
selvsamme regulatoriske forhold, som nærværende lovforslag søger at afhjælpe for selve
infrastrukturen.
Brintbranchen ser frem til lovforslagets forhåbentlige vedtagelse og står naturligvis til rådighed
såfremt ovenstående ønskes uddybet.
Med venlig hilsen
Brintbranchen.
Brintbranchen
Vesterbrogade 1C., 2. sal
1620 København K
www.brintbranchen.dk
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0003.png
Energistyrelsen
Sendt til:
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Ang. J. nr. 2025-2721
21. august 2025
Høringssvar over udkast til forslag om brintaccelerationslov
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Dette høringssvar er udarbejdet i samarbejde med Danske Advokaters
Fagudvalg for fast
ejendom
Overordnede bemærkninger
Danske Advokater har forståelse for formålet med forslaget, men finder at det
forekommer uproportionalt, at man jf. §11 begrænser borgere og kommunale
tilsynsmyndigheders klageadgang i det omfang, som det er tilfældet.
Danske Advokater foreslår, at der indføres en forenklet klageproces med en kort
sagsbehandlingstid, så ikke mindst almindelige borgere har mulighed for at få deres
klage behandlet uden at skulle gå til domstolene.
Generelle bemærkninger
Baggrunden for lovforslaget er som oplyst i høringsmaterialet:
aftalen om Brintinfrastruktur til
Tyskland: Muliggørelse af Syvtallet som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet
indgik den 6. februar 2025.
Energinets projekt ”Syvtallet” har til formål at tilvejebringe infrastruktur til transport af brint til
Tyskland. Det kan understøtte omdannelse af strøm fra vedvarende energikilder til grøn brint,
Danske Advokater | Vesterbrogade 32, 1620 København V.
+45 33 43 70 00 | [email protected] | www.danskeadvokater.dk
Side 1 af 2
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0004.png
hvilket understøtter udviklingen af brintsektoren i Danmark og bl.a. bidrager til CO2-reduktioner og
forsyningssikkerhed i Europa.
Det oplyses endvidere at lovforslaget har til formål at ”..understøtte
muligheden for en fremrykning
af Energinets tidsplan for brintinfrastruktur fra Esbjerg til den tyske grænse.”
Danske Advokater har forståelse for forslagets baggrund og formål, men finder det
retssikkerhedsmæssigt betænkeligt,
at forslaget bl.a. indebærer ”…begrænsning
af klageadgange,
mulighed for at fravige gældende lovgivning og hjemtagning af myndighedskompetencer fra andre
statslige myndigheder og kommuner til èn myndighed (Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet).”
Danske Advokater finder, at det forekommer uproportionalt at man jf. §11 fratager borgere og
kommunale tilsynsmyndigheder klageadgang i en række situationer, fordi man gerne ser
brintsalget til Tyskland fremrykket. På den anden side gives Energinet mulighed for at klage, hvis
Energinet får afslag på en ansøgning om dispensation eller lignende. Det kunne derfor se ud som
om man har valgt at prioritere Energinets interesser over borgere og naturbeskyttelse.
Danske Advokater har forståelse for, at man i forbindelse med denne type projekter kan have
behov for at fremskynde processerne, men finder, at der må kunne findes en løsning, som ikke
sætter borgernes almindelige rettigheder helt eller delvist ud af spil.
Danske Advokater finder på den baggrund anledning til at foreslå, at der fx indføres en forenklet
klageproces med en kort sagsbehandlingstid. Lange sagsbehandlingstider skyldes almindeligvis
ikke borgernes forhold, men manglende ressourcer ved ankenævnet, og selv om det er positivt, at
adgangen til domstolsprøvelse bevares i forslagets §12, om end med en frist på kun 6 måneder, vil
dette alt andet lige afskære de fleste almindelige borgere fra at få prøvet deres sag, da kun de
færreste har ressourcerne til at at gå til domstolene.
Afsluttende bemærkninger
Danske Advokater står gerne til rådighed for uddybende spørgsmål eller dialog.
Med venlig hilsen
Danske Advokater
Annette Lerche
Specialkonsulent
[email protected]
Ea Meyer
Advokat
Medlem af Fagudvalg for fast ejendom
Danske Advokater | Vesterbrogade 32, 1620 København V.
+45 33 43 70 00 | [email protected] | www.danskeadvokater.dk
Side 2 af 2
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0005.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Den 21. august 2025
Dansk Erhvervs høringssvar til udkast til forslag til brintaccelerationslov
Dansk Erhverv takker for muligheden for at afgive høringssvar til udkastet til forslag til brintacce-
lerationslov. Lovforslaget skal bidrage til at sikre realiseringen af den dansk-tyske brintinfrastruk-
tur Esbjerg–Tyskland inden 2030. Hvis Danmark skal sikre eksport af grønne brændstoffer og
fastholdelse af danske styrkepositioner inden for Power-to-X er det helt afgørende, at der etable-
res en brintinfrastruktur.
Dansk Erhverv bakker op om, at man med forslaget forsøger at fremme en hurtigere og mere ro-
bust proces for udviklingen af brintinfrastrukturen. Det er afgørende, at første etape står klar se-
nest i 2030, da tilgængelig infrastruktur bliver et centralt konkurrenceparameter for danske pro-
ducenter, når de indgår aftaler med europæiske brintforbrugere syd for grænsen. Danske produ-
center konkurrerer direkte med aktører i nabolandene, og hvis disse tidligere får adgang til brint-
infrastruktur, vil de opnå en væsentlig konkurrencefordel.
Dansk Erhverv ønsker samtidig at gøre opmærksom på, at der er behov for, at politiske beslut-
ningstagere anerkender den underliggende forudsætning for brintudviklingen, nemlig tilstrække-
lig og rettidig adgang til grøn strøm.
Elnettet er fundamentet under hele PtX-værdikæden. Hvis elnettet ikke udbygges hurtigt og ef-
fektivt, kommer hverken vindmøller, solceller eller elektrolyseanlæg på nettet. Det betyder i prak-
sis, at brintprojekter ikke kan realiseres inden for de tidshorisonter, som markedet og vores euro-
pæiske samarbejdspartnere forudsætter. Der er derfor fortsat brug for en målrettet og koordineret
politisk indsats for at sikre elnettets udbygning og tilslutningskapacitet, herunder en styrket myn-
dighedsbehandling og bedre netplanlægning.
Dansk Erhverv skal derudover gentage en række centrale pointer, som fortsat er gældende for
brintudbygningen i Danmark:
Det er afgørende, at brint- og PtX-aktører har adgang til konkurrencedygtige strømpriser,
herunder gennem en tarifstruktur på TSO-niveau, der understøtter elforbrug i brintpro-
duktion.
Det er nødvendigt med forudsigelige rammevilkår for investeringer i brintinfrastruktur,
der matcher investeringernes skala og horisont.
Danmark bør arbejde for at fremme europæisk koordinering og finansiering af grænse-
overskridende energiinfrastruktur, herunder brintforbindelser.
Brintaccelerationen må ikke ske isoleret. Det skal kobles med en samlet strategi for elek-
trificering, VE-udbygning, netkapacitet og industriens omstilling.
Lovforslaget adresserer relevante barrierer for projektets gennemførelse, særligt i forhold til ek-
spropriation og myndighedsprocesser. Men uden et tilsvarende politisk fokus på elnettet og ad-
gang til VE-strøm risikerer lovens potentiale ikke at blive realiseret. Det er derfor afgørende, at
Side 1/2
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
DANSK ERHVERV
udviklingen af elnettet ikke går for langsomt og bliver en flaskehals for etableringen af brintinfra-
strukturen.
Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed for yderligere drøftelser og uddybelser.
Med venlig hilsen,
Mette Saaby Johansen
Chefkonsulent, Dansk Erhverv
Side 2/2
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0007.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 21. august 2025
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Sendt elektronisk til Energistyrelsens hovedpostkasse på [email protected] med
kopi til [email protected].
Høring over udkast til forslag til brintaccelerationslov
Dataetisk Råd takker for den fremsendte høring. Rådet har i dette tilfælde valgt ikke at
udarbejde et egentligt høringssvar.
Der kan være flere årsager til, at Dataetisk Råd ikke vælger at udarbejde høringssvar,
herunder at rådet har valgt at prioritere andre opgaver, at det ikke efter rådets opfat-
telse er muligt på forsvarlig vis at analysere og behandle høringen i dens enkeltheder
og detaljer inden for høringsfristen eller at høringen ikke ses at indebære dataetiske
spørgsmål, som falder inden for rådets kommissorium.
Det bemærkes dog, at, rådet generelt anbefaler, at ministerier redegør for de dataeti-
ske konsekvenser af lovforslag. Dataetiske konsekvensanalyser sætter fokus på værdier
og principper som blandt andet velfærd og demokrati, værdighed, selvbestemmelse,
lighed, gennemsigtighed, sikkerhed og privatliv. Dataetiske konsekvensanalyser vil så-
ledes hjælpe med til at bringe fordele, ulemper og utilsigtede konsekvenser ved lov-
forslag frem i lyset og dermed bidrage til, at Folketingets beslutninger tages på et mere
kvalificeret grundlag. Dette gælder naturligvis i særlig grad lovforslag, som angår per-
sondata.
Dataetisk Råd kan i den forbindelse henvise til rådets værktøj
’Dataetik – Sådan gør du’,
der operationaliserer identificeringen og stillingtagen til dataetiske dilemmaer.
Dataetisk Råd står til rådighed for uddybning og yderligere rådgivning.
På vegne af Dataetisk Råd og med venlig hilsen
Johan Busse
Formand
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0008.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
[email protected]
CC: Emil Teistrup Borup
[email protected]
Dato: 19. august 2025
Sagsnummer: 01.02.00-K04-2-25
Henv. til: Helene Kiærskou
Direkte tlf.: 9611 7794
Afdeling tlf.: 9611 7563
[email protected]
Høringsbemærkninger
til ’Forslag til Brintaccelerationslov’
1) Indledende bemærkninger
Klog Energi Kommunerne - Struer, Lemvig og Holstebro - har med stor interesse læst forslag
til brintaccelerationsloven. Vi anerkender vigtigheden af at få etableret brintinfrastruktur til
Tyskland hurtigt, både af klima-, erhvervsudviklings- og forsyningssikkerhedsmæssige
grunde, og vi støtter intentionen om at sikre fremdrift i projektet.
I Nordvestjylland har vi stedbundne potentialer og unikke forudsætninger for at bidrage
væsentligt til den danske brintproduktion. Her ligger Danmarks første energipark
Energy
Hub Holstebro
strategisk placeret dér, hvor grøn strøm fra havvind i Nordsøen ilandføres,
og hvor flere PtX-aktører allerede har erhvervet arealer til produktion af brint og planlægning
for konkrete projekter igangsat. Derudover ligger verdens første dynamiske Power-to-
Ammonia-anlæg i Ramme, hvilket understreger regionens modenhed til storskala PtX-
udvikling. Samlet rummer området teknisk infrastruktur, stærke erhvervsaktører og
lokalpolitisk opbakning til PtX
i tråd med princippet om Klog Energi, hvor grøn energi ikke
blot produceres, men også anvendes og forædles lokalt.
Brintinfrastrukturen bør udformes, så den forbinder de lokationer og egne af Danmark, hvor
strømmen produceres, hvor brintprojekterne udvikles, og
som i tilfældet med
Nordvestjylland
hvor begge dele er til stede. Det vil sikre geografisk balance, udnytte
styrkepositionerne i hele landet og forankre den grønne vækst bredt. Samtidig bør
bookingkrav og tariffer på DHB tilrettelægges ensartet på tværs af faser for at sikre lige
konkurrencevilkår.
Lovudkastet indebærer væsentlige ændringer i den nuværende opgave- og
kompetencefordeling mellem stat og kommune, herunder afskæring af klageadgang og
mulighed for ministerielt call-in af sager. Dette kan få betydning for den lokale
myndighedsrolle, borgerinddragelsen og kommunernes mulighed for at sikre
helhedsorienterede løsninger.
Derudover er der fortsat behov for en politisk afklaring om etableringen af brintledningen til
Idomlund. Denne afklaring er vigtig for at sikre, at lokale projekter kan udvikles i den rette
skala, at eksisterende energiinfrastruktur udnyttes fuldt ud, og at produktionskapaciteten til
grønne brændstoffer kan anvendes optimalt. Uden klarhed om tidshorisont og rammevilkår er
der risiko for reduceret investeringslyst og tab af arbejdspladser i Nordvestjylland. En tydelig
plan vil give investorer og kommuner den nødvendige sikkerhed til at fortsætte udviklingen i
fuld skala
til gavn for klimaet, beskæftigelsen og energiforsyningen.
Side 1/4
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0009.png
www.holstebro.dk
KIRKESTRÆDE 11. 7500 HOLSTEBRO
Med dette høringssvar ønsker vi at:
understrege nødvendigheden af en hurtig politisk afklaring af strækningen Esbjerg–
Idomlund,
bidrage med faglige og myndighedsmæssige perspektiver på udmøntningen af
lovforslaget,
og anbefale, at loven ikke afgrænses til én strækning, men danner rammen for den
samlede udrulning af Danmarks Hydrogen Backbone (DHB).
2) Generelle bemærkninger
Lokal viden og planlægning:
Kommunen besidder ofte unik lokal viden om naturforhold,
arealanvendelse og lokale interesser, som kan være afgørende for at træffe velunderbyggede
afgørelser. En overførsel af kompetence til statsligt niveau bør ledsages af klare procedurer
for, hvordan denne viden inddrages.
Klageadgang:
Afskæring af borgernes, organisationers og kommunens mulighed for at klage
til administrativ instans kan reducere retssikkerheden og skabe utilfredshed lokalt. Det bør
sikres, at der stadig er gennemsigtighed og mulighed for reel høring i sager, hvor
afgørelseskompetencen centraliseres.
Sagsbehandling og ressourcer:
Call-in og bortfald af kommunalt tilsyn kan ændre
arbejdsbyrden, men kommunen vil fortsat skulle bidrage med oplysninger til ministeren. Der
bør afklares, hvordan denne opgave finansieres og prioriteres.
Koordination:
Risiko for parallelle processer, hvis kommunen fortsat behandler andre dele af
projekter i området (fx byggesager, vejprojekter, anden infrastruktur), mens staten håndterer
brintledningsrelaterede afgørelser.
3) Detaljerede bemærkninger
§ 2, stk. 3
Byggelinjer og adgang til arealer
Lovudkastet angiver ikke størrelsen af en potentiel byggelinje langs et brintrør. Ved den
fremtidige planlægning af brintforbindelsen til Idomlund forventes det, at relevante kommuner
inddrages tidligt, så arealreservationen og byggelinjerne placeres mest hensigtsmæssigt. En
for omfattende byggelinje kan hæmme udviklingen ved Energy Hub Holstebro.
Bestemmelsen om, at anlæg eller indretninger af blivende art inden for byggelinjen kræver
tilladelse fra Energinet, kan få betydning for fremtidige PtX-aktørers muligheder for tilslutning
til DHB. Det bør tydeliggøres, hvordan dette spiller sammen med intentionerne om
tredjepartstilslutning og lokal udnyttelse af infrastrukturen.
Side 2/4
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0010.png
www.holstebro.dk
KIRKESTRÆDE 11. 7500 HOLSTEBRO
§ 7
Fravigelse af anden lovgivning og call-in
Kommunen mister afgørelseskompetence i enkeltsager efter naturbeskyttelsesloven,
skovloven og museumsloven, hvis ministeren anvender call-in.
Vi anbefaler, at der fastlægges en klar proces for kommunal inddragelse, så lokale hensyn og
viden fortsat bringes i spil, også ved call-in.
Det bør fremgå, hvordan kommunen skal levere oplysninger til ministeren (format, tidsfrister,
og finansiering).
§ 7, stk. 1
Afskæring af klageadgang
Vi ser en risiko for reduceret borgerinvolvering og mindre tillid til afgørelser, hvis
klagemuligheden fjernes.
Vi foreslår, at der overvejes en særlig hurtig, men retslig robust klageordning i
projektperioden, fx. med forkortede sagsfrister i klagenævnet (3 mdr.).
§ 8
Forundersøgelser
Energinet får vid adgang til at udføre undersøgelser uden retskendelse. Kommunen bør
informeres løbende, så vi kan koordinere med øvrige kommunale aktiviteter og undgå konflikt
med andre projekter.
§ 9–10
Ekspropriation
Tidlig ekspropriation kan medføre ændringer i lokal arealanvendelse, der får afledte
konsekvenser for kommunens planlægning. Kommunen bør inddrages, så arealdisponeringen
kan tilpasses helhedsorienteret.
4) Følgevirkninger (herunder økonomiske for kommunerne)
Ressourceforbrug:
Selvom kommunen mister dele af afgørelseskompetencen, vil der være
behov for at fremskaffe og kvalitetssikre data til ministerens sagsbehandling ved call-in. Dette
kan kræve betydelige medarbejderressourcer uden, at der følger ekstra finansiering.
Planlægningskonsekvenser:
Tidlig ekspropriation og byggelinjer kan påvirke kommunens
planlægning, fx for lokaludvikling, stiplanlægning og naturprojekter. Dette kan medføre behov
for tilpasning af lokalplaner mv.
Borgerhenvendelser:
Ved bortfald af klageadgang vil borgere og organisationer i højere
grad rette henvendelser direkte til kommunen for vejledning og hjælp, selv om vi ikke
længere har beslutningskompetencen.
Koordinationsopgaver:
Kommunen kan komme til at fungere som bindeled mellem borgere,
lokale aktører og ministeriet/Energinet, hvilket kan øge den administrative opgavebyrde.
Side 3/4
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0011.png
www.holstebro.dk
KIRKESTRÆDE 11. 7500 HOLSTEBRO
5) Afsluttende bemærkninger
Klog Energi-kommunerne bakker op om behovet for at accelerere etableringen af
brintinfrastrukturen i Danmark og anbefaler, at lovgivningen udformes med blik for helheden:
en samlet udbygning af DHB med tydelige muligheder for lokal tilkobling og anvendelse.
Det er afgørende, at der hurtigst muligt skabes politisk klarhed over, hvornår og hvordan
strækningen Esbjerg
Idomlund realiseres. Uden denne klarhed vil kommuner og investorer
befinde sig i et limbo, hvor fremtidige beslutninger og investeringer bremses.
Vi står til rådighed for videre dialog og samarbejde med statslige myndigheder og Energinet
om realisering og planlægning af den samlede brintinfrastruktur i Danmark.
Der gøres opmærksom på at dette høringssvar er administrativt.
På vegne af Klog Energi-kommunerne
Rasmus Byskov-Nielsen
Kommunaldirektør
Holstebro Kommune
Side 4/4
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0012.png
NOTAT
Høringssvar til Brintaccelerationslov
4. AUGUST 2025
GREEN POWER DENMARK
LANGEBROGADE 3H
1411 KØBENHAVN K
Indledning og opsummering
Green Power Denmark takker for muligheden for at give kommentarer til Energi-
styrelsens forslag til Brintaccelerationslov
1
. Loven har tre hovedelementer, som sam-
let bidrager afgørende til at Energinet kan overholde tidsplanen om at idriftsætte
brintinfrastruktur fra Esbjerg til den tyske grænse
(”7-tallet”)
i 2030.
Mulighed for reservation og overtagelse af arealer
Adgang til forundersøgelser
Fravigelse af anden lovgivning
DOK. ANSVARLIG: MST
Brintaccelerationsloven er opfølgningen på den politiske aftale om at muliggøre 7-
tallet i 2030. For at få etableret en grøn brintindustri i Danmark er det afgørende
nødvendigt at brintrørene er klar i 2030. Det er Green Power Denmarks vurdering,
at myndigheders lovhjemmel via Brintaccelerationslov er fuldt ud berettiget base-
ret på den afgørende betydning som brintinfrastrukturen får for grøn omstilling i
Danmark og Europa.
Green Power Denmark er derfor overordnet meget positive overfor de muligheder
som loven giver Energinet og øvrige myndigheder til at etablere Danmarks første
brintinfrastruktur med en kortere og mere robust tidsplan. Særligt finder Green Po-
wer Denmark det positivt, at gennemførsel af energiinfrastruktur får samme vigtig-
hed og lovhjemmel som etablering af andet samfundskritiks infrastruktur såsom
veje og broer. Det er vigtigt at både el- og brintinfrastruktur udvikles inden for
samme tidsramme for at anlæg til brintproduktion kan udnytte brintrøret.
Brintaccelerationsloven og den politiske aftale om 7-tallet rummer vigtige perspek-
tiver for fremtidens grønne energiproduktion og infrastruktur i Danmark:
Udbygning af energiinfrastruktur til el og brint i højt tempo er en forudsæt-
ning for grøn omstilling, konkurrencedygtighed og vækst
Industrien i Danmark og Tyskland har brug for at brintrørene er klar i 2030
Brintinfrastruktur bidrager til øget dansk og europæisk sikkerhed
Disse perspektiver er uddybet herunder.
Uddybning
Udbygning af energiinfrastruktur til el og brint i højt tempo er en forudsætning
for grøn omstilling, konkurrencedygtighed og vækst
Green Power Denmark mener, det er afgørende nødvendigt at energiinfrastruktur
opføres hurtigt, pålideligt og effektivt, fordi det er forudsætningen for kommercielle
1
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/70273
1
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0013.png
NOTAT
investeringsbeslutninger i grøn strøm- og brintproduktion ligesom det i høj grad bi-
drager til at omstille forbruget væk fra fossile brændstoffer og over til grøn energi.
Udbygning af kollektiv energiinfrastruktur til el og brint skal ske i et højt tempo for
at Danmark og Europa skaber energiuafhængighed, når sine klimamål og skaber
grøn vækst og arbejdspladser baseret på styrket konkurrencedygtighed. Brintacce-
lerationsloven er et godt eksempel på at energiinfrastruktur gives de nødvendige
rammer for at blive etableret i højt tempo, og dermed være en facilitator for mar-
kant udbygning af VE-produktion i Danmark samt for opbygning af en ny grøn vær-
dikæde indenfor brint i Danmark og Tyskland.
Det er vigtigt at den nødvendige elinfrastruktur udvikles i området hvor brintrøret
(7-tallet) planlægges inden for samme tidsramme, gerne tidligere. Udvidet kapaci-
tet i eltransformere er afgørende for opførelse af anlæg til brintproduktion og der-
med udnyttelse af brintrøret.
Industrien i Danmark og Tyskland har brug for at brintrørene er klar i 2030
Brintinfrastrukturen mellem Danmark og Tyskland i 2030 kan skabe et verdensfø-
rende marked for grøn brint mellem danske producenter og tyske aftagere.
2
Tyskland har bindende EU-krav om at anvende RFNBO
3
-brint i industrien og trans-
portsektoren i 2030. Dansk brintproduktion kan levere et bidrag til at opfylde det ty-
ske behov for grøn brint, men det kræver at brintinfrastrukturen fra Esbjerg til den
tyske grænse er på plads til tiden.
Brintaccelerationsloven er med til at sandsynliggøre, at tidsplanen kan overholdes.
Det øger sandsynligheden for at leverancen af brint sker til tiden, og hermed har de
kommercielle aktører det bedst mulige grundlag for at indgå kommercielle aftaler
mellem producenter og aftagere af brint.
Brintinfrastruktur bidrager til øget dansk og europæisk sikkerhed
Europa importerer i dag store mængder fossil energi, hvilket svækker den europæi-
ske forsyningssikkerhed og konkurrencekraft. I 2024 importerede EU for mere end
EUR 400 mia. fossil energi. Med beslutningen om udfasning af russisk gas i Europa
fra 2027, er der endnu mere behov for at øge den europæiske selvforsyning af billig
og grøn energi via sol og vind. Brintinfrastrukturen spiller i den sammenhæng en
afgørende brik for at binde Danmark tættere sammen med resten af Europa og
hermed øge forsyningssikkerheden.
Adgang til konkurrencedygtig grøn strøm og brint er også vigtigt for at bl.a. frem-
stillingsindustrien vil investere i nye fabrikker i Europa. Dette er nødvendigt for at
opretholde Europas industrielle kapacitet indenfor bl.a. fremstilling af stål, kemika-
lier, cement osv., hvilket er vigtigt for den europæiske sikkerhed og industrielle resi-
liens. Etablering af brintinfrastruktur i 2030 er et vigtigt signal til industrien i Europa
om, at der både på kort og længere sigt vil være adgang til den nødvendige frem-
tidssikrede energiforsyning.
https://www.danskindustri.dk/globalassets/brancher/di-energi/the-german-danish-offtake-declaration-on-
green-hydrogen_november-27th-2023.pdf
3
renewable fuel of non-biological origin
2
2
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0014.png
NOTAT
Hvis ovenstående skulle give anledning til spørgsmål, må Energistyrelsen endelig
kontakte Green Power Denmark.
Med venlig hilsen
Morten Stryg
PtX-analysechef
Green Power Denmark
3
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0015.png
Energistyrelsen
[email protected]
Att. Emil Teistrup Borup [email protected]
Plan
Skelbækvej 2
6200 Aabenraa
Tlf.: 7376 7676
www.aabenraa.dk
Dato: 17-07-2025
Sagsnr.: 24/9883
Dok.løbenr.: 209231/25
Kontakt: Lene Nebel
Direkte tlf.: 7376 7050
E-mail:
[email protected]
[email protected]
Høringssvar til forslag til brintaccelerationslov, journal nr. 2025-2721
Aabenraa Kommune er positive over for statens satsning på brintinfrastruktur og mu-
lige koblingspunkter i kommunen. Kommunen understøtter planlægning og udvikling
for erhvervsudvikling og infrastruktur, der knyttes til erhvervsudvikling i forbindelse
med brintinfrastrukturen.
På grund af høringsperioden hen over sommerferien kommer hermed et høringssvar
fra kommunens administration. Vi deltager gerne i opfølgende dialog om vores be-
mærkninger, hvis der er ønske herom.
Til det nærværende lovforslag er der følgende kommentarer:
§2, stk. 3. Indhentning af tilladelse fra Energinet i henhold til denne paragraf indehol-
der ikke svarfrist. 2 måneders fristen i §4, stk. 3 berører kun aktivitet uden for bygge-
linjer. Det giver stor usikkerhed, at der inden for byggelinjer ikke er defineret svar-ti-
der fra Energinet. Til sammenligning har kommunerne meget kortere frister for en
lang række af myndighedsopgaver, som i så fald ikke kan opfyldes f.eks. ansøgning
om byggetilladelser. Dette gælder ligeledes for på §3 stk. 6.
§3 stk. 1 og §4 stk. 4 indeholder reference til ejere og brugere.
Mht. ”brugere” er det
ikke defineret. F.eks. beboere (lejere) eller lejere i erhvervslejemål samt forpagtere-
har ikke adkomst der fremgår af tingbog. Disse grupper kan have stor interesse i sa-
gen.
Kommunen gør opmærksom på at ”andre relevante myndigheder” også kan være
relevante.
§4, stk. 3 er meget uklar og ligger et stort ansvar over på kommuner. Hvis der ikke
kommer vejledning herom er kommuner uvidende om hvilke fysiske foranstaltninger
kommunerne skal reagere på, når det er uden for byggelinjer.
§7 stk. 5. Når kommuner ikke skal føre tilsyn med egne afgørelser og naturbeskyttel-
sesloven generelt, giver det stor usikkerhed. Hvis f.eks. en kommunen modtager bor-
gerhenvendelser i anlægsfasen og der er behov for opfølgning, evt. afværgeforanstalt-
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
ninger. Det er ønskeligt med klarere definition af i hvilket omfang denne lov tilside-
sætter NBL §73. Samtidig er borgere afskåret fra at klage til klagenævn. At der kan
klages til ministeren, der også har ansvar for området bryder med almindelig praksis,
om at klager behandles af anden uafhængig myndighed. Alternativt kunne man fast-
holde almindelig klageret til klagenævn og give klagen et ”fast track”.
Skema 11 Sammenfattende økonomiske konsekvenser. Kommunen vurderer, at det
har konsekvenser for erhverv, borgere og kommuner, at Energinet skal høres for pro-
jekter både inden for og uden for byggelinjer. Udover at det giver ansøger usikkerhed
om muligheder giver det også forsinkelser i sagsbehandlingstid. Det kan f.eks. have
store økonomiske konsekvenser for virksomheder, der ikke kan udvide.
Aabenraa Kommune ønsker en tydelig og specifik angivelse af byggelinjen. Det er
uklart, hvordan umiddelbare rettigheder håndteres i og nær trace.
§7 stk. 6. Det er uklart hvilke oplysninger og resursetræk denne paragraf indebærer
for kommunerne.
Venlig hilsen
Lene Nebel
Teamleder
Side 2 af 2
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0017.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
[email protected]
Att: Emil Teistrup Borup ([email protected]) og
[email protected]
Journalnummer: 2025-2721
Formandssekretariatet
Emil Drevsfeldt Nielsen
Erhvervspolitisk chef
Telefon +45 22293521
[email protected]
danskmetal.dk
21. august 2025
Høring over udkast til forslag til brintaccelerationslov
Dansk Metal takker for muligheden for at afgive bemærkninger til Energistyrelsen til
oven-
nævnte høring.
I Dansk Metal bakker vi op om Danmarks samlede klimamål, hvor vi skal være klimaneutrale
i 2045 og klimapositive i 2050. Det kræver udvikling af nye grønne teknologier, som skal
tilpasses, skaleres og transporteres til forskellige sektorer, herunder til den tunge transport
og til skibs- og luftfarten.
Her kommer PtX og produktion af grøn brint til at spille en vigtig
rolle. Det er derfor afgørende, at den nødvendige rørinfrastruktur bliver en realitet, så mar-
kedet for produktion af grønne brændsler kan få skala.
Transport af grøn brint er afgørende for Danmarks kommende erhvervs- og eksportmu-
ligheder til Tyskland. Til gavn for udviklingen af brintsektoren i Danmark, vækst og arbejds-
pladser.
Med lovforslaget hilser Dansk Metal det velkommen, at vi nu kommer et skridt nærmere
en realisering af brintrøret, som skal sætte gang i den danske erhvervs- og eksportudvik-
ling. Derfor støtter Dansk Metals lovforslaget, som giver Energinet de nødvendige myn-
dighedsbeføjelser, så det kan understøtte muligheden for en fremrykning af Energinets
tidsplan for etablering af brintinfrastruktur fra Esbjerg til den tyske grænse.
Dansk Metal mener, at det er afgørende at en ny dansk brintrørsinfrastruktur etableres
samtidigt med at Europa og særligt Tyskland udbygger deres rørinfrastruktur. Samtidig er
det vigtigt, at dansk brintrørsinfrastruktur binder Nordjylland sammen med den europæi-
ske brintinfrastruktur, hvorfor de foreløbige planer om brintrør til Esbjerg kun må være en
begyndelse for de danske myndigheder. Dansk Metal opfordrer Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet og Energistyrelsen til at tænke langsigtet og have regionale styrkepositio-
ner in mente, når den brintrøret med årene skal udbygges.
Såfremt ovenstående giver anledning til spørgsmål eller kommentarer, står vi naturligvis til
rådighed.
Side 1 af 2
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0018.png
Med venlig hilsen
Emil Drevsfeldt Nielsen
Erhvervspolitisk chef
Side 2 af 2
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0019.png
Klima og Byudvikling
Teknik- og Miljøforvaltningen
Til Energistyrelsen
Svar på høring om forslag til brintaccelerationslov
Kære Emil Teistrup Borup
Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning har gennemgået
høringsmaterialet, og forvaltningen har på den baggrund ingen be-
mærkninger til materialet.
Venlig hilsen
Kathrine Overgaard Warberg
Enhedschef
07-08-2025
Sagsnummer I F2
2025 - 15253
Dokumentnummer i F2
209167
Sagsnummer eDoc
2025-0224068
Klima og Byudvikling
Njalsgade 13
2300 København S
EAN-nummer
5798009809452
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
23-07-2025
Anders Mogensen ([email protected])
Energistyrelsen ([email protected])
J.nr. 2025-2721 Svar på høring over udkast til forslag til
brintaccelerationslov / Sagsnummer 21-009
4012403
1
Emil Teistrup Borup
J.nr. 2025-2721 Svar på høring over udkast til forslag til
brintaccelerationslov Sagsnummer 21-009
26. aug 2025
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0021.png
-- AKT 4012403 -- BILAG 1 -- [ J.nr. 2025-2721 Svar på høring over udkast til forslag til brintaccelerationslov Sagsnumm
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Energistyrelsen ([email protected])
Emil Teistrup Borup ([email protected])
Anders Mogensen ([email protected])
J.nr. 2025-2721 Svar på høring over udkast til forslag til brintaccelerationslov / Sagsnummer 21-009
23-07-2025 13:02
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til Energistyrelsen
Høring over udkast til forslag til brintaccelerationslov.
Byggeskadefonden har gennemgået det fremsendte materiale, og har ingen bemærkning til udkastet.
Venlig hilsen
Anders Mogensen
Entreprise – og Udbudsjurist
3376 2034
·
3577 9092
·
anm
@bsf.dk
Byggeskadefonden
Studiestræde 50
1554 København V
3376 2000 · [email protected] · https://www.bsf.dk
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
21-08-2025
Frederikke Vorborg ([email protected])
Energistyrelsen ([email protected])
Journalnr. 2025-2721 - Høringssvar Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, FRI
7148831
1
Emil Teistrup Borup
Journalnr. 2025-2721 - Høringssvar Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, FRI
26. aug 2025
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0023.png
-- AKT 7148831 -- BILAG 1 -- [ Journalnr. 2025-2721 - Høringssvar Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Energistyrelsen ([email protected])
Emil Teistrup Borup ([email protected])
Frederikke Vorborg ([email protected])
Journalnr. 2025-2721 - Høringssvar Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
21-08-2025 14:59
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til Energistyrelsen
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, takker for muligheden for at afgive høringssvar til tilsendte høring over
udkast til forslag til brintaccelerationslov.
Arbejdet med energi- og klimapolitik, implementeringen af denne samt sammentænkning af energi- og
klimasektoren varetages af FRI’s Energi- og Klimaudvalg. Udvalget har som formål at bidrage til, at den grønne
omstilling af energi- og klimasektoren i Danmark foretages på et velfunderet teknisk og samfundsøkonomisk
grundlag.
Vedlagte høring omhandler eller modarbejder ikke ovennævnte formål.
FRI har derfor ingen bemærkninger til høringen.
FRI står for uafhængig rådgivning, til offentlige og private instanser i Danmark og udlandet.
FRI har videnbaserede meninger om samfundsudviklingen og arbejder for at påvirke denne i en bæredygtig retning.
Med venlig hilsen
Frederikke
Frederikke Laura Vorborg
Energi- og Klimapolitisk chef
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
T: +45 35 25 37 45
M: +45 53 77 37 45
E-mail:
[email protected]
Hvis du vil holde dig opdateret på de områder, vi arbejder med i FRI, kan du tilmelde dig vores månedlige nyhedsbrev
her.
/tilmeld-nyhedsbrev
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
20-08-2025
ES ([email protected]) Sendt af Dan Banja: [email protected]
Energistyrelsen ([email protected])
Offentlig høring af udkast til forslag til brintaccelerationslov Jnr.
2025-2721: ES 209-25.
7048476
1
Emil Teistrup Borup
Offentlig høring af udkast til forslag til brintaccelerationslov Jnr.
2025-2721 ES 209-25.
26. aug 2025
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0025.png
-- AKT 7048476 -- BILAG 1 -- [ Offentlig høring af udkast til forslag til brintaccelerationslov Jnr. 2025-2721 ES 209-25. ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Energistyrelsen ([email protected])
Emil Teistrup Borup ([email protected]), ES ([email protected])
ES ([email protected])
Offentlig høring af udkast til forslag til brintaccelerationslov Jnr. 2025-2721: ES 209-25.
20-08-2025 12:12
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
ES 209-25
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at deltage i høring over udkast til forslag til
brintaccelerationslov.
Det noteres, at formålet med lovforslaget er at understøtte muligheden for en fremrykning af Energinets tidsplan for
brintinfrastruktur fra Esbjerg til den tyske grænse.
ES har ikke bemærkninger til forslaget.
Med venlig hilsen / Best Regards
Dan Banja
Oberstløjtnant / Lt. Colonel
Generalsekretær / Secretary-General
Vice-President ECOGAS & Member of EASA GA.CSTG, AG.004 & CA.CSTG
Blålersvej 51
DK-2990 Nivå
Mobil: +45 2480 2256
www.es-daa.dk
P
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
P
Only print this e-mail if necessary.
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
05-08-2025
Steen Donner. STD ([email protected])
Energistyrelsen ([email protected])
Svar fra Esbjerg kommune, forslag til brintaccelerationslov J.nr.
2025-2721
5341925
1
Emil Teistrup Borup
Svar fra Esbjerg kommune, forslag til brintaccelerationslov J.nr.
2025-2721
Udkast til forslag til brintaccelerationslov DOKUMENT IKKE
MEDTAGET
Høringsbrev DOKUMENT IKKE MEDTAGET
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
26. aug 2025
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0027.png
-- AKT 5341925 -- BILAG 1 -- [ Svar fra Esbjerg kommune, forslag til brintaccelerationslov J.nr. 2025-2721 ] --
Energistyrelsen ([email protected])
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Peter Raben Nebeling. PNE
([email protected])
Steen Donner. STD ([email protected])
Fra:
Titel:
Svar fra Esbjerg kommune, forslag til brintaccelerationslov J.nr. 2025-2721
Sendt:
05-08-2025 12:24
Bilag:
Udkast til forslag til brintaccelerationslov.pdf; Høringsbrev.pdf;
Til:
Cc:
Esbjerg Kommune skal hermed afgive høringssvar på forslaget til brintaccelerationsloven
Umiddelbart er Esbjerg Kommune positivt stemt overfor lovens indhold og Statens engagement i
forhold til at imødekomme behovet for fremdrift.
Kommunen har følgende kommentarer til lovforslaget:
Esbjerg Kommune finder at der er en generel mangel i forhold til beskrivelse af kommunernes
inddragelse og rolle i sager indenfor, som udenfor byggelinjerne.
Som oftest vil kommunerne være de første der præsenteres for en sag der er omfattet af denne lov.
Det kan være i form af en byggesag, en landzonesag, en miljøsag eller andre forhold.
Det bør være nærmere beskrevet hvordan kommunerne skal agere i den pågældende situation.
Umiddelbart er der lagt op til at lodsejer selv skal ansøge om forhold indenfor byggelinjerne. Esbjerg
Kommune ser en risiko for fejl, såfremt det udelukkende påhviler lodsejer.
§4 stk. 3. Det er uklart hvilke forhold der er tale om udenfor byggelinjerne. Disse bør beskrives
nærmere. Desuden er en svarfrist på 2 måneder for endeligt svar fra Energinet, på denne type sager,
meget lang. Det bør kunne ske indenfor en måned.
§7 stk. 5. Såfremt kommunerne ikke fører tilsyn med afgørelserne, hvordan håndteres eventuelle
tvister/uklarheder i tilfælde af at Energinet, eller Energinets entreprenør ikke efterkommer betingelser
stillet i en afgørelse, men som er væsentlige. Det kunne. F.eks. Være reetablering af gennembrudte
diger mm.
7 stk. 6. Det er for Esbjerg Kommune uklart hvilke oplysninger der kan være tale om og i hvilket
omfang. Der bør være en øvre grænse for hvor stort et ressourcetræk kommunerne skal tåle i
forbindelse hermed.
Venlig hilsen
Steen Donner
Kommuneplanlægger
Plan
Teknik & Miljø
Tlf. 76 16 13 47
Torvegade 74, 6700 Esbjerg
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
09-07-2025
Maria Bjørklund ([email protected])
Energistyrelsen ([email protected])
VS: Journalnummer 2025-2721 - Offentlig høring af udkast til
forslag til brintaccelerationslov
3996853
1
Emil Teistrup Borup
VS Journalnummer 2025-2721 - Offentlig høring af udkast til
forslag til brintaccelerationslov (ENS Id nr. 3990283)
Udkast til forslag til brintaccelerationslov DOKUMENT IKKE
MEDTAGET
Høringsbrev DOKUMENT IKKE MEDTAGET
Høringliste DOKUMENT IKKE MEDTAGET
Signaturbevis
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
26. aug 2025
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0029.png
-- AKT 3996853 -- BILAG 1 -- [ VS Journalnummer 2025-2721 - Offentlig høring af udkast til forslag til brintaccelerationslo
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Bilag:
Energistyrelsen ([email protected])
Emil Teistrup Borup ([email protected])
Maria Bjørklund ([email protected])
VS: Journalnummer 2025-2721 - Offentlig høring af udkast til forslag til brintaccelerationslov
VS: Journalnummer 2025-2721 - Offentlig høring af udkast til forslag til brintaccelerationslov (ENS Id nr.:
3990283)
09-07-2025 13:28
Udkast til forslag til brintaccelerationslov.pdf; Høringsbrev.pdf; Høringliste.pdf; Signaturbevis.txt;
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til Energistyrelsen
Vi takker for muligheden for at besvare jeres høring om ovenstående.
Dansk Arbejdsgiverforening har ingen bemærkninger hertil.
Med venlig hilsen
Maria Bjørklund
Administrativ koordinator
Vester Voldgade 113
København V
Direkte +45 33 38 92 84
Mobil
+45 29 20 02 84
Mail
[email protected]
Web
da.dk
Denne mail er tilsigtet en bestemt modtager og kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke den rette modtager, beder vi dig om at orientere os ved at besvare denne mail
og derefter slette den. Det er ikke tilladt at beholde, kopiere, videresende eller bruge oplysninger fra denne mail, hvis du ikke er den rette modtager.
Fra:
Emil Teistrup Borup <[email protected]>
Sendt:
9. juli 2025 11:18
Til:
Emil Teistrup Borup <[email protected]>
Cc:
Kirstine Schelde Dahl <[email protected]>
Emne:
Offentlig høring af udkast til forslag til brintaccelerationslov (ENS Id nr.: 3990283)
Til høringsparterne
Energistyrelsen sender hermed udkast til forslag til brintaccelerationslov i høring med høringsfrist den 21.
august 2025.
Udkast til lovforslag, høringsbrev og liste over høringsparter er d.d. offentliggjort på høringsportalen:
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0030.png
-- AKT 3996853 -- BILAG 1 -- [ VS Journalnummer 2025-2721 - Offentlig høring af udkast til forslag til brintaccelerationslo
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/70273
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til Emil Teistrup Borup ([email protected])
Venlig hilsen / Best regards
Emil Teistrup Borup
Fuldmægtig / Advisor
-- Center for Grøn Strøm / Centre for Green Power Production --
Mobil / cell
E-mail
+45 33 95 51 71
[email protected]
Danish Energy Agency:
www.ens.dk
- part of The Ministry of Climate, Energy and Utilities
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi
behandler dine personoplysninger på vores hjemmeside:
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-personoplysninger
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077796_0031.png
-- AKT 3996853 -- BILAG 2 -- [ Signaturbevis ] --
Certifikat fundet
: Ja
Certifikatindehaver:
C=DK, OID.2.5.4.97=NTRDK-59778714, O=Energistyrelsen, SERIALNUMBER=UI:DK-O:G:7926128f-
2dc8-47d6-8e13-486e1eb3d232, CN=Energistyrelsen
Certifikatudsteder:
C=DK, O=Den Danske Stat, CN=Den Danske Stat OCES udstedende-CA 1
Dato for modtagelse
: Wed Jul 09 11:17:23 CEST 2025
Dato for signaturkontrol : Wed Jul 09 11:18:26 CEST 2025
Resultat af signaturkontrol : OK
Var meddelelsen uŠndret? : Ja
Var meddelelsen krypteret? : Ja, S/MIME/3072bit
Var certifikatet gyldigt? : Ja
Var certifikatet revokeret? : Nej
Var certifikatet betroet? : Ja