Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2025-26
L 6 Bilag 1
Offentligt
3077795_0001.png
HØRINGSNOTAT
Center
Center for varme, affald og
gas
Kontor
Kontor for gas, PtX og be-
redskab
Dato
9. september 2025
J nr.
2025-1113
Høringsnotat vedr. forslag til Brintaccelerationslov
Forslag til Brintaccelerationslov blev sendt i ekstern høring den 9. juli med frist for afgivelse af
høringssvar den 21. august.
Der er modtaget i alt 13 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 8 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
-
-
-
-
-
-
-
-
Brintbranchen
Dansk Erhverv
Dansk Metal
Danske Advokater
Esbjerg Kommune
Green Power Denmark
Klog Energi Kommunerne (Lemvig, Struer og Holstebro Kommune)
Aabenraa Kommune
/ SOFHA
Følgende 5 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
-
-
-
-
-
Københavns Kommune
Dansk Arbejdsgiverforening
Byggeskadefonden
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
Dataetisk Råd har valgt ikke at udarbejde et egentligt høringssvar, men har indsendt generelle
bemærkninger.
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gennemgået efter-
fulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv.
For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar,
som kan ses på Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1: Generelle bemærkninger til lovforslagets formål og anvendelsesområde
Nr. 2 Forhold, roller og frister inden for og uden for byggelinjer
Nr. 3 Tilsynsmyndigheder og afskæring af klageadgang
Nr. 4 Forhold til anden kommunal planlægning
Side 1/4
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077795_0002.png
Ad nr. 1: Generelle bemærkninger om lovforslagets formål og anvendelsesområde
Brintbranchen, Dansk Erhverv, Green Power Denmark og Dansk Metal bakker alle op om
lovforslaget, som de vurderer vil understøtte Energinets tidsplan for idriftsættelse af
brintinfrastruktur fra Esbjerg til Tyskland (”Syvtallet”) i 2030 og som kan styrke Danmarks
klimaindsats, samt europæisk forsyningssikkerhed og konkurrenceevne. De fremhæver
positivt, at forslaget adresserer centrale barrierer, hvilket bl.a. er til gavn for brintsektoren i
Danmark.
Alle organisationerne understreger dog, at brintudbygning i Danmark alene kan lykkes, hvis
de underliggende forudsætninger, især udbygningen af elnettet og tilgængeligheden af grøn
strøm, understøttes tilsvarende. Uden et parallelt fokus på VE-udbygning og netkapacitet
risikerer brintinfrastrukturen at blive forsinket i sin anvendelse.
Dansk Metal og Klog Energi Kommunerne (Struer, Lemvig og Holstebro Kommune)
fremhæver, at brintinfrastrukturen bør udbygges ud over Esbjerg-forbindelsen og forbinde
områder med strømproduktion og brintprojekter, herunder styrkepositionen i Nordjylland.
Dansk Metal påpeger i den forbindelse et behov for langsigtet planlægning af andre
strækninger af brintinfrastruktur end Syvtallet, samt vigtigheden i at have regionale
styrkepositioner i mente, når brintrøret yderligere skal udbygges. Dertil anbefaler Klog Energi
Kommunerne, at loven ikke afgrænses til én strækning (Syvtallet), men danner rammen for
den samlede udrulning af Danmarks Hydrogen Backbone (DHB).
Klog Energi Kommunerne (Struer, Lemvig og Holstebro Kommune) anfører, at der fortsat er
behov for politisk afklaring om etableringen af brintledningen til Idomlund, da en tydelig plan
er afgørende for at sikre investeringer, udnytte eksisterende infrastruktur og fastholde arbejds-
pladser i Nordvestjylland.
Klog Energi Kommunerne bemærker, at lovforslaget ikke indeholder størrelse eller angivelse
af en potentiel byggelinje langs et brintrør. Kommunerne forventer, at relevante kommuner
bliver inddraget tidligt ifm. Idomlund, således fremtidige arealreservationer og byggelinjer pla-
ceres hensigtsmæssigt. Dertil anfører Klog Energi Kommunerne, at tidlig ekspropriation og
byggelinjer kan påvirke kommunernes lokalplanlægning, som kan medføre tilpasningsbehov
af lokalplaner mv. Ydermere bemærker kommunerne, at kommunen bør informeres om Ener-
ginets forundersøgelser, således det kan koordineres med kommunens øvrige aktiviteter.
Dataetisk Råd anbefaler generelt, at ministerier redegør for de dataetiske konsekvenser af
lovforslag.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet kvitterer for de indsendte høringssvar og den brede
opbakning til lovforslaget. Det er positivt, at organisationerne ser forslaget som et vigtigt bidrag
til at muliggøre idriftsættelse af Energinets brintinfrastrukturprojekt i 2030. Ministeriet noterer
sig samtidig den anerkendelse, der gives til lovforslagets tiltag for at håndtere væsentlige bar-
rierer for etableringen af brintinfrastruktur i Danmark.
Ministeriet noterer sig aktørernes pointe om vigtigheden af udbygningen af elnettet og tilgæn-
geligheden af grøn strøm som forudsætninger for udbygningen af brintinfrastruktur. Ministeriet
vil dog påpege, at nærværende lovforslag ikke adresserer disse emner. Lovforslaget har bag-
grund i ”Aftale om brintinfrastruktur til Tyskland: Muliggørelse af Syvtallet” af 6. februar 2025.
Aftalepartierne er enige om et behov for at forkorte og robustgøre Energinets tidsplan for Syv-
tallet. Derfor adresserer nærværende lovforslag udelukkende tiltag, der skal understøtte rea-
liseringen af et brinttransmissionssystem fra Esbjerg til den tyske grænse i 2030.
Side 2/4
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077795_0003.png
Ministeriet er opmærksom på branchens ønske om politisk afklaring af de næste særskilte
strækninger af brintinfrastrukturen. Til det bemærker ministeriet, at der er tale om en meget
stram tidsplan med betydelig risiko for forsinkelse, og det er derfor nødvendigt, at projektet i
første omgang fokuseres til strækningen mellem Esbjerg og Tyskland – det såkaldte ”Syvtal”.
Af den politiske aftale fremgår det desuden, at fokus på Syvtallet ikke betyder, at aftaleparti-
erne har forladt ambitionen om, at der kan etableres et fuldt jysk brintbackbone. Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet har allerede igangsat et arbejde, som er i gang med at se på de
næste særskilte strækninger med inddragelse af tværkommunale og lokale interessenter samt
brancheaktører.
Ministeriet noterer sig Klog Energi Kommunernes bemærkninger vedr. fremtidig planlægning
af brintrørssystemer og har videresendt bemærkningerne til Energinet.
I forhold til persondata og dataetiske konsekvenser har ministeriet indsat tekst herom i de
almindelige bemærkninger vedrørende fremrykket overtagelse, idet ansøgning herom kan in-
deholde følsomme personoplysninger, særligt helbredsoplysninger. Energinet og netvirksom-
hederne, som modtager ansøgningen, samt i tilfælde af klage ekspropriations- og taksations-
myndighederne vil skulle iagttage reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttel-
sesloven.
Ad nr. 2: Forhold, roller og frister indenfor og udenfor byggelinjer
Esbjerg og Aabenraa Kommune efterlyser en tydeligere og mere præcis beskrivelse af deres
rolle og ansvar i sager både inden for og uden for byggelinjerne. De peger på, at kommunerne
ofte er første myndighed, der møder sagerne, og at det indebærer en risiko for fejl, hvis
ansvaret alene placeres hos lodsejer. Samtidig fremhæves, at § 4, stk. 3, er uklar og pålægger
kommunerne et betydeligt ansvar uden tilstrækkelig vejledning om, hvilke forhold de konkret
skal reagere på, såfremt en kommunalbestyrelse skal give tilladelse til byggeri eller anden
retlige eller fysiske foranstaltninger på ejendomme, der ikke er pålagt byggelinjer. Aabenraa
Kommune ønsker desuden en tydelig og specifik angivelse af byggelinjen.
Dertil bemærker Esbjerg og Aabenraa Kommune begge, at lovforslaget ikke indeholder en
frist for Energinet inden for byggelinjer, hvorimod der er fastsat en frist på to måneder uden
for pålagte byggelinjer. Kommunerne anfører, at fristen på to måneder for Energinet er
uforholdsmæssig lang ift. kommunernes egne frister, hvorfor denne diskrepans kan medvirke
til, at kommunerne ikke kan opfylde svarfrister ifm. fx ansøgning om byggetilladelse, såfremt
Energinet bruger to måneder på behandling af en tilladelse. Esbjerg Kommune finder, at
Energinet bør kunne foretage deres sagsbehandling af tilladelse indenfor en måned.
Aabenraa Kommune påpeger, at begrebet ”brugere”, der er omfattet af regler uden for og
inden for byggelinjer, er uklart, idet det ikke fremgår, om det omfatter fx lejere, erhvervslejere
eller forpagtere, som ikke har tinglyst adkomst, men kan have væsentlige interesser i sagen.
Derudover fremhæves, at også andre relevante myndigheder bør inddrages.
Ministeriets bemærkninger:
I forhold til bemærkningerne vedr. kommunernes roller og an-
svar inden og uden for byggelinjer vil ministeriet bemærke, at de foreslåede bestemmelser i
det væsentlige svarer til, hvad der gælder for kommunernes forpligtelser efter jernbaneloven
og en række tidligere projekteringslove på transportområdet. Dog er den foreslåede bestem-
melse i § 4, stk. 3, i forlængelse af høringen tilpasset, så de forhold, kommunalbestyrelsen
forpligtes til at give Energinet oplysning om, afgrænses til tilladelser til de foranstaltninger, der
er nævnt i den foreslåede § 2, stk. 3, dvs. opførelse af ny bebyggelse eller tilbygning til eksi-
sterende bebyggelse, væsentlige forandringer i eksisterende bebyggelse, genopførelse af
nedbrændt eller nedrevet bebyggelse og etablering af andre anlæg og indretninger af blivende
Side 3/4
L 6 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077795_0004.png
art. I forhold til ønsket om en tydelig og specifik angivelse af byggelinjen bemærkes, at lov-
forslaget alene muliggør, at Energinet kan pålægge byggelinjer. Hvis Energinet vælger at ud-
nytte denne beføjelse, vil Energinet bl.a. skulle offentliggøre byggelinjepålægget, herunder
forudsætningsvist placeringen af byggelinjen.
Ministeriet noterer kommunernes bemærkninger vedr. frister for sagsbehandling inden for og
uden for byggelinjer. Bemærkningerne er sendt til Energinet til orientering. Ministeriet vil des-
uden bemærke, at de foreslåede bestemmelser svarer til bestemmelserne vedr. frister for an-
lægsmyndighedens stillingtagen til meddelelser fra bygherrer og kommunalbestyrelser om
byggearbejde m.v. inden og uden for byggelinjer fastsat i jernbaneloven, lov om offentlige veje
m.v. samt en række tidligere projekteringslove på transportområdet. Ministeriet vil ydermere
tilføje, at Energinet er underlagt almindelige forvaltningsretlige principper om god forvaltnings-
skik i deres myndighedsudøvelse, hvilket bl.a. indebærer, at sager skal behandles inden for
rimelig tid og ikke må trække unødigt ud.
Med hensyn til definitionen af ”brugere” vil ministeriet bemærke, at forslaget alene forpligter
Energinet til at sende meddelelse til ejere og brugere, hvis ejendomme direkte berøres af
pålægget, hhv. forbuddet, og hvis adkomst fremgår af tingbogen. Brugere, hvis adkomst ikke
fremgår af tingbogen, vil ikke modtage meddelelse. Sådanne brugere vil - såvel som øvrige
interessenter - kunne varetage deres interesser på baggrund af den påkrævede offentliggø-
relse af byggelinjepålægget, hhv. forbuddet. De foreslåede bestemmelser svarer i denne hen-
seende til reglerne om offentliggørelse og meddelelse af byggelinjepåbud og forbud som fin-
des i jernbaneloven og lov om offentlige veje m.v. samt en række tidligere projekteringslove
på transportområdet.
Ad nr. 3: Tilsynsmyndigheder og afskæring af klageadgang
Esbjerg og Aabenraa Kommune udtrykker bekymring over § 7, stk. 5, idet det er uklart, hvem
der fører tilsyn med afgørelserne, når kommunerne ikke længere har denne rolle. Det skaber
usikkerhed i forhold til håndtering af borgerhenvendelser og opfølgning i anlægsfasen,
herunder væsentlige vilkår som fx reetablering af diger. Samtidig rejser det spørgsmål om, i
hvilket omfang bestemmelsen tilsidesætter naturbeskyttelseslovens § 73, og om borgernes
manglende adgang til at klage til et uafhængigt klagenævn. Kommunerne peger på, at klager
til ministeren bryder med sædvanlig praksis og foreslår i stedet en fortsat adgang til
klagenævnet, eventuelt via en fast track-ordning.
Danske Advokater bemærker ligeledes lovforslagets afskæring af klageadgang. Danske
Advokater finder, at det forekommer uproportionalt, at man fratager borgere og kommunale
tilsynsmyndigheder klageadgang i en række situationer, fordi man gerne ser brintsalget til
Tyskland fremrykket. Danske Advokater foreslår i stedet en forenklet klagesagsproces med
en kort sagsbehandlingstid.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet ønsker at bemærke, at lovforslagets § 7, stk. 5, ikke
regulerer kommunalbestyrelsens tilsyn. Bestemmelsen medfører derimod, at de kommunale
tilsynsmyndigheder – dvs. Ankestyrelsen og Indenrigs- og Sundhedsministeriet – ikke fører
tilsyn med kommunalbestyrelsens tilsynspligt efter de i § 7, stk. 1, nævnte love. Ankestyrelsen
fører dermed fx ikke tilsyn med kommunalbestyrelsens tilsynsforpligtelse efter NBL § 73.
Ministeriet er enige i, at lovforslagets afskæring af klageadgang er et tiltag, der begrænser de
berørte borgere og virksomheders klagemuligheder. Aftalepartierne bag ”Aftale om brintinfra-
struktur til Tyskland: Muliggørelse af Syvtallet” af 6. februar 2025 er enige om at optimere
myndighedsprocesser, hvor det er muligt, herunder gennem afskæring af klageadgange, for
at understøtte sandsynligheden for, at Energinets projekt kan gennemføres ift. tidsplanen.
Side 4/4