Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2025-26
L 52 Bilag 1
Offentligt
3084966_0001.png
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0002.png
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0003.png
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0004.png
Klima og Byudvikling
Teknik- og Miljøforvaltningen
Høring over forslag til lov om ændring af lov om elfor-
syning og elsikkerhedsloven (Hurtigere arealerhver-
velse og styrkede borgerrettigheder)
Kære Lise Wesenberg Jensen
Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning har gennemgået
høringsmaterialet, og forvaltningen har på den baggrund ingen be-
mærkninger til materialet.
Venlig hilsen
Kathrine Overgaard Warberg
Enhedschef
26-06-2025
Sagsnummer I F2
2025 - 12495
Dokumentnummer i F2
203221
Sagsnummer eDoc
2025-0189102
Klima og Byudvikling
Njalsgade 13
2300 København S
EAN-nummer
5798009809452
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2/2
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0006.png
Landinspektørforeningen
30.06.2025
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
[email protected]
[email protected]
Vedr. Høring over forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og elsikkerheds-
loven (Hurtigere arealerhvervelse og styrkede borgerrettigheder).
Ref. j.nr. 2025 - 1949
Energistyrelsen har ved mail af 2. juni 2025 udsendt forslag til lov om ændring af lov om elforsy-
ning og elsikkerhedsloven (Hurtigere arealerhvervelse og styrkede borgerrettigheder) i høring.
Lovforslaget omhandler et centralt arbejdsfelt for landinspektører i både privat praksis og hos råd-
givende ingeniører, energiselskaber, statslige og kommunale instanser m.m., herunder ekspropri-
ations- og taksationsmyndigheder. Landinspektører har en central rolle i realisering af den grønne
omstilling i Danmark ved blandt andet at håndtere de areal- og rettighedsforhold som fx etablering
og udbygning af elnettet kræver – uanset om det sker via frivillige aftaler eller gennem ekspropria-
tion.
Praktiserende Landinspektørers Forening (PLF) og Landinspektørforeningen (LSPF) takker for
modtagelsen af høringsmaterialet har i fællesskab gennemgået forslaget med følgende bemærk-
ninger:
§ 33 – ekspropriationshjemmel
De to foreninger er enige i, at der er behov for at sikre en hurtigere udrulning af elinfrastruktur, for
at imødekomme de politiske mål for den grønne omstilling i Danmark.
At udbygningen af elinfrastrukturen hidtil primært er gennemført ved frivillige aftaler vedr. areal- og
rettighedserhvervelse og som en betingelse for efterfølgende at søge om tilladelse til ekspropria-
tion i de tilfælde, hvor indgåelse af frivillige aftaler med de berørte grundejere er opgivet, beror nok
snarere på en tradition mere end på en begrundet beslutning / politisk stillingtagen til, at dette er
det mest hensigtsmæssige og effektive set fra anlægsejerens side.
Som landinspektører har vi indgående kendskab til processerne og rammerne for både frivillige
aftaler og ekspropriation, og de rummer hver især fordele og ulemper. Når der er tale om mange
grundejere, der berøres af ensartede indgreb (fx pålæg af servitut om højspændingskabel eller -
luftledning), indebærer ekspropriation ofte en mere effektiv og retfærdig proces med høj retssik-
kerhed (fx i form af muligheder for at få afprøvet erstatningsfastsættelse og -spørgsmål). Vi forstår
derfor godt ønsket fra NEKST-arbejdsgruppen og anlægsejere om at kunne realisere og sikre de
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0007.png
Landinspektørforeningen
vigtigste dele af elinfrastrukturen ved ekspropriation uden først at skulle forsøge at indgå frivillige
aftaler. Forslagets § 33 vil kunne bidrage til en forenklet og et hurtigere proces- og sagsforløb.
I bemærkningerne til lovforslaget uddybes ekspropriationsvilkår og muligheder i forbindelse med
el-infrastrukturprojekter. Efter de to foreningers opfattelse opstår der en unødig forskelsbehandling
mellem Energinets og andre netvirksomheders muligheder og vilkår for ekspropriation.
For det første er det kun Energinet, som tilsyneladende har hjemmel til at ekspropriere udlæg/are-
alerhvervelse af erstatningsnatur.
For det andet vil det fortsat være en generel betingelse, at andre netvirksomheder skal afsøge
muligheden for at erhverve de nødvendige rettigheder ved frivillig aftale, før der kan søges om til-
ladelse ekspropriation.
De to foreninger anbefaler, at andre netvirksomheder får de samme muligheder og vilkår som
Energinet, uanset at der kan være forskel i projekternes omfang.
§ 34 – overtagelse af ejendom
Der findes en række kedelige og i offentligheden definerende ”historier” om ekspropriation hvor
grundejere bliver stavnsbundet på en usælgelig ejendom i en lang ekspropriationsproces.
Forslagets mulighed for at ekspropriationsmyndigheden kan overtage en ejendom, der berøres
særligt indgribende, før det tidspunkt, hvor der kan foretages ekspropriation, virker fornuftigt og vil
styrke borgernes retssikkerhed.
§ 34a – erstatning ved frivillig aftale
Forslaget udelukker fornuftigvis ikke muligheden for at gennemføre nødvendige areal- og ret-
tighedserhvervelser ved frivillige aftaler. Foreningen støtter i den forbindelse forslagets § 34a, som
styrker berørte borgeres retssikkerhed ved indgåelse af frivillige aftaler om rettighedserhvervelse,
ved at uenighed om erstatning herfor kan påkendes af ekspropriations- og taksationsmyndighe-
derne.
I relation til ønsket om en hurtigere sagsbehandling anbefaler de to foreninger, at det klart fremgår
af lovgivningen, at erstatningsudbetalingen ved frivillige aftaler på ekspropriationslignende vilkår er
omfattet af skattefritagelse. Opstår der tvivl om skattefriheden vil sagsbehandlingstiden komme til
at hvile på bindende tilsagn fra SKAT.
Øvrige bemærkninger / anbefalinger
Samlet set finder vi, at lovforslaget kan medvirke til at sikre, at udbygningen af elnettet – og der-
med den grønne omstilling – kan blive ”gearet” til fremtiden.
Med vores kendskab til omfanget af kommende el-infrastruktur-projekter i de næste 2-8 år, virker
estimatet af, at lovforslaget medfører højere administrative omkostninger for staten (ekspropriati-
ons- og taksationskommissionerne) i størrelsesordenen på angivet 1,5 mio. kr. i 2027 og 5,9 mio.
kr. i 2028 og frem lavt anslået.
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0008.png
Landinspektørforeningen
Det hjælper imidlertid ikke ”blot” at have sikret ekstern finansiering af ekspropriations- og taksati-
onssystemet, hvis systemet ikke har den tilstrækkelig kapacitet og ressourcer til at løfte de mange
nye opgaver.
En forudsætning for at ekspropriation af de involverede parter opleves som fair og hensigtsmæs-
sig er efter vores opfattelse, at der ud over justering af de retlige rammer og brugerfinansiering af
højere administrative omkostninger afsættes tilstrækkelige økonomiske ressourcer til at sikre ka-
pacitet i ekspropriations- og taksationssystemet. Og det vil tage nogen tid at opbygge denne kapa-
citet med de special-kompetencer, der er brug for.
Foreningerne opfordrer derfor til, at der med lovforslaget også sikres en tilstrækkelig kapacitet i
ekspropriations- og taksationskommissionerne herunder kapaciteten hos de ledende landinspek-
tører enten ved at udvide kapaciteten indenfor de nuværende organisatoriske rammer eller alter-
nativt at dedikere målrettede ressourcer / funktioner mod el-området.
De to foreninger står gerne til rådighed for en uddybning af de fremsatte bemærkninger.
På vegne af begge foreninger,
Torben Juulsager
Formand for Landinspektørforeningen
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0009.png
Teknik og Miljø
Karen Blixens Boulevard 7, 8220 Brabrand
Energistyrelsen
att. Lise Wesenberg Jensen
Til:
[email protected],
cc:
[email protected]
30. juni 2025
Side 1 af 2
Aarhus Kommunes bemærkninger til forslag til lov om ændring
af lov om elforsyning og elsikkerhedsloven (Hurtigere arealer-
hvervelse og styrkede borgerrettigheder)
Aarhus Kommune, Teknik og Miljø takker for muligheden for at afgive hø-
ringssvar til det fremsendte lovforslag om hurtigere arealerhvervelse og styr-
kede borgerrettigheder med henblik på etablering og udbygning af elnettet
Overordnede bemærkninger
Aarhus Kommune anerkender behovet for en effektiv udbygning af elnettet
som led i den grønne omstilling. Vi har med interesse gennemgået udkastet
til lovforslag og vil i den forbindelse gerne knytte en bemærkning vedrørende
borgernes retsstilling i tilfælde, hvor ejendomme påvirkes væsentligt af etab-
lering af elinfrastruktur.
I Aarhus kommune har vi borgere, der må forventes at blive berørt af de an-
læg, som lovforslaget sigter mod at muliggøre eller fremskynde etableringen
af – herunder anlæg, der placeres i nær tilknytning til boliger. Det gælder
særligt anlæg, der kan have varige visuelle og støjmæssige konsekvenser
samt påvirke ejendomsværdien, uden at det nødvendigvis fører til ekspropri-
ation.
Vi finder det derfor afgørende, at den foreslåede lovgivning understøtter bor-
gernes retssikkerhed og sikrer fair kompensation, hvor borgere reelt påføres
betydelige gener som følge af nødvendige infrastrukturanlæg.
Behov for supplerede kompensationsadgang
Lovforslaget giver mulighed for hurtigere ekspropriation og fremrykket over-
tagelse af ejendomme i visse tilfælde. Samtidig skabes der hjemmel til, at
naboer til Energinets og elnetvirksomhedernes kommende elinfrastrukturpro-
jekter på eller over 50kV kan prøve deres naboretlige erstatningsspørgsmål
ved ekspropriations- og taksationskommissionerne, uanset om anlægsgrun-
den er erhvervet ved ekspropriation eller frivillig aftale, hvilket vi finder posi-
tivt.
Imidlertid ser Aarhus Kommune et klart behov for, at der etableres en reel
kompensationsordning for de borgere, som påvirkes væsentligt af anlæg-
gene, uden at det fører til ekspropriation.
Vi anbefaler derfor, at der i lovforslaget indføres hjemmel til en kompensati-
ons- eller overtagelsesordning, f.eks. med inspiration i den salgsoptionsord-
ning, der i dag gælder for naboer til visse VE-anlæg med det formål at un-
derstøtte ligebehandling og, at der skabes en sammenhæng i kompensati-
onssystemet, når der reelt er tale om ét samlet energiprojekt, hvor både an-
læg og tilslutningsinfrastruktur påvirker borgerne.
TEKNIK OG MILJØ
By og Natur
Aarhus Kommune
Forvaltningsstaben
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0010.png
Bemærkning til forslået ophævelse af krav om forsøg på frivillig aftale
før ekspropriation
Med lovforslaget lægges op til at fjerne det hidtidige krav om, at Energinet
først skal forsøge at indgå en frivillig aftale med ejeren, før ekspropriation
kan iværksættes.
Efter kommunens opfattelse svækker dette borgerens retssikkerhed og un-
dergraver muligheden for mindelige løsninger, som ofte er i begge parters
interesse. Det vil samtidig kunne påvirke borgerens tillid til processen nega-
tivt.
Vi anbefaler, at der i stedet fastholdes et udgangspunkt om frivillig aftale, og
at ekspropriation kun anvendes, hvor dette har vist sig forgæves eller ud-
sigtsløst – i tråd med god forvaltningsskik og øvrig ekspropriationspraksis.
27. juni 2025
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Torben Simonsen
Kontorchef, Forvaltningsstaben By og Natur
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0011.png
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0012.png
30. juni 2025
Energistyrelsen
Att.: Lise Wesenberg Jensen
Høringssvaret er sendt til
[email protected]
med
kopi til
[email protected]
Energistyrelsens Journalnummer 2025-1949
(Hurtigere arealerhvervelse og styrkede
borgerrettigheder)
Høringssvar til høring over lovforslag om hurtigere arealerhvervelse og styrkede
borgerrettigheder
DI Energi takker mange gange for muligheden for at afgive høringssvar til lovforslaget om
hurtigere arealerhvervelse og styrkede borgerrettigheder.
Det er positivt, at der med lovforslaget tages initiativ til at forbedre Energinets muligheder for
ekspropriation som opfølgning på dele af aftalen om hurtigere og mere effektiv udbygning af
elnettet.
Vi ser desværre, at forsinkelser i udbygningen af transmissionsnet er medvirkende til at forsinke
udbygningen af vedvarende energi og elektrificeringsprojekter i Danmark. Det kan vi ikke være
tjent med. Og derfor er der behov for, at der tages alle nødvendige skridt for at fremskynde
udrulningen af transmissionsnettet. Det fremsatte lovforslag indeholder en del af løsningen, og
derfor bakker DI Energi op om forslaget.
Samtidig opfordrer vi til, at regeringen snarest tager initiativ til at implementere de resterende
anbefalinger fra NEKST og aftalen om hurtigere og mere effektiv udbygning af elnettet. Her er
langsommelige tilladelsesprocesser en stor del af udfordringen med forsinkelser i udbygningen af
elnettet. Og dette bør være en kernefokus for at fremskynde den grønne omstilling.
Det bemærkes, at mens lovforslaget foreslår at rykke hjemlen til ekspropriation for Energinet og
netvirksomhederne fra Erhvervsministeriets ressort til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
ressort, nævner lovforslaget ikke ekspropriation til etablering af en direkte linje. Vi foreslår, at
kompetencen til at tage stilling til spørgsmålet om ekspropriation til direkte linjer bør følge med,
således at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet også får denne kompetence.
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Jeg står naturligvis til rådighed for uddybning af ovenstående høringssvar.
Med venlig hilsen
Ane-Katrine Zink Sørensen
Chefkonsulent, DI Energi
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0014.png
Forsyningsstrategi Energi
Energistyrelsen
Att:
[email protected]
CC:
[email protected]
j. nr. 2025-1949
Direkte tlf.
27952171
E-mail
[email protected]
Høringssvar på høring over forslag til lov om ændring af lov om
elforsyning og sikkerhedsloven (Hurtigere arealerhvervelse og
styrkede borgerrettigheder)
HOFOR vil gerne takke for muligheden for at kommentere på ændringerne i lov om
elforsyning og sikkerhedsloven, der ændrer Energinets muligheder for ekspropriation.
Helt grundlæggende støtter HOFOR op om disse ændringer, der ensretter processerne
for ekspropriation med andre ekspropriationssager. HOFOR vil gerne understrege
vigtigheden af en hurtig udbygning af elnettet, som er nødvendig for den generelle
elektrificering og bedre muligheder for udnyttelse af vedvarende energi.
Det er samtidig væsentligt for HOFOR at gøre opmærksom på, at adgang til arealer i
forbindelse med udvidelse af elnettet skal ske i samspil med målet om at sikre
drikkevand til borgerne.
Drikkevand er ligesom elnettet et samfundsgode, som det er vigtigt at værne om, og
derfor må en hurtig udbygning af elnettet og bedre mulighed for at ekspropriere ikke
medfører reduceret mulighed for, at HOFOR kan sørge for rent drikkevand. Det betyder
konkrete, at Energinet skal undgå at krydse HOFORs kildepladser samt at HOFORs
vandledninger helst skal krydses vinkelret og ved styret underboring. HOFOR skal
ligeledes orienteres, hvis Energinet skal etablere boringer nærmere end 300 m fra vores
kildepladser, så HOFOR kan tage forholdsregler i forhold til sikring af drikkevandet.
Der er ikke på nuværende tidspunkt i ændringerne til loven eller i lovens forarbejde
skrevet noget omkring beskyttelse af grundvandet inkl. en beskyttelse af kildepladser
mv. Med dette høringssvar vil HOFOR gøre opmærksom på et væsentlig hensyn til
drikkevandet, som bør indgå i den måde myndighederne fremadrettet forvalter denne
lov og ret til ekspropriation.
HOFOR A/S
Ørestads Boulevard 35
|
2300 København S
|
Telefon 33 95 33 95
|
CVR-NR. 1007 3022
|
www.hofor.dk
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0015.png
30. JUNI 2025
GREEN POWER DENMARK
LANGEBROGADE 3H
1411 KØBENHAVN K
Energistyrelsen
[email protected]
cc: [email protected]
DOK. ANSVARLIG: MEH
SEKRETÆR:
SAGSNR.: S2025-571
DOKNR: D2025-1984730-06-2025
Høringssvar til høring over lovforslag om ændring af elforsy-
ningsloven og elsikkerhedsloven (Hurtigere arealanvendelse
og styrkede borgerrettigheder)
Green Power Denmark har modtaget og takker for høringen over forslag til lov om
ændring af elforsyningsloven og elsikkerhedsloven (Hurtigere arealanvendelse og
styrkede borgerrettigheder).
Lovforslaget skal gennemføre dele af den politiske aftale af 20. december 2024 om
hurtigere og mere effektiv udbygning af elnettet, der følger op på dele af anbefalin-
gerne fra NEKST-arbejdsgruppen vedrørende
Hurtigere udbygning af elnettet.
Lovforslaget har til hensigt at gennemføre delanbefalinger om ligestilling af mulig-
heder for ekspropriation og hurtig afklaring for særlig berørte borgere og ensartet
klageadgang for naboer. Dette skal medvirke til at lette ekspropriationsprocessen,
som dog stadig er ressourcekrævende i sin helhed.
Green Power Denmark vurderer, at lovforslaget er i tråd med både NEKST- anbefa-
lingerne og den politiske aftale, hvilket der kvitteres for. Green Power Denmarks be-
mærkningerne til lovforslaget er derfor med henblik på at sikre den mest hensigts-
mæssige implementering og sikre klarhed om Energistyrelsens praksis.
Elnetselskaberne etablerer i vidt omfang elanlæg gennem frivillige aftaler med
lodsejerne eller via vejlovgivningen og forventes at fortsætte hermed. Green Power
Denmark hilser samtidigt lovforslaget velkomment, da det ikke kan udelukkes, at
behovet for hurtigere udbygning af elanlæg kan medføre, at ekspropriation bliver
mere aktuelt for netselskaberne, end det tidligere har været.
Da lovforslaget på flere punkter er nyskabende for både myndigheder og netselsk-
aber opfordrer Green Power Denmark desuden til en dialog efter lovforslagets ved-
tagelse, således at der sikres den bedste og mest effektive implementering.
1
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0016.png
Bemærkninger til lovforslaget
I elforsyningsloven indsættes et nyt kapitel 6 om ekspropriation mv., der omfatter
bestemmelserne §§ 33-34a.
Ekspropriation til transmissions- og distributionsnet
I forslag til ny
§ 33
i elforsyningsloven fastsættes bestemmelser om ekspropriation
Green Power Denmark skal hertil bemærke, at netselskaberne ikke har tradition for
ekspropriation, men nogle selskaber har inden for de seneste år fået Sikkerhedssty-
relsens tilladelse til at indbringe sager for ekspropriationskommissionerne. Kom-
missionerne har i den forbindelse prøvet og godkendt ekspropriation til anlæg på
distributionsniveau.
Udgangspunktet for den hidtidige praksis hos ekspropriationskommisionen er, at
forsyningsanlæg, herunder eldistributionsanlæg, er anbragt på privat ejendom ved
enten aftale eller ekspropriation mod betaling af erstatning til de berørte lodsejere
for den rådighedsbegrænsning/værdinedgang af ejendommen, som sikring af an-
lægget indebærer. Forsyningsledninger på privat ejendom ligger således med ”fuld
tilstedeværelsesret”, hvilket bl.a. er stadfæstet i kendelse fra 5. september 2024, ved-
rørende anlæg af 50 kV kabelanlæg Spanager-Lille Skensved
1
.
Green Power Denmark kan desuden henvise til
Landsaftalen for el- og fiberanlæg
på landbrugsjord,
der er et gensidigt accepteret aftaledokument mellem L&F, Ener-
ginet og Green Power Denmark, som anvendes i branchen for anlæg der etableres
på landbrugsjord. Der er i aftalen således udarbejdet forslag til vilkår for anlægge-
nes tilstedeværelse, som er veletablerede, lagt til grund i af ekspropriationskommis-
sionsafgørelser og i domspraksis, og som også anvendes af parter uden for land-
brugsjorde
2
.
I forslag til
§ 33, stk. 1,
fastsættes, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
give tilladelse til ekspropriation til etablering og drift af transmissions- og distributi-
onsnettet, når almenvellet kræver det.
Det fremgår af bemærkningerne, at klima-, energi- og forsyningsministeren før der
gives en tilladelse vil skulle vurdere, om anlæg, som ansøgning om tilladelse til ek-
spropriation vedrører, er
nødvendige af hensyn til almenvellet.
Efter gældende bestemmelse i elsikkerhedslovens § 27, tager Sikkerhedsstyrelsen
ved ansøgninger om tilladelse til ekspropriation både stilling til, om almenvellet kan
begrunde, at anlægget etableres, det konkrete valg af areal, og til anlæggets sikker-
hedstekniske forhold. I forbindelse med vurderingen af forholdet til almenvellet vur-
derer Sikkerhedsstyrelsen projektet, herunder de ejendomme der berøres til place-
ring af anlægget inden for rammerne af den fysiske planlægning, samt nødvendig-
heden af den foreslåede placering. I den proces har Sikkerhedsstyrelsen typisk gen-
nemført en tidskrævende høring af berørte lodsejere.
Kendelse af 5. september 2024 truffet af Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på Øerne om anlæg af
50 kV kabelanlæg Spanager- Lille Skensved.
2
Se aftalen her:
El- og fiberanlæg på landbrugsjord | Elnet
1
2
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0017.png
Denne prøvelse gøres der delvist op med i lovforslaget. Det fremgår således af be-
mærkningerne, at det ikke er hensigten, at klima-, energi- og forsyningsministeren
vil høre lodsejere m.v., før ministeren behandler en ansøgning om tilladelse til ek-
spropriation til et anlæg, med mindre helt konkrete forhold taler herfor. Dette sva-
rer til praksis på andre områder. Det fremgår endvidere af lovbemærkningerne, at
der ikke vil være tale om, at klima-, energi- og forsyningsministeren foretager en de-
taljeret vurdering af f.eks. en linjeføring i forbindelse med en sådan ansøgning.
Klima-, energi- og forsyningsministeren vil heller ikke foretage en vurdering af, om
anlægget lever op til sikkerhedsmæssige krav, eller om øvrige nødvendige tilladel-
ser foreligger. Det fremgår, at ekspropriationskommissionerne påser, at de nødven-
dige tilladelser foreligger.
Hensigten med denne ændrede praksis er en lempelse af sagsbehandlingen, hvil-
ket Green Power Denmark kvitterer for, men det efterlader samtidigt spørgsmålet
om, hvad en tilladelse i henhold til bestemmelsen reelt indeholder.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at tilladelsen skal anses for at være
en ”procesledende beslutning”, men ikke kan anses for at have
retsvirkninger for
lodsejere og andre der kan blive berørt af de kommende ekspropriationer. Det må
dog nødvendigvis være sådan, at der med tilladelsen er foretaget en vurdering af
projektet, i forhold til om betingelsen om opfyldelsen af hensynet til almenvellet
vurderes at være opfyldt.
Det er vigtigt, at der er klarhed om klima-, energi- og forsyningsministerens prø-
velse, for at kunne definere, hvilken dokumentation netselskaberne skal tilveje-
bringe i forhold til klima-, energi- og forsyningsministerens vurdering henholdsvis i
forhold til den prøvelse, der senere kan forventes i en ekspropriationsproces.
Til forskel fra projekter på transmissionsniveau skal elnetselskabernes projekter ikke
forhåndsgodkendes af ministeren. Det fremgår derfor af bemærkningerne, at net-
virksomhederne, når der ansøges om tilladelse til ekspropriation, vil skulle give alle
”nødvendige oplysninger” vedrørende anlæggets nødvendighed af hensyn til al-
menvellet.
Der vil bl.a. skulle redegøres for, at anlægget er nødvendigt for at udføre netvirk-
somhedernes opgaver i henhold til lovgivningen, dels vil der skulle redegøres for
behovet for at erhverve rettigheder ved ekspropriation, herunder bl.a. redegøres for
baggrunden for den valgte placering og/eller linjeføring.
Ligeledes vil netvirksomhederne, skulle redegøre for, hvorfor det ikke har været mu-
ligt at indgå en frivillig aftale, herunder begrunde, hvis der undtagelsesvist ikke er
søgt at indgå en frivillig aftale. Det er imidlertid ikke klart, hvor store anstrengelser
netselskaberne i den forbindelse skal have gjort for at tilgodese en grundejers inte-
resser.
3
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0018.png
Samlet set er det essentielt, at der skabes klarhed over, hvilke konkrete krav der stil-
les til den dokumentation, som netselskaberne skal levere til vurderingen af ansøg-
ningen. Det er samtidigt vigtigt, at der er klarhed over, hvilken konkret prøvelse der
foretages hos myndighederne, inden sagen evt. kan overdrages til ekspropriations-
kommissionen. Der opfordres derfor til, at dette kommunikeres til netselskaberne,
således at netselskaberne kan indrette sig herpå inden ansøgning indgives.
I forslag til
§ 33, stk. 2,
angives hvilke anlæg og supplerende foranstaltninger, der
kan gives ekspropriationstilladelse til. Bestemmelsen er ny, og det fremgår, at hen-
sigten er at gengive de anlægstyper, der fremgår af lovbemærkningerne til den
gældende bestemmelse i elsikkerhedslovens § 27.
Green Power Denmark er usikker på, om denne ændring reelt kan medføre en ind-
skrænkning af muligheden for at ansøge om ekspropriation til et anlæg, der ikke
fremgår af bestemmelsen, herunder også om vilkår til sikring af allerede etablerede
anlæg vil være omfattet af lovforslaget. Det vil være uheldigt, hvis der med lovforsla-
get reelt opstår en situation, hvor det ikke er muligt at ekspropriere til anlæg, der
anses for nødvendige i eltransmissions- og distributionsnettet, fordi loven ikke har
været tilpas specifik. Green Power Denmark forudsætter dog, at der vil kunne ske
sådan ekspropriation til sikring af allerede etablerede anlæg og deres fortsatte be-
ståen som også omhandlet i bemærkningerne. Men det anbefales, at dette også
skrives direkte i lovteksten.
Dertil præciseres det i lovteksten, at der nu også er hjemmel til at ekspropriere til
erstatningsbiotoper specifikt på transmissionsniveau men ikke på distributionsni-
veau. På distributionsniveau vil det som supplerende foranstaltning alene være mu-
ligt at ekspropriere til f.eks. faunapassager, adgangsveje mm.
I forslag til
§ 33, stk. 4,
angives, at erstatningsfastsættelse finder sted efter § 103, i lov
om offentlige veje m.v.
Af § 103, i lov om offentlige veje fremgår af stk. 1, at erstatningen fastsættes efter de
almindelige erstatningsregler. I stk. 2 er fastsat, at eventuel værdiforøgelse, som den
tilbageblivende ejendom skønnes at opnå på grund af ekspropriationen, skal fra-
drages erstatningen. Erstatningen kan helt eller delvist bortfalde, hvis ejendommen
skønnes at opnå en fordel, der er større end det tab, der påføres ejendommen på
grund af ekspropriationen.
Green Power Denmark har ingen bemærkninger til selve bestemmelsens indhold,
men er betænkelig ved, at der anvendes henvisning til en bestemt bestemmelse,
som i øvrigt ikke er henhørende under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
ressort. Der er altid en iboende risiko ved at anvende henvisninger, idet både para-
grafnummer og indhold kan ændres i den lov der henvises til. Green Power Den-
mark anbefaler derfor, at ordlyden i vejlovens § 103 indskrives med fuld tekst i stedet
for.
4
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0019.png
Overtagelse af ejendomme før tidspunktet, hvor der kan foretages ekspropria-
tion
I forslag til
§ 34, stk. 2,
i elforsyningsloven fremgår, at en netvirksomhed efter an-
modning fra ejeren i særlige tilfælde kan overtage en ejendom, der berøres særligt
indgribende af en aktivitet i forbindelse med projekteringen eller etableringen af
nye distributionsnet eller ændring af bestående distributionsnet, før det tidspunkt,
hvor der kan foretages ekspropriation, hvis ejendommen ikke kan afhændes på nor-
male vilkår.
Denne bestemmelse om såkaldt fremrykket ekspropriation er ny og skal tilgodese,
at udbygningen af elnettet skal ske under hensyntagen til berørte borgere. Denne
mulighed eksisterer allerede for så vidt angår vej- og jernbaneanlæg. Det fremgår af
bemærkningerne, at både Energinet og elnetselskaberne får en ret og pligt til i
visse særlige tilfælde at overtage en ejendom på et tidligere stadie af et projekt end
efter gældende regler, hvis ejeren ønsker det.
Det skal således være muligt at overtage ejendomme, når bestemmelsernes betin-
gelserne herfor er opfyldte og ejeren af ejendommen anmoder herom. Det fremgår
af lovens bemærkninger, at det skal omfatte ejendomme, der berøres særligt ind-
gribende i forbindelse med projekteringen af et anlæg. Formålet hermed er at sikre,
at borgere, der reelt bliver afskåret fra at afhænde deres ejendom som følge af plan-
lægning, projektering og anlægsaktiver, kan anmode om at få deres ejendomme
overtaget på et tidligere tidspunkt.
For så vidt angår tidspunktet for en evt. overtagelse fremgår det af bemærknin-
gerne, at der skal foretages en konkret vurdering af to overordnede hensyn. På den
ene side skal der tages hensyn til, at der ikke overtages et stort antal ejendomme til
et projekt, der muligvis ikke bliver gennemført. På den anden side skal der tages
hensyn til behovet for så tidligt som muligt i planlægningsprocessen omkring nye
eller ændrede distributionsnet at kunne hjælpe lodsejere, der på grund af indtrufne
særlige omstændigheder får behov for at afhænde ejendommen til en pris, der sva-
rer til prisen i almindelig fri handel uden planerne vedrørende distributionsnettet.
Det fremgår endvidere, at et projekt skal have en fornøden fast karakter, og i den
forbindelse nævnes det i bemærkningerne, at dette kan være tilfældet, når første
offentlighedsfase i et miljøkonsekvensvurderingspligtigt projekt er gennemført, el-
ler der er gennemført lignende tiltag, der har til formål at fastlægge placeringen el-
ler linjeføringen for distributionsnettet. Green Power Denmark skal bemærke hertil,
at netselskaberne ikke er underlagt en generel forpligtelse til at gennemføre miljø-
konsekvensvurderinger, hvorfor teksten herom bør ændres.
Det fremgår desuden af
§ 34, stk. 2, sidste punktum,
at forvaltningsloven, offentlig-
hedsloven og lov om aktindsigt i miljøoplysninger finder anvendelse i forbindelse
med en netvirksomheds behandling af en anmodning efter bestemmelsen.
5
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0020.png
Det fremgår af bemærkningerne hertil, at den konkrete afgørelse om, hvorvidt be-
tingelserne for fremrykket ekspropriation er opfyldt, træffes af netvirksomheden.
Det er oplyst på Energistyrelsens oplysningsmøde den 16. juni 2025 om lovforslaget,
at det beror på netselskabernes egen vurdering, hvorvidt betingelserne er opfyldte,
når en lodsejer henvender sig. Dette er ikke forbundet med nogen myndigheds-
godkendelse.
Green Power Denmark mener ikke, at det bør være netselskaberne, der afgør, om
betingelserne er opfyldte, eller der skal gives afslag herpå. Det vil være en nyska-
belse og særdeles ressourcekrævende for netvirksomhederne som ikke-offentlige
aktører at administrere en sådan ordning, særligt når disse love skal finde anven-
delse som foreslået i bestemmelsen. Det bør i stedet bero på en afgørelse truffet af
en uafhængig myndighed, der f.eks. kan indhente en udtalelse fra det pågældende
netselskab om de faktuelle forhold. Dette understreges af, at kriterierne er formule-
ret relativt elastiske, så de vanskeligt lader sig administrere.
Hvis dette hensyn ikke ses at kunne imødekommes, bør det foreslåede sidste punk-
tum ændres, da den nuværende formulering er unødigt byrdefuld og uklar.
Forslaget om, at forvaltningsloven, offentlighedsloven og lov om aktindsigt i miljø-
oplysninger finder anvendelse vil medføre, at netvirksomheden vil skulle overholde
alle bestemmelser i disse love i forbindelse med behandlingen af sagen, herunder
sagsbehandling i forbindelse med eventuel indbringelse af sagen for ekspropriati-
ons- og taksationsmyndighederne, jf. den foreslåede stk. 3, og i forbindelse med
eventuelle aktindsigtsanmodninger.
Green Power Denmark skal i den forbindelse henlede opmærksomheden på, at
netselskaberne allerede er omfattede af offentlighedsloven, jf. denne lovs § 3, stk. 2,
og af miljøoplysningsloven, jf. denne lovs § 1, stk. 2, og derfor behandler aktindsigts-
anmodninger efter disse regler. En tilføjelse af disse love i denne bestemmelse er
derfor overflødig. Desuden er energiselskaberne undtaget visse bestemmelser i of-
fentlighedsloven, jf. denne lovs § 3, stk. 2, og en henvisning til hele loven i denne be-
stemmelse uden undtagelser må derfor umiddelbart forstås som en udvidelse af lo-
vens anvendelsesområde for netselskaber i forhold til gældende ret. Hvis det
mod
forventning
skulle være hensigten, bør det forklares og uddybes i bemærknin-
gerne.
Netselskaberne er imidlertid ikke omfattet af forvaltningsloven, og bestemmelsen i
lovforslaget synes umiddelbart at medføre en betydelig uklarhed om krav til nets-
elskabernes administration og afgrænsningen for denne myndighedsudøvelse. Det
forekommer unødvendigt og uproportionalt, at netvirksomhederne underlægges
en så omfattende regulering for så vidt angår den type opgaver.
I enkelte tilfælde, hvor myndighederne har fundet anledning til at give netselsk-
aberne afgørelseskompetence, er dette sket gennem lovgivning, der konkret af-
grænser hvilke specifikke krav netselskaberne skal overholde i forhold til normale
forvaltningsskridt i en afgørelsessag. Green Power Denmark kan i den forbindelse
henvise til nettilslutningsbekendtgørelsens § 6 (bekendtgørelse nr. 1343 af 29. no-
vember 2024), hvori der fastsættes konkrete krav til afgørelsen. Det foreslås, at lig-
nende bestemmelse indsættes, hvis det fastholdes, at netselskaberne skal træffe af-
gørelse efter § 34, stk. 2, i stedet for bestemmelsens sidste punktum.
6
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0021.png
Hvis det uanset ovenstående fastholdes, at netselskaberne skal træffe afgørelsen,
og at forvaltningsloven mv. skal finde anvendelse, bør bemærkningerne til dette
være langt mere omfattende og indeholde en tydelig vejledning til selskaberne
herom. Særligt da der vil være tale om en nyskabelse i form af en udvidelse af for-
valtningslovens område til selskaber uden for den offentlige forvaltning og uden of-
fentligt ejerskab.
Henset til at der er tale om både ret og pligt for netselskaberne til at overtage en
ejendom, bør kriterierne herfor desuden tydeliggøres i bemærkningerne.
Efter den foreslåede
§ 34, stk. 3,
kan afslag på fremrykket ekspropriation indbringes
for ekspropriations- og taksationsmyndighederne. Green Power Denmark antager,
at henvisningen til forvaltningsloven i stk. 2, bl.a. betyder, at afslaget skal omfatte en
klagevejledning mm. Dette bør også adresseres, jf. bemærkningen ovenfor.
Det foreslås i
§ 34, stk. 4,
at ved erstatningsfastsættelse efter stk. 3, finder § 103 i lov
om offentlige veje anvendelse. Som anført under § 33, stk. 4, bør denne bestem-
melse indskrives med fuld tekst frem for en henvisning.
Erstatningsfastsættelse ved frivillig aftale
Det fremgår af forslag til
§
34a, stk. 1,
at i tilfælde, hvor Energinet eller en netvirk-
somhed til brug for et anlæg som omhandlet i § 33, har erhvervet de nødvendighe-
der rettigheder over et areal ved aftale, kan uenighed om erstatning herfor påken-
des af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i henhold til lov om frem-
gangsmåde vedrørende fast ejendom. Bestemmelserne i § 17 og 19, i lov om frem-
gangsmåde ved ekspropriation vedrørende fast ejendom finder tilsvarende anven-
delse.
Bestemmelsen er ny og det fremgår af bemærkningerne, at bestemmelsen skal
træde i stedet for elsikkerhedslovens § 28 hvorefter spørgsmålet om erstatningens
størrelse ved uenighed mellem rettighedshaver og ejeren kan afgøres ved voldgift i
de tilfælde, hvor der i øvrigt er indgået en frivillig aftale.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til bestemmelsen, at der vil være mulig-
hed for at indbringe ekspropriationskommissionens afgørelse for taksationskom-
missionen, ligesom det er tilfældet ved den gældende regulering i elsikkerhedslo-
ven.
Green Power Denmark bifalder, at gældende § 28 i elsikkerhedsloven om voldgift
ophæves og erstattes med denne mulighed med en direkte prøvelse ved ekspropri-
ations- og taksationskommissionen. Det vil lette muligheden for erstatningsfast-
sættelse i de sager, hvor der i øvrigt er grundlag for at indgå en frivillig aftale.
7
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0022.png
Green Power Denmark vil foreslå, at der tillige indsættes en bestemmelse om, at
ekspropriationskommissionen, samtidig med en fastsættelse af erstatningens stør-
relse, gives beføjelse til at prøve de vilkår netselskaberne ønsker tinglyst for de an-
læg der skal placeres på de pågældende ejendomme, hvor der i øvrigt er indgået
frivillig aftale om anlæggenes placering. Det vil øge hastigheden på udbygningen af
elnettet, at evt. uenighed om vilkår kan prøves, hvis der er enighed om placeringen,
så anlægget kan etableres sideløbende med sagen for ekspropriationsmyndighe-
derne.
Ensartet klageadgang for naboer til elanlæg
Efter
§ 34a, stk. 2,
skal det være muligt for naboer (andre end ejere af det areal, som
anlægget er beliggende på) til anlæg på og over 50kV, at rejses krav om erstatning,
hvis der er indgået en frivillig aftale mellem lodsejer og netselskabet. Begæringen
skal fremsættes senest et år efter anlægget er fuldført.
Tilsvarende mulighed gælder allerede i de tilfælde, hvor ekspropriation er gennem-
ført og hensigten med bestemmelsen er at ligestille mulighederne for de berørte
borgere. Green Power Denmark har ingen særlige bemærkninger hertil.
Gebyrer og overgangsbestemmelser
Det foreslås i
§ 51 a, stk. 4,
at Energinet og netvirksomheder skal betale omkostnin-
gerne til klima-,energi- og forsyningsministeriets opgaver i forbindelse med sagsbe-
handlingen vedrørende tilladelser til ekspropriation, jf. § 33, stk. 1.
Samme ydelse er ikke gebyrfinansieret under elsikkerhedsloven.
Green Power Denmark skal bemærke hertil, at når denne ydelse gebyrfinansieres,
er det særligt vigtigt, at der er klare retningslinjer for hvilken dokumentation, der
skal fremlægges, så sagsbehandlingsomkostningerne holdes lavest muligt.
Green Power har ikke øvrige bemærkninger til lovforslaget, men står naturligvis til
rådighed, hvis høringssvaret skulle give anledning til spørgsmål.
Med venlig hilsen
Green Power Denmark
Mette Louise Horneman
Chefkonsulent, cand.jur.
8
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0023.png
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0024.png
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0025.png
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0026.png
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser/løsningsforslag
Det følger af § 33, stk. 1, at ekspropriation kan iværksættes, når almenvellet kræver det. Med
henblik på at sikre de berørte borgeres rettigheder anbefaler vi, at det i selve lovteksten tilføjes, at
der alene kan foretages ekspropriation i tilfælde, hvor det ikke har været muligt at indgå en frivillig
aftale med den berørte borger.
Ved anvendelse af § 33, stk. 2, ses der ikke at sondres mellem synbare og ikke synbare
(nedgravede) anlæg. Vi anbefaler, at sondringen og tilhørende konsekvenser anføres i
bemærkningerne, således at det fremgår, at adgangen til at ekspropriere til anlæg fx
transmissions- og distributionsanlæg, der ved nedgravning af el-kabler ikke er synbare efter
etablering, kan gennemføres efter en forenklet proces, mens anlæg der ved etablering af synbare
bygninger og installationer som fx højspændingsmaster kræver en grundigere
myndighedsbehandling både af hensyn til de berørte borgere og af hensyn til indgreb i attraktive
landskaber.
Med den i § 33, stk. 3 anførte fremgangsmåde sikres det, at der er domstolsadgang til
efterprøvelse af såvel ekspropriationsgrundlag som erstatning, jf. § 26 i lov om
ekspropriationsproces. Dette indebærer, at den udpegede ekspropriationskommission er berettiget
til at efterprøve grundlaget for projektet, og ligeledes kan kræve ændring af projektet som vilkår for
gennemførelse, såfremt ændringerne er nødvendige af hensyn til ejere og andre rettighedshavere.
Hertil kan det overvejes at tilføje, ”uanset om ekspropriationskommissionens
krav til ændring
afstedkommer forøgede projektomkostninger”.
Baggrunden for tilføjelsen er, at nedgravning af
transmissionsledninger (el-kabler) er en dyrere løsning end opstilling af el-master i landskabet.
Med tilføjelsen vil ekspropriationskommissionen være beføjet til at stille et sådant krav, såfremt det
er i de berørte borgeres interesse, og vurderes at være bedre egnet til at sikre landskabelige
herlighedsværdier.
Ved fastsættelse af erstatningen finder lov om ekspropriationsproces anvendelse. Heraf følger det,
at medlemmerne af ekspropriationskommissionerne skal have indsigt i vurdering. For at imødegå
vilkårlighed i fastsættelse af erstatning, og sikre de berørte borgeres retssikkerhed, anbefaler
Danske Advokater, at det anføres, at den berørte borger kan stille krav om, at kommissionen til
brug for værdifastsættelsen indhenter vurdering fra en uddannet valuar med indsigt i de lokale
forhold, og evt. branchebestemte normer for fastsættelse af værdier og tab.
Det følger af § 34, stk. 1, at Energinet og en netvirksomhed i særlige tilfælde kan overtage en
ejendom, der berøres særligt indgribende før der foretages ekspropriation, hvis ejendommen ikke
kan afhændes på normale vilkår. Videre følger det af § 34, stk. 3, at afslag på en anmodning om
overtagelse eller uenighed om pris kan indbringes for ekspropriations- og
taksationsmyndighederne.
Danske Advokater | Vesterbrogade 32, 1620 København V.
+45 33 43 70 00 | [email protected] | www.danskeadvokater.dk
Side 2 af 4
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0027.png
Da hensigten med bestemmelsen er at styrke de berørte borgeres retssikkerhed, anser Danske
Advokater det for bekymrende, at bestemmelsen i høj grad hviler på udøvelse af skøn. Det følger
af
formuleringerne ”særligt indgribende” og ikke kan ”afhændes på normale vilkår”.
Det anbefales
derfor, at disse kriterier fastsættes og beskrives nøjere.
Det anbefales endvidere, at der i bestemmelsen anføres tidsmæssige krav, herunder hvornår en
anmodning tidligst kan fremsættes, samt hvilken sagsbehandlingstid hos henholdsvis Energinet og
en netvirksomhed, der er acceptabel.
§ 34 a. stk. 2 omhandler f.eks. naboer til et anlæg, og giver hjemmel til at disse kan indgive
begæring om erstatning. Bestemmelsen begrænser dog erstatningskrav til at omfatte naboer til
anlæg på eller over 50 kV. Det er ikke forklaret, hvorfor mindre anlæg ikke kan give naboer gener.
Det er Danske Advokaters opfattelse, at der ikke på forhånd bør sættes en grænse for dette, da
mange forhold kan gøre sig gældende
I § 89, stk. 2 indsættes som nyt punkt 2, at ministerens tilladelser eller afslag på ekspropriation ikke
kan indbringes for anden administrativ myndighed, og det fremgår af bemærkningerne hertil, at
dette gælder ”uanset
om en sådan tilladelse eller et sådant afslag må anses for at forvaltningsretlig
afgørelse”,
hvilket Danske Advokater finder bekymrende.
Muligheden for at gå til voldgift for at fastsætte erstatningens størrelse ved frivillige aftaler ændres,
så det er kommissionen, der skal fastsætte erstatningens størrelse også i de frivillige tilfælde.
Bevæggrunden er, at der skal sikres et ensartet erstatningsniveau, uanset en ejer afstår areal
frivilligt eller ved ekspropriation. Det lyder i og for sig rigtigt, men synes at kunne være til ulempe
for ejerne, idet Danske Advokater formoder, at kommissionen udmåler lavere erstatning end
voldgift. Det tyder bemærkningen på side 38 også på:
Da det i nogle tilfælde kan have været en
væsentlig forudsætning for indgåelse af aftalen, at erstatningen kunne fastsættes ved voldgift. ”
Hvis ikke ejeren skal beskattes efter ejendomsavancebeskatningsloven, skal ministeren efter
lovens ikrafttræden afgive fornyet udtalelse om ekspropriationsvilje, såfremt Sikkerhedsstyrelsen
forud for lovens ikrafttræden har afgivet udtalelse om det pågældende projekt men ikke taget
stilling til formål, som dækkes af den nye lov. Det kan frygtes at dette kan resultere i en
efterfølgende ekstra og uventet skatteopkrævning, hvis ejeren ikke er opmærksom på at få søgt på
ny. Danske Advokater foreslår derfor, at alle berørte borgere skal vejledes herom.
Afsluttende bemærkninger
Danske Advokater står gerne til rådighed for uddybende spørgsmål eller dialog.
Danske Advokater | Vesterbrogade 32, 1620 København V.
+45 33 43 70 00 | [email protected] | www.danskeadvokater.dk
Side 3 af 4
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0028.png
Med venlig hilsen
Danske Advokater
Annette Lerche
Specialkonsulent
[email protected]
Danske Advokater | Vesterbrogade 32, 1620 København V.
+45 33 43 70 00 | [email protected] | www.danskeadvokater.dk
Side 4 af 4
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0029.png
Nordjylland
Dato: 26. juni 2025
Att.:
Lise Wesenberg Jensen
Energistyrelsen
[email protected]
Høringssvar fra Business Region North Denmark, vedrørende
ændring af lov om elforsyning og elsikkerhedsloven (hurtigere
arealerhvervelse og styrkede borgerrettigheder)
Hermed fremsender Business Region North Denmark (BRN) høringssvar til Energistyrelsen på baggrund af
ændring af lov om elforsyning og elsikkerhedsloven, nu i høring.
Vi vil gerne rose og støtte op om forslaget for at give hurtigere arealerhvervelse og styrkede
borgerrettigheder i forbindelse med opsætning af vedvarende energi. Vi, de 11 nordjyske kommuner og
Region Nordjylland, arbejder fokuseret for at implementere regeringens mål fra Klimaaftalen i 2022, og
oplever generelt, at rammevilkårene ikke er gearet til den ekspotentielle udbygning, der er forudsætningen
for, at vi kan omstille hele vores energiproduktion.
De høje ambitioner der er sat i Klimaftalen om en firedobling af el fra sol og landvind frem mod 2030,
understreger vigtigheden af vores omstilling og udbygning af vedvarende energi. Dette selvfølgelig for at
sikre vores globale klima, men også for at sikre erhvervsudviklingen i de lokale samfund, og skabe en robust
uafhængig energiforsyning.
I BRN arbejder vi på tværs af nordjyske kommuner, Region Nordjylland og erhvervsaktører, og har fokuseret
vores indsats mod at sikre en hurtigere udbygning af elnets-infrastrukturen. Vi oplever frustration fra både
VE-opstillere og produktionsvirksomheder, der ser ind i at omstille og elektrificere deres brændselsforbrug,
på grund af årelange ventetider på de nødvendige netudvidelser, som er en forudsætning for deres
omstilling. Når virksomhederne kigger ind i at omstille deres produktion, kan en ventetid på +2 år ødelægge
forretningsgrundlaget, hvilket ender med at skabe yderligere forsinkelser og i værste tilfælde kan få deres
omstilling til at gå helt i stå.
Energinet og de lokale netselskaber der står for udbygningen af transmission- og distributionsnettet,
arbejder ud fra princippet om, at behovet skal være der, før de udbygger, hvilket også er det mest
økonomisk fornuftige, når vi historisk ser ind i den naturlige udvikling, der har været i Danmarks
elproduktion. Desværre kommer tilgangen til kort, når vi ser ind i en så omfattende omstilling som det
danske samfund står overfor. Vi bliver nødt til at have mere fokus på bedre sammenspil og skabe de bedste
rammer for at virksomhederne kan omstille sig, og her kommer hastigheden for elnetudvidelser til at være
helt central.
Derfor mener vi, at Energistyrelsen med deres forslag til ændringen af lov om elforsyning og
elsikkerhedsloven tager et skridt i den rigtige retning, og vil opfordre til at implementere de resterende
1
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0030.png
Nordjylland
Dato: 26. juni 2025
NEKST-anbefalinger, hurtigst muligt. Desuden vil vi opfordre Energistyrelsen til fortsat at undersøge
mulighederne for at ændre rammevilkårene for både at sikre en hurtig proces for opsætning af vedvarende
energi, men også for at give Energinet og netselskaberne de rette vilkår for proaktivt at kunne gå til
opgaven og dermed sikre en højere hastighed i elnetsudvidelserne. Med infrastrukturen kommer
udviklingen, og elnettet er rygraden af den grønne omstilling.
Med venlig hilsen
Christine Lunde
Sekretariatschef hos Business Region North Denmark
[email protected]
2
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0031.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Journalnummer: 2025 - 1949
Den 30. juni 2025
Høringssvar til lovforslag om ændring af lov om elforsyning og elsikkerheds-
loven (Hurtigere arealerhvervelse og styrkede borgerrettigheder)
Dansk Erhverv takker for muligheden for at afgive høringssvar til forslaget om ændring af lov om
elforsyning og elsikkerhedsloven.
Dansk Erhverv har ingen bemærkninger til selve forslaget og bakker overordnet op om de foreslå-
ede ændringer, herunder ønsket om at sikre en mere effektiv og smidig arealerhvervelse i forbin-
delse med udbygning af elinfrastrukturen. Det er vigtigt, at der skabes klarere og mere effektive
rammer, som understøtter den nødvendige tempoopskalering i udbygningen af elnettet samtidig
med, at borgerrettigheder beskyttes.
Med venlig hilsen
Esben Thietje Mortensen
Energipolitisk chef
Side 1/1
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0032.png
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0033.png
Side
1
af
1
19. juni 2025
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om elforsyning og elsikkerhedsloven (hurtigere
arealerhvervelse og styrkede borgerrettigheder)
Send til Energistyrelsen ([email protected]),
Att.:
Lise Wesenberg Jensen ([email protected])
Eventuelt sagsnummer:
2025-1949 (Hurtigere arealerhvervelse og styrkede borgerrettigheder).
Fjernvarme Fyn takker for muligheden for at afgive høringssvar til fremlagte lovforslag. Vi støtter op om
forslaget, der samlet set vurderes at gøre udrulningen af el-infrastrukturen mere effektiv og smidig.
Dette gavner både elforsyningssikkerheden og den grønne omstilling.
Som fjernvarmeselskab ser vi et behov for løbende koordinering på tværs af forsyningsarterne (el, vand
varme kloak mm.), således at der arbejdes efter at finde den samlede samfundsoptimering. Vi
opfordrer derfor til, at myndighederne i den videre implementering prioriterer koordineringen på tværs
af forsyningsarterne - særligt i bynære områder.
Fjernvarme Fyn vurderer, at lovforslaget er et vigtigt bidrag til at realisere målene for elektrificering og
grøn omstilling. Vi bakker derfor fuldt op om forslaget og ser frem til at følge dets implementering.
Med venlig hilsen
Ulrik Gregers Jørgensen
Teamleder
Telefon: +45 21 47 14 04
[email protected]
Fjernvarme Fyn
Havnegade 120
5000 Odense C
+ 45 65 47 30 00
[email protected]
www.fjernvarmefyn.dk
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0034.png
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Hverken klimaudfordringer eller teknisk udbygning berettiger til en tilsidesættelse af retsprincipper og
demokratisk kontrol.
Hensynet til tempo må aldrig veje tungere end hensynet til lovhjemmel, retssikkerhed og tillid til staten.
Endnu en trussel mod naturen – med gebyr oveni
Loven gentager, hvad vi allerede har set med det netop vedtagne L 168: Inddragelse af natur- og landarealer til
fordel for energiinfrastruktur uden tilstrækkelig hensyntagen til naturværdier og lokale samfund. Nu foreslås
det endda, at staten får hjemmel til at ekspropriere arealer til såkaldt "erstatningsnatur", hvilket reelt betyder,
at eksisterende, værdifuld natur kan ødelægges, blot man et andet sted skaber et formelt modstykke.
At borgere samtidig, som ved L 168, risikerer at skulle betale gebyrer i forbindelse med deres modstand eller
inddragelse i processer omkring deres egen ejendom og natur, er en demokratisk krænkelse og virker både
urimelig og krænkende.
Green Power Denmarks uforholdsmæssige indflydelse
Det samlede billede bekræfter en tendens, som vi gentagne gange har advaret imod: Green Power Denmark og
energisektorens kommercielle interesser har i stigende grad fået direkte politisk indflydelse på lovgivningen i
Danmark.
Når ekspropriationshjemmel flyttes væk fra uafhængige myndigheder og over til en tidligere lobbyist for
samme sektor, står det klart, at de interesser, der varetages, ikke er folkets, men industriens.
Konklusion
Vi skal kraftigt advare imod vedtagelsen af dette lovforslag.
Det krænker fundamentale borgerrettigheder, svækker retsstatens uafhængighed og udsætter natur og
lokalsamfund for nye overgreb.... Alt sammen for at fremskynde en proces, der burde netop bremse op og
nytænkes med respekt for demokratiske principper.
Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller opfordrer derfor regeringen og Folketinget til at afvise
lovforslaget i sin nuværende form.
Med venlig hilsen
Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller
Karsten Drøjdal
Sendt fra min Galaxy
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0037.png
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0038.png
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0039.png
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0040.png
-- AKT 3982880 -- BILAG 1 -- [ Journalnr. 2025-1949 - Høringssvar Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Energistyrelsen ([email protected])
Lise Wesenberg Jensen ([email protected])
Frederikke Vorborg ([email protected])
Journalnr. 2025-1949 - Høringssvar Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
30-06-2025 10:15
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til Energistyrelsen
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, takker for muligheden for at afgive høringssvar til tilsendte høring vedr.
ændring af elforsyningsloven og elsikkerhedsloven - hurtigere arealerhvervelse og styrkede borgerrettigheder.
Arbejdet med energi- og klimapolitik, implementeringen af denne samt sammentænkning af energi- og
klimasektoren varetages af FRI’s Energi- og Klimaudvalg. Udvalget har som formål at bidrage til, at den grønne
omstilling af energi- og klimasektoren i Danmark foretages på et velfunderet teknisk og samfundsøkonomisk
grundlag.
Vedlagte høring omhandler eller modarbejder ikke ovennævnte formål.
FRI har derfor ingen bemærkninger til høringen.
FRI står for uafhængig rådgivning, til offentlige og private instanser i Danmark og udlandet.
FRI har videnbaserede meninger om samfundsudviklingen og arbejder for at påvirke denne i en bæredygtig retning.
Med venlig hilsen
Frederikke
Frederikke Laura Vorborg
Energi- og Klimapolitisk chef
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
T: +45 35 25 37 45
M: +45 53 77 37 45
E-mail:
[email protected]
Hvis du vil holde dig opdateret på de områder, vi arbejder med i FRI, kan du tilmelde dig vores månedlige nyhedsbrev
her.
/tilmeld-nyhedsbrev
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0041.png
-- AKT 3974025 -- BILAG 1 -- [ Høring - lovforslag om ændring af elforsyningsloven og elsikkerhedsloven - hurtigere area
Energistyrelsen ([email protected])
Lise Wesenberg Jensen ([email protected]), ES ([email protected])
ES ([email protected])
Høring - lovforslag om ændring af elforsyningsloven og elsikkerhedsloven - hurtigere arealerhvervelse og
styrkede borgerrettigheder J.nr. 2025-1949: ES 149-25.
Sendt:
19-06-2025 10:04
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
ES 149-25
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at deltage i høring over lovforslag om ændring af
lov om elforsyning og elsikkerhedsloven.
ES støtter lovforslaget, som skal implementeres, da det muliggører hurtigere og mere effektiv udbygning af elnettet i
forbindelse med den forventede indfasning af elfly, som vil kunne bruges flere af de eksisterende flyvepladser og
lufthavne.
Med venlig hilsen / Best Regards
Dan Banja
Oberstløjtnant / Lt. Colonel
Generalsekretær / Secretary-General
Vice-President ECOGAS & Member of GA.CSTG, AG.004 & CA.CSTG
Blålersvej 51
DK-2990 Nivå
Mobil: +45 2480 2256
www.es-daa.dk
P
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
P
Only print this e-mail if necessary.
L 52 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084966_0042.png
-- AKT 3966072 -- BILAG 1 -- [ journal nr. 2025-1949 (Hurtigere arealerhvervelse og styrkede borgerrettigheder) ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Energistyrelsen ([email protected])
Line Skou Hauschildt ([email protected])
Henriette Mygind Krempel ([email protected])
journal nr. 2025-1949 (Hurtigere arealerhvervelse og styrkede borgerrettigheder)
10-06-2025 11:47
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til Energistyrelsen
Byggeskadefonden har modtaget ændring af elforsyningsloven og elsikkerhedsloven i høring.
Fonden har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Henriette Mygind Krempel
Juridisk chef, advokat
2027 9851
·
3376 2159
·
hmk
@bsf.dk
Byggeskadefonden
Studiestræde 50
1554 København V
3376 2000 · [email protected] · https://www.bsf.dk