Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2025-26
L 51 Bilag 1
Offentligt
3084959_0001.png
HØRINGSNOTAT
Center
CENTER FOR EL, VAND
OG VE PÅ LAND
Kontor
Kontor for el og sikkerhed
Dato
2. oktober 2025
Høringsnotat vedr. forslag til Lov om ændring af lov om
elforsyning og lov om Energinet (kapacitetsmekanismer og mulighed for at Energinet
kan eje og drive et trykluftslager)
Lov om ændring af lov om elforsyning og lov om Energinet (fremtidssikret elforsyning) blev
sendt i ekstern høring den 2. juni 2025 med frist for afgivelse af høringssvar den 30. juni
2025.
Der er modtaget i alt 14 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 11 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Forbrugerrådet Tænk
DI Energi
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
EWII – TREFOR
Fjernvarme Fyn
Ørsted
Dansk Fjernvarme
Dansk Erhverv
Green Power Denmark
Landbrug & Fødevarer
Nordic RCC
J nr.
2025 - 3153
/LKI/TKFO/MNHM
Følgende 3 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
-
-
-
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Dataetisk Råd
Danske Bygningskonsulenter
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gennemgået
efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Ministeriets bemærkninger er
markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de
fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1 Kapacitetsmekanisme: Generelt
Nr. 2 Kapacitetsmekanisme: Udfordringsbilledet
Nr. 3 Kapacitetsmekanisme: Design
Side 1/12
L 51 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084959_0002.png
Nr. 4: Kapacitetsmekanisme: Hurtig proces og afklaring
Nr. 5: Kapacitetsmekanisme: Finansiering
Nr. 6: Markedsdialog og inddragelse i det videre arbejde
Nr. 7: Kapacitetsmekanisme: Andre tiltag
Nr. 8: Kapacitetsmekanisme: RCC’ens opgave med at beregne og fremsætte henstilling om
den maksimale indgangskapacitet
Nr. 9: Trykluftslagring: Generelle bemærkninger
Nr. 10 Trykluftslagring: Lagringsfaciliteter på markedsvilkår
Nr. 11: Trykluftslagring: Anvendelse af CAES-anlæg
Nr. 12: Trykluftslagring: Energinets rolle
Ad nr. 1: Kapacitetsmekanisme: Generelt
Forbrugerrådet Tænk
anerkender intentionen bag lovforslaget om at styrke
elforsyningssikkerheden i takt med, at Danmark elektrificeres og omstiller sig til vedvarende
energi og støtter ligeledes behovet for at skabe fleksible og robuste rammer, der kan sikre
balancen i elsystemet - særligt i timer med lav vind- og solproduktion.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
støtter lovforslaget, da det muliggør styrkelse
af elforsyningssikkerheden i forbindelse med den forventede indfasning af elfly.
Fjernvarme Fyn
mener, at lovforslaget er nødvendigt for at kunne fastholde den høje
forsyningssikkerhed i de kommende år. Lovforslaget er et vigtigt bidrag til at realisere
målene for elektrificering og grøn omstilling uden at gå på kompromis med
forsyningssikkerheden.
Ørsted
roser Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet for, at de nærmere nationale rammer
fastsættes på bekendtgørelsesniveau, hvilket skaber gode vilkår for en hastig proces.
Dansk Fjernvarme
mener, at det er positivt, at klima-, energi-, og forsyningsministeren med
lovforslaget får bemyndigelse til at fastsætte regler om kapacitetsmekanismer og hilser også
initiativer, der fremmer kapacitetsmekanismer velkommen.
Landbrug & Fødevarer
mener, at lovforslaget kan ses som rettidig omhu mht. at gøre klar
til fremtidige tiltag, der sikrer effekttilstrækkeligheden og elforsyningssikkerheden, hvor en
stadig større del af elektriciteten kommer fra VE-kilder.
Side 2/12
L 51 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084959_0003.png
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet kvitterer for de generelt positive høringskommentarer til lovforslaget.
Nærværende lovforslag skal sikre tilvejebringelse af tilstrækkelige juridiske rammer for det
videre arbejde med en eventuel etablering af en kapacitetsmekanisme i Danmark.
Baggrunden for lovforslaget er de potentielt stigende udfordringer med
elforsyningssikkerheden i fremtiden, og det er derfor ministeriets vurdering, at
tilvejebringelse af klare juridiske rammer er rettidig omhu.
Ørsted og Dansk Fjernvarme bemærker ligeledes, at det er positivt, at de juridiske nationale
rammer fastsættes på bekendtgørelsesniveau. Ministeriet kvitterer for bemærkningerne, og
er enig i, at fastsættelsen af regler om kapacitetsmekanismer på bekendtgørelsesniveau vil
muliggøre en hurtig og smidig proces. Det bemærkes hertil, at kapacitetsmekanismer er
reguleret i elmarkedsforordningen og statsstøttereglerne, som således er rammerne for den
nationale regulering på bekendtgørelsesniveau.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Ad nr. 2: Kapacitetsmekanisme: Udfordringsbilledet
EWII – TREFOR
bemærker bl.a., at udviklingen i det danske elsystem kan give anledning til
bekymringer. Elnettet udbygges ikke hurtigt nok. Den danske strategi om at have mange og
stærke udlandsforbindelser for eltransmission til nabolande har været centralt i sikring af
balanceringen af sol- og vindkraft. Med den norske udmelding om ikke at ville bidrage til
reinvestering i Skagerrak 1 og 2 forbindelserne, så bør der være skærpet fokus på sikring af
kapaciteten i selve transmissionsnettet og sikring af indenlandske ressourcer. Kapaciteten
for elproduktion skal være diversificeret og ikke kun bygge på en eller to teknologier. Der
skal fortsat skal være tilstrækkelig regulerbar kapacitet i form af centrale og decentrale
kraftvarmeværker, samt at fremme investeringer i fx elbatterier og termiske batterier.
Passivitet vil betyde, at lukningen af de centrale kraftvarmeværker vil fortsætte. Mange
andre lande end Danmark har udfordring med at sikre tilstrækkelig elkapacitet, når sol og
vind er fraværende. Derfor er der indført forskellige typer af kapacitetsmekanismer og
kapacitetsmarkeder. Den vej skal Danmark også gå.
Ørsted
er enig i, at prognoserne for fremtidens elforsyning peger på stigende udfordringer
med at opretholde effekttilstrækkelighed i fremtiden og ser det derfor som rettidig omhu at
sikre den nødvendige bemyndigelse for at kunne implementere kapacitetsmekanismer i
Danmark i fremtiden.
Dansk Fjernvarme
deler den bekymring om elforsyningssikkerheden, der er konklusionen i
de analyser og prognoser for elforsyningssikkerheden, der ligger til grund for lovforslaget.
Dansk Erhverv
anerkender behovet for at sikre tilstrækkelig effektkapacitet i et mere
elektrificeret og fleksibelt energisystem.
Side 3/12
L 51 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084959_0004.png
Green Power Denmark
er helt enige i den problemanalyse, som Energistyrelsen fremstiller i
høringsmaterialet. Green Power Denmark ser en meget høj elforsyningssikkerhed som en
grundlæggende forudsætning for elektrificeringen og dekarboniseringen af det danske
samfund. Green Power Denmark er af den opfattelse, at udfordringen kan løses ved at
implementere en kapacitetsmekanisme. Den vil reducere den investeringsmæssige risiko i
anlæg, der kan være tilgængelige på tidspunkter med risiko for effektmangel. Green Power
Denmark støtter dermed ændringsforslaget til lov om elforsyning, således at klima-, energi-
og forsyningsministeren kan bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om en
kapacitetsmekanisme i Danmark. Det er et udtryk for rettidig omhu og et første skridt i
dialogen om, hvordan vi sikrer et fortsat højt niveau af elforsyningssikkerhed i Danmark.
Ministeriets bemærkninger:
Flere høringsparter bemærker, at der er potentielt stigende udfordringer med
elforsyningssikkerheden. Dette understøttes af prognoser fra bl.a. Energinet og ENTSO-E.
Nærværende lovforslag skal sikre et klart juridisk grundlag for det videre arbejde med en
eventuel kapacitetsmekanisme i Danmark til opretholdelsen af elforsyningssikkerheden.
Ministeriet noterer høringsparternes kommentarer til udfordringsbilledet og henviser også til
lovforslagets baggrund om udfordringerne med elforsyningssikkerheden, som bl.a. er
forårsaget af lukning af regulerbar kapacitet og øget elektrificering.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Ad nr. 3: Kapacitetsmekanisme: Design
DI Energi
opfordrer til, at man så vidt muligt fastholder en markedsbaseret og fossilfri tilgang
til elforsyningssikkerhed i Danmark. I den forbindelse vil fleksibilitet givetvis kunne afhjælpe
dele af udfordringerne med effekttilstrækkelighed. Og det er vigtigt, at mulighederne for
fleksibilitet bliver afsøgt grundigt i en åben dialog med branchen, inden der træffes endelig
beslutning om en kapacitetsmekanisme. DI Energinet mener, at en kapacitetsmekanisme
bør have en tilstrækkelig tidshorisont til at give investeringssikkerhed for VE-producenter. I
den forbindelse minder DI Energi om elmarkedsforordningens regler om fremme af
deltagelse af fossilfri fleksibilitet efter artikel 19 g og principperne for udformning af
kapacitetsmekanismer efter artikel 22.
EWII – TREFOR
mener, at kapacitetsmekanismen skal være teknologineutral, og Energinet
skal udbyde kapaciteter med færrest mulige krav og forbehold, så mest mulig kapacitet kan
komme i spil, og der bliver tilstrækkelig likviditet og et acceptabelt prisniveau. Forbrug af
brændsel og drift skal som variable omkostninger dækkes af indtægter ved aktivering. Hvis
der lægges mange restriktioner på de deltagende enheders tilvalg eller fravalg af
markedsmuligheder, da kan kapacitetsmekanismen blive dyr, når alle omkostninger skal
Side 4/12
L 51 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084959_0005.png
tjenes hjem via de - forhåbentlig få aktiveringer fra Energinet. Når en model for
kapacitetsmekanisme er kendt, skal der helst være en fair frist på fx et par år, så
markedsaktørerne kan nå at tilpasse deres IT-systemer og kontrakter med anlægsejerne.
Det kan anbefales, at der indføres en mekanisme, som er afprøvet i andet land og med EU-
godkendelse.
Dansk Erhverv
mener, at det er helt centralt, at enhver kapacitetsmekanisme i Danmark
designes som en markedsbaseret og teknologineutral mekanisme, der fremmer
konkurrence, effektivitet og omkostningsminimering. En kapacitetsmekanisme bør alene
aktiveres i kritiske situationer med dokumenteret strukturel mangel på kapacitet, hvor
eksisterende markedsmekanismer – herunder investeringer drevet af elprissignaler og
balanceringsmarkedet – ikke længere er tilstrækkelige. Derfor bør kapacitetsmekanismen
også indrettes ud fra et konkret identificeret behov, og der bør dertil opstilles klare og
transparente kriterier for, hvornår en kapacitetsmekanisme kan aktiveres, herunder en
vurdering af effekttilstrækkeligheden i en fast metode godkendt af myndighederne og
baseret på europæiske retningslinjer. Det vil sikre proportionalitet og fastholde tilliden til
markedet. En kapacitetsmekanisme må ikke udvande incitamenterne til investeringer i
fleksibel efterspørgsel, batterier, sektorintegration, øget VE-produktion og styrket
transmissionskapacitet. Det er derfor vigtigt, at mekanismen udformes, så den understøtter
et langsigtet effektivt og robust elsystem – ikke blot kortsigtet backup.
Landbrug & Fødevarer
bemærker, at det vil have betydelige samfundsmæssige
konsekvenser, hvis visse produktioner ikke får strøm.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet kvitterer for modtagelse af høringssvar, der vedrører designet af en eventuel
kapacitetsmekanisme. Nærværende lovforslag er en sikring af klare juridiske rammer for
tilblivelsen af en eventuel kapacitetsmekanisme i Danmark, og der er ikke med lovforslaget
taget nærmere stilling til designet af en eventuel kapacitetsmekanisme i Danmark.
For så vidt angår bemærkninger fra DI Energi, EWII – TREFOR og Dansk Erhverv
vedrørende tilblivelsen og designet af en kapacitetsmekanisme i Danmark henvises til den
videre proces og udmøntning af en bekendtgørelse om kapacitetsmekanismer. Det
bemærkes, at der endnu ikke er truffet politisk beslutning herom med nærværende
lovforslag. Med lovforslaget sikres en tilstrækkelig hjemmel til at kunne supplere
elmarkedsforordningen og statsstøttereglerne i en bekendtgørelse. Elmarkedsforordningen
og statsstøttereglerne indeholder krav og rammer for kapacitetsmekanismer i
medlemsstaterne, og en eventuel kapacitetsmekanisme skal være i overensstemmelse
hermed, herunder med krav om en statsstøttegodkendelse, at mekanismen ikke må skabe
unødige markedsforvridninger, at mekanismen skal udvælge kapacitetsbydere ved hjælp af
en gennemsigtig, ikkediskriminerende og konkurrencebaseret proces samt at mekanismen
skal være åben for deltagelse af alle ressourcer, der er i stand til at levere den krævede
tekniske ydelse, herunder energilagring og efterspørgselsstyring.
For så vidt angår bemærkningen fra Landbrug & Fødevarer, bemærker ministeriet, at en
kapacitetsmekanisme har til formål at sikre elforsyningssikkerheden ved at sikre
Side 5/12
L 51 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084959_0006.png
eksisterende og ny kapacitet. Mekanismen skal indrettes, så den er teknologineutral. Det
betyder, at alle teknologier som udgangspunkt skal kunne deltage, herunder også
fleksibilitet. Fleksibilitet kan være, at en forbruger, der ellers ville forbruge elektricitet på et
givent tidspunkt, selv slukker for forbruget i en knaphedssituation. En kapacitetsmekanisme
indebærer altså ikke, at visse brancher eller produktioner uden eget ønske vil stå uden
strøm, men er et værktøj til at sikre, at det ikke vil ske.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Ad nr. 4: Kapacitetsmekanisme: Hurtig proces og afklaring
EWII – TREFOR
mener, at kapacitetsmekanismen bør indføres snarest mulig og derved
sende signal til branchen om, at der er løsninger på vej. Lovforslaget er svagt ved blot at
åbne en juridisk mulighed. Jo før Energistyrelsen og Energinet får udmeldt, at der kommer
en kapacitetsmekanisme, og jo før model og vilkår kendes, jo bedre er det for forberedelsen
af markedsaktørerne.
Fjernvarme Fyn
opfordrer til, at der hurtigst muligt kommer afklaring på en eventuel
indførsel af kapacitetsmekanisme i Danmark, således at eksisterende anlæg kan foretage
nødvendige vedligehold- og reinvesteringsbeslutninger på et oplyst grundlag.
Ørsted
mener, at det er afgørende at fastholde en hastig proces i de efterfølgende faser, da
det er en risiko, at den kapacitet, der er afgørende for, at der kan opretholdes en høj
forsyningssikkerhed, ikke længere er tilgængelig.
Dansk Fjernvarme
påpeger, at lovforslaget ikke indeholder en konkret politisk beslutning
om at indføre en kapacitetsmekanisme i Danmark. Dansk Fjernvarme mener, at der er brug
for hurtig handling, såfremt eksisterende fleksibel elproduktion på danske kraftvarmeanlæg
ikke skal være i fare for at blive afviklet. Dansk Fjernvarme understreger, at mange af de
decentrale kraftvarmeanlæg står overfor nødvendige reinvesteringer i fleksibel elproduktion
med henblik på levetidsforlængelse. Der er risiko for, at implementering af en
kapacitetsmekanisme først kan ske længe efter det er nødvendigt for fjernvarmeselskaber at
træffe beslutning om levetidsforlængelse af de eksisterende anlæg. Dansk Fjernvarme
mener, at det er uklart hvilke processer, der er nødvendige for, at man kan træffe en
beslutning om rent faktisk at indføre en kapacitetsmekanisme i Danmark og opfordrer til, at
Energistyrelsen fremlægger og så vidt muligt fremskynder de nødvendige processer, der
leder op til beslutning om rent faktisk at indføre en kapacitetsmekanisme i Danmark.
Ministeriets bemærkninger:
Nærværende lovforslag har til hensigt at skabe klare juridiske rammer for det videre arbejde
med en eventuel kapacitetsmekanisme i Danmark ved udmøntning i en bekendtgørelse. Det
er ministeriets vurdering, at sikring af et juridiske klart grundlag er rettidig omhu, men
understreger også, at beslutningen om at etablere en kapacitetsmekanisme i Danmark skal
Side 6/12
L 51 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084959_0007.png
baseres på et grundigt beslutningsgrundlag. Derfor pågår der parallelt et arbejde til sikring af
et beslutningsgrundlag for en eventuel kapacitetsmekanisme i Danmark. Ministeriet henviser
til dette arbejde for nærmere afklaring af proces og beslutning om en eventuel
kapacitetsmekanisme i Danmark.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Ad nr. 5: Kapacitetsmekanisme: Finansiering
Forbrugerrådet Tænk
bemærker, at eftersom en kapacitetsmekanisme forventeligt vil blive
finansieret via elmarkedet og/eller tariffer fra Energinet, og dermed potentielt af
privatforbrugerne, finder Forbrugerrådet Tænk det væsentligt, at der gennemføres en
vurdering af økonomiske konsekvenser for privatforbrugere, at det sikres, at eventuelle
økonomiske byrder ikke urimeligt pålægges privatforbrugere i forhold til andre elforbrugere
(erhvervsliv, industri mm.) eller elproducenter, og at privatforbrugere ikke utilsigtet kommer til
at betale for overkapacitet. Der bør indføres transparente kriterier for tildeling, betaling og
evaluering af kapacitetsmekanismer.
EWII – TREFOR
mener, at finansieringen af en kapacitetsmekanisme bør ske over
Energinet systemtariffen, hvilket medfører behov for godkendelse iht. EU-statsstøtteregler.
Dansk Erhverv
understreger vigtigheden af, at der sker en grundig analyse af evt.
finansieringsmodeller for en mulig kapacitetsmekanisme. Det er væsentligt, at finansiering
via finansloven indgår som et reelt alternativ til tarifbaseret finansiering, da yderligere
stigninger i eltarifferne vil kunne svække dansk konkurrenceevne, elektrificeringshastighed
og forbrugertillid.
Ministeriets bemærkninger:
Nærværende lovforslag har til hensigt at skabe klare juridiske rammer for det videre arbejde
med en eventuel kapacitetsmekanisme i Danmark ved udmøntning i en bekendtgørelse.
Udmøntningen i bekendtgørelsen skal holde sig inden for rammerne for
kapacitetsmekanismer i EU-reguleringen, som bl.a. stiller krav til finansieringen.
Lovforslaget indeholder ikke økonomiske konsekvenser for privatforbrugere, da der er tale
om en bemyndigelsesbestemmelse til senere udmøntning på bekendtgørelsesniveau.
Parallelt med arbejdet med at sikre et klart juridisk grundlag pågår der et analysearbejde til
sikring af et grundigt beslutningsgrundlag for en eventuel kapacitetsmekanisme i Danmark.
Ministeriet henviser til dette arbejde for nærmere afklaring om finansiering af en eventuel
kapacitetsmekanisme i Danmark.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Side 7/12
L 51 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084959_0008.png
Ad nr. 6: Markedsdialog og inddragelse i det videre arbejde
Forbrugerrådet Tænk
mener, at tidlig inddragelse af forbrugerorganisationer bør være en
forudsætning for det videre arbejde med udformningen af bekendtgørelsen. Forbrugerrådet
Tænk opfordrer til, at det indskrives i lovens bemærkninger.
DI Energi
sætter pris på den åbne markedsdialog om processen frem mod indførelse af en
eventuel kapacitetsmekanisme.
Fjernvarme Fyn
ser frem til at følge implementeringen samt deltage aktivt i det videre
arbejde omkring den potentielle indførsel af en kapacitetsmekanisme.
Ørsted
ser frem til at bidrage med input til det kommende arbejde om design og regler for
kapacitetsmekanismer i Danmark.
Dansk Fjernvarme
kvitterer for en god dialog med Energistyrelsen om
elforsyningssikkerhed og kapacitetsmekanismer og ser frem til fortsatte gode drøftelser om
detaljerne i udviklingen af en kapacitetsmekanisme i Danmark.
Green Power Denmark
ser frem til dialogen mellem branche, myndigheder og
beslutningstagere i de kommende måneder og bistår med den nødvendige faglige ekspertise
om fordele og implikationer ved forskellige design- og finansieringsmodeller i forbindelse
med en konkret kapacitetsmekanisme i Danmark.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet kvitterer for bemærkningerne og interessen for arbejdet med
kapacitetsmekanismer. Der pågår parallelt med nærværende lovforslag et arbejde med at
sikre et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag for en eventuel kapacitetsmekanisme i Danmark. I
det arbejde har der allerede været afholdt indledende møder om proces og indhold med
interessenter, ligesom interesserede interessenter også løbende vil blive inddraget i det
videre arbejde.
Forbrugerrådet Tænk opfordrer til, at det indskrives i lovbemærkningerne, at
forbrugerorganisationer inddrages tidligt. Ministeriet henviser til interessentinddragelsen i det
videre arbejde med kapacitetsmekanismer og i øvrigt en offentlig høring af bekendtgørelsen
inden endelig udmøntning.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Ad nr. 7: Kapacitetsmekanisme: Andre tiltag
Dansk Fjernvarme
anbefaler, at der tages andre initiativer, der kan virke på kort sigt, hvis
tidshorisonten omkring implementering af en kapacitetsmekanisme bliver for lang. Det kan fx
være modernisering af afgiftsregler, så de tager højde for stigende andel af biogas i
Side 8/12
L 51 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084959_0009.png
ledningsnettet og etablering af en statslig pulje til støtte af investeringer i leve-
tidsforlængelse af eksisterende decentrale kraftvarmeanlæg. En sådan støtte vil bidrage til at
forhindre, at kritisk kapacitet lukkes ned, inden en egentlig kapacitetsmekanisme kan
etableres. Det er væsentligt, at en sådan pulje kan etableres uden, at det er nødvendigt at
igangsætte en proces omkring statsstøttegodkendelse. Det skal derfor undersøges i flere
detaljer, hvordan enten gruppefritagelsesordningen eller de minimis-reglerne kan tages i
brug.
Ministeriets bemærkninger:
Nærværende lovforslag vedrører kapacitetsmekanisme, og der vil pågå et videre
analysearbejde for at sikre et beslutningsgrundlag for en eventuel kapacitetsmekanisme i
Danmark. Ud over dette arbejde undersøger ministeriet også løbende andre muligheder for
at sikre elforsyningssikkerheden, men genstanden for nærværende lovforslag og høring er
kapacitetsmekanismer.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Ad nr. 8: Kapacitetsmekanisme: RCC’ens opgave med at beregne og fremsætte
henstilling om den maksimale indgangskapacitet
Dansk Fjernvarme
påpeger, at det af bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at de
regionale koordinationscentre allerede foretager beregninger af den maksimale
indgangskapacitet. Dansk Fjernvarme har været i kontakt med Nordic RCC, der angiver, at
de ikke er gået i gang endnu. Dansk Fjernvarme opfordrer til, at Energistyrelsen hurtigst
muligt indgår i dialog med Nordic RCC, således at det ikke bliver denne beregning, som
forsinker processen med at indføre en kapacitetsmekanisme i Danmark.
Nordic RCC
foreslår, at det præciseres i lovforslagets afsnit 3.1.1., at de regionale
koordinationscentre skal fremsætte en henstilling til transmissionssystemoperatørerne, og at
det er transmissionssystemoperatørerne som, på baggrund af denne henstilling, fastsætter
den maksimale indgangskapacitet, som står til rådighed for deltagelse af udenlandsk
kapacitet. Nordic RCC ønsker det endvidere præciseret, at de regionale koordinationscentre
naturligvis alene foretager sådanne beregninger og fremsætter de dertil hørende
henstillinger for de grænser, hvor kapacitetsmekanismer er implementeret.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at lovforslagets bemærkninger læner sig op ad
elmarkedsforordningens ordlyd fsva. RCC’ens rolle i forbindelse med etablering og drift af en
kapacitetsmekanisme. Det er ikke ministeriets opfattelse, at RCC’en skal beregne og
fremsætte henstillinger, hvor der endnu ikke er implementeret en kapacitetsmekanisme.
Side 9/12
L 51 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084959_0010.png
Dette understøttes af ACER’s metode herfor, som ligeledes er nævnt i lovforslagets
bemærkninger. Ministeriet er opmærksom på RCC’ens rolle ved tilblivelsen af en eventuel
kapacitetsmekanisme, og at der i tidsplaner skal tages højde for disse beregninger og
henstillinger fra RCC’en.
Bemærkningerne vedrørende Nordic RCC’s præciseringsforslag fsva. rollefordelingen
mellem de regionale koordinationscentre og transmissionssystemoperatørerne giver
anledning til ændringer i lovforslagets bemærkninger. Der er derfor blevet tilføjet en
nærmere beskrivelse af rollefordelingen i bemærkningerne.
Side 10/12
L 51 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084959_0011.png
Ad nr. 9: Trykluftslagring: Generelle bemærkninger
DI Energi
bakker op om at muliggøre, at Energinet kan stille lagringsfaciliteter til rådighed for
trykluftlagring.
Green Power Denmark
støtter overordnet ændringsforslaget, så Energinet kan varetage
opgaver vedrørende trykluftslagring, ligesom Energinet varetager opgaver vedrørende
transmission af el, gas og CO₂.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet noterer sig de positive tilkendegivelser.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Ad nr. 10: Trykluftslagring: Lagringsfaciliteter på markedsvilkår
Green Power Denmark
finder det meget vigtigt, at man ikke kun sikrer, at der er funktionel
adskillelse mellem Energinet og de aktører, der samlet set varetager
energilagringsaktiviteter, men også sikrer, at udlejningen af aktiviteterne til kommercielle
aktører sker på transparente markedsvilkår.
EWII
fremfører, at driften af CAES- anlægget ifht. elmarkederne skal være på rimelige og fair
vilkår.
Dansk Fjernvarme
gør opmærksom på vigtigheden af, at der fastsættes en
markedsmæssig pris for trykluftslagring. Hvis Energinet ikke opkræver en markedsmæssig
betaling for trykluftslagringen, så er der risiko for, at det kan få karakter af statsstøtte, som
kan have uhensigtsmæssige effekter på elmarkedet.
Ministeriets bemærkninger:
Det fremgår af lovforslaget, at det er et vilkår, at Energinet skal stille lagringsfaciliteterne til
rådighed på markedsvilkår således, at det er markedet, der vil skulle fastsætte prisen for
rådighedsstillesen af trykluftslagringslokaliteterne.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Ad nr. 11: Trykluftslagring: Anvendelse af CAES-anlæg
EWII
fremfører, at der bør tages stilling til, hvilken opgave CAES-anlægget skal løse. Skal
anlægget hjælpe med effektbalancen (MW) eller energibalancen (MWh).
Side 11/12
L 51 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3084959_0012.png
Landbrug & Fødevarer
påpeger, at der bør fremlægges analyser, der påpeger effektiviteten
ved denne lagringsform, og hvor stort fx konverteringstabet er ved
komprimeringen/dekomprimering i forhold til gasalternativet. Hvis det er unødigt dyrt, fører
det til, at forbrugerne pålægges yderligere balanceringsomkostninger, hvilket omvendt
sænker elektrificeringshastigheden.
Ministeriets bemærkninger:
Som det fremgår af lovforslaget, vurderer ministeriet, at trykluftslagring potentielt kan
imødekomme dele af det fremtidige behov for sikring af effekttilstrækkelighed og balancering
af elsystemet. Ministeriet påpeger, at Energinet ikke selv må varetage energiproduktion i
form af konvertering af trykluft til elektricitet. Energinet kan alene stille lagringsfaciliteterne til
rådighed. I sin egenskab af at være en selvstændig offentlig virksomhed skal Energinet
udøve sin virksomhed på den mest effektive måde. Det vil på den baggrund være Energinets
ansvar selv at vurdere, hvordan kaverne anvendes mest hensigtsmæssigt. Det må i den
forbindelse understreges, at Energinet netop ikke er forpligtet til at anvende kavernerne til
trykluftslagring, men at der alene er tale om en mulighed. Det vil derfor være
markedsaktøren, der bestemmer, hvorledes den lagrede trykluft skal anvendes.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Ad nr. 12: Trykluftslagring: Energinets rolle
EWII
spørger til, hvorvidt CAES-anlægget vil være at betragte som en integreret del af
Energinets transmissionssystem, eller om CAES-anlægget vil blive en aktiv markedsaktør i
åben konkurrence. EWII angiver derudover, at CAES-anlæg vil blive en stor aktør på de
forskellige elmarkeder, når eldrevne kompressorer laver trykluften, og når turbiner laver
trykluft om til el igen. Energinet er single buyer på mange af disse elmarkedsprodukter. For
at undgå unfair konkurrence, så vil det mest optimale være, at Energinet-koncernen får et
nyt datterselskab for CAES-aktiviteten, og at dette datterselskab kun bygger og ejer CAES-
anlægget.
Dansk Erhverv
finder det afgørende, at eventuelle nye opgaver for Energinet ikke forringer
selskabets evne til at varetage sine eksisterende kerneopgaver.
Ministeriets bemærkninger:
Energinet kan alene stille lagringsfaciliteterne til rådighed ved at udleje kavernerne til en
tredjepart, som vil varetage trykluftslagringen. Energinet vil således ikke have en rolle i selve
energiproduktion og etableringen af CAES-anlægget, hvilket ikke bør medføre en forringelse
af Energinets andre opgaver.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Side 12/12