Færøudvalget 2025-26
L 47 Bilag 1
Offentligt
3083923_0001.png
1. oktober 2025
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om
luftfart (De færøske myndigheders etapevise overtagelse
af sagsområdet luftfart m.v.)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen ....................................................................................... 1
1.1. Høringsperiode ....................................................................... 1
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v. ............................... 1
2. Høringssvarene............................................................................ 2
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget ............................... 3
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet........................................... 6
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart (De færø-
ske myndigheders etapevise overtagelse af sagsområdet luftfart
m.v.) har i perioden fra den 7. juli 2025 til den 21. august 2025
(46
dage)
været sendt i høring hos en række myndigheder, organisatio-
ner m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 7. juli 2025 endvidere sendt til
Transportudvalget og Færøudvalget til orientering.
Herudover blev
udkastet til lovforslag
offentliggjort på Hørings-
portalen den 7. juli 2025.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
L 47 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
3083923_0002.png
Side 2/8
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, or-
ganisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er
modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald havde be-
mærkninger til udkastet til lovforslag.
Der er ikke myndigheder, organisationer m.v., som på egen foran-
ledning har sendt bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Høringspart
Hø-
rings-
svar
modta-
get
Be-
mærk-
ninger
Ingen
be-
mærk-
ninger
Ønsker
ikke at
afgive
hø-
rings-
svar
AOPA DMU
Arbejderbevæ-
gelsens Er-
hvervsråd
Arbejdsmiljørå-
det for Luftfart
Billund Lufthavn
Brancheforenin-
gen Dansk Luft-
fart
Dansk Arbejdsgi-
verforening (DA)
Dansk Erhverv
Dansk Fald-
skærms Union
Dansk Flyvele-
derforening
X
X
X
X
L 47 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
3083923_0003.png
Side 3/8
Dansk Handicap
Forbund
Dansk Hang-
gliding og Para-
gliding Union
Dansk Industri
(DI)
Dansk Motorfly-
verunion
Dansk UL Flyver
Union
Danske Fragt-
mænd
Dansk Svævefly-
ver Union
DI Transport
DroneDanmark
DTU Transport
Erhvervsflyvnin-
gens Sammen-
slutning
Flyvebranchens
Personaleunion
Foreningen af
Rejsearrangører i
Danmark
Færøernes
Landsstyre ved
Rigsombuds-
manden for Fæ-
røerne
X
X
X
X
L 47 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
3083923_0004.png
Side 4/8
Grønlands Selv-
styre ved Rigs-
ombudsmanden
for Grønland
International Air
Transport Asso-
ciation (IATA)
Kongelig Dansk
Aeroklub
KZ & Veteranfly
Klubben
Københavns
Lufthavne A/S
Modelflyvning
Danmark (MDK)
Aalborg Lufthavn
Aarhus Lufthavn
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne hørings-
svar om udkastet til lovforslag.
Transportministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder
om der er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er
skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget
i forhold til det udkast, som har været i offentlig høring. Her omta-
les også ændringer, som ikke har baggrund i modtagne hørings-
svar, men er foretaget på Transportministeriets egen foranledning.
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transportudvalg.
L 47 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
3083923_0005.png
Side 5/8
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Erhvervsflyvningens Sammenslutning og Dansk Luftfart anfører i
deres høringssvar nogle generelle betragtninger vedrørende den
etapevise overtagelse.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning anbefaler i sit høringssvar,
at der i lovforslaget redegøres for, om og hvordan den nuværende
EU-lovgivning og kontrol hermed for safety og security, kan videre-
føres ved færøsk etapevis overtagelse af sagsområdet luftfart.
Transportministeriet er af den opfattelse, at det ved en etapevis
overtagelse vil være op til de færøske myndigheder at sikre efter-
levelse af den internationale Civile Luftfarts Organisations
(ICAO) standarder og anbefalede praksisser (SARPS) på over-
tagne områder. I den forbindelse vil det være de færøske myndig-
heder, der bestemmer, om det skal ske ved videreførelse af, hvad
der svarer til EU-retlige regler eller ved at indføre andre natio-
nale færøske regler. Det vurderes på den baggrund ikke muligt i
lovforslaget at redegøre nærmere for snitfladen og sammenligne-
ligheden mellem kommende færøske regler og de EU-retlige reg-
ler på området.
Overtagelse vil, som det fremgår af lovforslaget ske på tidspunk-
ter, der fastsættes af de færøske myndigheder efter forhandling
med de danske myndigheder. Der vil blive nedsat en arbejds-
gruppe, der primært vil bestå af repræsentanter fra Transportmi-
nisteriet og Uttanríkis- og vinnumálaráðið, som forud for en
overtagelse skal afklare udfordringer af såvel teknisk som juri-
disk art.
Lovforslagets bemærkninger er på baggrund af høringssvaret
præciseret, så det fremgår, at der vil blive nedsat en arbejds-
gruppe, der skal afdække udfordringer af teknisk og juridisk art,
der vil knytte sig til en etapevis overtagelse.
Dansk Luftfart anfører i sit høringssvar, at den foreslåede model,
hvor safety-afgiften opkræves hos passagerer, der rejser fra en fæ-
røsk lufthavn, indtil hele luftfartsområdet er overtaget af Færøerne,
risikerer at etablere en situation, hvor passagerer fra Færøerne be-
taler til både det færøske tilsyn samt et tilsyn i resten af kongeriget
(alt afhængigt af den valgte finansieringsmodel på Færøerne).
Dette finder Dansk Luftfart betænkeligt, og potentielt i strid med
ICAO’s regler for luftfart, da det kan indebære en situation med
dobbelt betaling i en lang periode, uden konkret udsigt til ophør.
Dansk Luftfart foreslår derfor, at der indføres en mekanisme, som
L 47 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
3083923_0006.png
Side 6/8
sikrer, at der ikke opkræves dobbeltafgift ved etapevis overdragelse
af luftfartsområdet.
Transportministeriet er af den opfattelse, at de af ICAO’s
princip-
per, der vedrører medlemsstaternes finansiering af myndigheder-
nes omkostninger til f.eks. tilsyn med luftfartsbrugerne, baserer
sig på et ønske om ikke at udøve diskrimination, at sikre gennem-
sigtighed og at omkostningerne skal relatere sig til myndigheds-
opgaven. Indenfor medlemsstaten er der indenfor disse princip-
per frie rammer til at beslutte, om udgifterne finansieres via med-
lemsstaternes budgetter uden direkte omkostninger for de invol-
verede aktører, via gebyrer, der relaterer sig til ressourceforbru-
get vedrørende den enkelte opgaves udførelse, eller som i kongeri-
get, via en afgift, hvor de opkrævede midler kun som led i en om-
fordeling kommer den, der betaler afgiften, til gode.
Ved overgangen af sagsområdet luftfart til de færøske myndighe-
der vil det i ICAO-regi fortsat være kongeriget, der er medlem af
ICAO, og det vil således være de samlede omkostninger overfor
luftfartsbrugerne, der
skal kunne rummes indenfor ICAO’s prin-
cipper.
Safety-afgiften blev indført i 2013 og kan alene benyttes til at fi-
nansiere omkostninger forbundet med Trafikstyrelsens opgaver
vedrørende tilsyn med civil luftfart i hele kongeriget. Safety-afgif-
ten erstattede et system, hvor de enkelte luftfartsbrugere i form af
f.eks. årsgebyrer bidrog til finansieringen af Trafikstyrelsens til-
syn med efterlevelse af reglerne om civil luftfart.
En af tankerne bag indførelsen af safety-afgiften var, at myndig-
hedernes tilsyn i særlig grad kom passagererne til gode. Safety-
afgiften skulle opkræves pr. passager, uanset om de fløj med et
dansk eller et udenlandsk luftfartsselskab, og skulle bidrage til be-
taling for de tilsyn, der blev ført med luftfartsbrugerne over en
bred kam, herunder også luftfartsbrugere, der ikke selv havde en
direkte relation til passagererne. Det var således en forudsætning
for safety-afgiftssystemet som sådan, at der fandt en omfordeling
sted.
Det er Transportministeriets vurdering, at det ikke umiddelbart
er muligt at foretage en opsplitning i forbindelse med en etapevis
overtagelse, hvor de dele, der overgår til de færøske myndighe-
der, udskilles af safety-afgiften. Det vil forudsætte en ændring af
finansieringssystemet, hvor de enkelte luftfartbrugere pålægges
udgifterne til tilsynet på en måde, der kunne svare til opkræv-
ningssystemet før 2013.
L 47 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
3083923_0007.png
Side 7/8
Transportministeriet forstår Dansk Luftfarts bekymring vedrø-
rende ”dobbelt betaling”, idet der afhængigt af Færøernes valg af
finansieringsmetode vil kunne opstå en situation, hvor det ople-
ves, at der vil blive opkrævet afgift pr. passager fra både færøske
og dansk side.
Da afgiften som beskrevet ovenfor er en ”omfordelingsafgift”, vil
der per definition være situationer, hvor man betaler for noget,
man ikke umiddelbart oplever fordelen af. Det er imidlertid
Transportministeriets vurdering, at en sådan model vil være
mere attraktiv for branchen end en tilbageførsel til finansierings-
modellen før 2013.
Det bemærkes i øvrigt, at tilsynsopgaven kun vil blive udført af én
tilsynsmyndighed. Der vil således ikke ske opkrævning for samme
opgave to gange. Der vil derimod finde en omfordeling sted, der
er til gavn for såvel luftfartsbranchen som passagererne. Derud-
over vil såvel de danske som de færøske myndigheder skulle iagt-
tage ICAOs principper for finansiering.
Transportministeriet finder på baggrund af ovenstående ikke
grundlag for at indføre en mekanisme som foreslået af Dansk
Luftfart.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, inde-
holder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændrin-
ger:
De almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.2 er ændret, så det
fremgår, at der nedsættes en arbejdsgruppe med repræsen-
tanter fra Transportministeriet og Uttanríkis- og vin-
numálaráðið, som skal understøtte overtagelsen.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og
lovteknisk karakter. I forhold til foretagne lovtekniske ændringer
finder Transportministeriet, at følgende bør nævnes:
At det i lovforslaget er tydeliggjort, at forslaget, om at de
færøske myndigheder delvist på forskellige tidspunkter kan
overtage sagsområdet luftfart, indebærer en modifikation
til loven om de færøske myndigheders overtagelse af sager
og sagsområder (overtagelsesloven). Efter overtagelseslo-
ven kan sagsområdet luftfart kun overtages af de færøske
myndigheder samlet.
L 47 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
3083923_0008.png
Side 8/8
At § 1, nr. 3, i udkastet til lovforslag er udgået.