Finansudvalget 2025-26
L 46 Bilag 1
Offentligt
3082724_0001.png
Notat
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om
Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
(Implementering af dele af direktiv om krav til medlemsstaternes budgetmæs-
sige rammer vedrørende uafhængige finanspolitiske institutioner)
Dato
21-10-2025
Indholdsfortegnelse
1. Høringen ................................................................................................ 2
1.1. Høringsperiode ............................................................................... 2
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.................................... 2
2. Høringssvarene ..................................................................................... 4
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget ....................................... 4
2.2. Økonomiske konsekvenser ............................................................ 5
2.3. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget ...................... 5
2.3.1 Formandskabets kompetencer ............................................. 5
2.3.2 Formandskabets opgaver ..................................................... 6
2.3.3 ”Følg-eller forklar”-princippet
............................................. 6
2.3.4 Evaluering af formandskabets rolle som uafhængig
finanspolitisk institution ............................................................... 7
2.3.5 Øvrige bemærkninger........................................................... 7
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet .................................................... 7
L 46 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomiministeren
3082724_0002.png
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det
Miljøøkonomiske Råd har i perioden fra den 25. juni 2025 til den 21. august
2025 været sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 25. juni 2025 endvidere sendt til Finansudval-
get til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen den
25. juni 2025.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og organisatio-
ner m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget
høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til udka-
stet til lovforslag.
Høringspart
Hørings-
svar
modtaget
Bemærk-
ninger
Ingen
bemærk-
ninger
Akademikerne
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd
Beskæftigelsesministeriet
Brancheforeningen
Cirkulær
CEPOS
CO-industri
Danmarks Frie
Forskningsfond
Danmarks
Nationalbank
Danmarks
Naturfredningsforening
Dansk
Arbejdsgiverforening
X
X
Side 2 af 7
X
X
X
X
L 46 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomiministeren
3082724_0003.png
Dansk Erhverv
Dansk Fjernvarme
Dansk Vand- og Spilde-
vandsforening (DANVA)
Danske Regioner
Danske Universiteter
De Økonomiske Råds
formandskab
Dansk Industri
Erhvervsministeriet
Fagbevægelsens Hoved-
organisation
Finans Danmark
Finansministeriet
Forbrugerrådet Tænk
Friluftsrådet
Green Power Denmark
Justitsministeriet
KL
Kommunale
organisationer
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Landbrug & Fødevarer
Miljø- og
Ligestillingsministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
landbrug og Fiskeri
Ministeriet for
Grøn Trepart
Skatteministeriet
SMVdanmark
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 3 af 7
L 46 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomiministeren
3082724_0004.png
Særligt sagkyndig Anna
Piil Damm
Særligt sagkyndig Berit
Hasler
Særligt sagkyndig Maria
Knoth Humlum
Særligt sagkyndig Mette
Termansen
Særligt sagkyndig Mogens
Fosgerau
Særligt sagkyndig Torben
M. Andersen
Udenrigsministeriet
WWF Verdensnaturfon-
den
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om ud-
kastet til lovforslag.
Økonomiministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder om der er
foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i forhold til
det udkast, som har været i offentlig høring.
Samtlige høringssvar er vedlagt særskilt.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
De Økonomiske Råds formandskab (formandskabet) bakker op om implemen-
teringen af EU-direktivet om skærpede krav til uafhængige finanspolitiske in-
stitutioner.
Dansk Erhverv er enige i behovet for en stærk uafhængig finanspolitisk institu-
tion og udtrykker ønske om større kompetencer hos De Økonomiske Råd in-
den for analyser vedrørende den samfundsøkonomiske værdi af bedre sund-
hed og hele uddannelsesområdet.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) er overordnet set positiv over for
lovændringerne.
Side 4 af 7
L 46 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomiministeren
3082724_0005.png
Økonomiministeriet konstaterer, at der generelt er opbakning til lovforsla-
get, og bemærker, at der er lagt op til en direktivnær implementering med
lovforslaget.
2.2. Økonomiske konsekvenser
Formandskabet, FH, CO-industri og Dansk Erhverv anfører, at De Økonomi-
ske Råd ikke har fået tilført tilstrækkelige økonomiske ressourcer over tid, og
at en række opgaver er blevet nedprioriteret som følge af reducerede bevillin-
ger, herunder arbejdet med at overvåge produktivitetsudviklingen.
I forlængelse heraf foreslår FH, CO-industri og Dansk Erhverv, at bevillingen
til De Økonomiske Råd øges.
Herudover bemærker formandskabet, at EU-direktivets krav om, at uaf-
hængige finanspolitiske institutioner skal sikres tilstrækkelige, stabile ressour-
cer til effektivt at kunne udføre deres opgaver, ikke nævnes i lovforslaget.
Økonomiministeriet bemærker indledningsvist, at statslige myndigheders be-
villing fastlægges i finansloven. Direktivets bestemmelse om, at uafhængige
finanspolitiske institutioner skal sikres tilstrækkelige og stabile ressourcer,
ligger således uden for lovforslagets rammer.
Økonomiministeriet bemærker, at De Økonomiske Råd ved finansloven for
2025 fik tildelt et ekstraordinært bevillingsløft på 1,8 mio. kr. årligt og frem
til sikring af fortsat opgavevaretagelse. Derudover er De Økonomiske Råd
ikke omfattet af Økonomiministeriets besparelser i regi af Det flerårige stats-
lige arbejdsprogram, hvor regeringen vil hente administrationsbesparelser
for mindst 5,5 mia. kr. frem mod 2030.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
2.3. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.3.1 Formandskabets kompetencer
Danmarks Frie Forskningsfond udtrykker bekymring for, at ordskiftet fra
”na-
tionaløkonomisk kyndige personer” til
”personer med indsigt i nationaløko-
nomi, herunder med generelle kompetencer inden for makroøkonomi, offent-
lige finanser eller budgetmæssig forvaltning, hvoraf den ene skal være særlig
kyndig i samspillet mellem økonomi og miljø”
kan skabe tvivl om, hvorvidt det
ikke nødvendigvis skal være videnskabelige medarbejdere (professorer) inden-
for nationaløkonomi, der udgør formandskabet af De Økonomiske Råd.
Formandskabet anerkender, at der er behov for justeringer, så formandskabet
formelt opfylder de faglige krav til en uafhængig finanspolitisk institution med
hensyn til kompetencer i makroøkonomi og offentlige finanser mv. Formand-
skabet understreger vigtigheden af, at ændringerne ikke reducerer de fagøko-
nomiske krav til et nyt medlem af formandskabet.
Økonomiministeriet anerkender, at ordlyden vedrørende formandskabets
kompetencer kan give anledning til tvivl om, hvorvidt de fagøkonomiske krav
Side 5 af 7
L 46 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomiministeren
3082724_0006.png
til et nyt medlem af formandskabet reduceres, selvom det ikke var hensigten
med den ændrede formulering.
Der foretages en tekstnær rettelse, således at lovens oprindelige formulering
om at formandskabet består af ”nationaløkonomisk kyndige personer” gen-
indsættes
som erstatning for ”personer med indsigt i nationaløkonomi”.
2.3.2 Formandskabets opgaver
Formandskabet giver udtryk for, at formandskabet i dag ikke foretager en ek-
splicit vurdering af regeringens fremskrivninger af makroøkonomien, ligesom
det efter formandskabets opfattelse er uklart, hvad det indebærer at vurdere,
om de nationale budgetmæssige rammer er konsekvente, sammenhængende
og effektive.
Økonomiministeriet bemærker, at formandskabet som led i deres nuværende
rolle som finanspolitisk vagthund foretager vurderinger af de offentlige fi-
nanser og giver anbefalinger til finanspolitikken. Disse er baseret på De Øko-
nomiske Råds egne makroøkonomiske prognoser, men tager udgangspunkt i
regeringens annoncerede politik.
Afvigelser mellem formandskabets og regeringens vurdering af finanspolitik-
ken kan både afspejle forskellige vurderinger af den økonomiske udvikling
(og den underliggende makroøkonomiske prognose) og af behovet for finans-
politiske tiltag i den givne situation. På den baggrund må det lægges til
grund, at det allerede i dag vil komme til udtryk i formandskabets anbefalin-
ger til den økonomiske politik, hvis formandskabet har en anden vurdering af
den økonomiske udvikling end den, der ligger til grund for finanspolitikken.
Forskellene i vurderingen vil i praksis kunne tydeliggøres ved en sammenlig-
ning af de enkelte prognoser.
Økonomiministeriet kan endvidere bemærke, at opgaven med at vurdere, om
de nationale budgetmæssige rammer er konsekvente, sammenhængende og
effektive, der efter lovforslaget foreslås tillagt formandskabet, blandt andet
indebærer en afdækning af, hvorvidt den nationale lovgivning (budgetloven)
medfører overholdelse af EU-traktatens krav til underskud og gæld. Det
fremgår desuden af lovforslagets specielle bemærkninger til § 1, nr. 8. Disse
krav omfatter, at underskuddet på den faktiske saldo ikke overskrider 3 pct.,
samt at den offentlige bruttogæld ikke overstiger 60 pct. af BNP.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
2.3.3
”Følg-eller forklar”-princippet
FH finder det positivt, at "følg-eller-forklar"-princippet vedr. budgetlovens
korrektionsmekanisme og bestemmelser om exceptionelle omstændigheder
skærpes, men er undrende over for, at indførelse af en tidsfrist ikke også ved-
rører formandskabets vurderinger af de adfærdsforudsætninger, der anvendes
af ministerierne ved udarbejdelse af konsekvensvurderinger af økonomisk-po-
litiske tiltag.
Side 6 af 7
L 46 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomiministeren
3082724_0007.png
Økonomiministeriet har noteret sig bemærkningen, der imidlertid ligger
uden for rammerne af dette lovforslag, idet formandskabets vurderinger af
ministeriernes adfærdsforudsætninger ikke reguleres af direktivet.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
2.3.4 Evaluering af formandskabets rolle som uafhængig finanspolitisk
institution
Formandskabet er positiv over for, at der med lovforslaget foreslås, at dets va-
retagelse af rollen som uafhængig finanspolitisk institution underlægges eks-
tern evaluering hvert sjette til ottende år. I den forbindelse foreslår formand-
skabet, at det kan overvejes, om evalueringen skal omfatte alle formandska-
bets opgaver.
Økonomiministeriet kan hertil bemærke, at direktivet alene indebærer et
krav om en ekstern evaluering i relation til formandskabets opgaver som
uafhængig finanspolitisk institution. Det udelukker imidlertid ikke, at der i
forbindelse med en evaluering kan foretages en vurdering af, hvorvidt det er
relevant at evaluere formandskabets øvrige opgaver.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
2.3.5 Øvrige bemærkninger
Formandskabet bemærker, at formandskabets uafhængighed og kapacitet til at
løse sine opgaver er påvirket af den politiske beslutning i 2018 om at udflytte
størstedelen af sekretariatet til Horsens.
CO-industri anfører, at udflytningen af sekretariatet til Horsens alt andet lige
må antages at have skadet De Økonomiske Råds produktivitet, da løbende vi-
densudveksling med forskningsmiljøerne og formidling af både rådenes ar-
bejde og oplysning af den bredere offentlige debat efter organisationens opfat-
telse kræver tilstedeværelse i København.
Økonomiministeriet har noteret sig bemærkningerne, som ikke giver anled-
ning til ændringer af lovforslaget.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændringer af lovforslaget.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Økonomiministeriet har foretaget en sproglig rettelse i lovforslagets § 1, nr. 3,
samt enkelte ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk karakter i lovbe-
mærkningerne.
Side 7 af 7