Sundhedsudvalget 2025-26
L 41 Bilag 1
Offentligt
3078979_0001.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet ([email protected]), Pernille Rosendal Nielsen ([email protected]), Victoria
Ladegaard Nellemann ([email protected]), Michael Jacobsen ([email protected])
Ole Højbo Andersen ([email protected])
Fra:
Titel:
Sagsnr.: 2025 - 5544
Sendt:
21-08-2025 15:49
Bilag:
Signature-20250821135152.txt;
Til:
ATO har ikke kommentarer til høringen.
Med venlig hilsen
Ole Højbo Andersen
Juridisk konsulent
Mobil:
Hovednr:
Web:
+45 28 11 09 00
+45 33 14 00 65
www.ato.dk
Peter Bangs Vej 30, 4 sal
DK 2000 Frederiksberg
Sekretariatets åbningstider:
Mandag-fredag KL.9-15
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0002.png
Danmarks Apotekerforening
Bredgade 54 · 1260 København K
Telefon 33 76 76 00 · Fax 33 76 76 99
[email protected] · www.apotekerforeningen.dk
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotholmsgade 10-12
1216 København K
Sendt med e-mail: [email protected]; [email protected]; [email protected]
01-08-2025
HJ/820/00004
Danmarks Apotekerforening har modtaget udkast til lovforslag om etablering af be-
redskab for kritisk medicinsk udstyr i høring.
Apotekerforeningen takker for muligheden til at afgive høringssvar.
Med lovforslaget foreslås det, at Lægemiddelstyrelsen får mulighed for at få indblik i
lagerbeholdninger af kritisk medicinsk udstyr hos kommuner og regioner for at
kunne vurdere, om der er risiko for forsyningsvanskeligheder.
Med lovforslaget foreslås endvidere, at der oprettes et beredskab for medicinsk
udstyr, der kan imødegå, håndtere og begrænse konsekvenserne af en eventuel
forsyningsmæssig nødsituation eller krisesituation.
Idet Apotekerforeningen ligger til grund, at lovudkastet ikke berører apotekerne, har
foreningen ingen bemærkninger til det fremsendte lovudkast.
Med venlig hilsen
Birthe Søndergaard
Sundhedsfaglig direktør
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0003.png
Indenrigs- og sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København
Den 20. august 2025
Dansk Erhverv og DiaLabs høringssvar til forslag til lov om ændring af lov
om medicinsk udstyr (etablering af statsligt beredskab for medicinsk udstyr)
Dansk Erhverv og DiaLab har den 7. juli 2025 modtaget høring over forslag til lov om ændring af
lov om medicinsk udstyr (etablering af statsligt beredskab for medicinsk udstyr). Dansk Erhverv
og DiaLab takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Dansk Erhverv arbejder generelt for et sikkert og effektivt sundhedsvæsen med stabil forsynings-
sikkerhed, som borgerne har høj tillid til, og hvor de får behandling af højeste kvalitet uanset om
det sker i offentlig eller privat regi. Dansk Erhverv repræsenterer i denne sammenhæng bredt
virksomheder indenfor medicinsk udstyr, medtech og herunder også virksomheder som produce-
rer digitale løsninger og IT-løsninger, som regulatorisk er medicinsk udstyr.
DiaLab arbejder generelt for at forbedre livet for borgere og at understøtte forskning og laborato-
riearbejde i Danmark, samt personlig diagnostik som grundlag for forebyggelse og korrekt be-
handling. DiaLab repræsenterer i denne sammenhæng virksomheder der beskæftiger sig med for-
handling og/eller produktion af produkter til laboratorier samt diagnostik, herunder i regulato-
risk forstand medicinsk udstyr og in-vitro diagnostisk udstyr.
Generelle bemærkninger
Lovforslaget handler primært om nye krav til kommuner og regioner, samt mulighed for statslige
påbud overfor samme. Lovforslaget indebærer en etablering af et statsligt beredskab for medi-
cinsk udstyr.
Dansk Erhverv og DiaLab forstår behovet for et sådant beredskab, og billiger at der på forhånd
opstilles rammer for beredskabet, for at undgå en situation som under COVID19, hvor der skulle
træffes akutte beslutninger med ringe inddragelse af aktører, bl.a. erhvervslivet.
Vores primære ønske er derfor, at der med det statslige beredskab for medicinsk udstyr skal op-
stilles klare rammer, som er forudsigelige for virksomhederne i krisesituationer.
Derudover har Dansk Erhverv og DiaLab følgende generelle bemærkninger til lovforslaget:
Deres ref.: Laura Duus Dahlin
[email protected]
LADD/LADD
Side 1/3
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Anerkendelse af beredskabets indflydelse på virksomheder
Lovforslaget retter sig formelt mod kommuner og regioner, men det bør anerkendes, at aktiverin-
gen af det statslige beredskab kan have væsentlige afledte effekter for producenter og distributø-
rer af medicinsk og diagnostisk udstyr. Eksempelvis kan Lægemiddelstyrelsen give påbud om om-
pakning og opsplitning af produkter, fastlægge vilkår og priser for udlevering og distribution, og
give dispensationer for midlertidige fremstillings- og distributionsformer.
Det er derfor afgørende, at producent- og distributionsleddet involveres tidligt i drøftelserne, hvis
der planlægges indgreb i produkter, emballering, leveringsformer eller prissætning. Der bør sik-
res en tidlig og transparent dialog med private aktører for at undgå utilsigtede forsyningsforstyr-
relser.
Dertil kommer, at mange private og selvejende virksomheder i dag udfører myndighedsopgaver
for regioner og kommuner, og derfor naturligvis også bør tænkes ind fra start i planlægningen af
beredskabet samt når der opstår et akut forsyningsbehov.
Behov for afklaring af roller og gennemsigtighed
Dansk Erhverv og DiaLab opfordrer til, at det præciseres, hvordan private virksomheder kan
indgå i samarbejde med myndighederne ved aktivering af beredskabet. Fx bør det fremgå:
Om og hvordan producenter kan blive bedt om at bidrage til lageropbygning.
Hvordan man sikrer incitamenter for at opretholde beredskabsrelevante lagre i fredstid.
Hvilken kompensation og afregningsmekanisme der anvendes i tilfælde af påbud eller
omfordeling.
Opfordring til formaliseret og fast dialog om beredskab
Dansk Erhverv og DiaLab opfordrer i forlængelse af nærværende lovforslag til, at den kommende
bekendtgørelse og praktiske implementering af loven inddrager erhvervslivet løbende, fx gennem
en fast og formaliseret kontakt mellem myndigheder og brancheorganisationer, løbende dialog
forud for og i forbindelse med aktivering af beredskab, samt en løbende evaluering af beredskabet
med inddragelse af virksomhederne.
Specifikke bemærkninger
Lægemiddelstyrelsens mulighed for påbud om indkøb af medicinsk udstyr (bemærkningerne til
lovforslaget d. 11)
Med den foreslåede ordning vil Lægemiddelstyrelsen kunne begrænse udførslen af medicinsk ud-
styr samt påbyde kommuner og regioner at indkøbe visse typer af medicinsk udstyr med omforde-
ling for øje. Dansk Erhverv og DiaLab understreger i den forbindelse vigtigheden af, at de gæl-
dende udbudsretslige regler overholdes selv i krisesituationer, hvor indkøb af specifikt udstyr skal
gå hurtigt. Udbudsreglerne er virksomhedernes garanti for at alle potentielle leverandører og pro-
dukter vurderes efter de samme objektive kriterier og at der dermed er en optimal konkurrencesi-
tuation
og er i øvrigt også borgernes garanti for, at deres skattekroner bruges på bedst mulig
måde.
Side 2/3
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Lægemiddelstyrelsens mulighed for at fastsætte priser på ompakket udstyr (bemærkningerne til
lovforslaget s. 10-11)
Lovforslaget indeholder mulighed for, at Lægemiddelstyrelsen kan fastsætte priser på fx ompak-
ket udstyr under en aktiveret beredskabssituation. Dansk Erhverv og DiaLab anmoder om, at alle
beslutninger om prisfastsættelse sker med respekt for gældende kontrakter, produktionsomkost-
ninger og med forudgående høring af relevante erhvervsaktører. En uforudsigelig prisdannelse vil
kunne skade tilgængeligheden af kritisk udstyr.
Koordination med EU-retten ift. virksomheders forpligtelser (bemærkningerne til lovforslaget s.
15)
Lovforslaget henviser til EU-forordning
2022/123 om EMA’s kriseberedskab.
Ministeriet bør dog
være opmærksom på, at producenter desuden har forpligtelser i henhold til MDR og IVDR, her-
under underretning om forsyningsafbrydelser. Det er væsentligt, at nationale krav ikke skaber
dobbeltregulering, og at virksomheder ikke bliver mødt med uklare eller modstridende rapporte-
ringskrav.
Dansk Erhverv og DiaLab står naturligvis til rådighed for at uddybe ovenstående høringssvar.
Med venlig hilsen
Laura Duus Dahlin
Fagchef
Sarah Lindegaard
Fagchef
Side 3/3
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0006.png
København,
den 11. august 2025
Til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Høringssvar
vedr. udkast til lovforslag om etablering af et bered-
skab for kritisk medicinsk udstyr
DSAM takker for muligheden for at afgive høringssvar på Lov om ændring af lov om medi-
cinsk udstyr (Etablering af statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr).
Med lovforslaget foreslås det, at Lægemiddelstyrelsen får mulighed for at få indblik i
lagerbeholdninger af kritisk medicinsk udstyr hos kommuner og regioner for at kunne vur-
dere, om der er risiko for forsyningsvanskeligheder -
om nødvendigt vil man få adgang til
lagre uden retskendelse.
Med lovforslaget foreslås desuden, at der oprettes et beredskab for medicinsk
udstyr, der
kan imødegå, håndtere og begrænse konsekvenserne af en eventuel forsyningsmæssig
nødsituation eller krisesituation.
Regionernes lagre omfatter også medicinsk udstyr til almen praksis. Almen praksis har en
såkaldt ”Positivliste”, som omfatter lægemidler, forbindsstoffer og utensilier, som almen-
praktiserende læger kan rekvirere, uden omkostning, til brug i forbindelse med behandling
af patienter. Formålet med positivlisten er at sikre, at de nødvendige produkter er tilgæn-
gelige i almen praksis, når der er brug for dem.
Ifølge Landsoverenskomsten mellem Regionerne og Praktiserende Lægers Organisation
(PLO) § 37 har almenpraktiserende læger ret til at rekvirere visse produkter på regionens
regning. Disse produkter skal anvendes i forbindelse med første behandling af patienter
og
må ikke bruges til opbygning af lager.
Positivlisten og måden produkterne lagres
på, varierer fra region til region.
Typiske utensilier på positivlisten inkluderer:
Prøvetagningsrør og
-sæt
til blodprøver, urinprøver og andre biologiske prøver.
Kanyler og sprøjter til injektioner og blodprøvetagning.
Urinbægre og podningspinde til opsamling og transport af prøver.
Handsker og mundbind til at sikre hygiejne og beskyttelse under patientkontakt.
DSAM er af den opfattelse,
at når først medicinsk udstyr er leveret til almen praksis, er det
ikke mere en del af regionernes lagre. Vi forventer derfor ikke, at almenpraktiserende
læ-
ger skal indberette deres lagerbeholdning, som under alle omstændigheder vil være be-
skeden.
Dansk Selskab for Almen Medicin
Stockholmsgade 55, 2100
København Ø
7070 7431
[email protected]
www.dsam.dk
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0007.png
Side 2 af 2
Vi er imidlertid bekymrede for, hvordan en krisesituation kan påvirke regionernes leveran-
cer til almen praksis.
Lovbemærkninger beskæftiger sig hovedsagelig med, hvordan man får overblik over og
sikrer adgang til medicinsk udstyr i krisesituationer. Lovforslaget berører kun sporadisk,
hvordan dette udstyr efterfølgende skal fordeles.
Det fremgår kun i bemærkninger til loven, at ”medicinsk udstyr anvendes der, hvor der er
størst behov og følgelig med mindst risiko for folkesundheden og kritisk infrastruktur un-
der en forsyningsmæssig nødsituation eller krisesituation”. Koordineringen af beredskabet
vil ligge hos Lægemiddelstyrelsen,
som efter behov vil koordinere med Sundhedsstyrelsen.
De almenpraktiserende
læger oplevede under
Covid-19-epidemien, at de i starten blev helt
udelukket fra levering af mundbind og andet beskyttelsesudstyr. Selvom de almenpraktise-
rende læger som udgangspunkt ikke skulle se patienter med infektion, opstod der uundgå-
eligt situationer,
hvor dette skete (en dårlig patient kommer ind af døren), og hvor man
ikke kunne give patienten et mundbind på og selv iføre sig beskyttelsesudstyr.
Hvis der opstår en krisesituation, har DSAM den nødvendige faglige viden til at vurdere
hvor ”lidt” udstyr almen praksis kan klare sig med og i hvilke situationer, det er nødven-
digt. Dette gælder formentlig for alle andre fagområder.
DSAM foreslår,
at afsnittet om fordeling af medicinsk udstyr i krisesituationer udbygges
betydeligt, med beskrivelse af hvordan man rent praktisk vil arbejde med prioritering af
hvem, der skal modtage medicinsk udstyr.
DSAM finder det særdeles vigtigt, at det fremgår, at man inddrager alle relevante aktører,
herunder også
almenpraktiserende
læger. Herved kan man dels vurdere hvilket og hvor
meget udstyr, der er brug for, og sikre, at udstyret reserveres til udvalgte situationer. Her-
efter kan der udarbejdes vejledninger til alle aktører, inkl.
almen praksis, der sikrer, at ud-
styret bruges i disse udvalgte situationer.
Med venlig hilsen
Bolette Friderichsen
Formand for DSAM
Dansk Selskab for Almen Medicin
Stockholmsgade 55, 2100
København Ø
7070 7431
[email protected]
www.dsam.dk
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0008.png
c/o Frederiksberg Hospital
Vej 8, indgang 1, 1. sal
Nordre Fasanvej 57
2000 Frederiksberg
T +45 8282 8246
E
[email protected]
Høringssvar til Høring over udkast til lovforslag om etablering af et
beredskab for kritisk medicinsk udstyr.
Dansk Selskab for Patientsikkerhed (herefter PS!) takker for muligheden for at
afgive svar til høring over udkast til lovforslag om etablering af et beredskab
for kritisk medicinsk udstyr
PS! hilser det velkomment, at der etableres lovhjemmel i relation til etablering et
overblik over
og et reelt et beredskab for kritisk medicinsk udstyr, til generel
gavn for patientsikkerheden i en krisesituation.
www.patientsikkerhed.dk
4. august 2025
Generelt bemærker vi, at der ikke tages stilling til den meget store
kompleksitet der ligger i, at et beredskab skal bestå af kommunernes og
regioners nuværende portefølje af kritisk medicinsk udstyr. Der er enorm
variation over hvilket udstyr der er valgt
både inden for den enkelte
organisation og mellem organisationer. Det vurderes derfor som relevant, at
der opfordres til at søge mod et mere ensartet sortiment på tværs af landet,
så det reelt bliver en mulighed at dele udstyret på tværs af enheder, i en
krisesituation.
PS! opfordre til at der tænkes videre, end blot til om der kan leveres en
bestemt slags medicinsk udstyr, men også til at meget medicinsk udstyr
kræver de rette kompetencer til at anvende det korrekt. Dette er endnu et
argument for at der arbejdes mod en forenkling af det samlede sortiment, da
sundhedsprofessionelle således vil blive introduceret for færre nye
arbejdsgange
og dermed færre nye kompetencer der skal tilegnes, i en i
øvrigt presset situation. Og det vil være en væsentlig styrkelse af
patientsikkerheden.
Dansk Selskab for Patientsikkerhed
4. august 2025
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0009.png
Indenrigs- og sundhedsministeriet
Slotholmsgade 10-12
1216 København K
21/08/25
Høringssvar til udkast til lovforslag om etablering af et beredskab for kri-
tisk medicinsk udstyr
Danske Bioanalytikere takker for muligheden for at kommentere udkast til lovforslag om
etablering af et beredskab for kritisk medicinsk udstyr. I dette høringssvar kommenterer
vi udelukkende på forslaget om at oprette et beredskab for medicinsk udstyr.
Hovedbudskab
Danske Bioanalytikere foreslår, at kritisk medicinsk udstyr også defineres som om-
handlende udstyr til sygehuslaboratorierne og de diagnostiske specialer i lovforsla-
get
Danske Bioanalytikere er positive overfor forslag om at oprette et beredskab for kritisk
medicinsk udstyr, men ser et behov for, at det bliver defineret i lovforslaget, at kritisk
medicinsk udstyr også omhandler udstyr til sygehuslaboratorierne og de diagnostiske
specialer.
Under covid-19 pandemien erfarede bioanalytikere på sygehuslaboratorier og de diag-
nostiske specialer et behov for et nationalt beredskab for kritisk diagnostisk udstyr og
forsyningssikkerhed til relevant diagnostik i forbindelse med en pandemi.
Det kan i den sammenhæng sikres, at alle regioner har et beredskab i forhold til det diag-
nostiske udstyr.
Derudover er der behov for, at al personale, der har patientkontakt og kontakt med væv
og vævsvæsker, som kan være smittefarligt, prioriteres på lige fod med plejepersonale
og læger under en pandemi. Det gælder både i forhold til værnemidler og vaccinationer.
Vi uddyber meget gerne vores høringssvar.
Venlig hilsen
Martina Jürs
Forkvinde, Danske Bioanalytikere
Sekretariatet
Peter Bangs Vej 7A, 3 etage
2000 Frederiksberg
Tlf: 4422 3246
[email protected]
www.dbio.dk
Jyske Bank
5043-1308159
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0010.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
E-mail:
[email protected],
cc:
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om etablering af et beredskab
for kritisk medicinsk udstyr
Danske Patienter takker for muligheden for at afgive høringssvar til det
fremsendte udkast til forslag til lov om etablering af et beredskab for kritisk
medicinsk udstyr.
Vi støtter overordnet intentionen i lovforslaget om at styrke
forsyningssikkerheden gennem etablering af et statsligt beredskab for
kritisk medicinsk udstyr. Det er positivt, at Lægemiddelstyrelsen får
mulighed for at skabe overblik over lagerbeholdninger i kommuner og
regioner og dermed kan iværksætte nødvendige tiltag for at forebygge og
håndtere forsyningsvanskeligheder for kritisk medicinsk udstyr.
Dato:
21. august 2025
Danske Patienter
Kompagnistræde 22, 1. sal
1208 København K
Tlf.: 33 41 47 60
www.danskepatienter.dk
E-mail:
[email protected]
Cvr-nr: 31812976
Behov for præcisering af
’kritisk
medicinsk udstyr’
Vi vil fremhæve behovet for en præcisering af, hvad der forstås ved
’kritisk
medicinsk udstyr’. For mange patienter er medicinsk udstyr ikke blot et
supplement, men en uundværlig del af deres behandling og daglige liv. Det
er derfor afgørende, at definitionen både dækker over det udstyr, som
uafhængigt af situationen, må betragtes som kritisk, og det udstyr, som kan
blive kritisk i en given situation.
Der findes det medicinske udstyr, som forudsigeligt og uafhængigt af
situationen, er nødvendigt for patienternes behandling, og som derfor bør
indgå i et varigt lagerberedskab, eksempelvis udstyr som insulinpumper til
personer med diabetes. Herudover findes der det udstyr, som i en akut
situation vurderes at være kritisk, og som kan variere afhængigt af den
konkrete situation. Begge dele er afgørende for patienters behandling, men
stiller forskellige krav til, hvordan beredskabet tilrettelægges.
Vi opfordrer derfor til, at følgende passage i lovforslaget præciseres, enten i
loven eller i udmøntningen af den:
”Det
omfattede kritiske medicinske udstyr skal afgrænses i den konkrete
situation ud fra en faglig vurdering af, hvilket udstyr der vurderes at have
alvorlige patientsikkerhedsmæssige konsekvenser. Under COVID-19-
pandemien var der tale om mundbind, sprit, visirer og respiratorer. Hvilket
medicinsk udstyr, der anses for at være kritisk, beror på en konkret faglig
vurdering i den gældende forsyningsmæssige nødsituation eller krise, og
som derfor skal afstedkomme et påbud.”
(s. 6).
Side 1/2
Inddragelse af patienter og faglige selskaber
Det er væsentligt, at definitionen af
’kritisk
medicinsk udstyr’ ikke alene
fastlægges ud fra et myndighedsperspektiv, men tager afsæt i den viden,
som findes hos patientforeninger og faglige selskaber. Dette gælder både i
Danske Patienter er paraply for patient- og pårørendeforeninger i Danmark. Danske Patienter har 27 medlemsforeninger, der repræsenterer 108
patientforeninger og 900.000 medlemmer: Alzheimerforeningen, Amputationsforeningen, Astma-Allergi Danmark, Bedre Psykiatri, Colitis-Crohn
Foreningen, Depressionsforeningen, Diabetesforeningen, Epilepsiforeningen, Fibromyalgi- & Smerteforeningen, Foreningen Spiseforstyrrelser og
Selvskade, Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerneskadeforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Lungeforeningen, Muskelsvindfonden,
Nyreforeningen, Osteoporoseforeningen, Parkinsonforeningen, Patientforeningen Fertilitet og Tab, PolioForeningen, Scleroseforeningen, SIND, Sjældne
Diagnoser, UlykkesPatientForeningen og Øjenforeningen.
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0011.png
forhold til at identificere det udstyr, som altid er kritisk, og i forhold til
vurderingen af, hvad der i en konkret krisesituation skal anses for at være
kritisk.
Vi opfordrer derfor til, at arbejdet sker med inddragelse af og i tæt
samarbejde med de relevante faglige selskaber og patientforeninger, der
har en indgående viden om, hvilket udstyr der i praksis er nødvendigt.
Denne viden bør indgå som et centralt grundlag i fastlæggelsen af hvilket
medicinsk udstyr, som anses for kritisk, og som skal omfattes af
beredskabet
både når det handler om at sikre et varigt lager af udstyr,
der på forhånd kan forudses at være kritisk, og når det i akutte situationer
skal vurderes, hvilket udstyr der på det givne tidspunkt er kritisk.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Morten Freil
Direktør
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0012.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Danske Regioners høringssvar af udkast til lovforslag om etablering
af et beredskab for kritisk medicinsk udstyr
Danske Regioner har den 1. juli 2025 modtaget Indenrigs- og Sundhedsministe-
riets høring af udkast til lovforslag om etablering af et beredskab for kritisk me-
dicinsk udstyr i offentlig høring.
Regionerne har gennem en lang periode arbejdet med beredskab og forsy-
ningssikkerhed af varer til hospitalerne. Vi anerkender og bakker derfor op om
behovet for et styrket nationalt beredskab for kritisk medicinsk udstyr. Men
lovforslaget lægger op til et samfundsberedskab, hvorfor der også bør være
en mere balanceret fordeling af ansvar og ressourcer mellem stat og regioner.
Det er helt afgørende, at dette beredskab udøves i tæt samarbejde, koordine-
ring og med respekt for beredskaberne i regionerne. Dette med henblik på at
sikre, at der ikke utilsigtet skabes unødvendige mangelsituationer i det regio-
nale beredskab, som kunne have være undgået ved rettidig omhu i form af
koordinering. Lægemiddelstyrelsen får en koordinerende rolle, men det reelle
operative og datamæssige benarbejde vil i høj grad ligge hos regionerne. Det
bør derfor overvejes, hvordan staten også kan bidrage med finansiering eller
teknisk understøttelse, så samarbejdet ikke fører til en uforholdsmæssig stor
opgaveoverførsel uden kompensation.
19-08-2025
EMN-2025-00670
1799768
Vi anerkender, at der er behov for at ruste sig på kritisk medicinsk udstyr hen-
set til forsyningssituationen og det geopolitiske landskab. Dette gælder også i
relation til at etablere foranstaltninger, som afhjælper konsekvenser af en
eventuelt forsyningskrise. Vi bemærker også, at en forsyningskrise vil medføre
et behov for tæt koordinering og samarbejde mellem stat, regioner og kom-
muner. Vi finder dog ikke, at lovforslaget og initiativerne heri i tilstrækkelig
grad vil føre til en egentlig robustliggørelse af beredskabet.
Som lovforslaget er fremlagt, kan kritisk medicinsk udstyr reelt set være alt
medicinsk udstyr, hvilket af flere årsager rummer udfordringer, dels i forhold
1
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0013.png
til egentlig robustliggørelse eksempelvis i form af opbygning af bufferkapaci-
tet, og i forhold til kortlægning og registreringsarbejdet i relation til et givent
rapporteringskrav.
Vi har alle en gensidig interesse i, at vi er bedst muligt rustede i en krise, og at
vi samarbejder om at komme igennem den, hvilket også var ånden under CO-
VID-19 krisen. Vægtningen af behovet for samarbejde kunne med fordel i hø-
jere grad have været afspejlet i bemærkningerne fremfor at staten skal kon-
trollere regioner og kommuner, give påbud, indføre sanktioner og kontrolfor-
anstaltninger m.v.
Lovforslaget vil medføre mere administration
både ift. afledt og øget res-
sourceforbrug hos styrelsen, regionerne samt kommunerne, som følge af ind-
melding og håndtering af data på kritisk medicinsk udstyr, men også i forhold
til det gennemgående kontrolelement i lovforslaget, som Lægemiddelstyrel-
sen kan iværksætte overfor en region eller kommune. Vi opfordrer derfor til,
at regionerne inddrages i relation til indberetning af data, så data suppleres
med faglige vurderinger og risikobetragtninger, og at regionerne bliver kom-
penseret for de merudgifter, som følger af forslaget.
Høringssvaret fra Danske Regioner skal tages med forbehold for godkendelse
af Danske Regioners bestyrelse d. 29. august 2025.
Det fulde høringssvar fremgår af vedlagte bilag.
Med venlig hilsen
2
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0014.png
NOTAT
Bilag: Danske Regioners høringssvar af udkast til lovforslag om etab-
lering af et beredskab for kritisk medicinsk udstyr
Danske Regioner har den 1. juli 2025 modtaget Indenrigs-og Sundhedsministe-
riets høring af udkast til lovforslag om etablering af et beredskab for kritisk me-
dicinsk udstyr i offentlig høring.
Danske Regioner har til brug for udarbejdelse af nærværende høringssvar ind-
hentet bidrag fra regionerne. Høringssvaret fra Danske Regioner skal tages med
forbehold for godkendelse af Danske Regioners bestyrelse d. 29. august 2025.
Generelle bemærkninger
Danske Regioner anerkender, at der er behov for at ruste sig på kritisk medi-
cinsk udstyr henset forsyningssituationen og det geopolitiske landskab. Dette
gælder også i relation til at etablere foranstaltninger, som afhjælper konse-
kvenser af en eventuelt forsyningskrise. Danske Regioner bemærker også, at
en forsyningskrise vil medføre et behov for tæt koordinering og samarbejde
mellem stat, regioner og kommuner. Danske Regioner finder dog ikke, at lov-
forslaget og initiativerne heri i tilstrækkelig grad vil føre til en egentlig robust-
liggørelse af beredskabet.
Det er bl.a. helt væsentligt, at opbygningen af robuste forsyningskæder af kri-
tisk medicinsk udstyr er på plads, før en forsyningskrise indtræffer eller kan
forudses. Opbygningen af robuste forsyningskæder af kritisk medicinsk udstyr
forudsætter indledningsvist en fastlæggelse af, hvilke sygdomme eller medi-
cinske tilstande der med rimelig sandsynlighed vil medføre alvorlig person-
skade eller død for patienter (eller sundhedspersonalet) såfremt det nødven-
dige udstyr til diagnosticering, behandling, overvågning eller forebyggelse ikke
er tilgængeligt, herunder egnede alternativer. En realistisk og tilstrækkelig op-
bygning af robuste forsyningskæder hænger med andre ord tæt sammen
med, hvilke krav der stilles til sundhedsberedskabet i øvrigt, herunder særligt
hvad man i en given krisesituation skal kunne håndtere og hvor længe.
Som lovforslaget er fremlagt kan kritisk medicinsk udstyr reelt set være alt
medicinsk udstyr, hvilket af flere årsager rummer udfordringer, dels i forhold
18-08-2025
EMN-2025-00670
1791612
1
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
til egentlig robustliggørelse eksempelvis i form af opbygning af bufferkapaci-
tet, og i forhold til kortlægning og registreringsarbejdet i relation til et givent
rapporteringskrav.
Det er ligeledes Danske Regionernes opfattelse, at bemærkningerne til forsla-
get visse steder synes noget konfrontatoriske, og her kunne man med fordel -
i højere grad - lade bemærkningerne afspejle, at parterne skal samarbejde i en
krise, fremfor at staten skal kontrollere regioner og kommuner, give påbud,
indføre sanktioner og kontrolforanstaltninger m.v. Alle parter har en gensidig
interesse i, at vi er bedst muligt rustede i en krise, og at vi samarbejder om at
komme igennem den, hvilket også var ånden under COVID-19 krisen.
Lovforslaget vil medføre mere administration og bureaukrati
både ift. afledt
og øget ressourceforbrug hos styrelsen, regionerne samt kommunerne, som
følge af indmelding og håndtering af data på kritisk medicinsk udstyr, men
også i forhold til det gennemgående kontrolelement i lovforslaget, som Læge-
middelstyrelsen kan iværksætte overfor en region eller kommune. Vi opfor-
drer til, at regionerne inddrages i relation til indberetning af data, så data sup-
pleres med faglige vurderinger og risikobetragtninger, og at regionerne bliver
kompenseret for de merudgifter, som følger af forslaget.
Danske Regioner finder det dog positivt, at der ikke med lovforslaget lægges
op til krav om en fast, løbende indberetningspligt for kritiske lægemidler, men
at kravet herom iværksættes på baggrund af den konkrete situation, ligesom
det omfattede kritiske medicinske udstyr skal afgrænses afhængig af den kon-
krete situation. Henset til, at kritisk medicinsk udstyr rummer et meget stort
antal varer er denne afgrænsning både fornuftig og nødvendig.
Endelig skal det bemærkes, at staten har indgået en aftale om beredskabsla-
ger for værnemidler med Danske Regioner. På dette område er der allerede
etableret rammer for løbende indberetning til SAMSIK, hvorfor det bør holdes
ude af dette lovforslag. Der bør ikke indmeldes til flere instanser. Dette vil blot
skabe yderligere unødig bureaukrati.
Specifikke bemærkninger til lovforslaget samt tilhørende bemærkninger
Mht. §5e. stk. 2.” Indenrigs-
og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler
om indholdet af foranstaltninger, jf. stk. 1, herunder regler om flytning og
spredning, fremstilling og oplagring, udlevering af kritisk medicinsk udstyr.”
samt tilhørende bemærkninger.
Medicinsk udstyr dækker over meget forskelligt udstyr med forskellige af-
hængigheder og bindinger. Dette bør også afspejles i lovforslaget, da omfor-
2
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
deling af medicinsk udstyr er komplekst. Meget medicinsk udstyr har oftest til-
knyttet forbrugsvarer fra en bestemt leverandør, og der kan ikke anvendes an-
dre forbrugsvarer. Der er derfor oftest en afhængighed mellem udstyret og
forbrugsvaren. Herudover kan der også være en IT-afhængighed, som medfø-
rer, at det er særdeles vanskeligt at flytte medicinsk udstyr rundt mellem regi-
oner, og mellem regioner og kommuner. Endelig skal noget medicinsk udstyr
kalibreres efter flytning, hvorfor der skal afsættes tilstrækkelig tid til denne
øvelse. Herudover kan der også være kontraktmæssige bindinger på f.eks. ser-
viceaftaler og lignende.
Yderligere kræver anvendelse af medicinsk udstyr i nogle tilfælde oplæring og
træning, hvorfor det ikke kan forudsættes, at et medicinsk udstyr kan tages i
brug et andet sted uden tid til oplæring. Omfordeling af medicinsk kritisk ud-
styr er således særdeles komplekst, hvilket bør afspejles i bemærkningerne,
og tages under hensyn i en situation, hvor omfordeling tænkes iværksat.
Det er endvidere uklart, hvad der tænkes på ift. fremstilling og oplagring og
udlevering, herunder særligt i forhold til formuleringen vedr. fremstilling, hen-
set til, at regionerne ikke fremstiller kritisk medicinsk udstyr. Det ville være
særdeles nyttigt, hvis betydningen af dette blev uddybet i bemærkningerne til
lovforslaget.
Mht. §5f. stk. 2. ”For at varetage kontrolopgaver efter stk. 1 har Lægemiddel-
styrelsens repræsentanter med behørig legitimation og uden retskendelse ad-
gang til lokationer, lagre, kontorer og andre bygninger tilhørende kommuner
og regioner eller lokationer tilhørende juridiske personer, der oplagrer eller op-
bevarer medicinsk udstyr på vegne
af kommuner og regioner.”
samt stk. 3. For
at varetage kontrolopgaver efter stk. 1 kan Lægemiddelstyrelsen vederlagsfrit
mod kvittering udtage eller kræve udleveret vareprøver af medicinsk udstyr.
Lægemiddelstyrelsen kan kræve alle oplysninger, der er nødvendige for kon-
trolvirksomheden efter 1. pkt. og stk. 1. og 2.” samt tilhørende bemærkninger.
Det er meget vidtgående, at Lægemiddelstyrelsen uden retskendelse kan til-
tvinge sig adgang til regionernes og kommunernes lokationer for at besigtige
medicinsk udstyr og få udleveret vareprøver. Der bør i stedet fokuseres på
samarbejde og koordinering, således der er en gensidig forståelse af behovet
for kontrol. Ellers vurderer Danske Regioner, at det må være tilstrækkeligt, at
parterne indmelder lager og forbrug, og regionerne selv står for kontrol af
kvaliteten taget i betragtning, at regionerne selv foretager kvalitetstest ifm.
deres udbud.
3
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0017.png
Det skal også i denne forbindelse påpeges, at hvis varerne opbevares hos en
tredje leverandør (3PL), vil dette formentlig medføre en regning. Der kan des-
uden være behov for, at dette aftales konkret med 3PL, der ikke nødvendigvis
har lov til at give denne adgang grundet andre kunders varer. Dette kan med-
føre et behov for, at varerne opbevares særskilt, hvilket formentligt vil være
fordyrende.
Herudover dækker medicinsk udstyr over en særdeles stor portefølje af appa-
ratur og forbrugsvarer, hvorfor medicinsk udstyr ikke kun forefindes på dedi-
kerede lagre. Medicinsk udstyr er placeret og i brug på regionernes mange be-
handlingslokationer. En kontrol af beholdningen af medicinsk udstyr vil derfor
reelt set betyde besigtigelse af alle behandlingslokationer i regionerne
og
dermed være en opgave, der vil kræve ledsagelse fra pågældende behand-
lingslokation, da besøget vil kræve adgang til operationsgange, sengeafsnit
mv.
Yderligere gives Lægemiddelstyrelsen mulighed for vederlagsfrit at udtage el-
ler kræve udleveret vareprøver af medicinsk udstyr fra regionerne. Denne be-
stemmelse tager ikke højde for, at kritisk medicinsk udstyr kan være langt
mere værdifuldt end f.eks. almindelige værnemidler som handsker og mund-
bind. Der er derfor behov for en differentiering, hvor regionerne
som mini-
mum
får mulighed for at søge økonomisk kompensation for udleveret udstyr
med enhedspriser over et vist beløb. Dette vil sikre en mere rimelig fordeling
af økonomiske byrder, særligt i tilfælde hvor der er tale om specialiseret ud-
styr eller komponenter til avanceret medicoteknisk udstyr, hvor stykomkost-
ningerne er væsentligt højere.
Lovteksten kan med fordel præciseres eller suppleres med tydelig afgræns-
ning af, hvilke typer udstyr og hvilke beløbsgrænser der udløser kompensa-
tion. Regionerne bør kompenseres den fulde udgift (administration, pris, for-
sendelse) til udtagelse af vareprøver.
Regionernes specifikke bemærkninger til
”bemærkninger
til lovforslaget”
Bemærkninger til 2.1.2 Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Vedr. at forebyggelse af mangel på kritisk medicinsk udstyr (s. 5 m.fl.): Danske
Regioner vurderer ikke, at overblik over kommunernes og regionernes kriti-
ske medicinske udstyr samt omfordeling forebygger mangel af kritisk medi-
cinsk udstyr. Omfordelingen kan måske afbøde akutte udfordringer, men der
kan ikke sættes lighedstegn mellem omfordeling og forsyningssikkerhed.
4
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0018.png
Herudover bør det afdækkes, om der er en udbudsretlig barriere i forhold til
omfanget af omfordeling af medicinsk udstyr mellem regioner. Herunder om
der i fremadrettede kontraktindgåelser bør være en adressering af muligheden
for disse påbud. Dertil kommer, at nuværende kontrakter indebærer mulighed
for skift af juridisk person, hvor det ikke er nuværende kontraktpart, der skifter
juridisk person, men der er tale om en helt udenforstående juridisk person.
Vedr. deling af indberettede oplysninger med regioner og kommuner (s. 6 og
7): ISM skriver, at de vil vurdere, at det på
et senere tidspunkt
kan være rele-
vant, at regionernes og kommunernes indberettede oplysninger deles med
dem. Det er helt væsentligt, at der er gennemsigtighed i regionernes indberet-
tede data, således de har samme informationsniveau som Lægemiddelstyrel-
sen, og hermed kan have tillid til de foranstaltninger, som Lægemiddelstyrel-
sen måtte træffe på området.
Bemærkninger til 2.2.2 Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning.
Vedr. faglig vurdering ved fordeling af medicinsk udstyr (s. 9): Det er essenti-
elt, at en eventuel omfordeling af kritisk udstyr baserer sig på sundhedsfaglige
anbefalinger. Det syntes dog noget uklart, præcist hvilke sundhedsfaglige vur-
deringer, som en sådan fordeling bliver baseret på. Og her er det væsentligt at
være opmærksom på, at regionerne kan have andre behandlingsforpligtigel-
ser og krav til behandlingskapaciteten, som kan være i modstrid med fordelin-
gen af varer f.eks., hvis en omfordeling influerer negativt på et sygehus mulig-
heder for at gennemføre livreddende behandlinger. Hvad vil i så fald have for-
rang?
Dertil kommer, at medicinsk udstyr er tilknyttet serviceaftale og leverandøraf-
taler generelt, som ikke nødvendigvis kan overdrages til anden juridisk person.
Vedr. incitament til at indkøbe kritisk medicinsk udstyr i fredstid (s. 11): Det er
udmærket, at prisen for et kritisk medicinsk udstyr tager udgangspunkt i tids-
punktet for påbuddets gældende markedspris. Det skal dog bemærkes, at re-
gionerne arbejder konsekvent og målrettet på at sikre forsyningssikkerhed af
varer til hospitalerne, og at tilstrækkeligt udstyr er en forudsætning for at yde
behandling. Regionerne kan derfor absolut ikke genkende billedet af, at der
kunne være incitament til ikke at indkøbe kritisk medicinsk udstyr mhp. at
kunne erhverve det hos f.eks. anden region i tilfælde af en krise.
5
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0019.png
Vedr. straf med bøde (s. 13 m.fl.): Det er uklart, dels hvad der udløser sanktio-
ner såsom bøder m.v., og dels mangler der en vurdering af proportionaliteten
i sanktioner.
Bemærkninger til 3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige.
Vedr. vurderingen af, at lovforslagets ikke har økonomiske konsekvenser for
kommuner og regioner (s. 13 og 14): Danske Regioner er ikke enige i, at de af-
ledte udgifter, som måtte være af lovforslaget
generelt, vil blive opvejet af de
gavnlige effekter af at konsekvenserne ved alvorlige forsyningssvigt afhjælpes
eller afbødes.
Eventuel omfordeling af udstyr kan desuden næppe afbøde al-
vorlige forsyningssvigt.
Forslaget lægger op til etablering af en række nye arbejdsgange og samarbejds-
flader mellem regionerne og Lægemiddelstyrelsen
både i driftsfasen og i be-
redskabssituationer. Det indebærer bl.a. afrapportering, dataindsamling, koor-
dinering og besvarelse af henvendelser fra Lægemiddelstyrelsen. Forslaget in-
debærer endvidere potentielt afgivelse af bekosteligt medicinsk udstyr ved af-
givelse af vareprøver samt eventuelle kontraktbundne meromkostninger til le-
verandører .
Erfaringerne fra COVID-19 viser, at denne type samarbejde kræver stor koordi-
nation og betydelige ressourcer
især fordi Lægemiddelstyrelsen ikke nødven-
digvis har indsigt i regionernes logistiksystemer, varesortimenter eller datafor-
mater. Der er derfor ofte behov for afklarende dialog, omformatering af data,
og ressourcetung fremskaffelse af oplysninger, som regionerne ikke naturligt
indsamler i det ønskede format.
Herudover må det forventes, at regionerne/Danske Regioner skal tilføre ekstra
administrative ressourcer for at kunne løfte denne opgave
eller alternativt
foretage nedprioritering af andre opgaver i en tid, hvor vores beredskab og drift
allerede er presset. Så allerede i
”fredstid” er det en ekstraopgave.
Der bør der-
for følge økonomi med til denne nye opgave som en del af kommende DUT
forhandlinger.
Regionernes specifikke bemærkninger til ”bemærkninger til lovforslagets en-
kelte
bestemmelser”
Vedr. vederlagsfri udlevering af vareprøver (s. 25): Medicinsk udstyr er mange
og meget forskellige varer. Hvorvidt udleveringen skal være vederlagsfrit må
afhænge af udstyrets størrelse, således der sikres proportionalitet ift. mulige
forsendelses-/transportomkostninger. Se i øvrigt tidligere bemærkninger.
6
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0020.png
Til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Den 20. august 2025
Mail:
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected].
Høringssvar vedrørende forslag til lovforslag om etablering af et beredskab for kritisk
medicinsk udstyr
Danske Ældreråd takker for muligheden for at afgive høringssvar til det fremlagte
lovforslag, der skal sikre beredskab for kritisk medicinsk udstyr.
Vi bakker op om lovforslaget, der giver Lægemiddelstyrelsen mulighed for at få indblik i
lagerbeholdninger af kritisk medicinsk udstyr hos kommuner og regioner for at kunne
vurdere, om der er risiko for forsyningsvanskeligheder
Danske Ældreråd finder det afgørende, at der kan iværksættes de nødvendige tiltag i en
krisesituation i forhold til medicinsk udstyr. COVID-pandemien var et eksempel på en
krisesituation, hvor der fx var stor variation i beholdning af værnemidler landet over. Det er
godt, at der er taget læring heraf, så vi kan være på forkant på nationalt plan med et
beredskab for medicinsk udstyr, der kan håndtere eventuelle fremtidige krisesituationer.
Med venlig hilsen
Inger Møller Nielsen
Formand
Trine Toftgaard Lund
Direktør
1
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0021.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet ([email protected]), Pernille Rosendal Nielsen ([email protected]), Victoria
Ladegaard Nellemann ([email protected])
Lise Sørensen ([email protected])
Fra:
Titel:
VS: (F:21/08-25) Høring over udkast til lovforslag om etablering af et beredskab for kritisk medicinsk udstyr
Sendt:
11-07-2025 08:38
Bilag:
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Udkast til forslag til lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (etablering af
statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr).pdf;
Til:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Demenskoordinatorer kvitterer for modtagelse af høringen og har ingen kommentarer.
Med venlig hilsen
Lise Sørensen
Faglig sekretær
DemensKoordinatorer i DanmarK (DKDK)
Tlf. 3877 0168
Svend Aukens Plads 11, 2300 København S
Fra:
Pernille Rosendal Nielsen <[email protected]>
Sendt:
1. juli 2025 17:21
Emne:
(F:21/08-25) Høring over udkast til lovforslag om etablering af et beredskab for kritisk medicinsk udstyr
Til høringsparterne på vedlagte høringsliste
Hermed sendes udkast til lovforslag om etablering af et beredskab for kritisk medicinsk udstyr i offentlig høring.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet anmoder om eventuelle bemærkninger
senest den 21. august 2025.
Bemærkninger bedes fremsendt til
[email protected]
samt til
[email protected]
og
[email protected].
Med venlig hilsen
Pernille Rosendal Nielsen
Fuldmægtig, Cand.jur.
Lægemiddelkontoret
M 20460206
@[email protected]
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0022.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Tlf. 7226 9000
Læs ministeriets datapolitik
her
www.sum.dk – www.cpr.dk
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0023.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
21. august 2025
Høringssvar til lovforslag om etablering af et beredskab for kritisk
medicinsk udstyr
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
sendte d. 1. juli 2025 udkast til lovforslag om etablering af et
beredskab for kritisk medicinsk udstyr i offentlig høring. Diabetesforeningen takker for muligheden for
at afgive høringssvar.
Diabetesforeningen bakker op om etableringen af et beredskab, der omhandler
”at
Lægemiddelstyrelsen får mulighed for at få indblik i lagerbeholdninger af kritisk medicinsk udstyr hos
kommuner og regioner for at kunne vurdere, om der er risiko for forsyningsvanskeligheder. Med
lovforslaget foreslås endvidere, at der oprettes et beredskab for medicinsk udstyr, der kan imødegå,
håndtere og begrænse konsekvenserne af en eventuel forsyningsmæssig nødsituation eller
krisesituation.”
Diabetesforeningen noterer sig, at der i lovforslaget står:
”Det omfattede kritiske medicinske udstyr skal afgrænses i den konkrete situation ud fra en faglig
vurdering af, hvilket udstyr der vurderes at have alvorlige patientsikkerhedsmæssige konsekvenser.”
Diabetesforeningen mener, at denne passage bør præciseres, så det fremgår, hvilket kritisk medicinsk
udstyr, der er omfattet eller at det som minimum bliver tydeligt, på hvilken måde det vil blive besluttet,
hvilket medicinsk udstyr, der skal omfattes.
Diabetesforeningen har en klar forventning om, at udstyr til at kontrollere blodsukker for mennesker
med diabetes er omfattet af lovforslaget. Diabetesudstyr benyttes af mennesker med diabetes flere
gange dagligt, og uden dette udstyr kan mennesker med diabetes komme ud for situationer med for
højt eller lavt blodsukker, bl.a. som følge af insulinchok. Dette kan have store helbredsmæssige
konsekvenser for de mange med diabetes og i værste fald indebære akut livsfare.
Hvis der er tale om en kort periode på få dage er glukosemåler, fingerprikker og ketonstrimler og
kanyler/insulinpenne at betragte som kritisk medicinsk udstyr. Drejer det sit om en længere periode
over flere uger er både glukosemåler, fingerprikkere, teststrimler, sensorbaseret glukosemåler og
insulinpumpe også at betragte som kritisk medicinsk udstyr.
Diabetesforeningen opfordrer desuden til, at den endelige præcisering af ’kritisk medicinsk udstyr’
sker med inddragelse af relevante faglige selskaber samt patientforeninger med faglig ekspertise til at
vurdere hvilket medicinsk udstyr, som skal omfattes af beredskabet.
1
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0024.png
Diabetesforeningen bidrager gerne til det videre arbejde
Diabetesforeningen bidrager gerne med viden fra patientperspektivet til det videre arbejde med at
implementere lovgivningen. Skulle ovenstående medføre spørgsmål eller ønske om yderligere
drøftelse, står vi naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Signe Riis Andersen
Politisk Chef i Diabetesforeningen
2
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0025.png
Til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Ergoterapeutforeningen
Nørre Voldgade 90
DK-1358 København K
Tlf: +45 88 82 62 70
Fax: +45 33 41 47 10
Cvr nr. 19 12 11 19
etf.dk
Den 20. august 2025
Side 1
Ref.: MBN
E-mail: [email protected]
Direkte tlf.: 53 36 49 23
Ergoterapeutforeningens høringssvar vedrørende:
Udkast til lovforslag om etablering af et beredskab for kritisk medi­
cinsk udstyr
Ergoterapeutforeningen takker for invitationen til at være høringspart.
Ergoterapeutforeningen ser meget positivt på initiativet om at udarbejde
en national plan for medicinsk udstyr. En sådan plan kan bidrage til øget
ensartethed, gennemsigtighed og kvalitet i håndteringen af medicinsk ud-
styr på tværs af sektorer og kommuner.
Vi vil dog gerne pege på nogle centrale opmærksomhedspunkter:
1.
Registrering af medicinsk udstyr i kommunerne
Det er uklart, i hvor høj grad alt medicinsk udstyr i kommunerne er
registreret systematisk. Det gælder særligt udstyr placeret i fx sy-
geplejeklinikker, plejehjemsdepoter og lignende. Vi stiller spørgs-
målstegn ved, om dette udstyr overhovedet indgår i eksisterende
databaser eller styringssystemer. Det kan derfor være af stor be-
tydning, at der udvikles et effektivt og brugervenligt registrerings-
system, som kan sikre valide data – uden at kommunerne skal
igangsætte omfattende manuelle optællinger.
2.
Integration mellem IT-systemer
Det er vigtigt at sikre en velfungerende integration mellem de IT-
systemer, som kommunerne anvender, og de systemer, som Læ-
gemiddelstyrelsen skal trække data fra. Vi anbefaler, at der afsæt-
tes de nødvendige økonomiske ressourcer til udvikling og imple-
mentering af denne integration, så dataudveksling kan ske auto-
matisk og sikkert.
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0026.png
Ergoterapeutforeningen står naturligvis til rådighed for eventuelle uddy-
bende kommentarer i forhold til høringssvaret.
Med venlig hilsen
Tina Nør Langager
formand for Ergoterapeutforeningen
2/2
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0027.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet ([email protected]), Pernille Rosendal Nielsen ([email protected]), Victoria
Ladegaard Nellemann ([email protected])
Rasmus Pedersen ([email protected]), Johan Juul-Andersen ([email protected]), Antonie Sonne-Ragans
Cc:
([email protected]), Emilie Andersen ([email protected]), Kamilla Karina Jensen ([email protected])
Kamilla Karina Jensen ([email protected])
Fra:
Titel:
OBR høringssvar - Lovforslag om etablering af et beredskab for kritisk medicinsk udstyr
Sendt:
11-07-2025 12:13
Bilag:
Signature-20250711101502.txt;
Til:
Kære modtager i Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Hermed OBRs høringssvar vedr. nedenstående høring. I er meget velkomne til at kontakte OBR, hvis I har
spørgsmål.
Med venlig hilsen
Kamilla Karina Jensen
Høringssvar vedrørende lovforslag om etablering af et beredskab for kritisk medicinsk udstyr
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget lovforslaget i høring.
OBR har følgende vurdering af forslagets administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Administrative konsekvenser
OBR vurderer, at lovforslaget medfører administrative konsekvenser i form af omkostninger
for erhvervslivet. De administrative konsekvenser består i, at danske private virksomheder tilføjes til de
foreslående § 5 f, stk. 2 og 3. De administrative konsekvenser herved vurderes ikke at overstige bagatelgrænsen for
forelæggelse for Regeringens økonomiudvalg på 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Kontaktperson vedrørende ovenstående bemærkninger:
Kamilla Karina Jensen
Fuldmægtig
Tlf. direkte 35291067
E-post [email protected]
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0028.png
Høring lovforslag etablering af statsligt beredskab for kritisk me-
dicinsk udstyr
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 1. juli 2025 sendt et lovforslag
i høring om oprettelse af et statsligt beredskab for kritisk medicinsk ud-
styr med svarfrist den 21. august 2025.
Forslaget giver Lægemiddelstyrelsen beføjelser til i tilfælde af en forsy-
ningskrise at disponere over kritisk medicinsk udstyr i kommuner og regi-
oner.
Det understreges i bemærkningerne til lovforslaget, at der ikke lægges op
til faste, løbende indberetninger, men alene midlertidige påbud baseret
på faglige vurderinger i konkrete situationer.
KL finder overordnet set, at lovforslaget er fornuftigt i lyset af det nye na-
tionale risikobillede, men er bekymret for, at der ikke er overensstem-
melse mellem forventning til, hvad der evt. skal indrapporteres og kom-
munernes muligheder herfor under de givne rammer.
KL har følgende bemærkninger til lovforslaget.
Medicinsk udstyr i kommunerne ligger typisk på mange, forskellige lokati-
oner, som fx hjælpemiddelcentre og lokale depoter som fx sygeplejede-
poter og plejehjem samt botilbud. Kommunerne har i dag ikke et samlet
overblik over den nøjagtige beholdning af medicinsk udstyr.
De løbende indkøb af medicinsk udstyr foretages på de enkelte institutio-
ner i takt med, at behovet opstår og under hensyn til de givne rammer,
som bl.a. kan afspejle kommunale indsatser i lyset af det aktuelle risiko-
billede.
Kommunernes lagre af medicinsk udstyr vil derfor som udgangspunkt
også være begrænsede. Registrering af medicinsk udstyr er ikke særligt
præcist, og det er ift. eksisterende praksis svært at få et hurtigt og præ-
cist overblik over omfanget af kritisk udstyr.
KL forudsætter derfor, at kravene til evt. indberetning til Lægemiddelsty-
relsen er proportionelt hermed både ift. hyppighed og detaljeringsni-
veau/format.
Dato: 15. august 2025
Sags ID: SAG-2025-02847
Dok. ID: 3603705
E-mail:
Direkte:
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0029.png
KL bemærker, at det af forslaget ikke er tydeligt, hvordan Lægemiddel-
styrelsen vil orientere kommunerne i de tilfælde, hvor Lægemiddelstyrel-
sen, som følge af lovændringen, gør brug af styrelsens beføjelser.
KL finder, at det er vigtigt, at KL og Danske Regioner inddrages tæt, når
der skal aftales kriterier for omfordeling af kritisk medicinsk udstyr mellem
myndigheder, og der udarbejdes behovsanalyser som afsæt for omforde-
ling. Det samme gælder principper for afregning for omfordeling af medi-
cinsk udstyr, administrative omkostninger og evt. udgifter til transport.
Sidst men ikke mindst savner KL, at det tydeliggøres, hvilken sammen-
hæng der er mellem Styrelsen for Samfundssikkerheds lager for værne-
midler og Lægemiddelstyrelsens beredskab.
Økonomi forbundet med forslag til lovændringen
Det er ministeriets vurdering, at lovforslaget ikke vil medføre økonomiske
konsekvenser for kommunerne. KL bemærker at det vil være ressource-
og tidskrævende for kommunerne at skabe et lokalt overblik afhængigt af
afgrænsningen af kritisk medicinsk udstyr.
Det er derfor væsentligt, at KL inddrages i det efterfølgende arbejde med
at konkretisere de nærmere rammer for lovforslaget, så det sikres, at de
krav der stilles til indberetning af data sker inden for de eksisterende øko-
nomiske rammer.
Det bør i den forbindelse afklares, hvem der står for udgifterne til at un-
derstøtte omfordeling, flytning og ompakning af medicinsk udstyr og for at
håndtere den efterfølgende fakturering.
Der tages forbehold for politisk behandling af høringssvaret.
Dato: 15. august 2025
Sags ID: SAG-2025-02847
Dok. ID: 3603705
E-mail:
Direkte:
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Hanne Agerbak
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0030.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1214 København K
[email protected]
Att.: Teamleder Victoria Nellemann
[email protected]
Fuldmægtig Pernille Rosendal Nielsen
[email protected]
21. august 2025
Høringssvar over udkast til lovforslag om etablering af et beredskab for
kritisk medicinsk udstyr, sagsnr. 2025-5544.
Medicoindustrien har modtaget høringen over udkast til lovforslag om etablering
af et beredskab for kritisk medicinsk udstyr og har i den anledning de følgende
bemærkninger:
Generelle bemærkninger:
Overordnet set er det i et decentralt sundhedsvæsen som det danske en vanske-
lig opgave at etablere et nationalt beredskab for medicinsk udstyr, både fordi
aktørkredsen er lokal og regional, kommuner og regioner, men også fordi medi-
cinsk udstyr som genstandsfelt er meget bredt defineret f.eks. i forhold til læge-
middelområdet. Herudover råder Lægemiddelstyrelsen som den relevante myn-
dighed for medicinsk udstyr ikke over en national database over hvilket medicinsk
udstyr, der findes på det danske marked. Endelig vil det ofte være vanskeligt for
styrelsen konkret at anvise, hvilket produkter, der kan substituere hinanden, idet
dette produktkendskab ligger i Sundhedsvæsenet, i det primære hos regionerne
og i lidt mindre grad i kommunerne, for så vidt angår hjælpemidler.
Der henvises i bemærkningerne til MDR art. 10a, hvorefter producenterne har en
national indberetningspligt ifht. udstyr, der forsvinder fra markedet og hvor dette
skønnes at være til fare for folkesundheden. Ved indførslen af denne nationale
indberetningsforpligtelse var Medicoindustrien også skeptisk, idet det i et decen-
tralt sundhedsvæsen, hvor Lægemiddelstyrelsen ikke på området for medicinsk
udstyr har et stærkt produktkendskab, fordi styrelsen ikke som vedrørende læ-
gemidler, godkender medicinsk udstyr.
Medicoindustrien
Bøge Allé 5
2970 Hørsholm
Denmark
+45 49 18 47 00
[email protected]
medicoindustrien.dk
Side
1
af
5
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0031.png
Det er imidlertid svært at være uenig i, at Danmark bør have et nationalt bered-
skab for medicinsk udstyr, og i lyset af det ovennævnte er det med tilfredshed,
at Medicoindustrien konstaterer, at der med udkastet er valgt en forholdsvis smal
ordning, hvorefter Lægemiddelstyrelsen alene på ad hoc basis kan kræve indbe-
retning af lagerbeholdning af medicinsk udstyr fra regioner og kommuner samt
pålægge kommuner og regioner både at øge og fordele deres beholdning af kri-
tisk medicinsk udstyr mellem hinanden.
Endelig noterer Medicoindustrien med stor tilfredshed, at der ikke i udkastet er
indeholdt krav til leverandørerne af medicinsk udstyr om at opbygge sikkerheds-
lagre af kritisk medicinsk udstyr, som er tilfældet for lægemiddelvirksom-heder
for så vidt angår kritiske lægemidler.
Bemærkninger til indberetning af lagerbeholdning af kritisk medicinsk
udstyr:
Begrundelsen for, at Lægemiddelstyrelsen skal kunne påbyde regioner og kom-
muner at indberette deres lagerbeholdning af kritisk medicinsk udstyr er, at dette
er påkrævet hvis Lægemiddelstyrelsen skal kunne iværksætte de fornødne for-
anstaltninger for at sikre folkesundheden og kritisk infrastruktur.
For Medicoindustrien er det afgørende, at der ikke ud fra denne nye forpligtelse,
der påhviler regioner og kommuner, hvis disse påbydes at give indberetning til
Lægemiddelstyrelsen, væltes nye byrder over på virksomhederne i forhold til den
data om produkterne, som skal indgå i kommuner og regioners indberetning til
Lægemiddelstyrelsen.
Det fremgår at der afsættes 6 mio. kr. til udvikling af en ny national digital plat-
form, som skal understøtte Lægemiddelstyrelsens arbejde med beredskabet for
kritisk medicinsk udstyr, hvor der bliver mulighed for system-til-system integra-
tion med sikker filoversøse fra kommuner og regioner til systemet. Der henvises
i den forbindelse til Minerva-databasen, som er det system, der i dag anvendes i
lægemiddelberedskabet.
I EU er EU-Kommissionen ved at lægge sidst hånd på udviklingen af EUDAMED-
databasen, der forventes at blive delvist obligatorisk fra Q2 2026, og samtidigt
arbejdes der fra EMA’s side på dataplatformen
ATHINA, hvortil bl.a. kritisk medi-
cinsk udstyr skal indberettes.
Medicoindustrien er derfor bekymret over, at der nu skal udarbejdes en 3. data-
platform, som vedrører medicinsk udstyr. Danmark har hidtil været blandt de
medlemslande i EU, der ikke har etableret et nationalt register for medicinsk ud-
styr, og selvom denne platform alene vil indeholde de ad hoc indberetninger, som
Lægemiddelstyrelsen anmoder kommuner og regioner om, så er selve forekom-
sten af endnu en platform i sig selv en bekymring.
Medicoindustrien
Bøge Allé 5
2970 Hørsholm
Denmark
+45 49 18 47 00
[email protected]
medicoindustrien.dk
Side
2
af
5
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0032.png
Derfor er det afgørende for virksomhederne, at både den data, der skal indbe-
rettes om udstyret, samt det system, der skal anvendes ved system-til-system
upload af dataen, bliver kompatibelt med den data om produkterne, som produ-
centerne skaber i dag. Denne hviler typisk på GS1-standarder, da GS1 er såkaldt
’issuing
entity’ vedr. de krav til sporbarhed og UDI, som ligger i MDR og IVDR,
ligesom GTIN er den unikke identifikationsstandard, som anvendes internationalt
indenfor medicinsk udstyr. Hvis der bliver krav, som ikke kan indeholdes i den
stamdata som virksomhederne kan levere i dag, så vil kravene, selvom de i første
omgang påhviler kommuner og regioner, hurtigt blive væltet over på virksomhe-
derne, hvilket vi ikke ønsker som industri, hvor vi i dag anvender internationalt
anerkendte standarder i henhold til GS1.
Bemærkninger til etablering af nationalt beredskab for kritisk medi-
cinsk udstyr:
I udkastet henvises der til erfaringerne fra Covid-19-pandemien. Det er Medico-
industriens vurdering, at det lykkedes for regioner og kommuner at få koordineret
fordelingen af kritisk medicinsk udstyr relativt hensigtsmæssigt under Covid-19-
pandemien, men at det omvendt må konstateres, at såfremt en kommune eller
region ikke vil afgive udstyr, hvor dette er påkrævet, så er der behov for en
hjemmel til, at Lægemiddelstyrelsen vil kunne
kræve, at der ’omfordeles’ det
kritiske medicinsk udstyr.
Det fremgår også flere steder i bemærkningerne, at Lægemiddelstyrelsens for-
valtning af den hjemmel selvfølgelig skal ske med respekt af proportionalitets-
princippet, hvilket Medicoindustrien er enig i, ligesom det også fremgår flere ste-
der, at såfremt kommuner og regioner frivilligt udveksler udstyr, så vil det ikke
være relevant at styrelsen bruger denne hjemmel, ligesom det også er forudsat,
at styrelsen kan anvende hjemlen delvist.
Under Covid-19-pandemien så vi også, at Lægemiddelstyrelsen dispenserede fra
det danske sprogkrav, for at øge Danmarks chancer for at source f.eks. mund-
bind, hvor det danske sprogkrav jo netop er hindrende for forsyningssikkerheden
mere generelt, fordi det
i kombination med krav om papir-brugsanvisningerne
gør det lille danske marked mere kompliceret og dyrere, end markeder, hvor
man i højere grad accepterer f.eks. engelske brugsanvisninger. Derfor er det i
denne sammenhæng positivt, at Lægemiddelstyrelsen kan give dispensation fra
sprogkravet.
Det fremgår ligeledes af bemærkningerne, at kommuner og regioner vil kunne
blive påbudt at øge deres lagre. Her går Medicoindustrien ud fra, at dette selv-
følgelig skal ske havende udbudslovens forpligtelse til at konkurrenceudsætte en
sådan øgning af lagerbeholdningen.
Medicoindustrien
Bøge Allé 5
2970 Hørsholm
Denmark
+45 49 18 47 00
[email protected]
medicoindustrien.dk
Side
3
af
5
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0033.png
Endelig fremgår det også at bemærkningerne, at der bl.a. kan gives særligt di-
spensationer til fremstilling og ompakning af medicinsk udstyr. Det er jo efter
MDR og IVDR ikke et nationalt anliggende at give tilladelser til fremstilling eller
ompakning af medicinsk udstyr, idet denne kompetence er givet til de bemyndi-
gede organer. Derfor er der tale om en væsentlig ændring af, hvilke kompeten-
cer, som Lægemiddelstyrelsen i dag besidder, i forhold til at styrelsen i en krise-
situation skal kunne omlægge sin aktivitet til også at kunne varetage disse nye
opgaver. Medicoindustrien vil derfor opfordre til, at denne kompetence anvendes
yderst sparsomt.
Specifikt vedr. den indsatte, efter Medicoindustriens opfattelse temmelig vidtgå-
ende hjemmel til, at Lægemiddelstyrslen kan føre tilsyn og komme på kontrolbe-
søg hos kommuner og regioner uden retskendelse, er det Medicoindustriens op-
fattelse, at sammenholdt med proportionalitetsprincippet, så vil denne sjældent
eller aldrig komme i anvendelse, da kommuner og regioner selv vil have en stor
interesse i, at indgå i en konstruktiv dialog med hinanden og med Lægemiddel-
styrelsen med henblik på at få løst de udfordringer, der måtte opstå i en man-
gelssituation. Det er Medicoindustriens opfattelse, at der under Covid-19-pande-
mien forelå et godt samarbejde omkring fordeling af værnemidler mellem KVIK
(Kommunalt Værnemiddel-Indkøb) og regionerne, ligesom regionerne også sam-
arbejde godt og konstruktivt omkring IVD-test med kommunerne.
Afsluttende bemærkninger:
Medicoindustien vil afslutningsvist gøre opmærksom på et simpelt greb, der ville
forbedre forsyningssikkerheden betragteligt på det danske marked for medicinsk
udstyr: Øget anvendelse af forpligtende indkøb af medicinsk udstyr. I dag fore-
tages næsten alle offentlige udbud af forbrugsvarer og mindre apparatur, im-
plantater, suturer etc. via ikke-forpligtende rammeaftaler, hvor tilbudsgiver (le-
verandør af medicinsk udstyr) alene får ‘tildelt’ kontrakt, en ikke-forpligtende
af-
tale, som ikke garanterer aftræk på den indgåede rammeaftale. Det medfører
typisk at leverandøren producerer varer for at opfylde ordregivers oplyste for-
brug, et forbrug som aldrig indfries som køb.
Siden Covid-19-pandemien har de globale forsyningskæder ikke været de
samme, Ukrainekrigen, skyderier på skibstrafikken ved det røde hav, Trump-ad-
ministrationens øgede toldsatser overfor EU og senest IPI-foranstaltningerne
mod Kina, er alle faktorer, der skaber uro i den internationale handel og presser
forsyningskæderne.
Derfor er det ofte således, at der i globale virksomheder er en vis intern rivalise-
ring mellem lokale markeder, og her spiller det ind, at Danmark, som i forvejen
er et lille marked, kun i begrænset omfang vil forpligte sig til at aftage medicinsk
udstyr. Her vil producenterne ofte i højere grad tilgodese markeder, hvor man
reelt har forpligtet sig.
Medicoindustrien
Bøge Allé 5
2970 Hørsholm
Denmark
+45 49 18 47 00
[email protected]
medicoindustrien.dk
Side
4
af
5
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0034.png
Medicoindustrien står naturligvis til rådighed med henblik på at uddybe vores
bemærkninger.
Med venlig hilsen
Lene Laursen
Vicedirektør
Medicoindustrien
Bøge Allé 5
2970 Hørsholm
Denmark
+45 49 18 47 00
[email protected]
medicoindustrien.dk
Side
5
af
5
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0035.png
Dato:
20. august 2025
Sagsnr.:
2502444
Dok.nr.:
3066780
Sagsbeh.:
MLS.DKETIK
Ørestads Boulevard 5
Bygning 35 & 37 K
DK-2300 København S
[email protected]
www.nationaltcenterforetik.dk
Høringssvar:
Høring over udkast til lovforslag om etablering af et beredskab for
kritisk medicinsk udstyr (F:21/08-25)
Enheden for Videnskab og Etik bemærker til fremsendte høring, at der
umiddelbart kunne ses et behov for at etablere rammer for ibrugtagning af
produkter, når disse påtænkes anvendt som kritisk medicinsk udstyr i
krisesituationer med forsyningsproblemer. Herunder rammer for, at sådan
ibrugtagning følger en forskningsplan, der kan generere evidens for anvendelse i
krisesituationer.
I en krisesituation, hvor der ikke er tilstrækkeligt medicinsk udstyr til rådighed, er
det ikke utænkeligt, at der kan opstå situationer, hvor man vil se sig nødsaget til at
tænke og agere kreativt i forhold til at tage alternative produkter i brug. Der kan
være tale om brug af medicinsk udstyr, der er godkendt til anden anvendelse,
brug af produkter, der ikke er medicinsk udstyr, eller en kombinationer heraf.
Eksempelvis opstod der under Covid-19 pandemien akut mangel på
åndeværnsudstyr, og det blev i den sammenhæng overvejet, hvorvidt man kunne
anvende dykkermasker (sportsudstyr til undervandsdykning) koblet sammen med
en respirator eller et HEPA (High Efficiency Particulate Air) filter via en 3D printet
overgang.
Når der tages nye sundhedsløsninger i brug, må det være med en samtidig
interesse i, hvorvidt produkterne virker og er sikre. I en krisesituation kan man
ikke nødvendigvis sikre sig dette inden ibrugtagning, men det bør overvejes,
hvorvidt det kan gøres undervejs. Det er vigtigt, at der er veletablerede,
responsive, regulatoriske veje, der kan støtte læringen, der kan opnås af denne
ibrugtagning.
Venlig hilsen
På vegne af
Nationalt Center for Etik
Enhed for Videnskab og Etik
Mikkel Lindskov Sachs
Chefkonsulent
Side
1 / 1
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0036.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet ([email protected])
Victoria Ladegaard Nellemann ([email protected]), Pernille Rosendal Nielsen ([email protected])
Nomeco A/S, Legal Affairs ([email protected])
Svar vedr. "Genfremsendelse_(F:21/08-25) Høring over udkast til lovforslag om etablering af et beredskab for
kritisk medicinsk udstyr"
Sendt:
09-07-2025 15:31
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Vedrørende høring over udkast til lovforslag om etablering af et beredskab for kritisk medicinsk
udstyr: Tak for fremsendelse af høringsmaterialet.
Nomeco A/S har vi ingen bemærkninger til lovforslaget.
Venlig hilsen / Best regards
Kristine Sakstrup Haag
Nomeco A/S
Director Purchasing, Commercial & Legal
Borgmester Christiansens Gade 40
DK - 1790, København V
Telefon
+45 36454536
Direkte
+45 36142086
Mobil
+45 20467591
Email
[email protected]
www.nomeco.dk
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0037.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet ([email protected])
Victoria Ladegaard Nellemann ([email protected]), Pernille Rosendal Nielsen ([email protected])
Peter Jakobsen ([email protected])
VS: (F:21/08-25) Høring over udkast til lovforslag om etablering af et beredskab for kritisk medicinsk udstyr
15-08-2025 13:59
Signature-20250815120908.txt;
Til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Patienterstatningen har ingen bemærkninger til det fremsendte lovudkast.
Med venlig hilsen
Peter Jakobsen
Chefjurist
[email protected]
Direkte telefon 33 69 47 27
Patienterstatningen
Kalvebod Brygge 45
1560 København V
www.patienterstatningen.dk
Tlf: 33 12 43 43
Fra:
Pernille Rosendal Nielsen <[email protected]>
Sendt:
1. juli 2025 17:21
Emne:
(F:21/08-25) Høring over udkast til lovforslag om etablering af et beredskab for kritisk medicinsk udstyr
Til høringsparterne på vedlagte høringsliste
Hermed sendes udkast til lovforslag om etablering af et beredskab for kritisk medicinsk udstyr i offentlig høring.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet anmoder om eventuelle bemærkninger
senest den 21. august 2025.
Bemærkninger bedes fremsendt til
[email protected]
samt til
[email protected]
og
[email protected].
Med venlig hilsen
Pernille Rosendal Nielsen
Fuldmægtig, Cand.jur.
Lægemiddelkontoret
M 20460206
@[email protected]
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Tlf. 7226 9000
Læs ministeriets datapolitik
her
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0038.png
www.sum.dk – www.cpr.dk
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0039.png
Til
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Sendt til:
[email protected]
Samt til
[email protected]
og
[email protected]
Tandlægeforeningen
Amaliegade 17
1256 København K
Tel.: 70 25 77 11
[email protected]
www.tandlaegeforeningen.dk
CVR nr. 21318418
Dato: 24. juli 2025
Sagsbeh: LAG
E-mail: [email protected]
Sagsnr.: 2025-5544
Høringskommentarer til:
Udkast til lovforslag om etablering af et beredskab for kritisk medicinsk
udstyr
Tandlægeforeningen takker Indenrigs- og Sundhedsministeriet for at få mulighe-
den for at kommentere på udkastet til lovforslag om etablering af et beredskab
for kritisk medicinsk udstyr.
Tandlægeforeningen støtter overordnet lovforslaget og ser positivt på initiativet
til at etablere et statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr.
Vi skal henlede opmærksomheden på, at selvom tandplejen i kommunalt og re-
gionalt regi ikke er nævnt eksplicit i lovforslaget, kan visse dele have betydning
for den kommunale tandpleje, den regionale tandpleje og evt. private leverandø-
rer af udstyr til tandlægepraksis. Vi anbefaler derfor, at det ved udmøntning af
reglerne sikres, at alle berørte aktører, informeres rettidigt og får den nødven-
dige vejledning i forhold til krav og indberetningsforpligtelser, da kommuner og
regioner kan opleve øgede administrative byrder i forbindelse med indberetning
af lagerbeholdninger og implementering af de påbud og forbud, som Lægemid-
delstyrelsen måtte udstede.
Vi gør også opmærksom på, at selv om private tandklinikker ikke er direkte
nævnt, kan de indirekte blive påvirket af lovforslaget, især hvis der opstår en
generel mangel på kritisk medicinsk udstyr. I sådanne tilfælde kan private tand-
klinikker opleve forsyningsvanskeligheder, hvis det statslige beredskab priorite-
rer offentlige institutioner.
Sund mund - Sund krop
#SundmundSundkrop
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0040.png
Med venlig hilsen
Torben Schønwaldt, tandlæge mTF
Formand
Isabel Brandt Jensen
Adm. direktør
Side 2/2
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0041.png
Pernille Rosendal Nielsen ([email protected])
F. Duedahl, Mads ([email protected])
VS: Genfremsendelse_(F:21/08-25) Høring over udkast til lovforslag om etablering af et beredskab for kritisk
medicinsk udstyr
Sendt:
18-07-2025 08:06
Bilag:
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Udkast til forslag til lov om ændring af lov om medicinsk udstyr (etablering af
statsligt beredskab for kritisk medicinsk udstyr).pdf;
Til:
Fra:
Titel:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Kære Pernille Rosendal Nielsen
Høringssvar: Tak for tilsendte materiale til høring. Vi har ingen bemærkninger hertil.
Med venlig hilsen/Kind regards
Mads Duedahl
Adm Direktør / Managing Director
T: (+45) 44 57 11 00
M: (+45) 81 11 45 19
[email protected]
Tjellesen Max Jenne A/S
Ole Lippmanns Vej 2
DK - 2630 Taastrup
Følg os på
LinkedIn
Denne e-mail kan indeholde fortrolig information. Hvis du ved en fejltagelse modtager e-mailen, beder vi dig venligst informere afsender om fejlen. Samtidig beder vi 
dig slette e-mailen i dit system uden at videresende eller kopiere den.
Please note that this message may contain confidential information. If you have received this message by mistake, please inform the sender of the mistake and 
delete the message from your system without making, distributing or retaining any copies of it.
INTERNAL USE ONLY
Fra:
Pernille Rosendal Nielsen <[email protected]>
Sendt:
7. juli 2025 10:38
Emne:
Genfremsendelse_(F:21/08-25) Høring over udkast til lovforslag om etablering af et beredskab for kritisk
medicinsk udstyr
Kære alle
Grundet tekniske problemer genfremsendes
udkast til lovforslag om etablering af et beredskab for kritisk medicinsk
udstyr
med henblik på at sikre, at alle har modtaget høringen.
Departementet kan oplyse, at høringsmaterialet også er tilgængeligt på høringsportalen.
Med venlig hilsen
Pernille Rosendal Nielsen
Fuldmægtig, Cand.jur.
Lægemiddelkontoret
M 20460206
@[email protected]
L 41 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3078979_0042.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Tlf. 7226 9000
Læs ministeriets datapolitik
her
www.sum.dk – www.cpr.dk
Fra:
Pernille Rosendal Nielsen
Sendt:
1. juli 2025 17:21
Emne:
(F:21/08-25) Høring over udkast til lovforslag om etablering af et beredskab for kritisk medicinsk udstyr
Til høringsparterne på vedlagte høringsliste
Hermed sendes udkast til lovforslag om etablering af et beredskab for kritisk medicinsk udstyr i offentlig høring.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet anmoder om eventuelle bemærkninger
senest den 21. august 2025.
Bemærkninger bedes fremsendt til
[email protected]
samt til
[email protected]
og
[email protected].
Med venlig hilsen
Pernille Rosendal Nielsen
Fuldmægtig, Cand.jur.
Lægemiddelkontoret
M 20460206
@[email protected]
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Tlf. 7226 9000
Læs ministeriets datapolitik
her
www.sum.dk – www.cpr.dk