Udlændinge- og Integrationsudvalget 2025-26
L 4 Bilag 1
Offentligt
3077647_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
Lov om ændring af hjemrejseloven, udlændingeloven, lov om knive og blankvå-
ben m.v. og forskellige andre love (Mere intensiv kontrol med udlændinge uden
lovligt ophold, forbud mod at føre motordrevet køretøj for visse udlændinge og
udvidelse af anvendelsesområdet for knivloven, m.v.)
Lovforslaget har i perioden fra den 18. august 2025 til den 15. september 2025 væ-
ret sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet (Juridisk Institut), Aarhus
Retshjælp, Advokatrådet (Advokatsamfundet), Amnesty Nu, Amnesty Internatio-
nal, Asylret, Bedsteforældre for Asyl, Bevismiddeltilsynet, Børns Vilkår, Centralor-
ganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksfor-
ening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Vå-
benhandlerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flugtskydningsforbund,
DRC Dansk Flygtningehjælp, Dansk Land- og Strandjagt, Dansk Militaria Forening,
Danske Rederier, Dansk Skytte Union (Skydesport Danmark), Dansk Sportsskytte
Forbund, DFUNK
Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske Euro-
pabevægelse, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske
Kirke i Danmark, Den Uafhængige Politiklagemyndighed, Det Kriminalpræventive
Råd, Det Nationale Integrationsråd, DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur, Dommer-
fuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Flygtningenævnet, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Udlændin-
geretsadvokater, Fængselsforbundet, Færøernes landsstyre, GLS-Naalakkersuisut
(Grønlands landsstyre), HK/Danmark, Indvandrermedicinsk klinik, Odense Universi-
tetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, Justitia,
Kirkernes Integrationstjeneste, KL
Kommunernes Landsforening, Knud Vilby (på
vegne af Fredsfonden), Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed (Kvinde-
fredsligaen), Københavns Retshjælp, Københavns Universitet (Juridisk Fakultet),
Københavns Byret, Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af For-
svarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Landsorganisation af kvindekrisecentre
(LOKK), Mellemfolkeligt Samvirke, Odense Retshjælp, Offerrådgivning i Danmark,
Side
1/14
8. oktober 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 5642
2777835
L 4 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Plums Fond for fred, økologi og bæredygtighed (Tidl. Fredsfonden), Politiforbundet
i Danmark, PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre
Landsret, Red Barnet, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Røde Kors, samt-
lige byretter, SAVN, SOS Racisme, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Sø- og
Handelsretten, Udlændingenævnet, Ungdommens Røde Kors, UNHCR (Regional
Representation for Northern Europe), Vestre Landsret, VIVE
Det Nationale Forsk-
nings- og Analysecenter for Velfærd, Ældresagen Ægteskab uden grænser, Østre
Landsret og 3 F.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har modtaget høringssvar med bemærk-
ninger fra:
Bedsteforældre for Asyl, Den Danske Dommerforening, Den Danske Helsinki-Ko-
mité for Menneskerettigheder, Den Romersk-Katolske Kirke, DRC Dansk Flygtnin-
gehjælp, Flygtningenævnet, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Forsete, In-
stitut for Menneskerettigheder, Københavns Byret, privatperson Peter Jensen, Re-
fugees Welcome, Røde Kors, SOS Racisme, Udlændingenævnet, Vestre Landsret og
Østre Landsret.
Følgende har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærkninger til lovudkastet
eller har ikke ønsket at udtale sig herom:
Adoption og Samfund, CFU
Centralorganisationers Fællesudvalg, Dansk Arbejds-
giverforening, Den Uafhængige Politiklagemyndigheden, Forbrugerombudsman-
den, KL
Kommunernes Landsforening, Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre) og
Politiforbundet.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter af indholdsmæssig karakter i de
modtagne høringssvar så vidt muligt opdelt efter den struktur, der er i lovforslagets
bemærkninger. Under hvert emneområde angives de enkelte myndigheders eller
organisationers hovedsynspunkter samt Udlændinge- og Integrationsministeriets
og Justitsministeriets kommentarer hertil. Kommentarerne til høringssvarene er
anført i
kursiv.
Bemærkninger af teknisk og generel politisk karakter samt bemærkninger, der ikke
vedrører lovudkastet, indgår ikke i høringsoversigten. Udlændinge- og Integrations-
ministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige synspunkter henvise til
høringssvarene, som er sendt til Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
2. Høringssvarene
2.1. Generelt
SOS Racisme
har generelt forholdt sig kritisk til forholdene på de danske udrejse-
centre, herunder bemærket at beboerne på udrejsecentrene kun i begrænset om-
fang har adgang til sundhedsvæsenet, samt at mange udlændinge udvikler en al-
vorlig psykisk sygdom, når de indkvarteres på Udrejsecenter Kærshovedgård.
Side
2/14
L 4 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Røde Kors, Institut For Menneskerettigheder og DRC Dansk Flygtningehjælp
har
generelt forholdt sig kritisk til forholdene på de danske udrejsecentre og henviser
bl.a. i den forbindelse til Folketingets Ombudsmands tilsynsbeskrivelse fra 2018 og
2023 vedrørende forholdende for udlændinge på tålt ophold på Udrejsecenter
Kærshovedgård.
Det er endvidere Røde Kors’ opfattelse, at hovedparten af den kriminalitet, der fo-
regår på centret, skyldes, at der aktuelt er indkvarteret et antal beboere med ban-
derelationer, og at der dermed ses en tydelig stigning i brugen og salget af stoffer
på centret. Røde Kors bemærker hertil, at beboersammensætningen på Kærsho-
vedgård er uhensigtsmæssig. De afviste asylansøgere uden nogen form for kriminel
fortid indkvarteres sammen med udvisningsdømte, hvoraf en del har banderelatio-
ner. Det er et utrygt miljø for dem, og risikoen for, at de udnyttes, presses til krimi-
nalitet og kommer ud i misbrug, er stor. Røde Kors opfordrer derfor til, at de almin-
deligt afviste asylansøgere flyttes fra Kærshovedgård for at skærme dem mod de
kriminelt udviste beboere.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig de generelle bemærkninger
fra SOS Racisme, Røde Kors, Institut For Menneskerettigheder og DRC Dansk Flygt-
ningehjælp, som ikke giver anledning til ændringer.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
har anført, at de foreslåede indgreb er
meget vidtgående og risikerer at ramme uproportionalt hårdt i forhold til de be-
rørte personer. Foreningen af Udlændingeretsadvokater har anført, at der ikke er
fremlagt dokumentation for, at indgrebene vil have den tilsigtede effekt i praksis,
og at det er tvivlsomt, om indgrebene lever op til de grundlæggende krav om nød-
vendighed og proportionalitet efter både national ret og de internationale forplig-
telser, herunder særligt EMRK.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at det følger af EMRK artikel 8,
stk. 1, at enhver har ret til respekt for sit privat- og familieliv, og at det følger af
EMRK artikel 8, stk. 2, at ingen offentlig myndighed må gøre indgreb i udøvelsen af
retten til respekt for privat- og familielivet, medmindre det sker i overensstemmelse
med loven og er nødvendigt i et demokratisk samfund af hensyn til den nationale
sikkerhed, den offentlige tryghed eller landets økonomiske velfærd, for at forebygge
uro eller forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden eller for at be-
skytte andres rettigheder og friheder.
Ministeriet bemærker hertil, at de foreslåede ordninger for visse udlændinge uden
lovligt ophold, vil kunne udgøre et indgreb i retten til respekt for familie- og privatliv,
som er beskyttet af EMRK artikel 8. Ministeriet bemærker, at formålet med intensi-
veringen af meldepligten er at sikre, at myndighederne løbende har kendskab til,
hvor udlændingen opholder sig, således at der kan ske udsendelse, så snart mulig-
heden herfor opstår, samt at motivere den pågældende udlænding til at udrejse.
Endvidere bemærker ministeriet, at formålet med føreforbuddet er at forebygge
yderligere tilfælde af kriminalitet, hvor der er involveret motordrevne køretøjer
samt i videst muligt omfang at forhindre udlændingene i at tage del i det danske
Side
3/14
L 4 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
samfund og derved motivere de pågældende til at samarbejde med myndighederne
om at udrejse. Det er ministeriets vurdering, at de foreslåede ordninger ikke går
videre, end hvad der er nødvendigt for at varetage de nævnte hensyn. Der henvises
i øvrigt til lovforslagets pkt. 3 om forholdet til Danmarks internationale forpligtelser.
Refugees Welcome
har anført, at kontrolforpligtelser og straf for overtrædelse af
disse ikke har medført flere frivillige eller tvungne udrejser til hjemlandet.
DRC Dansk Flygtningehjælp
har anført, at der ikke er grund til at tro, at en skær-
pelse af kontrolforpligtelserne vil motivere afviste asylansøgere til at udrejse. DRC
Dansk Flygtningehjælp har hertil bemærket, at der ikke synes at være belæg for, at
daglig meldepligt fremfor meldepligt tre gange ugentligt vil medføre øget motiva-
tion eller større chance for at gennemføre en udsendelse.
SOS Racisme
har anført, at opholds- og meldepligten ikke udgør en motivations-
fremmende faktor i forhold til at få udlændinge til at udrejse af Danmark, og at
daglig meldepligt vil gøre det mere besværligt for de pågældende udlændinge at
udrejse af Danmark.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Refu-
gess Welcome, DRC Dansk Flygtningehjælp og SOS Racisme, som ikke giver anled-
ning til ændringer.
Ministeriet finder, at kontrolforpligtelserne er essentielle værktøjer i myndigheder-
nes udsendelsesarbejde, og at disse er helt grundlæggende for myndighedernes
kendskab til den pågældendes tilstedeværelse, hvis muligheden for udsendelse
skulle opstå. Ministeriet finder endvidere, at kontrolforpligtelserne er en vigtig mo-
tivationsfremmende foranstaltning i forhold til at fremme udlændingens samar-
bejde om udrejsen.
DRC Dansk Flygtningehjælp
har bemærket, at en vurdering af lovforslagets økono-
miske konsekvenser udestår, og at forslaget om øget meldepligt må antages at have
væsentlige negative økonomiske konsekvenser.
Den Danske Dommerforening, Vestre Landsret
og
Østre Landsret
har bemærket,
at de økonomiske konsekvenser af forslaget for domstolene ikke er omtalt, og at
lovforslaget må forventes at medføre et øget antal straffesager ved domstolene.
Forsete
har bemærket, at det er uklart, om den afsatte bevilling på finanslovsfor-
slagets § 14.11.75.50 alene skal dække udgifter til gennemførelsen af den udvidede
meldepligt, eller om der også heri indgår udgifter til retssystemet og kriminalfor-
sorgen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker hertil, at der efter høringen er
indarbejdet en beskrivelse af lovforslagets samlede økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige, hvilket fremgår af pkt. 4 i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger.
Side
4/14
L 4 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2.2 Mere intensiv kontrol med visse udlændinge uden lovligt ophold
Den Katolske Kirke
har bemærket, at Kirken er bekymret for, at den udifferentie-
rede anvendelse af meldepligten vil føre til et unødigt indgreb i de pågældende ud-
lændinges bevægelsesfrihed, og at denne udifferentierede anvendelse vil krænke
disse udlændinges grundlæggende menneskerettigheder. Den Katolske Kirke har
endvidere bemærket, at daglig meldepligt ikke bør indføres som en præventiv for-
anstaltning, men alene bør pålægges de udlændinge, som overtræder deres mel-
depligt. Endelig har Den Katolske Kirke bemærket, at meldepligten fremadrettet
bør revurderes med jævne mellemrum, således at det kan godtgøres, at indgrebet
fortsat er proportionalt.
Institut for Menneskerettigheder
har anført, at Instituttet i flere tilfælde tidligere
har udtrykt bekymring i forhold til reglerne om kontrolforpligtelser for udlændinge
uden lovligt ophold i Danmark, herunder reglerne om opholds- og meldepligt.
Institut for Menneskerettigheder har endvidere anført, at en intensivering af mel-
depligten og et føreforbud for visse udlændinge uden lovligt ophold kan gøre det
sværere for de pågældende udlændinge at udføre aktiviteter uden for Udrejsecen-
ter Kærshovedgård, idet de pågældende udlændinge dagligt skal aflægge melde-
pligt mellem kl. 09 og kl. 15, og når de pågældende ikke længere har mulighed for
at føre et motorkøretøj. Institut for Menneskerettigheder har hertil anført, at disse
omstændigheder har betydning for vurderingen af, hvor længe kontrolforanstalt-
ningerne over for den pågældende udlænding kan anses for at overholde proporti-
onalitetskravet i EMRK art. 8, når der henses til Udrejsecenter Kærshovedgårds geo-
grafiske placering og den begrænsede offentlige transport hertil.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler i forlængelse heraf, at Udlændinge- og
Integrationsministeriet i lovudkastet præciserer, at de involverede myndigheder lø-
bende skal vurdere om forholdene for de berørte udlændinge udvikler sig til at
være i strid med EMRK art. 3 og art. 8.
Røde Kors
har anført, at det fremgår af lovforslaget, at den foreslåede skærpelse
som udgangspunkt anses for proportional, og at der er tale om en proportionali-
tetsvurdering, der løbende skal være opfyldt. Røde Kors finder det tvivlsomt, om
den nødvendige proportionalitet imellem, hvor belastende kontrolforanstaltnin-
gerne er, og den ønskede virkning, er til stede. Røde Kors har hertil anført, at der
bør iværksættes klare procedurer for den løbende opfølgning på proportionalitets-
afvejningen, og at individuelle spørgsmål om mistrivsel, handicap og sygdom ind-
drages i afvejningen.
Forsete
har anført, at såfremt meldepligten intensiveres, vil kravet om proportio-
nalitet over tid medføre, at et krav om opholds- og meldepligt bliver vanskeligere
at opretholde.
Side
5/14
L 4 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Den
Katolske Kirke, Institut for Menneskerettigheder, Røde Kors og Forsete, som ikke har
givet anledning til ændring af lovforslaget.
Ministeriet bemærker, som det også fremgår af lovforslaget, at den foreslåede in-
tensivering af meldepligten som udgangspunkt må anses for proportional og i over-
ensstemmelse med EMRK, idet der
for at sikre de pågældende udlændinges tilste-
deværelse med henblik på udsendelse
kan være vanskeligt at pege på mindre ind-
gribende foranstaltninger. Ministeriet bemærker endvidere, at der ved den foreslå-
ede skærpede meldepligt er lagt vægt på, at proportionalitetsbetingelsen løbende
skal være opfyldt, og at det med tiden kan blive vanskeligere at begrunde et sådan
indgreb, f.eks. hvis det viser sig fortsat at være udsigtsløst at udsende den pågæl-
dende. Hjemrejsestyrelsen vil fortsat skulle kunne godtgøre, at et indgreb i hvert
enkelt tilfælde er proportionalt.
Endelig bemærker ministeriet, at Hjemrejsestyrelsen løbende vurderer, om opret-
holdelse af kontrolforpligtelserne fortsat er i overensstemmelse med Danmarks in-
ternationale forpligtelser, herunder fortsat er proportionale. I denne proportionali-
tetsvurdering inddrages bl.a. individuelle hensyn, såsom helbred, familieliv og ud-
sigten til udsendelse.
DRC Dansk Flygtningehjælp
har bemærket, at en del af de afviste asylansøgere og
andre udlændinge, som er underlagt kontrolforpligtelser, både har ægtefæller og
børn i Danmark, og at opholdspligten allerede gør det vanskeligt at opretholde en
meningsfuld kontakt til en eventuel familie. DRC Dansk Flygtningehjælp har hertil
bemærket, at en intensivering af meldepligten kan vanskeliggøre kontakten til fa-
milien yderligere, da det vil blive sværere at nå frem og tilbage mellem familien og
Udrejsecenter Kærshovedgård.
Røde Kors
har anført, at der bør tilføjes yderligere dispensationsmuligheder for ud-
lændinge med alvorlige psykiske lidelser, misbrugere og lavt funktionsniveau.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra DRC
Dansk Flygtningehjælp og Røde Kors, som ikke har givet anledning til ændring af
lovforslaget.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at de pågældende udlændinge
uden lovligt ophold skal pålægges kontrolforpligtelser, medmindre særlige grunde
taler derimod. Det vil således kunne undlades at pålægge en udlænding kontrolfor-
pligtelser i konkrete tilfælde, såfremt udlændingen f.eks. er alvorlig syg, har et han-
dicap, eller der foreligger et særligt hensyn til familielivet, og hvor det som følge
heraf ikke vil være muligt for den pågældende at opfylde kravet om opholds-, un-
derretnings- og meldepligt.
Ministeriet bemærker endvidere, at Hjemrejsestyrelsen har mulighed for at give di-
spensation fra en allerede pålagt opholds-, og meldepligt i konkrete tilfælde. Det
kan, som det fremgår af lovforslaget, f.eks. være i en situation, hvor udlændingen
Side
6/14
L 4 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
har behov for lægehjælp, og der fremlægges dokumentation herfor. Der er i øvrigt
ikke med lovforslaget tilsigtet nogen ændringer i reglerne om pålæg af meldepligt
samt muligheden for dispensation herfra.
Endelig bemærker ministeriet, at en udlænding med opholds- og meldepligt på et
udrejsecenter efter ansøgning kan få tilladelse til at overnatte uden for udrejsecen-
teret, hvis udlændingen f.eks. ønsker samvær med sin familie.
Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder
og
Refugees Welcome
har
anført, at intensiveringen af meldepligten og et føreforbud for visse udlændinge
uden lovligt ophold vil indskrænke de rettigheder, som er beskyttet i EMRK, og at
kontrolforpligtelsernes intensitet fremadrettet vil kunne anses for en frihedsberø-
velse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Den
Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder og Refugees Welcome, som ikke
har givet anledning til ændring af lovforslaget.
Det er ministeriets vurdering, at der inden for rammerne af Danmarks internatio-
nale forpligtelser kan ske en intensivering af de udlændingeretlige kontrolforpligtel-
ser, og at en intensivering ikke udgør en frihedsberøvelse efter EMRK art. 5.
Forsete
har anført, at ønsket om daglig meldepligt begrundes med, at visse udlæn-
dinge foretager uautoriserede ind- og udgange til og fra udrejsecenteret på de
dage, hvor de pågældende skal aflægge meldepligt, og derved unddrager sig op-
holdspligten. Forsete har hertil anført, at det ikke i lovforslaget er anført, hvor stort
problemet er.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at Hjemrejsestyrelsen løbende
modtager indberetninger om hegnforceringer fra kriminalforsorgen, som er ansvar-
lig for driften af Udrejsecenter Kærshovedgård. Det er på baggrund heraf Hjemrej-
sestyrelsens vurdering, at der tegner sig et billede af, at en andel af de indkvarterede
foretager uautoriserede ind- og udgange til og fra centeret på de dage, hvor de er
pålagt meldepligt eller dagen før, hvilket indikerer, at visse indkvarterede forsøger
at omgå deres opholdspligt. Ministeriet vurderer derfor, at det nuværende kontrol-
system således ikke i et tilstrækkeligt omfang sikrer, at de pågældende udlændinge
faktisk bor og opholder sig på udrejsecentrene, og at myndighederne ofte ikke har
et tilstrækkeligt kendskab til udlændingenes tilstedeværelse.
Bedsteforældre for Asyl
har anført, at lovforslagets ændring af hjemrejselovens §
12, stk. 4, indeholder to ændringsforslag. Dels at ordet
»gennemførelse«
erstattes
af ordet
fuldbyrdelse,
dels at sidste sætning
»medmindre særlige grunde taler der-
imod«
i hjemrejselovens § 12, stk. 4, udgår.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at det, der alene foreslås æn-
dret i hjemrejselovens § 12, stk. 4, er sætningen »gennemførelse af udrejsen eller
Side
7/14
L 4 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
udsendelsen« til »fuldbyrdelse af bestemmelsen om bortfald eller udvisning«, og
at sætningen »medmindre særlige grunde taler derimod« ikke udgår.
2.3 Indførelse af føreforbud for visse udlændinge uden lovligt ophold
DRC Dansk Flygtningehjælp, Røde Kors, Refugees Welcome og SOS Racisme
har
bemærket, at det allerede i dag er vanskeligt at komme til og fra Udrejsecenter
Kærshovedgård på grund af den isolerede beliggenhed, og at den offentlige trans-
port til og fra Udrejsecenter Kærshovedgård er begrænset.
Refugees Welcome
har endvidere bemærket, at transportmulighederne også er
begrænsede fra Center Avnstrup i weekenderne.
DRC Dansk Flygtningehjælp
har endvidere bemærket, at et føreforbud vil have en
væsentlig negativ betydning for de pågældende udlændinges kontakt med herbo-
ende familiemedlemmer, idet flere af de udlændinge, som er indkvarteret på et
udrejsecenter, enten selv har kørekort og rådighed over bil, eller har kunnet få
hjælp til transporten, hvilket har lettet adgangen til samvær med familie.
Røde Kors
har også bemærket, at flere af de udlændinge, som er indkvarteret på et
udrejsecenter, har børn, som bor langt væk, og at flere af disse udlændinge, bl.a.
på grund af pålagte kontrolforpligtelser og transporttid, er udfordrede i forhold til
samvær med deres børn. Røde Kors har i den forbindelse utrykt bekymring for disse
børns konventionssikrede ret til at være sammen med begge forældre.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra DRC
Dansk Flygtningehjælp, Røde Kors, Refugees Welcome og SOS Racisme, som ikke
har givet anledning til ændring af lovforslaget.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at de pågældende udlændinge
fortsat vil have mulighed for at bevæge sig væk fra det udrejsecenter, som de er
pålagt opholdspligt på, enten til fods eller ved brug af andre transportmidler, f.eks.
cykel eller offentlig transport i det omfang, der er mulighed herfor, ligesom de vil
kunne transporteres i et motordrevet køretøj, der føres af f.eks. familie eller venner.
Udlændinge- og Integrationsministeriet henviser endvidere til, at en udlænding med
opholds- og meldepligt på et udrejsecenter efter ansøgning kan få tilladelse til at
overnatte uden for udrejsecenteret og i den forbindelse tage ophold hos familie.
Endelig bemærker ministeriet, at udlændinge uden lovligt ophold, som er underlagt
Udlændingestyrelsens forsørgelse efter udlændingelovens § 42 a, stk. 2, har mulig-
hed for at få dækket transportudgifter i forbindelse med servicetilbud, herunder
sundhedsbehandling, når transporten er en forudsætning for, at udlændingen kan
modtage de ydelser, som indkvarteringsoperatøren er forpligtet til at levere, og ved
deltagelse i møder med sagsbehandlende myndigheder, advokater, retsmøder m.v.
De pågældende udlændinge har endvidere mulighed for at ansøge om at få dækket
transportudgifter i forbindelse med sociale indsatser, f.eks. specialskoletilbud, samt
Side
8/14
L 4 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
ved dokumenteret samværsret med herboende mindreårige børn. Det er indkvarte-
ringsoperatørerne, der på vegne af beboerne søger om at få dækket transportud-
gifterne hertil.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
har anført, at et generelt føreforbud for
en bred gruppe af personer, uden at et sådan forbud er forårsaget af en konkret
adfærd eller risikovurdering, forekommer uproportionalt og særdeles indgribende.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater har endvidere anført, at ordningen ikke
har en direkte relation til den manglende efterlevelse af pligten til at udrejse, og at
der savnes en saglig og nødvendig sammenhæng mellem udlændingens opholds-
retlige status og det pålagte føreforbud. Derudover har Foreningen af Udlændinge-
retsadvokater anført, at det forekommer diskriminerende, at straffen for overtræ-
delse af føreforbuddet er bundet op på den udlændingeretlige status og ikke trafik-
sikkerhed. Endelig har Foreningen af Udlændingeretsadvokater anført, at det yder-
ligere bør præciseres i loven, om der ved motorkøretøj henvises til færdselslovens
definition heraf.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra For-
eningen af Udlændingeretsadvokater, som ikke har givet anledning til ændring af
lovforslaget.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at den foreslåede ordning har til
formål at forebygge yderligere tilfælde af kriminalitet og at motivere den pågæl-
dende til at samarbejde med myndighederne om sin udrejse. Det er ministeriets vur-
dering, at den foreslåede ordning varetager en anerkendelsesværdig samfundsinte-
resse, og at den foreslåede ordning ikke går videre, end hvad der er nødvendigt for
at varetage de nævnte hensyn.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker endvidere, at det fremgår af lov-
forslagets bemærkninger, at et motordrevet køretøj skal forstås i overensstemmelse
med færdselslovens definition heraf.
Røde Kors
har anført, at hvis en udlænding, der ikke tidligere har medvirket og på
den baggrund har fået frataget sit kørekort, begynder at medvirke, skal have sit
kørekort tilbage.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra
Røde
Kors,
som ikke har givet anledning til ændring af lovforslaget.
Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder
har anført, at konfiskation
af motorkøretøj ved førstegangskørsel efter inddragelse af en førerret findes upro-
portional i forhold til forseelsen og kun bør praktiseres i gentagelsestilfælde.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
har anført, at konfiskation almindeligvis
kræver sammenhæng med, at aktivet har været brugt til lovovertrædelsen, eller at
aktivet er udbytte heraf. Foreningen af Udlændingeretsadvokater har endvidere
Side
9/14
L 4 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
anført, at den foreslåede regel bryder med dette grundlæggende princip og frem-
står uproportional.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Den
Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder og Foreningen af Udlændinge-
retsadvokater, som ikke har givet anledning til ændring af lovforslaget.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at den foreslåede ordning om
konfiskation har til formål at sikre, at føreforbuddet bliver overholdt, hvorved uro
og forbrydelser forebygges, hvilket øger den offentlige tryghed. Det er derfor vur-
deringen, at den foreslåede ordning om konfiskation varetager en anerkendelses-
værdig samfundsinteresse og ikke går videre, end hvad der er nødvendigt for at va-
retage de nævnte hensyn.
Vestre Landsret, Østre Landsret
og
Den Danske Dommerforening
har bemærket,
at det forudsættes, at straffen for overtrædelse af føreforbuddet som hidtil vil bero
på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde på baggrund af sagens
omstændigheder, og at det angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedgå-
ende retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at Ministeriet har justeret lov-
forslagets således, at det fremgår, at fastsættelse af straffen beror på domstolenes
konkrete vurdering i det enkelte tilfælde på baggrund af samtlige omstændigheder
i sagen, og at det angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående ret-
ning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstæn-
digheder.
Privatperson Peter Jensen
har bemærket, at det i det samtidig fremsatte forslag til
lov om ændring af udlændingeloven, lov om Det Centrale Personregister og forskel-
lige andre love foreslås at hindre udlændinge uden lovligt ophold i at være registe-
ret som ejer af et motorkøretøj i Køretøjsregisteret, imens det i forslag til lov om
ændring af hjemrejseloven, udlændingeloven, lov om knive og blankvåben m.v. og
forskellige andre love foreslås at indføre obligatorisk konfiskation af køretøjer, som
udlændinge uden lovligt ophold ejer. Peter Jensen har hertil bemærket, at dette
rejser spørgsmålet om, hvorvidt og i givet fald hvordan et køretøj konfiskeres fra en
ejer, der ikke kan være registeret som ejer af et køretøj.
Peter Jensen har endvidere bemærket, at det bør overvejes nærmere, om der skal
ske konfiskation af tredjemands køretøj, hvis køretøjet har været anvendt af en fø-
rer, der har overtrådt den foreslåede bestemmelse i hjemrejselovens § 13 a.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at det foreslåede føreforbud
skal sikre, at en udlænding uden lovligt ophold ikke har ret til at køre i et motordre-
vet køretøj, uanset om vedkommende er registreret som ejer eller bruger af et mo-
Side
10/14
L 4 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
tordrevet køretøj i Køretøjsregisteret. Det foreslåede føreforbud vil medføre obliga-
torisk konfiskation allerede første gang, ejeren af det motordrevne køretøj gør sig
skyldig i overtrædelse af føreforbuddet.
Ordningen med obligatorisk konfiskation ved overtrædelse af føreforbuddet vil end-
videre omfatte udlændinge, som måtte have et ejerskab over et motordrevet køre-
tøj, dvs. hvor udlændingen reelt er ejer af det motordrevne køretøj, selvom vedkom-
mende ikke er registreret som bruger eller ejer i Køretøjsregisteret.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har endvidere noteret sig forslaget om at
tilføje en mulighed for, at der kan ske tredjemandskonfiskation for overtrædelse af
det foreslåede føreforbud. Ministeriet bemærker hertil, at der efter de gældende
regler i straffeloven vil være mulighed for under visse omstændigheder at foretage
tredjemandskonfiskation af et køretøj, hvis køretøjet må befrygtes at ville blive
brugt ved en strafbar handling, og hvis det må anses for påkrævet for at forebygge
den strafbare handling.
Bedsteforældre for Asyl
har anført, at vedtagelsen af et føreforbud for visse ud-
lændinge uden lovligt ophold vil udgøre en forskelsbehandling af denne befolk-
ningsgruppe.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra
Bed-
steforældre for Asyl,
som ikke har givet anledning til ændring af lovforslaget.
2.4 Udvidelse af anvendelsesområdet for knivloven
Røde Kors
vurderer, at forslaget om at gøre knivloven gældende på udrejsecen-
trene vil være et hjælpsomt værktøj for politiet til at gøre miljøet på Udrejsecenter
Kærshovedgård mere trygt, både for beboere og medarbejdere.
SOS Racisme
bemærker, at det i princippet kan være i orden og måske gøre tilvæ-
relsen en anelse mindre usikker for nogle beboere på udrejsecentrene, at de en-
kelte, der har opholdspligt dér, ikke må have kniv. Det bør dog være muligt at lave
værksteds- og køkkenaktiviteter eller at kunne bruge en kniv til andet anerkendel-
sesværdigt arbejde.
Refugees Welcome
hilser det velkomment, at knivloven også skal gælde for udrej-
secentre.
Justitsministeriet har noteret sig de anførte positive synspunkter.
For så vidt angår høringssvaret fra SOS Racisme kan der henvises til pkt. 2.3.3.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger, hvoraf det fremgår, at forslaget indebæ-
rer, at det
i modsætning til i dag
vil være forbudt at bære eller besidde knive og
blankvåben m.v. på alle indkvarteringssteder, medmindre det sker som led i er-
hvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet
lignende anerkendelsesværdigt formål.
Side
11/14
L 4 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Hvorvidt kniven m.v. besiddes som led i et anerkendelsesværdigt formål, vil skulle
vurderes i lyset af gældende praksis om knivlovens § 1 og vil som hidtil i alle tilfælde
bero på en konkret vurdering af de nærmere omstændigheder. Ved denne vurdering
vil der således skulle lægges vægt på knivens art, anvendelsesområde og den situa-
tion, hvorunder kniven besiddes. Det vil f.eks. kunne tale imod, at besiddelsen af
kniven har et anerkendelsesværdigt formål, hvis kniven er udformet på en måde, så
den uanset størrelsen er særligt egnet som angrebs- og stikvåben, eller at personen,
som besidder kniven, tidligere er straffet for flere overtrædelser af våbenlovgivnin-
gen. Det vil omvendt kunne tale for, at besiddelsen har et anerkendelsesværdigt
formål, hvis besiddelsen sker som led i gøremål af dagligdags, fredelig eller praktisk
karakter på indkvarteringsstedet, f.eks. køkkenarbejde eller ved udførelse af opga-
ver i henhold til den indkvarteredes hjemrejsekontrakt. Ligeledes vil det tale for, at
besiddelsen har et anerkendelsesværdigt formål, hvis besiddelsen sker i forbindelse
med udførelsen af såkaldt nødvendige opgaver på indkvarteringsstedet, som bebo-
erne kan pålægges af indkvarteringsoperatøren.
2.5 Udvidelse af Hjemrejsestyrelsens kompetence i sager om udlændinge, der
overføres til Danmark
SOS Racisme
har anført, at Hjemrejsestyrelsens arbejdsområde ikke bør udvides,
herunder, at det ikke ses nødvendigt at tildele Hjemrejsestyrelsen kompetence til
at beslaglægge aktiver, da kompetencen kan anvendes som pressionsmiddel i ud-
sendelsesarbejdet.
DRC Dansk Flygtningehjælp
har bemærket, at det er helt afgørende, at lovforslaget
ikke fører til øget brug af frihedsberøvelse af udlændinge, som overføres til Dan-
mark i medfør af Dublinforordningen.
Refugees Welcome
har bemærket, at muligheden for at indsætte udlændinge med
Dublinsager i Udlændingecenter Ellebæk i dag anvendes i alt for høj grad, og at
Danmark tidligere gentagne gange har fået international kritik for både anvendel-
sen af frihedsberøvelse og forholdene i Udlændingecenter Ellebæk.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
har anført, at frihedsberøvelse er et sær-
deles indgribende middel, hvorfor der efter Den Europæiske Menneskerettigheds-
konventions artikel 5 stilles krav om, at frihedsberøvelse skal have hjemmel i lov
samt være proportional og nødvendig. Foreningen af Udlændingeretsadvokater be-
mærker, at lovforslaget bør opstille objektive kriterier for, hvornår frihedsberøvelse
er nødvendig og proportional, idet der ellers vil være risiko for, at frihedsberøvelse
anvendes rutinemæssigt uden foretagelse af en konkret proportionalitetsafvejning.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at der med lovforslaget ikke til-
sigtes en ændring af de gældende regler for frihedsberøvelse af udlændinge omfat-
tet af hjemrejseloven, men alene at tildele Hjemrejsestyrelsen og politiet hjemmel
efter hjemrejseloven til også at kunne frihedsberøve udlændinge, som overføres til
Danmark i medfør af Dublinforordningen, og som ved ankomsten har verserende
Side
12/14
L 4 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
asylsager og således ikke er i udsendelsesposition. Disse udlændinge er i dag omfat-
tet alene af udlændingelovens bestemmelser om frihedsberøvelse. Lovforslaget vil
således ikke medføre en ændring af de betingelser, som efter gældende ret skal
være opfyldt for at kunne frihedsberøve en udlænding omfattet af hjemrejseloven.
2.6 Prøvelse af sager om optagelse til forhør i retten og beslaglæggelse af doku-
menter, genstande og aktiver
Udlændingenævnet
har anført, at det fremstår uklart, hvornår den foreslåede æn-
dring af klageadgangen i sager om beslaglæggelse af dokumenter, genstande og
aktiver, hvorefter sådanne afgørelser vil kunne påklages administrativt til Udlæn-
dingenævnet, såfremt afgørelserne ikke kan indbringes for domstolene, vil finde
anvendelse, idet retsplejeloven ikke ses at indeholde en regel om, at en beslaglæg-
gelse foretaget på øjemedet skal indbringes for retten inden for 24 timer af den,
som indgrebet retter sig mod.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har på den baggrund ændret lovforslaget
således, at den administrative klageadgang ophæves, hvorefter Udlændingestyrel-
sens, Hjemrejsestyrelsens eller politiets afgørelser om beslaglæggelse af dokumen-
ter, genstande og aktiver truffet i medfør af hhv. udlændingeloven og hjemrejselo-
ven alene vil kunne indbringes for domstolene.
2.7 Prøvelse af sager om bortfald af asylansøgninger ved udeblivelse
Flygtningenævnet
har bemærket, at det efter bemærkningerne til lovforslaget fo-
reslås, at klager over Udlændingestyrelsens afgørelser om bortfald af asylansøgnin-
ger ved udeblivelse som udgangspunkt skal behandles af nævnets formand eller en
næstformand på skriftligt grundlag, men at formanden eller næstformanden i helt
særlige tilfælde kan henvise sagen til skriftlig eller mundtlig behandling i nævnet.
Flygtningenævnet bemærker i den forbindelse, at en sådan ordning af lovtekniske
og ordensmæssige grunde bør fremgå direkte af lovteksten.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har på baggrund af Flygtningenævnets hø-
ringssvar ændret lovforslaget således, at ovenstående ordning fremgår af lovtek-
sten.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, indeholder det
fremsatte lovforslag endvidere følgende ændringer:
Begrebet
”motorkøretøj”
er
blevet ændret til det bredere begreb ”motordre-
vet køretøj”,
hvormed det foreslåede føreforbud og den tilhørende regel om
konfiskation også omfatter knallerter, traktorer og motorredskaber. Der hen-
vises til pkt. 2.2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
13/14
Side
L 4 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Der er i lovforslaget blevet tilføjet et forslag, at det i hjemrejselovens § 23 ind-
sættes et nyt stk. 4, hvorefter der indføres bødestraf, hvis en udlænding, der
er omfattet af føreforbuddet, ikke afleverer sit kørekort. Der henvises til pkt.
2.2.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Klageadgangen til udlændinge- og integrationsministeren i sager om beslag-
læggelse af dokumenter, genstande og aktiver efter udlændingeloven og hjem-
rejseloven ophæves, således at afgørelserne alene kan indbringes for domsto-
lene. Der henvises til pkt. 2.6.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Lovforslagets § 1, nr. 17, er ændret, så afgørelser efter hjemrejselovens § 18
alene kan indbringes for domstolene. Bemærkningerne til § 1, nr. 17, er ændret
i overensstemmelse hermed, jf. pkt. 2.6.3 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger.
Lovforslagets § 2, nr. 9, er ændret, så afgørelser efter udlændingelovens § 40,
stk. 9, alene kan indbringes for domstolene. Bemærkningerne til § 2, nr. 9, er
ændret i overensstemmelse hermed, jf. pkt. 2.6.3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Lovforslagets § 2, nr. 11, 12 og 14, er ændret således, at Flygtningenævnets
behandlingsform fsva. klager over Udlændingestyrelsens afgørelser om bort-
fald af asylansøgninger ved udeblivelse fremgår af lovteksten. Bemærknin-
gerne til § 2, nr. 11, 12 og 14, er ændret i overensstemmelse hermed, jf. pkt.
2.7.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Lovforslaget adskiller sig herudover, foruden mindre, tekniske og redaktionelle æn-
dringer, ikke fra det udkast, der har været sendt i høring.
Side
14/14