Boligudvalget 2025-26
L 39 Bilag 3
Offentligt
3088603_0001.png
Folketingets Boligudvalg
Christiansborg
1218 København K
Albertslund, den 30. oktober 2025.
Henvendelse vedr.: L39 Forslag til lov om ændring af lejeloven,
almenlejeloven, ejerlejlighedsloven og andelsboligloven
(Ret til etablering af ladepunkt til elektrisk køretøj)
Andelsboligforeningen Milebuen var ikke omfattet af høringslisten til ovennævnte lovforslag, men
afgav alligevel et høringssvar, der er gengivet på siderne 54-61 i det samlede høringssvar
1
.
Vi har derfor med interesse læst det fremsatte lovforslag, men er noget forundrede over den
meget store forskel, der er mellem det forslag, der blev sendt i høring og det, der er blevet
fremsat. Det skal bemærkes, at Andelsboligforeningen Milebuen kun har ikke-eksklusive
parkeringspladser og derfor i det følgende fokuserer på ikke-eksklusive ladepunkter samt på
lovens § 4, der vedrører andelsboliger.
I det forslag, der blev sendt i høring, var der taget højde for beboerdemokratiet i såvel
ejerforeninger (lovforslagets § 3) som andelsboligforeninger (lovforslagets § 4), hvor der blevet
taget hensyn til såvel bestyrelser som generalforsamlinger. Vi anførte faktisk i vores høringssvar
(side 56, 1. hele afsnit), at det måtte være en forglemmelse, at man så bort fra beboerdemokratiet
i de almene boliger (lovforslagets §2).
Det undrer os derfor, at enhver reference til beboerdemokratiet i de forskellige boligtyper er
fjernet fra lovforslaget, og at lejeren/ejerlejlighedsejeren/andelshaveren får en ret, der alene er
begrænset af en sikkerhedsstillelse, til at få anvist en parkeringsplads, hvor de for egen regning
kan etablere et ladepunkt.
Ved ejerlejligheder og andelsboliger forpligtes bestyrelserne til at udpege en sådan
parkeringsplads så etableringen kan ske inden for 3 måneder, mens det tilsvarende gælder for
udlejerne af private og almene lejligheder, hvor man igen brillierer ved helt af se bort fra
afdelingsbestyrelser og organisations bestyrelse på det almene område.
Den der vil etablere et ladepunkt får altså en råderet overfor andres ejendom – udlejer, almen
boligorganisation, ejerforening eller andelsboligforening – uden at generalforsamlingerne, der er
ejerforeningernes og andelsboligforeningernes højeste myndighed, har noget at skulle have sagt.
Det må siges at være i allerhøjeste grad på kanten af den grundlovssikrede ejendomsret.
Derudover indeholder såvel ejerlejlighedsloven (§ 4) som andelsboligloven (§ 7i)
generalklausuler, der forhindrer generalforsamlingerne i at træffe beslutninger, der skaffer
enkeltpersoner utilbørlige fordele eller er til utilbørlig ulempe for enkeltpersoner. Nu er det i L39
bestyrelserne, der skal anvise en placering, men de vil være underlagt samme generalklausuler,
og det er nemt at forestille sig situationer, hvor enkelt ejere eller andelshavere føler sig udsat for
en utilbørlig ulempe.
1
https://www.ft.dk/samling/20251/lovforslag/L39/bilag/1/3078758.pdf
L 39 - 2025-26 - Bilag 3: Henvendelse af 30/10-25 fra Jan Saltoft Andersen, formand for Andelsboligforeningen Milebuen
3088603_0002.png
Vi finder det positivt at det for alle fire boligtyper i lovbemærkningerne slås fast at retskravet på at
kunne etablere et ladepunkt for egen regning på de fælles parkeringsarealer bortfalder, hvis der
er etableret eller planlagt etableret et passende antal ladepunkter, der i bemærkningerne
fastsættes til 1 ladepunkt pr påbegyndt 10 parkeringspladser.
Det er endvidere positivt at lovbemærkningerne indeholder en definition af elektrisk køretøj ”…
som
et motorkøretøj, der er udstyret med et drivaggregat, der indeholder mindst én ikkeperifer
elektrisk maskine som energiomformer med et elektrisk genopladeligt energilagringssystem, der
kan oplades eksternt, og i overensstemmelse med lovbekendtgørelse nr. 1043 af 17. september
2024 om infrastruktur for alternative drivmidler til transport…”
2
.
Vi er dog betænkelige ved, at mens denne definition udelukker f.eks.el-cykler, hvor batteriet tages
af for opladning, så må den omfatte f.eks. elscootere og kabinescootere til f.eks. handicappede,
der alene kan oplades med ”mormorladere”. Vi vil være betænkelige ved, at handicap elscootere
m.v. indgår i opgørelsen af ladepunkter. Vi har haft og har handicap elscootere i Milebuen, hvor
bestyrelsen i hvert tilfælde har givet tilladelse til, at der etableres mulighed for udendørsopladning
i forhaven, som andelshaveren har eksklusiv brugsret til, hos den enkelte andelshaver trukket
direkte fra den pågældende andels egen strømforsyning. Den praksis vil vi fortsætte med, uden
at medregne disse ladepunkter som ladepunkter på foreningens arealer.
Vi hilser det velkommen at lovbemærkningerne slår fast, at et ladepunkt skal baseres på
vekselstrøm (Alternate Current (AC)), hvilket udelukker hurtig- og lynladere, der er baseret på
jævnstrøm (Direct Current (DC)) som ikke kan anvendes af hybridbiler, og som også prismæssigt
udelukker enkeltborgere.
Vi så til gengæld gerne, at der også blev lagt en bundrestriktion med en krav om at der skal
kunne lades på 3-faser – ladepunkter med betegnelsen 11/22 kW- hvilket kan anvendes af såvel
hybrid som elbiler, således at ladepunkter på 3,7 kW (”mormorladere”), der kun kan være
relevante ved ladning i egen garage, udelukkes, idet disse også må betegnes som åbenlyst
utilbørlige på grund .af den lange ladetid de kræver.
Det vil endvidere være æstetisk og samfundsøkonomisk fordelagtigt hvis vi fik mulighed for at
stille yderligere krav til ladepunkterne, f.eks. at ladestanderne skal have 2 udtag, så de kan
placeres mellem 2 parkeringspladser, som kan betjenes samtidigt, samt krav om statisk eller
dynamisk loadbalancing, således at den til rådighed værende kapacitet udnyttes bedst muligt.
På kapacitetsområder er det positivt, at lovbemærkningerne for alle 4 boligtyper slår fast, at
retskravet om at kunne etablere et ladepunkt ikke samtidigt er en ret til udnytte en eventuelt
uudnyttet strømtilførelse i ejendommen. Vi kan altså stille krav om, at den der ønsker at etablerer
et ladepunkt også skal afholde omkostningerne til at få etableret den nødvendige strømkapacitet
til dette, herunder for ikke eksklusive parkeringspladser den nødvendige måler/bimåler
installation, så der kan afregnes korrekt for den forbrugte strøm.
Andelsboligforeningen studser over følgende i lovbemærkningerne. ”Såfremt etablering af
ladepunktet vil medføre, at andelshaver eller andelsboligforeningen skal lave arbejder i andre
boliger,…
3
” når det senere i lovbemærkningerne fremgår ”Bestemmelsens udformning gør, at
andelsboligforeningen ikke vil have nogen pligter i forbindelse med andelshavers etablering af
ladepunktet.”
4
. Disse 2 sætninger, hvor lignende findes i bemærkninger til §§ 1-3, er i direkte
modstrid med hinanden. Hvad er det for arbejder andelsboligforeningen evt. skal udføre, og, idet
vi går ud fra at de direkte omkostninger betales direkte af den omhandlede andelshaver,
hvorledes honoreres andelsboligforeningen for den hermed forbundne indsats/tidsforbrug som
bygherre?
Andelsboligforeningen Milebuen skal påpege at følgende udsagn i lovbemærkningerne
”Efter etableringen vil andelshaverens rettigheder derfor være uforandret, og
ejendommens øvrige andelshavere, lejere, beboere og brugere med elektriske køretøjer
kan anvende parkeringspladsen og ladepunktet. Den foreslåede bestemmelse vil derfor
medføre, at alle andelshavere, lejere, beboere og brugere fortsat vil have samme ret til at
anvende den fælles parkeringsplads eller -areal og ladepunktet, selvom det alene er den
2
https://www.ft.dk/ripdf/samling/20251/lovforslag/l39/20251_l39_som_fremsat.pdf
, side 11, 1.
spalte, sidste afsnit.
3
https://www.ft.dk/ripdf/samling/20251/lovforslag/l39/20251_l39_som_fremsat.pdf
, side 32, 2.
spalte, 3. afsnit, 3. punktum.
4
https://www.ft.dk/ripdf/samling/20251/lovforslag/l39/20251_l39_som_fremsat.pdf
,Side 33, 2.
spalte, 3. afsnit, sidste punktum.
L 39 - 2025-26 - Bilag 3: Henvendelse af 30/10-25 fra Jan Saltoft Andersen, formand for Andelsboligforeningen Milebuen
3088603_0003.png
andelshaver, der har udnyttet retten til at opsætte ladepunktet, der er bundet af pligterne i
henhold til bestemmelsen, og som har betalt for ladepunktet.”
5
er uklare, idet 1. punktum angiver at brugsretten til en parkeringsplads med et ladepunkt
begrænses til brugere af elektriske køretøjer – uanset om der lades eller ej – mens 2. punktum
angiver at alle brugere, uanset køretøj, har samme brugsret, som de havde inden ladepunktet
blev etableret. Det må i dette tilfælde være andelsboligforeningen, der træffer beslutning om, der
skal lægges restriktioner på parkeringspladser med ladepunktet, herunder om de alene må
anvendes af elektriske køretøjer under ladning og evt, en maksimal tilladt ladeperiode.
Andelsboligforeningen Milebuen er, som tror vi langt den overvældende majoritet af
andelsboligforeninger, positivt indstillet overfor etableringen af ladepunkter på foreningens
parkeringsarealer.
Et fælles andelshaver møder mellem de 3 andelsboligforeninger i Buerne i Albertslund i
september 2024 viste dog ingen interesse eller behov for etablering af ladepunkter – selv blandt
brugerne af elektriske køretøjer.
I Milebuen besluttede vi derfor at sætte spørgsmål på pause frem til bestyrelsens april 2026
møde.
Da ingen kan være interesseret i de Wild West tilstande med løbende etablering/retablering af
ladepunkter, vil Milebuens bestyrelse formentligt beslutte en plan for etablering af 4 ladepunkter
på foreningens parkeringsarealer.
Andelsboligforeningen Milebuen står gerne til rådighed for uddybende spørgsmål og dialog.
Med venlig hilsen
Andelsboligforeningen Milebuen
Jan Saltoft Andersen
Formand
5
https://www.ft.dk/ripdf/samling/20251/lovforslag/l39/20251_l39_som_fremsat.pdf
Side 32, 1.
spalte, næstsidste afsnit, 2 sidste punktummer.