Miljø- og Fødevareudvalget 2025-26
L 38 Bilag 1
Offentligt
3078460_0001.png
-- AKT 814242 -- BILAG 1 -- [ Dansk Autogenbrug - Høringssvar vedr ændring af miljøbidragsloven j nr 2025-963 ]
--
Miljø- og Fødevareudvalget 2025-26
Offentligt
DANSK AUTOGENBRUG
T: · 2444 8070 · M: [email protected]
W: autogenbrug.dk
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal26
1220 København K
Sendt pr. e-mail:
[email protected]
[email protected]
[email protected]
23. juni 2025
Høringssvar
Vedr. udkast til ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med
ophugning og skrotning af biler, j.nr. 2025-963
Dansk Autogenbrug (DAG) takker for lejligheden til at afgive høringssvar vedr.
ovennævnte.
DAG har intet at erindre mod de foreslåede ændringer af henholdsvis
miljøbidrag og skrotningsgodtgørelse; justeringer, der naturligt må følge af det
faldende antal skrotninger gennem de seneste år, og som skal medvirke til at
sikre den lovbestemte økonomiske balance i bilskrotordningen.
Dansk Autogenbrug nærer imidlertid bekymring for forslagets dybere sigte.
Bilskrotordningens formål er som bekendt tofold: Dels skal ordningen
kompensere for køretøjsejernes eventuelle omkostninger ved indlevering af
deres køretøj til en miljøgodkendt autoophugger
(”autogenbruger”
i det
følgende), idet bilproducenternes nuværende producentansvar alene omfatter
modtagelse og behandling af udtjente køretøjer. Dels er ordningen et
økonomisk incitament til at skrotte sit køretøj korrekt.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at sigtet med justeringerne af
bidrag og godtgørelsessatser yderligere er at udfase Bilskrotordningen i takt
med indførelsen af den såkaldte ELV-forordning. Ifølge denne indføres et
udvidet producentansvar, der formodes at omfatte indsamling af køretøjer, inkl.
transport, hvormed nogen godtgørelse af køretøjsejere turde være ufornøden.
Det ville imidlertid være en ulykkelig fejlslutning, om der med lukningen af
Bilskrotordningen ikke længere forelå det nævnte incitament for køretøjsejerne
til at aflevere deres køretøj lovformeligt; et incitament, hvis relevans
lovforslagets bemærkninger tilmed selv henviser til (p. 7, 2. afsnit). Foreligger
der ikke et sådant incitament – og helst af et helt pænt økonomisk omfang –
vil vejen være yderligere banet for, at udtjente køretøjer afsættes til
højestbydende
uden om
det miljøgodkendte netværk af autogenbrugere. En
sådan situation har vi allerede; en hurtig søgning på internettet vil overbevise
enhver om, at der eksisterer et – mildest talt – parallelt marked. Ikke mindst
med henblik på at inddæmme dette – at komme det til livs ville være for
ambitiøst – indførtes som bekendt den digitale skrotningsattest, der parrer
skrottede køretøjer med udbetaling af skrotningsgodtgørelsen.
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
3078460_0002.png
DANSK AUTOGENBRUG
T: · 2444 8070 · M: [email protected]
W: autogenbrug.dk
Tidligere periodevise skrotpræmier og bilskrotordningens godtgørelse er
desuden med til at sikre, at udtjente køretøjer ikke henstilles i skov eller på
mark. En finansiel motivation til at skrotte sit køretøj lovligt må tilmed formodes
at accelerere udskiftningen af bilparken hen imod nyere biler, hvilket i sidste
ende vil fremme omstillingen fra fossil- til nul-emissionsbiler.
Frem for på sigt at nedlukke Bilskrotordningen er der således behov for at
gentænke ordningen som en egentlig præmiering af den køretøjsejer, der
afleverer sit køretøj til skrotning i overensstemmelse med love og regler. I
forlængelse heraf noteres det, at ELV-forordningen pålægger producenterne at
gennemføre oplysningskampagner, der skal fremme indsamlingssystemet (art.
23, stk. 3). En kommende præmieringsordning – meget vel indrettet som vore
dages bilskrotordning – vil understøtte producenterne i at opfylde denne
forpligtelse. Det ses i hvert fald ikke af forordningsudkastet, at medlemsstaterne
ikke skulle kunne etablere en sådan præmieringsordning.
Sammenfattende tilslutter Dansk Autogenbrug sig forslagets tekst, men
indstiller på det kraftigste til, at Bilskrotordningen nytænkes med henblik på at
sikre den bedst mulige, lovlige indsamling af udtjente køretøjer.
Med venlig hilsen
DANSK AUTOGENBRUG
ADAM PADE
Branchedirektør
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
3078460_0003.png
-- AKT 814242 -- BILAG 2 -- [ Dansk Bilbrancheråd - Høringssvar; j. nr. 2025-963 - Miljøbidrag og godtgørelse ifbm. … --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Miljø- og Ligestillingsministeriets Departementet ([email protected])
Helene Kingo Christensen ([email protected]), Elise Iuul ([email protected])
Johanne Berner Hansen ([email protected])
Høringssvar; j. nr. 2025-963 - Miljøbidrag og godtgørelse ifbm. ophugning og skrotning af biler
19-06-2025 11:46
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Att: Miljø- og Ligestillingsministeriet
Dansk Bilbrancheråd har modtaget ovenstående høring og har ingen indholdsmæssige
bemærkninger.
Rådet skal dog bakke op om tankerne fra Dansk Autogenbrug, der anviser en gentænkning af
skrotningsordningen, herunder med et økonomisk incitament til de borgere, der rent faktisk gerne
vil aflevere deres udtjente køretøjer korrekt og lovformeligt – også selvom ELV-forordningen
træder i kraft.
DANSK
BILBRANCHERÅD
+45 4399 6633
[email protected]
www.dbr.dk
Johanne Berner Hansen
Vicedirektør, advokat (H)
mediator
+45 2241 5103
[email protected]
Kirkevej 1-3, 4 - 2630
Taastrup
Sikker e-mail kan sendes til cvr. nr. 53 38 44 12
For vores privatlivspolitik se
her.
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
3078460_0004.png
-- AKT 814242 -- BILAG 3 -- [ F&P - Høringssvar om nedsættelse af miljøbidrag ifm ophugning og skrotning af biler ] --
Til Miljø- og Ligestillingsministeriet
Sendt til:
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
Journalnummer 2025-963
Høringssvar om nedsættelse af miljøbidrag ifm. ophug-
ning og skrotning af biler
F&P (Forsikring & Pension) takker for muligheden for at afgive høringssvar
vedrørende høringen af udkast til lovforslag om ændring af lov om miljøbi-
drag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (ned-
sættelse af miljøbidrag).
Stor administrativ og økonomisk byrde for selskaberne
Lovforslaget indebærer systemmæssige tilpasninger hos de forsikringssel-
skaber, som opkræver miljøbidraget via den lovpligtige ansvarsforsikring.
Det er derfor efter vores opfattelse afgørende, at selskabernes synspunkter
inddrages ved regulering af ordningen.
Forsikringsselskaberne vurderer, at de foreslåede ændringer vil kræve 6-8
ugers implementeringstid, da de omfatter både tilpasninger af it-systemer og
testforløb for at sikre korrekt opkrævning og afregning.
Der er derfor ikke blot tale om en "mindre engangsomkostning", men om en
reel økonomisk og ressourcemæssig belastning, som forslaget pålægger sel-
skaberne. En belastning, der ikke står mål med den beskedne forskel på 20
kr. pr. police, som forslaget vedrører.
Med det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt den 1. januar 2026 er vi desuden
bekymrede for, om selskaberne får tilstrækkelig forberedelsestid. Da Folke-
tinget går på sommerferie i juli, kan det blive vanskeligt at sikre, at en even-
tuel lovændring vedtages og varsles i tide til, at selskaberne kan nå at gen-
nemføre de nødvendige systemændringer og være klar ved årsskiftet.
Forslag til alternativ tilgang
I stedet for at nedsætte miljøbidraget foreslår vi, at skrotningsgodtgørelsen
forhøjes yderligere. Det vil fortsat bidrage til at nedbringe det akkumulerede
overskud i ordningen og samtidig styrke incitamentet til at få flere udtjente
26.06.2025
F&P
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
[email protected]
www.fogp.dk
CVR
11 62 81 84
Astrid Rossau Bundgaard
Konsulent
Dir.
41 91 90 41
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2010-00340
525525
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
3078460_0005.png
køretøjer afleveret til korrekt ophugning. En forhøjelse af skrotningsgodtgø-
relsen er desuden mere direkte incitamentsdrevet og medfører ikke tilsva-
rende systemmæssige tilpasninger hos forsikringsselskaberne, da denne del
af ordningen administreres særskilt.
Vi mener også, at en forhøjelse af godtgørelsen sender et klarere signal til
bilejerne om, at formålet med miljøbidraget fastholdes
nemlig at pålægge
forurenende aktiviteter en økonomisk byrde for at mindske miljøbelastnin-
gen. En nedsættelse af miljøbidraget vil derimod kunne opfattes som et uhel-
digt signal om lempelse på dette område.
Vi håber, at ovenstående bemærkninger og forslag vil blive inddraget i den
videre behandling af lovforslaget. Vi deltager gerne i det videre arbejde med
henblik på at sikre, at der
afhængigt af den valgte model
tages højde for
branchens behov for en tilstrækkelig implementeringsperiode og hensigts-
mæssige overgangsordninger.
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2010-00340
525525
Venlig hilsen
Astrid Rossau Bundgaard
Konsulent, Forsikring & Forebyggelse
[email protected]
| +45 41 91 90 41
Side 2
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
3078460_0006.png
-- AKT 814242 -- BILAG 4 -- [ Motorhistorisk Samråd - Høringssvar - Miljøbidrag ] --
Sekretariatet
Postadresse:
Nærum Hovedgade 3
DK-2850 Nærum
Tlf:
+45 23 47 41 63
Email: [email protected]
www.motorhistorisk.dk
Dato: 26. juni 2025
Side: 1/1
Miljø og Ligestillingsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
[email protected]
Att: Helene Kingo og Elise Iuul
J.nr. 2025-963
Høring vedr. nedsættelse af miljøbidrag
Motorhistorisk Samråd vil med dette, give svar i høringen vedrørende den
foreslåede nedsættelse af miljøbidraget, som beskrevet i forslaget tilsendt den
27. maj 2025.
Miljøbidraget, og den tilhørende skrotningsgodtgørelse, har været justeret et
antal gange siden den blev indført som tvungen betaling, via de individuelle
private forsikringsaftaler, tilbage i 2000. Som paraplyorganisation for de danske
veterankøretøjsklubber, der har vi praktisk talt hver gang svaret ens på
forslaget om ændringerne. Vores svar har hidtil ikke ført til nogle ændringer af
ordningen. Motorhistorisk Samråd, og dermed de danske veterankøretøjs-ejere,
mener derfor fortsat det samme: Veterankøretøjer benytter generelt ikke
ordningen, uagtet de betaler til den. Dermed er de danske veterankøretøjsejere
med til at øge det overskud i ordningen man igen nu forsøger at nedjustere.
I Danmark antager vi i Motorhistorisk Samråd, at der i runde tal er godt
80.000 registrerede veteranbiler ældre end 30 år. Det er i dag muligt at tegne
veteran eller klassikerforsikring allerede fra køretøjet er 25 år gammelt.
Man kan i Dansk Produkt Ansvars statistikker se alderen på de skrottede biler i
ordningen. DPA oplyser at af alle de skrottede biler, der var 312 styks af dem i
2024 ældre end 30 år. De biler der var mellem 25 og 30 år, udgjorde
yderligere 1.373 styk i seneste opgørelse fra 2024.
Biler der opnår en alder af 25 år eller ældre, er en del af vores rullende
kulturarv, og er som sådan bevaringsværdige. De passes generelt meget
omhyggeligt, og udgår derfor ikke til skrotning under almindelige
omstændigheder. Der kan være biler der bliver totalskadet i færdselsuheld
eller ved brand, det er dog meget sjældent, hvilket den almindeligvis meget
lave kaskoforsikring på veteranbiler siger alt om.
Disse tal understreger med al tydelighed, at der for mellem 80-100.000 biler
betales miljøbidrag, men der udbetales i princippet nærmest ingen skrotnings-
godtgørelse for de samme køretøjer.
I dette høringssvar, som i de tidligere der vedrørte samme emne, der skal det
være Motorhistorisk Samråds anbefaling at de godt 8 millioner
veterankøretøjsejerne tilfører ordningen årligt, kanaliseres over til
Skatteministeriet for en nedjustering af de i forvejen høje løbende afgifter.
Alternativt kunne man pålægge forsikringsselskaberne ikke at opkræve
miljøbidraget for køretøjer ældre end 25 år.
Det skal være konklusionen på vores kommentarer til denne høring.
Med venlig hilsen
Steen Rode-Møller
Formand
Motorhistorisk Samråd
Motorhistorisk Samråd har til
formål at fremme bevarelsen
og anvendelsen af motor-
køretøjer af motorhistorisk
interesse i Danmark.
Samrådet varetager de til-
sluttede foreningers fælles
interesser, dvs. overordnede
og generelle opgaver overfor
myndigheder, inden- og
udenlandske organisationer,
herunder medlemskabet af
den internationale veteran-
køretøjsorganisation:
Féderation Internationale Des
Vehicules Anciens (FIVA).
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
3078460_0007.png
-- AKT 814242 -- BILAG 5 -- [ SMVdanmark - Høringssvar vedr. ændring af miljøbidragsloven j.nr. 2025-963 ] --
Høringssvar fra SMVdanmark vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om
miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler
(Nedsættelse af miljøbidrag)
SMVdanmark takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr. ovennævnte udkast til
lovforslag.
Overordnet set bakker SMVdanmark op om de foreslåede ændringer af miljøbidraget og
skrotningsgodtgørelse, som sker i naturlig forlængelse af det faldende antal skrotninger gennem
de seneste år. Bilskrotordningen økonomiske balance skal opretholdes og derfor er der behov
for ændringer.
SMVdanmark finder det dog magtpåliggende at påpege visse bekymringer for forslagets
underliggende konsekvenser for skrotningsmarkedet, herunder ved at fjerne – eller kraftigt
reducere – det økonomiske incitament til at skrotte sit køretøj korrekt.
Lovforslagets bemærkninger viser, at ændringerne som foreslået har til hensigt at udfase
Bilskrotordningen i takt med indførelsen af ELV-forordningen. Denne indfører et udvidet
producentansvar, der også indbefatter indsamling af køretøjer, hvorfor en økonomisk
kompensationsmodel for køretøjsejeres egenhændige aflevering af sit køretøj vil blive
overflødigt.
SMVdanmark mener imidlertid, at det er en fejlslutning, hvis man med udfasningen af
Bilskrotordningen ikke længere vil være et økonomisk incitament til køretøjsejerne til at skrotte
deres køretøj korrekt. Dette, fordi der ved en fjernelse af det økonomiske incitament, banes
yderligere vej for et ikke miljøgodkendt netværk af aftagere. Og vi risikerer, at der åbner sig et
marked op, hvor udtjente køretøjer afsættes til højest bydende – og til aktører, som ikke følger
de regler, det er politisk bestemt, at markedet skal følge. Desværre oplever vi allerede i dag, at
der eksisterer et parallelt marked, som der bør være fokus på at inddæmme – dette bl.a. ved at
bevare incitamentet for, at køretøjsejerne skrotter korrekt ved miljøgodkendte autogenbrugere.
SMVdanmark noterer sig hertil, at lovforslagets bemærkninger selv henviser til incitamentets
relevans (s. 7, afsnit 2), hvorfor det skaber forundring, at det vurderes hensigtsmæssigt at
udfase selve dét incitament.
SMVdanmark mener, at man fremfor en reel afskaffelse af incitamentsmodellen i
Bilskrotordningen, skal gentænke ordningen, så der fortsat er et incitament til at skrotte sin bil
korrekt. ELV-forordningen har også til formål at fremme indsamlingssystemet, bl.a. via
oplysningskampagner – en kobling af oplysning og et økonomisk incitament mener vi, er vejen
frem for et velfungerende marked for skrotning fremadrettet i Danmark. I ELV-forordningen er
der desuden umiddelbart intet til hinder for, at man i Danmark kan etablere en sådan ordning.
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
3078460_0008.png
Med venlig hilsen
Jakob Hviid Smith
Chefkonsulent, SMVdanmark