-- AKT 814242 -- BILAG 1 -- [ Dansk Autogenbrug - Høringssvar vedr ændring af miljøbidragsloven j nr 2025-963 ]
--
Miljø- og Fødevareudvalget 2025-26
Offentligt
DANSK AUTOGENBRUG
W: autogenbrug.dk
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal26
1220 København K
Sendt pr. e-mail:
23. juni 2025
Høringssvar
Vedr. udkast til ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med
ophugning og skrotning af biler, j.nr. 2025-963
Dansk Autogenbrug (DAG) takker for lejligheden til at afgive høringssvar vedr.
ovennævnte.
DAG har intet at erindre mod de foreslåede ændringer af henholdsvis
miljøbidrag og skrotningsgodtgørelse; justeringer, der naturligt må følge af det
faldende antal skrotninger gennem de seneste år, og som skal medvirke til at
sikre den lovbestemte økonomiske balance i bilskrotordningen.
Dansk Autogenbrug nærer imidlertid bekymring for forslagets dybere sigte.
Bilskrotordningens formål er som bekendt tofold: Dels skal ordningen
kompensere for køretøjsejernes eventuelle omkostninger ved indlevering af
deres køretøj til en miljøgodkendt autoophugger
(”autogenbruger”
i det
følgende), idet bilproducenternes nuværende producentansvar alene omfatter
modtagelse og behandling af udtjente køretøjer. Dels er ordningen et
økonomisk incitament til at skrotte sit køretøj korrekt.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at sigtet med justeringerne af
bidrag og godtgørelsessatser yderligere er at udfase Bilskrotordningen i takt
med indførelsen af den såkaldte ELV-forordning. Ifølge denne indføres et
udvidet producentansvar, der formodes at omfatte indsamling af køretøjer, inkl.
transport, hvormed nogen godtgørelse af køretøjsejere turde være ufornøden.
Det ville imidlertid være en ulykkelig fejlslutning, om der med lukningen af
Bilskrotordningen ikke længere forelå det nævnte incitament for køretøjsejerne
til at aflevere deres køretøj lovformeligt; et incitament, hvis relevans
lovforslagets bemærkninger tilmed selv henviser til (p. 7, 2. afsnit). Foreligger
der ikke et sådant incitament – og helst af et helt pænt økonomisk omfang –
vil vejen være yderligere banet for, at udtjente køretøjer afsættes til
højestbydende
uden om
det miljøgodkendte netværk af autogenbrugere. En
sådan situation har vi allerede; en hurtig søgning på internettet vil overbevise
enhver om, at der eksisterer et – mildest talt – parallelt marked. Ikke mindst
med henblik på at inddæmme dette – at komme det til livs ville være for
ambitiøst – indførtes som bekendt den digitale skrotningsattest, der parrer
skrottede køretøjer med udbetaling af skrotningsgodtgørelsen.