Miljø- og Fødevareudvalget 2025-26
L 38 Bilag 1
Offentligt
3078459_0001.png
NOTAT
Cirkulær økonomi
J.nr. 2025 - 963
Ref. ELIUU /
HELKI
Den 25. september 2025
Høringsnotat om udkast til forslag til lov om ændring af lov om
miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og
skrotning af biler (Nedsættelse af miljøbidrag)
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning
og skrotning af biler (Nedsættelse af miljøbidrag) har været i høring fra den 27. maj 2025 til den 26.
juni 2025.
Udkastet har været sendt i høring hos foreninger, relevante erhvervsorganisationer m.fl. og har ligget
på Høringsportalen i høringsperioden. Miljø- og Ligestillingsministeriet har modtaget i alt fem
høringssvar fra følgende aktører: Dansk Autogenbrug, Dansk Bilbrancheråd, Forsikring & Pension,
Motorhistorisk samråd og SMVdanmark.
I det følgende gengives høringssvarenes hovedtræk. Miljø- og Ligestillingsministeriets kommentarer
hertil er anført i kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises til de fremsendte
høringssvar, som kan ses på Høringsportalen sammen med høringsnotatet.
Dansk Autogenbrug og SMVdanmark har ingen kommentarer til de foreslåede ændringer. Begge
udtrykker imidlertid bekymring for lovforslagets delvise sigte om at nedbringe overskuddet på
skrotningsordningen med henblik på en eventuel lukning af ordningen i forbindelse med den planlagte
vedtagelse af ELV-forordningen. Det er forventningen, at forordningen vil indføre et omfattende
udvidet producentansvar for køretøjer. Dansk Autogenbrug og SMVdanmark anfører, at det vil være
en ulykkelig fejlslutning, hvis det økonomiske incitament til at aflevere udtjente køretøjer lovformeligt
fjernes, idet vejen da vil være banet for, at udtjente køretøjer afsættes til højestbydende uden om det
miljøgodkendte netværk af autogenbrugere. Dansk Autogenbrug foreslår en nytænkning af
skrotningsordningen som en præmieringsordning i forlængelse af ELV-forordningen.
Dansk Bilbrancheråd bakker op om tankerne fra Dansk Autogenbrug, for så vidt angår en
gentænkning af skrotningsordningen, herunder med et økonomisk incitament til borgerne uagtet den
kommende ELV-forordnings regler.
Bemærkningerne har medført enkelte præciseringer i lovforslagets almindelige bemærkninger, idet
det tydeliggøres, at der først tages stilling til forholdet mellem bilskrotordningen og den forventede
ELV-forordning i forlængelse af forordningens ikrafttrædelse og tilpasningen af de danske regler i
overensstemmelse herefter.
Forsikring og Pension (F&P) gør opmærksom på, at lovforslaget indebærer systemmæssige
tilpasninger hos de forsikringsselskaber, som opkræver miljøbidraget via den lovpligtige
ansvarsforsikring. Det vurderes, at implementeringen af ændringen af bidragssatsen fra 84 kr. til 64
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
kr. vil vare 6-8 uger. F&P korrigerer derfor lovforslagets bemærkning om, at der er tale om en mindre
engangsomkostning. Samtidig udtrykker F&P bekymring for, om forsikringsselskaberne får
tilstrækkelig forberedelsestid hen mod ikrafttrædelsen af ændringen 1. januar 2026. F&P foreslår som
alternativ til lovforslaget, at miljøbidraget bibeholdes på 84 kr., og at skrotningsgodtgørelsen forhøjes
yderligere, idet det vil styrke incitamentet til at få flere udtjente køretøjer afleveret til korrekt
ophugning, samtidig med at det ikke medfører systemmæssige tilpasninger hos
forsikringsselskaberne.
Miljø- og Ligestillingsministeriet anerkender, at forsikringsselskaber må foretage systemmæssige
tilpasninger ved sænkelsen af miljøbidraget. Bemærkningen herom har givet anledning til at
udskyde ikrafttrædelsen af ændringen til 1. juni 2026 af hensyn til at give forsikringsselskaberne
mere tid til at implementere ændringen. Dette har ligeledes medført behov for at justere på
miljøbidragssatsen, således at denne sænkes til 61 kr. Derudover har bemærkningerne givet
anledning til enkelte præciseringer i lovforslagets almindelige bemærkninger. Derudover bemærkes
det, at Miljø- og Ligestillingsministeriet har fundet det nødvendigt at justere både miljøbidraget og
skrotningsgodtgørelsen og dermed ikke kun skrotningsgodtgørelsen, som F&P foreslår, idet dette
ligger inden for rammerne af tidligere justeringer og er begrundet i et ønske om ikke at skabe
utilsigtede konsekvenser ved ordningen samt ikke at opkræve mere fra bilejerne, end hvad der er
nødvendigt.
Motorhistorisk samråd angiver, at mellem 80.000-100.000 veterankøretøjsejere tilfører
bilskrotordningen flere millioner kroner årligt i opkrævet miljøbidrag, men at der meget sjældent
udbetales en skrotningsgodtgørelse for samme køretøjer. De foreslår på den baggrund, at de midler,
som veterankøretøjsejerne indbetaler til ordningen, i stedet kanaliseres over til Skatteministeriet for
en nedjustering af løbende afgifter, eller alternativt at der ikke opkræves miljøbidrag for køretøjer
ældre end 25 år.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget, idet konsekvenserne af at
undtage køretøjer ældre end 25 år fra skrotningsordningen ikke er belyst og det vurderes, at der
umiddelbart ikke er grundlag herfor. Miljø- og Ligestillingsministeriet gør samtidig opmærksom på,
at det ikke er muligt at anvende midlerne til andre formål end til udbetaling af
skrotningsgodtgørelser og administrationen heraf.
2