Miljø- og Fødevareudvalget 2025-26
L 38 Bilag 1
Offentligt
UDKAST
Miljø- og Fødevareudvalget 2025-26
L 38 - Bilag 1
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med
ophugning og skrotning af biler
(Nedsættelse af miljøbidrag)
§1
I lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrot-
ning af biler, jf. lovbekendtgørelse nr. 224 af 6. marts 2017, som ændret ved
§ 1 i lov nr. 177 af 24. februar 2015, foretages følgende ændringer:
1.
Fodnoten
til lovens titel ophæves.
2.
I
§ 3
ændres »84 kr.« til: »61 kr.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2026.
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
3078458_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
3.1.
3.2.
Indledning
Baggrund
Nedsættelse af miljøbidrag
Gældende ret
Miljø- og Ligestillingsministeriets overvejelser og den foreslå-
ede ordning
Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
4.
5.
5.1.
5.2.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
1. Indledning
Lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrot-
ning af biler regulerer bilskrotordningen, hvorefter alle ejere af en person-
Side 2/15
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
UDKAST
eller varebil skal betale et årligt miljøbidrag til finansiering af en skrotnings-
godtgørelse. Skrotningsgodtgørelsen udbetales til bilejerne, når bilejerne af-
leverer deres udtjente køretøj til en registreret autoophugger. Gennem en
årrække er der oparbejdet et akkumuleret overskud på bilskrotordningen på
over 400 mio. kr., hvilket bl.a. skyldes et betydeligt fald i udbetalingen af
skrotningsgodtgørelser. Ordningens økonomiske ubalance skal derfor udlig-
nes.
Hertil kommer, at Europa-Kommissionen i juli 2023 fremsatte forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om krav om cirkularitet i design
af køretøjer og om håndtering af udrangerede køretøjer (ELV-forordnin-
gen), COM(2023) 451. Forordningsforslaget indeholder et omfattende ud-
videt producentansvar for køretøjer, hvorefter producenter af køretøjer gø-
res yderligere ansvarlige for at finansiere og foranstalte indsamling og hånd-
tering af udtjente køretøjer. Forordningsforslaget forventes vedtaget i løbet
af 2026, hvorefter der skal tages stilling til forholdet mellem ELV-forord-
ningen og bilskrotordningen. Også dette forhold taler for en udligning af
ordningens økonomiske ubalance.
Lovforslaget har til formål at bidrage til at udligne bilskrotordningens øko-
nomiske ubalance og nedbringe det akkumulerede overskud på ordningen
ved at sænke miljøbidraget fra 84 kr. til 61 kr. årligt.
Som et yderligere bidrag til at sikre den nødvendige økonomiske balance
inden for bilskrotordningen forventer miljøministeren at ændre bekendtgø-
relse nr. 1654 af 29. december 2022 om håndtering af affald i form af mo-
tordrevne køretøjer, opkrævning af miljøbidrag og udbetaling af skrotnings-
godtgørelse (bilskrotbekendtgørelsen), således at skrotningsgodtgørelsen
forhøjes fra 2.200 kr. til 2.770 kr. Bekendtgørelsesændringen vil ske med
hjemmel i § 6, stk. 4, i lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med
ophugning og skrotning af biler.
2. Baggrund
Bilskrotordningen blev indført i 2000. Ifølge ordningen betaler danske bil-
ejere årligt et miljøbidrag sammen med den lovpligtige ansvarsforsikring.
Miljøbidraget finansierer administrations- og informationsomkostninger
ved ordningen samt skrotningsgodtgørelserne, som bilejerne kan anmode
om at få udbetalt, når deres udtjente køretøj er afmeldt i Motorregistret og
afleveres til affaldshåndtering ved en registreret autoophugger.
Side 3/15
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
UDKAST
Formålet med skrotningsgodtgørelsen er at sikre, at der for den enkelte bil-
ejer ikke er omkostninger forbundet med at indlevere et køretøj til affalds-
håndtering og at give bilejeren et økonomisk incitament til at aflevere sit
udtjente køretøj hos en miljøgodkendt og miljøcertificeret autoophugger.
Hensigten er at sikre en miljømæssigt forsvarlig håndtering af det udtjente
køretøj og at undgå, at udtjente køretøjer henstilles i naturen.
I 2007 blev der som følge af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/53/EF af 18. september 2000 om udrangerede køretøjer indført et ud-
videt producentansvar for både nye og gamle køretøjer. Det betyder bl.a., at
bilproducenter skal sikre, at alle bilejere kan aflevere deres udtjente køretøj
til en registreret autoophugger uden omkostninger. Det udvidede producent-
ansvar omfatter kun selve miljøbehandlingen og dækker derfor ikke om-
kostninger til transport til autoophuggeren og administration i forhold til af-
melding i Motorregisteret m.v.
Som følge af de direktivbestemte regler om udvidet producentansvar for
både nye og gamle køretøjer fungerer den gældende ordning med miljøbi-
drag og skrotningsgodtgørelse i dag som et supplerende incitament til at af-
levere udtjente køretøjer hos registrerede autoophuggere. Ud over mulighe-
den for at komme af med sit udtjente køretøj uden omkostninger tilbydes en
økonomisk godtgørelse, der kan dække eventuelle omkostninger til trans-
port, administration m.v.
Miljøbidraget og skrotningsgodtgørelsen er siden oprettelsen af bilskrotor-
dningen i 2000 blevet ændret ad flere omgange. I 2000 udgjorde miljøbidra-
get 90 kr. og skrotningsgodtgørelsen 1.500 kr. I 2002 blev miljøbidraget sat
ned til 60 kr. og skrotningsgodtgørelsen forhøjet til 1.750 kr. I 2014 forhø-
jedes miljøbidraget til 101 kr. og godtgørelsen blev nedsat til 1.500 kr. De
to satser blev senest ændret i 2017 og udgør i dag 84 kr. og 2.200 kr. Æn-
dringerne skyldes, at svingende konjunkturer har gjort det svært at forud-
sige, hvor mange udtjente køretøjer der faktisk ville blive indleveret til au-
toophug, og derfor hvor mange skrotningsgodtgørelser der ville blive udbe-
talt. Ændringen i 2014 var således forårsaget af, at antallet af skrotninger i
perioden mellem 2009-2013 steg fra år til år, hvilket havde genereret et un-
derskud på ordningen på 200 mio. kr., mens ændringen i 2017 skyldtes, at
der siden 2014 skete et markant fald i antallet af udbetalte skrotningsgodt-
gørelser, og at underskuddet derfor var vendt til et overskud på 77,6 mio. kr.
ultimo 2016. Samtidig findes der ikke en en-til-en sammenhæng mellem an-
tallet af udtjente køretøjer og antallet af udbetalte skrotningsgodtgørelser,
hvilket har gjort forudsigelsen af antallet af udbetalte godtgørelser
Side 4/15
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
UDKAST
yderligere kompliceret. Endelig svinger de samlede indtægter fra miljøbi-
draget, afhængigt af hvor længe bilejerne beholder deres køretøjer. Modsat
tidligere er tendensen i dag, at bilejere beholder deres køretøjer i en længere
årrække, hvilket bevirker, at det samlede antal af indregistrerede køretøjer
stiger og indtægterne fra miljøbidragene stiger tilsvarende.
Antallet af udbetalte skrotningsgodtgørelser har siden 2020 igen været fal-
dende, hvilket har medført, at ordningen i slutningen af 2023 havde et ak-
kumuleret overskud på ca. 400 mio. kr. Det er derfor nødvendigt igen at
justere miljøbidraget og skrotningsgodtgørelsen, så bilskrotordningens øko-
nomiske ubalance udlignes.
3. Nedsættelse af miljøbidrag
3.1. Gældende ret
I 1999 vedtog Folketinget lov nr. 372 af 2. juni 1999 om miljøbidrag og
godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler. Loven er
siden blevet ændret ad flere omgange.
Lovens formål er at sikre finansieringsgrundlaget for udbetaling af en godt-
gørelse ved aflevering af affald i form af motorkøretøjer til affaldshåndte-
ring, jf. lovens § 1.
Det fremgår af lovens § 3, at ejeren af en bil, der er omfattet af lovens § 2
og indregistreret i Danmark, årligt skal betale et miljøbidrag på 84 kr. Lo-
vens § 2 omfatter ejere af personbiler og varebiler.
Miljøbidraget betales til forsikringsselskaberne via bilejernes lovpligtige
ansvarsforsikring, jf. lovens § 4.
Miljøbidraget skal ifølge bemærkningerne til bestemmelsen dække udgif-
terne til en godtgørelsesordning, hvilket omfatter udbetaling af godtgørelser
og administrations- og informationsomkostninger, jf. Folketingstidende
1998-99, tillæg A, side 5240.
Det fremgår af lovens § 6, stk. 1, at der efter anmodning ydes en godtgørelse
til ejeren af et motorkøretøj, jf. lovens § 2, i forbindelse med indlevering af
motorkøretøjet til affaldshåndtering. Ifølge lovens § 6, stk. 4, fastsætter mi-
nisteren størrelsen af godtgørelsen, som udbetales til bilejeren, når denne
afleverer sit udtjente køretøj til en registreret autoophugger. Bestemmelsen
er udmøntet i bilskrotbekendtgørelsens § 26, hvoraf det fremgår, at
Side 5/15
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
UDKAST
godtgørelsen udgør 2.200 kr. Dansk Producentansvar (DPA) træffer afgø-
relse om udbetalingen af godtgørelsen, jf. bilskrotbekendtgørelsens § 25.
3.2. Miljø- og Ligestillingsministeriets overvejelser og den fore-
slåede ordning
Ultimo 2023 er der oparbejdet et akkumuleret overskud på ca. 400 mio. kr.
på bilskrotordningen. Miljø- og Ligestillingsministeriet har udarbejdet en
prognose for det akkumulerede overskud baseret på, at miljøbidragets og
skrotningsgodtgørelsens gældende beløbsstørrelse forbliver uændret. Det
fremgår af prognosen, at ultimo 2028 vil overskuddet være over 500 mio.
kr. Prognosen er baseret på en antagelse om, at den seneste nedgang i antal-
let af udbetalte godtgørelser – fra omkring 93.000-127.000 årligt i perioden
2010-2021 til ca. 75.000-77.000 i 2022-2023 – er midlertidig, og at antallet
af skrotninger forventes at stige igen.
Det er ikke muligt at anvende de indbetalte penge til bilskrotordningen til
andre formål end de i loven nævnte, jf. pkt. 3.1 ovenfor. Bilskrotordningen
adskiller sig fra almindelige gebyrordninger, da der for den enkelte bilejer
ikke er en direkte modydelse forbundet med betalingen af miljøbidraget, li-
gesom skrotningsgodtgørelsen for den enkelte bilejer ikke er betinget af,
hvor stort et miljøbidrag bilejeren løbende har indbetalt. Et overskud på
bilskrotordningen efter fradrag af administrations- og informationsomkost-
ninger skal tilbagebetales til bilejerne for at sikre, at de indbetalte gebyrer
modsvares af de i loven fastsatte modydelser, som udtømmende udgøres af
udbetalinger af godtgørelser og tilhørende administrations- og informations-
omkostninger.
Bilskrotordningen er en gebyrlignende ordning og skal derfor være statsfi-
nansiel neutral. Som følge heraf skal væsentlige ubalancer mellem indtægter
og udgifter tilstræbes udlignet over en fireårig periode jf. Finansministeriets
Budgetvejledning 2021, pkt. 2.3.1. Hertil kommer, at forslaget til ELV-for-
ordningen indeholder et omfattende udvidet producentansvar for køretøjer,
herunder indsamling og håndtering af udtjente køretøjer. Forordningsforsla-
get er fortsat under forhandling, men forventes at blive vedtaget i løbet af
2026 med en udskudt anvendelsesfrist for den nationale gennemførelse af
en ny udvidet producentansvarsordning for køretøjer. Der skal i den forbin-
delse tages stilling til forholdet mellem ELV-forordningen og bilskrotord-
ningen, hvilket yderligere taler for en udligning af ordningens økonomiske
ubalance.
Side 6/15
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
UDKAST
Miljø- og Ligestillingsministeriet vurderer, at det er nødvendigt at nedsætte
miljøbidraget fra 84 kr. til 61 kr. pr. 1. juni 2026 med henblik på at få ned-
bragt det akkumulerede overskud og skabe bedre balance mellem indtægter
og udgifter. Tilstræbelsen på at udligne balancen forudsætter samtidig en
forhøjelse af skrotningsgodtgørelsen fra 2.200 kr. til 2.770 kr. pr. 1. januar
2026. Skrotningsgodtgørelsens størrelse reguleres af miljøministeren via
bilskrotbekendtgørelsen. Hermed forventes udgifterne på ordningen at over-
stige indtægterne, således at det akkumulerede overskud nedbringes fra et
forventet overskud på 406,1 mio. kr. ultimo 2026 til 167,2 mio. kr. ultimo
2028. Af hensyn til at undgå en situation, hvor det samlede akkumulerede
overskud er disponeret før den forventede udfasning af ordningen, er der
budgetteret med et overskud ultimo 2028.
Dette skal ses i lyset af, at Miljø- og Ligestillingsministeriet vurderer, at
prognosen for ordningens økonomiske balance mellem udgifter og indtæg-
ter er forbundet med relativt stor usikkerhed, idet den er afhængig af udvik-
lingen i bilparken og antallet af køretøjer, der skrottes. Som det har været
tilfældet ved tidligere justeringer, gælder også i dette tilfælde, at ordningen
er vanskeligt styrbar i forhold til at sikre økonomisk balance. Udviklingen i
antallet af udbetalte godtgørelser skal derfor følges løbende med henblik på
at kunne vurdere, om det bliver nødvendigt at justere niveauet på miljøbi-
draget eller skrotningsgodtgørelsen for at kunne udligne balancen.
Det vurderes, at skrotningsgodtgørelsens størrelse har betydning for at fast-
holde, at udtjente køretøjer afleveres hos registrerede autoophuggere og ikke
ender i illegale affaldsstrømme. Skrotningsgodtgørelsen skal derfor fastlæg-
ges på et niveau, som fortsat understøtter den lovlige autoophuggerbranche.
Endelig vurderes det, at det ikke er nødvendigt at ændre på, at forsikrings-
selskaberne opkræver miljøbidraget via den lovpligtige ansvarsforsikring,
jf. lovens § 4, og at det indbetalte miljøbidrag efterfølgende overføres til
SKAT.
Det foreslås på den baggrund, at miljøbidraget nedsættes fra 84 kr. til 61 kr.
For at gennemføre den tilsigtede udligning af ordningen er det samtidig nød-
vendigt at ændre bilskrotbekendtgørelsen, således at skrotningsgodtgørelsen
hæves fra 2.200 kr. til 2.770 kr. Den foreslåede ordning vil bidrage til, at
den eksisterende ubalance mellem ordningens indtægtsside og udgiftsside,
som har medført et akkumuleret overskud på 404,2 mio. kr. ultimo 2023,
gradvist udlignes. Den foreslåede ordning vil samtidig bidrage til, at ordnin-
gens akkumulerede overskud er nedbragt betydeligt frem mod, at der skal
Side 7/15
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
UDKAST
tages stilling til forholdet mellem den forventede ELV-forordning og
bilskrotordningen.
4. Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål
Miljø- og Ligestillingsministeriet vurderer, at lovforslaget og den tilhørende
ændring af bilskrotbekendtgørelsen understøtter verdensmål 12 om ansvar-
ligt forbrug og produktion, herunder særligt delmål nr. 12.2 om en bæredyg-
tig og effektiv forvaltning af ressourcer og delmål nr. 12.4 om, at der skal
opnås en miljømæssig forsvarlig håndtering af kemikalier og affald i hele
deres cyklus, idet lovforslaget sammen med ændringen af bilskrotbekendt-
gørelsen forventes at få en positiv effekt på antallet af indleverede køretøjer
til miljørigtig affaldsbehandling hos autoriserede autoophuggere.
Det vurderes endvidere, at lovforslaget og den tilhørende ændring af
bilskrotbekendtgørelsen understøtter verdensmål nr. 7 om bæredygtig
energi. Dette skyldes, at lovforslaget sammen med ændringen af bilskrotbe-
kendtgørelsen i et vist omfang tilskynder til at udskifte bilparken til grøn-
nere alternativer, under forudsætning af at de udtjente køretøjer på sigt er-
stattes af elbiler og lignende.
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
5.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Nedsættelsen af miljøbidraget og forøgelsen af skrotningsgodtgørelsen vil
hverken have positive eller negative økonomiske konsekvenser for staten.
Ordningen er statsfinansiel neutral og skal hvile i sig selv. Ifølge Finansmi-
nisteriets Budgetvejledning 2021, pkt. 2.3.1, skal væsentlige ubalancer mel-
lem indtægter og omkostninger tilstræbes udlignet over en periode på mak-
simalt fire år fra og med det år, hvori ubalancen opstår. Dette omfatter ikke
over- eller underdækning, der bidrager til at udligne tidligere års ubalance.
Formålet med lovforslaget er at bidrage til at nedbringe overskuddet på
bilskrotordningen frem mod 2029. Der er ingen offentlige udgifter, og alle
udgifter til øget udbetaling afholdes af bilskrotordningen. Der kan blive be-
hov for yderligere justering grundet den manglende forudsigelighed i antal-
let af skrotninger. Dertil er der budgetteret med et resterende overskud i
2029 (opgjort til 167,2 mio. kr.), som der skal tages stilling til håndtering af
i forbindelse med implementering af den forventede ELV-forordning.
Side 8/15
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
UDKAST
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for regioner eller kommu-
ner.
5.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Nedsættelsen af miljøbidraget og forøgelsen af skrotningsgodtgørelsen vil
ikke indebære implementeringskonsekvenser af betydning for staten.
Lovforslaget har ikke implementeringskonsekvenser for regioner og kom-
muner.
Ministeriet vurderer, at lovforslaget følger de syv principper for digitalise-
ringsklar lovgivning.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Miljøbidraget opkræves af forsikringsselskaberne via den lovpligtige an-
svarsforsikring, jf. lovens § 4. Forsikringsselskaberne vil have administra-
tive omkostninger knyttet til at ændre satsen på miljøbidraget, idet der skal
ændres i selskabernes administrative systemer.
Forøgelse af skrotningsgodtgørelsen forventes at have positive økonomiske
konsekvenser for autoophuggerbranchen. Lovforslaget, som skal sænke
miljøbidraget, og den dertilhørende bekendtgørelsesændring, som skal for-
høje skrotningsgodtgørelsen, vil have positive økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet, for så vidt angår virksomheder, der bidrager til ordningen
via indbetaling af det lovpligtige miljøbidrag, og som får en økonomisk ge-
vinst af forøgelsen af skrotningsgodtgørelsen, når køretøjet skal skrottes.
Forøgelsen af skrotningsgodtgørelsen vil også bidrage til bekæmpelse af det
ulovlige marked for udtjente køretøjer og dermed forventeligt bidrage til
øget omsætning for de registrerede autoophuggere.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget og den dertilhørende bekendtgørelsesændring med ændring af
henholdsvis miljøbidraget og skrotningsgodtgørelsen forventes i et vist om-
fang at tilskynde til at udskifte bilparken til grønnere alternativer, under for-
udsætning af at de skrottede køretøjer på sigt erstattes af elbiler og lignende.
Side 9/15
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
UDKAST
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Da skrotningsgodtgørelsen blev hævet med 700 kr. i 2016, medførte det ca.
22 pct. flere udbetalte skrotningsgodtgørelser i 2017 i forhold til 2016. Det
er forventningen, at antallet af udbetalte godtgørelser også denne gang vil
stige som følge af forhøjelsen af præmien, særligt fordi der de foregående
år har været et markant fald i antallet af udbetalte godtgørelser.
Nedsættelsen af miljøbidraget og forøgelsen af skrotningsgodtgørelsen for-
ventes således at bevirke en positiv effekt på antallet af indleverede køretø-
jer til affaldsbehandling og vil derved medføre, at færre får foretaget ulovlig
ophugning, ligesom der vil være færre efterladte køretøjer på privat grund,
offentlig vej eller i naturen. Skrotning ved autoriserede autoophuggere sik-
rer, at alle køretøjets dele inkl. farlige stoffer og batterier m.v. håndteres
miljørigtigt og ikke ender i naturen.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 27. maj 2025 til den 26. juni
2025 (28 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
3F, Advokatsamfundet, Akademiet for de tekniske videnskaber, Arbejdsbe-
vægelsens Erhvervsråd, Autig (Autobranchens Handels- og Industrifor-
ening i Danmark), Dansk Bilbrancheråd, CONCITO, DAKOFA, Danmarks
Naturfredningsforening, Brancheforeningen Cirkulær, Dansk Arbejdsgiver-
forening, Dansk Autogenbrug, Dansk Bilretur, Dansk Energi, Dansk Er-
hverv, Dansk Metal, Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk Veteran
Bilklub (DVK), Danske Regioner, Mobility Denmark, De Samvirkende
Købmænd (DSK), Dansk Industri (DI), Dansk Producentansvar (DPA),
Dansk Standard, Danske Advokater, Danske Revisorer, Rådet for Grøn Om-
stilling, Drivkraft Danmark, FDM, Finans Danmark, Forbrugerrådet,
FORCE Technology, Foreningen af Miljømedarbejdere i kommunen (EN-
VINA), Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Forsikring & Pension, Fri-
luftsrådet, Genvindingsindustrien, Greenpeace, Ingeniørforeningen i Dan-
mark (IDA), Kommunalteknisk Chefforening (KTC), Kommunernes
Landsforening (KL), Landbrug & Fødevarer, Fagbevægelsens Hovedorga-
nisation, NOAH Plastindustrien i Danmark, Rigsrevisionen, Teknologisk
Institut, Motorhistorisk Samråd og SMV Danmark (Håndværksrådet).
Side 10/15
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
3078458_0011.png
UDKAST
12. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Økonomiske
Ja. Lovforslaget og den dertilhø-
konsekvenser
rende bekendtgørelsesændring vil
for erhvervslivet have positive økonomiske konse-
m.v.
kvenser for erhvervslivet, for så vidt
angår virksomheder, der bidrager til
ordningen via indbetaling af det lov-
pligtige miljøbidrag (besparelse på 23
kr. årligt), og som får en økonomisk
gevinst af forøgelsen af skrotnings-
godtgørelsen, når køretøjet skal skrot-
tes (570 kr. pr. skrottet køretøj).
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Ingen.
Ingen.
Ja. Engangsomkostninger af min-
dre omfang for forsikringsbranchen
ved ændring af miljøbidragssatsen.
Ingen.
Administrative
Ingen. Miljøbidraget bliver reduce-
konsekvenser
ret med 23 kr. for bilejere årligt,
for borgerne
mens udbetalingen af skrotningsgodt-
gørelse forhøjes med 570 kr. Selve
ændringen har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
Klimamæssige
konsekvenser
Ja. Lovforslaget og den dertilhø-
rende bekendtgørelsesændring med
ændring af henholdsvis miljøbidraget
og skrotningsgodtgørelsen forventes i
Ingen.
Side 11/15
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
3078458_0012.png
UDKAST
et vist omfang at tilskynde til at ud-
skifte bilparken til grønnere alternati-
ver, under forudsætning af at de
skrottede køretøjer på sigt erstattes af
elbiler og lignende.
Miljø- og natur-
Ja. Lovændringen vil ikke i sig
mæssige konse- selv medføre miljømæssige konse-
kvenser
kvenser. Lovforslaget hænger dog
sammen med en påtænkt bekendtgø-
relsesændring, som vil forhøje skrot-
ningsgodtgørelsen. Det forventes at
have en positiv effekt på antallet af
indleverede køretøjer til affaldsbe-
handling hos en registreret autoop-
hugger, som sikrer, at alle køretøjets
dele inkl. farlige stoffer og batterier
m.v. håndteres miljørigtigt og derved
ikke ender i naturen.
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Ingen.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Side 12/15
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
UDKAST
Til nr. 1
Fodnoten til titlen til den gældende lov om miljøbidrag og godtgørelse i for-
bindelse med ophugning og skrotning af biler angiver, at loven indeholder
bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/53/EF af 18. september 2000 om udrangerede køretøjer.
Det foreslås, at
fodnoten
til lovens titel ophæves.
Den foreslåede ophævelse af fodnoten, som henviser til Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv 2000/53/EF af 18. september 2000 om udrangerede
køretøjer, er begrundet med, at de bestemmelser, som gennemførte direkti-
vet i lovens kapitel 3 a vedrørende producenternes betaling af skrotningsbi-
drag for biler markedsført i perioden 1. juli 2002 til 31. december 2006, blev
ophævet ved lov nr. 1629 af 26. december 2013 om ændring af lov om mil-
jøbidrag m.v., idet de ikke længere fandt anvendelse. Det beror således på
en fejl, at fodnoten ikke tidligere er blevet ophævet.
Til nr. 2
Det fremgår af § 3 i den gældende lov om miljøbidrag og godtgørelse i for-
bindelse med ophugning og skrotning af biler, at ejeren af en bil, der er om-
fattet af lovens § 2 og indregistreret i Danmark, årligt skal betale et miljøbi-
drag på 84 kr.
Det foreslås, at i lovens § 3 ændres »84 kr.« til »61 kr.«
Den foreslåede ændring vil medføre, at bidragssatsen, som bilejere af per-
sonbiler og varebiler betaler årligt til forsikringsselskaber via deres ansvars-
forsikring, fremover vil udgøre 61 kr.
Ændringen skal ses i sammenhæng med den forudsatte forhøjelse af skrot-
ningsgodtgørelsen, som
udbetales til bilejere, når de afleverer deres udtjente
køretøj til en registreret autoophugger.
Skrotningsgodtgørelsen påtænkes
forhøjet fra 2.200 kr. til 2.770 kr. Forhøjelsen kræver ikke en lovændring og
vil blive gennemført ved ændring af
bekendtgørelse nr. 1654 af 29. decem-
ber 2022 om håndtering af affald i form af motordrevne køretøjer, opkræv-
ning af miljøbidrag og udbetaling af skrotningsgodtgørelse (bilskrotbe-
kendtgørelsen). Ændringen vil ske med hjemmel i § 6, stk. 4, i lov om mil-
jøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i de almindelige bemærkninger.
Side 13/15
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
UDKAST
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2026.
De ændringer i loven, der foreslås med denne lov, vil ikke gælde for Færø-
erne og Grønland, da hovedloven ikke gælder for Færøerne og Grønland og
heller ikke kan sættes i kraft for Færøerne eller Grønland, jf. lovens § 11.
Side 14/15
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
3078458_0015.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om miljøbidrag og godtgø-
relse i forbindelse med ophugning
og skrotning af biler, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 224 af 6. marts
2017, som ændret ved § 1 i lov nr.
177 af 24. februar 2015, foretages
følgende ændringer:
1) Loven indeholder bestemmelser,
1.
Fodnoten
til lovens titel ophæ-
der gennemfører Europa-Parlamen- ves.
tets og Rådets direktiv 2000/53/EF
af 18. september 2000 om udrange-
rede køretøjer, EF-Tidende 2000 L
269, side 34.
§ 3.
Ejeren af en bil, der er omfat-
2.
I
§ 3
ændres »84 kr.« til: »61 kr.«
tet af § 2 og indregistreret i Dan-
mark, skal årligt betale et miljøbi-
drag på 84 kr.
§2
Loven træder i kraft den 1. juni
2026.
Side 15/15