Miljø- og Fødevareudvalget 2025-26
L 38 Bilag 1
Offentligt
3078457_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025 - 963
Den 9. oktober 2025
././.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed høringsnotat og de samlede eksterne
høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om miljøbidrag og
godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler (Nedsættelse af
miljøbidrag)
Lovforslaget fremsættes i dag, torsdag den 9. oktober 2025.
Baggrund
Lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af
biler regulerer bilskrotordningen. Ifølge ordningen skal alle ejere af en person-
eller varebil betale et årligt miljøbidrag via deres lovpligtige ansvarsforsikring.
Miljøbidraget finansierer en skrotningsgodtgørelse, som udbetales til bilejerne,
når de afleverer deres udtjente køretøj til en registreret autoophugger.
Miljøbidraget udgør i dag 84 kr., og skrotningsgodtgørelsen 2.200 kr.
Miljøbidraget og skrotningsgodtgørelsen er siden oprettelsen af bilskrotordningen
i 2000 blevet ændret ad flere omgange. Ændringerne skyldes, at svingende
konjunkturer har gjort det svært at forudsige, hvor mange udtjente køretøjer der
faktisk vil blive indleveret til autoophugning, og derfor hvor mange
skrotningsgodtgørelser der vil blive udbetalt.
Antallet af udbetalte skrotningsgodtgørelser har siden 2020 været faldende,
hvilket har medført, at ordningen i slutningen af 2023 havde et akkumuleret
overskud på ca. 400 mio. kr. Det er derfor nødvendigt igen at justere miljøbidraget
og skrotningsgodtgørelsen, så bilskrotordningens økonomiske ubalance søges
udlignet.
Lovforslagets formål og indhold
Med lovforslaget foreslås at sænke miljøbidraget fra 84 kr. til 61 kr. Nedsættelsen
skal bidrage til, at bilskrotordningens økonomiske ubalance søges udlignet. Hertil
kommer, at Kommissionen i juli 2023 fremsatte forslag til en forordning om krav
om cirkularitet i design af køretøjer og om håndtering af udrangerede køretøjer
(ELV-forordningen). Forordningsforslaget indeholder et omfattende udvidet
producentansvar for køretøjer og forventes vedtaget i løbet af 2026, hvorefter der
skal tages stilling til forholdet mellem ELV-forordningen og bilskrotordningen.
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
L 38 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra miljøministeren
Som et yderligere bidrag til at sikre den nødvendige økonomiske balance inden for
bilskrotordningen forventer miljøministeren at ændre bekendtgørelse nr. 1654 af
29. december 2022 om håndtering af affald i form af motordrevne køretøjer,
opkrævning af miljøbidrag og udbetaling af skrotningsgodtgørelse
(bilskrotbekendtgørelsen), således at skrotningsgodtgørelsen forhøjes fra 2.200 kr.
til 2.770 kr.
Lovforslaget forventes at træde i kraft 1. juni 2026.
Tilpasning i forhold til høringssvar
Lovforslaget har været i ekstern høring fra den 27. maj 2025 til den 26. juni 2025.
Miljø- og Ligestillingsministeriet har modtaget fem høringssvar fra bil- og
forsikringsbranchen. Høringssvarene har givet anledning til en udskydelse af
lovforslagets ikrafttrædelsesdato, en mindre justering af den foreslåede
nedsættelse af selve miljøbidragssatsen samt enkelte præciseringer i lovforslagets
almindelige bemærkninger. Det foreslås nu at miljøbidraget sænkes til 61 kr. frem
for 64 kr. og at loven træder i kraft den 1. juni 2026 frem for den 1. januar 2026.
Dertil fremgår det nu tydeligere, at der først tages stilling til forholdet mellem
ELV-forordningen og bilskrotordningen efter forordningens vedtagelse og i
forbindelse med forordningens ikrafttrædelse.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forsikringsselskaber vil have administrative omkostninger forbundet med at
ændre satsen på miljøbidraget, som opkræves via den lovpligtige
ansvarsforsikring.
Den dertilhørende bekendtgørelsesændring med forhøjelsen af
skrotningsgodtgørelsen forventes at have positive økonomiske konsekvenser for
autoophuggerbranchen.
Magnus Heunicke
/
Kasper Rise
2