Børne- og Undervisningsudvalget 2025-26
L 36 Bilag 1
Offentligt
3078705_0001.png
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Indførelse af
lovhjemmel til anvendelse af konsekvenspædagogiske
redskaber på Træningsskolen)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforsla-
get
2.2.1. Mulighed for som led i håndhævelsen af
skolens ordensregler at bruge en række forholds-
vis vidtgående sanktioner som f.eks. overgang til
andet uddannelsesforløb og midlertidig hjemsen-
delse uden elevstøtte
2.2.2. Mulighed for at benytte sanktioner over for
en døgnelev, der modsætter sig uanmeldt værel-
sesgennemgang i tilfælde, hvor der er mistanke
om, at der foregår aktiviteter, som ikke er forene-
lige med ordensreglerne
2.2.3. Mulighed for at bestemme, at indtil 10 pct.
af elevstøtten først kommer til udbetaling, når
eleven afslutter eller afbryder uddannelsen, eller
når Træningsskolen i øvrigt finder det formåls-
tjenligt
3. Lovforslaget i forhold til udkastet
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
(Hjemmel til anvendelse af konsekvenspædagogiske redska-
ber på Træningsskolen) har i perioden fra den 19. maj til den
Den 11. september2025
Sagsnr.: : 25/15462
Juridisk Kontor
jgb
Departementet
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Telefon: +45 33 92 50 00
Mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
L 36 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078705_0002.png
19. juni 2025 (32 dage) været sendt i høring hos en række
myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 19. maj 2025 endvidere sendt
til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg til oriente-
ring. Herudover har udkastet til lovforslag været offentliggjort
på Høringsportalen.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder
og organisationer m.v. Ud for hver høringspart er det ved af-
krydsning angivet, om der er modtaget høringssvar, og om hø-
ringsparten i givet fald har haft bemærkninger til udkastet til
lovforslag.
Høringspart
Børne- og Ungdoms-
pædagogernes Lands-
forbund (BUPL)
Børne- og Ungdoms-
pædagogernes Lands-
forbund (BUPL)
Le-
derforening
Børne- og kulturchef-
foreningen
Danmarks Evaluerings-
institut
EVA
Danmarks Lærerfor-
ening
Danmarks Vejlederfor-
ening
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk Socialrådgiver-
forening
Dansk Ungdoms Fæl-
lesråd
Danske Erhvervsskoler
og -Gymnasier
Danske Landbrugssko-
ler
Danske Regioner
Danske SOSU-skoler
Det Kriminalpræven-
tive Råd
Hørings- Bemærk- Ingen be-
svar
ninger
mærk-
modtaget
ninger
Side 2/55
X
X
X
X
X
X
X
X
L 36 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078705_0003.png
Erhvervsskolernes
Elevorganisation
Erhvervsskolelederne
Fagbevægelsens Ho-
vedorganisation
Fagligt Fælles Forbund
FGU Danmark
FOA
Foreningsfællesskabet
Ligeværd
KL
Kommunale Velfærds-
chefer
Kriminalforsorgen
Rådet for de Grundlæg-
gende Erhvervsrettede
Uddannelser (REU)
Rådet for Socialt Ud-
satte
Rådet for Voksen- og
Efteruddannelse (VEU-
rådet)
SMVdanmark
Socialpædagogernes
Landsforbund
Uddannelsesforbundet
2. Høringssvarene
Side 3/55
X
X
X
X
X
X
X
X
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne hø-
ringssvar om udkastet til lovforslag.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger til hø-
ringssvarene, herunder om der er foretaget ændringer i anled-
ning af høringssvarene, er skrevet med kursiv.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Dansk Industri
finder det hensigtsmæssigt, at der igen skabes
hjemmel til at anvende konsekvenspædagogiske redskaber på
TAMU.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)
bakker op om
lovforslaget og finder det positivt, at TAMU kan fortsætte sin
praksis og gøre brug af sine pædagogiske redskaber. TAMU
er
efter FH’s opfattelse en vigtig og god skoleform for en
gruppe af unge, som i særlig grad har behov for støtte og en
særlig arbejdspladslignende pædagogik.
Foreningsfællesskabet Ligeværd
anerkender, at en tydelig
juridisk ramme for anvendelsen af konsekvenspædagogiske
L 36 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078705_0004.png
redskaber på TAMU potentielt kan understøtte en mere stabil
og forudsigelig pædagogisk praksis for de unge, der deltager i
TAMU, og at det kan være nødvendigt med pædagogiske red-
skaber til at håndtere udfordringerne på TAMU. Forenings-
fællesskabet Ligeværd finder dog, at lovforslaget indebærer
væsentlige problemstillinger, som kan have direkte konse-
kvenser for de unge med særlige behov, som Foreningsfælles-
skabet Ligeværd repræsenterer, og understreger vigtigheden
af, at de konsekvenspædagogiske redskaber altid anvendes
med respekt for de unges rettigheder og behov, og at de un-
derstøtter inklusion frem for eksklusion
Børne- og Undervisningsministeriet henviser til gennemgan-
gen af de enkelte punkter i lovforslaget, jf. afsnit 2.2 nedenfor.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Mulighed for som led i håndhævelsen af skolens
ordensregler at bruge en række forholdsvis vidtgående
sanktioner som f.eks. overgang til andet uddannelsesforløb og
midlertidig hjemsendelse uden elevstøtte
Foreningsfællesskabet Ligeværd
anfører, at sådanne sankti-
oner kan få alvorlige konsekvenser for unge med særlige be-
hov, idet de kan føre til eksklusion frem for inklusion. For-
eningsfællesskabet Ligeværd anbefaler derfor, at der indarbej-
des tydelige retningslinjer for anvendelse af sanktioner, der
sikrer, at disse kun anvendes som en sidste udvej og altid un-
der hensyntagen til proportionalitetsprincippet.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker hertil, at det
fremgår af lovforslagets bemærkninger, at det er forudsat, at
skolen i overensstemmelse med sin konsekvenspædagogiske
tilgang ved fastsættelsen af de nævnte regler og i sin forvalt-
ning af dem lægger vægt på klarhed og forudberegnelighed
og endvidere iagttager de almindelige forvaltningsretlige
principper om saglighed, ligebehandling og proportionalitet.
2.2.2. Mulighed for at benytte sanktioner over for en døgn-
elev, der modsætter sig uanmeldt værelsesgennemgang i til-
fælde, hvor der er mistanke om, at der foregår aktiviteter, som
ikke er forenelige med ordensreglerne
Foreningsfællesskabet Ligeværd
anfører, at uanmeldte væ-
relseseftersyn i tilfælde af mistanke om ulovlige forhold kan
være problematisk for de unge med særlige behov, som ofte
kan have øget behov for forudsigelighed og tryghed, hvorfor
Foreningsfællesskabet Ligeværd anbefaler, at bestemmelsen
Side 4/55
L 36 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078705_0005.png
præciseres, så den alene anvendes i klart definerede situatio-
ner, og at de unge på forhånd informeres om reglerne for ef-
tersyn.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker hertil, at det
for det første fremgår af lovforslaget, at Træningsskolen kan
fastsætte regler af det omhandlede indhold, og at det endvi-
dere fremgår af lovforslagets bemærkninger, at det er forud-
sat, at skolen i overensstemmelse med sin konsekvenspædago-
giske tilgang ved fastsættelsen af de nævnte regler og i sin
forvaltning af dem lægger vægt på klarhed og forudberegne-
lighed.
2.2.3. Mulighed for at bestemme, at indtil 10 pct. af elevstøt-
ten først kommer til udbetaling, når eleven afslutter eller af-
bryder uddannelsen, eller når Træningsskolen i øvrigt finder
det formålstjenligt
Foreningsfællesskabet Ligeværd
anfører, at den foreslåede
ordning potentielt kan være positiv for nogle unge, men for
andre kan skabe økonomisk utryghed og mindsket motivation,
og anbefaler, at ordningen gøres frivillig for den enkelte elev
og understøttes af en økonomisk vejledning.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker hertil, at den
omhandlede ordning ikke er obligatorisk for skolen at iværk-
sætte, og at den skal administreres inden for rammerne af al-
mindelige forvaltningsretlige principper, herunder proportio-
nalitetsprincippet, lighedsgrundsætningen og grundsætningen
om saglig forvaltning. Det vil derfor alene være relevant at
bringe ordningen i anvendelse, i den udstrækning den gavner
den enkelte. Deltageren vil altid få den tilbageholdte del af
elevstøtten udbetalt, hvis han eller hun afbryder uddannelsen.
Side 5/55
3. Lovforslaget i forhold til udkastet
Høringen har ikke givet anledning til indholdsmæssige æn-
dringer i lovforslaget. De ændringer, der er foretaget, er alene
af sproglig, redaktionel og lovteknisk karakter.