Børne- og Undervisningsudvalget 2025-26
L 35 Bilag 1
Offentligt
3078672_0001.png
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om
folkeskolen og lov om biblioteksafgift (Ændring af
betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og
ophævelse af bemyndigelse)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter
til skolebibliotek
2.2.2. Ophævelse af bemyndigelse til fastsættelse af nær-
mere regler om de pædagogiske læringscentres
formål og funktion
2.2.3. Samarbejde med folkebiblioteket
2.2.4. Undervisningsmidler
2.2.5. Øvrige bemærkninger
2.3. Bemærkninger, der falder uden for lovforslaget
2.3.1. Fysisk skolebibliotek
2.3.2. Kvalifikationskrav
2.3.3. Samarbejde med andre aktører end folkebibliote-
ket
2.3.4. Bemærkninger vedr. tilstrækkelige ressourcer mv.
2.3.5. Bemærkninger vedr. indsatser der understøtter
læsning m.v. gennem ungdomsuddannelser og vi-
deregående uddannelser.
9. oktober 2025
Sagsnr.: 25/13313
Juridisk Kontor
Departementet
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Telefon: +45 33 92 50 00
Mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078672_0002.png
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen
og lov om biblioteksafgift (Ændring af betegnelsen pædago-
gisk læringscenter til skolebibliotek og ophævelse af bemyn-
digelse) har i perioden fra den 12. maj 2025 til den 11. juni
2025 (31 dage) været sendt i høring hos en række myndighe-
der, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 12. maj 2025 endvidere sendt
til Børne- og Undervisningsudvalget og Kulturudvalget til ori-
entering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Hø-
ringsportalen den 12. maj 2025.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder
og organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om
der er modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald
har haft bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er
blandt de hørte myndigheder, organisationer m.v., men på
egen foranledning har sendt bemærkninger til udkastet til lov-
forslag. Sådanne interessenter er i oversigten markeret med *.
Derudover er der visse organisationer mv., der har afgivet fæl-
les høringssvar. Sådanne er markeret med ** og kan ikke fin-
des særskilt, medmindre den enkelte organisation mv. også
har indgivet særskilt høringssvar.
Høringspart
Hø-
rings-
svar
modta-
get
Be-
mærk-
ninger
Ingen
be-
mærk-
ninger
Ønsker
ikke at
afgive
hø-
rings-
svar
Side 2/35
ADHD-Forenin-
gen
Advokatsamfun-
det
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078672_0003.png
Akademiet for de
Tekniske Viden-
skaber
Akademikerne
Ankenævnet for
Statens Uddannel-
sesstøtteordninger
Ankestyrelsen
AOF Danmark
Arbejderbevægel-
sens Erhvervsråd
Arbejdsgivernes
Uddannelsesbi-
drag
Arkitektskolen i
Aarhus
Astra – Center for
Læring i Natur,
Teknik og Sund-
hed
Autismeforenin-
gen
Beskæftigelsesrå-
det
Biblioteksafgifts-
nævnet
Bibliotekscheffor-
eningen**
Blik- og Rørarbej-
derforbundet
Brancheforenin-
gen for Undervis-
ningsmidler
Børne- og Ung-
domspædagoger-
nes Landsforbund
(BUPL)
Børne- og Ung-
domspædagoger-
nes Landsforbund
(BUPL) – Leder-
forening
Børnenes Bureau
Børne- og kultur-
chefforeningen
Børnerådet
Børnesagens Fæl-
lesråd
Børns Vilkår
Side 3/35
X
X
X
X
X
X
X
X
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078672_0004.png
Centralorganisati-
onernes Fællesud-
valg (CFU)
Center for Under-
visningsmidler
CEPOS
Charlotte
Hall-
mann*
Daghøjskolefor-
eningen
Daginstitutioner-
nes Lands-Orga-
nisation (DLO)
Danmarks Biblio-
teksforening**
Danmarks Evalu-
eringsinstitut
EVA
Danmarks Fiske-
riforening Produ-
cent Organisation
Danmarks Idræts-
forbund
Danmarks Lærer-
forening
Danmarks Natur-
fagslærerfor-
ening*
Danmarks Private
Skoler – grund-
skoler & gymna-
sier
Danmarks Stati-
stik
Danmarks Vejle-
derforening
Dansk Arbejdsgi-
verforening
Dansk Blindesam-
fund
Dansk Center for
Undervisnings-
miljø
Dansk El-forbund
Dansk Erhverv
Dansk Flygtnin-
gehjælp
Dansk Folkeop-
lysnings Samråd
Side 4/35
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078672_0005.png
Dansk Forfatter-
forening
Dansk Handicap
Forbund
Dansk Industri
Dansklærerfor-
eningen*
DM(**)
Dansk Metal
Dansk Oplysnings
Forbund
Dansk Psykolog
Forening
Dansk Skolefor-
ening for Sydsle-
svig
Dansk Skoleidræt
Dansk Socialråd-
giverforening
Dansk Ungdoms
Fællesråd
Danske Advoka-
ter
Danske A-kasser
Danske Dagbe-
handlingstilbuds
Netværk
Danske
Døves
Landsforbund
Danske Erhvervs-
akademier
Danske Erhvervs-
skoler og -Gym-
nasier – Bestyrel-
serne**
Danske Erhvervs-
skoler og -Gym-
nasier
Le-
derne**
Danske
Fag-,
Forsknings-
og
Uddannelsesbibli-
oteker**
Danske Forlag
Danske Gymna-
sieelevers Sam-
menslutning
Danske Gymna-
sier
X
X
Side 5/35
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078672_0006.png
Danske Gymna-
stik- og Idrætsfor-
eninger
Danske Handicap-
organisationer
Danske HF &
VUC
Danske HF og
VUC - Bestyrel-
serne
Danske
Land-
brugsskoler
Danske Musik- og
Kulturskoler
Danske Professi-
onshøjskoler
Danske Regioner
Danske Revisorer
Danske seniorer
Danske Skoleele-
ver
Danske Skønlitte-
rære Forfattere
Danske
SOSU-
skoler
Danske
SOSU-
skoler – Bestyrel-
serne
Danske Undervis-
ningsforlag
Danske Universi-
teter
DBC DIGITAL
A/S
De Anbragtes Vil-
kår
De Danske Sprog-
centre
DEA
Den Danske Film-
skole
Den Danske Sce-
nekunstskole
Den faglige for-
ening Håndværk
og Design*
Den uvildige kon-
sulentordning på
Side 6/35
X
X
X
X
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078672_0007.png
handicapområdet
(DUKH)
Det Centrale Han-
dicapråd
Det Digitale Fol-
kebibliotek
Det Jyske Musik-
konservatorium
Det Kgl. Bibliotek
Det Kgl. Biblio-
tek, att. Det Kgl.
Biblioteks Nota-
service
Det
Kongelige
Danske Kunstaka-
demis
Billed-
kunstskoler
Det
Kongelige
Danske
Musik-
konservatorium
Det Kriminalpræ-
ventive Råd
Det Nationale In-
tegrationsråd
Deutscher Schul-
und Sprachverein
für Nordschleswig
Digitaliseringssty-
relsen
DJØF
Efterskoleforenin-
gen
Ejendom
Dan-
mark
Engineer the Fu-
ture
Erhvervsskolernes
Elevorganisation
Erhvervsskolele-
derne
Fagbevægelsens
Hovedorganisa-
tion
Fagligt
Fælles
Forbund
FGU Danmark
Finans Danmark
Finansforbundet
Finanstilsynet
Side 7/35
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078672_0008.png
Firmaidrætten
FOA
Folkehøjskolernes
Forening i Dan-
mark
Folkeligt Oplys-
nings Forbund
Fora
Foreningen
af
Døgn- og Dagtil-
bud for udsatte
børn og unge
(FADD)
Foreningen af Frie
Fagskoler
Foreningen af ka-
tolske skoler i
Danmark
Foreningen
af
Kristne Friskoler
Foreningen af Le-
dere ved Dansk-
uddannelser
Foreningen af Pri-
vate
Udbydere
(FPU)
Foreningen
for
Forældre til Ele-
ver i Fri- og Pri-
vatskoler
Foreningen
til
gavn for børn og
unge (fobu)
Foreningsfælles-
skabet Ligeværd
Forhandlingsfæl-
lesskabet
Forsikring og Pen-
sion
Forældrenes
Landsorganisation
(FOLA)
Frie Skolers Læ-
rerforening
Friskolerne
FSR – danske re-
visorer
Fødevareforbun-
det NFF
Side 8/35
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078672_0009.png
GAEB (Gymnasi-
ernes, Akademier-
nes og Erhvervs-
skolernes Biblio-
teksfor-
ening)*(**)
Gentofte Børne-
venner
Gymnasiernes Be-
styrelsesforening
Gymnasieskoler-
nes Lærerforening
HK/Kommunal**
HK/Stat**
HORESTA
HvorErDerEn-
Voksen
Industriens Fond
Insero
Institut for Men-
neskerettigheder
Justitia
KL
Klagenævnet for
Specialundervis-
ning
Kommunale Vel-
færdschefer
Konkurrence- og
Forbrugerstyrel-
sen
Kraka
Kriminalforsor-
gen
Kristlig Fagbevæ-
gelse (Krifa)
LandboUngdom
Landbrug & Føde-
varer
Landdistrikternes
Fællesråd
Landselevbesty-
relsen for det pæ-
dagogiske område
Landselevbesty-
relsen for social-
og sundhedsområ-
det
X
X
Side 9/35
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078672_0010.png
Landsforeningen
af 10. Klassesko-
ler i Danmark
Landsforeningen
af Læsepædago-
ger*
Landsforeningen
af Ungdomsskole-
ledere
Landsforeningen
for førtidspensio-
nister
Landsforeningen
for Socialpædago-
ger
Landsforeningen
Livsværk
Landsforeningen
Skole og Bø-
ger(**)
Landsorganisatio-
nen Danske Dag-
institutioner
(LDD)
Landsorganisatio-
nen for sociale til-
bud (LOS)
Landssammen-
slutningen af Han-
delsskoleelever
Landssammen-
slutningen af For-
eninger for Selv-
stændige Børne-
passere
Landssamråd for
PPR-chefer
Lederne
Ledersamrådet for
STU og VSU i
Danmark
Lev Uden Vold
Lilleskolerne
LOF
Louise Bro*
Lærernes Central-
organisation
Lær for Livet
Side 10/35
X
X
X
X
X
X
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078672_0011.png
Læsekonsulenter-
nes Landsforening
Læse- og Mate-
matikvejlederfor-
eningen
Manderådet
Medierådet
for
Børn og Unge
Modstrøm – For-
eningen for FGU-
elever og unge
omkring FGU
Nationalt Center
for kompetence-
udvikling
Nationalt viden-
center for lære-
midler
Nationalt Viden-
center for Ord-
blindhed og andre
Læsevanskelighe-
der
Naturvidenska-
bernes Hus
Netværket
for
kostafdelinger
OpenDenmark
Operation Dags-
værk
Ordblindeforenin-
gen
Plejefamiliernes
Landsforening
Pædagogisk Læ-
ringsCenterFor-
ening(**)
Red Barnet
Rektorkollegiet
for de Martime
Uddannelser
Rigsarkivet
Rigsrevisionen
ROAL – Samrådet
for Ordblindhed
og andre Læse-
vanskeligheder
Rytmisk Musik-
konservatorium
X
X
Side 11/35
X
X
X
X
X
X
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078672_0012.png
Rådet for de
Grundlæggende
Erhvervsrettede
Uddannelser
(REU)
Rådet for Er-
hvervsakademiud-
dannelser og Pro-
fessionsbachelor-
uddannelser
Rådet for Socialt
Udsatte
Rådet for Voksen
og
Efteruddan-
nelse (VEU-rådet)
Sammenslutnin-
gen af Steinersko-
ler i Danmark
Sammenslutnin-
gen af Unge Med
Handicap
Samrådet af Spe-
cialskoleledere
Sekretariatet for
Erhvervsrettede
Velfærdsuddan-
nelser
Selveje Danmark
Selvejende og pri-
vate institutioners
forening (Spifo)
Sjældne Diagno-
ser
Skole og Forældre
Skolelederfor-
eningen
SMVdanmark
Socialpædagoger-
nes Landsforbund
Studievalg Dan-
mark
Syddansk Musik-
konservatorium
TABUKA
Landsforeningen
for nuværende og
tidligere anbragte
TAT-Kredsen
TEKNIQ
Side 12/35
X
X
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078672_0013.png
Tænketanken
Fremtidens Bibli-
oteker**
Udbetaling Dan-
mark
Uddannelsesfor-
bundet
Uddannelsesle-
derne
Uddannelsesrådet
for de maritime
uddannelser
Udviklingshæm-
medes Landsfor-
bund (ULF)
Ungdomsringen
Ungdomsskole-
foreningen
Ungdomsuddan-
nelsernes Vejle-
derforening
Universe
Ældre Sagen
Aarhus Universi-
tet*
42 vejledere og
ressourceperso-
ner*
2. Høringssvarene
X
X
Side 13/35
X
X
X
X
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne hø-
ringssvar om udkastet til lovforslag.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger til hø-
ringssvarene, herunder om der er foretaget ændringer i anled-
ning af høringssvarene, er skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er fore-
taget i forhold til det udkast, som har været i offentlig høring.
Her omtales også ændringer, som ikke har baggrund i mod-
tagne høringssvar, men er foretaget på Børne- og Under-
visningsministeriets egen foranledning.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, Bib-
lioteksafgiftsnævnet, Danmarks Private Skoler – grund-
skoler & gymnasier, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dan-
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
ske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Digitaliseringsstyrel-
sen, FGU Danmark, Finans Danmark, Finanstilsynet, Kla-
genævnet for Specialundervisning, Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen, Kriminalforsorgen
og
Aarhus Universitet
har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovudkastet.
Hovedparten af de foreninger og organisationer, der har be-
mærkninger til lovforslaget, bakker op om eller anerkender in-
tentionen med forslaget om at ændre betegnelsen pædagogisk
læringscenter til skolebibliotek. Det gør sig gældende for
Danmarks Lærerforening, Dansk Forfatterforening,
Dansklærerforeningen, Danske Forlag, Den akademiske
fagforening DM, Det Digitale Folkebibliotek, GAEB
(Gymnasiernes, Akademiernes og Erhvervsskolernes Bib-
lioteksforening), Landsforeningen af Læsepædagoger, Na-
tionalt videncenter for læremidler – Læremiddel.dk
og
Pædagogisk LæringsCenterForening.
Endvidere er
Børne-
og Kulturchefforeningen
umiddelbart positive over for nav-
neændringen.
Danmarks Lærerforening
hæfter sig endvidere positivt ved,
at det fremgår af lovbemærkningerne, at vejledningen vedrø-
rende pædagogisk læringscenter skal opdateres. Det bakker
foreningen op om, da vejledningen er et vigtigt bidrag til at
konkretisere og give eksempler på den lokale udmøntning af
skolebibliotekets funktion og opgaver, herunder fx i relation
til samarbejdet med ledelsen om skoleudvikling og den fore-
stående fagfornyelse. Foreningen indgår gerne i arbejdet med
at udarbejde en opdateret vejledning.
Læsekonsulenternes Landsforening
stiller sig ligeledes
gerne til rådighed i arbejdet med at udarbejde en opdateret
vejledning.
Den faglige forening Håndværk og Design
bifalder lovæn-
dringen og har ikke andre bemærkninger.
Det Digitale Folkebibliotek
bakker også op om ambitionen
om at styrke skolebibliotekets rolle i forhold til elevernes læs-
ning, undervisningsstøtte og kulturelle dannelse og skriver, at
det er positivt, at lovforslaget søger at tydeliggøre skolebiblio-
tekets opgaver og ansvar i relation til både elever og undervis-
ningspersonale, og at det er et stort plus, at der lægges op til
fortsat og styrket samarbejde mellem skole- og folkebibliote-
ker. Det Digitale Folkebibliotek anbefaler for at sikre, at de
gode intentioner realiseres i praksis, at der sker en præcisering
af visse aspekter.
Side 14/35
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
Bibliotekernes Dialogforum
hilser lovforslaget velkommen
som et vigtigt skridt mod at styrke skolebibliotekets funktion i
folkeskolen. Det bemærkes, at
Pædagogisk LæringsCenter-
Forening, Bibliotekschefforeningen BCF, Danske Fag-,
Forsknings- og Uddannelsesbiblioteker DFFU, GAEB
(Gymnasie-,
Akademi- og Erhvervsskolernes Biblioteks-
forening), DM Kultur og Medier, HK Kommunal, Skole,
Kultur og Bibliotek, HK/STAT, TR-kollegiet for De Stats-
lige Biblioteker og Arkiver, Tænketanken Fremtidens Bib-
lioteker, Landsforeningen Skole & Bøger
og
Danmarks
Biblioteksforening
er underskrivere på høringssvaret fra
Bib-
liotekernes Dialogforum.
Når der efterfølgende henvises til
”Bibliotekernes Dialogforum”, sigtes der således til denne
kreds af høringsparter.
KL
er positiv over for, at der med forslaget følger et styrket
fokus på elevernes læsning og ikke mindst læselyst, som for-
håbentligt kan bidrage til at vende udviklingen i elevernes læ-
seresultater. KL tager i sit høringssvar forbehold for politisk
behandling af høringssvaret.
Skolelederforeningen
kan ikke bakke op om den foreslåede
ændring af betegnelsen for folkeskolens pædagogiske lærings-
centre og mener desuden, at bekendtgørelsen bør bevares.
Danmarks Naturfagslærerforening
giver bl.a. udtryk for, at
forslaget om at genindføre betegnelsen skolebibliotek rummer
flere problematiske elementer og anfører samtidig, at hvis et
navneskifte skal give mening og være forsvarligt, må det led-
sages af klare rammer, lovkrav og en bevidstgørelse om funk-
tionen som mere end blot et rum med bøger.
Rigsrevisionen
konstaterer, at lovforslaget ikke omhandler re-
visions- og regnskabsforhold i staten eller andre offentlige
virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen, og at Rigsrevi-
sionen derfor ikke har behandlet høringen yderligere.
42 vejledere og ressourcepersoner
har med stor bekymring
læst lovforslaget og anfører, at det, der præsenteres som en
forenkling og en mulighed for lokal udmøntning, risikerer at
få alvorlige konsekvenser for kvaliteten og ligheden i det pæ-
dagogiske udviklingsarbejde på tværs af skoler og kommuner.
Høringssvaret er indsendt af Lisbeth Hædersdal og er under-
skrevet af 42 vejledere og ressourcepersoner fra forskellige
skoler og kommuner. Når der efterfølgende henvises til ”42
vejledere og ressourcepersoner”, sigtes der således til denne
kreds af personer.
Side 15/35
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
Børne- og Undervisningsministeriet kvitterer for den overve-
jende positive modtagelse af lovforslagets del om ændring af
betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek. Mi-
nisteriet har noteret sig de modtagne bemærkninger, der vil
indgå i det videre arbejde, og henviser i øvrigt til de særskilte
punkter nedenfor.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til
skolebibliotek
Bibliotekernes Dialogforum
anfører, at navneskiftet fra pæ-
dagogisk læringscenter til skolebibliotek er både tidssvarende
og tydeliggørende samt bidrager til at forankre skolebibliote-
ket som en central kultur- og læringsinstitution i børns skole-
liv.
Danmarks Lærerforening
bakker op om, at betegnelsen æn-
dres til skolebibliotek og hæfter sig ved, at der i ministeriets
bemærkninger står, at betegnelsen ikke vil medføre nogen ind-
holdsmæssige ændringer i forhold til den funktion og de opga-
ver, der varetages af det pædagogiske læringscenter i dag.
Danmarks Naturfagslærerforening
mener, at forslaget vil
betyde et tab af bredt pædagogisk fokus, da pædagogisk læ-
ringscenter-betegnelsen blev indført for at understrege en bre-
dere og mere strategisk pædagogisk funktion, der rakte ud
over traditionel bogudlån mv. En betegnelse som skolebiblio-
tek kan give indtryk af en mere begrænset funktion, hvilket
kan føre til færre ressourcer, mindre prioritering og i sidste
ende en svækkelse af skolens samlede pædagogiske og didak-
tiske støttefunktion. Pædagogisk læringscenter-begrebet rum-
mede en stærk kobling til digital didaktik og moderne lærings-
midler, hvilket man risikerer nedtonet.
Dansk Forfatterforening
tilslutter sig med glæde forslaget
om, at betegnelsen ”pædagogisk læringscenter” ændres til
”skolebibliotek”.
Dansklærerforeningen
anfører bl.a., at det er det helt rigtige,
at skolebiblioteket igen skal hedde skolebiblioteket, men at
det er naivt, hvis politikerne tror, at en navneændring alene
kommer til at styrke landets skolebiblioteker, sådan som in-
tentionen er efter flere års udsultning af folkeskolen.
Danske Forlag
anser det grundlæggende for meget positivt,
at betegnelsen ”pædagogisk læringscenter” ændres tilbage til
Side 16/35
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
”skolebibliotek”, og at bemærkningerne udtrykkeligt fremhæ-
ver, at det dermed understreges, ”at understøttelse af læsning
af fysiske bøger er en central opgave for skolebiblioteket”.
Den akademiske fagforening DM
skriver bl.a., at sprog og
navne betyder noget i virkeligheden, og at DM derfor hilser
navneændringen meget velkommen.
GAEB (Gymnasiernes, Akademiernes og Erhvervsskoler-
nes Biblioteksforening)
støtter helhjertet forslaget om navne-
ændring og skriver bl.a., at navnet skolebibliotek præcist og
klart indkredser formålet, og at skolebibliotekerne/de pædago-
giske læringscentre er karakteriseret ved at være skolernes
rum for adgang til bøger og andre materialer formidlet af dyg-
tige og engagerede skolebibliotekarer.
Landsforeningen af Læsepædagoger
synes, det er positivt
med en tilbagevenden til betegnelsen: skolebiblioteket, og be-
mærker, at det er vigtigt, at børnene vokser op med viden og
erfaringer med, hvad et bibliotek er, og at de også findes ude i
virkeligheden.
Læsekonsulenternes Landsforening
anfører bl.a., at det gi-
ver god mening at kalde det fysiske sted for et skolebibliotek,
da det giver en bedre forståelse af, hvilken funktion lokalite-
ten varetager, herunder at stille fysiske bøger til rådighed til
brug i undervisningen og til elevernes fritidslæsning samt yde
vejledning i brugen heraf. Foreningen har dog en bekymring
for, at intentionen om det brede perspektiv på skoleudvikling
falder bort.
Nationalt videncenter for læremidler – Læremiddel.dk
støtter navneændringen, fordi betegnelsen ’skolebibliotek’ vil
bidrage til øget genkendelighed og muliggøre en tydeligere
kommunikation mellem skole, elever og forældre. Centeret
støtter samtidig, at navneændringen ikke skal medføre nogen
indholdsmæssige ændringer i forhold til den vigtige funktion
og de væsentlige opgaver, som varetages af det pædagogiske
læringscenter i dag.
Pædagogisk LæringsCenterForening
hilser intentionen bag
navneændringen velkommen, da den kan bidrage til øget gen-
kendelighed og tydelighed i skolernes kommunikation med
elever, forældre og samarbejdspartnere.
Skolelederforeningen
støtter ikke det foreslåede, da det er
foreningens opfattelse, at betegnelsen skolebibliotek ikke i til-
strækkelig grad afspejler den organisatoriske, pædagogiske og
didaktiske praksis, der er udviklet og etableret på skolerne
Side 17/35
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
som følge af gældende bekendtgørelse. Foreningen mener, at
betegnelsen skolebibliotek reducerer funktionen til en mere
traditionel forståelse, som ikke dækker det brede opgavefelt,
pædagogisk læringscenter varetager. Foreningen anbefaler, at
betegnelsen pædagogisk læringscenter bevares, da det sikrer
anerkendelse af den praksis og det ansvar, der allerede er for-
ankret i skolernes dagligdag.
42 vejledere og ressourcepersoner
ser med stor bekymring
på forslaget og anfører bl.a., at man risikerer, at den kom-
plekse og strategiske funktion bag ordet ’læringscenter’ for-
svinder i praksis, og at det desuden signalerer en bevægelse
væk fra helhedsorienteret skoleudvikling og tilbage til en
mere snæver forståelse, som i højere grad forbindes med ud-
lån og litteratur alene.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at baggrunden
for forslaget er et politisk ønske om at gøre betegnelsen for
folkeskolens pædagogiske læringscentre mere intuitiv og for-
ståelig for bl.a. elever og forældre. Ved at bruge betegnelsen
skolebibliotek understreges det samtidig, at understøttelse af
læsning i fysiske bøger er en central opgave for skolebibliote-
ket. Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærknin-
ger pkt. 1 og pkt. 2.1.2., vil ændringen af betegnelsen ikke
medføre nogen indholdsmæssige ændringer i forhold til den
funktion og de opgaver, der varetages af det pædagogiske læ-
ringscenter i dag.
Det er således ikke hensigten at indskrænke funktionen, men
alene at ændre betegnelsen. For at tydeliggøre dette yderli-
gere har ministeriet på baggrund af høringssvarene foretaget
en sproglig præcisering i lovforslagets bemærkninger af, at
det alene er betegnelsen, som foreslås ændret.
2.2.2. Ophævelse af bemyndigelse til fastsættelse af nærmere
regler om de pædagogiske læringscentres formål og funktion
Bibliotekernes Dialogforum
anerkender, at lovforslaget styr-
ker skolebibliotekets rolle i forhold til læsning, undervisnings-
støtte, kulturformidling og dannelse og anfører samtidig, at
der er behov for enkelte justeringer og præciseringer for at
sikre en klar ansvarsfordeling, et solidt samarbejdsgrundlag
og et skolebibliotekstilbud af høj kvalitet for alle elever. Kon-
kret foreslår forummet følgende formulering af § 19, stk. 2:
”Skolebiblioteket udgør et fysisk, tilgængeligt biblio-
teksmiljø for eleverne på skolen. Skolebiblioteket stil-
ler undervisningsmidler til rådighed for skolens under-
visning, herunder bøger til brug i undervisningen og til
elevernes fritidslæsning, og yder vejledning i brugen
Side 18/35
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
heraf. Skolebibliotekerne samarbejder med folkebiblio-
tekerne om elevernes fritidslæsning.
Skolebiblioteket understøtter elevernes læsning, udvik-
ler og understøtter undervisningsrelaterede aktiviteter
og vejleder om litteratur og kulturtilbud. Skolebibliote-
ket understøtter desuden det undervisende personales
planlægning, gennemførelse og evaluering af undervis-
ningen, hvilket varetages af skolens pædagogiske per-
sonale. Herudover kan samarbejde etableres med øv-
rige relevante kultur-, idræts- og foreningsaktører med
relevans for skolens virksomhed.”
Børne- og Kulturchefforeningen
er umiddelbart positive
over for initiativet til regelsanering, der betyder, at formule-
ringer fra bekendtgørelsen indsættes direkte i folkeskoleloven
i en forenklet og forkortet version, og kvitterer samtidig for, at
regelsaneringen forventes at medføre et større lokalt råderum,
men peger også på, det kan give et uklart råderum for de fag-
professionelle. Børne- og Kulturchefforeningen anbefaler en
politisk pejling, der viser retningen og forventningen til skole-
biblioteket i folkeskolen. Foreningen henviser til, at de nuvæ-
rende formuleringer fra bekendtgørelsen om formål, roller og
strategiske opgaver ikke er medtaget i lovteksten.
Charlotte Hallmann
og
Louise Bro
skriver bl.a., at der er
udviklet en funktionsbeskrivelse for læringsvejlederne i Aar-
hus Kommune, der detaljeret beskriver to overordnede an-
svarsområder, hvor læringsvejlederen arbejder sammen med
skolens øvrige vejledere om at “støtte og inspirere det pæda-
gogiske personale i at udvikle den didaktiske og pædagogiske
praksis på skolen i samarbejde med skolens ledelse og øvrige
vejledere og at udvikle undervisningsrelaterede aktiviteter for
eleverne. Hvis denne funktion skrives ud af loven, risikerer
man at fjerne “limen” mellem skolens fælles ressourcer, hvor
læringsvejlederen skal være linket mellem lærerne, pædago-
gerne, ledelsen, de øvrige vejledere, eleverne, CFU, folkebib-
lioteket, forlagene, kulturlivet osv.
Danmarks Lærerforening
er bekymret over, at der lægges
op til, at bekendtgørelsen skal udgå, da den i mere udfoldet
form end lovteksten angiver formål og opgaver for skolebibli-
oteket, og da en bekendtgørelse i modsætning til en vejledning
har bindende karakter. Foreningen skriver bl.a. også, at den er
enig i, at det er en central opgave for skolebiblioteket at un-
derstøtte elevernes læsning, og det med fordel kan fremgå af
lovteksten, at dette skal ske i et tæt samarbejde med skolens
øvrige vejledere og lærere.
Side 19/35
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
Danmarks Lærerforening bemærker herudover bl.a., at det
fremgår af lovudkastet, at det er skolebibliotekets opgave at
understøtte læreres planlægning, gennemførsel og evaluering
af undervisning, og at foreningen er optaget af, at understøttel-
sen knytter sig til hele fagrækken og ikke er isoleret til fx læs-
ning. Foreningen foreslår, at formålsbestemmelsen i § 1, stk.
1, i den gældende bekendtgørelse skrives ind i lovudkastet, så
det fremgår af lovteksten, at ”Det pædagogiske læringscenter
udgøres af skolens vejledere og ressourcepersoner, som i sam-
arbejde med skolens ledelse og lærere arbejder for at fremme
alle elevers faglige og alsidige udvikling og trivsel ved at un-
derstøtte, inspirere og udvikle lærernes og pædagogernes di-
daktiske og pædagogiske praksis og udvikle undervisningsre-
laterede aktiviteter for eleverne.”
Danmarks Naturfagslærerforening
anfører bl.a., at med op-
hævelsen af bekendtgørelsen bliver det op til den enkelte
skole eller kommune at beslutte, om og hvordan man vil have
et skolebibliotek, og at det skaber risiko for betydelige for-
skelle i kvalitet og indhold fra skole til skole fx ved skoleskift.
Dansk Forfatterforening
støtter tydeliggørelsen af, at skole-
bibliotekerne skal understøtte elevernes læsning, stille fysiske
bøger til rådighed for både undervisning og fritidslæsning og
vejlede eleverne om kulturtilbud og litteratur.
Danske Forlag
anfører, at forslaget om at ophæve § 19, stk.
5, vil indebære en ikke ubetydelig risiko for, at nogle kommu-
ner vælger f.eks. ikke at prioritere, at der på skolen er et fysisk
skolebibliotek, ligesom manglende krav til samlinger og ud-
dannet personale på tilsvarende vis risikerer at underminere en
politisk målsætning om at fremme læsekulturen og dannelsen
samt understøtte de mest optimale forudsætninger for læring.
Dansklærerforeningen
anfører, at det er vigtigt, at pædago-
gisk læringscenters understøttelse af skoleudvikling, kapaci-
tetsopbygning og skolens organisatoriske arbejde fortsætter.
Danske Professionshøjskoler
anbefaler, at de udviklende og
understøttende funktioner fra de pædagogiske læringscentre
bevares med overgangen til skolebiblioteksbetegnelsen, da
disse funktioner spiller en væsentlig rolle i folkeskolernes
strategiske og pædagogiske udviklingsarbejde. Danske Profes-
sionshøjskoler foreslår derfor konkret, at § 1, stk. 2, 1. pkt. og
2. pkt., videreføres i loven.
KL
bemærker, at det pædagogiske læringscenter i dag vareta-
ger en vigtig opgave ift. at vejlede lærere og anden pædago-
Side 20/35
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
gisk personale i at tilrettelægge god undervisning, viderefor-
midle forsknings- og evalueringsresultater og understøtte og
vejlede i brug af læremidler. KL bakker op om en generel re-
gelforenkling på skoleområdet, men anfører samtidig, at man
ved at skrive den del ud af lovgivningen, der handler om pæ-
dagogisk læringscenters understøttelse af det organisatoriske
arbejde, skoleudviklingsindsatser og vejledningsindsatser, ri-
sikerer at mindske fokus på den del, der handler om skolens
videns- og støttestrukturer, herunder også specialundervis-
ningsdelen. KL forudsætter, at lovændringen ikke ændrer i
forudsætningerne for at fortsætte denne indsats.
Landsforeningen Skole og Bøger
skriver bl.a., at skolebibli-
otekaren er en central figur i skolens virke, både i vejledning
af elever og lærere, men i høj grad også i forhold til at udvikle
og understøtte skolens indsatsområder. Foreningen finder
dette yderst vigtigt for enhver skoles udvikling og ønsker der-
for at tilføje et ekstra punkt til § 19, stk. 2, så det fremgår, at
skolebiblioteket også har til opgave at udvikle og understøtte
skolens indsatsområder. Landsforeningen udtrykker desuden
bekymring over ophævelsen af lovens § 19, stk. 5.
Læsekonsulenternes Landsforening
er bekymret for, at in-
tentionen om det brede perspektiv på skoleudvikling, som er
beskrevet i den nuværende vejledning til bekendtgørelsen, fra-
falder. Foreningen mener, at det er vigtigt, at pædagogisk læ-
ringscenter-vejledernes/ skolebibliotekarernes rolle i skolens
didaktiske udvikling fortsat er velbeskrevet.
Nationalt videncenter for læremidler – Læremiddel.dk
støtter overordnet intentionen om at skabe rum til lokal ud-
møntning og anerkender ligeledes, at dele af de detaljerede
forventninger til det pædagogiske læringscenters konkrete op-
gavevaretagelse kan forenkles. Centeret støtter ligeledes over-
ordnet de forventninger til skolebibliotekets formål og opga-
ver, som signaleres i lovforslaget. Centeret ønsker imidlertid
at understrege vigtigheden af, at det pædagogiske læringscen-
ters helt grundlæggende opgaver fastholdes og peger bl.a.
konkret på, at regelsaneringen ikke må medføre, at fokus på
skolebibliotekets organisatoriske opgaver forsvinder.
Pædagogisk LæringsCenterForening
udtrykker bekymring
over, at den nuværende understøttelse af skoleudvikling, kapa-
citetsopbygning og skolens organisatoriske arbejde, der er be-
skrevet i den gældende bekendtgørelse om pædagogisk læ-
ringscenter, ikke indgår i lovforslaget. Foreningen foreslår, at
det i lovteksten understreges, at skolebiblioteket, herunder
vejlederne, indgår i et formaliseret samarbejde med ledelsen
om skolens udvikling.
Side 21/35
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
Side 22/35
Skolelederforeningen
anfører, at navneændringen og ophæ-
velsen af bekendtgørelsen risikerer at skabe uklarhed om pæ-
dagogisk læringscenters rolle og ansvar. Foreningen anbefa-
ler, at bekendtgørelsen opretholdes, da den giver klare rammer
for, hvordan pædagogisk læringscenter skal fungere, og hvor-
dan samarbejdet med ledelsen organiseres.
42 vejledere og ressourcepersoner
mener bl.a., at lovforsla-
get udvander den klare juridiske og professionelle forankring
af pædagogisk læringscenters funktion i skolen, og at man ved
at skrive en generaliseret beskrivelse ind i folkeskoleloven og
fjerne bekendtgørelsen som styringsredskab gør vejlednings-
og udviklingsfunktionen frivillig og sårbar over for lokale pri-
oriteringer og ressourcetildeling. Herudover mener de bl.a., at
læringscentrets brede faglige dækning udhules, og at det er
bekymrende, at skoleledelsens rolle i funktionen ikke længere
nævnes og opfordrer på den baggrund bl.a. til, at bekendtgø-
relsen eller en tilsvarende tydelig beskrivelse af pædagogisk
læringscenters funktion fastholdes i lovgivningen.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at formålet
med lovforslaget er at forenkle – og derved at tydeliggøre –
retning og rammer for lokal udmøntning i de enkelte kommu-
ner og skoler, der efter gældende ret er for så vidt angår det
pædagogiske læringscenters funktion og opgaver.
Efter folkeskoleloven hører det pædagogiske læringscenter
under skolens leder, og skolelederen har derfor ret og pligt til
inden for rammerne af folkeskolelovgivningen og kommunal-
bestyrelsens og skolebestyrelsens beslutninger at organisere
og tilrettelægge varetagelsen af det pædagogiske læringscen-
ters funktion og opgaver.
Det hænger sammen med, at det efter folkeskoleloven er sko-
lens leder, der inden for rammerne af lovgivningen og kom-
munalbestyrelsens og skolebestyrelsens beslutninger har an-
svaret for undervisningens kvalitet og fastlægger undervisnin-
gens organisering og tilrettelæggelse, jf. folkeskolelovens § 2,
stk. 2. Endvidere har skolelederen den administrative og pæ-
dagogiske ledelse af skolen og leder og fordeler arbejdet mel-
lem skolens ansatte, jf. folkeskolelovens § 45.
Den gældende bekendtgørelse om folkeskolens pædagogiske
læringscentre skal læses i lyset heraf. Bekendtgørelsen inde-
holder en række detaljerede forventninger til, af hvem og
hvordan de opgaver der er forbundet med funktionen som pæ-
dagogisk læringscenter, skal varetages. Det forhold, at beslut-
ningerne herom træffes af skolelederen på den enkelte skole i
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
overensstemmelse med lokale prioriteringer, ønsker og behov,
ændrer bekendtgørelsen ikke på.
Med lovforslaget er der lagt vægt på at affatte bestemmelsen,
sådan så det, der er det centrale i det pædagogiske lærings-
centers – og fremover skolebibliotekets – funktion og opgave-
varetagelse, kommer til at stå direkte i folkeskoleloven for
derved at tydeliggøre det, der er det væsentligste. Det er ikke
hensigten med forenklingen at ændre på praksis med hensyn
til, hvordan man på skolerne vælger at organisere og tilrette-
lægge skolens pædagogiske læringscenter – fremover skole-
biblioteket – eller i øvrigt, hvilke opgaver der forventes vare-
taget i regi af læringscentret/skolebiblioteket.
Børne- og Undervisningsministeriet er enig i, at det er en cen-
tral opgave for det pædagogiske læringscenter/skolebibliote-
ket at understøtte skoleudvikling. For at tydeliggøre dette
yderligere har ministeriet på baggrund af høringssvarene
præciseret lovforslaget, så dette tydeligt fremgår af lovteksten
til folkeskolelovens § 19, stk. 2. Det fremgår samtidig af be-
mærkningerne hertil (jf. bemærkningerne til § 1, nr. 2), at en
af måderne, hvorpå skolebiblioteket kan understøtte skoleud-
vikling, er via igangsættelse, understøttelse og evaluering af
skolens strategiske og organisatoriske arbejde med pædago-
gisk praksis, undervisningskvalitet og undervisningsmiljø
samt at understøtte skoleudviklingsindsatser. Det kan også
være via, at der sættes forskningsbaseret viden om undervis-
ning og læring i spil på skolen. Dette svarer til bestemmel-
serne i § 1, stk. 2, nr. 1 og 3, i den gældende bekendtgørelse
om folkeskolens pædagogiske læringscentre, som således skri-
ves direkte ind i loven. Med lovforslaget vil skolebiblioteks-
funktionen således fortsat skulle have en central plads i for-
hold til at understøtte skoleudvikling.
Ministeriet kan i forhold til bemærkningerne fra flere hørings-
parter om, at lovudkastet ikke afspejler det pædagogiske læ-
ringscenters brede opgavevaretagelse i tilknytning til alle sko-
lens fag, oplyse, at det følger af lovudkastets almindelige be-
mærkningers pkt. 2.1.2. og 2.2.2. og af bemærkningerne til §
1, nr. 1, at det ligesom i de gældende regler vil være sådan, at
funktionen som skolebibliotek overordnet betyder, at skolebib-
lioteket skal understøtte lærernes, pædagogernes og elevernes
arbejde med at leve op til de fastsatte Fælles Mål (der erstat-
tes af folkeskolens fagplaner fra skoleåret 2027/28). Dermed
skal skolebibliotekets understøttelse af det undervisende per-
sonales planlægning, gennemførelse og evaluering af under-
visningen naturligvis også som hidtil ske på baggrund af Fæl-
les Mål, der beskriver, hvad eleverne skal lære i alle skolens
fag og emner samt i børnehaveklassen. Dette er præciseret i
Side 23/35
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
lovforslagets bemærkninger til § 1, nr. 2. Det vil i samme for-
bindelse blive præciseret, at skolebiblioteket skal samle og ko-
ordinere skolens vejledningskompetencer med henblik på at
understøtte det undervisende personales arbejde med elever-
nes læreprocesser og læringsudbytte i alle fagblokke, sva-
rende til bestemmelsen i § 1, stk. 2, nr. 2, i den gældende be-
kendtgørelse om folkeskolens pædagogiske læringscentre.
For så vidt angår Bibliotekernes Dialogforums forslag til for-
mulering af § 19, stk. 2, henvises der i øvrigt til ministeriets
bemærkninger under punkterne 2.2.3., 2.2.4., 2.3.1., 2.3.2.,
2.3.3, 2.3.4, og 2.3.5.
Bemærkningerne har herudover ikke givet anledning til æn-
dringer i lovforslaget.
2.2.3. Samarbejde med folkebiblioteket
Bibliotekernes Dialogforum
bakker op om, at folkebibliote-
kerne fortsat er en vigtig samarbejdspartner for skolebibliote-
kerne i arbejdet med elevernes læsning, litteraturformidling og
kulturtilbud og anfører samtidig, at ansvaret for undervis-
ningsplanlægning og -evaluering fortsat skal være placeret
hos skolens pædagogiske personale, og at det anbefales, at
dette sikres ved, at formuleringen om samarbejdet med folke-
biblioteket placeres efter beskrivelsen af skolebibliotekets ker-
neopgaver.
Danmarks Lærerforening
mener, at sætningen om samar-
bejdet med folkebiblioteket bør rykkes, da den foreslåede pla-
cering indikerer, at det er folkebiblioteket, der skal understøtte
planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen.
Foreningen foreslår, at sætningen justeres, så der i stedet står
”Skolebiblioteket samarbejder med folkebiblioteket”.
Dansklærerforeningen
bemærker, at det bestemt er relevant,
at der indtænkes et samarbejde med folkebibliotekerne i for-
hold til at styrke læselyst og kulturformidling, men at det er
afgørende at fastholde, at det er på skolebiblioteket, at kerne-
opgaven og kompetencerne ligger.
Det Digitale Folkebibliotek
anbefaler, at det præciseres i lov-
teksten eller i tilhørende vejledning, hvilke opgaver det for-
ventes, at folkebiblioteket bidrager med, og hvordan ansvars-
fordelingen mellem skole- og folkebibliotek fastlægges. For-
eningen foreslår desuden, at sætningen om, at opgaverne vare-
tages i samarbejde med folkebiblioteket, flyttes frem og ind-
sættes som anden eller tredje sætning i stedet for som sidste
sætning.
Side 24/35
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
Side 25/35
KL
gør opmærksom på, at mange kommuner i dag har et vel-
udbygget samarbejde med folkebiblioteket. KL bakker op om
at styrke samarbejdet mellem skolebiblioteker og folkebiblio-
teker, som bl.a. også har været fokus for den nationale indsats
for børn og unges læseglæde. KL bemærker samtidig, at et
styrket samarbejde dog ikke betyder, at folkebiblioteket frem-
over skal varetage opgaver med at understøtte det undervi-
sende personales planlægning, gennemførelse og evaluering af
undervisningen.
Landsforeningen Skole og Bøger
ønsker at ændre ordlyden
af § 19, stk. 2, 5. pkt.: “Skolebiblioteket kan samarbejde med
folkebiblioteket”, da der herved lægges op til ethvert samar-
bejde, som er relevant for begge parter, frem for at definere
bestemte opgaver.
Læsekonsulenternes Landsforening
har anført, at med lov-
forslagets formulering om, at opgaverne varetages i samar-
bejde med folkebiblioteket, bliver foreningen bekymret for
folkebibliotekernes rolle i skolens virke.
Pædagogisk LæringsCenterForening
understreger i relation
til lovforslagets formulering om, at opgaverne varetages i
samarbejde med folkebiblioteket, at det ligger uden for folke-
bibliotekets kerneopgave og kompetencefelt at understøtte det
undervisende personale i deres planlægning, gennemførelse
og evaluering af undervisningen.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at det ikke har
været hensigten at ændre på den gældende regel i folkeskole-
lovens § 19, stk. 2, 2. pkt., hvorefter det pædagogiske lærings-
center samarbejder med folkebiblioteket. De foreslåede æn-
dringer i så henseende har alene været af redaktionel karak-
ter.
På baggrund af høringssvarene har ministeriet i forhold til
høringsversionen af lovforslaget ændret teksten i § 19, stk. 2,
5. pkt., jf. det foreslåede § 1, nr. 2, så ordlyden heraf svarer til
den gældende § 19, stk. 2, 2. pkt.
2.2.4. Undervisningsmidler
Bibliotekernes Dialogforum
anbefaler, at lovteksten anven-
der en bred formulering, så både fysiske og digitale materialer
anerkendes som en del af skolebibliotekets materialegrundlag,
idet det bemærkes, at begge formater spiller en væsentlig rolle
for elevernes læsning og læring.
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
Danmarks Lærerforening
bemærker, at foreningen på linje
med lovudkastet ser det som en fortsat central opgave for sko-
lebiblioteket at stille undervisningsmidler til rådighed for sko-
lens undervisning, herunder bøger til elevernes fritidslæsning,
og at det er helt afgørende, at der er tale om et bredt begreb
om undervisningsmidler, der omfatter digitale og analoge res-
sourcer for undervisningen.
Dansklærerforeningen
bemærker, at det er vigtigt at tænke
læsning og litteratur som både digitale og multimodale bøger
og læremidler for at sikre læseudviklingsmuligheder til alle de
mange forskellige børn, den danske folkeskole rummer.
Danske Forlag
forudsætter, at skolebibliotekernes funktion
og tilbud også omfatter digitale læremidler, når der i lovudka-
stet står: ”Skolebiblioteket stiller undervisningsmidler til rå-
dighed for skolens undervisning, herunder fysiske bøger …”.
Det Digitale Folkebibliotek
foreslår, at ordet fysiske slettes i
den indskudte sætning "herunder fysiske bøger til brug i un-
dervisningen og til elevernes fritidslæsning", da folkebibliote-
kerne også stiller digitale bøger til rådighed til brug for fritids-
læsning.
Landsforeningen af Læsepædagoger
synes, at den nye for-
målsparagraf er i orden, da formuleringen ”Skolebiblioteket
stiller undervisningsmidler til rådighed for skolens undervis-
ning, herunder fysiske bøger”, betyder, at de digitale og andre
undervisningsmidler ikke er udelukkede.
Landsforeningen Skole og Bøger
anfører, at skolebiblioteket
anno 2025 skal kunne tilbyde litteratur og læremidler i flere
medieformater. Bl.a. derfor foreslår foreningen, at det skrives
ind i ordlyden af bestemmelsen.
Pædagogisk LæringsCenterForening
opfordrer til, at læs-
ning og litteratur i bredere forstand – herunder digitale og
multimodale bøger samt andre undervisningsmidler – indskri-
ves i lovteksten med henblik på at understøtte elevernes læse-
glæde, læseudvikling og læring.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at det fremgår
af lovforslagets specielle bemærkninger til § 1, nr. 2, at skole-
bibliotekets vejledningsopgave i forbindelse med brugen af
undervisningsmidler som hidtil vil indebære, at skolebibliote-
ket skaber overblik over og vejleder i valget og brugen af til-
gængelige analoge og digitale undervisningsmidler, og at un-
dervisningsmidler som hidtil skal forstås bredt som læremid-
ler og læringsressourcer.
Side 26/35
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
Side 27/35
Bemærkningerne har dermed ikke givet anledning til ændrin-
ger i lovforslaget.
2.2.5. Øvrige bemærkninger
Danmarks Lærerforening
bemærker bl.a., at det er uklart i
lovudkastet, om målgruppen for skolebibliotekets vejledning
om litteratur er elever eller lærere. Foreningen anfører, at hvis
der er tale om vejledning af eleverne, er sætningen overflødig,
da vejledning om brugen af bøger til fritidslæsning, herunder
litteratur, allerede er nævnt, og at hvis der er tale om vejled-
ning af lærere, foreslås det, at dette fremgår tydeligere.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker hertil, at det er
uddybet i afsnit 3.4 i den nuværende vejledning til bekendtgø-
relsen om folkeskolens pædagogiske læringscentre fra 2023,
at målgruppen for det pædagogiske læringscenters vejledning
om litteratur retter sig både mod elever og det pædagogiske
personale. Bl.a. er der således anført følgende i vejledningen:
”Det pædagogiske læringscenters litteraturformidling til ele-
verne og inspiration til gode læseoplevelser kan med fordel
tage højde for vigtigheden af nære relationers betydning for
læselysten (…). Det pædagogiske læringscenter kan for ek-
sempel inspirere og vejlede det pædagogiske personale [sko-
lens lærere og pædagoger], der ofte har et bedre kendskab til
elevernes interesser, til at kunne vejlede eleverne om valg af
både fag- og skønlitteratur. PLC-teamet kan generelt med for-
del samarbejde med elever og skolens øvrige medarbejdere
om en relevant og alsidig litteraturformidling og undervisning
i litteratur.” Det vil også fremgå af den kommende reviderede
vejledning om reglerne.
Ministeriet finder derfor ikke behov for at tydeliggøre dette i
lovteksten.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lov-
forslaget.
2.3. Bemærkninger, der falder uden for lovforslaget
2.3.1. Fysisk skolebibliotek
Bibliotekernes Dialogforum, Danmarks Naturfagslærer-
forening, Dansklærerforeningen, Danske Forlag, Lands-
foreningen Skole og Bøger, Nationalt videncenter for lære-
midler – Læremiddel.dk
og
Pædagogisk LæringsCenter-
Forening
foreslår, at det præciseres i lovteksten, at der skal
være et fysisk skolebibliotek på enhver skole. Pædagogisk
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
LæringsCenterForening foreslår ligeledes, at det præciseres, at
skolebiblioteket udgør en del af skolens samlede undervis-
ningstilbud.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker hertil, at efter
folkeskoleloven er folkeskolerne forpligtede til at have funktio-
nen pædagogisk læringscenter. Der er ikke lovkrav om, at
skolerne skal have et fysisk rum med bøger, hvis blot funktio-
nen pædagogisk læringscenter varetages i henhold til loven.
Et sådant rum med bøger forefindes på mange skoler, hvoraf
der formentlig er mange, der bruger betegnelsen skolebiblio-
tek om det rum.
Med lovforslaget foreslås det at ændre betegnelsen pædago-
gisk læringscenter til skolebibliotek. Det ændrer ikke på, at
der fortsat ikke vil være noget lovkrav om, at skolerne skal
have et fysisk rum med bøger. Pædagogisk læringscenter er i
folkeskoleloven reguleret som en funktion, ikke et sted, og kan
være organiseret forskelligt på skolerne. Dette vil også gælde
for skolebiblioteket.
Som det fremgår af de specielle bemærkninger til den foreslå-
ede § 19, stk. 2, 2. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 2, har skole-
biblioteket til opgave at stille undervisningsmidler til rådig-
hed for skolens undervisning, og dette indbefatter at stille fysi-
ske bøger til rådighed til brug i undervisningen og til elever-
nes fritidslæsning og yde vejledning i brugen heraf. Dette er
en videreførelse af gældende ret. Skolebiblioteket vil som hid-
til evt. kunne stille fysiske bøger til rådighed via samarbejdet
med folkebiblioteket, ligesom skolebiblioteket og folkebibliote-
ket kan supplere hinanden.
For så vidt angår forslaget fra Pædagogisk LæringsCenter-
Forening om, at det udtrykkeligt fastsættes i folkeskoleloven,
at skolebiblioteket udgør en del af skolens samlede undervis-
ningstilbud, finder ministeriet, at det ikke er nødvendigt at
fastsætte dette udtrykkeligt i loven, da pædagogisk lærings-
center/skolebiblioteket er en del af skolens virksomhed.
For så vidt angår læremidler og læringsressourcer henvises
der til ministeriets bemærkninger under pkt. 2.2.4.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lov-
forslaget.
Side 28/35
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
2.3.2. Kvalifikationskrav
Bibliotekernes Dialogforum
mener, at alle folkeskoler bør
have skolebiblioteker, der er bemandet med skolebiblioteka-
rer/læringsvejledere.
Charlotte Hallmann
og
Louise Bro
ønsker, at det præciseres
i lovforslaget, at skolens læringsvejledere/skolebibliotekarerne
skal være uddannede lærere med forankring i skolens pædago-
giske liv.
Danmarks Naturfagslærerforening
finder det vigtigt at un-
derstrege, at betegnelsen underviser ikke er en fagbetegnelse
og anfører, at når skolebiblioteket betragtes som en integreret
del af folkeskolens undervisning, bør den fagprofessionelle,
der varetager funktionen, som minimum være læreruddannet
med kompetencer inden for pædagogik, didaktik og relations-
arbejde og selvfølgelig allerhelst besidde de fornødne vejle-
derkompetencer. Foreningen mener, at et navneskift til skole-
bibliotek risikerer at underminere denne faglige fundering og
åbne for løsere tilknytning til lærerprofessionen. Danmarks
Naturfagslærerforening anfører endvidere, at der bør være na-
tionalt fastsatte minimumsstandarder for bemanding, kompe-
tencer og funktionens indhold.
Dansk Forfatterforening
peger på betydningen af, at skole-
bibliotekarerne både i kraft af uddannelse og normering får
reel mulighed for at leve op til lovforslagets intentioner om
styrkelse af læsefremme og formidling.
Dansklærerforeningen
anfører, at alt, hvad der foregår på
skolebiblioteket, skal varetages af fagprofessionelle med rele-
vant efteruddannelse, og at det bliver nødt til at stå klokkeklart
i lovteksten, at opgaverne varetages af lærere eller andet pæ-
dagogisk personale med kompetencer inden for didaktik, vej-
ledning, læsning og undervisningsmidler.
Danske Forlag
mener, at det bør være et krav, at skolebiblio-
teket er bemandet med skolebibliotekarer/læringsvejledere.
Den akademiske fagforening DM
finder, at skolebibliote-
kerne skal bemandes af en bibliotekar, som netop har de kom-
petencer, kombineret med kompetencer til at introducere ele-
verne til informationssøgning og kildekritik.
Landsforeningen Skole og Bøger
skriver, at det fortsat er ud-
dannede lærere, som er en del af skolens virke, der varetager
skolebibliotekets opgaver.
Side 29/35
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
Nationalt videncenter for læremidler – Læremiddel.dk
på-
peger, at de opgaver, der løses af skolebiblioteket, bør løses af
lærere eller andet pædagogisk personale med stærke kompe-
tencer inden for didaktik, vejledning, læsning, undervisnings-
midler, udvikling af læringsmiljøer samt facilitering af læ-
rende fællesskaber for skolens personale i samarbejde med le-
delse.
Pædagogisk LæringsCenterForening
har positivt bemærket,
at det fortsat er en central opgave for skolebiblioteket at stille
undervisningsmidler til rådighed for undervisningen og bøger
til rådighed for elevernes læsning i og uden for skoletiden,
samtidig med at det er præciseret, at der skal ydes vejledning
heri. Foreningen anbefaler derfor, at det indskrives i loven, at
opgaverne varetages af lærere ansat på skolen med kompeten-
cer inden for didaktik, vejledning, læsning og undervisnings-
midler.
42 vejledere og ressourcepersoner
opfordrer til, at det sik-
res, at pædagogisk læringscenter-funktionen bemandes af læ-
reruddannede vejledere med de nødvendige kompetencer.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at ministeriet
ikke kan fastsætte, hvilke uddannelseskrav eller kompetencer
der er en forudsætning for at varetage det pædagogiske læ-
ringscenters funktion og opgaver. Det fremgår ikke af folke-
skoleloven (eller i øvrigt af gældende bekendtgørelse nr. 271
af 28. februar 2022 om folkeskolens pædagogiske læringscen-
tre), at varetagelsen af det pædagogiske læringscenters funk-
tion og forskellige opgaver skal organiseres og tilrettelægges
på en bestemt måde. Dette har også fundet udtryk i den nuvæ-
rende vejledning til bekendtgørelsen om folkeskolens pædago-
giske læringscentre fra 2023, hvor det af pkt. 2.1 i vejlednin-
gen (s. 9) fremgår følgende: ”I bekendtgørelsens formål fast-
sættes, at det pædagogiske læringscenter udgøres af vejledere
og ressourcepersoner, som samarbejder med ledelsen. Det er
ikke bestemt i folkeskoleloven eller bekendtgørelsen for folke-
skolens pædagogiske læringscentre, hvordan det pædagogiske
læringscenter konkret skal organiseres. Dermed er der stor
lokal frihed til, hvordan det pædagogiske læringscenter lokalt
kan organiseres i overensstemmelse med bekendtgørelsen og
skolens indsatsområder.”
Det er således en lokal beslutning at sikre, at det pædagogiske
læringscenters funktion og opgaver varetages af medarbej-
dere med de nødvendige kvalifikationer. Det ændrer lovforsla-
get ikke ved.
Side 30/35
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
Det bemærkes endvidere, at det i den politiske aftale om et
fagligt løft af folkeskolen fra den 7. juni 2013 blev aftalt, at
det daværende krav om, at det kun var lærere på skolen, der
kunne varetage skolebibliotekets funktion og opgaver (davæ-
rende betegnelse), skulle bortfalde, og lærerkvalifikationskra-
vet blev herefter ophævet den 1. august 2014 med ikrafttræ-
delsen af bekendtgørelse nr. 687 af 20. juni 2014 om folkesko-
lens pædagogiske læringscentre.
Bemærkningerne har dermed ikke givet anledning til ændrin-
ger i lovforslaget.
2.3.3. Samarbejde med andre aktører end folkebiblioteket
Bibliotekernes Dialogforum
anbefaler, at lovgivningen åbner
mulighed for, at skolebiblioteket også kan indgå samarbejde
med andre relevante kultur- og læringsaktører såsom museer,
kulturhuse, billedskoler, idrætsforeninger og foreningslivet, da
dette understøtter skolens arbejde med kulturel dannelse, triv-
sel og bred læring.
Dansklærerforeningen
anfører, at det er relevant for elever-
nes kulturelle dannelse og adgang til alsidige læringsmiljøer at
have et bredere samarbejde fx med lokale kulturinstitutioner,
foreninger og idrætsliv, og at det burde præciseres i lovtek-
sten, at samarbejdet kan rumme mere end blot folkebibliote-
ket.
Danske Professionshøjskoler
foreslår, at det tilføjes i loven,
at skolebibliotekets opgaver varetages i samarbejde med Cen-
ter for Undervisningsmidler. Tilføjelse heraf skal tydeliggøre
CFU’s rolle i at understøtte undervisningens kvalitet i folke-
skolen gennem adgang til læremidler, pædagogisk vejledning
og kompetenceudvikling.
KL
anfører, at skolernes samarbejde med både kulturlivet,
idræts- og foreningslivet og civilsamfundet er en væsentlig del
af det med at lykkes med en mere praktisk, varieret og virke-
lighedsnær skole. KL foreslår derfor, at også idræts- og for-
eningslivet skrives ind i lovforslaget på lige fod med kulturli-
vet.
Pædagogisk LæringsCenterForening
anser folkebiblioteket
for en relevant samarbejdspartner for den del af skolebibliote-
kets opgaveløsning, der handler om læselyst og kulturformid-
ling. Men hvis skolebiblioteket skal lykkes med at understøtte
elevernes almene og kulturelle dannelse og udvikle undervis-
ningsrelaterede aktiviteter for eleverne, fordrer det ifølge for-
Side 31/35
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
eningen et bredt samarbejde med relevante aktører som det lo-
kale foreningsliv og kulturinstitutioner, herunder folkebiblio-
teket. En sådan præcisering i lovteksten vil efter foreningens
opfattelse både afspejle den praksis, der allerede findes på
mange skoler, og sikre fleksibilitet i lokale samarbejdsmodel-
ler.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at ovennævnte
høringssvar falder uden for lovforslagets rammer. Ministeriet
har noteret sig synspunkterne, som vil indgå i de løbende
overvejelser på folkeskoleområdet.
Endvidere bemærkes, at der ikke er noget til hindrer for, at
man lokalt beslutter, at skolebiblioteket understøtter samar-
bejder med for eksempel det lokale idræts-, kultur-, og for-
eningsliv.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lov-
forslaget.
2.3.4. Bemærkninger vedr. tilstrækkelige ressourcer mv.
Bibliotekernes Dialogforum
finder det vigtigt at understrege,
at ambitionerne for skolebibliotekernes opgaver kun kan reali-
seres, hvis der sikres tilstrækkelige ressourcer lokalt, både i
forhold til personalets kompetencer, samlingernes kvalitet og
samarbejdet med folkebibliotekerne.
Dansklærerforeningen
bemærker, at lovforslaget bl.a. har til
formål at understøtte elevernes læsning i fysiske bøger, og
hvis skolerne skal have mulighed for indkøbe nye bøger med
jævne mellemrum, kræver det, at der afsættes midler til, at det
kan ske lokalt ude på skolerne.
Den akademiske fagforening DM
deler lovudkastets ambi-
tion om, at skolebibliotekerne kan samarbejde med folkebibli-
otekerne om opgaverne. For at det kan blive et gensidigt frugt-
bart samarbejde, kræver det ifølge DM, at kommunerne er vil-
lige til at understøtte et sådant samarbejde og sikre de nødven-
dige økonomiske rammer herfor.
GAEB (Gymnasiernes, Akademiernes og Erhvervsskoler-
nes Biblioteksforening)
skriver bl.a., at det er vigtigt at fast-
holde fokus på betydningen af at løfte opgaven som skolebib-
liotek og sikre ressourcer hertil.
KL
bemærker, at mange skoler oplever et efterslæb for så vidt
angår indkøb af fysiske bøger, og at selv om der er afsat mid-
ler til køb af flere bøger i Folkeskolens Kvalitetsprogram, er
Side 32/35
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
det KL’s opfattelse, at lovforslaget kan medføre et yderligere
pres på at afsætte midler til flere bøger. Det fremgår imidlertid
af lovforslaget, at der ikke følger yderligere midler med til
denne opgave, og KL vil derfor i sin dialog med kommunerne
lægge vægt på dette forhold, og at opgaven for så vidt angår
tilbud om fysiske bøger ikke ændres med denne lovændring.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at lovforslaget
ikke vil medføre indholdsmæssige ændringer i forhold til den
funktion og de opgaver, der varetages af det pædagogiske læ-
ringscenter i dag, ej heller hvad angår krav til bemanding el-
ler bogsamling.
Ministeriet gør samtidig opmærksom på, at regeringen og fol-
keskoleforligskredsen har fokus på, at bogen skal fylde mere i
folkeskolen og med aftale om folkeskolens kvalitetsprogram
(marts 2024) har afsat samlet set 540 mio. kr. i perioden
2025-2034 til flere skolebøger. Boggaven, der udmøntes via
Center for Undervisningsmidler, er øremærket fysiske bøger
til undervisning i grundskolen.
Ministeriet har noteret sig ovennævnte synspunkter, som vil
indgå i de løbende overvejelser på folkeskoleområdet.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lov-
forslaget.
2.3.5. Bemærkninger vedr. indsatser, der understøtter læsning
m.v. gennem ungdomsuddannelser og videregående uddannel-
ser
Bibliotekernes Dialogforum
peger på, at udviklingen af læs-
ning, informationskompetencer og kulturel dannelse bør ses i
en sammenhæng, der understøtter progression i læsning og
læring gennem ungdomsuddannelser og videregående uddan-
nelser.
Den akademiske fagforening DM
anfører, at det er vigtigt,
at elever og studerende møder et bibliotek gennem hele ud-
dannelsessystemet og ikke stopper, når eleverne forlader fol-
keskolen. Det er derfor vigtigt, at der også på ungdomsuddan-
nelserne og de videregående uddannelser er adgang til et ud-
dannelsesbibliotek med personale med biblioteksfaglig ek-
spertise.
GAEB (Gymnasiernes, Akademiernes og Erhvervsskoler-
nes Biblioteksforening)
håber, at lovforslaget desuden kan
medvirke til at skabe fokus på den tilsvarende vigtige opgave
Side 33/35
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
over for elever på ungdomsuddannelserne, hvor skolebibliote-
ket/uddannelsesbiblioteket er lige så vigtig for eleverne i rela-
tion til udvikling af læsefærdigheder og informationskompe-
tence, som på grundskoleområdet. Foreningen anfører bl.a., at
virkeligheden dog er, at under halvdelen af ungdomsuddan-
nelserne har et bibliotek og en bibliotekar tilknyttet, hvilket
skaber stor ulighed blandt de unge, når det gælder adgang til
valide kilder og undervisning i basale kompetencer som kilde-
kritik og søgefærdigheder. Foreningen opfordrer til, at man
sikrer ”den røde tråd” i forhold til adgang til biblioteker og
bibliotekarer som en nødvendig progression i uddannelsesfor-
løbet fra grundskole over ungdomsuddannelse til videregå-
ende uddannelse.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at ovennævnte
høringssvar falder uden for lovforslagets rammer.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lov-
forslaget.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig
høring, indeholder det fremsatte lovforslag nr. L 35 indholds-
mæssige ændringer, der er foretaget på baggrund af de ind-
komne høringssvar:
I § 1, nr. 2, om ændring af folkeskolelovens § 19, stk.
2, er det tydeliggjort, at det pædagogiske læringscenter
– fremover skolebiblioteket – understøtter skoleudvik-
ling.
I § 1, nr. 2, er teksten ændret i § 19, stk. 2, 5. pkt., så
ordlyden heraf svarer til den gældende lovs § 19, stk. 2,
2. pkt. Det vil sige, at den foreslåede § 19, stk. 2, 5.
pkt., vil have følgende ordlyd: ”Skolebiblioteket sam-
arbejder med folkebiblioteket.”.
Der er i lovforslagets almindelige bemærkningers pkt.
2.1.2. og nr. 1 i de specielle bemærkninger foretaget en
sproglig præcisering af, at det alene er betegnelsen pæ-
dagogisk læringscenter, som foreslås ændret med for-
slagets § 1, nr. 1.
I bemærkningerne til § 1, nr. 2, præciseres, at skolebib-
liotekets understøttelse af det undervisende personales
planlægning, gennemførelse og evaluering af undervis-
ningen som hidtil vil skulle ske på baggrund af Fælles
Mål. Endvidere præciseres, at skolebiblioteket skal
samle og koordinere skolens vejledningskompetencer
Side 34/35
L 35 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
med henblik på at understøtte det undervisende perso-
nales arbejde med elevernes læreprocesser og lærings-
udbytte i alle fagblokke.
På ministeriets foranledning er desuden foretaget følgende
ændringer:
En opdatering i høringsudkastet af lovforslagets pkt. 3
om økonomiske konsekvenser og implementeringskon-
sekvenser for det offentlige, så følgende passage ikke
længere fremgår af det anførte punkt i lovforslaget:
”Eftersom der med lovforslaget ændres på regulering
målrettet folkeskolen, der er kommunal, skal de økono-
miske konsekvenser forhandles med KL (DUT).”.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, re-
daktionel og lovteknisk karakter, herunder en lovtek-
nisk justering af lovforslagets undertitel.
Side 35/35