Børne- og Undervisningsudvalget 2025-26
L 34 Bilag 1
Offentligt
3078659_0001.png
Til Børne- og Undervisningsministeriet
Att: Marianne Winther Jarl
[email protected]
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale
uddannelser og lov om ændring af lov om folkeskolen (Hf som trædesten til
erhvervsuddannelse, kommunalbestyrelsernes forsyningspligt og
forhåndstilkendegivelser)
17.06.2025
Dansk Folkeoplysnings Samråd, DFS, takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr. udkast til
forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser og lov om ændring af lov om
folkeskolen (Hf som trædesten til erhvervsuddannelse, kommunalbestyrelsernes forsyningspligt og
forhåndstilkendegivelser).
Vedr. ændring af folkeskoleloven og kommunalbestyrelsens forsyningspligt i forhold til 10. klasse
Som paraplyorganisation for folkeoplysende organisationer i Danmark bakker DFS op om de forslag,
der rejses af hhv. Efterskoleforeningen og Foreningen af Frie Fagskoler i forhold til den foreslåede
ændring af folkeskoleloven.
Begge skoleformer ønsker at bidrage til at unge får mulighed for at gå i 10. klasse som dagelever og
ønsker således, at det bliver muligt for kommunerne at indgå driftsoverenskomster med efterskoler
og frie fagskoler på samme måde, som lovforslaget gør det muligt for erhvervsskoler.
DFS henviser i øvrigt til de 2 foreningers høringssvar for en præcisering af ovenstående.
Med venlig hilsen
Ulrik Kampmann
Sekretariatschef
Dansk Folkeoplysnings Samråd
1
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0002.png
Vibevej 31, 2400 - København S
gymnasieelever.dk
[email protected]
_____________________________________________________________________________________________________
Høringssvar fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning vedrørende “Høring –
lovforslag om ændring af gymnasieloven og folkeskoleloven”
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) kvitterer for høringen og har følgende
bemærkninger:
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) anerkender og værdsætter
ministeriets bestræbelser på at udvikle og tilpasse uddannelsessystemet, særligt med
henblik på at imødekomme de nuværende og fremtidige behov blandt unge.
Vi betragter hf-uddannelsen som et væsentligt alternativ til den almengymnasiale
uddannelse, som tilbyder et fleksibelt forløb for elever med varierende baggrunde,
erfaringer og uddannelsesønsker. Vi er positive over for lovforslagets udvidelse af
hf-uddannelsens formål, så den nu også kan forberede elever til erhvervsuddannelserne.
Vi ser det som meningsfuldt i lyset af at ca. 25% af hf-studenter allerede vælger en
erhvervsuddannelse efter gymnasiet og som forberedelse til implementeringen med
epx-reformen. DGS ser det som særdeles vigtigt, at man fortsat indtil 2030 arbejder for
at udvikle og videreudvikle hf-uddannelsen, på trods af dens afvikling gennem
implementeringen af den nye gymnasiereform med epx-uddannelsen, og at man arbejder
opmærksomt på, hvilke dele af hf-uddannelsen, der ville være fordelagtige og
meningsfulde at overdrage til epx-uddannelsen.
Dette skridt vil bidrage til at anerkende og udnytte hf-uddannelsens potentiale som en
brobygger mellem det almengymnasiale og det erhvervsrettede felt. Muligheden for at
inkludere erhvervsuddannelsesrettede elementer i almene fag, fagpakker og projekt- og
praktikforløb på hf er et konstruktivt tiltag, der kan styrke elevernes motivation og
forberedelse til en erhvervsuddannelse.
Vedrørende genindførelsen af forhåndstilkendegivelser om ønsket studieretning for stx,
hhx og htx før grundforløbet, ser vi de potentielle fordele. Trivselskommissionen har
fremhævet, at dette kan styrke relationsarbejdet mellem lærere og elever og potentielt
modvirke, at elever skal starte i en ny klasse to gange inden for tre måneder. Vi mener,
at det er positivt, at forhåndstilkendegivelsen ikke vil være bindende, og at
institutionerne selv kan afgøre, i hvilket omfang de vil anvende den til klassedannelse i
grundforløbet. Dette giver skolerne den nødvendige frihed til at tilpasse ordningen
lokalt, og lader eleverne begynde at tænke over deres valg af studieretning også inden
start, hvilket forhåbentlig vil give dem tid til at tage et mere reflekteret valg ved
slutningen af grundforløbet.
Det er dog vigtigt at sikre, at grundforløbets formål om at skabe faglig afklaring fortsat
opretholdes, og at eleverne har reel mulighed for at ændre studieretningsvalg, hvis
deres interesser ændrer sig. DGS har et stærkt fokus på trivsel og et opgør med
præstationskulturen, og det er vigtigt, at dette ikke modvirkes af et for tidligt og for
bindende studievalg. Samtidig kan der ligge en bekymring i, hvorvidt elever kan
forbipasserere den almindelige elevfordeling ved at ønske særlige studieretninger, som
det nogle steder er tilfældet med profilgymnasier i dag.
Endelig noterer vi os forslaget om kommunalbestyrelsernes mulighed for at opfylde
deres forsyningspligt vedrørende 10. klasseundervisning ved at indgå
driftsoverenskomster med erhvervsskoler. Dette kan skabe incitament til et tættere
Side 1 af 2
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0003.png
Vibevej 31, 2400 - København S
gymnasieelever.dk
[email protected]
_____________________________________________________________________________________________________
samarbejde mellem folkeskolen og erhvervsuddannelserne, hvilket kan være fint. Det er
dog essentielt, at dette ikke går ud over kvaliteten af 10. klasseundervisningen eller
begrænser elevernes muligheder for at forberede sig til hele viften af relevante
uddannelsestilbud, herunder de gymnasiale ungdomsuddannelser.
Med venlig hilsen
______________________________
Joachim Stærk Ekstrand Federspiel
Forperson, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
Side 2 af 2
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0004.png
Ana Sophie Bisgaard Üsüdür
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Maria Kangas Christensen <[email protected]>
18. juni 2025 08:49
DEP - EJI JK
Lars Sloth - Thisted Kommune; Trine Verner Jensen; Michael Gravesen
Høring – lovforslag om ændring af gymnasieloven og folkeskoleloven – Marianne
Winther Jarl
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Kære Børne- og Undervisningsministerium
Børne- og Kulturchefforeningen takker for muligheden for at komme med høringssvar. Børne- og Kulturchefforeningen bakker
disse ændringer op og har ikke yderligere kommentarer.
Vh Maria
-----
Maria Kangas Christensen
Foreningssekretær | Chefkonsulent
Børne- og Kulturchefforeningen
41 75 06 60
I
Asylgade 30
I
7700 Thisted
I
bkchefer.dk
Fra:
Marianne Winther Jarl <[email protected]>
Sendt:
20. maj 2025 17:32
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Ankestyrelsen <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; ATP
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Maria Kangas Christensen <[email protected]>; Børnerådet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Danmarks
Evalueringsinstitut <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Dansk Erhverv (høring) <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Emballageindustrien <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Danske Erhvervsakademier
<[email protected]>; [email protected]:; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
1
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0005.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Att.: Marianne Winther Jarl
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om æn-
dring af lov om de gymnasiale uddannelser og
lov om ændring af lov om folkeskolen
Dansk Arbejdsgiverforening har den 20. maj 2025 modtaget høring vedr.
udkast til forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser
og lov om ændring af lov om folkeskolen.
DA mener overordnet, at indførslen af epx vil medføre en stor foran-
dring af uddannelsessystemet, og det er derfor hensigtsmæssigt, at ud-
dannelsesinstitutionerne får mulighed for at gøre sig erfaringer frem
mod 2030, og der sker en gradvis omstilling af ungdomsuddannelserne.
Det kan skabe bedre forudsætninger for, at epx kan blive en succes, som
de unge vil vælge. Derudover har DA følgende bemærkninger:
Vedr. ændringer af folkeskoleloven
DA mener, at 10. klasse med fordel i højere grad end i dag kan baseres
på praksisfaglige undervisningsformer, virksomhedsbesøg og praktikop-
hold, der styrker elevernes faglige kompetencer og afklarer dem i for-
hold til valg af ungdomsuddannelse. På den baggrund mener DA, at det
kan være relevant lokalt at overveje at placere 10. klasse på en erhvervs-
skole i de tilfælde, hvor det giver mening. Derfor mener DA også, at det
er positivt, at kommunerne med de foreslåede ændringer får bedre ram-
mer for det frem mod, at epx skal åbne i 2030.
Med den foreslåede ændring i § 20 stk. 1, vil kommunalbestyrelsen ikke
længere være forpligtet til at tilbyde 10. klasse i folkeskolen, men kan op-
fylde sin forpligtelse til at tilbyde 10. klasse ved at indgå driftsoverens-
komst med en erhvervsskole. Samtidig vil kommunalbestyrelsen jf. æn-
dringen i § 19 j stk. 1 alene være forpligtet til at tilbyde 10. klasse som
EUD10. Det kan betyde, at EUD10 i nogle kommuner bliver det primære
eller eneste 10. klassestilbud.
16. juni 2025
RPP
Dok ID: 438369
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0006.png
Erfaringerne med EUD10 er begrænsede, elevmassen er lille, og det er en
målgruppe, der har store overlap med målgruppen for FGU. Dermed ri-
sikerer elevmassen på EUD10 frem mod 2030 at være stærkt begrænset
ift. elevmassen i 10. klasse i dag og således være udfordret i at under-
støtte etableringen af epx, der skal være et tilbud til en bred gruppe af
unge. Det bliver derfor vigtigt at følge udviklingen af 10. klassestilbud-
dene tæt frem mod 2030.
Vedr. ændringer af lov om de gymnasiale uddannelser
DA mener, at det er en oplagt trædesten for indførslen af epx at benytte
hf til i højere grad at introducere eleverne til mulighederne i erhvervsud-
dannelserne. Det kan bidrage til, at unge er mere afklarede i deres efter-
følgende uddannelsesvalg efter endt gymnasial uddannelse. Hf er i dag
også den gymnasiale uddannelse, hvis elever har den største overgang
til erhvervsuddannelserne efterfølgende.
På den baggrund bakker DA op om ændringerne, så hf også kan bidrage
til at forberede eleverne til erhvervsuddannelserne, herunder at det mu-
liggøres at lave fagpakker rettet mod erhvervsuddannelserne. DA opfor-
drer til, at udviklingen af fagpakkerne og også EUD10 sker i tæt dialog
med de faglige udvalg, relevante brancher og virksomheder for at sikre,
at indholdet er relevant ift. efterfølgende overgang til erhvervsuddannel-
serne, herunder at kunne klare overgangskravene. Det er afgørende for
kvaliteten og relevansen, at indholdet matcher de krav og forventninger,
som eleverne vil møde i praksis
både i oplæring og i det fremtidige ar-
bejdsliv.
Side 2/2
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Rasmus Pilegaard Petersen
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0007.png
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0008.png
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0009.png
Danske Gymnasier
Ny Vestergade 13, st.
1471 København K
[email protected]
+45 33 18 82 60
danskegymnasier.dk
18. juni 2025
Børne- og Undervisningsministeriet
Att. Marianne Winther Jarl
Høring vedr. ændring af lov om de gymnasiale uddannelser og ændring af lov om
folkeskolen (Hf som trædesten til erhvervsuddannelse, kommunalbestyrelsernes
forsyningspligt og forhåndstilkendegivelser)
Danske Gymnasier har den 20. maj 2025 modtaget høring over udkast til forslag til lov om
ændring af lov om de gymnasiale uddannelser og lov om ændring af lov om folkeskolen (Hf som
trædesten til erhvervsuddannelse, kommunalbestyrelsernes forsyningspligt og
forhåndstilkendegivelser).
Danske Gymnasiers svar er opdelt efter de tre dele af høringen.
Udvidelse af formålet med hf
Danske Gymnasier bakker op om de foreslåede lovændringer, der udvider gymnasielovens formål
vedr. toårig hf til, at uddannelsen også forbereder eleverne til erhvervsuddannelse og ikke
udelukkende til videregående uddannelse.
Foreningen anser det for væsentligt for udviklingen af den nye gymnasieuddannelse epx, at der
gennemføres forsøg, som kvalificerer indholdet på uddannelsen, inden den etableres.
Lovændringen bidrager til dette ved, at der kan gennemføres forsøg med erhvervsrettet indhold
på hf frem mod etableringen af epx i 2030.
Det er i forbindelse med udvidelsen af hf’s formål afgørende, at der ikke ændres på den
studiekompetence, som hf-uddannelsen giver i dag. Danske Gymnasier finder det derfor positivt,
at det med lovændringen ikke tilsigtes at ændre på studiekompetencen.
Forhåndstilkendegivelse af studieretning
Danske Gymnasier bakker op om lovændringen, som giver institutionerne mulighed for at lade
elever på stx, hhx og htx forhåndstilkendegive deres ønske om studieretning.
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0010.png
Side
2
Det er foreningens vurdering, at klasse- og lærerskiftet ved overgangen fra grundforløbsklassen
til studieretningsklassen kan udfordre elevernes trivsel og indebære et læringstab. Derfor er det
positivt, at institutionerne får mulighed for at anvende forhåndstilkendegivelserne til
klassedannelse i grundforløbet og dermed kan reducere antallet af skift for eleverne.
På sigt ønsker Danske Gymnasier, at grundforløbet afskaffes, og at der i stedet indføres en ny
struktur, hvor den enkelte elev forbliver i samme stamklasse gennem hele sit uddannelsesforløb.
Foreningen anser det derfor for positivt, at den kommende ekspertgruppe for ændringer af
indhold og struktur på de treårige gymnasiale uddannelser skal se på en mere enkel struktur,
hvorved grundforløbet eventuelt kunne afskaffes og erstattes af en stamklasse som den bærende
enhed gennem hele uddannelsesforløbet.
Kommunalbestyrelsernes forsyningspligt
Danske Gymnasier har ingen bemærkninger til den del af høringen, som omhandler
kommunalbestyrelsernes forsyningspligt vedr. 10. klasseundervisning.
Med venlig hilsen
Maja Bødtcher-Hansen
Formand
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0011.png
Ana Sophie Bisgaard Üsüdür
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Kirsten Preisler <[email protected]>
18. juni 2025 09:17
DEP - EJI JK
Høring – lovforslag om ændring af gymnasieloven og folkeskoleloven - Marianne
Winther Jarl
Høringsversion af lovudkast om ændring af gymnasieloven og folkeskoleloven.pdf;
Høringsliste vedr. lovudkast om ændring af gymnasieloven og folkeskoleloven.pdf;
Høringbrev vedr- lovforslag om ændring af gymnasieloven og folkeskoleloven.pdf
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til Børne- og Undervisningsministeriet
Danske HF & VUC (Bestyrelserne) og Danske HF & VUC takker for muligheden for at afgive høringssvar over udkast til
forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser og lov om ændring af lov om folkeskolen (Hf som
trædesten til erhvervsuddannelse, kommunalbestyrelsernes forsyningspligt og forhåndstilkendegivelser).
Vi bakker op om, at profilen for den 2-årige hf-uddannelse med det foreslåede vil blive med mulighed for en mere
erhvervsrettet profil, og at det ikke med det foreslåede er hensigten at ændre ved, at uddannelsens formål vil skulle
realiseres inden for en bred almen fagrække på samme måde som fagenes professionsrettede perspektiver i dag
realiseres inden for den brede, almene fagrække.
Vi forudsætter, at det med det foreslåede
ikke
lægges op til at udvide antallet af udbydere af den toårige hf-
uddannelse, fx så erhvervsskoler, som gerne vil tilbyde en erhvervsrettet hf-uddannelse, får mulighed herfor. Altså
at det alene bliver en mulighed for de nuværende udbydere af HF, så der kan dannes erfaringer at bygge videre på
for EPX.
Med venlig hilsen
Birgit Lise Andersen (formand for Danske HF & VUC (Bestyrelserne)) og Tue Sanderhage (formand for Danske HF &
VUC)
Med venlig hilsen
Kirsten Preisler
Sekretariatschef
Ny Vestergade 17, 3. sal
1471 København K
Mobil: 53 54 07 79
E-mail:
[email protected]
1
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0012.png
Børne- og Undervisningsministeriet
[email protected]
Att.: Marianne Winther Jarl
17-06-2025
Høringssvar
lovforslag om ændring af gymnasieloven og
folkeskoleloven
Danske Regioner har modtaget høringen over udkast til forslag om ændring af
lov om de gymnasiale uddannelser og lov om ændring af lov om folkeskolen.
Lovforslaget vedrører hf som en trædesten til erhvervsuddannelse,
kommunalbestyrelsernes forsyningspligt vedr. 10. klasse og gymnasieelevers
forhåndstilkendegivelser vedr. studieretning.
Danske Regioner bakker op om de foreslåede ændringer, idet der dog tages
forbehold for godkendelse på Danske Regioners bestyrelsesmøde den 26. juni
2025.
Udvidelse af formålet med hf
Danske Regioner finder det hensigtsmæssigt at udvide formålet med hf til også
at have fokus på hf-elevernes mulige overgang til erhvervsuddannelse. Øget
overgang til erhvervsuddannelserne er et vigtigt politisk mål, som har vist sig
svært at indfri. Lovændringen vil give uddannelsesinstitutionerne mulighed for
at påbegynde forsøg og arbejde målrettet med, hvordan man pædagogisk kan
arbejde med at give eleverne indsigt og motivation for øget overgang til
erhvervsuddannelserne. Dette vil være vigtige erfaringer, når der senere skal
arbejdes med indhold på epx-uddannelsen og med overgange fra exp til eud.
Kommunalbestyrelsens forsyningspligt ift. 10. klasse
Danske Regioner støtter op om muligheden for at lægge kommunens 10.
klasser på erhvervsskoler, da dette ligeledes kan understøtte målet om øget
overgang til erhvervsuddannelserne. Eleverne kan via 10. klasseundervisning
på erhvervsskolerne blive bekendt med erhvervsskolemiljøet og kan komme i
praktik og afprøve undervisning her. Overgangen mellem folkeskole og
erhvervsuddannelse og motivation for at påbegynde en erhvervsuddannelse
kan herigennem formodes at stige. Tilsvarende vil erhvervsskolernes erfaringer
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0013.png
med målgruppen og det pædagogiske blik for gruppen øges, hvilket igen kan
blive en god forberedelse til epx-reformen.
Forhåndstilkendegivelse om studieretning
Danske Regioner bakker op om forslaget om at give gymnasieelever mulighed
for at tilkende deres ønsker om studieretning allerede inden skolestart og
dermed give uddannelsesinstitutionen mulighed for at danne klasser herudfra,
allerede når eleverne starter i 1. g, og ikke først når grundforløbet stopper.
Dette vil øge tilknytning og relationsdannelse for eleverne i klasserne tidligere
end nu og kan dermed bidrage til fastholdelse og trivsel for de unge.
Venlig hilsen
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0014.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
København den 18. juni 2025
Høring over udkast til lovforslag om ændring
af lov om de gymnasiale uddannelser og lov om
ændring af lov om folkeskolen (HF som trædesten
til erhvervsuddannelse, kommunalbestyrelsernes
forsyningspligt og forhåndstilkendegivelser)
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler - Bestyrelserne kvitterer hermed for muligheden for at afgive
høringssvar i høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser og lov om
ændring af lov om folkeskolen (HF som trædesten til erhvervsuddannelse, kommunalbestyrelsernes
forsyningspligt og forhåndstilkendegivelser).
Foreningerne støtter helhjertet udvidelsen af gymnasielovens formål således, at den 2-årige hf fremadret-
tet også kan omfatte forberedelse af eleverne til erhvervsuddannelserne. Erhvervsuddannelse vil for mange
elever på hf være et helt naturligt valg, der bør understøttes optimalt i hf-forløbet.
Foreningerne finder herudover hensigtsmæssigt, at kommunalbestyrelserne får mulighed for at opfylde de-
res forsyningspligt ved vedrørende 10. klasseundervisning ved indgåelse af driftsoverenskomst med en er-
hvervsskole, der kan varetage undervisning i 10. klasse på kommunens vegne.
Herudover har foreningerne ingen bemærkninger til det fremsendte udkast til lovforslag.
Med venlig hilsen
På foreningernes vegne
e.b.
Michael Kümmel
chefkonsulent
Bestyrelserne
Ny Vestergade 17, 2. sal
1471 København K
42 41 35 01
[email protected]
1
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0015.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Den 16. juni 2025
Vedrørende sagsnr.: 25/15449
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser og lov
om ændring af lov om folkeskolen
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) takker for muligheden for at afgive høringssvar til det
fremsendte udkast til lovforslag.
Overordnet ser DEG positivt på lovforslagets intentioner og vil her fremhæve følgende bemærkninger:
HF som trædesten til erhvervsuddannelser
DEG hilser det velkomment, at formålet med den 2-årige hf udvides, så uddannelsen også forbereder til
erhvervsuddannelserne og ikke alene til videregående uddannelse. Det er et skridt i retning af en mere
fleksibel og praksisnær gymnasial uddannelse, som kan være med til at styrke overgangen til
erhvervsuddannelserne. Vi ser det som helt afgørende, at hf-udbydere i denne forbindelse rækker ud til
erhvervsskolerne med henblik på at etablere samarbejder om hf-forløb målrettet
erhvervsuddannelserne, sådan som det også fremgår af lovforslagets bemærkninger. Et tæt samarbejde
mellem institutionstyperne vil være afgørende for at sikre relevante og virkningsfulde hf-forløb med
erhvervsrettet sigte.
Kommunernes forsyningspligt og samarbejde med erhvervsskoler
DEG støtter forslaget om, at kommunalbestyrelser fremover kan opfylde deres forpligtelse til at tilbyde
10. klasse ved at indgå driftsaftaler med erhvervsskoler. Dette åbner for nye og mere fleksible
samarbejder om 10. klasse, som potentielt kan give eleverne et mere praksisnært og erhvervsorienteret
skoleår. Erfaringer viser, at samarbejder mellem kommuner og erhvervsskoler om 10. klasse kan bidrage
til øget motivation og fastholdelse, samt styrke elevernes afklaring og overgang til
ungdomsuddannelserne.
I den forbindelse skal det bemærkes, at DEG ikke håber, at denne ordning vil nødvendiggøre større
udbudsprocesser. Der er tale om driftsaftaler, hvor kommunerne indgår konkrete, samarbejder med
erhvervsskoler, og ikke om konkurrenceudsatte leverancer. Det er afgørende, at implementeringen af
lovforslaget understøtter pragmatiske og lokale løsninger frem for administrative byrder.
18. juni 2025
1
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0016.png
Forhåndstilkendegivelse og styrket overgang i de gymnasiale uddannelser
DEG er positiv over for forslaget om, at elever ved tilmelding til hhx, htx og stx får mulighed for at afgive
forhåndstilkendegivelse om ønsket studieretning. Dette kan være med til at skabe større ro og retning for
eleverne i overgangen fra grundforløbet til studieretningsforløbet
en overgang, som forskning og
erfaringer fra skolerne viser kan være præget af både social og faglig usikkerhed.
Samtidig vil DEG gerne opfordre til, at denne mulighed følges op af en justering af
grundforløbsstrukturen. Vi anbefaler, at elever som udgangspunkt fortsætter i samme klasse efter
grundforløbet. Som vi tidligere har fremført i politikpapiret
”Bevar trivsel og læring: Nej til klasseskift
efter grundforløbet”,
bør klassedannelsen fra start tage udgangspunkt i elevernes
forhåndstilkendegivelse, og denne struktur bør fastholdes hen over overgangen til
studieretningsforløbet. På den måde styrkes elevernes læringsfællesskaber og undervisningens
kontinuitet, hvilket vi vurderer vil have positiv effekt på både trivsel og læringsudbytte.
Afsluttende bemærkninger
DEG ser frem til den videre politiske behandling af forslaget og stiller sig gerne til rådighed for yderligere
drøftelser.
På vegne af Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Mie Hovmark
Teamkoordinator og chefkonsulent
Søren Melcher
Chefkonsulent
18. juni 2025
2
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0017.png
17. juni 2025
Børne- og Undervisningsministeriet
Att. Marianne Winther Jarl
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Høring vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lovom de gymnasiale uddan-
nelser og lov om ændring af lov om folkeskolen
Dansk Industri har den 20. maj 2025 . januar 2024 modtaget høring vedr. udkast til forslag til lov
om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser og lov om ændring af lov om folkeskolen (Hf
som trædesten til erhvervsuddannelse, kommunalbestyrelsernes forsyningspligt og forhåndstil-
kendegivelser).
DI mener overordnet, at etableringen af epx er en positiv, men stor, forandring af uddannelsessy-
stemet. Derfor er det hensigtsmæssigt, at uddannelsesinstitutionerne får mulighed for at gøre sig
erfaringer frem mod 2030, og der sker en gradvis omstilling af ungdomsuddannelserne.
Vedr. ændringer af folkeskoleloven
DI mener, at 10. klasse med fordel i højere grad end i dag kan baseres på praksisfaglige undervis-
ningsformer, virksomhedsbesøg og praktikophold, der styrker elevernes faglige kompetencer og
afklarer dem i forhold til valg af ungdomsuddannelse.
På den baggrund mener DI, at det kan være relevant lokalt at overveje at placere 10. klasse på en
erhvervsskole i de tilfælde, hvor det giver mening. Derfor mener DI også, at det er positivt, at kom-
munerne med de foreslåede ændringer får bedre rammer for det frem mod, at epx skal åbne i
2030.
Vedr. ændringer af lov om de gymnasiale uddannelser
DI mener, at det er en oplagt trædesten for indførslen af epx at benytte hf til i højere grad at intro-
ducere eleverne til mulighederne i erhvervsuddannelserne. Det kan bidrage til, at unge er mere
afklarede i deres efterfølgende uddannelsesvalg efter endt gymnasial uddannelse. Hf er i dag også
den gymnasiale uddannelse, hvis elever har den største overgang til erhvervsuddannelserne efter-
følgende.
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
På den baggrund bakker DI op om ændringerne, så hf også kan bidrage til at forberede eleverne til
erhvervsuddannelserne, herunder at det muliggøres at lave fagpakker rettet mod erhvervsuddan-
nelserne.
DI opfordrer til, at udviklingen af fagpakkerne og også EUD10 sker i tæt dialog
med de faglige udvalg, relevante brancher og virksomheder for at sikre, at indholdet er relevant
ift. efterfølgende overgang til erhvervsuddannelserne, herunder at kunne klare overgangskravene.
Det er afgørende for kvaliteten og relevansen, at indholdet matcher de krav og forventninger, som
eleverne vil møde i praksis
både i oplæring og i det fremtidige arbejdsliv.
Med venlig hilsen
Mads Hyldahl Fogh
Chefkonsulent, Dansk Industri
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0019.png
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Att. Marianne Winther Jarl
[email protected]
Efterskolerne
Farvergade 27H, 2. sal
1463 København K
+45 33 12 86 80
www.efterskolerne.dk
København d. 12. juni 2025
Høring over udkast til ændring af gymnasieloven og folkeskoleloven
Efterskoleforeningen takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse
med udkast til forslag til ændring af folkeskoleloven.
Efterskoleforeningen har følgende forslag:
For at sikre at flest mulige unge i landets kommuner kan få et relevant 10. klassetil-
bud frem mod 2030 og igen derefter, foreslår Efterskoleforeningen, at efterskolerne
får mulighed for at tilbyde unge at gå i 10. klasse som dagelever.
Vi har to forslag, som vil tilgodese de unges muligheder for at blive klar til at gennem-
føre en ungdomsuddannelse:
1) Som supplement til kostskoleaktiviteterne vil nogle af landets efterskoler
kunne udbyde et 10. klassetilbud som dagskole. En ændring af folkeskolelo-
ven vil være nødvendig, så der gives mulighed for, at en kommune, ved at
indgå en driftsoverenskomst med en efterskole, kan vælge at udlicitere 10.
klasseundervisningen til efterskolen, på samme måde som det efter nærvæ-
rende lovforslag er tilfældet med erhvervsskolerne.
Eleverne i en 10. klasse dagskole vil blive undervist sammen med kostskole-
eleverne og kunne tage del i valg- og linjefag sammen med kostskoleele-
verne.
10. klassetilbuddet vil blive finansieret af kommunen, der afholder omkost-
ningen til efterskolen, og de unge vil kunne gennemføre 10. klasse i et frugt-
bart ungemiljø i nærheden af hjemmet.
2) En anden mulighed er, at vilkårene for, at efterskolerne kan optage dagele-
ver, lempes, således at unge, der er bosat i skolens beliggenhedskommune,
og evt. kommuner der grænser op til beliggenhedskommunen, kan optages
som dagelever på efterskolen.
Tilskudsbekendtgørelsens § 12 stk. 2 efterlader kun mulighed for, at elever
kan være dagelever efter godkendelse i STUK, og muligheden omfatter kun
tilfælde, hvor en faglig 3. part, som fx. læge eller psykolog, anbefaler, at den
enkelte elev bliver dagelev i en kort periode, med det formål, at eleven kan
gennemføre efterskoleopholdet.
1/2
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0020.png
En sådan mulighed for dagelever bosat i skolens beliggenhedskommune vil
betyde, at skolen mindst skal opkræve minimumsegenbetalingen for ele-
verne. Efterskolen vil modtage 70 % af driftstaxameteret for ikke-undervis-
ningspligtige jf. § 12 stk. 3 i tilskudsbekendtgørelsen.
Med håb om en positiv modtagelse af de to forslag.
Spørgsmål kan rettes til undertegnede
Med venlig hilsen
Bjarne Bundsgaard Nielsen
Økonomisk konsulent
Efterskoleforeningen
Tlf. 33179766
[email protected]
for
Helene Valgreen
Vicedirektør
Efterskoleforeningen
2/2
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0021.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 25
1220 København
Sagsnr. 25/15449
Att: Marianne Winther Jarl,
[email protected]
Høring over lovforslag om ændring af
gymnasieloven og folkeskoleloven
Børne- og Undervisningsministeriet har ved mail af 20. maj 2025
anmodet FGU Danmark om at afgive høringssvar på høring over forslag
til lov om ændring om de gymnasiale uddannelser og lov om ændring af
lov om folkeskolen (HF som trædesten til erhvervsuddannelse,
kommunalbestyrelsens forsyningspligt og forhåndstilkendegivelser).
Indledningsvist finder FGU Danmark det positivt, at der gives mulighed
for at tage forskud på epx-reformen, så der så vidt muligt skabes en
glidende overgang til det kommende uddannelses- og
institutionslandskab. FGU Danmark opfordrer generelt set til, at der
igangsættes rammeforsøg forud for opstarten af epx, så der sker en
løbende indfasning. Rammeforsøgene bør dog netop ske inden for en
udmeldt ramme, så der skabes en fælles udvikling og retning for
udviklingsarbejdet.
Dertil bakker FGU Danmark i høj grad op om, at der sikres attraktive og
smidige uddannelsesveje for alle unge.
Derfor er FGU Danmark uforstående overfor, hvorfor forberedende
grunduddannelse (FGU) ikke er indtænkt i de foreslåede
overgangsbestemmelser.
En ny analyse af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at andelen af
15
24-årige uden job og uddannelse er steget, og at andelen især er
steget blandt de 16
19-årige. Vi er nødt til at sikre et system, der griber
og hjælper de unge videre, og FGU er netop sat i verden for at gøre
dette.
Der er allerede i dag store overlap mellem den kommunale 10. klasse
og FGU, og FGU Danmark mener derfor, at det også bør være muligt for
kommunerne at leve op til deres forsyningspligt vedr. 10. klasse ved at
indgå driftsoverenskomst med en FGU-institution, herunder for elever
FGU Danmark
18-06-2025
Ny Vestergade 17,
2. sal
1471 København K.
Tlf. 3044 4033
Mail: [email protected]
www.fgu.dk
CVR: 40842357
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0022.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 25
1220 København
Sagsnr. 25/15449
Att: Marianne Winther Jarl,
[email protected]
med behov for specialpædagogisk støtte i mindst 9 timer ugentligt frem
mod 2030.
Dette skal ses i lyset af, at en undersøgelse udarbejdet af Tænketanken
DEA i 2024 viser, at der er et stort overlap mellem målgrupperne i den
kommunale 10. klasse og FGU. Dansk og matematik er obligatoriske i
begge skoleformer, og der er en række muligheder for valgfag. Samtidig
er der højere krav til lærerne i FGU end i 10. klasse.
Størstedelen af eleverne i FGU overgår til en erhvervsuddannelse og hf
efter afslutning af FGU, og FGU-institutionerne har derfor allerede et
tæt samarbejde med ungdomsuddannelserne, herunder
erhvervsuddannelserne om at få eleverne godt videre.
Endelig er det en integreret del af FGU, at undervisningen skal være
praksisbaseret
også i de almene fag, hvilket understøtter
intentionerne for den kommende epx. Dertil er det en del af FGU’s
formål, at undervisningen skal være inkluderende og ordblindevenlig,
og FGU-institutionerne arbejder derfor målrettet med elever med
specialpædagogiske behov som en del af almenundervisningen. FGU
har derfor allerede en markant erfaring med at understøtte elever med
specialpædagogiske behov, herunder ordblindhed, og det er et stærkt
og løbende fokus i FGU-sektorens og FGU Danmarks udviklingsarbejde.
Endelig fremgår det af høringsmaterialet, at de foreslåede
bemyndigelser først kan tages i anvendelse fra og med det tidspunkt
ministeren fastsætter. Dette er naturligt, men
ikrafttrædelsestidspunktet bør udmeldes i god tid til de omfattede
institutioner, så de har mulighed for at forberede tilbuddene ordentligt.
Derudover har FGU Danmark ikke nogen bemærkninger.
Tak for muligheden for at afgive høringssvar.
Med venlig hilsen
Lisa Goth
Sekretariatschef i FGU Danmark
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0023.png
Ana Sophie Bisgaard Üsüdür
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Lars Djernæs <[email protected]>
6. juni 2025 10:41
DEP - EJI JK
Morten Schønning Madsen; Martin Steen Kabongo
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale
uddannelser og lov om ændring af lov om folkeskolen (Hf som trædesten til
erhvervsuddannelse, kommunalbestyrelsernes forsyningspligt og
forhåndstilkendegivelser)
Høringsversion af lovudkast om ændring af gymnasieloven og folkeskoleloven.pdf;
Høringsliste vedr. lovudkast om ændring af gymnasieloven og folkeskoleloven.pdf;
Høringbrev vedr- lovforslag om ændring af gymnasieloven og folkeskoleloven.pdf
Vedhæftede filer:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til Børne- og Undervisningsministeriet
Finans Danmark takker for nærværende høring og kan tilslutte sig, at der skabes mulighed for, at den 2-
årige hf også skal kunne forberede eleverne på erhvervsuddannelserne og ikke alene på videregående
uddannelse; at eleverne på hhx, htx og stx får mulighed for at afgive ønske om studieretning, inden de
begynder på grundforløbet, uden at det er bindende for elevernes studieretningsvalg; og at
kommunalbestyrelserne i overensstemmelse med sine forpligtelser skal kunne indgå en driftsoverenskomst
med en erhvervsskole om, at erhvervsskolen varetager 10. klasseundervisning på kommunens vegne.
Venlig hilsen
Lars Djernæs
Chefkonsulent
Direkte nr: +45 2339 9240
[email protected]
Fra:
Marianne Winther Jarl <[email protected]>
Sendt:
20. maj 2025 17:32
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Ankestyrelsen <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; ATP
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Børnerådet <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Danmarks Evalueringsinstitut <[email protected]>; FA
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Dansk Erhverv (høring)
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Emballageindustrien
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Danske Erhvervsakademier
<[email protected]>; [email protected]:; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Danske Professionshøjskoler
<[email protected]>; Danske Regioner <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Danske Universiteter <[email protected]>; Dataetiskraad
<[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
Den Danske Filmskoles reception <[email protected]>; DDSKS - Post <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Nota Info <[email protected]>; Info-KA-postkasse
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; FM Digitaliseringsstyrelsen
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
1
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0024.png
Til
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
[email protected]
Marianne Winther Jarl
Sagsnr.: 25/15449
Høringssvar på høring om ændring af
gymnasieloven og folkeskoleloven
Foreningen af Frie Fagskoler kvitterer hermed for muligheden for at afgive høringssvar
vedrørende udkastet til ændring af
lovforslag om ændring af gymnasieloven og
folkeskoleloven
fremsendt den 20. maj 2025 -
(Hf som trædesten til erhvervsuddannelse,
kommunalbestyrelsernes forsyningspligt og forhåndstilkendegivelser)
Vi vil gerne kvittere for, at lovforslaget rummer flere positive elementer i arbejdet med at
styrke uddannelsesveje, der peger mod erhvervsuddannelserne.
HF som trædesten til erhvervsuddannelse
Vi støtter intentionen om at udvide formålet med HF, så uddannelsen i en overgangsperiode
også eksplicit kan forberede elever til erhvervsuddannelserne. Det er fornuftigt, at HF-
uddannelsen herved bliver et endnu mere fleksibelt tilbud, som kan understøtte både
studieforberedelse og erhvervsrettede ambitioner
uden at det ændrer ved den
studiekompetence, som HF giver.
Kommunalbestyrelsernes forsyningspligt og 10. klasse
Vi støtter, at kommunalbestyrelserne fremover får mulighed for at opfylde deres
forsyningspligt ved at indgå driftsoverenskomst med erhvervsskoler om 10.
klasseundervisning.
Vi vil derudover foreslå, at det bliver muligt for kommunerne at indgå aftale med Frie
Fagskoler for at opfylde forsyningspligten frem mod 2030. Frie Fagskoler har i dag
mulighed for at optage dagselever og tilbyder i dag 10. klasse til elever, der ønsker dette
efter folkeskolen. I lighed med erhvervsuddannelserne har Frie Fagskoler erhvervsrettede
og praksisrettede fag og gennemfører i dag branchefagsprøver, ligesom vores elever i stor
stil fortsætter på en erhvervsskole efter endt forløb.
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0025.png
I den forbindelse skal vi yderlige minde om, at unge fortsat har mulighed for at tage deres
10. skoleår som et kostskoleår på en fri fagskole. Frie Fagskoler udbyder et praksisnært 10.
skoleår, som understøtter elevernes motivation, trivsel og forberedelse til job og
ungdomsuddannelse
herunder erhvervsuddannelse. Det er vigtigt, at lovgivningen og
den lokale praksis fastholder og respekterer dette frie valg for de unge og deres forældre.
Forhåndstilkendegivelse af studieretning
Vi ser det som positivt, at elever på stx, hhx og htx fremover får mulighed for at
forhåndstilkendegive deres ønskede studieretning forud for grundforløbet. Det kan
understøtte elevernes motivation og styrke arbejdet med at skabe stabile klasser og
relationer fra starten af gymnasieforløbet, samtidig med at det fortsat er muligt at justere
valget senere. Det er fornuftigt, at skolerne kan tilrettelægge undervisningen ud fra lokale
hensyn.
Med venlig hilsen
Berit Toft Fihl
Sekretariatschef
Foreningen af Frie Fagskoler
Farvergade 27, H. 3, 1463 København K
[email protected]
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0026.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 25
København K
Dato 11.06.2025
Sagsnr.: 25/15449
Initialer FRJ
Vedr.: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale
uddannelser og lov om ændring af lov om folkeskolen
(Hf som trædesten til erhvervsuddannelse, kommunalbestyrelsernes
forsyningspligt og forhåndstilkendegivelser)
Af høringsbrevet fremgår følgende af
afsnittet Kommunalbestyrelsernes
forsyningspligt:
”Det foreslås, at kommunalbestyrelserne skal kunne leve op til deres forsyningspligt
vedrørende 10. klasseundervisning ved at indgå en driftsoverenskomst med en
erhvervsskole om, at erhvervsskolen varetager 10. klasseundervisning på kommunens
vegne.”
Uddannelsesforbundet bakker op om forslaget, da den nuværende bestemmelse betyder,
at en kommune er nødt til at have et sekundært kommunalt 10. klasses tilbud hos sig
selv eller i en nabokommune, såfremt de af politiske grunde ønsker at indgå en
driftsoverenskomst med en erhvervsskole. Bestemmelsen giver ingen mening, og er et
bureaukratisk benspænd.
Med venlig hilsen
Hanne Pontoppidan
Formand for Uddannelsesforbundet
Uddannelsesforbundet
Nørre Farimagsgade 15
1364 København K
Tlf.: +45 70 70 27 22
[email protected]
www.uddannelsesforbundet.dk
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0027.png
17. juni 2025
Børne- og Undervisningsministeriet
Juridisk Kontor
Att.: ejijk@uvm
”Høring –
lovforslag om ændring af gymnasieloven og folkeskoleloven”
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser og lov om æn-
dring af lov om folkeskolen (Hf som trædesten til erhvervsuddannelse, kommunalbestyrelsernes forsy-
ningspligt og forhåndstilkendegivelser)
Tak for det fremsendte høringsmateriale og udkast til lovforslag som tilsigter at udmønte de dele af
den politiske aftale, der kan træde i kraft før epx-reformen.
Fremsendte høringsmateriale et tredelt, og har til formål at:
Udvide gymnasielovens formål, for så vidt angår den 2-årige hf, til også at forberede eleverne
til erhvervsuddannelserne.
Give eleverne på hhx, htx og stx mulighed for at afgive ønske om studieretning, inden de be-
gynder på grundforløbet (forhåndstilkendegivelsen vil ikke være bindende for elevernes stu-
dieretningsvalg i slutningen af grundforløbet).
Give kommunalbestyrelserne mulighed for at leve op til deres forsyningspligt vedrørende 10.
klasseundervisning ved at indgå en driftsoverenskomst med en erhvervsskole om, at erhvervs-
skolen varetager 10. klasseundervisning på kommunens vegne.
Gymnasiernes Bestyrelsesforening (GBF) finder de to første forslag både nyttige og nødvendige og sik-
rer blandt andet hf-eleverne kompetencer i perioden op til epx-reformens ikrafttrædelse i 2030 (selv
om dette ikke fremgår af høringsmaterialet), da hf, jf. aftalen om implementeringen af epx-reformen,
ophører som selvstændig studieretning. Dette mener GBF med fordel kunne have været præciseret
mere eksplicit.
Vedrørende det tredje delpunkt, om den kommunale opgave at sikre kommunernes forsyningspligt
vedrørende 10. klasseundervisningen, så finder GBF det problematisk, at forslaget indsnævrer såvel
placering som udbudsret.
Efter GBF’s opfattelse strider en sådan indskrænkning af udbudsretten dels mod intentionerne i afta-
len om epx, som netop lægger op til en mere fleksibel tilgang til udbud, og dels mod hensynet til til-
gængeligheden for de familier, der efterspørger et regulært 10.-klassestilbud
altså ikke EUD10 (en
kombineret 10. klasse med første del af erhvervsuddannelsernes grundforløb) og heller ikke den se-
gregerede specialundervisning.
Ny Vestergade 13, Stuen | 1471 København K. | www.gymbf.dk | Telefon: +45 2629 3403
L 34 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078659_0028.png
Vi anerkender, at dette sker som led i regeringens toning af 10. klasse frem mod den kommende epx-
uddannelse, og at kommunerne ikke er forpligtede til at nedlægge de eksisterende tilbud. Vi frygter
dog, at hvis en kommune vælger at placere 10. klasse på en måde, hvor driften overdrages til en er-
hvervsskole, kan det ske på bekostning af tilgængeligheden. I den forbindelse vil vi gerne påpege, at
der langt fra findes en erhvervsskole i alle kommuner, hvilket kan medføre væsentligt længere trans-
portveje for eleverne.
Med venlig hilsen
Stig Wall
Formand for Gymnasiernes Bestyrelsesforening