Børne- og Undervisningsudvalget 2025-26
L 33 Bilag 1
Offentligt
3078682_0001.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Erhvervsministeriet
Børne- og Undervisningsudvalget 2025-26
L 33 - Bilag 1
Offentligt
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om
erhvervsuddannelser (Prioritering af sager for
Tvistighedsnævnet om seksuel chikane)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Bemærkninger til forslaget om prioritering af sager om seksuel
chikane
3. Lovforslaget i forhold til udkastet
1.
Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om
erhvervsuddannelser (Prioritering af sager for Tvistighedsnævnet
om seksuel chikane) har i perioden fra den 16. maj 2025 til den 18.
juni 2025 (34 dage) været sendt i høring hos en række
myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 16. maj 2025 endvidere sendt til
Børne- og Undervisningsudvalget til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Hø-
ringsportalen den 16. maj 2025.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder,
organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er
modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald havde
bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Høringspart
Høringss
var
modtage
t
Bemærkni
nger
Ingen
bemærkni
nger
21. august 2025
BUVM-sagsnr.: 24/14808
JK/Ollar1
AOF Danmark
L 33 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078682_0002.png
Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidra
g
Blik- og
Rørarbejderforbun
det
Daghøjskoleforeni
ngen
Danmarks
Evalueringsinstitut
– EVA
Danmarks
Vejlederforening
Dansk
X
Arbejdsgiverforen
ing
Dansk El-Forbund
Dansk
Flygtningehjælp
Dansk
Folkeoplysnings
Samråd
Dansk Erhverv
Dansk Industri
DM - Dansk
Magisterforening
Dansk Metal
Dansk Mode og
Textil
Dansk Oplysnings
Forbund
Danske
Erhvervsskoler og
-Gymnasier –
Bestyrelserne
Danske
Erhvervsskoler og
-Gymnasier –
Lederne
Danske Forlag
Danske
Gymnasieelevers
Sammen-slutning
Danske
Gymnasier
Danske HF &
VUC
Side 2/6
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
L 33 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078682_0003.png
Danske HF og
VUC –
Bestyrelserne
Danske
Landbrugsskoler
Danske
Malermestre
Danske SOSU-
skoler
Danske SOSU-
skoler –
Bestyrelserne
Dataetisk Råd
Datatilsynet
DI Dansk Byggeri
Erhvervsskolernes
Elevorganisation
Erhvervsskolelede
rne
Fagbevægelsens
Hovedorganisatio
n
Fagligt Fælles
Forbund
Finans Danmark
FGU Danmark
FOA – Fag og
Arbejde
Folkeligt
Oplysnings
Forbund
Foreningen af
Private Udbydere
FSR – danske
revisorer
Føde-
vareforbundet
NNF
Grakom
Arbejdsgivere
Gymnasiernes
Bestyrelses-
forening
Gymnasieskolerne
s Lærerforening
HK/Danmark
Side 3/6
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
L 33 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078682_0004.png
HK/Kommunal
Horesta
Arbejdsgivere
Insero
Institut for
Menneskerettighe
der
KL
Klagenævnet for
Specialundervisni
ng
LandboUngdom
Landbrug &
Fødevarer
Landdistrikternes
Fællesråd
Landselevbestyrel
sen for det
pædagogiske
område
Landselevbestyrel
sen for social- og
sundhedsområdet
Landssammenslut
ningen af
Handelsskoleeleve
r
Malerfor-bundet i
Danmark
Modstrøm -
Foreningen for
FGU-elever og
unge omkring
FGU
Netværket for
kostafdelinger
OpenDenmark
Rådet for de
Grundlæggende
Erhvervsrettede
Uddannelser
(REU)
Rådet for Voksen
og
Efteruddannelse
(VEU-rådet)
X
X
Side 4/6
L 33 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078682_0005.png
Sammenslutninge
n af Mindre
Arbejdsgiverforen
inger i Danmark
SAMA
Serviceforbundet,
SMVdanmark
TEKNIQ
Arbejdsgiverne
Teknisk
Landsforbund
Udbetaling
Danmark
Uddannelsesforbu
ndet
Uddannelsesleder
ne
Ungdomsuddannel
sernes
Vejlederforening
VUC
Bestyrelsesforenin
gen
Side 5/6
2.
Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne
høringssvar over udkastet til lovforslag.
Børne- og Undervisningsministeriets og Erhvervsministeriets
bemærkninger, herunder om der er foretaget ændringer i anledning
af høringssvaret, er skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i
forhold til det udkast, som har været i offentlig høring. Her omtales
også ændringer, som ikke er begrundet i de modtagne høringssvar,
men som er foretaget på Børne- og Undervisningsministeriets og
Erhvervsministeriets egen foranledning.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Børne- og Undervisningsministeriet og Erhvervsministeriet
konstaterer, at de eneste indholdsmæssige bemærkninger, som
høringen har givet anledning til, kommer fra Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, som er positivt indstillet over
for lovforslaget, men som også opmærksomheden rettet mod, at
forslaget kan medføre længere sagsbehandlingstid for andre sager.
Se nærmere pkt. 2.2.
L 33 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra børne- og undervisningsministeren
3078682_0006.png
Øvrige høringsparter har enten ikke afgivet høringssvar eller
svaret, at de er positive over for lovforslaget og/eller ikke har
bemærkninger til lovforslaget.
2.2. Bemærkninger til forslaget om prioritering af sager om seksuel
chikane
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS)
finder, at
forslaget er et positivt skridt mod en hurtigere og mere fortrolig
proces for håndtering af sager om seksuel chikane. DGS finder
desuden, at initiativet vil styrke retssikkerheden for de involverede
parter ved at sikre en hurtigere afklaring. Organisationen har dog
noteret sig, at forslaget kan medføre en længere sagsbehandlingstid
for andre sager i Tvistighedsnævnet, herunder sager om mobning
og vold. Organisationen opfordrer på den baggrund ministeriet til
fortsat at have fokus på at sikre en effektiv behandling af alle sager,
der vedrører elevers trivsel og sikkerhed, og at der afsættes
tilstrækkelige ressourcer til at undgå uforholdsmæssigt lange
ventetider for andre vigtige sager.
Børne- og Undervisningsministeriet og Erhvervsministeriet
bemærker hertil, at der fortsat vil være fokus på at sikre en effektiv
behandling af alle sager, som behandles for Tvistighedsnævnet.
Forslaget forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller
administrative konsekvenser for borgerne baseret på
Tvistighedsnævnets nuværende modtagelse af sager vedrørende
seksuel chikane.
3. Lovforslaget i forhold til udkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig
høring, indeholder det fremsatte lovforslag ikke indholdsmæssige
ændringer af betydning.
Der er i det fremsatte lovforslag indsat en bemærkning om, at
erhvervsministeren forventes at fastsætte regler om, at nævnets
møder vedrørende sager om seksuel chikane ikke er tilgængelige
for offentligheden.
Der er derudover alene foretaget ændringer af sproglig, redaktionel
og lovteknisk karakter.
Side 6/6