Beskæftigelsesudvalget 2025-26
L 29 Bilag 1
Offentligt
3077730_0001.png
HØRINGSNOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar ved-
rørende forslag til lov om forhøjelse af bi-
dragssatsen til barselsudligningsordningen
(Barsel.dk)
1. september 2025
J.nr. 2025 - 2859
CAIJ
Frederik Søes Wittendorf
Indledning
Lovforslaget har været i høring fra den 31. juni 2025
21. august 2025.
Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Adoption og Samfund, Akademikernes Centralorganisation (AC),
Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen ASE, Arbejdsmarkedets Tillægspension
(ATP), Business Danmark, Dansk Teater, Danske A-kasser, Datatilsynet, Det Fag-
lige Hus, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Artistforbund, Dansk Erhverv,
Dansk Industri (DI), Dansk Journalistforbund (DJ), Dansk Kvindesamfund, Dansk
Musikerforbund, Dansk Skuespillerforbund, Danske A-kasser, Danske Advokater,
Den Danske Dommerforening, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Finans
Danmark, Foreningen Far, Frie Funktionærer, Gartneri-, Land og Skovbrugets Ar-
bejdsgivere (GLS-A), Ingeniørforeningen (IDA), Institut for Menneskerettigheder
(IMR), Forhandlingsfællesskabet, Kristelig Arbejdsgiverforening (KA), Kristelig
Fagbevægelse (KRIFA), Kvinderådet, KVINFO, Lederne, Producentforeningen,
SMV Danmark, Udbetaling Danmark.
Der er modtaget høringssvar fra følgende myndigheder og organisatio-
ner m.v.:
SMVdanmark.
Følgende havde ingen bemærkninger til lovforslagets indhold:
Finans Danmark, Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Ankestyrelsen.
I det følgende afsnit er en oversigt over hovedindholdet af de modtagne hørings-
svar samt Beskæftigelsesministeriets bemærkninger hertil. For en fuldstændig gen-
nemgang af samtlige indsendte synspunkter henvises til vedlagte høringssvar.
Generelle bemærkninger
SMVdanmark er generelt positive over for Barsel.dk og solidariteten i ordningen
som helhed. SMVdanmark har dog bemærkninger og forslag til ændringer i forbin-
delse med forøgelsen af bidraget til Barsel.dk
Bemærkninger til lovforslaget
SMVdanmark er generelt positive over for Barsel.dk, og det solidariske princip,
som ordningen bygger på og pointerer vigtigheden af, at lønmodtagere og
L 29 - 2025-26 - Bilag 1: Lovforslag, høringssvar, høringsnotat og Ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
selvstændige har adgang til økonomiske tryghed underbarsel. SMVdanmark be-
mærker også, at organisationen selv har været med til at sikre, at selvstændige blev
omfattet af ordningen.
SMVdanmark udtrykker bekymring over forhøjelsen af bidraget, da de mener, at
selvstændige allerede betaler markant mere til ordningen, end de får ud af den.
SMVdanmark mener, at det skaber en skævhed, der ifølge SMVdanmark undermi-
nerer intentionen om en fair og balanceret model. Samtidigt bemærker SMVdan-
mark, at Barsel.dk har haft et betydeligt overskud, hvorfor der sættes spørgsmåls-
tegn ved behovet for en bidragsforhøjelse.
Slutteligt bemærker SMVdanmark, at forhøjelsen vil ramme de små virksomheder
og selvstændige særligt hårdt. Organisationen foreslår derfor, at bidraget for selv-
stændige enten sænkes eller differentieres, samt at der undersøges muligheden for
en alternativ model, hvor bidraget f.eks. skaleres efter virksomhedens størrelse.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet kan indledningsvist bemærke, at forhøjelsen af bidrags-
satsen til 2.200 kr. betyder, at der i 2026 vil blive opkrævet 489 mio. kr. mere fra
private arbejdsgivere og 56 mio. kr. mere fra selvstændigt erhvervsdrivende. For-
højelsen i ordningen afspejler udviklingen i anvendelsen af ordningen, hvor bl.a.
mænds anvendelse er ordningen er steget markant, samtidig med at såvel refusi-
onssatsen som refusionsperioden er steget over de senere år.
Tillige bemærker Beskæftigelsesministeriet, at kroneloftet hæves fra 235,18 kr. til
240,35 kr., samtidigt med, at refusionsperioden udvides fra 40 uger til 42 uger.
Både stigningen i kroneloftet og udvidelsen af refusionsperioden følger af stig-
ningstakterne i overenskomsten på DA/FH-området og har en væsentlig indvirk-
ning på bidragssatsen i Barsel.dk.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at økonomien i Barsel.dk som udgangspunkt
baseres på udviklingen i den likvide beholdning. Det skyldes, at dispositionsfonden
primært består af tilgodehavende bidrag, og at ordningen skal have et forsvarligt
økonomisk og likviditetsmæssigt beredskab til at kunne håndtere afvigelser fra det
forventede. Derudover er det vigtigt at bemærke, at der går over et år fra beslut-
ningen om en forhøjelse af bidragssatsen, til ændringen får likviditetsmæssig virk-
ning.
Der har de seneste år været et overskud i Barsel.dk, men den markante stigning i
udnyttelsen af barselsugerne i Barsel.dk har medført, at likviditeten i Barsel.dk er
kommet under pres. Indeholdt stigningen i udbetalingerne, forventer Barsek.dk, at
likviditeten i 1. halvår af 2026 vil når et utilstrækkeligt likviditetsmæssigt bered-
skabsniveau.
Med en stigning i bidragssatsen på 2.200 skønnes det, at Barsel.dk vil kunne gen-
etablere et tilstrækkeligt likviditetsmæssigt beredskab frem mod udgangen af 2028.
Tilstrækkelig likviditet er skønsmæssigt vurderet at ligge i intervallet 150-300 mio.
kr. i perioden frem til, at næste bidragsregulering har likviditetsmæssig effekt. Li-
kviditeten anslås i ATP’s beregningsforudsætninger at falde til ca.
100 mio. kr. i 4.
2
L 29 - 2025-26 - Bilag 1: Lovforslag, høringssvar, høringsnotat og Ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
kvartal af 2026. Beskæftigelsesministeriet følger udviklingen i likviditeten tæt, men
finder ikke anledning til at betvivle ATP’s beregningsforudsætninger
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig SMVdanmarks ønske om en differentieret
bidragssats for hhv. private arbejdsgivere og selvstændige. Beskæftigelsesministe-
riet bemærker hertil, at da barselsudligningslovens anvendelsesområde i 2020 blev
udvidet til at omfatte selvstændigt erhvervsdrivende var det ud fra en præmis om,
at de selvstændige så vidt muligt skulle optages på samme vilkår som privat ar-
bejdsgivere. Det blev således besluttet, at de selvstændiges bidrag skulle svare til
bidraget som private arbejdsgivere betaler pr. fuldtidsansat. En obligatorisk udlig-
ningsordning vil betyde, at der vil være selvstændige, som kommer til at bidrage til
en barselsudligningsordning uden, at de nødvendigvis selv drager nytte af den. Det
er også baggrunden for, at bidraget for selvstændige betragtes som en skat i
grundlovens forstand og derfor siden 2020 er fastsat ved lov.
Endelig bemærkes, at formålet med at optage selvstændige i barselsudligningsord-
ningen var at forbedre orlovsvilkårene for selvstændige og dermed tilskynde flere
selvstændige
både mænd og kvinder
til at holde mere orlov, hvilket på sigt vil
øge udbyttet af ordningen for de selvstændige som gruppe betragtet.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
3