Beskæftigelsesudvalget 2025-26
L 28 Bilag 1
Offentligt
3077383_0001.png
HØRINGSNOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar ved-
rørende forslag til lov om ændring af lov om
en skattefri seniorpræmie, lov om social pen-
sion og forskellige andre love (Forhøjelse af
den skattefri seniorpræmie m.v.)
12. september 2025
J.nr. 2024
4967 & 2025
3979
Ydelser
Mathias Hyun Jensen
Indledning
Lovforslaget har været i høring i perioden 20. juni 2025 til 22. august 2025.
Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikerne, Akademikernes Centralorganisation (AC), Ankestyrelsen, Arbejds-
løshedskassen for selvstændige (ASE), Arbejdsmarkeds Erhvervssikring (AES),
Arbejdsmarkeds Tillægspension (ATP), Arbejdsskadeforeningen (AVS), BDO
Statsautoriseret Revisionsaktieselskab, Bedre Psykiatri, Business Danmark, Dan-
marks Frie Fagforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Indu-
stri, Dansk Metal, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Danske Ad-
vokater, Danske A-kasser, Danske Bioanalytikere, Danske Handicaporganisationer,
Danske patienter, Danske Seniorer, Danske Regioner, Dataetisk Råd, Datatilsynet,
Deloitte, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH), Det Cen-
trale Handicapråd, Det faglige hus, Erhvervsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorga-
nisation (FH), Faglige Seniorer, Finans Danmark, Finansforbundet, Finansrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, FOA, Foreningen for Social-
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD), Foreningen Danske Revi-
sorer (FDR), Forhandlingsfællesskabet, Forsikring og Pension, Frie Funktionærer,
Frivilligrådet, FSR
Danske Revisorer, Gartneri-, Land og Skovbrugets Arbejdsgi-
vere (GLS-A), Horesta, HK Danmark, Ingeniørforeningen (IDA), Institut for Men-
neskerettigheder, Kommunale Velfærdschefer, Kommunerne Landsforening (KL),
Kristelig Arbejdsgiverforening (KA), Kristelig Fagbevægelse KRIFA, Lederne,
Landsforeningen af fleks- og skånejobbere, Landsforening for førtidspensionister,
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere, Lægeforeningen, Pen-
sionDanmark, Psykiatrifonden, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for
Psykisk Sårbare på Arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte, SAND, SIND,
SMV Danmark, Sundhedskartellet, TEKNIO Arbejdsgivere, Udbetaling Danmark,
Ældresagen og 3F.
Der er modtaget høringssvar fra følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske A-kasser, Danske Regioner,
Dataetisk Råd, Datatilsynet, Erhvervsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisa-
tion, Faglige Seniorer, Forhandlingsfællesskabet, Ledernes Hovedorganisation,
Rigsrevisionen, Rådet for Psykisk Sårbare på Arbejdsmarkedet, SAND, Udbetaling
Danmark, Ældre Sagen.
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077383_0002.png
Følgende havde ingen bemærkninger til lovforslagets indhold:
Ankestyrelsen, Dataetisk Råd, Datatilsynet, Danske Regioner, Erhvervsstyrelsen,
Forhandlingsfællesskabet, Rigsrevisionen og Rådet for Psykisk Sårbare på Ar-
bejdsmarkedet.
I det følgende afsnit er en oversigt over hovedindholdet af de modtagne hørings-
svar samt Beskæftigelsesministeriets bemærkninger hertil. For en fuldstændig gen-
nemgang af de indsendte synspunkter henvises til vedlagte høringssvar.
1) Generelle bemærkninger
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) er åbne over for intentionerne i lovforsla-
get, men har bemærkninger til de enkelte dele af lovforslaget.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet tager høringspartens generelle bemærkninger til efterret-
ning.
2) Bemærkninger til lovforslaget
2.1) Forhøjelse af den skattefri seniorpræmie
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) anerkender intentionen om at styrke inci-
tamentet til at blive længere tid på arbejdsmarkedet efter folkepensionsalderen. FH
mener dog ikke, at en forhøjelse af den skattefri seniorpræmie er den mest hen-
sigtsmæssige vej frem, og foreslår en omlægning af ordningen, hvor timekravet
sænkes.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet tager bemærkningerne og FHs forslag om en omlægning
af ordningen til efterretning. Formålet med det aktuelle lovforslag er at forhøje den
skattefri seniorpræmie og ikke ændre ved adgangen til seniorpræmieordningen.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Ældre Sagen, Faglige Seniorer, Ledernes Hovedorganisation og Dansk Arbejdsgi-
verforening (DA) er positive over for forslaget om at forhøje den skattefri senior-
præmie og mener, at forhøjelsen bidrager til at øge incitamentet hos seniorer til at
blive på arbejdsmarkedet.
Ældresagen bemærker, at forhøjelsen ikke kan stå alene, men bør kombineres med
en fortsat indsats for at skabe fleksible og rummelige arbejdspladser for seniorer.
DA mener desuden, at der er behov for yderligere initiativer og har tidligere fore-
slået en udvidelse af seniorpræmien, så den kan opnås i op til tre år.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
2
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077383_0003.png
Beskæftigelsesministeriet noterer sig parternes bemærkninger og DAs forslag om
en udvidelse af seniorpræmieordningen. Formålet med det hørte lovforslag er at
forhøje den skattefri seniorpræmie, som det blev aftalt af et bredt flertal af Folke-
tingets partier i 2023. Lovforslaget handler derved ikke om at ændre grundlæg-
gende ved seniorpræmieordningen.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
2.2) Flytning af udbetalingstidspunkt for ældrechecken (udgået
af lovforslaget)
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) er positive over for forslaget om at flytte
udbetalingstidspunktet for ældrechecken, da det kan sikre udbetalinger, der beror
på mere aktuelle formueoplysninger.
Faglige Seniorer stiller sig ligeledes positive over for, at udbetalingstidspunktet af
ældrechecken flyttes fra januar til april, da det giver mere præcise udbetalinger og
færre tilbagebetalinger
samt mulighed for, at flere pensionister kan få udbetalt
ydelsen. Faglige Seniorer bemærker dog, at pensionister i ikrafttrædelsesåret kan
opleve en ændring i deres likviditet, fordi udbetalingstidspunktet af ældrechecken
ænders. Faglige Seniorer foreslår i den forbindelse, at det evt. kan overvejes at ud-
betale et acontobeløb i januar inden den endelige udbetaling i april.
Ældre Sagen er afvisende overfor at flytte udbetalingstidspunktet af ældrechecken
fra januar til april fra 2026, og fremhæver i den forbindelse tre alternative forslag
til den foreslåede lovændring:
Udskydelse af den foreslåede lovændring med et år.
Udbetaling af ældrecheck flyttes fra januar til december.
Mulighed for midlertidigt lån hos kommunen for de pensionister der tidli-
gere har modtaget ældrecheck.
Ældre Sagen har desuden en række lovtekniske bemærkninger.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet har besluttet at revidere lovforslaget, således at forslaget
om at flytte udbetalingstidspunktet for ældrechecken fra januar til april udgår, og
at lovændringen udskydes. Da forslaget udgår, har Beskæftigelsesministeriet ikke
forholdt sig konkret til de foreslåede ændringer.
2.3) Fravigelse fra obligatorisk Digital Selvbetjening
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) er positive over for det øgede fokus, der
er på fravigelse fra digital selvbetjening af hensyn til borgere med digitale udfor-
dringer, men FH mener ikke, at den foreslåede model er den bedste løsning herpå.
FH mener, at der i stedet bør indføres en mere enkel og sammenhængende ordning,
hvor fritagelse fra digital indberetning gives generelt og dækker alle relevante of-
fentlige ydelser.
3
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077383_0004.png
SAND er positive over for, at der arbejdes med enklere, analoge løsninger for bor-
gere uden digitale færdigheder
især sårbare og ældre. SAND mener samtidig, at
analog adgang til det offentlige bør være udgangspunktet, og ikke undtagelsen, for
borgere der i forvejen er fritaget for Digital Post.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Der blev med vedtagelsen af lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
gennemført regler fra 1. juni 2023, der havde til formål at skabe enklere og mere
sammenhængende regler for digital kommunikation og gøre det nemmere for bor-
gere, der har svært ved at betjene sig selv digitalt, at blive tilbudt et alternativ til
digital selvbetjening. Reglerne indebærer, at borgere, der i forvejen er fritaget fra
Digital Post, får ret til at fravige fra kravet om at bruge en obligatorisk digital
selvbetjeningsløsning alene på baggrund af deres fritagelse for Digital Post.
Der blev i forbindelse med udarbejdelsen af reglerne taget stilling til forskellige al-
ternative modeller. Lovforslaget gennemførte en model, som gør det muligt for bor-
gere, der er fritaget for Digital Post, at blive fritaget fra krav om obligatorisk digi-
tal selvbetjening uden yderligere begrundelse. Løsningen blev valgt, fordi den er
nem og hurtig at implementere, da oplysninger om fritagelse for Digital Post alle-
rede i dag fremgår af Digital Post-registeret og følgelig allerede er tilgængelige
for myndighederne. Løsningsmodellen krævede derfor ikke it-udvikling og kunne
iværksættes umiddelbart efter lovens ikrafttræden. Beskæftigelsesministeriet be-
mærker, at nærværende lovforslaget skal ses i lyset af lov om fravigelse fra obliga-
torisk digital selvbetjening, hvor det er lagt til grund, at undtagelsen for obligato-
risk digital selvbetjening som udgangspunkt skal ske hos den myndighed, der har
myndighedsansvaret for at udbyde selvbetjeningsløsningerne og tager imod ansøg-
ningerne.
Som reglerne er i dag, kan Udbetaling Danmark og Seniorpensionsenheden ikke
undtage en Digital Post-fritaget borger fra obligatorisk Digital Selvbetjening, hvis
borgeren kontakter Udbetaling Danmark uden om kommunen, da undtagelser fra
digital selvbetjening vedr. sager hos Udbetaling Danmark og Seniorpensionsenhe-
den, skal ske gennem kommunen.
Lovforslaget vil således give Udbetaling Danmark og Seniorpensionsenheden kom-
petence til
på lige fod med kommunerne
at undtage borgere fra digitale selvbe-
tjeningsløsninger på deres eget sagsområde.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at borgere i dag i vid udstrækning har mulig-
hed for at få hjælp af kommunerne til digitale selvbetjeningsløsninger og til at få
håndteret deres sag hos Udbetaling Danmark og Seniorpensionsenheden.
Det følger af lov om Udbetaling Danmark og Seniorpensionsenheden, at kommu-
nerne i fornødent omfang skal yde bistand til borgere, som vurderes ikke at kunne
benytte sig af digitale vejledninger og selvbetjeningsløsninger på Udbetaling Dan-
marks og Seniorpensionsenhedens område. Derudover skal kommunen ved behov
hjælpe fremmødte borgere med at varetage kontakten til Udbetaling Danmark og
Seniorpensionsenheden på borgernes vegne.
4
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077383_0005.png
Øvrige emner
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) bakker op om, at man giver de mangel-
fuldt vejledte fleksjobbere muligheden for at blive tilmeldt fleksydelsesordningen
med tilbagevirkende kraft, uden at skulle indbetale de manglende bidrag.
FH peger dog på, at det hverken af lovforslaget, høringsbrevet eller akten fremgår,
hvordan myndighederne vil sikre, at de berørte borgere informeres om muligheden.
FH understreger derfor vigtigheden af, at myndighederne aktivt kontakter alle rele-
vante borgere individuelt, så de stilles, som om den mangelfulde vejledning ikke
var sket.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Genopretningen af de berørte borgers retstilstand er gennemført, hvilket er sket
med bevilling i aktstykke nr. 58 af 7. december 2023, aktstykke nr. 116 af 1. februar
2024 og tekstanmærkning nr. 173 på Finansloven for 2025.
Finansministeriets Budgetvejledning kræver, at der lovmæssigt gennemføres en op-
følgning på de nævnte aktstykker og tekstanmærkning, hvilket dette lovforslag sik-
rer.
Folketingets Beskæftigelsesudvalg er orienteret herom.
Danske A-kasser (DAK) bifalder fjernelsen af uaktuelle og forældede regler i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v., og at dette vil hjælpe med forståelsen og admini-
strationen af lovgivningen.
DAK efterlyser desuden den lovede mere gennemgribende redigering/gennem-
skrivning af loven, da DAK ser et behov for en reel forenkling af loven.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Regeringen ønsker fortsat at gennemføre en gennemskrivning af dagpengereglerne,
som det blev aftalt i forbindelse med Aftale om et tryggere dagpengesystem i 2015.
Det er vigtigt, at reglerne bliver nemmere at forstå for både borgere, jobcentre og
a-kasser. Regeringen har endnu ikke taget stilling til den konkrete proces, men ser
frem til at drøfte et kommende oplæg til gennemskrivningen med partierne i dag-
pengeforligskredsen.
5