Beskæftigelsesudvalget 2025-26
L 28 Bilag 1
Offentligt
3077382_0001.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Ledelsessekretariat Ankestyrelsen
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering; Josephine Amalie Skøt; Mathias Hyun Jensen
Svar fra Ankestyrelsen - Høring om lov om ændring af lov om en skattefri seniorpræmie, lov om social
pension og forskellige andre love - 2025-4967
11. august 2025 11:28:51
Svar fra Ankestyrelsen.docx
image001.gif
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Svar fra Ankestyrelsen - Høring om lov om ændring af lov om en skattefri
seniorpræmie, lov om social pension og forskellige andre love - 2025-4967.
Venlig hilsen
Lone Nielsen
Sekretær
Ledelse & Økonomi
Direkte telefon: 61 89 75 81
Mail:
[email protected]
_________________________________
Ankestyrelsen
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice
Mail: [email protected]
Telefon: 33 41 12 00
Hjemmeside: www.ast.dk
Åbningstid - reception:
man-tors kl. 9.00-15.00
fre kl. 9.00-13.00
Åbningstid – telefon:
man-tir kl. 9.00-15.00
ons lukket
tor-fre kl. 9.00-15.00
_________________________________
Send ikke fortrolige og personfølsomme oplysninger til denne mail.
Læs mere om at sende sikkert
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0002.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Høringssvar om udkast til lovforslag om at øge
seniorpræmien mv.
Dansk Arbejdsgiverforening har den 20. juni 2025 modtaget høring over
udkast til lov om ændring af lov om en skattefri seniorpræmie, lov om
social pension og forskellige andre love.
Med lovforslaget forhøjes den skattefrie seniorpræmie. Konkret betyder
det, at førsteårspræmien stiger med 5.346 kr. i 2026 og med 9.179 kr. i 2029
(opgjort i 2025-niveau). Tilsvarende forhøjes andenårspræmien med 3.172
kr. i 2026 og med 5.346 kr. i 2029. Dermed vil førsteårspræmien udgøre
63.071 kr. og andenårspræmien 37.415 kr. i 2029.
DA bakker op om lovforslaget, da det styrker de økonomiske incitamenter
for seniorer til at blive på arbejdsmarkedet. Forslaget udgør et positivt
skridt i retning af at gøre det mere attraktivt at arbejde efter folkepensi-
onsalderen.
Samtidig vurderer DA, at der er behov for yderligere initiativer. Derfor
har DA tidligere foreslået en udvidelse af seniorpræmien, så den kan op-
nås i op til tre år. Det foreslås, at præmien i både andet og tredje år skal
være på samme niveau som førsteårspræmien. En sådan model vil være
en markant styrkelse af incitamenterne for seniorer til at fortsætte længere
på arbejdsmarkedet.
20. august 2025
MDR
Dok ID: 439583
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113
Michael Drescher
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0003.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR)
Josephine Amalie Skøt, [email protected],
Mathias Hyun Jensen, [email protected], og
[email protected]
HØRINGSSVAR I FORBINDELSE MED LOV OM ÆNDRING AF LOV
OM EN SKATTEFRI SENIORPRÆMIE M.FL.
. august
Ref. nr.
-
-
-
Danske A-kasser takker for høringen
Vi har umiddelbart ingen kommentarer til lovforslagets §§ - , der vedrører lovgivning uden for vores
område.
Vedrørende § – De forslåede ændringer til lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. – så bifalder Danske
A-kasser de foreslåede ændringer, der fjerner uaktuelle og forældede regler, om fx covid- forhold,
regler om arbejde for fordrevne Ukrainere, om lempeligt fradrag for arbejde i efterlønsperioden for
arbejde i sundhedsvæsenet og, om regler om efterløn for aldersgrupper, der ikke længere er under
efterlønsordningen.
Vi tænker at fjernelsen af disse bestemmelser vil hjælpe med til forståelsen og administrationen af
lovgivningen, og det er yderst tiltrængt.
Vi savner dog stadig den lovede mere gennemgribende revidering/gennemskrivning af Lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., da vi ser et behov for en reel forenkling af loven.
Med venlig hilsen
Brian Kjøller
Chefkonsulent
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0004.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Malene Bett Vestergaard Sørensen
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Josephine Amalie Skøt; Mathias Hyun Jensen
SV: Høring om lov om ændring af lov om en skattefri seniorpræmie, lov om social pension og forskellige
andre love - 2025-4967
8. juli 2025 15:05:11
image001.png
STAR, J.nr. 2024 – 4967 – 2025 - 2914
STAR har den 25. juni sendt udkast til lov om ændring af lov om en skattefri seniorpræmie, lov
om social pension og forskellige andre love, i høring.
Danske Regioner har ikke bemærkninger.
Med venlig hilsen
Malene Vestergaard Sørensen
chefrådgiver
Center for Forhandling, Aftaler og Overenskomster
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
T
E
(+45)
26 78 77 12
[email protected]
Officiel post bedes sendt til
[email protected]
www.regioner.dk
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0005.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 29. juli 2025
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
Sendt elektronisk til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, [email protected], Jo-
sephine Amalie Skøt, [email protected], og Mathias Hyun Jensen, [email protected].
Høring over Lov om ændring af lov om en skattefri seniorpræmie, lov om
social pension og forskellige andre love (Forhøjelse af den skattefri
seniorpræmie, udbetaling af ældrecheck flyttes fra januar til april m.v.)
Dataetisk Råd takker for den fremsendte høring. Rådet har i dette tilfælde valgt ikke at
udarbejde et egentligt høringssvar.
Der kan være flere årsager til, at Dataetisk Råd ikke vælger at udarbejde høringssvar,
herunder at rådet har valgt at prioritere andre opgaver, at det ikke efter rådets opfat-
telse er muligt på forsvarlig vis at analysere og behandle høringen i dens enkeltheder
og detaljer inden for høringsfristen eller at høringen ikke ses at indebære dataetiske
spørgsmål, som falder inden for rådets kommissorium.
Det bemærkes dog, at, rådet generelt anbefaler, at ministerier redegør for de dataeti-
ske konsekvenser af lovforslag. Dataetiske konsekvensanalyser sætter fokus på værdier
og principper som blandt andet velfærd og demokrati, værdighed, selvbestemmelse,
lighed, gennemsigtighed, sikkerhed og privatliv. Dataetiske konsekvensanalyser vil så-
ledes hjælpe med til at bringe fordele, ulemper og utilsigtede konsekvenser ved lov-
forslag frem i lyset og dermed bidrage til, at Folketingets beslutninger tages på et mere
kvalificeret grundlag. Dette gælder naturligvis i særlig grad lovforslag, som angår per-
sondata.
Dataetisk Råd kan i den forbindelse henvise til rådets værktøj
’Dataetik – Sådan gør du’,
der operationaliserer identificeringen og stillingtagen til dataetiske dilemmaer.
Dataetisk Råd står til rådighed for uddybning og yderligere rådgivning.
På vegne af Dataetisk Råd og med venlig hilsen
Johan Busse
Formand
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0006.png
Til samtlige ministerier
23. juni 2021
J.nr. 2021-010-0018
Dok.nr. 301637
Sagsbehandler
Sidsel Kloppenburg
Høringer over udkast til lovforslag og bekendtgørelser mv.
1.
Datatilsynet oplyste ved brev af 28. juni 2019 samtlige ministerier om forpligtelsen til at høre
tilsynet over lovforslag og bekendtgørelser mv. Datatilsynet modtager imidlertid forsat et stort
antal høringer over udkast til lovforslag og bekendtgørelser mv., hvor der ikke er forhold, der
kan være af betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af perso-
noplysninger.
Datatilsynet vil på den baggrund igen oplyse om, hvornår der skal indhentes en udtalelse fra
Datatilsynet ved udarbejdelse af lovforslag og bekendtgørelser mv.
2.
Det følger af databeskyttelseslovens § 28, at der skal indhentes en udtalelse fra Datatilsy-
net ved udarbejdelse af lovforslag, bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende generelle for-
skrifter, der har betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af perso-
noplysninger.
Det er i forarbejderne til lovens § 28 anført, at det er uden betydning, om reglerne kun er bin-
dende for ansatte i en myndighed eller tillige har retsvirkning over for borgerne. Det afgørende
vil være, om reglerne har indflydelse på beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behand-
ling af personoplysninger.
3.
Datatilsynet modtager løbende et stort antal høringer over udkast til lovforslag og bekendt-
gørelser mv. I 2020 blev der i Datatilsynet således oprettet 607 høringer, og året før i 2019 var
antallet 521.
Som det imidlertid fremgår af ovenstående, er det alene i de tilfælde, hvor der er forhold, der
kan være af betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af perso-
noplysninger, at Datatilsynet skal høres, jf. databeskyttelseslovens § 28.
Datatilsynet anmoder derfor om, at der i forbindelse med udarbejdelse af lovforslag og be-
kendtgørelser mv. konkret tages stilling til, om tilsynet skal høres.
Med det formål at effektivisere sagsbehandlingen skal Datatilsynet endvidere henstille, at det
– navnlig ved fremsendelse af mere omfattende udkast til retsforskrifter – i høringsbrevet til til-
synet nærmere angives, hvor i udkastet der er forhold af betydning for beskyttelsen af privat-
livet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Hvis udkastet eller dele af udkastet har været drøftet med Justitsministeriet, Databeskyttelses-
kontoret, forud for høringen af Datatilsynet, bedes dette også oplyst i høringsbrevet til tilsynet.
3.
Datatilsynet skal anmode om, at dette brev videresendes til de relevante myndigheder in-
den for hvert enkelt ministeriums ressort.
Eventuelle spørgsmål eller kommentarer kan rettes til Specialkonsulent Sidsel Kloppenburg
på telefonnummer 29 49 32 92.
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Cristina A. Gulisano
Direktør
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0008.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
FP Let Byrder
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Josephine Amalie Skøt; Mathias Hyun Jensen; Kamilla Karina Jensen; Johan Juul-Haslund; Emilie Andersen;
Sofie Amalie Anderskov Riis; Antonie Sonne-Ragans
OBR fasttrack høringssvar - lov om ændring af lov om en skattefri seniorpræmie, lov om social pension og
forskellige andre love - 2025-4967
23. juni 2025 13:56:29
image001.png
Høringsbrev.pdf
Lovforslag.pdf
Høringsliste.pdf
Kære modtager i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Hermed OBR's fasttracksvar vedr. nedenstående høring.
Med venlig hilsen
Antonie Sonne-Ragans
Fasttracksvar vedrørende lov om ændring af lov om en skattefri seniorpræmie, lov om social
pension og forskellige andre love
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget lovforslagt i høring.
OBR vurderer, at forslaget ikke er erhvervsrettet og derfor ikke skal forelægges OBR, jf.
Vejledning om erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger.
  
OBR har på den baggrund ingen bemærkninger til lovforslaget.
Såfremt Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering ikke er enig i denne vurdering, bedes I
vende tilbage med henblik på, at OBR vurderer de administrative konsekvenser af erhvervsrettet
regulering.
Kontaktperson vedrørende ovenstående bemærkninger:
Antonie Sonne-Ragans
Student
Tlf. direkte: 35 29 14 33
E-post:
[email protected]
Med venlig hilsen
Antonie Sonne-Ragans
Studentermedhjælper
ERHVERVSSTYRELSEN
Bedre Regulering
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291433
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og
lovgrundlag for databehandlingen på
erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på
Virk.
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0009.png
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Mail: [email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Sendt via mail til:
[email protected],
Josephine Amalie Skøt ([email protected]) og
Mathias Hyun Jensen ([email protected])
Sagsnr. 25-2706
Vores ref. NRH
Deres ref
Den 19. august 2025
Bemærkninger til høring vedr. Lov om ændring af lov om en
skattefri seniorpræmie, lov om social pension og forskellige
andre love (Forhøjelse af den skattefri seniorpræmie,
udbetaling af ældrecheck flyttes fra januar til april m.v.)
FH – Fagbevægelsens Hovedorganisation takker for muligheden for at afgive høringssvar til
lovændringen, som forhøjer den skattefri seniorpræmie i 2026 og 2029 og inkluderer løntimer
fra arbejde såvel som løntimer som følge af omregning af overskud fra selvstændig
erhvervsvirksomhed i Grønland og Færøerne i opgørelsen af beskæftigelseskravet til
seniorpræmien. Lovændringen indeholder desuden forslag om at flytte udbetalingstidspunktet
for den supplerende pensionsydelse (ældrechecken) samt tidspunkt for den årlige
formueopgørelse til brug for beregningen af ældrechecken fra januar til april. Derudover
forslås det, at kompetencen til at fritage borgere fra digital selvbetjening fremover deles
mellem kommuner og Udbetaling Danmark/Seniorpensionsenheden.
Endelig indeholder lovforslaget en række ændringer, som oplistes som tekniske ændringer,
herunder bl.a. lovmæssig opfølgning på aktstykke om mangelfuldt tilmeldte til
fleksydelsesordningen.
FH er overordnet set åben over for intentionerne i lovforslaget, men har dog følgende
bemærkninger.
Høringssvaret indeholder i det følgende bemærkninger og forslag til disse hovedpunkter:
Forhøjelse af skattefri seniorpræmie
Ændring af udbetaling af ældrecheck
Fritagelse fra digital selvbetjening
Lovmæssig opfølgning vedrørende mangelfuldt tilmeldte til fleksydelsesordningen
Forhøjelse af skattefri seniorpræmie
FH anerkender intentionen om at styrke incitamentet til at blive længere på arbejdsmarkedet
efter folkepensionsalderen.
FH finder dog ikke, at en forhøjelse af den eksisterende seniorpræmie er den mest
hensigtsmæssig vej frem. I stedet foreslår FH en omlægning af ordningen, så den favner
bredere og kommer flere seniorer til gavn – herunder dem, der ønsker at trappe gradvist ned i
arbejdstid.
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
I dag er seniorpræmien målrettet personer, der arbejder 1.560 timer om året svarende til
mindst 30 timer om ugen året rundt og flere timer, hvis den pågældende medarbejder ønsker
at holde ferie på lige fod med kollegerne. Det udelukker en stor gruppe seniorer, som gerne vil
fortsætte i beskæftigelse på nedsat tid.
FH foreslår
derfor en provenuneutral omlægning, hvor timekravet sænkes – eksempelvis til
20 timer om ugen – og præmien justeres tilsvarende. Det vil gøre ordningen mere
inkluderende og understøtte et fleksibelt arbejdsmarked, hvor seniorer i højere grad kan
tilpasse arbejdslivet efter egne behov og helbredsmæssige forhold.
Ændring af udbetaling af ældrecheck
FH støtter op om forslaget om at flytte udbetalingstidspunktet for ældrechecken fra januar til
april.
Ændringen vil efter FH’s vurdering bidrage til en mere retvisende og retfærdig beregning af
ydelsen, da den vil baseres på nyere formueoplysninger. Det vil mindske risikoen for, at
pensionister modtager beløb, som senere skal korrigeres, og dermed reducere antallet af
tilbagebetalinger og efterreguleringer.
For den enkelte borger betyder det mindre usikkerhed og færre administrative komplikationer.
FH ser det som et skridt i retning af større økonomisk stabilitet og en mere smidig
udbetalingsproces for de ældre, der modtager ydelsen.
Det er desuden positivt, at formueopgørelsen, som også anvendes til beregning af
helbredstillægget, tilpasses tilsvarende. Det sikrer en ensartet og opdateret vurdering af begge
ydelser.
Det er vigtigt, at der kommunikeres klart og i god tid til de berørte borgere, så overgangen til
det nye udbetalingstidspunkt bliver så smidig som muligt.
Fritagelse fra digital selvbetjening
FH ser det som et positivt skridt, at der er øget opmærksomhed på behovet for fritagelse fra
digital indberetning. Det er vigtigt, at der tages hensyn til borgere, som har vanskeligt ved at
benytte digitale løsninger.
Samtidig vil FH gerne pege på, at den nuværende model, hvor fritagelse skal søges særskilt
for hver enkelt ydelse, medfører unødvendig kompleksitet – både for borgerne og for de
offentlige myndigheder. Det skaber ekstra administration og kan være en barriere for dem,
der har brug for hjælp.
FH foreslår
derfor, at der indføres en mere enkel og sammenhængende ordning, hvor
fritagelse for digital indberetning gives generelt og dækker alle relevante offentlige ydelser –
på samme måde som fritagelse for digital post fungerer i dag. Det vil gøre systemet mere
overskueligt og lette hverdagen for de borgere, der har behov for analog kontakt med det
offentlige.
Lovmæssig opfølgning vedrørende mangelfuldt tilmeldte til
fleksydelsesordningen
FH bakker op om, at man giver de mangelfuldt vejledte fleksjobbere muligheden for at blive
tilmeldt fleksydelsesordningen med tilbagevirkende kraft uden at skulle indbetale de
manglende bidrag.
Side 2 af 3
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Det fremgår dog hverken af lovforslaget, høringsbrevet eller akten, hvordan myndighederne vil
sikre, at de berørte borgere informeres om muligheden. FH understreger derfor vigtigheden
af, at myndighederne aktivt kontakter alle relevante borgere individuelt, så de stilles, som om
den mangelfulde vejledning ikke var sket.
Med venlig hilsen
Morten Skov Christiansen
Formand, FH
Side 3 af 3
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0012.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Bemærkninger til udkast til lovforslag om ændring af lov om
skattefri præmier, lov om social pension mv. (Ændring af lov
udbetalingstidspunkt af supplerende pensionsydelse
ældre-
check
fra januar til april)
Faglige Seniorer har til høring modtaget Styrelsens udkast til lov om ændring
af lov om skattefri seniorpræmier., som er en udmøntning af en del af den
politiske aftale
reform af personskat
indgået i 2023 og aftale mellem KL
og staten om kommunernes økonomi for 2024.
Lovforslaget indeholder derudover tre elementer: ændring af udbetalings-
tidspunkt for ældrecheck, fritagelse for digital selvbetjening samt indbetaling
af fleksydelsesbidrag.
Faglige Seniorer er positive over for forslaget om at forhøje den skattefri se-
niorpræmie i såvel år 1 og år 2 med virkning fra 2026 og stigende med 9.179
kr. i 2029. Det vil tilskynde flere pensionister til at fortsætte på arbejdsmar-
kedet i perioden efter at de opfylder betingelserne for at få folkepension.
Lovforslaget indeholder også et forslag om at ændre udbetalingstidspunktet
fra januar til april for udbetaling af supplerende pensionsydelse
ældre-
check.
Det er positivt, at man derved opnår at kunne foretage mere samtidige for-
mueopgørelser og at mange pensionister ikke fremover vil opleve, at der sker
ændringer i deres grundlag og deraf følgende efterreguleringer af den per-
sonlige tillægsprocent.
1
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0013.png
Det er også positivt, at en stor gruppe folkepensionister i gennemførelsesåret
vil få grundlag for at få udbetalt ældrecheck, fordi de er født i de tre første
måneder af året.
Faglige Seniorer vil dog henlede opmærksomheden på, at der i det år, hvor
gennemførelsen finder sted vil kunne være en ændring i likviditeten hos en
stor gruppe af pensionister. Man kan evt. overveje i et eller to år at udbetale
et mindre acontobeløb i januar inden en endelig udbetaling i april.
Med venlig hilsen
Palle Smed
Direktør
Faglige Seniorer
2
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0014.png
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0015.png
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0016.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Christian Bille-Sandø
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Josephine Amalie Skøt; Mathias Hyun Jensen
Høring om lov om ændring af lov om en skattefri seniorpræmie, lov om social pension og forskellige andre
love - 2025-4967
6. august 2025 15:43:52
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Styrelsen har den 20. juni 2025 sendt lov om en skattefri seniorpræmie, lov om social pension og
forskellige andre love i høring.
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrevisorloven, §§ 7 og 10
(Lovbekendtgørelse nr. 101 af 19/01/2012) og angår revisions- og/eller regnskabsforhold, der kan
have betydning for Rigsrevisionens opgaver.
Vi har gennemgået lovforslaget og kan konstatere, at det ikke omhandler revisions- eller
regnskabsforhold i staten eller andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen.
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
Med venlig hilsen
Christian Bille-Sandø
Specialkonsulent
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir.+45 33 92 86 50
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Læs om Rigsrevisionens behandling af personoplysninger
her
Bekræft venligst, at denne e-mail er modtaget.
Please confirm receipt of this e-mail.
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0017.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Søren Carøe (Rflam.org)
Josephine Amalie Skøt; Mathias Hyun Jensen
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
SV: Høring om lov om ændring af lov om en skattefri seniorpræmie, lov om social pension og forskellige
andre love - 2025-4967
23. juni 2025 12:01:27
image002.png
image003.png
image004.png
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Vi har ingen bemærkninger til ovennævnte lovforslag.
Venlig hilsen
Søren Carøe
Formand
---------------------------------------
mobil: 2811 0020
mail:
[email protected]
web:
www.rflam.org
Facebook:
facebook.dk/rflam.org
---------------------------------------
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0018.png
SAND – De Hjemløses Landsorganisation
Sundholmsvej 34, st.
2300 København S
Tlf: 89 93 70 60
Mail: [email protected]
22-08-2025]
STAR
[email protected]; [email protected];
[email protected]
Høringssvar – forslag om fritagelse fra digital selvbetjening fra SAND – De Hjemløses
Landsorganisation
Kære STAR
Indledning
Det er positivt, at der tænkes i forenkling og lettere adgang til analoge løsninger for
borgere, der ikke bruger digitale løsninger. Det kan især komme sårbare og ældre til
gavn. Men ændringen må ikke skabe nye barrierer for netop de borgere, der har mest
brug for hjælp. Mange forstår ikke reglerne eller ved ikke, hvad de har ret til; de har
brug for hjælp og vejledning i øjenhøjde. En blanket eller en digital løsning er ikke
altid nok.
Det bør desuden understreges i lovteksten og den tilhørende vejledning, at der
gælder en udvidet vejledningsforpligtelse over for særligt-udsatte grupper som
hjemløse, ældre og personer med funktionsnedsættelser. Disse borgere kan have
vanskeligt ved at navigere i digitale løsninger og afkode komplekse regelsæt og bør
derfor mødes med en mere håndholdt indsats, hvor myndighederne aktivt sikrer, at
de får den nødvendige hjælp og støtte.
Automatik frem for anmodning
Forslaget giver borgere, der allerede er fritaget fra Digital Post, ret til et analogt
alternativ hos Udbetaling Danmark (UD) og Seniorpensionsenheden (SP) – men kun
efter anmodning. Anmodningen kan ske telefonisk og uden formkrav, og kommunen
har pligt til at hjælpe/vejlede. Der står samtidig, at denne håndtering ikke er en
klagebar afgørelse. Der tages desuden forbehold for forsinkelse i DP-registret. Dertil
kommer, at ikke-digitale henvendelser efter gældende ret kun accepteres
ekstraordinært, når kommunen ikke har truffet undtagelse. For hjemløse og digitalt
udsatte er det en problematisk konstruktion: De netop kan have svært ved at
“anmode”, dokumentere og navigere i systemet.
Analog adgang bør være udgangspunktet – ikke undtagelsen – for borgere fritaget for
Digital Post. Det kræver:
1
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0019.png
SAND – De Hjemløses Landsorganisation
Sundholmsvej 34, st.
2300 København S
Tlf: 89 93 70 60
Mail: [email protected]
1.
Automatik
frem for “efter anmodning”.
2.
Ligestilling
af analog kontakt (samme rettigheder, frister og service som
digital).
3.
Klageadgang
ved afslag på analog betjening.
Forslag til ændringer:
1.
Automatisk aktivering af analog adgang
Kravet om “efter anmodning” skaber en barriere for hjemløse. Når DP-
fritagelse foreligger, skal den analoge adgang aktiveres automatisk (UD og
SP).
2.
Én samlet fritagelse – på tværs af sagsområder
I dag kan kommunen undtage og lade undtagelsen gælde for fremtidige
henvendelser vedrørende samme ydelse. For digitalt udsatte er det ikke nok.
Fritagelse bør registreres samlet på tværs af UD’s og SP’s områder, så
borgeren ikke skal gentage sig selv ved hver ny kontakt.
3.
Ligestilling af analog betjening
Analog betjening skal give samme rettigheder, frister og sagsbehandling som
digital. I dag beskrives ikke-digitale henvendelser som noget, UD kun
accepterer ekstraordinært Det bør være enkelt og ordinært at blive undtaget
digitale løsninger.
4.
Klageadgang ved afslag
Afslag på analog betjening skal være skriftligt og kunne påklages. I dag er der
ikke klageadgang, når UD/SP blot “tager imod” (eller ikke gør).
5.
Sikkerhed for borger ved DP-registerforsinkelse
Da registret kan være forsinket, skal UD/SP tage henvendelsen ind og
behandle, mens status verificeres bagefter. Ingen må afvises pga.
systemforsinkelse.
6.
Udvidet vejledningsforpligtelse (opsøgende og håndholdt)
Lovteksten og bemærkningerne forudsætter, at kommunen hjælper/vejleder
– det skal styrkes og gøres opsøgende for hjemløse og andre grupper med
behov, f.eks. ved:
Fysisk fremmøde & mundtlig ansøgning
skal gælde på linje med skriftlige
ansøgninger(der er notatpligt).
Opsøgende tider,
hvor myndigheder besøger herberger/væresteder, evt. i
samarbejde med civilsamfund.
2
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0020.png
SAND – De Hjemløses Landsorganisation
Sundholmsvej 34, st.
2300 København S
Tlf: 89 93 70 60
Mail: [email protected]
Ingen MitID-krav
ved analog betjening; enkel papirfuldmagt og ret til
bisidder.
Personlig, håndholdt støtte
ved komplekse sager.
7.
Definér analoge muligheder
Skriv i lov/vejledning, at analog adgang omfatter telefon, fremmøde (mundtlig
ansøgning), papirblanket og frankerede svarkuverter – uden krav om
MitID/print/scanner. Forslaget åbner allerede for telefonisk anmodning uden
formkrav – byg videre på det.
8.
“Én gang oplyst – ikke igen”
Myndigheder skal selv indhente dokumentation, der findes i det offentlige
(“once-only”), så borgeren ikke kvæles i gentagne krav. Det får dem til at
miste modet eller helt at undlade at søge om ydelser de har krav på.
9.
Forlæng frister ved analog kommunikation
Postgang og mødebooking tager tid. Svar- og klagefrister skal tilpasses, så
ingen mister ydelser pga. krav om at formalia er overholdt.
10.
Prioritér ydelser, hvor fejl øger risikoen for hjemløshed
Boligstøtte, pension m.v. ligger hos UD. Her skal analog tilgang være enkel og
ligetil for alle, fordi fejl/afbrydelser kan udløse udsættelse og hjemløshed.
Informationsindsats
Loven bør følges af en tydelig informationskampagne målrettet de berørte: hvordan
fritages man, hvad fritages man for, og hvem kontakter man? Materiale skal være
kort, konkret og analogt tilgængeligt (plakater/flyers på herberger, væresteder og
kommunekontorer; simple telefonnumre; faste ugentlige træffetider). Kampagnen
skal ledsages af opsøgende tilstedeværelse (fx faste dage på herberger) og klare
aftaler om overlevering af sager fra en instans til en anden, så borgeren ikke tabes
mellem kommune, UD og SP. Denne løsning må ikke forringe myndighedernes
vejledningspligt – den skal tværtimod styrkes for dem, der har allermest brug for
den.
Hvis målet er reel adgang for de mest digitalt udsatte, må analog betjening ikke
gøres betinget af, at man selv finder vej i systemet – eller accepterer ringere
rettigheder. Med automatisk aktivering, ligestilling, klageadgang, udvidet
vejledningsforpligtelse og en tydelig informationsindsats kan loven faktisk reducere
risikoen for tab af ydelser og hjemløshed. Uden disse justeringer vil gode intentioner
let blive til nye barrierer.
3
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0021.png
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
22. august 2025
Udbetaling Danmarks høringssvar vedr. lovforslag om forhøjelse af den skattefri
seniorpræmie, flytning af udbetalingstidspunkt for ældrecheck mv.
Hermed fremsendes Udbetaling Danmarks bemærkninger til høring over forslag til lov om ændring af lov
om en skattefri seniorpræmie, lov om social pension og forskellige andre love (Forhøjelse af den skattefri
seniorpræmie, udbetaling af ældrecheck flyttes fra januar til april m.v.).
Flytning af udbetalingstidspunktet for ældrecheck
Udbetaling Danmark finder, at der er behov for, at bestemmelserne i pensionslovens § 39 a ændres
yderligere end det, der fremgår af lovforslaget. Udbetaling Danmark finder således ikke, at bestemmelserne
i tilstrækkelig grad afspejler de ændringer som forslaget medfører i forhold til opgørelsen af formuen til
brug for kommunernes fornyelse af helbredstillæg efter den nye bestemmelse i pensionslovens § 14 a, stk.
7. Det gælder bl.a. tilfælde, hvor der er truffet en ny formueafgørelse eller er indtrådt væsentlige ændringer
efter 31. december men forud for tidspunktet for afgørelsen om fornyelse af helbredstillæg efter
lovudkastets § 14 a, stk. 7.
Tilsvarende gælder i forhold til den tilsvarende bestemmelse i gammelførtidspensionslovens § 39.
Øvrige ændringer
Udbetaling Danmark har alene to bemærkninger til de øvrige ændringer, som fremgår af lovforslaget.
Det fremgår således af ændringen i relation til fleksydelseslovens § 7, stk. 2, 1. pkt., at »§ 2 a, stk. 4 og 5«
ændres til: »§ 2 a, stk. 3 og 4, og § 2 b«. Umiddelbart synes ændringen dog at skulle være til »§ 2 a, stk.
2 og 3, og § 2 b«, da både § 2 a, stk. 1 og stk. 2 i gældende regler ophæves.
For så vidt angår den foreslåede ændring i lov om Udbetaling Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr. 1034 af
2. september 2024, som ændret ved § 2 i lov nr. 1456 af 10. december 2024, § 13 i lov nr. 1655 af 30.
december 2024 og § 7 i lov nr. 1703 af 30. december 2024 om fravi gelse fra obligatorisk digital
selvbetjening bemærkes, at Udbetaling Danmark lægger til grund, at borgeren vil skulle henvende sig
vedrørende den enkelte selvbetjeningsløsning hos Udbetaling Danmark. Det vil betyde, at en borger, der
f.eks. både modtager boligstøtte og pension og ønsker at blive undtaget fra at anvende begge områders
digitale selvbetjeningsløsning, skal henvende sig konkret herom. Med andre ord vil en henvendelse
vedrørende selvbetjeningsløsningen på et enkelt område ikke betyde, at borgeren automatisk undtages fra
andre selvbetjeningsløsninger, medmindre borgeren konkret adresserer det.
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0022.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected]
cc: [email protected] og [email protected]
20. august 2025
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
www.aeldresagen.dk
[email protected]
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om en skattefri senior-
præmie, lov om social pension og forskellige andre love (Forhøjelse af den
skattefri seniorpræmie, udbetaling af ældrecheck flyttes fra januar til april
m.v.)
Ældre Sagen takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr. forhøjelse af den
skattefri seniorpræmie, udbetaling af ældrecheck flyttes fra januar til april m.v.
Udskydelse af udbetalingen af ældrecheck
Ældre Sagen stiller sig afvisende over for forslaget om at flytte udbetalingen af
ældrechecken med tre måneder fra januar til april fra 2026.
Ældrechecken er en vigtig økonomisk støtte for mange pensionister med lave
indkomster og begrænsede formuer. For en stor del af de ældre er ydelsen ikke blot
et supplement, men et nødvendigt bidrag for at få hverdagen til at hænge sammen,
især i årets første måneder, hvor ældrechecken ofte bruges til at dække
økonomiske huller. For de fleste modtagere, som får den fulde ældrecheck, svarer
beløbet i januar til mere end halvanden gang folkepensionen for enlige og mere end
det dobbelte for par (før skat).
At udskyde udbetalingen til slutningen af april indebærer en reel likviditets-
forringelse for netop dem, der i forvejen har mindst. Vi anerkender intentionen om
at gøre udbetalingerne mere præcise ved at anvende opdaterede formue-
oplysninger, men denne forbedring sker på bekostning af dem, der ikke har
mulighed for at ”udskyde forbruget” eller trække på en opsparing. Det er både
urealistisk og urimeligt at forvente, at pensionister med kun få tusinde kroner til
rådighed kan vente flere måneder på en ydelse, de plejer at modtage i januar.
Vi konstaterer, at der ikke er nogen overvejelser om økonomien for de pensionister,
der mister mere end halvdelen af deres pension i januar, i bemærkningerne til
lovforslaget. Der er ikke oplysninger om indkomstnedgangens størrelse, og der er
ikke oplysninger om, hvad pensionister, der ikke har likviditet til at undvære godt
16.000 kr. i januar måned 2026 (32.000 kr. for par), skal gøre.
Der foreslås hverken overgangsordninger, mulighed for acontoudbetaling eller
anden form for støtte til de personer, der risikerer at stå i en økonomisk sårbar
Side 1 ud af 4
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0023.png
situation i årets første kvartal, fordi de hverken har væsentlig opsparing eller
mulighed for at optage lån.
Der er ikke proportionalitet mellem de 7-9.000 pensionister, der ifølge bemærk-
ningerne stilles overfor et tilbagebetalingskrav, og de mere ¼ million folke-
pensionister, der modtager en korrekt check i januar, men som rammes af
indgrebet.
De pensionister, der har mindst (beskæftigelsesministerens egne ord i presse-
meddelelse d. 31. januar 2025) og derfor får ældrechecken, har siden ældre-
checkens indførelse modtaget ældrechecken i januar og har derfor indrettet deres
økonomi efter, at pensionen i netop januar er dobbelt så høj som andre måneder.
I lovbemærkningerne begrundes forslaget med en aftale om administrative
forenklinger. Ældre Sagen finder det kritisabelt, at en regelforenkling til fordel for
administrationen gennemføres uden samtidig at sikre en socialt ansvarlig løsning
for de mest udsatte, især når den forventede administrative besparelse på lang sigt
kun udgør 1,2 mio. kr. årligt.
Vi undrer os desuden over, at ændringen skal hastes igennem. Når den allerede
træder i kraft i 2026, gives de pensionister, der har mindst, ikke tilstrækkelig tid til
at indrette sig på udskydelsen af ældrechecken.
Problemet for de 7-9.000 pensionister, der skal tilbagebetale ældrechecken, fordi
beregningen af deres check i januar er baseret på forældede formueoplysninger,
bør løses ved at tilbyde gode afdragsordninger, frem for at ¼ million
folkepensionister, der hvert år får den korrekte check i januar, får deres pension
mere end halveret i januar 2026.
Efter Ældre Sagens opfattelse er det misvisende at præsentere forslaget som en
forenkling for borgerne. Kun et meget lille antal vil reelt opleve en forenkling, mens
et langt større antal pensionister vil opleve en markant reduktion af deres pension
i januar.
Ifølge provenubemærkningerne sparer det offentlige samlet ca. 80 mio. kr. før skat
og tilbagebetalinger. Heraf udgør de administrative besparelser for kommunerne,
som dækker Udbetaling Danmarks udgifter til administration af folkepensionen,
kun 1,2 mio. kr. Det betyder, at langt størstedelen af besparelsen skyldes, at der
udbetales mindre i ældrecheck, blandt andet fordi flere ældre hvert år dør, inden
de når at blive berettiget, samt fordi der samlet set udbetales mindre i helbreds-
tillæg.
Herudover har Beskæftigelsesministeriet ikke medregnet den likviditetsmæssige
gevinst, staten opnår ved at udskyde udbetalingen af ældrechecken med tre
måneder. Selv med det nuværende renteniveau vil denne gevinst overstige den
administrative besparelse.
Side 2 ud af 4
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0024.png
Vi undrer os desuden over, at Udbetaling Danmark ikke af egen drift efterbetaler
ældrecheck til pensionister, når de fra Skattemyndighederne modtager nyere
oplysninger om en pensionists likvide formue, som giver ret til ydelsen. Ifølge
bemærkningerne er der årligt ca. 7-9.000 pensionister, der får efterbetalt
ældrecheck, fordi de selv indsender opdaterede formueoplysninger. Når
Udbetaling Danmark allerede har adgang til disse oplysninger fra Skatte-
myndighederne og kan nå at efterbetale inden fristen den 31. juli, bør det være
deres pligt at foretage en sådan korrektion automatisk.
Ældre Sagen foreslår i stedet:
1. At den foreslåede lovændring udskydes et år.
2. At udbetalingen i stedet for at blive udskudt tre måneder rykkes én måned
frem, så der udbetales en ældrecheck i december 2026 i stedet for januar
2027. Herefter bør ældrechecken fremover udbetales i december, hvor
beregningsgrundlaget sandsynligvis er mere præcist end i april, hvor
årsopgørelsen endnu ikke er endelig.
3. At der, hvis lovforslaget gennemføres, som minimum pålægges
kommunerne at yde et særligt personligt tillæg som et lån svarende til den
ældrecheck (efter skat), pensionisten fik udbetalt året før. Dette lån bør
tilbydes alle folkepensionister, der modtog ældrecheck i 2025, og kan
efterfølgende modregnes i den ældrecheck, der efter de nye regler
udbetales i april 2026.
Forhøjelse af seniorpræmie
Ældre Sagen ønsker at kvittere positivt for den foreslåede forhøjelse af den skattefri
seniorpræmie.
Ældre Sagen har tidligere udtalt, at vi støtter initiativer, der giver ældre mulighed
og incitament til at blive længere på arbejdsmarkedet, hvis de har helbred og lyst
til det. Den skattefri seniorpræmie vil øge incitamentet, og en forhøjelse vil kunne
få en reel betydning for mange seniorer, som overvejer at udskyde tilbage-
trækningen.
Ældre Sagen har tidligere gjort opmærksom på, at mange seniorer står udenfor
arbejdsmarkedet på grund af nedslidning eller manglende mulighed for at finde job.
Derfor er det vigtigt, at forhøjelsen af seniorpræmien kombineres med en fortsat
indsats for at skabe fleksible og rummelige arbejdspladser for ældre.
Sammenfattende bakker Ældre Sagen op om forhøjelsen af seniorpræmien og ser
den som et vigtigt bidrag til at styrke ældres deltagelse på arbejdsmarkedet.
Lovtekniske bemærkninger
Til § 2, nr. 4
Det foreslås, at § 39 a, stk. 1, ændres, så formuen opgøres i april, og at der
indsættes en præcisering om opgørelse pr. 31. december. Dermed vil stk. 2 lyde:
”Udbetaling Danmark træffer i april afgørelse om størrelsen af formuen pr. 31.
december det foregående år efter § 14 b, stk. 2, nr. 6 og 7, på grundlag af de senest
modtagne oplysninger fra pensionisten og en eventuel ægtefælle eller samlever.”
Side 3 ud af 4
L 28 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3077382_0025.png
I lovbemærkningerne anføres det imidlertid, at afgørelsen om den likvide formues
størrelse pr. 31. december træffes i april på baggrund af oplysninger fra
skattemyndighederne ”og på grundlag af oplysninger fra pensionisten om
pensionisten og en eventuel samlevers
aktuelle formue.”
Spørgsmålet er derfor, om henvisningen til ”aktuel formue” i bemærkningerne
indebærer, at der kan anvendes oplysninger om ”kontant beholdning og andre
værdipapirer”, der er opgjort på et senere tidspunkt end 31. december det
foregående år, ved beregningen af ældrechecken?
Til § 2, nr. 8
Med lovforslaget ændres kilden til de formueoplysninger, der anvendes til
opgørelsen af den likvide formue, til de seneste oplysninger, som skatteyderen kan
se i det forslag til årsopgørelse, der udsendes i marts måned i udbetalingsåret.
I princippet er kilden den samme som tidligere, nemlig de oplysninger, penge-
institutter m.fl. indberetter til skattemyndighederne, men forskellen er, at
oplysningerne nu anvendes,
før
skatteyderen har godkendt sin årsopgørelse.
De fleste skatteydere har frist til 1. maj i året efter indkomståret til at indberette
ændringer til årsopgørelsen. Ældre Sagen er imidlertid i tvivl om, hvorvidt
skatteyderne kan indberette ændringer til de formueoplysninger, som penge-
institutter m.fl. har indberettet, og om skatteyderne på noget tidspunkt reelt
”godkender” de formueoplysninger, der fremgår af årsopgørelsen.
Har skatteyderne pligt til at oplyse skattemyndighederne om eventuelle fejl
i opgørelsen af den registrerede formue, når disse oplysninger ikke har
betydning for selve skatteberegningen?
Er det sikret, at alle relevante oplysninger er indberettet til skatte-
myndighederne, inden de anvendes af Udbetaling Danmark? Fx har
selvstændige (og deres ægtefæller) en længere frist for godkendelse af
årsopgørelsen end andre skatteydere.
Fremgår det, om der kan ske ændringer i den registrerede formue efter
udbetalingen af ældrechecken, og hvilken betydning det i givet fald har for
udbetalingen?
Medfører en ændring i den registrerede formue inden 31. juli automatisk en
ændring af ældrechecken, hvis formuen har betydning for beregningen?
Medfører en ændring i den registrerede formue efter 31. juli, at ældre-
checken kan genberegnes?
Kan en indsigelse mod opgørelsen af den registrerede formue føre til, at
afgørelsen om udbetaling af ældrechecken udskydes, hvis indsigelsen ikke
er afgjort inden 31. juli 2026?
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. Direktør
Side 4 ud af 4