Grønlandsudvalget 2025-26
L 26 Bilag 1
Offentligt
3079392_0001.png
Høringsnotat
9. oktober 2025
Forslag til lov om ændring af lov om tjenestemænd, lov om tjeneste-
mandspension, lov om pension til statens tjenestemænd m.v. i Grøn-
land og lov om en tjenestemandsret for Grønlands hjemmestyres og
kommunernes tjenestemænd i Grønland samt om ophævelse af lov
om statens tjenestemænd i Grønland
(Ligestilling af ansættelses- og pensionsvilkår for statens tjeneste-
mænd i Danmark, på Færøerne og i Grønland m.v.)
1. Høringen
........................................................................................... 3
1.1. Høringsperiode
......................................................................................... 3
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
............................................ 3
2. Høringssvarene
................................................................................. 4
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
............................................ 4
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
......................... 6
2.2.1. Ligestilling af ansættelsesvilkår
........................................................ 6
2.2.1.1. Ansættelsesområde
........................................................................... 6
2.2.1.2. Anvendelse af bisidder under tjenstligt forhør
............................ 7
2.2.1.3. Anvendelse af tolk under tjenstligt forhør
................................... 7
2.2.1.4. Tjenestefrihed til supplerende uddannelse
................................... 7
2.2.1.5. Kredsdommernes ansættelsesvilkår
.............................................. 8
2.2.2. Ligestilling af pensionsvilkår
............................................................. 8
2.2.2.1. Pensionsudbetalingsalder
................................................................ 8
2.2.2.2. Førtidspensionsfradrag
................................................................... 10
L 26 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2.2.2.3. Pensionsberegning
.......................................................................... 10
2.2.2.4. Bevarelse af ægtefællepensionsret ved separation og
skilsmisse
......................................................................................................... 14
2.2.3. Sammensætningen af Tjenestemandsretten for Grønlands
Selvstyres og kommunernes tjenestemænd i Grønland
......................... 15
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
..............................................15
2
L 26 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
3079392_0003.png
1.
Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om tjenestemænd, lov om tjeneste-
mandspension, lov om pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland og lov om en
tjenestemandsret for Grønlands hjemmestyres og kommunernes tjenestemænd i Grøn-
land samt om ophævelse af lov om statens tjenestemænd i Grønland (Ligestilling af
ansættelses- og pensionsvilkår for statens tjenestemænd i Danmark, på Færøerne og i
Grønland m.v.) har i perioden fra den 13. december 2024 til den 24. januar 2025 (43
dage) været sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 20. december 2024 endvidere sendt til Folketingets
Grønlandsudvalg og Folketingets Beskæftigelsesudvalg til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen den 13. de-
cember 2024.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget hørings-
svar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de hørte myndighe-
der, organisationer m.v., men på egen foranledning har sendt bemærkninger til udka-
stet til lovforslag. Sådanne interessenter er i oversigten markedet med *
Høringspart
Høringssvar
modtaget
X
X
X
X
Bemærknin-
ger
X
X
X
X
Ingen be-
mærknin-
ger
Ønsker
ikke at
afgive hø-
ringssvar
Akademikerne
CO10 – Centralorga-
nisationen af 2010
Danske Regioner
Den Danske Dom-
merforening
Direktoratet for Kri-
minalforsorgen
Dommerfuldmægtig-
foreningen
Domstolsstyrelsen
X
X
3
L 26 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
3079392_0004.png
Finansministeriet på
Færøerne
Fængselsforbundet
Grønlands Landsret
Grønlands Selvstyre,
Departementet for Fi-
nanser og Skatter
Grønlands Selvstyre,
Økonomi- og Perso-
nalestyrelsen
KL
Lærernes Centralorga-
nisation
Offentligt Ansattes
Organisationer
Politiforbundet
Rigsombudsmanden i
Grønland
Rigsombudsmanden
på Færøerne
Rigspolitiet
Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekrutte-
ring *
Udbetaling Danmark,
Tjenestemandspen-
sion
Vestre Landsret
Østre Landsret
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om udkastet til
lovforslag. Samtlige høringssvar er vedlagt.
Finansministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder om der er foretaget æn-
dringer i anledning af høringssvarene, er skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i forhold til det ud-
kast til lovforslag, som har været i høring. Her omtales også ændringer, som ikke har
baggrund i modtagne høringssvar, men er foretaget på Finansministeriets egen foran-
ledning.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Danske Regioner, Direktoratet for Kriminalforsorgen, KL
og
Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering
har ingen bemærkninger til lovforslaget.
4
L 26 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
Der er blandt de myndigheder og organisationer m.v., der har afgivet bemærkninger i
forbindelse med høringen, generelt bred opbakning til lovforslaget. Høringsparterne er
positive over for regeringens beslutning om at ligestille ansættelses- og pensionsvilkår
for statens tjenestemænd i Danmark, på Færøerne og i Grønland.
Grønlands Selvstyre, Departementet for Finanser og Skatter,
bemærker, at emnet,
som behandles i lovforslaget, er særdeles vigtigt for Naalakkersuisut. Grønlands Selv-
styre har tilføjet, at Departementet for Finanser og Skatter og Naalakkersuisut vil følge
det videre arbejde med ændringsforslaget tæt med henblik på en eventuel evaluering af
de gældende pensionsregler for tjenestemænd i Selvstyret og kommunerne.
Centralorganisationerne (Offentligt Ansattes Organisationer, CO10 – Centralor-
ganisationen af 2010, Lærernes Centralorganisation og Akademikerne)
bemærker,
at de med stor tilfredshed har noteret sig regeringens ønske om at ligestille løn- og an-
sættelsesvilkår for statens tjenestemænd. De anfører, at lovforslagets udgangspunkt er,
at statens tjenestemænd i Grønland fremmedrettet juridisk sidestilles med statens tjene-
stemænd i Danmark og på Færøerne. De anfører ligeledes, at en juridisk ligestilling ikke
nødvendigvis er lig med en reel ligestilling, og at centralorganisationerne lægger vægt
på, at der generelt sker positiv forskelsbehandling i forhold til statens tjenestemænd i
Grønland, hvor særlige forhold begrunder det.
Centralorganisationerne foreslår, at lovbemærkningerne indeholder en skematisk over-
sigt over de forringelser og forbedringer, der i henhold til lovforslaget kommer til at
gælde henholdsvis for allerede ansatte og for nyansatte tjenestemænd efter lovens ikraft-
træden.
Finansministeriet bemærker, at baggrunden for lovforslaget er regeringens beslutning
om at ligestille tjenestemandslovgivningens bestemmelser om ansættelses- og pensions-
vilkår for statens tjenestemænd i Danmark, på Færøerne og i Grønland. Med lovforsla-
get vil vilkårene være ens for alle statens tjenestemænd i hele riget med de forskelle, der
er redegjort for i lovbemærkningerne, herunder modifikationer begrundet i forskellige
regler om folkepensionsalder i hhv. Danmark, i Grønland og på Færøerne.
Fængselsforbundet
bemærker, at forbundet er meget tilfredse med og enige i, at an-
sættelses- og pensionsvilkår for statens ansatte i Grønland skal ligestilles med statens
ansatte i Danmark og på Færøerne. Fængselsforbundet mener også, det skal være reelt
ligeværdigt og uden forskelsbehandling, og at det vil sige, at også satserne for pension
skal være de samme i Grønland som i Danmark. Det forudsætter som også foreslået i
lovudkastet, at tjenestemandsloven og tjenestemandspensionsloven omfatter alle statens
tjenestemænd i alle dele af riget.
Fængselsforbundet finder desuden, at alle – både allerede pensionerede og fremtidige
pensionerede tjenestemænd i Grønland - skal være omfattet af de samme satser, som
gælder for pensionerede danske tjenestemænd.
5
L 26 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Ligestilling af ansættelsesvilkår
Centralorganisationerne
anfører, at loven ikke kan stå alene. Centralorganisatio-
nerne forudsætter i den forbindelse, at der sker genforhandling af aftaler om løn- og
ansættelsesvilkår og klassificering af stillinger med henblik på ligestilling.
Politiforbundet
har tilsvarende peget på behovet for tilpasning af gældende aftaler
om løn- og ansættelsesvilkår.
Rigspolitiet
anfører, at Rigspolitiet forstår lovforslaget således, at en række aftaler om
løn- og ansættelsesvilkår, der er indgået i medfør af lov om tjenestemænd, vil gælde
for tjenestemænd i Grønland, og at tilsvarende aftaler for tjenestemænd i Grønland
bortfalder, samt at aftaler, der ikke findes tilsvarende for tjenestemænd i Grønland,
kommer til at gælde for tjenestemænd i Grønland.
Finansministeriet bemærker, at lovforslaget ikke berører løn- og andre ansættelsesvil-
kår, der er fastsat ved aftale i medfør af tjenestemandslovgivningen, eller bestemmel-
ser, som efter denne lovgivning træder i stedet for aftaler. Finansministeriet er enig
med centralorganisationerne og Politiforbundet i, at der skal foretages ændringer i af-
taler om tjenestemændenes lønforhold. De foreslåede bestemmelser om beregning af
pensionerne er således baseret på, at de tjenestemandspensionsgivende lønninger li-
gestilles for statens tjenestemænd i alle dele af rigsfælleskabet.
Det er Finansministeriets forventning, at de nødvendige aftaler vil kunne indgås i for-
bindelse med overenskomstforhandlingerne i 2026, således at de ligesom loven kan få
virkning fra den 1. april 2026.
2.2.1.1. Ansættelsesområde
Centralorganisationerne
foreslår, at der i lovbemærkningerne tilføjes en bemærk-
ning om, at der med lovforslaget ikke tilsigtes ændringer vedrørende geografisk af-
grænsning i forhold til ansættelsesområdet for statstjenestemænd i Danmark henholds-
vis på Færøerne. Dvs. at statstjenestemænd i Danmark og på Færøerne ikke kan for-
flyttes til andre dele af rigsfællesskabet.
Politiforbundet
anfører, at forbundet er enig i hensynene bag den foreslåede bestem-
melse om ansættelsesområde for statens tjenestemænd i Grønland. Forbundet forud-
sætter i den forbindelse, at tjenestemænd i Danmark og på Færøerne heller ikke frem-
over mod deres vilje kan flyttes rundt i rigsfællesskabet.
Finansministeriet bemærker, at lovforslaget ikke tilsigter at ændre gældende ret med
hensyn til ansættelsesområde og tjenestemænds pligt til at overgå til ansættelse i stil-
linger i andre dele af rigsfællesskabet.
6
L 26 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2.2.1.2. Anvendelse af bisidder under tjenstligt forhør
Politiforbundet
finder, at tjenestemandens udgift til bisidder under tjenstligt forhør
bør godtgøres uanset udfaldet af den tjenstlige undersøgelse. Forbundet henviser til al-
mindelige retssikkerhedsmæssige betragtninger.
Finansministeriet bemærker, at efter de gældende bestemmelser i lov om tjeneste-
mænd og lov om statens tjenestemænd i Grønland godtgøres tjenestemandens udgift til
bisidder under tjenstligt forhør, hvis den tjenstlige undersøgelse sluttes uden ikendelse
af disciplinærstraf. I andre tilfælde afgør vedkommende minister under hensyntagen
til sagens udfald og omstændighederne i øvrigt, om udgiften til bisidder skal godtgø-
res helt eller delvis.
Det er Finansministeriets vurdering, at der ikke er grundlag for at ændre de gældende
regler om godtgørelse af udgiften til bisidder.
2.2.1.3. Anvendelse af tolk under tjenstligt forhør
Centralorganisationerne
og
Politiforbundet
finder, at tjenestemandens udgift til
tolk under tjenstligt forhør bør godtgøres uanset udfaldet af den tjenstlige undersø-
gelse. Forbundet henviser til almindelige retssikkerhedsmæssige betragtninger.
Finansministeriet bemærker, at tjenestemandens udgift til tolk under tjenstligt forhør
efter gældende regler godtgøres, hvis den tjenstlige undersøgelse sluttes uden iken-
delse af disciplinærstraf. I andre tilfælde afgør vedkommende minister under hensyn-
tagen til sagens udfald og omstændighederne i øvrigt, om udgiften til tolk skal godtgø-
res helt eller delvis. Forslaget svarer til de gældende bestemmelser i lov om statens
tjenestemænd i Grønland.
Efter Finansministeriets opfattelse bør den eksisterende særbestemmelse om ret til at
give møde med en tolk opretholdes. Finansministeriet er imidlertid enig i, at tjeneste-
mandens udgift til tolk bør godtgøres uanset udfaldet af den tjenstlige undersøgelse.
Godtgørelsen bør ydes med et efter forholdene passende beløb.
Lovudkastet er ændret i overensstemmelse hermed.
2.2.1.4. Tjenestefrihed til supplerende uddannelse
Centralorganisationerne
og
Politiforbundet
forudsætter, at statens tjenestemænd i
Grønland ikke stilles ringere med hensyn at få tjenestefrihed til supplerende uddan-
nelse end efter den gældende bestemmelse i § 53, stk. 3, i lov om statens tjenestemænd
i Grønland.
Finansministeriet bemærker, at lovforslaget ikke indeholder en særbestemmelse om
tjenestefrihed til supplerende uddannelse, idet statens tjenestemænd i Grønland vil
kunne få tjenestefrihed efter de almindelige regler i lov om tjenestemænd.
7
L 26 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
Efter Finansministeriet opfattelse vil tjenestemændene kunne få bevilget tjenestefrihed
til supplerende uddannelse i samme omfang som hidtil, jf. § 58 i lov om tjenestemænd
og bekendtgørelse nr. 543 af 14. september 1988 om tjenestefrihed med hel eller del-
vis løn til uddannelsesformål for tjenestemænd i staten og folkekirken.
2.2.1.5. Kredsdommernes ansættelsesvilkår
Domstolsstyrelsen
anfører, at kredsdommernes ansættelsesvilkår bør præciseres på
enkelte punkter.
Domstolsstyrelsen foreslår således, at det kommer til at fremgå af § 34 i lov om tjene-
stemænd, at ansættelse som kredsdommer kun kan ske som varig ansættelse. Dette er i
overensstemmelse med praksis, selv om det ikke specifikt fremgår af § 34, stk. 1, i lov
om statens tjenestemænd i Grønland.
Domstolsstyrelsen foreslår endvidere, at kredsdommere ikke omfattes af den foreslå-
ede bestemmelse i § 35 i lov om tjenestemænd (lovforslagets § 1, nr. 8) om ansættel-
sesområdet for tjenestemænd i Grønland, således at det også fremadrettet vil være mu-
ligt at ansætte kredsdommerne med ansættelsesområdet ”Grønlands Retsvæsen”.
Kredsdommerne skal endvidere ikke omfattes af de foreslåede bestemmelser i § 36 om
ansættelsestilbud ved sagsområders overgang til de grønlandske myndigheder samt §§
37 og 38 om behandling af disciplinærsager.
Centralorganisationerne
og
Politiforbundet
har ligeledes peget på behovet for at
præcisere kredsdommernes ansættelsesvilkår.
Finansministeriet er enig i, at ansættelsesvilkårene for kredsdommere bør præciseres
som foreslået af Domstolsstyrelsen.
Lovudkastet er ændret i overensstemmelse med Domstolsstyrelsens forslag. Efter drøf-
telse med Domstolsstyrelsen er der ikke indsat noget i lovbemærkningerne om mulig
ændring af retsplejeloven for Grønland.
2.2.2. Ligestilling af pensionsvilkår
2.2.2.1. Pensionsudbetalingsalder
Centralorganisationerne
bemærker, at forligene om den fortsat løbende forhøjelse af
pensionsalderen i Danmark aldrig har omfattet Grønland. Centralorganisationerne fin-
der, at forligene baseres på en præmis om, at (folke)pensionsalderen skal følge udvik-
lingen i gennemsnitslevealderen i befolkningen i Danmark. Centralorganisationerne an-
fører videre, at gennemsnitslevealderen i Danmark er væsentlig højere end i Grønland,
hvorfor en reel ligestilling kan ske ved at bevare en tidligere pensionsudbetalingsalder
i Grønland. Centralorganisationerne opfordrer på den baggrund til, at der opretholdes
hjemmel til, at tidspunktet for tidligste tjenestemandspensionering for tjenestemænd an-
sat i Grønland forbliver 60 år, uanset ansættelsestidspunktet.
8
L 26 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
Organisationerne finder herudover, at betydningen af begrebet ”fast bopæl i Grønland”
er uklar.
Politiforbundet
anfører, at forbundet generelt er skeptisk over for den fortsat løbende
forhøjelse af pensionsalderen i Danmark. Forbundet opfordrer derfor til, at der tilveje-
bringes hjemmel til, at tidspunktet for den tidligste tjenestemandspensionering fastsæt-
tes til 60 år, uanset ansættelsestidspunktet. Efter forbundets opfattelse bør dette forhold
gælde for alle, der er omfattet af tjenestemandspensionsloven.
Udbetaling Danmark, Tjenestemandspension,
anfører, at det vil give anledning til
administrative problemer, hvis pensionsudbetalingsalderen knyttes an til det land, hvor
tjenestemanden har bopæl, da den pågældende i pensioneringssituationen kan flytte
mellem forskellige dele af riget.
Finansministeriet bemærker:
I Danmark følger pensionsudbetalingsalderen reglerne herom i pensionsbeskatningslo-
ven (PBL), og den er stigende i takt med den danske folkepensionsalder. Den stigende
folkepensionsalder er begrundet i den stigende restlevetid for den danske befolkning.
En tilsvarende skattelovgivning gælder ikke i Grønland, og derfor fastsættes pensions-
udbetalingsalderen for statens tjenestemænd i Grønland i § 3 i tjenestemandspensions-
loven.
En højere pensionsudbetalingsalder vil kun have betydning for nyansatte tjenestemænd,
hvis alderspensionering vil ligge flere årtier frem i tiden, idet allerede ansatte statstje-
nestemænd, der pr. 1. april 2026 overgår til ansættelse efter tjenestemandsloven, opret-
holder en pensionsudbetalingsalder på 60 år.
Pensionsudbetalingsalderen for statens tjenestemænd i Grønland bliver relateret til den
grønlandske folkepensionsalder (alder for alderspension), som fastsættes i den grøn-
landske lovgivning, som må antages at afspejle levetidsforventninger i det grønlandske
samfund.
Finansministeriet finder på denne baggrund ikke grundlag for ændre på definitionen af
pensionsudbetalingsalderen.
På baggrund af høringssvarene om begrebet ”fast bopæl i Grønland” er ordlyden i
bestemmelsen ændret, således at pensionsudbetalingsalderen knyttes an til den geogra-
fiske placering af den stilling, som tjenestemanden fratræder. Dette indebærer en mere
entydig retsstilling.
Herudover har Udbetaling Danmarks bemærkninger foranlediget en ændring i lovud-
kastets § 2, pkt. 9, hvor ”efter de i § 3, stk. 2 og 3 nævnte tjenestemænd” udgår.
9
L 26 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2.2.2.2. Førtidspensionsfradrag
Centralorganisationerne
anfører, at tjenestemænd, der allerede er ansat og ansættes
inden den 1. april 2026, har indrettet sig på de gældende regler uden førtidspensionsfra-
drag, og at der er grund til at overveje, om det er rimeligt at indføre et førtidspensions-
fradrag for allerede ansatte tjenestemænd. Centralorganisationerne opfordrer til, at
eventuelle nye regler om førtidspensionsfradrag alene skal omfatte tjenestemænd, der
ansættes 1. april 2026 eller senere.
Politiforbundet
bemærker, at fastsættelsen af førtidspensionsfradrag er undergivet
forhandling efter reglerne i tjenestemandslovens § 45–47, og at forbundet i den forbin-
delse vil gøre sine synspunkter gældende over for centralorganisationerne forud for
forhandlinger herom.
Fængselsforbundet
anfører, at tjenestemænd i Grønland, der med virkning fra den 1.
april 2026 overgår til ansættelse efter reglerne i lov om tjenestemænd og dermed om-
fattes af lov om tjenestemandspension, omfattes af en lempelig skala, så der ikke æn-
dres på allerede ansatte tjenestemænds pensionsvilkår.
Rigspolitiet
anfører, at regler om førtidspensionsfradrag vil være nyt for statens tjene-
stemænd i Grønland.
Finansministeriet bemærker, at statslige tjenestemænd, der med virkning fra den 1.
april 2026 overgår til ansættelse efter tjenestemandsloven og tjenestemandspensions-
loven, vil blive omfattet af bestemmelserne i tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 6 om
beregning af førtidspensionsfradrag ved selvvalgt alders-pensionering før folkepensi-
onsalderen. Reglerne om beregning af førtidspensionsfradrag og under-folkepensions-
alder-tillæg (UFP-tillæg) ved pensionering før folkepensionsalderen indgår som cen-
trale dele af pensionsberegningen efter tjenestemandspensionsloven, og Finansministe-
riet finder ikke grundlag for at undtage statens tjenestemænd i Grønland fra disse be-
stemmelser ved overgangen til ansættelse efter tjenestemandsloven og tjenestemands-
pensionsloven den 1. april 2026.
Finansministeriet vil som anført i lovudkastet være indstillet på at forhandle en lempe-
ligere skala for førtidspensionsfradrag for de tjenestemænd i Grønland, der den 1. april
2026 overgår til ansættelse efter tjenestemandsloven og tjenestemandspensionsloven.
Tjenestemænd i Grønland, der ansættes den 1. april 2026 eller senere, vil blive omfattet
af de ordinære førtidspensionsfradrag, der er aftalt mellem Finansministeriet og cen-
tralorganisationerne i aftale om førtidspensionsfradrag.
2.2.2.3. Pensionsberegning
Grønlands Selvstyre, Departementet for Finanser og Skatter
bemærker, at ændrin-
gerne vedrørende pensionsberegning kun vil gælde for erhvervsaktive statslige tjeneste-
mænd, bosat i Grønland pr. 1. april 2026. Det læses endvidere, at forslaget medfører, at
10
L 26 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
pensioner m.v. for fremtiden vil ske ved en halvårlig regulering i stedet for den nuvæ-
rende ordning, hvor der sker en regulering ved regulering af lønninger.
Grønlands Selvstyre bemærker endvidere, at loven ikke omfatter pensionsvilkårene for
Grønlands Selvstyres og de grønlandske kommuners tjenestemænd. Der vil dermed
opstå forskel i pensionsudbetalingerne afhængigt af, om en tjenestemand har været ansat
ved staten eller ved en grønlandsk kommune/Grønlands Selvstyre. Så vidt ses er der
ikke taget stilling til pensionsberegningerne for tjenestemænd, som overgår fra
ansættelse ved staten til det offentlige i Grønland eller omvendt.
Centralorganisationerne
finder, at lovforslaget bør indeholde cases over typesituatio-
ner til belysning af konsekvenserne af de foreslåede ændringer beskrevet i lovforslaget
for tjenestemænd, der hhv. fratræder før den 1. april 2026, ansættes før den 1. april 2026
og fratræder efter 1. april 2026 og for tjenestemænd, der ansættes og fratræder efter den
1. april 2026.
Centralorganisationerne anfører, at det udgør et ligestillingsmæssigt problem, at tjene-
stemandspensionister, der er pensionerede før 1. april 2026, i modsætning til de er-
hvervsaktive tjenestemænd fastholdes på de nugældende vilkår. Centralorganisatio-
nerne foreslår på den baggrund, at forhenværende tjenestemænd, som på lovens ikraft-
trædelsestidspunkt oppebærer tjenestemandspension, får beregnet deres pension efter
samme regler, som deres tidligere kolleger i Danmark og på Færøerne (herunder de,
som efter pensionering fra stilling som tjenestemand i Grønland er flyttet til Danmark)
og på Færøerne. Centralorganisationerne anfører videre, at uagtet at det ikke er sædvan-
ligt at ændre grundlaget for pensionsberegningen efter pensioneringen, er det centralor-
ganisationernes opfattelse, at der i denne situation, hvor der er politisk ønske om lige-
stilling, også bør tages et hensyn til tidligere tjenestemænd, der på tidspunktet for lovens
ikrafttrædelse oppebærer pension.
Politiforbundet
forudsætter, at lovforslaget indebærer ligestilling i tjenestemandspen-
sionsmæssig henseende af de erhvervsaktive statstjenestemænd i Grønland, således at
der vil blive anvendt samme beregningsregler uanset, hvor i riget tjenestemanden er
ansat.
Politiforbundet
anfører, at tjenestemandspensionerne til pensionister (pensioneret
før
1. april 2026)
med lovudkastet fastholdes på det hidtidige niveau med et omdefineret
grundbeløb, der fremadrettet reguleres i takt med danske tjenestemandslønninger. Poli-
tiforbundet anfører, at de grønlandske tjenestemandspensionister har mulighed for at få
omberegnet pensionen til danske pensionssatser, hvis de flytter til Danmark, hvilket
ifølge Politiforbundet ikke er i Grønlands interesse.
Fængselsforbundet
anfører, at alle – både allerede pensionerede og fremtidige pensio-
nerede tjenestemænd i Grønland – skal være omfattet af de samme satser, som gælder
for pensionerede danske tjenestemænd.
Finansministeriet bemærker:
11
L 26 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
For de af centralorganisationerne nævnte tre grupperinger af tjenestemænd gælder,
1. at statstjenestemænd i Grønland, der fratræder før den 1. april 2026, vil blive
pensioneret efter reglerne i lov om pension til statens tjenestemænd m.v. i Grøn-
land tjenestemænd. Denne lov gælder også for pension til disse tjenestemænds
efterladte ægtefæller og børn.
2. at statstjenestemænd i Grønland, der ansættes før den 1. april 2026 og fratræ-
der efter 1. april 2026, vil overgå til ansættelse efter tjenestemandsloven pr. 1.
april 2026, og deres pension vil blive fastlagt efter reglerne i tjenestemands-
pensionsloven med de i dette lovforslag indeholdte overgangsordninger. Pen-
sion til disse tjenestemænds efterladte ægtefæller og børn vil også blive fastsat
efter reglerne i tjenestemandspensionsloven. For tjenestemandspensionister
bosiddende i Grønland (eller på Færøerne) vil pensionen være afstemt efter
folkepensionsalderen i disse to dele af riget.
3. at tjenestemænd, der ansættes og fratræder efter den 1. april 2026, vil få pen-
sion efter reglerne i tjenestemandspensionsloven. Pension til disse tjeneste-
mænds efterladte ægtefæller og børn vil også blive fastsat efter reglerne i tje-
nestemandspensionsloven. For tjenestemandspensionister bosiddende i Grøn-
land (eller på Færøerne) vil pensionen være afstemt efter folkepensionsalderen
i disse to dele af riget.
Størrelsen af egenpensioner, ægtefællepensioner mv. fremgår af de danske, henholdsvis
grønlandske, pensionstabeller, der udgives, når der sker regulering af tjenestemands-
pensionerne på grundlag af de med organisationerne indgåede aftaler om bl.a. generel
regulering af tjenestemandslønninger.
Ændringerne i ansættelses- og pensionsvilkår i lovforslaget gælder fremmedrettet for
statens erhvervsaktive tjenestemænd i Grønland, dvs. for nyansatte samt allerede an-
satte, der pr. 1. april 2026 efter lovforslaget overgår til ansættelses- og pensionsvilkår
efter tjenestemandsloven og tjenestemandspensionsloven.
For tjenestemandspensionister (med egenpension, ægtefællepension og børnepension)
gælder det, at staten som pensionsgiver har tillagt dem pension efter lov om pension til
statens tjenestemænd m.v. i Grønland. Disse pensionister støtter deres krav mod stats-
kassen om en livsvarig pension på det pensionstilsagn, som de fik, da de gik på pension,
og deres pensionskrav gælder en tjenestemandspension efter lov om pension til statens
tjenestemænd m.v. i Grønland, der er beregnet på basis af den seneste lønindplacering
som statstjenestemand i Grønland.
Efter sin pensionering har tjenestemandspensionisten ikke krav på yderligere fra staten,
bortset fra at lov om pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland bestemmer, at
den livsvarige pension løbende reguleres i takt med de generelle reguleringer af tjene-
stemandslønninger. Med denne regulering sikres det, at pensionsindtægten følger med
lønudviklingen. Herudover har tjenestemandspensionisterne (egen-, ægtefælle-og bør-
nepensionister) ikke krav på en forhøjelse af tjenestemandspensionen.
12
L 26 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
Hidtil er pensionerne (egenpensioner, ægtefællepensioner, børnepensioner mv) blevet
reguleret i takt med de aftalte generelle reguleringer af lønninger til statens tjeneste-
mænd i Grønland. En gennemførelse af lovforslaget vil betyde, at pensionisterne frem-
over vil få reguleret deres pensioner i takt med de generelle reguleringer af tjeneste-
mandslønninger, som aftales for statens tjenestemænd i Danmark, Grønland og på
Færøerne. I forbindelse med overgang til dansk pensionsregulering, vil tjeneste-
mandspensionerne (egenpensioner, ægtefællepensioner, børnepensioner mv.) blive
omberegnet til 1997-grundbeløb.
På baggrund af foranstående bemærkninger finder Finansministeriet ikke grundlag for
at omberegne tjenestemandspensioner, der er beregnet og udbetalt efter reglerne i lov
om pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland. Det forhold, at de erhvervsaktive
statstjenestemænd fra den 1.april 2026 får højere lønninger med deraf følgende højere
tjenestemandspensioner, giver ikke grundlag for at hæve pensioner efter lov om pension
til statens tjenestemænd m.v. i Grønland.
Pensionister, der er tillagt en pension efter lov om pension til statens tjenestemænd m.v.
i Grønland forbliver omfattet af denne lov, der i § 31 hjemler, at en pensionist, der tager
ophold uden for Grønland, vil overgå til danske satser for tjenestemandspensioner, her-
under en tjenestemandspension, der samordnes med folkepensionen.
Denne ordning for pensionister omfattet af lov om pension til statens tjenestemænd m.v.
i Grønland foreslås ikke ændret, hvilket blandt andet er begrundet i, at pensionisten ved
en flytning til Danmark også vil overgå til dansk beskatning, dansk folkepension og en
samordning/nedsættelse af tjenestemandspension ved den danske folkepensionsalder.
Den fremadrettede regulering af tjenestemandspensioner for pensionerede efter lov om
pension til statens tjenestemænd i Grønland vil efter lovforslaget ske i takt med procent-
reguleringen af pensioner efter tjenestemandspensionslovens § 27 – og dermed i takt
med de aftalte generelle reguleringer af tjenestemandslønninger i Danmark. Tjeneste-
mandspensionerne vil således kun blive reguleret halvårligt, hvis lønnen aftales regu-
leret halvårligt.
Finansministeriet finder, at lov om pension til statens tjenestemænd i Grønland også
fremadrettet er hjemmelsgrundlag for de pensionstilsagn, som staten har givet til
tjenestemandspensionister (med egenpension, ægtefælle og børnepension), og loven er
tillige grundlaget for aftalen med Grønlands Selvstyre mfl. om statslig dækning af
tjenestemandspensioner til tjenestemænd ansat i Grønlands Selvstyre og grønlandske
kommuner før 1. juli 2010.
Lovudkastet omfatter kun statens tjenestemænd og indebærer ikke pensionsforbedringer
for Selvstyrets og de grønlandske kommuners tjenestemænd.
Finansministeriet finder endvidere, at en tjenestemandspension beregnes af
tjenestemandens løn på pensioneringstidspunktet, og det vil alene være de
tjenestemænd, der pr. 1. april 2026 er overgået til ansættelse efter lov om tjenestemænd,
13
L 26 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
som - i konsekvens af den højere løn - ved pensionering vil opnå en højere
tjenestemandspension.
Med hensyn til overgang mellem ansættelser bemærkes, at en statstjenestemand, der
vælger at overgå til ansættelse ved Grønlands Selvstyre på overenskomstvilkår, vil få
beregnet en opsat pension på grundlag af lønnen ved fratrædelsen fra
statstjenestemandsstillingen. Hvis Grønlands Selvstyre måtte vælge at ansætte en
statstjenestemand som tjenestemand i Selvstyret, vil det være Selvstyrets lovgivning,
der skal fastslå, hvilke tjenestemandspensionsrettigheder der skal gælde for den
pågældende, idet Grønlands Selvstyre selv skal dække tjenestemandspensioner for
tjenestemænd, som Selvstyret ansætter efter 1. juli 2010.
Såfremt en person efter 1. april 2026 overgår fra tjenestemandsansættelse ved
Grønlands Selvstyre eller en grønlandsk kommune til statslig tjenestemandsansættelse,
vil den pågældende blive omfattet af tjenestemandspensionslovens § 4, stk. 2, hvoraf
følger, at ansættelsesårene under Selvstyret mv. kan medregnes i pensionsalderen.
2.2.2.4. Bevarelse af ægtefællepensionsret ved separation og skilsmisse
Social- og Boligministeriet
oplyser, at der vil blive udstedt en kongelig anordning om
ikrafttræden for Grønland af lov om bevarelse til ægtefællepension ved separation og
skilsmisse. Det betyder, at sideløbende med dette lovforslag sættes lov nr. 484 af 7.
juni 2006 om bevarelse af ret til ægtefællepension ved separation og skilsmisse i kraft
for Grønland.
Finansministeriet bemærker, at det foreslås i § 6, stk. 2, i lovforslaget, at finansmini-
steren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af lovforslagets § 3, nr. 4, hvorefter §
10, stk. 5 i lov om pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland, ophæves, og at fi-
nansministeren fastsætter tidspunktet herfor. Dette vil ske i sammenhæng med, at So-
cial- og Boligministeriet ved kongelig anordning sætter ægtefællepensionsloven i kraft
for Grønland.
Grønlands Selvstyre, Departementet for Finanser og Skatter
anfører, at de ikke har
bemærkninger til anordning om ikrafttræden for Grønland af lov om bevarelse af ret til
ægtefællepension ved separation og skilsmisse (ægtefællepensionsloven).
Finansministeriet bemærker, at anordningen vil betyde, at det herefter bliver muligt
for ægtefæller i Grønland at aftale, at den ene ægtefælle efter separation og skilsmisse
skal bevare retten til ægtefællepension efter den anden ægtefælle ved denne ægtefælles
død.
Ved denne ikraftsættelse af ægtefællepensionsloven fra 2006 vil den træde i stedet for
lov nr. 102 af 14. marts 1941 om bevarelse af enkepensionsret ved separation og skils-
misse, der har været gældende for tjenestemænd med hjemmel i § 10, stk. 5, i lov om
pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland,
14
L 26 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
Ved lovforslagets § 3, nr. 4, foreslås denne bestemmelse ophævet. Finansministeren
fastsætter tidspunktet herfor, jf. lovforslagets § 6, stk. 2.
Der bliver ikke tale om at sætte lov om bevarelse af ret til ægtefællepension ved sepa-
ration og skilsmisse i kraft for Færøerne ved kongelig anordning, da Færøerne har
overtaget sagsområdet person-, familie- og arveret, herunder ægteskabslovgivningen.
2.2.3. Sammensætningen af Tjenestemandsretten for Grønlands Selvstyres og
kommunernes tjenestemænd i Grønland
Hvervet som formand for Tjenestemandsretten for Grønlands Selvstyres og kom-
munernes tjenestemænd i Grønland
Grønlands Landsret
anfører, at Grønlands Landsret fremover består af 2 landsdom-
mere, heraf 1 administrerende landsdommer. Der vil derfor være behov for at ændre
reglerne om, hvem der er formand for Tjenestemandsretten for Grønlands Selvstyres
og kommunernes tjenestemænd i Grønland og stedfortræder for formanden.
Finansministeriet er enig i, at reglerne bør ændres som følge den ændrede normering
af Grønlands Landsret, jf. lov nr. 200 af 25. februar 2025 om ændring af retsplejelov
for Grønland, kriminallov for Grønland, lov for Grønland om pant og lov om ægteska-
bets retsvirkninger som sat i kraft for Grønland.
Efter Finansministeriets opfattelse bør den administrerende landsdommer varetage
hvervet som formand for tjenestemandsretten. Det foreslås endvidere, at den admini-
strerende landsdommer udpeger en stedfortræder for formanden. Den anden lands-
dommer kan udpeges som stedfortræder. Stedfortræderen kan også udpeges blandt
Retten i Grønlands dommere og Grønlands Landsrets fuldmægtige.
Lovudkastet er ændret i overensstemmelse hermed.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, indeholder det
fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer:
-
-
-
-
I § 1, nr. 13, er tilføjet, at kredsdommere kun kan ansættes med varig ansæt-
telse.
I § 1, nr. 14, er tilføjet, at bestemmelserne om ansættelsesområde, ansættelses-
tilbud og behandling af disciplinærsager ikke gælder for kredsdommere.
I § 1, nr. 14, er indsat en bestemmelse om godtgørelse af udgift til tolk.
I § 2, nr. 2, er ordlyden i bestemmelsen ændret, således at ”fast bopæl i Grøn-
land” udgår i stk. 2 og 4, og det er i stedet angives, at pensionsudbetalingsal-
deren knyttes an til den geografiske placering af den stilling, som tjenesteman-
den fratræder. Dette indebærer en mere entydig retsstilling.
§ 2, nr. 2, er udvidet med et stykke 4, der angår fastsættelse af pensionsudbe-
talingsalderen for statens tjenestemænd på Færøerne.
15
-
L 26 - 2025-26 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
-
-
-
-
-
Bemærkningerne til § 2, nr. 2, er justeret på baggrund af de ovenfor nævnte
ændringer.
I § 4, nr. 4, er bestemmelserne om sammensætningen af Tjenestemandsretten
for Grønlands Selvstyres og kommunernes tjenestemænd i Grønland ændret i
lyset af den ændrede normering af Grønlands Landsret.
I § 6, stk. 2, er indsat en bestemmelse om, finansministeren fastsætter tids-
punktet for ikrafttrædelse af lovforslagets § 3, nr. 4.
I § 6, stk. 5, er indsat en bestemmelse om, at lovforslagets § 3, nr. 4, ikke fin-
der anvendelse for fraskilte hustruer, der har bevaret ret til enkepension på
grundlag af en skilsmisse meddelt før tidspunktet for ikrafttrædelsen af lov-
forslagets § 3, nr. 4. For disse personer finder de hidtil gældende regler i § 10,
stk. 5, i lov om pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland anvendelse.
I § 6, stk. 6, er indsat en bestemmelse om, at lovforslagets § 5 ikke finder an-
vendelse på rådighedsløn til personer, der er afskediget med ret til rådigheds-
løn før tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 5. For disse personer finder de hid-
til gældende regler i § 32 i lov om statens tjenestemænd i Grønland anven-
delse.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk karakter.
16