Skatteudvalget 2025-26
L 25 Bilag 2
Offentligt
3084155_0001.png
23. oktober 2025
Folketinget
Att. Skatteudvalget
Christiansborg
1218 København K
Lovforslag L25 – Godtgørelse af el-afgift - Godstogsoperatører
Kære Skatteudvalget
Vi tillader os at fremsende nærværende henvendelse angående lovforslag L25 om lov om ændring af
lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love.
Mere specifikt angår vores henvendelse på, at det synes som om, at dele af lovændringen vil indebære,
at der fortsat består en EU-stridig statsstøtte. Dette kan i givet fald medføre, at EU-Kommissionen har
mulighed for at rejse en formentlig åbenlys sag mod Danmark.
Det drejer sig om virkningsbestemmelserne i lovforslagets § 16, stk. 2 og 3, der er afledt af forslagets
§ 1, stk. 1-4 om indsættelse af forskellige bestemmelser i el-afgiftsloven, som skal gøre det muligt for
udenlandske virksomheder, der driver godstransport med el-tog gennem Danmark, og som ikke er
momsregistrerede i Danmark, at opnå godtgørelse af afgift af elektricitet, der anvendes til kørestrøm.
Denne del af lovforslaget er nærmere motiveret i lovbemærkningerne under punkt 3.7.
Som det fremgår af punkt 3.7. er retsstillingen i Danmark for øjeblikket, at virksomheder, der udfører
godstransport med el-tog og som er momsregistreret (etableret) i Danmark, opnår godtgørelse af elafgift
til kørestrøm. Under de nugældende regler er det derimod ikke muligt for virksomheder, der ikke er
momsregistrerede [i Danmark], at opnå godtgørelse af afgift af el anvendt til kørestrøm til el-tog til gods-
transport.
I praksis betyder de nugældende regler, at hvis en dansk momsregistreret jernbane-transportør fragter
gods med el-tog fra eksempelvis Tyskland til Sverige, da opnår den danske virksomhed godtgørelse
(på nær 0,4 øre) for el-afgift af den kørestrøm, der anvendes til transporten i Danmark. Såfremt eksem-
pelvis en svensk eller en tysk jernbanevirksomhed, der ikke har andre aktiviteter i Danmark end transi-
teringen gennem Danmark, udfører nøjagtig samme transport, da kan den svenske eller tyske virksom-
hed ikke opnå godtgørelse af el-afgiften af kørestrømmen.
L 25 - 2025-26 - Bilag 2: Henvendelse af 23/10-25 fra KPMG Acor Tax
3084155_0002.png
23. oktober 2025
De nugældende regler medfører således, at der er en åbenlys forskelsbehandling mellem danske
momsregistrerede (etablerede) jernbane-godsoperatører og udenlandske jernbane-godsoperatører, der
udfører nøjagtig samme transport i Danmark.
Som det fremgår af lovbemærkningerne vurderer Skatteministeriet, at denne forskel
”kunne være ufor-
enelig med EU’s regler om statsstøtte, da det kan bidrage til at styrke
[danske]
momsregistrerede virk-
somheders mulighed for at opnå godtgørelse af elafgift og dermed en styrket markedsposition.”
Efter lovforslagets § 1 vil de udenlandske virksomheder fremover blive ligestillet med danske virksom-
heder. Efter lovforslagets § 16, kan de udenlandske virksomheder opnå godtgørelse retrospektivt for
afgift af kørestrøm, som de har betalt i 2023, 2024 og 2025. Det vil sige 3 år tilbage i tiden.
Som Skatteministeriet anfører i lovbemærkningerne, jf. oven for, så skal den foreslåede regelændring
imødegå, at de danske regler for godtgørelse af afgift af kørestrøm til godstransport med eldrevne
lokomotiver er i modstrid med EU’s statsstøtteregler.
Reglerne for håndtering af EU’s statsstøtteregler er fastlagt i Rådets forordning (EU) 2015/1589. Det
fremgår af artikel 17 i forordningen, at EU-Kommissionens beføjelser til at kræve tilbagebetaling af støtte
forældes efter 10 år.
Det betyder, at hvis en eller virksomheder har opnået en fordel, som andre virksomheder ikke haft del
i, kan EU-Kommissionen anlægge sag mod Danmark i op til 10 år efter, at støtten er blevet iværksat.
Danske momsregistrerede jernbanegods-operatører, der anvender el som fremdrift, har i (mere end) 10
år haft mulighed for godtgørelse af el-afgift til kørestrøm, hvorimod lovforslaget kun giver mulighed for
at udenlandske operatører kan opnå en godtgørelse 3 år tilbage i tiden.
Hvis loven vedtages i henhold til den nuværende ordlyd af lovforslagets § 16, stk. 2 og 3, vil de danske
momsregistrerede virksomheder fortsat for en periode på (mere end) 7 år tilbage i tiden have haft en
godtgørelsesmulighed og dermed en fordel, som de udenlandske operatører ikke haft.
Som det fremgår af høringssvarene til lovforslaget fra både FSR og Dansk Erhverv vil en lov, som lov-
forslaget pt lægger op, medføre en risiko for, at danske momsregistrerede jernbanegods-operatører,
der anvender el til fremdrift, skal tilbagebetale den godtgørelse af el-afgift af kørestrøm, de har modtaget
for perioden 2016 – 2022.
Skatteministeriet har som svar på disse høringssvar tilbagevist denne betragtning med, at ”perioden
3 år foreslås under hensyn til den almindelige gældende frist for fastsættelse af afgiftstilsvar og godtgø-
relse af afgift”.
Det er imidlertid efter vores opfattelse ikke den ”almindelige gældende frist”, der er i spil.
2
L 25 - 2025-26 - Bilag 2: Henvendelse af 23/10-25 fra KPMG Acor Tax
3084155_0003.png
23. oktober 2025
Hvis EU-Kommissionen rejser sig sag mod Danmark om ulovlig statsstøtte – hvilket kan have formod-
ning eftersom det fremgår af lovforslaget, at de nugældende regler ”kunne
være uforeneligt med EU’s
regler om statsstøtte”
– vil der som påpeget i høringssvarene være en overhængende risiko for, at
danske momsregistrerede jernbanegodsoperatører skal tilbagebetale den opnåede opgørelse.
Dette vil naturligvis medføre en ganske urimelig situation for de danske momsregistrerede jernbane-
gods-operatører. Dels fordi de i god tro har opnået en lovberettiget godtgørelse for el-afgift til en øvrigt
miljøvenlig transportform. Dels fordi den forskelsbehandling som loven pt. medfører højst sandsynligt
aldrig har været hensigten, men derimod må karakteriseres som en lapsus.
Efter vores vurdering er intet til hinder for, at loven fastsætter en godtgørelsesramme på 10 år, hvilket
bl.a. følgende tidligere lovgivning vidner om:
Ved lov nr. 474 af 17. maj 2017 (L 182A, 2016/17) om ændring af lov om kuldioxidafgift af
visse energiprodukter, momsloven, tinglysningsafgiftsloven, toldloven og forskellige andre
love, blev der bl.a. foretaget en tilretning af elpatronordningen, der fik virkning fra 1. november
2011.
Ved lov nr. 1130 af 11. september 2018 (L 237A, 2017/18) om ændring af selskabsskatteloven
og forskellige andre love, blev der bl.a. vedtaget en ændring af momsloven, der tillod godtgø-
relse af moms til ikke-momsregistrerede virksomheder af fradragsberettigede energiafgifter, der
fik virkning fra 1. november 2011.
Der er således fortilfælde for, at der er givet lovvirkning med tilbagevirkende kraft udover
den almindelige
gældende frist for fastsættelse af afgiftstilsvar og godtgørelse af afgift.
For at undgå, at der potentielt kan opstå en statsstøttesag, som alene vil være til skade for danske
jernbanegods-transportører, der anvender el-tog, skal vi derfor foreslå, at denne del af lovforslaget æn-
dres således, at der kan ydes godtgørelse i op til 10 år tilbage i tiden, hvorved alle virksomheder dermed
er stillet lige.
Vi antager, at der vil være tale om en begrænset merudgift for statskassen, som udover almindelige
retlig ligestilling skal måles op mod de konsekvenser en manglende godtgørelse fuldt ud tilbage i tid vil
kunne få.
Med venlig hilsen
Flemming Lind Johansen
Partner
3