Skatteudvalget 2025-26
L 24 Bilag 1
Offentligt
3077951_0001.png
8. oktober 2025
J.nr. 2025 - 5481
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og ligningsloven (Nedsæt-
telse af den almindelige elafgift i 2026 og 2027 m.v.).
Lovforslaget har været i offentlig høring i perioden fra den 4. september 2025 til den 11.
september 2025.
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Kathrine Waage
L 24 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3077951_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv (DE) er tilfreds
med forslaget om at lempe elafgif-
ten i 2026 og 2027.
DE bemærker, at den foreslåede
afgiftslempelse bør følges op af
yderligere tiltag, der fremmer er-
hvervslivets elektrificering. DE fo-
reslår derfor at indføre et elektrifi-
cerings- og energieffektiviserings-
fradrag, som vil øge incitamentet
til at investere i elektrificering af
energiforbruget og energieffektive
løsninger.
DE bemærker, at elbilister med
lovforslaget ikke længere er af-
hængig af at indgå en aftale med
en ladeoperatør for at få en lav el-
afgift, og at ladeoperatørernes un-
derstøttelse af ladebokse dermed
risikerer at forsvinde. Det kan be-
tyde mindre brug af intelligente la-
debokse med deraf følgende nega-
tive konsekvenser for elnettet.
Det ligger uden for rammerne af
dette lovforslag at indføre et elek-
trificerings- og energieffektivise-
ringsfradrag. Det samme gælder
initiativer vedrørende belastning af
det kollektive net og intelligent op-
ladning mv. Lovforslaget vedrører
alene en midlertidig nedsættelse af
den almindelige elafgift.
Dansk Fjernvarme
Dansk Fjernvarme (DF) anfører,
at en reduktion af elafgiften vil på-
virke elsystemet, som fjernvarmen
er tæt integreret i.
DF opfordrer til, at Skatteministe-
riet og Klima- Energi og Forsy-
ningsministeriet vurderer, om en
reduktion af elafgiften fører til et
øget pres på elforsyningssikkerhe-
den og dermed øger behovet for
politiske initiativer til at modvirke
faldende elforsyningssikkerhed.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhvervs høringssvar,
hvoraf det bl.a. fremgår, at belast-
ning af det kollektive net falder
uden for rammerne af dette lov-
forslag.
Side 2 af 6Side 2 af 6Side 2 af
6Side 2 af 6
L 24 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3077951_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DF understreger behovet for at
indføre en kapacitetsmekanisme
og etablere en pulje målrettet leve-
tidsforlængelse af kraftværker, som
kan etableres hurtigt og uden EU
statsstøttegodkendelse. Derudover
finder DF, at afgiftssystemet bør
tilpasses til den store og stigende
mængde biogas i ledningsnettet, og
at den nyligt indførte afgift på fos-
sil elproduktion bør tilbagerulles
og først indføres, når en kapaci-
tetsmekanisme er på plads.
Det falder desuden uden for ram-
merne af dette lovforslag at etab-
lere en pulje målrettet levetidsfor-
længelse af kraftværker.
Dansk Solcelleforening
Dansk Solcelleforening støtter, at
elafgiften sænkes til EU's mini-
mumssats og appellerer til, at elaf-
giften nedsættes permanent.
Det falder uden for rammerne af
dette lovforslag at gennemføre en
permanent nedsættelse af den al-
mindelige elafgift.
Dansk Solcelleforening bemærker,
at en nedsættelse af elafgiften vil få
stor betydning for refusionsord-
ningen og samtidig gøre reglerne
for fx for elbilejere med solceller
enklere. En permanent lavere elaf-
gift vil desuden styrke konkurren-
cen blandt elleverandører.
DI
DI støtter den foreslåede midlerti-
dige lempelse af den almindelige
elafgift.
DI opfordrer til, at der findes en
permanent løsning for den almin-
delige elafgift, der sikrer både la-
vere og simplere beskatning af el i
Danmark.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Solcelleforenings hørings-
svar, hvoraf det fremgår, at det fal-
der uden for rammerne af dette
lovforslag at gennemføre en
Side 3 af 6Side 3 af 6Side 3 af
6Side 3 af 6
L 24 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3077951_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI bemærker, at en permanent
lempelse vil bidrage til en øget
langsigtet rentabilitet i investerin-
ger i vedvarende energi og udbyg-
ninger af elnettet. Derudover vil
det, for de virksomheder, der i dag
anvender elektricitet i deres pro-
duktion, medføre forbedret lø-
bende likviditet.
permanent nedsættelse af den al-
mindelige elafgift.
Energinet
Energinet anfører, at forpligtelsen
for Energinet til at gennemføre
kontroller af målepunkter med
særlige afgiftsforhold efter elaf-
giftslovens § 9, stk. 1-3, og § 9 b,
stk. 3 og 4, er uproduktiv for såvel
Energinet som det øvrige elmar-
ked efter en nedsættelse af elafgif-
ten. Energinet henstiller til, at de
nævnte forpligtelser kan undlades i
de kommende to år. Det vil spare
hele elmarkedet for betydelige om-
kostninger.
Efter elafgiftslovens § 9 skal Ener-
ginet stille oplysninger om særlige
afgiftsforhold til rådighed for regi-
strerede virksomheder i forbin-
delse med deres fakturering ved
udlevering af elektricitet under
disse afgiftsordninger, jf. jf. § 9 stk.
1. Energinet har desuden en verifi-
kation- og rapporteringsforpligti-
gelse for oplysningerne jf. § 9, stk.
2-3.
De særlige afgiftsforhold omfatter
de ordninger, der er oplistet i § 9,
stk. 1, 2. pkt., herunder El-varme-
ordningen samt afgiftsfritagelser
for elektricitet fra VE-anlæg og
elektricitet leveret til registrerede
virksomheder.
Med nedsættelsen af elafgiften i
2026-2027 jf. lovforslaget § 1, nr.
3, afskaffes ordningerne under de
særlige afgiftsforhold ikke. Det er
derfor ikke muligt at fjerne Energi-
nets forpligtigelser i 2026-2027.
Det bemærkes desuden, at afgifts-
fritagelserne for elektricitet fra
VE-anlæg og elektricitet leveret til
registrerede virksomheder stadig
vil give en afgiftsdifference i 2026-
Side 4 af 6Side 4 af 6Side 4 af
6Side 4 af 6
L 24 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3077951_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
2027, hvilket medfører en svigsri-
siko.
Foreningen Rejseabej-
dere.dk
Foreningen Rejseabejdere.dk rejser
det spørgsmål, om det beløb, der
er afsat i 2026–2027, kan bestå, så-
fremt priserne på elektricitet stiger
voldsomt og underminerer ned-
sættelsen af elafgiften. Foreningen
Rejseabejdere.dk anfører, at der
bør indføres en revisionspligt, hvis
der kommer voldsomme stignin-
ger i perioden eller efter.
Foreningen Rejsearbejdere.dk
spørger ind til, hvorvidt der tænkes
på at kompensere borgere, der
bruger gas.
Det foreslås at nedsætte den al-
mindelige elafgift til 0,8 øre pr.
kWh i 2026 og 2027. Det er ikke
muligt at nedsætte elafgiften yderli-
gere, da afgiften foreslås nedsat til
EU’s minimumssats på 0,8
øre pr.
kWh. Der er i regeringens finans-
lovsforslag for 2026 ikke tiltag, der
giver kompensation for forbrug af
gas. Husholdninger, der bruger
gas, vil dog generelt set samtidig
have et elforbrug og dermed lige-
som andre husholdninger få gavn
af lempelsen af elafgiften.
FSR
danske revisorer
FSR støtter, at elafgiften midlerti-
digt nedsættes for private, men op-
fordrer samtidig til, at der i god tid
gives klar information om de
fremtidige satser, idet nedsættelsen
kun gælder for 2026 og 2027.
Det fremgår af elafgiftslovens § 6,
stk. 1, 2. pkt., hvilken sats der gæl-
der fra den 1. januar 2028.
Green Power Denmark
Green Power Denmark hilser initi-
ativet om at reducere elafgiften
meget velkomment, men under-
streger, at en midlertidig ordning
ikke er tilstrækkelig.
Green Power Denmark henviser
til, at Danmark til trods for lave el-
produktionspriser har nogle af de
højeste slutpriser i EU, og det er
særligt lavindkomstfamilier, der
rammes hårdest. Herudover frem-
hæves, at elafgiften i sin nuvæ-
rende form er administrativt tung,
Der henvises til kommentaren til
Dansk Solcelleforenings hørings-
svar, hvoraf det fremgår, at det fal-
der uden for rammerne af dette
lovforslag at gennemføre en per-
manent nedsættelse af den almin-
delige elafgift.
Side 5 af 6Side 5 af 6Side 5 af
6Side 5 af 6
L 24 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3077951_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og at afgiften hæmmer den grønne
omstilling.
Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen
Ingen bemærkninger.
Landbrug og Fødevarer
Landbrug & Fødevarer (L&F) er
positive over for den midlertidige
nedsættelse af elafgiften, men op-
fordrer til, at nedsættelsen også af-
spejles i værdiansættelsen af elek-
tricitet til privatforbrug i lignings-
lovens § 8 P, stk. 7.
L&F bemærker, at hvis en er-
hvervsdrivende har et VE-anlæg i
virksomheden, og anlægget også
leverer el til privatforbrug, så be-
skattes den erhvervsdrivende af
værdien af den leverede elektricitet
svarende til den værdi, som den er-
hvervsdrivende skulle have betalt
inkl. skatter og afgifter. Det er i
ligningslovens § 8 P, stk. 7, 4 pkt.,
fastlagt til 2,2 kr./kWh i 2013, som
reguleres årligt med udviklingen i
nettoprisindekset.
L&F er af den opfattelse, at den
midlertidige nedsættelse af elafgif-
ten til 0,8 øre/kWh bør afspejles i
værdiansættelsen i ligningsloven.
L&F opfordrer til en justering af
lovforslaget, så der tilføjes en ned-
sættelse af værdiansættelsen af el til
privatforbrug i ligningsloven.
Den fastsatte sats til brug for be-
skatning af værdien af privat for-
brug af el fra en erhvervsdrivendes
VE-anlæg skal være på niveau med
prisen ved køb på det kollektive el-
forsyningsnet.
I det fremsatte lovforslag er satsen
i ligningslovens § 8 P, stk. 7, 4.
pkt., derfor nedsat for at tage
højde for den midlertidige nedsæt-
telse af elafgiften.
Sikkerhedsstyrelsen
Ingen bemærkninger.
Side 6 af 6Side 6 af 6Side 6 af
6Side 6 af 6