Skatteudvalget 2025-26
L 23 Bilag 1
Offentligt
3078616_0001.png
8. oktober 2025
J.nr. 2024 - 9337
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af ændring af minimumsbeskatningsloven, skattekontrol-
loven og lov om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter,
afgifter og andre foranstaltninger samt administrativt samarbejde på beskatningsområdet
(Indførelse af standardskema til indberetning af oplysninger om ekstraskat, opdatering af
bestemmelser om udveksling af oplysninger om ekstraskat og finansielle konti m.v.).
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Per Hvas
L 23 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3078616_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har ingen bemærk-
ninger.
Dansk Industri
DI bemærker, at de med tilfreds-
hed har noteret sig, at den danske
implementering af DAC9, jf. lov-
bemærkningerne, følger direktivet,
der således ikke overimplemente-
res i dansk ret.
Derudover har lovudkastet ikke gi-
vet DI anledning til bemærkninger.
Finanstilsynet
Finanstilsynet har ingen bemærk-
ninger.
FSR-danske revisorer
FSR takker indledningsvis for
Skatteministeriets indsats i forhold
til implementeringen af DAC9.
FSR anfører, at det i denne sam-
menhæng er meget væsentligt, at
Skatteministeriet ligeledes har un-
derskrevet den OECD-initierede
MCAA (Multilateral Competent
Authority Agreement). Herved sik-
res det, at en koncern kun skal ind-
sende én samlet rapport i ét land,
idet den automatisk deles med re-
levante skattemyndigheder i andre
jurisdiktioner. FSR anser det for et
vigtigt skridt i den rigtige retning i
forhold til lettelse af administrative
byrder.
FSR fremhæver dernæst, at der på
OECD’s
hjemmeside figurerer en
liste offentliggjort 6. august 2025,
som indeholder 14 lande, herunder
Danmark, som har underskrevet
Det kan bekræftes, at listen på
OECD’s hjemmeside alene viser,
hvilke lande der har underskrevet
OECD’s
GIR MCAA. Den vil
Side 2 af 6
L 23 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3078616_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
MCAA’en.
FSR beder om Skatte-
ministeriets bekræftelse af, at listen
på OECD’s
hjemmeside af 6.
au-
gust 2025 kun udtrykker, hvilke
lande der har underskrevet
MCAA’en,
og dermed ikke besva-
rer spørgsmålet om, hvorvidt der
mellem disse lander er «active ex-
change relationship».
således blive opdateret løbende i
takt med, at flere lande tilslutter
sig.
I tillæg til FSR’s bemærkninger
knyttet til de potentielt væsentlige
administrative byrder og potenti-
elle betydelige retlige usikkerhed i
relation til central indgivelse i Dan-
mark anmoder FSR om, at Skatte-
ministeriet bekræfter, at danske
koncernenheders mulighed for
central indgivelse i udlandet under-
støttes af opdaterede og tilgænge-
lige oplysninger om jurisdiktioner,
med hvilke Danmark har en aktiv
udvekslingsrelation for et givent
rapporteringsår
både i relation til
DAC9, OECD MCAA og i rela-
tion til et eventuelt andet grundlag,
der måtte udgøre gældende betin-
get aftale mellem kompetente
myndigheder, som muliggør cen-
tral indgivelse i udlandet, jf. MBL §
53, stk. 2.
Det kan bekræftes, at kontinuerligt
opdaterede oplysninger om, mel-
lem hvilke lande der er aktive ud-
vekslingsforhold fsva. oplysninger
om ekstraskat, vil være offentligt
tilgængelige, om end der naturlig-
vis må forventes sagsbehandlings-
tid i forbindelse med opdateringer.
Som anført nedenfor forventes it-
systemet tillige at understøtte bru-
gerne i forbindelse med indgivelse
af oplysninger om ekstraskat og
meddelelser.
FSR bemærker, at der i § 1, nr. 2,
forslås et nyt § 53, stk. 1, 3. pkt.,
indsat, hvorved det præciseres, at
en central indlevering i Danmark
af standardskema med henblik på
udveksling indebærer, at den ind-
beretningspligtige skal identificere,
hvad der skal udveksles i henhold
til den formidlingsmetode, der er
fastsat i artikel 8ae i DAC.
Det er forventningen, at den op-
lysningspligtige, når standardske-
maet med oplysninger om ekstra-
skat er indgivet, vil have opfyldt
oplysningspligten efter § 53, stk. 1,
3. pkt. Det kan således bekræftes,
at det er tanken, at den oplysnings-
pligtige i forbindelse med elektro-
nisk indgivelse af oplysningerne
om, med hvem og hvad der skal
Side 3 af 6
L 23 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3078616_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR bemærker, at hverken lovbe-
mærkningerne eller EU-direktivet
anfører hvorledes disse oplysnin-
ger, der kan være omfangsrige, skal
overbringes til Skatteforvaltningen.
FSR bemærker også, at dette cen-
trale element ikke ses at være en
del af datapunkterne i standardske-
maet (Anneks VII / GIR). FSR
anmoder om, at Skatteministeriet
bekræfter, at den indberetnings-
pligtige vil kunne give disse
oplysninger «automatisk» i den af
Skattestyrelsen udviklede system-
løsning, så en koncern, der faktisk
indgiver standardskemaer centralt i
Danmark for eksempelvis koncer-
nenheder i 100 andre lande, i for-
bindelse med upload til Skattesty-
relsen vil blive præsenteret for et
automatisk udkast af disse oplys-
ninger på baggrund af den kon-
cernstruktur, som det konkrete
upload repræsenterer, og som den
indberetningspligtige herefter kan
verificere.
Skatteministeriet bedes også be-
kræfte, at et sådant system vil være
opdateret løbende og indeholde en
kvalifikation af de kriterier, som vil
gælde for indberetningspligtige ge-
nerelt, eksempelvis hvorvidt «juris-
diktion X» skal anses for at være
en «gennemførende medlemsstat»
eller «implementering jurisdiction»
i relation til
OECD’s MCAA, idet
dette påvirker, hvad der skal ud-
veksles til «jurisdiktion X».
FSR bemærker samtidig, at indbe-
retningspligtige har en berettiget
forventning om, at Skattestyrelsens
system til indgivelse af stan-
udveksles, samt kvalitetssikring af
uploadede data i et vist omfang vil
blive hjulpet af det system, der skal
håndtere indgivelsen af oplysnin-
ger om ekstraskat. Da processerne
omkring it-systemet og selve it-sy-
stemet imidlertid endnu ikke er
færdigudviklede, kan de nærmere
omstændigheder dog ikke uddybes
på nuværende tidspunkt.
Side 4 af 6
L 23 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3078616_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
dardskema kan bearbejde de kon-
krete data, herunder
koncernstruktur/jurisdiktioner,
som er indeholdt i standardske-
maet i kombination med de
nævnte generelle kvalifikationer af
de enkelte jurisdiktioners status
som eksempelvis «gennemførende
medlemsstater» og hermed frem-
komme med et forslag til udveks-
ling fsva. datapunkter/afsnit og ju-
risdiktioner.
Skatteministeriet bedes bekræfte at
Skattestyrelsens system både vil in-
deholde sådanne opdaterede op-
lysninger fsva. EU-lande og fsva.
lande, der har underskrevet
OECD’s MCAA og har indsendt
de fornødne bilag, så MCAA’en er
aktiv i forhold til modtagelse af
oplysninger fra Danmark.
FSR bemærker, at fraværet af en
systemløsning, som automatisk
kan understøtte indgivelsen af
disse oplysninger, om. hvad der
skal udveksles hvortil, vil indebære
en væsentlig administrativ byrde i
tillæg til de i forvejen meget væ-
sentlige administrative byrder ved
udarbejdelsen af selve GIR-skema-
erne for de omfattede koncerner
og desuden vil kunne indebære en
væsentlig usikkerhed om, hvad der
faktisk er gældende ret.
Til § 1, nr. 6, bemærker FSR, at
der her foreslås en udvidelse af
Skatteforvaltningens beføjelse til at
udstede daglige tvangsbøder (på
mindst 1.000 kr. dagligt og evt.
fastsat
Det kan bekræftes, at bestemmel-
sen om pålæg af tvangsbøder er
rettet mod at fremtvinge anven-
delse af standardskemaet.
Side 5 af 6
L 23 - 2025-26 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3078616_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skønsmæssigt i forhold til den op-
lysningspligtiges økonomiske for-
måen) for at sikre korrekt indgi-
velse af standardskemaet.
FSR anmoder Skatteministeren om
for en god ordens skyld at be-
kræfte, at formuleringen om ske-
maets «rette format» ikke omfatter
de supplerende oplysninger, som
skal identificere, hvad der skal ud-
veksles i henhold til den formid-
lingsmetode, der er fastsat i artikel
8ae i DAC, jf. forslagets § 1, nr. 2,
og FSR’s bemærkninger hertil.
FSR bemærker, at de supplerende
oplysninger ikke er del af selve
standardskemaet (uagtet, at de au-
tomatisk vil kunne udledes fra de
indgivne standardskemaer).
Til § 5 bemærker FSR, at det af de
specielle bemærkninger til § 5, stk.
3, fremgår,
at: ”Fristen
er derfor sene-
ste frist for indberetning, hvorfor det ikke
kan udelukkes, at selve indgivelsen i
princippet kan finde sted noget tidligere,
og reelt også tidligere end den 1. januar
2026, f.eks. ved en koncerns ophør midt
i rapporteringsåret. Skatteforvaltningen
har endnu ikke fastsat regler for indgi-
velsen i overensstemmelse med den gæl-
dende § 53, stk. 5."
Skatteministeriet bedes om at op-
lyse, hvornår sådanne regler for
indgivelse og de relevante system-
mæssige løsninger forventes at
være udarbejdet.
Der kan ikke på nuværende tids-
punkt gives en specifik dato for,
hvornår reglerne og systemunder-
støttelsen af indgivelsen af oplys-
ninger om ekstraskat og meddelel-
ser vil være udarbejdet og i drift.
Det er dog forventningen, at indgi-
velse vil kunne finde sted primo 2.
kvartal 2026.
Side 6 af 6